eindeloos vasthoudende verkopers en. Breimachines en een plaats straks op het kerkhof iiiiif GEEN MODE-LIJN. WEL STIJL! Picnic op de trappen van het Grand Palais GEVAREN BIJ HUISHOUDELIJK WERK w -Afschuwelijkeschrikaanjagende onbekenden NIET ALLE WASMACHINES ZIJN VEILIG Risico's in huis zijn groot a raatvaer van 12 jaar „Chic" verandert snel BIJ DE PARIJSE HUISHOUDTENTOONSTELLING BRONNLEY VRIJDAG 11 MAART 1960 PAGINA 9 X Hartsgeheim tarbevalm.1 m0de' k°Pen da' iiitsp ENGE HUIDVERZORG1NGSZEEP t.só Huisvrouwen zijn het eens..* De telefoon in Amerika Ze had haat tnoeder arm getelefoneerd. LOS ANGELES, maart A merika is niet alleen het land van de auto's, het is het land van de telefoons. N egenenvijftig procent van alle telefoons ter wereld zijn 'iet 'n e Onbruik, en een op de drie inwoners is op het telefoon- U0offigeesloten. De rusteloze geest van de Amerikanen, die in groten getale hen purend van staat naar staat, van stad tot stad en wijk naar wijk trek- biaafef de technische dienst der telefoonmaatschappijen wel bezig. Het kens n °°k de jaarlijkse uitgave van nieuwe telefoongidsen nodig, die tel- tn ojn0™ a<xngeslotenen dat zijn er bijna anderhalf miljoen in Los Angeles Om SeVin9 gratis worden thuisbezorgd. tint is aan a^e nieuwe aanvragen zo snel mogelijk te kunnen voldoen, en *e?i y aei°oonlijk binnen 24 uur, wordt de doorsnee-abonnee aangesloten op t°t 0®nb<lrty-b-ne, een lijn, die hij met twee of drie anderen deelt. Dat dit een venZier*9e situaties kan leiden is duidelijk. Een teenager, de helft van tnen som^ naar of boezemvriendinnen op de party-line kunnen betekenen, dat sloteri 4 v°or een uur of langer van de telefonische buitenwereld is afge- sl«cht> een verzoek om de lijn vrij te maken hoeft, strikt genomen, biet, 'dar!1 van een-j,emergency" te worden voldaan. Doet men dit Zoufltl ls men gerechtelijk strafbaar, evenals degene, die een emergency icti mensen van deze eeuw der tech- [X nemen de steeds nieuwe vindin- W' die onze wereld comfortabeler en C-Jgstigender maken als vanzelfspre- i\ aan' en het wonder van de tele rs .wordt nauwelijks meer beseft. n°g onder de indruk van de s,t-| „_te, dat het onaanzienlijke toe- schrijfbureau letterlijk de jTeik "eschaafde wereld onder het he fbar onze vingertoppen brengt. k1 de ^gekeerd, verschaft onze naam ve^e«a„efoongids aan miljoenen on- r? A" de mogelijkheid de besloten- ri,Jret Sc. ons huis binnen te dringen. ,.^dgela'rUle belgerinkel, waarmee de 'tld ee.i gj.ons tot zich roept heeft al iasing, 7„i?^nt van onzekerheid, ver- 2?Zer dierhi 11 w'j de stem van een ?:s'and van®0 horen, soms over een d'e van rtn i, duizenden kilometers, of f'aal „„V buurvrouw, die om een spe- det j d*erecept verlegen zit. Zoals l'ait regen niet interesseert of hij tl» P heiligen of zondaars, zo bedient bfa le'efoo.n zonder enig vooroordeel Verfen en „crackpots", jong en oud, thfjerders van de dollar en onbaat- "tige werkers voor de evennaaste. Hij brengt even onpartijdig een ver binding tof stand voor de kleuter die een prachtig stuk speelgoed in l«t en met zun gamalenvingertjes aP goed geluk de schijf laat draaien, I's voor de misdadiger, die een za ndman opdraagt de inhoud van zijn ^registers ergens, buiten te depo- rt„Ien, onder de dreigende bijvoeging, of/ hÖ, hoewel ongezien, zijn slacht er voortdurend onder schot heeft, ^en kan, al naargelang van aanleg h beroep de telefoon zien als een rust- 0jrsto°rder, een noodzakelijk kwaad. Wil®U een gemakkelijke en goedkope ta, 0IÏ1 in korte tijd een groot aan- 1 Potentiële klanten te bereiken. Van ^0S grootste dag- oa en voert een periodieke telefoon- Pagne om maand-abonnees te wer- altijd onder de dekmantel van kf £°ed doel, een dagje uit voor de Va!ntenjongens' of een uitbreiding Jou het clubhuis van het kranten- gens-elftal. Men probeert u brei- hes, danslessen, levensverzeke- n §en en een gereserveerde plaats het kerkhof te verkopen, of tracht Jt|tj begeérde dollars uit uw zak te Ör,i'''Pen met de opwindende mede dat u de gelukkige winnaar (Advertentie) nenvverk°^hot'h df Vakman dia k»n teoo'rdeL Van el< lu" kh^ ZSJ ï°opl veili3 als U zich verlast P net advies van uw eigen horloger. bent van een prijs waar u nu voor het eerst van hoort die recht geeft op een foto van het hele gezin tegen sterk gereduceerde prijs. U kunt zich, naar de stemming van het moment, ergeren aan de ongewenste stoornis en de kennelijke hoop, die er uit spreekt in u een van die „suckers" te hebben gevor len, die de zegen zijn van elke louche „zakenman", of de ijver en fantasie bewonderen van de geesten, die telkens nieuwe zwendel- methodes weten uit te denken. Sinds ik echter weet, dat het vaak gehandi capten, blinden en invaliden zijn, die voor dit werk worden gebruikt en, *e goeder trouw, op deze wijze zich nog nuttig hopen te maken en eventueel iets te verdienen, durf ik nooit meer toe te geven aan een eerste opwelling om de telefoon kortweg op de haak te gooien. Dan is er het grote leger van „crack pots", die in de telefoon een mogelijk heid tot amusement of sensatie zien. Het zfjn de mannen, die midden in de nacht vrouwelijke abonnees opbellen, en de „grappenmakers" die grote be stellingen plaatsen voor al of niet ge fingeerde adressen. Er zijn de velen, die telkens weer telefonisch waarschu wen, dat ergens in éen school, een bios coop, een vliegtuig, een bom is verbor gen. Er zijn de, waarschijnlijk, teen agers, die zich aan de telefoon voor doen als een zoon of dochter, die zich in grote moeilijkheden, ja, gevaar be vindt, om, wanneer de andere partij soms tot een toestand van radeloze angst is opgevoerd in lachen uit te barsten en hun slachtoffer toe te voe gen: „Stommeling, ben je daar even in gevlogen!" Een gewetenloos en laf, want anoniem, spelletje. Onlangs meldden de kranten de ge schiedenis van een praatgrage 12-jari- ge, die kans had gezien in de Kerstva- cantie een rekening van ruim 1600 dir. aan interlocale telefoongesprekken bij een te babbelen. De verschrikte moe der heeft nu het toestel onder ket'ing en slot en de telefoonmaatschappij heeft haar, toen zij e-en hardwerkende wer duwe bleek te zijn, de nota kwijt ge scholden. Zelf had ik, toen ik nog maar een paar maanden in de V.S. was een telefonische ervaring, die mij, op het moraen*, toch enkele benauwde ogenblikken bezorgde. Ik had voor een paar weken de zorg op mij genomen voor het huishoudelijk wel en wee van een gezin van zes kinderen, waar van de ouders tijdelijk afwezig wa ren. Het huis stond in een van die „fashionable" canyons, waar slinge rende wegen en vrij grote tuinen een indruk van ge-isoleerdheid geven. Zoals in de meeste van dit soort Amerikaanse gezinnen was er geen huishoudelijk personeel, slechts een „colored woman", die een paar maal per week voor het ruwe werk kwam. Het was dan ook met gemengde ge voelens, dat ik, als kersvers vreem delinge, alleen met de verantwoor ding voor kroost en huis en goed van anderen, op een keer, omtrent twee uur 's nachts, de telefoon naast mijn bed beantwoordde. Het was een enigszins grove man nenstem, die naar de heer des huizes vroeg. Kortaf antwoordde ik, dat die nog niet thuis was en brak af. Maar even later, daar was hij weer, nu met jiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimmiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiii jiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniii In de collectie Dior zijn verschillende leren ensembles. Dit is olijfgroen, met een rose blouse er onder. Er zijn haast geen mannequins te krijgen", zei de chef van een modehuis ons, die de pers voor 's avonds uitnodigde om zijn collec tie te zien, „want iedere zaak showt op het ogenblik". De niet-ingewijde, die een collectie ziet langskomen met modellen, min of meer afgestemd op wat Parijs nog geen zes weken gele den uitbracht, zal waarschijnlijk ver zuchten: ik kan er geen touw aan vastknopen. Wat IS nu de modelijn? Het antwoord op die vraag zweeft in het vage. Er is géén modelijn. De mode is in zichzelf hopeloos verdeeld. In een collectie vindt men voorjaarspakjes met een tailleloos halflang jasje, maar ook de korte bolero boven het middel, met knopen op de rug gesloten waar de Amerikaanse haar hart aan heeft verpand. Men ziet strak aangesloten nauwe japonnen, die de taille enigszins De Fransen zijn dol op antiquiteiten, die nooit mankeren op de jaarlijkse huis- houd-tentoonstelling in Parijs. Ze kun nen er deze badkuip bezichtigen van de nicht van Napoleon IIIprinses Mathilde. Maar de mozaïek-achtergrond is modern de mededeling, dat hij graag nader kennis wilde maken en ten dien einde, zo snel zijn car hem wilde dragen, her waarts te zullen snellen. Aanlokkelijk vooruitzicht! Maar dezelfde telefoon, die oorzaak ervan was, bracht nu uit komst. Ik belde het politiebureau, van waar men mij verbond met de patrouil le-auto van de wijk. De agent beloofde mij, niet alleen de ongewenste gast te zullen onderscheppen, maar tevens voor de rest van mijn verblijf een ex tra wakend oogje in het zeil te hou den. Door een kier van het gordijn heb ik toen het einde van de klucht, die, wie weet, in een rnelodrflma. had kunnen ontaarden, gadegeslagen. LOUISE BURGHARDT (Advertentie) (Van onze medewerkster in Parijs) /n plaats van woensdag- en zaterdagmiddag vrij te zijn, hebben de Franse kinderen de hele donderdag verlof. De scholen profiteren daarvan om dan 's morgens dikwijls belangrijke tentoonstellingen te bezoeken. In de eerste plaats behoort daar de Huishoudtentoonstelling toe. Donderdag5 staan al lang voor de opening ettelijke klassen voor het Grand Palais. Als herdershonden lopen de onderwijzers dan om hun groep, uit vrees dat deze zich met anderen vermengt! Kinderen van twaalf jaar brengt men er naar toe, evengoed als een groep opgeschoten jongens van buiten, die grinnekend en elkaar douwend het opengaan der deuren afwachten. Daar tussen door zusters, vrouwen, met en zonder man, en hele families, liefst met twee grootmoeders, de grootvaders worden in principe thuis gelaten. En al die mensen stromen het allereerst naar de afdelingen van frigidaires en was machines. Ze betasten en bevoelen die apparaten, bekijken ze van binnen en van buiten, horen de verkopers aan alsof ze het evangelie verkondigen, stoppen hun daarvoor meegebrachte tassen vol prospectussen en lopen weer verder. Daar het Grand Palais een opper vlakte heeft van 36000 vierkante meter is het geen wonder dat ze er een hele dag blijven, dit is heus wel nodig als men alles wil bezichtigen, van de sous sol tot en met de gaanderijen van de eerste verdieping. Nergens staan banken, er zijn wel een paar café's in het ge bouw, maar de meeste bezoekers bren gen eten en drinken mee en gaan zo tegen één uur op de treden der trappen hun sandwiches verorberen. Meestal trekken ze dan hun schoenen uit, die ze netjes naast de fles wijn zetten. Dat is de gemoedelijke kant van de jaarlijkse tentoonstelling der „Arts Ménagers"! De snobkant ziet men eerder op vrijdag middag, als de entreeprijs duurder is. Dan kan het wel gebeuren dat een dame met nerzmante] de keukens van Ho mand, die keukens voor de „chic" levert, bekijkt en zo luid mogelijk verzekert] dat ze zich er alleen voor interesseert om haar dienstbode een geschikte keu volgen en ook de rechte, losse gewa den geheel plat geplooid en in het mid del blousend opgebonden. Maar er zijn ook sluike modellen met losse band ceintuur laag op de heup. En nog al tijd leeft de klassieke chemisier, die wij in onze taal. met gebrek aan fan tasie, „overhemdjurk" noemen (revers, driekwart mouw, ceintuur op de gewo ne plaats, plooien). De mode weet het zelf niet meer en daarom probeert ze van alles. Men kan dus precies kiezen wat men wil en van zichzelf maken wat men wil. En dat is misschien nog moeilijker dan wanneer men iets, wat min of meer uitgesproken is, opgedrongen krjjgt. De vrouw, die nu iets kiest, moet zorgvuldiger acht slaan op zich zelf, wat bij haar persoonlijkheid hoort en welke indruk ze wil maken. Iets uitgesproken 1960 is het leer. In de collecties van vooraanstaande modezaken treft men exclusieve le ren ensembles aan. Nie,t zomaar een suède jasje of een klassieke lange leren mantel. Soepel leer in elke ex clusieve tint is helemaal opgenomen in het modespel. Saint Laurent liet eind januari in de collectie Dior uit zonderlijke en fantasierijke leer-crea- ties zien. Wij beelden er een af, die aan een Indiaanse doet denken met de lange uitgeknipte franje. Bij Leeser in Amsterdam zagen wij een. origineel ensemble, uit Frankrijk stammend, van donkerblauw soepel nappa met witte stof. De leren mantel zat als een los se voeringmantel alleen aan de kraag vast in de witte overmantel en vorm de een geheel met de leren jakblouse er onder. De materialen worden steeds belang rijker, naarmate een vaste modelijn zich minder doet gelden. Het Franse weekblad „L'Express" zegt terecht, dat de mode niet meer één lijn is want er zijn vele lijnen, en geen houvast meer biedt in wat de taille doet want die verschuift, maar haar interpretatie nu veel meer vindt in een bepaalde stijl. Een stijl, die zich, zoals de anti schoonheid in de kunst, richt tegen al wat men enkele jaren geleden nog ver stond onder elegant, luxueus, „duur". Kleren mogen vooral niet meer „mooi" zjjn en het begrip „chic" is in enkele jaren geheel veranderd. Nog sterker dan vorige malen is het ons dit sei zoen in Parijs opgevallen, toen wij de shows van de grote couturiers bezoch ten, hoe weinig nertsjassen, parels en hoeden men ziet, terwijl het toch een jaar of wat geleden bon ton was voor de dure Amerikaanse modejournalisten, het vrouwelijk deel van de internatio nale inkoop en de privé clientèle om zich in nertsjas te vertonen en met een licht satijnen hoedje. Maar men afficheert zich niet meer op die manier. Het bont zit nu, bij wijze van spreken als voering in een soort regenjas, die een bijna slordige „chic" 1960 heeft. Meedoen betekent vooral niet meer „mooi" zijn. Het is opvallend, gedurfd, (quasi) noncha lant, en vooral makkelijk. En ook een beetje mal, of men zich „verkleed" heeft. Het is allemaal nogal subtiel en nauwelijks concreet te vatten, maar dit is zeker: de mode wil a tout prix makkelijk zijn. De vrouw kan al haar vrouwelijkheid er in verstoppen en dat is misschien wel het beste in een tiM' waar men soms niets meer van begrypt en waarin de vrouw (en ook de man) niet goed raad weet mei overgeleverde tradities, die worden afgebroken. Het is misschien wel het meest ge zonde om de mode, zoals die ziel voordoet als men de nieuwe modebla den van allure doorkijkt, niet hele maal au seneux te nemen en haa; met de nodige humor te bekijken, en als men wil na te volgen A. Bg! Advertentie op het punt van lekker koken. Lekk. koken wil zeggen Maizena Duryea ge bruiken voor het binden van groenten soepen en sausen. e tijd die wij tegemoet gaan zal geken- J merkt zijn door drie dingen, zegt Ro mano Guardini in „De gestalte der toekomst". Drie verschijnselen, die, tot hun wezenskenmerk teruggebracht, neerkomen op het volgende: de niet-humane mens, de niet- natuurlijke natuur en het gevaar van de arbeid. Oper de arbeid constateert hij, dat het mense lijke werk veel harder en inspannender is dan vroeger en dat een wezenstrek van die arbeid steeds meer zal zijn het gevaar. Ja, het gevaar van de toenemende techniek. Onophoudelijk wordt men daarop geattendeerd via de daagse nieuwsberichten. Om nog niet eens te spreken van de gevaren in het verkeer voor de tallozen, wier werk voor een deel ligt in het zich verplaatsen langs de weg. De ge varen, door de kennis die men zich verworven heeft, liggen overal, van een explosie in een research-laboratorium tot de vergiftiging, die de tuinbouwer opdoet bij het bespuiten van zijn gewassen met insecticiden. En hoeveel nare ongelukken komen nooit in de openbaar heid omdat men de onrust, die ze zouden kun nen wekken, slapend wil houden? Óp elk werkterrein neemt het gevaar toe, óók voor de huisvrouw. Met name de vele elektrische apparaten in het huishouden. Lang niet alle huiselijke ongelukken met elektrici teit worden bekend. Er wordt hoogstens mel ding van gemaakt in de vakbladen. De was machine is wel de meest zorgbarende machine die in huis gevaar kan opleveren, want „nat" en stroom verdragen elkaar nu eenmaal niet. Bij een onderzoek, dat kortgeleden in Rotter dam, is ingesteld, bleek, dat het met de veilig heid van de wasmachines niet altijd gunstig gesteld is. Er is na dat onderzoek dan ook prompt een veiligheidsactie ingesteld, die ver der in het land aan het uitkringen is. T/ oor een gevaarloze aansluiting van de was- fr apparaten, die uiteraard met nat te maken hebben, is een contactdoos met aardcon- tact noodzakelijk. En dat aardcontact ontbreekt nogal eens. Het is goed, dat bij de bouw reke ning wordt gehouden met een dergelijke aan sluiting, die dan meteen aangebracht kan wor den in de ruimte waar de huisvrouw zal was sen. Architecten en bouwkundigen schijnen in hun plannen de plaats van de toekomstige wasmachine steeds meer „in te bouwen", vol gens een beschrijving, die ir. H. Kunst geeft in het februarinummer van het tijdschrift voor elektrotechniek. Wassen in de eengezinshuizen in een schuurtje of bergruimte bij de keuken is ongeschikt, want, zo wordt gezegd, het is er meestal rommelig en doorgaans koud en slecht verlicht. In de etagewoningen is de natte cel de aangewezen plaats voor de wasmachine, waar de waakvlam van de geyser de benzine dampen kan aansteken. Men moet het eigen lijk alleen buiten doen, in de tuin of op hei balcon. Men heeft van ongelukken in huis altijd het nare gevoel, dat ze zo makkelijk vermeden hadden kunnen worden. Bij de ongevallen in huis die kinderen overkomen is dat zeker het geval. De gevaren in huis zijn voor kinderen ook vergroot met de binnenkomst van de elek triciteit en de chemische produkten in het huis- 111111111minimimum111111111minui HHmimimmimimimimimimmmmmmummimmmimmiiiiimmmimmmimimmimmmmmmiimmmimiiimmmmmmmmimiii; houden. Het is altijd triest om uit de statistie ken te zien, dat van de ongelukken met kin waarvoor in het bouwplan dan ook de nodige ruimte dient te worden uitgetrokken. Maar hoe dan ook, op vjeg naar een steeds idealere wereld moet de huisvrouw, die het nog niet perfect heeft, geen enkel risico nemen met een twijfelachtige aansluiting van de was- robot. De moderne gevaren in huis zijn de elek triciteit en de chemicaliën. We lazen over een vlekkenboekje, dat de Vereniging van Huis vrouwen onverantwoord acht omdat er metho des en middelen worden aangeraden, die niet onschuldig zijn. De gasslang, die kan losschie ten vormt ook een ontstellende bedreiging als men afgaat op de berichten, die men bijna wekelijks hierover tegenkomt. Vallen van grote hoogte, van een frap of uit het raam heeft al tijd bestaan, vooral in de schoonmaaktijd, die dit soort ongelukken elk voorjaar doet toe nemen. Verwondingen door snijden zijn er ook altijd geweest, het mes is nu eenmaal onmisbaar bij de etensbereiding. Erger bijna is het letsel aan de hand, opgelopen bij het openen van onwillige blikjes, of wat men zich aan kan doen door het onvoorzichtig reiken naar een draaiende mixer of een raam-ventilator. assen in benzine is in huis ook nooit zonder brandgevaar, vooral niet als men het gedachteloos doet in de keuken, deren 45 procent gebeurt in het verkeer en 55 procent in huis. Het aantal ongelukken dal jeugdigen treft in huis neemt toe. Aan het begin van deze maand heeft men kunnen lezen hoe een kindje gedronken heeft van een flesje penicilline met zwavelzuur. Hoe kan zoiets ge beuren? De moeders zijn tegenwoordig altijd druk, de woonruimten zijn klein, er blijft wel eens te veel binnen bereik staan. Het is zo begrijpelijk. Het is eens gebeurd, dat ergens op de schoor steen een flesje donkerbruine hoeststroop stond naast precies zo'n flesje met donker haar- water. De vader gaf zijn hoestend zoontje per ongeluk een lepel uit het verkeerde flesje. Slordig, om het haarwater-flesje niet dadelijk op te bergen? Dat is zo gemakkelijk gezegd. Maar dat is zeker: kijken op het etiket voor dat men medicijn geeft en nooit een fles of tube op de tast nemen, zou een gulden regel in huis moeten zijn. Kwade vloeistoffen drin ken of medicinale pastilles opknabbelen, is een naar ongeval dat een kind kan overkomen. En de tegenwoordige plastic verpakking ziet er zo aardig uit, dat men ook de afwasmiddelen hoog moet wegzetten, veilig voor de jonge grijphandjes, waarvoor ook de chloor, de lysol, de petroleum, de ammonia, de terpentijn, de zeeppoeders en dergelijke onbereikbaar moe ten zijn. In de keuken de werkplaats vooi de huisvrouw gebeuren de meeste ongeluk ken. Daar moet men in de woonkeuken wél rekening mee houden. Vooral als het kleintje net uit de box is en de wereld gaat verken nen met zijn grijpende handjes en zijn mondje, waar hij alles in steekt. I J at de medische wereld verontrust is door f de toename van de ongevallen bij kin deren, blijkt wel uit het feit, dat enkele weken geleden een medicus gepromoveerd is op een proefschrift getiteld „Óngevallen bij kinderen". Dr. J. H. Baaij heeft ruim drie honderd gevallen van ongelukken in huis met kinderen nader onderzocht. Zijn conclusie was. dat bij zestig van de gevallen dit door een voudige middelen voorkomen had kunnen wor den. Voorkomen betekent natuurlijk niet dat heeft een huisarts eens gezegd dat men in huis e l k risico, ook het geringste, angst vallig zou vermijden. Het kind moet leren en weten, dat er gevaren om hem heen zijn. Dat een mes en een schaar en een warme kachel „pijn" kunnen betekenen. Maar dat de inhoud van flesjes, tubes en doosjes gevaar kan bevatten, dat gaat boven het bevattings vermogen van kleintjes, die niet op een eti ket kunnen lezen en die alleen maar weten, dat snoepjes er ook zo uit zien. Afschuwlijke dingen gebeuren ook met plasticzakken, die kinderen spelend over hun hoofd trekken. Op een congres deze winter in Utrecht ge houden, is ook, ter sprake gekomen, hoe men de ongevallen in huis van kinderen kan voor komen. Dat kan onder meer door het gevaar zoveel mogelijk op te sluiten. Medicijnkastjes, waar alle medicamenten onvoorwaardelijk tn worden weggeborgen. En geen snoeren in het contact laten zitten zodat kleine handjes naar de stekker aan het uiteinde, waar stroom op staat, grijpen. We hebben het natuur-gevaar van de bliksem leren beteugelen, maar met de kunstmatige elektrische stroom binnenshuis zijn we dikwijls schandelijk nonchalant. A. Bgl. k®? te b,ez°rgenMaar dat ze er zelf natuurlijk nooit een stap in zet' .Op de gadgets-afdeling met alle nieuwste nieuwtjes voel ik me verloren, daar schreeuwen de verkopers zo hard ze kunnen om het lawaai te overstem men. Aardappelmesjes, wonderdeksels. pannen die van binnen nooit aanbakken en tal van dingen die de hemel mag weten waarvoor te gebruiken zijn, wor den de bezoekers luidkeels aangeprezen en onder de neus geduwd. Op deze af deling zijn de mannen in hun element. Hun knutselaarsinstinct zegt hun dat als ze zo'n onbekend stuk keukenmateriaal kopen, hun vrouwen niets meer te kla gen hebben over ruwe en vuile handen door koperpoetsen of pannen schoon maken. Grootmoedig kopen ze dus het een en ander op deze afdeling. Thuis ge komen zijn ze al gauw hoogst verwon derd het meegebrachte na enkele dagen in een lade weggestopt te zien! Maar dat vermindert hun enthousiasme voor huis. houdelijke „gadgets" niet en een jaa: later doen ze op die afdeling weer allerlei ontdekkingen. Trouwens er zijn altijd practische dingen tussen te vinden, zoals bij voorbeeld de electrische schoenbor stel. En onder de duurdere appa raten de afwasmachines voor gezin nen van vijf of zes personen. Geen vrouw of ze bleef daarvoor staan, jammer genoeg zijn die machines nog niet berekend om pannen schoon te maken, maar dat zal ook nog wel komen. Het paviljoentje van gewapend be ton, ontworpen en gemeubeld door tien vrouwelijke architecten, is buiten gewoon practisch en toont tegeluker- tijd aan dat er in Frankrijk ook goedkope aardige meubelen bestaan, terwijl het appartement van de arc"'" tecten van het Seine-departement er zeldzaam smakeloos uit ziet. Op zijn zachts gezegd: kil en ko"d. De bijzonderheid ervan is dat de kamers rond om badkamer en sanitair zijn gebouwd en dat - door verstelbare Ichotten die de binnenmuren ver vangen de grootte der kamers ver anderd kan worden. Enthousiast leken de bezoekers daar niet over. Dat was men wèl op de afdeling der anti- auairs iedere Fransman toch houdt van antiek, onverschillig uit wat voor milieu of hij komt. Het is eigenaardig dat de Fransen als ze de expositie van „Arts Ménagers" bezoeken nooit vergeten, na alle moderne uitvindin gen op huishoudgebied gezien te heb ben, aandachtig de afdeling van de antiquairs te bekijken en achttiende en negentiende eeuwse interieurs in ogenschouw te nemen, waar ze altijd een zwak voor behouden. Dat verklaart ook dat deze afdeling zich steeds op de „Arts Ménagers handhaaft, ook al doet ze er wat vreemd aan Blijkbaar vindt een groot deel van het publiek het nog een verademing na alle praktische dingen, enkele werke lijk mooie voorwerpen te kunnen be wonderen. Diny K. W.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1960 | | pagina 9