Onwaarschijnlijke romance
bleef lange tijd geheim
Prinses doet gaarne afstand
van officiële verplichtingen
Ons land draagt belangrijk bij
o<xn wereldvluchtelingenzorg
CONTACT
Radiofonische opera Perdita
nog in experimenteel stadium
Vijfjaren-plan van t.v. over
geschiedenis van bezetting
EEN RUBENS
OP DRIFT I
DE „POSTKOETS" ROLDE
OVER RUIM 200.000
ZWARTE SCHIJVEN
Prinses Margaret's aanstaande huwelijk
Journalist kon
primeur niet
kwijt
lp minder dan een jaar al meer
dan vijf en een half miljoen bijeen
Vluchtelingen-
actie op
bevrijdingsdag
Edouard Branly
wordt herdacht
Platina-plaat voor de
Kamer stelt vragen
over „Starfighter
VOOR
MARS
MOE
HEID
FIT MET
„Stuur een kaart naar
koningin Juliana"
Nieuws over „Doe
Open'
Consistorie wordt per
t.v. uitgezonden
„The Platters'' in Parijs
Tegen onnodig geweld
BENDER Spui 12, Amsterdam
WOENSDAG 23 MAART 1960
PAGINA 9
„Is keuze juist geweest
•w ÜL
door W. H. VAN EEMLANDT
Selvera's klokje
In Selvera-tenue
LONDEN, 23 maart (UPI) Wan
neer prinses Margaret aan de
arm van mr. Anthony Armstrong-
Jones op 6 mei de Westminster Abbey
Verlaat, nadat met grote pracht en
Praal haar huwelijk met een niet-
adellijke man is voltrokken, zal zij waar
schijnlijk tegelijk uit het officiële leven
van het koninklijk huis stappen. Dat is
blijkbaar een van de redenen waarom
koningin Elizabeth van Engeland heeft
gelast dat het huwelijk van haar zus
ier met de hoffotograaf zo schitterend
hogelijk zal zijn. Want in feite is het
een afscheid zal het misschien de
'aatste keer zijn dat pracht en praal
Je prinses zullen omringen, dat de lucht
gevuld zal zijn met donderend gejuich
Voor de prinses alleen.
Prinses Margaret heeft zich een eigen
'oekomst gekozen door een niet-adellü-
ke man tot echtgenoot te kiezen.
Bij de meeste bruiloften troost de fa-
htilie van de bruid zich met de ge
jachte dat zij geen dochter verliezen,
thaar een zoon winnen. Om yele rede-
Pen zal dit bij het huwelijk van prinses
Margaret niet het geval zijn. De konink
lijke familie weet dat zij een dochter
verliest, een dochter die van haar pril-
'e jeugd af getraind is om de vele
openbare plichten te kunnen vervullen,
J'e voor een lid van een regerend vor
stenhuis zijn weggelegd. Maar van
Armstrong-Jones, die 30 jaar is, kan niet
verwacht worden dat hij deze lasten zal
'eren dragen, zelfs al zou hij er psy
chisch en physiek voor geschik zijn
"etgeen hij niet is. Alhoewel de Wind
sors hem in hun privé leven zullen ver
welkomen, zullen zij niet van hem ver-
Wachten dat hij hun officiële openbare
Plichten zal delen.
Het volk zal prinses Margaret meer
hóssen dan de prinses de zware en ein
deloze reeks van officiële verplichtin
gen. De prinses had de laatste tijd dik
wijls last van plankenkoorts. In de laat
ste jaren vertegenwoordigde zij het ko
ninklijk huis alleen, als zij zich daar
toe in staat voelde.
Wanneer zij uit het helle licht der
publiciteit stapt, dat allen de
troon voortdurend omringt, zullen an
dere leden van het huis Windsor de
koningin en prins Philip helpen bij de
officiële verplichtingen. Op de statige
prinses Alexandra van Kent, 23 jaar
oud en haar broer de 24-jarige hertog
van Kent, is reeds eerder een beroep
gedaan voor het vervullen van offici
ële taken van het koninklijk huis. Hun
broer prins Michael, 17 jaar, en de
beide zoons van de hertog van Glou
cester prins William, 18 jaar, en
prins Richard, 15 jaar, worden hier
voor ook reeds opgevoed.
Als zü de plichten van prinses Mar
garet op zich hebben genomen, hoe zal
Jan de toekomst van mrs. Armstrong-
Jones zijn? Men verwacht dat de prin
ses hetzelfde leven zal leiden als haar
'ante, de princess royal, die haar eigen
jeven leidt buiten de kring van konink
lijke publiciteit, en wier titel zij tezij-
bertijd zal erven. De princess royal ver
vult zo nu en dan, met lange tussenpo
ten, openbare functies. Zij is presidente
van de padvindsters, en Margaret zal
waarschijnlijk eveneens beschermvrou
we worden van een dergelijke organi
satie.
Margaret ontmoette Tony toen hü
ongeveer twee jaar geleden fo
to's maakte van de kinderen
van haar zuster. Zij vond hem aardig
en vroeg hem later met haar vrienden
mee te gaan voor een theaterbezoek.
Van mei verleden jaar af maakten zij
hoe langer hoe meer afspraakjes tot
zjj tijdens een feestje bii de koningin
in Sandringham, Norfolk, in januari
jl. besloten te trouwen.
De eersten die zij od de hoogte stel
den waren koningin Elizabeth en prins
Philip. De Britse vorstin, aan wie alle
leden van het koninklijk huis toestem
ming moeten vragen om te trouwen,
gaf haar zegen. Maar zü drong aan op
uiterste geheimhouding tot er een offi
ciële bekendmaking kon worden gedaan.
Slechts enkele mensen werden in het
geheim ingewüd. Natuurlijk de koningin
moeder, de ouders van Tony, de advo
caat Ronald Armstrong-Jones en zün
gescheiden vrouw de gravin van Ros
se, en enkele paleisfunctionarissen.
De koningin stelde voor dat de inge-
wüden niet mochten weten wie op de
hoogte waren van het geheim, zodat zij
bevreesd zouden zijn het te verspreiden.
Deze techniek maakte het tot het best
bewaarde koninklijk geheim in jaren.
Er was een andere goede reden waar
om het geheim zo goed bewaard bleef:
de meeste waarnemers weigerden het
geen hun ogen waarnamen te geloven
en dachten dat Tonv die voortdurend
op alle koninklijke samenkomsten aan
wezig was, er slechts in zijn functie van
hoffotograaf was. Bovendien dacht men
algemeen dat hü de aanstaande verloof
de was van de Eurazische actrice Jac
kie Chan hoewel deze romance en
kele weken vanztevoren zonder veel
gerucht werd beëindigd.
Zo onwaarschijnlijk leek de romance
tussen Margaret en Tony dat een jour
nalist uit Windsor die het geheim ont
dekte, er niet in slaagde het an een
krant kwüt te raken.
„Belachelijk," zei men tot hem.
De hertog van Kent
Prinses Alexandra
*yan een verslaggever)
- l 23 maart Het aan-
deel an Nederland in het kader van
het w^re^>1u^.tel.ln8',njaar 2a| zeer be
langrijk zijn. Dit is gebleken uit de cij
fers van de bedragen, die verschillen
de Europese landen, tot dusver in het
vluchtelingen ja ar hebben biieensre-
kracht. Nederland bracht in totaal
reeds ƒ5.560.000 bijeen, dat is gemid
deld 48,7 cent per inwoner. Hierm.ee
staat ons land op de wereldranglijst op
Je derde plaats, achter Noorwegen, dat
"net een gemiddeld bedrag van 2 gulden
Per inwoner op de eerste plaats staat,
en Zweden waar iedere inwoner tot nu
t°e gemiddeld 59,5 cent gaf. Op Neder-
'a«d volgen Zwitserland met 48 cent
Per inwoner en Engeland en Nieuw Zee-
fanJ. ieder met 44,5 cent per inwoner.
ïJaj- je rwprifitëns niet uitgesloten,
Jft Nederland aan het ein?vandr?e
fluchtelingenjaar, over r,uln?
tnaanden, de tweede plaats inn^erint.
Er zullen in de provincies, waar geen
openbare inzameling kon worden ge
houden, namelijk nog een apnl-actie
worden gevoerd. Bovendien is een
jeugdcomité nog volop bezig met cie
,,Doe-open actie" en zullen alle onder-
nemingen, op verzoek van de vier
werkgeversorganisaties, nog een bij
zondere bijdrage van 1 gulden per
werknemer geven.
QHet bedrag van 5,5 miljoen gulden,
gel Nederland tot dusver bijeen heeft
ties.^cht, is afkomstig van diverse ac-
jaar Vaderlandse comité vluchtelingen-
vorig jaa„J330. J^t op. 3 juni van het
gin door >J." het bijzijn van de konin-
van het AlgIriV-°erJe actie ten bate
bracht 2.27?.000 op vl!f hlfSndse
recrerinp droec en Je Nederlandse
1 360 0&0 bij. ^e hoogj; e o'nhrehgst
ons land tot dusverre hero?kte de ge
meente Nieuwe Tongë in z.dd Holland
met een bedrag van 82 cem irtmiddeld
Per inwoner ofwel 2.79
De twee meest kostbare projecten,
die op deze lijst voorkomen slui
ten van de kampen Ohmstede, t« Ol
denburg, en Friederichsfeld, even tpn
noorden van Oldenburg. Men heeft de
totale kosten hiervoor geschat on
J 1.048.225.
Het totaal aantal geregistreerde
vluchtelingen, dat onder de bescherming
van de twee instanties leeft, bedraagt
bijna drie miljoen. In Europa wachten
op directe hulp 125.000 personen, waar
van 22.000 nog in kampen leven. Ruim
100.000 vluchtelingen leven in onofficië
le kampen en buiten de kampen. In
China zijn ongeveer 10.000 vluchtelingen
van Europese afkomst: in Tunesië en
Marokko 180.000 Algerijnse vluchtelin
gen. Een derde deel van het totaal aan
tal vluchtelingen, een miljoen Chinezen,
leeft in Hong Kong.
Alleen al in West-Duitsland, Oosten
rijk, Italië en Griekenland zijn nog 129
kampen, waarin vluchtelingen verblij
ven. Zij moeten alle weg, nog dit vluch-
telingenjaar, dat tot en met 30 juni
loopt, zo hebben de instanties zich voor
genomen.
.7'
DEN HAAG, 23 maart De Twee
de Kamer is nog niet volledig over
tuigd van de juistheid van de keuze
van de „Starfighter" als nieuw ge
vechtstoestel voor de koninklü'ke lucht
macht. Het verslag op het wetsontwerp
tot wijziging van de begroting bevat
een aantal vragen op dit punt. Is het
juist dat de Franse „Mirage" zeker zo
goed en goedkoper is, maar dat poli
tieke druk van Amerikaanse en Duit
se züde een rol heeft gespeeld?
De begrotingswüziging zal wel door
de Kamer worden aanvaard, omdat de
overeenkomst nu eenmaal gesloten is
en de optietermün op 1 april afloopt.
Van verschillende züden wordt echter
toch wel bezwaar gemaakt tegen de
overhaaste behandeling. Ook wordt
door vele leden uitdrukkelijk vastge
steld, dat hun steun aan het wetsont
werp niet betekent, dat men zijn vrü-
heid van oordelen ovér de komende de
fensie-nota zou opgeven.
(Advertentie»
(Van een verslaggever)
AMSTERDAM, 23 maart „De be
vrijdingsdag moet dit jaar een ware
feestdag worden," zo heeft het natio
naal comité Viering Bevrijdingsdag
1960 zich voor ogen gesteld, „een uiting
van blüdschap, gepaard met een blük
van dankbaarheid voor de herkregen
vrijheid". Op deze laatste gedachte
heeft het Nederlands comité vluchtelin-
genjaar 1959-1960 ingehaakt. Onze dank.
baarheid kunnen wy het beste tonen
door anderen in de blijdschap te laten
delen, zo meent het en het heeft beslo
ten een speciale inzameling te voe
ren in verband met de bevrijdingsdag,
opdat de zorg van de wereldvluchtelin
gen iets meer kan worden ontlast.
Na ruggespraak met het comité Vie
ring Bevrijdingsdag 1960 besloot het eon
nationale actie te voeren om iedere Ne
derlander er toe te brengen een kaart
te sturen naar koningin Juliana. Het
comité heeft een speciale bevrijdings-
kaart ontworpen, voorzien van het
adres van de koningin en met op de
achterzijde de volgende tekst: ,,Op de
vijftiende verjaardag van de bevrijding
wil ikUwe Majesteit mijn bliid-
schap betuigen te leven in een vry Ne
derland. Mijn grote dankbaarheid voor
deze vrijheid wil ik graag tegenover
Uwe Majesteit tot uitdrukking brengen
in deze gave voor de vluchtelingen. Op
dat ook mijn dank straks zal doorklin
ken in de harten van hen. die in dit
wereldvlucbtelingen.iaar 1960 onze hulp
nog zo hard nodig heben".
De prijs van de kaarten heeft men
zo laag mogelijk gehouden, vijf cent
per stuk. Een vluchtelingenpostzegel
kost twintig cent. Het verzenden van
een bevrijdingskaart kost dus mini
maal een kwartje. Er mogen ook
meer bevrijdingszegels op de achter
kant van de kaart geplakt worden;
alles komt ten goede aan de vluchte
lingen.
De koningin zal zelf, hoe is nog niet
bekend, vermoedelijk op 5 mei of direct
daarna de opbrengst van deze nationa
le manifestatie bekend maken.
HILVERSUM, 22 maart In het
Minjon-programma „Eigen Weg" van
de AVRO wordt morgenmiddag van
18.30 tot 18.45 uur ^en overzicht gege
ven van wat de Nederlandse jeugd voor
de actie „Doe open" heeft gedaan, In
dien mogelijk, zal in deze uitzending
ook het door het Centrale Bureau opge
geven officiële resultaat van deze actie
voor de jeugd in de vluchtelingenkam
pen worden bekendgemaakt.
HILVERSUM, 22 maart Donder
dagmorgen 31 maart om elf uur zal
in het Italiaanse t.v. programma het
consistorie in de St. Pieter te Rome
worden uitgezonden, welke uitzending
in Nederland wordt overgenomen, zo
dat men hier via de t.v. getuige zal
kunpen zijn van deze plechtigheid, tij
dens welke o.a. ook aan Bernardus
Kardinaal Alfrink door Paus Joannes
de rode hoed zal worden uitgereikt.
.77
Het aan de liefhebbers van de lichte muze bekende ensemble „The Platters" zijn
in Parijs aangekomen voor een optreden van twee weken in de music-hall
„Olympia". Zingen kunnen „The Platters" wel, maar ook spelen? Dirigent
Quincy Jones, niet langgeleden de muzikale leider van de Show „Free and Easy",
schijnt het bepaald niet mooi te vinden.
PARIJS, 22 maart (KNP) In Pa
rijs wordt dezer dagen de sterfdag her
dacht van de katholieke geleerde Edou
ard Branly, die twintig jaar geleden
overleed en die bekena is om zün ont
dekkingen op het gebied van de radio
en elektronica. Hij heeft o.a. de toepas
sing gevonden van de in 1888 ontdekte
radio-elektrische golven. Zün uitvinding
is bekend als de Cohaerer van Branly.
Kardinaal Feltin celebreert op don
derdag 24 maart tot zün intentie een
H.Mis in de Notre Dame. Dezelfde dag
houden geleerden een büeenkomst in
Branly's oude laboratorium, gelegen in
de schaduw van de Carmelietenkerk te
Parüs. Des avonds vindt een plechtige
zitting plaats in het Theater vein de
Champs Elysées, bügewoond door de
staatssecretaris van wetenschappelijk
onderzoek, Pierre Guillaumat. Tegelük
wordt een beurs gesticht voor studen
ten, die hun studies in Frankrijk of in
het buitenland willen voltooien.
Branly, die 65 jaar lang tegen een ka
rig salaris aan het Institut Catholique
te Parijs heeft gedoceerd, stichtte het
beroemde Hoger Instituut voor de Elek
tronica, dat enig is in Frankrijk. Dit
instituut, thans geleid door een leerling
van Branly, Abbé Vieilard, leidt specia
listen op in deltronica en in de ver
vaardiging van elektronische rekenma
chines.
y-
AMSTERDAM, 22 maart Een
avond met experimenten bood de KRO
in de radio-uitzendingen van vanavond
zowel op eigen kracht als in samenwer
king. met de AVRO. In het eigen pro
gramma werd om negen uur de radio
fonische opera Perdita op tekst van
Tom Bouws en met muziek van Jur-
riaan Andriessen uitgezonden, die voor
afgegaan werd door de geruststellende
mededeling, dat deze opera niet als
nieuw klankexperiment bedoeld zou
zijn, maar gezien moest worden als
een poging tot. inbrengen van radiofo
nische en elektronische hulpmiddelen
in het meer traditionele muzikale be
stel. Dat zoiets mogelijk is, zuilen we
zeker niet betwisten, maar het schijnt
toch wel, dat een componist, die zich
met radiofonie bezig houdt, zich niet
zoveel beperkingen op kan leggen, dat
zijn radiofonische trucjes zich tot zijn
werk verhouden als het peper en zout
tot een welbereide maaltijd.
Jurriaan Andriessen heeft in zijn
opera Perdita, die overigens meer een
verzameling van kleine operastudies is
dan een samenhangend geheel, de ver
leiding evenmin kunnen weerstaan. Het
veelvuldig gebruik van de koren, die
meestal volkomen onverstaanbaar zijn,
komt niet voort uit dramatische over
wegingen, maar zoekt louter en alieen
het radiofonisch effect; het terugvallen
op debestaande muzikale vormen
wordt door geen logisch dramatisch ar
gument gesteund. Het slotbedrijf is
niets dan een krampachtige poging het
„muzikale" materiaal nog eens de re-
BUSSUM, 22 maart Onder de ver
zameltitel „De Bezetting" zal de Ne
derlandse Televisie Stichting tussen
mei 1960 en mei 1965 een reeks pro
gramma's gaan uitzenden over de ge
schiedenis van Nederland in de jongste
wereldoorlog. In hoofdzaak zal daarbij
aandacht worden besteed aan de Duitse
bezetting van Nederland en de bezet
ting van Nederlands-Indië door Japan.
Om de drie maanden zal een uitzending
van minstens een uur worden gewijd,
hetzü aan een bepaald aspect van de
bezetting, hetzij aan gebeurtenissen, die
zich op de dag van de uitzending, maar
dan 20 jaar geleden, hebben afgespeeld.
Met de samenstelling van deze pro
gramma's, die onder verantwoordelijk
heid van ds. J. A. Nieuwenhuüzen zul
len staan, heeft dr. L. de Jong, direc
teur van het Rijksinstituut voor Oor
logsdocumentatie, zich belast. Produktie
en regie zün in handen van Milo An-
stadt.
De NTS meent met dit initiatief te
gemoet te komen aan een wens, die in
brede lagen van de kykers leeft. De
volwassenen, die tüdens de bezetting
geïsoleerd leefden, voelen steeds ster
ker het verlangen te vernemen, wat
zich tüdens de oorlog achter de scher
men heeft afgespeeld. Bü de jongeren
is eveneens sprake van een groeiende
belangstelling voor hetgeen in de jaren
1940-1945 is gebeurd. Het televisiemedi
um leent zich bü uitstek om een boei
end beeld te geven van deze voor het
Nederlandse volk zo sombere tüd.
Voor de samenstelling van de pro
gramma's zal gebruik worden gemaakt
van authentiek documentatiemateriaal
zoals films en foto's. Daarnaast zul
len talrüke figuren op het beeldscherm
verschijnen om van hun persoonlijke er
varingen tijdens oorlog en bezetting te
vertellen.
Het eerste in deze reeks program
ma's zal op vrüdagavond 6 mei wor
den uitgezonden. Het zal zün gewüd aan
de opkomst van het nationaal-socialis-
me en aan de Duitse invasie in mei
1940. Twee leden van Jiet toenmalige ka
binet, prof. mr. P. S. Gerbrandy, minis
ter van justitie, later minister-president
en mr. E. N. van Kleffens, minister
van buitenlandse zaken, zuilen toelich-
teh, hoe de ministerraad de Duitse in
vasie beleefde.
In de volgende uitzending, die in sep
tember plaats vindt, zullen de eerste
maanden in bezet gebied worden be
handeld.
LONDEN, 22 maart De BBC is
van de week een veldocht begonnen te
gen „onnodig geweld" op het tv-scherm.
Volgens een nieuwe, daartoe opgestelde
code mogen lichamelüke wreedheden
niet meer in tv-films voorkomen. Boven
dien zijn sterk emotionele scènes in de
kinderprogramma's taboe vérklaard.
nlllllllllllllllllllllllilUlllilHIIIIU|||||i|||||||]|||||]||||||]|||||||||||||||||||||||||||||||=
27
VH
Een rechercheur met lange ervaring went zich
begrijpelijkerwijze, aan een geheel eigen methode
van onderzoek. Ook V an Houthem had in de practiik
van een mensenleven een aantal gewoonten ge
vormd, die hem zo tot een tweede natuur waren
geworden, dat h\j Gr <*ïstand meer van kon
doen. Eén daarvan was, dat n\j m het beginstadium
van een opsporing de weliswaar stelselmatig verza
melde, maar voor een bepaalde oriëntatie nog wei
nig zeggende gegevens, zich in het nieuw aangeleg-
de dossier liet opstapelen, tot deze eer, al was hel
voorlopig nog maar zwakke, basis vormden vooi
Jet nemen van actieve maatregelen.
Meestal waren de misdreven, die zün afdeling te
behandelen kreeg, wel van zodanige aard, dat de
commissaris na het horen van enige hoofdgetuigen,
de weg naar de oplossing van het probleem duidelijk
voor zich zag, maar van tüd tot tijd deden zich ge
vallen voor, die eerst na een tüdrovend vooronder
zoek het algemene schema van de gebeurtenissen
in vage lonen onthulden. Je moest uit de zee van,
vaak tegenstrijdige verklaringen, de ter zake dienen
de aanwijzingen vissen, althans die elementen, die
van werkelijke betekenis schenen te zün. Dan moesl
je die factoren in verklaarbaar onderling verband
trachten te brengen en als dat lukte, dan wist je
wel waar je aan toe was. In die fase geleek Van
Houthem een goed getrainde postduif, die na het
eerste besluiteloze rondcirkelen onmiddellük na het dat zou hem waarschünlijk wat geduldiger maken.
loslaten, plotseling de juiste koers te pakken heeft en
als een pül uit de boog er vandoor gaat.
Zo was het ook met de eigenaardige gebeurtenis
sen in het Rijksmuseum. Meer dan twee dagen lang
had de commissaris in het uitgestrekte complex
van gebouwen de situatie verkend. Van hoog tot
laag had hü het personeel gehoord de verklarin
gen vormden zo langzamerhand een boekdeel en
hü had zijn best gedaan uit de wüdloplge verhalen
het kaf van het koren te scheiden. Maar een scherp
afgetekend spoor had hü nog niet gevonden. Tja,
hü was nu eenmaal niet zo'n bovenmenselüke detec
tive uit een speurdersroman die, wanneer hü maar
even zün neus in de zaak had gestoken, met onfeil
bare intuïtie de juiste draad in de warwinkel van
feiten wist de vatten en deze dan, met de wel
willende medewerking van de auteur van het ver
haal, door foutloze deductie en combinatie afwond.
Het was nu woensdagavond 3 maart en het liep
tegen acht uur. In zün werkkamer op het in avond
rust verstilde hoofdbureau, had de commissaris het
dossier van de gestolen Rubens nog eens doorge
keken en de processen-verbaal, naarmate hü met
de lezing daarvan vorderde, de tegenover hem zitten
de brigadier Staring toegestoken, die hier en daar
een vluchtige blik wierp op de inhoud, die hü voor
het grootste deel zelf had geschreven. De briga
dier wist uit ondervinding, wat er straks zou vol
gen. Wanneer zün chef alles, wat ze tot nu toe aan
de weet waren gekomen, in de hokjes va - zün sys
tematisch brein had geclassificeerd, zouden ze sa
men het onderzoek categorisch gaan doorpraten. En
dan was het op je tellen passen, want de commis
saris verwachtte nu eenmaal van zün vaste mede»
werkers, dat zü even ver in een muur konden kij
ken als hüzelf!
Van Houthems onvermüdelüke püp was goed op
gang gebracht en de brigadier had uit zün oude
alumimumdoos de eerste zware shag-sigaret ge
draaid voor het gesprek begon.
„De P G. heeft me laten weten, dat hij al verschil
lende keren uit Den Haag is opgebeld met de
vraag of we de Rubens nu nog niet hebben gevon
den, Willem. Het zou niet gek zü'n als de minister
zelf eens een tydje meeliep in een vooronderzoek
Enfin, ik geloof dat we voldoende gegevens hebben
om, zonder verder in den blinde rond te tasten,
de eigenlijke opsporing in te zetten. Voor we daar
mee beginnen, wil ik graag horen of jouw opinie
met de mijne overeenkomt. Vertel me maar eens
wat jij er van denkt."
De slimmerd, dacht Staring een beetje meewa
rig, weet natuurlük al precies wat hij zal gaan doen.
Maar hü kon nu eenmaal er niet toe komen zün
medewerkers stomweg zijn definitieve instructies te
geven, zonder hen eerst aan de tand te hebben ge
voeld. In een zware zaak als deze vooral, stuurde
hij de besprekingen altijd in de richting van een
soort examen, om op de hoogte te blüven van de
belangstelling der rechercheurs in hun werk. Hü
ging er van uit, dat zün mensen hun verstand moes
ten gebruiken en hü gaf hun altüd een kans te tonen
wat er in hen zat
„Er is iets," begon de brigadier peinzend, „dat
me van het begin aan heeft verbaasd. Daar heeft
nu die Rubens een mensenleeftüd lang ongestoord
in het museum gehangen. En dan doen zich plot
seling een aantal gebeurtenissen voor, ieder op zich
zelf heel belangrijk, die een eind maken aan de
rust en die Judith en Holofernes in het centrum
van de opschudding plaatsen. Het begint er mee, dat
een rüke Amerikaan het schilderij koopt onder een
voorwaarde, die op het eerste gezicht onaanvaard
baar moet zün voor iemand, die als een scherp
zakenman bekend staat. HU betaalt er een fantas
tisch bedrag voor en het doek blijft, alsof er niets
gebeurd is, in het museum hangen. Meneer Cardi
gan mag er naar küken, maar aankomen niet! Nau-
welüks is deze vreemde transactie tot stand geko
men, of een aan lager wal geraakte toneelspeler
kiest uit de honderden stukken, die in het museum
hangen, uitgerekend de pas verkochte Rubens om
er hét mes in te zetten en deze zo te beschadigen,
dat onmiddellüke restauratie noodzakelijk is. Die ma
niak is niet een bekend gevaarlijk sujet, niet een re-
volutionnair idealist, die een superkapitalist een
hak wil zetten, maar een doodgewone, fatsoenlijke
sttakker, een beschaafd mens, die geen vlieg kwaad
zou doenNu komt er weer iets eigenaardigs.
(Wordt vervolgd).
vue te doen passeren. Het moge dan
zijn, dat Perdita zich van haar exces
sieve voorgangers als Job en Orestes
onderscheidt door een meerdere schijn
van muzikale realiteit, het experimen
tele stadium blijkt ook hier nog aller
minst overwonnen te zijn, zodat op kor
te termijn vanuit deze nieuwe kunst
sector nog niet zo heel veel belang
rijks te verwachten schijnt te zijn.
Iets later op de avond heeft men de
stereofonische uitzending van Mozarts
Missa Brevis in F. kunnen beluisteren.
Ongetwijfeld heeft een opstelling van
twee radiotoestellen de toehoorder een
aparte ruimtelijke sensatie gegeven.
Het geluid heeft, wanneer de luiste
raar zich in de geschiktste positie be
vindt, meer diepte, maar het welsla
gen van het experiment hangt van zo
vele factoren af, dat het praktische re
sultaat vrijwel nihil is. Men ondervindt
dit, wanneer men bijv. het hoofd wendt,
waarbij dan de richting van het geluid
direct gewijzigd wordt. Voorts blijkt
in de praktijk de moeilijkheid om twee
apparaten op precies dezelfde sterkte
af te stellen niet gering te zijn. de
kleinste nuance doet het effect direct
teniet. Dit neemt natuurlijk niet weg,
dat hier akoestische mogelijkheden aan
wijsbaar zijn. die voor de geluidstechni
cus van groot belang kunnen zijn en
deze mogelijkheden zün voor de geïnte
resseerde deze avond nog eens aange
toond.
(Advertentie)
Wen Uw kind aan een goede
aanslag en een mooie klank.
Een kostelijke piano hoeft beslist
niet kostbaar te zijn!
Bel of schrijf om onze foto-brochure
Arnhem - Breda - Leiden - Rotterdam
HILVERSUM - Met Jos Cleber op de
bok, de Selvera's als vocale passagiers
en tekstdichter Ferry als palfrenier
rolde „De Postkoets" op welluidende
wyze over ruim 200.000 zwarte schü-
ven. Dit unieke gebeuren gaat de Ne
derlandse aniusementswereld donder
dag vieren met een jfrote cocktailparty
in het Anistelhotel en een show in Bei-
Ievue in de hoofdstad. Middelpunt op
die dag zullen Zus en Mieke Jansen
zün, die als de Selvera's met „De Post
koets" dit record boekten. Een platina
plaat is de beloning voor deze Weerter
zusjes, die zich door deze prestatie
naar de top van de disco-lijst hebben
gezongen. Een ander indrukwekkend re
cord staat op nam van Johnny Jor
dan», die 1 miljoen noteerde, echter
verspreid over acht opnamen.
Het is niet alleen feest in de amu
sementswereld er zün nog meer mensen
die, hoewel üdelings, toch bü dit ge
denkwaardige feit betrokken zijn. Aller
eerst de ouders van Selma en Vera (de
artiestennamen werden gekozen als ba
sis voor de zo geslaagde duo-formatie).
Het is een zeer grote dag voor Pierke
Jansén (de muzikale clown) en zün
vrouw. Met zün dochters trok hü enke
le jaren nog van theater naar theater
om in het artièstenvak een boterham bestellingen voor deze adressen In ge-
te verdienen. Die boterham durfde hü -
in de waagschaal te stellen voor zü'n
dochters. Die avond moet vader Jansen
De Selvera's
zich als een Paljas hebben gevoeld. De
tranen va» ontroering sprongen hem in
de ogen toen hü zijn gezelschap ont
bond om daarmee de weg naar het suc
ces voor zün zingende dochters vrij te
maken. Tranen van blüdschap vloeiden
er twee jaar later toen de heer Jansen
de eerste gouden grammofoonplaat in
ontvangst n..m. die de Selvera's voor
hun Pierke hadden v rdiend. „Wie had
dat nu toch kunnen denken" en een
paar spontane tranen vormen het com
mentaar dat mevrouw Jansen op elk
succes van haar dochters heeft.
Een ander, die de Selvera's met gro
te belangstelling volgt, is de deken van
Weert. Met Pasen zal de bisschop van
Roermond de nieuwe torenspits van zijn
kerk komen inzegenen. In 1942 werd de
toren van de dekenale kerk in een storm
ernstig beschadigd, zo zelfs dat de spits
sneuvelde. In de gerestaureerde toren
komt echter ook een carillon te han
gen. Een van de klokken werd geschon
ken door de Selvera's. Dit wel zeer
muzikale carillononderdeel heeft veer
tien dagen te pronk gestaan vóór in de
kerk. Na twee dagen was heel Weert
bekend met de inscriptie op de klok-
kehuid: Selvera's klokje Zus en Mie
ke Jansen.
De Weerter zusjes zoeken het steeds
hogerop. Letterlük en figuurlijk. Haar
klokkestem zal vanaf Pasen de sopraan-
ij meezingen ln het Valerius-ge-
denckclanck-repertoire dat de wind zal
voortdragen over het Limburgse land.
Maar ook topografisch hebben de Sel
vera's het hogerop gezocht. Beiden heb
ben nog niet zo lang geleden domicilie
gekozen in Amsterdam. Een gemotori
seerde „postkoets" bewüst het duo on
schatbare diensten, want nu kunnen de
zusjes na ?en optreden tenminste direct
terug naar hun woningen, respectieve
lijk in Nieuw-West en Buitenveldert. De
nieuwe verblüfplaatsen zün voor de
fans allang geen geheim meer. De bel
staat niet stil en de postbode moet de
dêélten door de bus laten glü'den.
Andere belanghebbenden bü het Sel-
vera-succes zün merkwaardigerwüs ook
twee zingende zusjes. Op twee maart
trokken SoPhia en Trudie Brabander in
Poeldijk namelük de - stoute schoenen
aan en schrever. de Selvera's een gro
te brief. Daarin zetten zü uiteen dat het
Selvera-rep-rtoi. ook haar repertoire
is en dat zü een selectie uit deze disco
successen binnenkort ten gehore gaan
brengen voor de K.A.J.-afdelingen in
^rouda en Leiden. Maaren toen
kwam het hoge woord eruit: „Wü heb
ben geen geschikte jurken om in op te
treden." De zingende zusjes in Poeldük
kunnen gerust zün. De Selvera's beslo
ten om voor leze büzondere gelegenheid
in haar garderobe te gaan küken en
twee haute couture-exemplaren in
bruikleen af te staan.
Eenvoud is het kenmerk van het wa
re. Dit geldt in hoge mate voor deze
Weerter meisjes, die hard voor hun suc
ces hebben moeten werken, maar de
zelfde zün gebleven. Met de gouden
plaat voor „Twee reebruine ogen" wa
ren zü er niet. Geschoold in de Lim
burgse kleinkunst deden zü hun toneel-
en mocrofoonroutine op in de K.R.O.-
revue. Hun optreden werd zelfbewus
ter. Sentiróentele liedjes werden ge
volgd i >Or de pittige „Postkoets" en
de andere Cleber-tophit „Sleighride in
Alaska".
Het succes is de meisjes niet naar
het hoofd gestegen. Nog spreken zü vol
waardering over de periode van het be
tere „bruiloften en partüenwerk", waar
in zü samen met Pierke, de muzikale
clown een grote populariteit verwier
ven. Toch kan Limburg weinig waarde
ring hebben voor dit charmante twee
tal. Hoe de Selvera's in Maastricht bij
voorbeeld ook haar best doen, zü krij
gen geen .wee paar handen op elkaar.
Boven de ,Toerdük denkt men daar
kennelijk -nders over. Maar daar niet
alleen, ooi: in Amerika, Afrika, Austra
lië, Duitsland, Alaska en Zwitserland
rolt de Postkoets