Wat doet u bij atoomgevaar Amsterdamse Huishoudbeurs op O BURGEMEESTERSVROUWEN VAN VIER GROTE STEDEN STAAN ER ACHTER Het geeft rust te weten wat moet doen Je H „Celibaat voor de vrouw" E Als diepvries nu ook bij groenteman en kruidenier LAND EET WEINIG KIPPEBOUT I WEMEF Blijf meester N° PER UUR WORDEN 5000 KIPPEN KEURIGE PLASTIC PAKJES Ongevallen thuis bij kinderen Zaak van vrouwen onder elkaar Sieraad verzacht kapsel Mevrouw Khroesjtsjev ziet modeshow Feestvierende blikjes PAUINA 9 Op de Huishoudbeurs in de Amsterdamse die zoals altijd de ganse dag vol is met slenterende bezoekers en bezoeksters, staat een stand, waar niets bijzonders aan te zien is. Alleen maar wat folders, waarover men dan natuurlijk kan praten met de dames die er zitten om inlichtingen te geven. Maar de stand heeft een intrigerende naam. „Eén op Vijf". Wat schuilt daarachterWat betekent dat? Wij zullen het u zeggen. Het is een streven (geen organisatie, geen club, geen groep, alleen maar een „wakker maken") om de huisvrouw paraat te maken bij acuut groot gevaar. Als in Nederland één op de vijf vrouwen voor dat plan gewonnen wordt, zou dat al heel wat betekenen voor de zelfbescherming. Want wie weet er nu eigenlijk precies wat ze doen moet als ze plotseling staat voor een ramp, een gevaar dat het huis binnendringt. Wat doet u bijvoorbeeld als de vlam in de pan slaat? Gillend weglopen en de pan en gordijnen die vlam vatten, lustig laten branden? Of neemt u in paniek de pan van het vuur om er mee naar buiten te rennen, wat het vuur alleen maar aan wakkert? Het is een nare vraag, maar het kan iedereen, élke huisvrouw, die iets bakt, overkomen en ze zal minder radeloos zijn als ze enigszins weet wat ze dan het beste doet. Bijvoorbeeld een deksel pakken en er op drukken om de luchttoe voer af te sluiten. Maar er kunnen ook erger dingen gebeuren. Veel erger. Waar we liever niet aan denken, waar mee we struisvogeltje spélen, die we wegstoppen, zover mogelijk. En omdat dat toch geen oplossing is, maken ze ons soms kribbig en kortaf en een beetje cynisch, zonder dat we ons precies realise ren waarom. Veel meer mensen dan men vermoedt lopen rond met de onverteerde narigheid in hun bin nenste van een atoom-oorlog. Het is niet prettig om er over te praten, niet aantrekkelijk om er over te schrijven, maar dat doen we nu toch. Juist naar aanleiding van die stand op de Huishoud beurs: „Eén op Vijf". Nes 23-25 Amsterdam-C. Vraag gratis folder I A d EEN OP VIJF"-pl an Loopt u gillend weg als de vlam in de pan slaat? men orn de gevolgen van een atoom explosie te vermijden; wat de Be scherming Bevolking kan doen en wat de huisvrouw met practische kennis van zaken thuis kan doen; hoe men een zieke helpt in een beschadigd huis en hoe de hulp het best te improvi seren is. In Den Haag rolt de sneeuwbal ook goed. In Utrecht is men de vorige week begonnen. Rotterdam bereidt nog voor. Alle inlichtingen voor Amsterdam kan men inwinnen bij het secretariaat, He rengracht 502, telefoon 220799, alle da gen behalve woensdag en zaterdag van 10 tot 14 uur. A. Bgl. nder de titel „Bestrijding van on gevallen bij kinderen" is een fol dertje uitgegeven door het Vei ligheids Instituut, Amsterdam. Het geeft met tekst en plaatjes voorbeelden van verschillende gevaarlijke dingen, die een kleuter in en om huis kunnen overko men. Met lucifers in de keuken, met scherp gereedschap uit vaders knutselhoek, door trekken aan het snoer van de bout op de strijkplank, bij een open putdek sel, door aan het stopcontact te zitten, doör klauteren op een ploegijzer bij de boerderij. Het samenstellen van dit foldertje, waartoe ook de Gezinsvoorlichting en het Groene Kruis het hunne hebben bijgedragen is ingegeven door het droe vige en veel te hoge getal van 1200 kin deren beneden de vier jaar, die jaar lijks worden getroffen door een onge val thuis of in de onmiddellijke nabij heid van hun huis. Plaatsen, waar ze dus eigenlijk het veiligst zouden moeten zijn. Jonge kinderen zijn nu eenmaal nieuwsgierig, ze willen alles onderzoe ken. Werkgereedschap dat gevaarlijk is moet dus weggesloten. Een hoge trap of een niet gesloten kelderdeur betekent gevaar. Maar een voortdurend ver bod zal het omgekeerde effect hebben, beter is dan ook het GEbod. Dus niet: <je mag de trap niet af, maar wel: blijf achter het hekje. Het foldertje, dat f0.25 kost is te bestellen bij het Veiligheids Instituut, Hobbemastraat 22, Amsterdam. Pl' het foldertje, dat men zich daar ken „(Pji de band heeft laten druk- renérar-ht cP's secretariaatsadres, He- vande hn?2- Dat de ambtswoning Hall-Niihoff irieester. Mevrouw Van van de hoo'fdstld burgemeestersvrouw de burgemeestersvrouwennvam drie M dere grote steden. Den Haag Utoecht en Rotterdam, de opzet in Q*f j^-echt maakt naar voorbeeld van Engeland Op de eerste verdieping van dfS sterdamse ambtswoning is een kamer tot secretariaat ingericht En daar js al maanden tang gewerkt. Mevrouw Van Hall heeft de Amsterdamse vrouwelijke pers dezer dagen op een ochtend verteld, hoe. Engelse vrouwen, nuchter, pr c sch 'baar ongetwijfeld met m hun hart •venvee] innerlijke weerstand aisover tegen de gedachte aan oorlog, - J begonnen met in de eigen om" V"" vrouwen uit hun vriendenkring, van nun '""iiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiii1"111"1 HiiHiiiumiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinniiiin buren en kennissen te overtuigen van ae noodzaak geïnstrueerd te zijn als het atoomgevaar hun gezin zou over valler.. Ze hebben kleine groepen ge vormd van acht of tien vrouwen, die zich hebben laten inlichten, hoe ze, in geval van een atoomexplosie, in huis moeten handelen. Verschillende van hen hebben toen op hun beurt de les sen gevolgd om „spreekster" voor een Kroep te worden om het weer aan hieuwe groepjes door te kunnen ge ven. En zo is de sneeuwbal aan het rollen gegaan. Zélfs over het Kanaal. Aant sinds enkele maanden bestaat "et ,,Eén-op-Vijf"-Plan nu ook in Ne tland. Zonder enig tam tam, in alle "hlte wordt er gewerkt, dat wil zeg- Senparaat gemaakt. Op de Huishoudbeurs in Amsterdam geeft de „Eén op Vijf" voor het eerst acte de présence. In de hoop méér vrouwen te winnen, die ook weer als 'n sneeuwbal het aan anderen zullen door geven en een groepje vormen, dat zich gezamenlijk wegwijs laat maken. En wie eenmaal de eigen innerlijke rust ervaart als men wéét wat er mogelijk gedaan kan worden, dan is een vrouw wel zo, dat ze die overtuiging aan een ander doorgeeft. Dat is tot nu toe ten minste de ervaring. De bedoeling is om het allemaal heel summier en eenvoudig te houden, in kleine groepjes vrouwen, waar 'van vrouw tot vrouwen gesproken wordt. Peen grote opzet, geen kaartsysteem geen zalen vol. geen demonstraties. Het *aat niet om de bescherming naar bui- Jen, buitenshuis zoals de Bescherming Burgerbevolking dat doet waarmee Vanzelfsprekend wordt samengewerkt neen, dit gaat er oir, dat de huis- Vrouw, die thuis bezig is en die piot- teling de verantwoordelijke is in een famptoestand. wéét wat ze doen moet. Als de huisvrouwen in Tuindorp Oostzaan die ineens midden in het water zaten, alleen maar geweten hadden, hoe zt een uekenpakket moes ten maken." zei een instructrice ons die ochtend bij mevrouw Van Hall dan wss hun nee] wat nodeloze na righeid bespaard ge' leven". Ja, als je de gewone ding n maar weet. wanneer ie met ie huishouden en gezin in het randgebied zou komen te zitten van on atoomaanval. Hoe het voedsel en water ontsmetten? Kinderen boven of beneden brengen? Welk antimiddel in huis hebben? De film „On the beach", die de chaotische toestand als wanhopig af schildert. heeft een funeste invloed door de suggestie die wordt gewekt alsof er toch helemaal niets aan te doen is. Wie geïnstrueerd is, kan in ieder geval pogen, met gezond ver stand en vermijding van paniek, kin deren en medje-huisgenoten te behoe den voor afwendbare nare gevolgen. En het kost helemaal niet zo veel tijd om zich het nodige te laten bij brengen. Het gebeurt dus in een klei ne groep, door een „spreekster", die de stof bespreekt in drie keer, telkens niet langer dan een uur. Wat in de ambtswoning in Amsterdam gebeurt, is het opleiden van die „spreeksters", die zich daarvoor ter beschikking stel len en die het idealisme hebben om de tijd ervoor af te staan. Het kost drie volle dagen voor ze voldoende geïnstru- 2i.1n om wat nodig is, goed te kun- VelenVertellen' "'Heggen en toelichten, halve hen z''n vrouwen met een al biiAaan- Er zijn er op het ogenblik zijn van Veert'g, die ieder in het bezit meester w" volrnaeht van de burge- ook het'hnnfi14- de burgemeester, die brandweer Is ,van de politie en de bescherrnino w°?k, h,oofd van de zelf- echter onder r?,L ,e Plan ressorteert vijfd instructiecursö andse Zaken' De want voortdurend «SLn nU start??- het willen proberen JUVr°UWen' dle Anderen zorgen ali'Gen AfV°°r °P' vorming van de E?mf"-maar v00r de spraken vl^& wie ^^d^nlrgie d1edeh"et °/danka da< tÜd allen6 moeite war™! aanslaat. En die d n op hun beurt ijveraarster w°:ld®Aj de e'gen vrien den- en kennissenkring, wat ook pre cies de bedoeling Het trof ons, wat een moeder van grote kinderen ®e" JK instruc trice - ons zei. Een "'et-yermoede zware druk, waar vP.P'JF mèo me.e leven, bleek van de Jon£e wensen af- et spreekt welhaast vanzelf, dat gedurence Frankrijk, hun v' mevrouw erbljjf in Nina Khroesjtsjev en haar drie d0 ,e pa_ teresse hebben getoond voor rjjse mode. De laatste'dag v nap_ verblijf in Parijs zagen zii een de show van kleding voor de wer^e vrouw en voor huismoeders. j-e- vo, krasivo" wat „mooi, mooi, tekent zei mevrouw Khroesjtsje spontaan toen ze een mannequin een ipon van zwartwit genopte na tuurzijde zag vc schijnen. Dat was in Galeries Lafayette omdat de vrouw van de Russische premier te kennen had gegeven 'at ze een modeshow „voor gewone mensen" wilde zien en niet een haute couture-show. De zwartwitte japon, die de aandacht van madame Nina en haar drie doch ters Ju!i-\ Rada en Elcna trok. kostte 250 nieuwe "ranken (ongeveer 190,-) gelijk aan 500 roebel. Het gemiddelde salaris van Je werkende vrouw in Rus land is 800 roeb tl. Dat was dus een duur stuk. Ook een linnen ensemble, kreukvrij in zachtgroene tint, bestaand uit japon, hoed en handschoenen inte resseerde haar. Ze bevoelde de stoi met haar vingers. De show bestond uit vijf onderdelen- kleren voor kantoor, voor onderweg, voor regen, voor in huis en voor buiten. Het programma was in het Frans en in net Russisch gedruki en er bleek duidelijk t, dat de kleren echt bedoeld waren oor de werkende vrou wen van Parijs, de typisten en de ge wone huisvrouwen. Rada had wel zin om ook eens een echte show te zien van kleding voor de kapitalisten. „Maar het zal wel niet mogelijk zijn door het program", zei ze, „morgen gaan we met vader weg," Ten afscheid ontving mevrouw Khroesj. tsjev een met goudblad bekleed juwelen kistjes en de dochters kregen parfum. genomen te zijn, toen ze hoorden, dat je er tenminste toch zelf iets tegen kunt doen, tegen de nare gevolgen al thans. Over de vijfhonderd huisvrouwen in de hoofdstad bezitten nu de nodige eer ste kennis om in noodgeval in huis da delijk te kunnen optreden. Hun aantal zal toenemen als de voortrollende sneeuwbal. Men neemt jiu contact op met de verschillende vrouwenorganisa ties (Christenvrouwenbond, Leger des Heils, Vrouwenbond van de PvdA, af delingen van de KAV en het Katho liek Vrouwengilde) en hetzelfde wil men ook doen met bedrijven, waarin veel vrouwen werkzaam zijn. Maar de groepjes, waarmee gepraat wordt, blij ven klein, acht of tien belangstellen den en men komt bij elkaar in de kan tine, in een verenigingslokaal of ergens in een huiskamer. Het gaat huiselijk, want het gaat uitsluitend om huiselij ke problemen zoals ze zich dan zullen voordoen. In de drie gesprekken, telkens van een uur worden respectievelijk behan deld welke maatregelen men kan ne- Advertentie) ■iiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii A lies moet tegenwoordig gevierd worden, elk jubileum opgespoord, dat heeft publiciteitswaarde. Een der vele jubilerenden dit jaar is het conservenblikje. Het is 150 jaar gewor den. En in zijn historie van anderhalve eeuw voortdurend verbeterd. Maar ook steeds meer beconcurreerd, men denke slechts aan de diepvries, die tot en met soep conserveert in koude klompen. Wij schijnen een reuze land te zijn voor blikgroenten met onze tuinbouw, die een keur van verse groenten heeft ge durende vele maanden van het jaar. Feit is, dat blikgroenten altijd vers in geblikt zijn, want ze worden, bij wijze van spreken zó van het land in de machine gestopt, die, als ze volautoma tisch is, de hele erwtenstruik opslokt en een eind verder de gesorteerde erwtjes in blik te voorschijn brengt. In de laatste acht jaar is de consumptie van blik groenten verdrievoudigd. Dat is. dunkt ons, een getal waar de jubilaris tevre den mee kan zijn. titel en studie over de alleenstaande werkende vrouw is, uit het Frans vertaald, verschenen onder de Celibaat van de vrouw", een titel die bij de meesten weerstand oproept Zeven auteurs hebben hun bijdragen ge leverd. een dominicaan, een socioloog, een vrouwelijke arts, een maatschappe lijk werkster, een lerares en vermoe delijk een journaliste; de laatste bijdra ge is namelijk van iemand die een aan tal interviews heeft gehouden met al leen geblevenen, die hier getuigen van de vervulling welke er te vinden is in een werkkring, mits die met aanvaar ding en toewijding aan de taak wordt vervuld. Duidelijk blijkt uit deze hele bundel, hoe waar het is, wat de inleider, de dominicaan A. M. Carré, aanhaalt van Gertrud von Le Fort, dat het beroep voor de vrouw geen beroep is in de mannelijke zin van het woord, maar een vorm is van geestelijk moederschap. Het boek is echter ondanks de verta ling (in een tamelijk formele stijl) door en door Frans gebleven, gericht op een Frans „leef-klimaat", waarvan wij meer noordelijk wonende Europese vrou wen een massa terzijde schuiven. De psychologisch-sociologische studie van Joseph Folliet draagt zeer sterk het stem pel van typisch niet voor Nederland ge schreven te zijn wij hebben in ons land ook geen vrouwenoverschot meer, maar gaan successievelijk naar een mannenoverschot al geeft hij in zijn beschouwing over de celibatairen ge- (Advertentie) over Uw zenuwen. Neem Mijnhardt's Zenuwtabletten Zij schenken de rust tot herstel amaak-siera- den zijn te- genwoordig bijna net zozeer in tel als echte. Ze zijn ook heus niet altijd goedkoop, zeker niet als ze met de hand ge maakt zijn, zoals deze hoofdtooi. Een Tsjechoslowaakse fabriek, die na de oorlog naar Oos tenrijk is verhuisd en die specialiteit is in imitatie-sie raden, heeft dit fijne gevalletje ge maakt, ongetwij feld geïnspireerd op de parelsnoeren, waarmee de vrouw vroeger fijne sluier effecten in het kap sel wist te berei ken. Dit kapje doet ook enigszins den ken aan het flat terende Maria Stu- art-kapje. De kleine parels zijn op sier lijk gebogen draad gezet, dat het ge zicht omvat tot on der de kin. zien vanuit maatschappij-oogpunt inte ressante bijzonderheden. Ook stelt hij nadrukkelijk wat meestal over het hoofd wordt gezien, dat celibaat volstrekt niet betekent: vrijwillige onthouding en nog minder maagdelijkheid (Omdat dit laat ste van religieuze a-ard is, wat dus niet identiek is met celibaat. Celibaat is een staat, maagdelijkheid is een religieuze gerichtheid). Historisch gezien is het celibaat van de vrouw pas mogelijk geworden in een samenleving, die zoveel maatschappe lijke diensten biedt, dat het haar ver oorloofd is om alleen te leven. Vroeger, toen men om in leven te blijven zelf vuur moest aanmaken, voor de herkomst van voedsel moet zorgen en zijn eigen kleren moest vervaardigen, kon de vrouw zonder man of opgenomen in een leef gemeenschap niet individueel bestaan. De vrouw alleen moet ook zeker zijn van haar veiligheid, wat bijvoorbeeld In het nabije Oosten niet altijd het geval is geweest, en d,us, zo stelt de socioloog het, is een celibatair leven voor de vrouw alleen mogelijk in een staat met politionele bescherming. Het betoog van de maatschappelijk werkster, Yvonne Bougé, is ook op en top Frans; vooral cerebraal en je hart er buiten houden, en altijd maar gewel dig hard bezig zijn en offeren, offeren, tot er niets meer van je over is. Wij overdrijven een beetje want het heeft ons een tikje geïrriteerd. Zo is het toch niet en zo moet het ook helemaal niet zijn. Ook niet voor wie in die staat hoge geestelijke waarden wil ontwikkelen. Haar hele beschouwing doet trouwens wat verouderd aan, stammend uit een achter ons liggende tijd, waar de stijve uitdrukkingswijze met het Zuid-Neder landse taalgebruik nog een schepje bo ven op doet. Het is ook een beetje flauw om van uit het eigen volgestampte le ven denigrerend te doen over de huwe lijkse staat en over de kansen die voor bijgingen en die men voorbij liet gaan. De lerares Berthe Fauveau die aan het woord is, vertelt over het g:eluk dat zij gevonden heeft in de adoptie van twee meisjes, eerst een baby van zes maan den en een paar jaar later een pasge boren meisje. Adoptie door de vrouw alleen is echter terecht, menen wij in ons land niet toegestaan. Een kind heeft een moeder èn een vader nodig. Volledig zou deze verzamelstudie niet zijn zonder de bijdrage van een vrouw, die het celibataire leven heeft gekozen uit roeping, Suzanne Fouché. Zulke vrou wen zijn uitzondering, maar ze zijn er. Ze wijden zich onverdeeld aan hun be roep en de schrijfster van deze geeste lijk gerichte bijdrage prijst ze gelukkig als ze „God ontmoeten op hun weg". De mentaliteit ervan is echter weer typisch Frans, zeker wanneer ze spreekt over de weerstand van ouders tegen de ge kozen ongehuwde staat van hun dochter omdat ze (de ouders) dan geen klein kinderen krijgen! Een on-Frans geluid daarentegen is haar vraag, waarom er in Frankrijk geen betere woongelegen heid is voor alleenstaande werkende vrouwen. Ondanks het feit, dat er ontzag gelijk veel getrouwde vrouwen werken in Frankrijk, zijn de „werkende vrou wen" er veel minder geëmancipeerd dan hier en voora] ook veel minder geac cepteerd dan hier, in Engeland of in Scandinavië. Bijzonder sympathiek zijn tot slot de interviews met alleenstaanden, die in een bescheiden beroep, verkoopster, ty piste, werkster, kantoorjuffrouw, er van maken wat er van te maken is. in alle eenvoud des harten. Ondanks de kritiek die wij er op hebben, menen wij toch dat dit boek ten zeerste verdient om gelezen te wor den, want het heeft een sterke geeste lijke diepgang en er staan treffende op merkingen in, waaraan degenen om wie het gaat zich kunnen sterken en waar door wellicht bij anderen beter be grip voor de status van alleenstaande zal kunnen worden opgewekt. A. Bgl. „Celibaat voor de vrouw". Be schouwingen en getuigenissen. Ingeleid door A. M. Carré, O.P. Uit het Frans vertaald door drs. C. Robben SVD. Uit geverij St. Willibrordus. Deurne (Ne derland) Overijse (België). De Nederlandse pluimvee-houderij is niet zo best te spreken over de kippen-por- ties die de gemiddelde huisvrouw haar disgenoten voorzet. Meestal slechts op hoog tijdagen als Pasen, Kerst en Oud en Nieuw komt de kip aan bod naast haas, fazant, kp- nijn, kalkoen en een enkele vreemde eend in de bijt. Maar buiten deze piek-dagen die de poeliers eenvoudigweg kippevel bezorgen wordt er maar weinig kip gegeten. Wat is hiervan de reden? Vinden we kip te duur of te lastig om klaar te maken, zijn we bang voor de lijn of is slechts biefstuk met doperwtjes in staat onze vaderlandse harten des zondags te ver warmen? Hoe het ook zij, deze gang van za ken bevalt het produktschap voor pluimvee en pieren niet en men vond het dan ook hoog tijd worden om door middel van voorlichting en propaganda de Nederlandse huisvrouw wat meer „kip-minded" te maken. Het moet u zijn opgevallen dat in de dag bladen een advertentie heeft gestaan waarin u onder meer kon lezen: „Nu kip binnen ieders bereik!" Deze op het eerste gezicht wat mis leidende slagzin men denkt allereerst dat de prijs is gezakt moet letterlijk worden opgevat. U hoeft er nog maar een kippe-eindje voor te lopen want sinds eind 1959 het vesti- gingsbesluit Levensmiddelenbedrijf van kracht werd, ontmoet u de kip in elke zaak die een diepvries-container bezit. Dat kan zijn uw sla ger, uw groenteman of uw kruidenier. Alleen om die reden en niet om de poeliers het brood uit de mond te stoten is dit besluit van kracht geworden. Wanneer we de kip da gelijks kunnen vinden wordt het misschien een kwestie van gewoonte haar wat meer op het menu te plaatsen. Bij geregeld gebruik zijn we met wat kleinere porties tevreden misschien want dat is één van de redenen waarom wé kip duur eten vinden, omdat we die enkele keer dat we het eten meteen een halve of een kwart kip óe man verlangen. Zouden we echter bij gebruik v an biefstuk of karbonaden een derge lijke maatstaf aanleggen dan wordt dat ook een kostbare geschiedenis. Bovendien snijdt het mes aan twee kanten want we hebben ons laten vertellen dat bij meer gebruik van kip de prijs 001< wat zal zakken. Degenen die vooral niet dikker willen wor den. moeten weten, dat kippevlees eiwitrijk is en een belangrijke aanvulling vormt van het vermagenngsdieet. Het vlees is bovendien zeer licht verteerbaar zodat ook maagpatiënten het goed kunnen verdragen. De Amerikanen die bijna allemaal door het autorijden een buikje krijgen en daarom wel op de hoogte moeten zijn van alle mogelijke dieëten eten dan ook zestien kilo per hoofd per jaar tegen wij ander half. Ook vergeleken met de Franse huis vrouw die zeven kilo en de Duitse die vijf kilo per jaar voor elk gezinslid op tafel brengt, slaan we dus vel e triest figuur. Maar misschien is de diepvries-kip in staat ons nog boven A P. (Amerikaans Peil) te brengen. Wanneer u op de verpakking van de diep vries-kip ziet staan: „soepkip", koopt u een exemplaar dat anderhalf jaar oud is. Het vlees is niet meer zo mals en wat droger dan bij voorbeeld van een slachtkuiken en daarom heelt u er het meest profijt van als u er soep van kookt of er pastei of i-agout van maakt. Meestal worden ze dan ook in stukken dus als poulet verkocht. Een enkele maal wor den ze wel eens aangeprezen als „braadkip" maar dat is enigszins misleidend want wie ge braden kip wil eten is beter af met een braad- kuiKen. Wist u dat deze kuikens wel een ge- wicnt van vier pond kunnen bereiken? Er zijn kJe,mties onc*?r (4 a 5 ons panklaar) maar aan neten ze „piepkuiken". De zwaarste he ten „poularde". Verschil van naam is dus en- kei gewichtsverschil en geen kwaliteits- of soortaanduiding. Braadkuikens worden speciaal voor de slacht gefokt en gemest door middel van bijzondere rassen en kruisingen. Zo is de tokkerij r in geslaagd borst en poten wat vle ziger te maken. Dit vlees kan zowel geel als wit zijn. Aan de poten kunt u ze kennen: gele poten geel vlees, blanke poten blank vlees. Smaakverschil is er nagenoeg niet. Toch zijn er landen die juist wit-vlezige kuikens vragen (Zwitserland en Frankrijk) terwijl de Italianen meer van geel vlees houden. De leeftijd der kuikens varieert van 8 tot 13 weken en dienovereenkomstig schommelt hun gewicht tussen 12 ons en 2 kilogram. Laat u ze tussen twee haakjes niet langer braden dan veertig minuten a een uur, dan zijn ze heerlijk mals en voortreffelijk van smaak. Deze kip-kennis werd ons bijgebracht op een „Pluimveedag", georganiseerd door het Ned. Produktschap voor pluimvee en eieren. Onder haar vleugels bezochten wij één van de fok- bedrijven aan wier research het is te dan ken dat ons pluimvee op zulk hoog peil staat en derhalve in het buitenland graag gegeten wordt. Van de 88.000 ton levend gewicht ging er vorig jaar 62.000 ton ons land uit. Men ex- tf L perimenteert met rassen en kruisingen om een voor de slacht zo geschikt mogelijk exemplaar te verkrijgen. We waren er getuige van dat een la met levende lading uit de broedmachine werd gehaald en hoe al die zachte, gele Paastafel- kuikentjes in keitonnen dozen met gaten wer den gedaan om naar de opfokbedrijven te worden vervoerd. Ook zo'n bedrijf stond op het programma maar wij mochten het pas binnen gaan nadat we eerst met onze schoenen over een met ontsmettingsstof gedrenkte dweil had den gelopen. Uit de lage hokken, door rood licht beschenen om de kuikens rustig te hou den, kwam de ammoniaklucht ons al van ver re tegemoet en maakte het bijna onmogelijk daar even goed rond te kijken. Deze penetrante geur komt uit de mest vrij en bevordert zo on gewild de rust van de kuikens want niemand houdt het er lang uit. Wanneer in dit bedrijf de automatische voerketting is ingesteld zal het voeren ook niet meer storen. De haantjes on der hen worden met een hormonen-pil behan deld: daardoor ontstaat een soort tussen-sexe kapoentje genaamd die wat trager is in zijn bewegingen. Het fokbedrijf is thans aan het experimenteren om een dergelijke behan deling in de toekomst overbodig te maken. Wanneer de kuikens slachtrijp zijn worden ze in manden naar de slachterij vervoerd. Dat kan zijn naar Boxmeer, waar de grootste van Europa is gevestigd. Uit hoge stapels met manden vol kippen, die tussen de spijlen van hun tijdelijke woning door uitzicht hebben op een enorme stapel veren, afkomstig van hun lotgenoten, die mis schien op dit moment panklaar in plastic zakjes plechtig poularde heten, komt het ge kakel ons tegemoet. De eigenlijke plaats van slachten zijn wij, al gebeurd alles uiterst dis creet, toch maar snel voorbij gelopen. Wèl constateerden wij dat de kippen, die aan bewe gende lijnen door een tunnel worden gevoerd, aan het eind waarvan slachters met een elec- trisch tegelijk verdovend mes hun de genade slag geven, niet eens de tijd hebben om te kakelen. Via een warm bad om de veren los te maken, enige plukmachines waarin rond draaiende rubber vingers tegen de veren slaan en een schroeimachine, die door middel van kleine gasvlammetjes de laatste nog resteren de veren verwijdert, bereikt de kip het punt waarop zij panklaar gemaakt wordt. Ontdaan van maag en lever (die ingepakt binnen in de kip worden gestopt) ruilt zij naar ge wicht gesorteerd en netjes in plastic zak - de slachterij voor de diepvriescel. Het heie proces heeft hooguit anderhalf uur geduurd Vijfduizend kippen per uur is voor dit be drijf niets bijzonders. Als de op handen zijnde modernisering tot stand is gekomen kan men er zelfs tienduizend kippen per uur aan met behulp van ongeveer driehonderd man perso neel. Veel van deze kippen zullen hun weg naar het buitenland vinden, maar het zou toch wel plezierig zijn als wij zelf ook ons graantje er van meepikten! G.S.-de W.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1960 | | pagina 9