iiMÉ ■ex H Hij is niet weg te denken uit het katholieke leven Ariëns blijft lichtend voorbeeld 0 EEN RUBENS OP DRIFT Wat Alphons Ariëns heeft willen bereiken, leeft voort in onze tijd Ariëns graf trekt nog geen duizenden Eeuwfeest te Utrecht awÉMfinrjag* Diocesane rechtbank heeft reeds 20 getuigen gehoord BISSCHOPPELIJK SCHRIJVEN IN ZIJN GEEST l*AI Zaligverklaringsproces Oostenrijkse huisvaders hebben teveel rechten ZATERDAG 23 APRIL 1960 PAGINA 9 ret is maar heel toevallig en toch haast te mooi om waar te zijn, dat de 100e geboor tedag van Alphons Ariëns valt in het jaar 1960. Dit jaar heeft voor de nagedachtenis van Ariëns al geschiedenis gemaakt. Het schrij ven van de bisschoppen aan de Katholieke Sociale Organisaties betekent een nieuwe fase voor het werk, dat Ariëns heeft achterge laten. Bij het lezen van het stuk kan niemand loskomen van figu ren als Ariëns, Schaepman, Poels. Zij leven nog, ieder met hun mar kante physionomie en menselijk heid, maar ook met hun verschil lende benadering van het sociale vraagstuk. Het is of de bisschop pen het stuk hebben geschreven oog in oog met deze mannen. Soms klinkt het zelfs als een plei dooi voor het forum van deze mannen. door (mgr. dr. A. C RAMSELAAR) UTRECHT, april I960 LOu^0(. (f Bern. Kard. Alfrink) (mtf lel^lfIf P4^rs)' door W. H. VAN EEMLANDT met de originele onderdelen Hadden de bisschoppen gemeend zich te moeten verdedigen, dan zouden zij het eerst klaar zijn geweest met Alphons Ariëns, niet alleen om zijn beproefde volgzaamheid, maar vooral om zijn oor spronkelijke visie, die meer thuishoort in onze dan in zijn eigen tijd. Er wordt gezegd, dat er veel veranderen moet omwille van de sociale en technische veranderingen in het bedrijfsleven en het steeds groeiende overheidsapparaat. Inderdaad deze dwingen er toe. Maar Ariëns blijkt in 1898 niet eens zo ver af te staan van 1960. Hij was vóór het sa mengaan van Katholiek en Protestant in één vakvereniging. Dat kwam heus niet voort uit te zwak geloofsbesef of vervaging van de normen. Hij werd ook niet verdacht van neutralisme, maar wel werd het wijze hoofd geschud om een idealisme, dat zo onbegrijpelijk ver van de „realiteit" afstond. Toenadering In het licht van zijn tijd was dat sa mengaan niet gewenst en zelfs onmoge lijk, maar in het licht van zijn geest heeft hij de toenadering gezien, die thans met zo rasse schreden voortgaat, dat zelfs politieke kringen al denken over samenwonen in één huis. Hij had de schijn tegij zich, maar dat Kwam omdat hij nu eenmaal een andere manier van denken had dan Schaepman. Ariëns zag dieper. Hij wist. dat een po sitieve houding dieper griipt en langer doorwerkt dan een antithetische houding. y*< Hiermee wordt Schaepman niet in de antithetische hoek gedrongen noch te genover Ariëns ge-plaatst. De afstand tussen beiden doet hier niet ter zake. Ariëns visie ging dieper, omdat hij zo eenvoudig was, ondanks zijn psychisch gecompliceerde natuur. Hij'was'zo een voudig omdat hij zo zuiver was en groot in de liefde. Brom heeft de naastenliefde gezien als de sleutel van Ariëns' karakter. Op het eerste gezicht is dit een zeer vage aanduiding. Maar wie Ariëns nog heeft gekend verstaat dit onmiddellijk. Ariëns' liefde was niet het bleke on natuurlijke schabloon uit de geestelijke lezing, maar een sprankelende en spit se en kritische openheid, die niet in het minst egocentrisch of individualis tisch was, maar alleen echt en eerlijk. Toen hij na zijn studie in Rome kape laan werd in Enschede en hij daar de toestanden zag, de bestaansvoorwaar den van de arbeiders én de gevolgen van de jarenlange sociale ellende, kon het niet anders of hij moest de pionier worden van de arbeidersbeweging en de pionier van de drankbestrijding. Er was voor hem geen keuze meer. Dat was bij hem geen kwestie van geniali teit. Als organisator en propagandist was hij ook niet geniaal. Maar hij was meer: hij was een zuiver mens, wie niets menselijks vreemd was. Hij werd gedragen door een zuivere liefde. Hij was iemand. Daarom kon hij schijnbaar van het toneel verdwijnen, pastoor worden in Steenderen en later „promoveren" naar Maarssen. Hij was er nu eenmaal. Hij was niet meer weg te denken uit het katholieke leven en dat is hij nog niet, onafhankelijk van het proces zijner zaligverklaring. Geen kortzichtigheid Wij staan dichter bij hem dan zijn tijd genoten, niet omdat wij minder bevoor oordeeld zijn of klaarder zouden den ken, maar omdat hij dank zij zijn zui verheid geen waas van angstvallige en bekrompen voor- of kortzichtigheid voor de ogen had zoals zijn onmiddellijke om geving. Geen mens kan men juist beoorde len, als hij niet gezien wordt in het licht van zijn tijd. Bij Ariëns is dat nodig om zijn hei ligheid te waarderen. Wat hij te ver duren had om zijn liefde voor de ar beiders en nog meer omwille van zijn drankbestrijding, wat hij te lijden had aan verdenkingen en miskenning an zijn persoon en wat voor sereniteit en liefde hij daarbij wist op te brengen, dat maakt hem in de nagedachtenis een heilige, of hij nu ooit op het altaar komt of niet. Men kan hem ook beschouwen „door licht van het sindsdien gewonnen in zicht" en dan ontdekt men hoe van men sen als Ariëns niet gezegd moet worden, dat zij hun tijd vooruit waren. Iedere tijd heeft mensen nodig, die zuivere liefde hebben en in zuiverheid en onbaatzuchtigheid recht op de werke lijkheid afgaan zonder misleidende zelf genoegzaamheid of dimmende angst. Zij worden verguisd en miskend. Ariëns wist er van mee te praten. Toch heeft men hem erkend. Want, al kon hij geen eigenlijke leiding meer ge ven hij was ook in wezen geen aan voerder hij had een magnetische kracht, waardoor iedereen hem wist te vinden. Er was maar weinig voor nodig of iiiiiHmimiimiiiiniiiiiliiiiiiiiiii»""'"»»'"""'»"""!"» Dinsdag 26 april a.s. zal het hon derd jaar geleden zijn, dat mgr. dr. Alphons Ariëns te Utrecht werd geboren. Ter herdenking van dit feit zal zoals reeds gemeld de aartsbisschop van Utrecht, Ber- nardus Kardinaal Alfrink, vrijdag 29 april om half elf in de kathedraal te Utrecht een pontificale H. Mis opdragen, 's Middags om half drie wordt in de Stadsschouwburg een herdenkingsbijeenkomst gehouden, tijdens welke drie sprekers zullen optreden: prof. dr. B. Rogier, voor zitter van het Arienscomite. dat jaarlijks fe Maarssen de Ariensdag organiseert op de ®eI? .,n augustus, de heer J. A. Middelhuis, voorzitter van de K.A.B„ en pastoor dr. P. J. de Bruyn uit Kockengen. De viering van het eeuwfeest zal bijgewoond worden door talrijke kerkelijke en wereldlijke autoritei ten, o.w. de bisschoppen van Neder land, leden van de Staten-Generaai, vertegenwoordigers van katholieke en andere sociale organisaties en al gevaardigden van Utrecht, Enschede, Steenderen, Maarssen en Amers-, foort, in welke plaatsen Ariëns zijn leven heeft doorgebracht. Ook fami lieleden, leden van de diocesane rechtbank en nog levende tijdgeno ten van mgr. Ariëns zijn uitgenodigd- hij ontstak een vonk in de anderen. Zo is hij niet alleen de pionier ge weest van de arbeidersbeweging en de drankbestrijding, maar is hij evengoed de grondlegger geweest van de eman cipatie van de katholieke vrouw en de voorbereider van de oecumenische ge- Advertentie) Tentoonstelling van kantoor machines kantoormeubelen en kantooruitrusting AMSTERDAM 19 tfm 27 april I960 Manifestatie van de snel groeiende mechaniseringen automatisering in het moder ne bedrijf. Geopend, op werkdagen van 10-18 uur. Op maandag 25 en dinsdag 26 april ook van 19.30-22.30 uur. Toegang f. 1.50 Neem een voordelig N.S,-kaartje inclusief tram/bus. en toégangisb'ewijs. dachte onder de katholieken. Dit i s geen vrome vergroting van zon steun aan het Gilde van de Klare Waarheid of het Geert Groote-Genootschap, maar hij was hier weer de man, die de wer kelijkheid peilde en ruimhartigheid kweekte, die anderen de hersens spie t en op een weg bracht, die zy nl®t meer konden verlaten zonder zichzelf te verloochenen. Daarom heeft hij vooral invloed ge had op de geestelijke sfeer onder de katholieken. Hij heeft de druk der burgerlijkheid verlicut en de geesten rijp gema-akt voor een nieuw gemeen schapsgevoel. Hij heeft meer gevoel gewekt voor positieve menselijkheid en de angst om zich aan koud wa ter te branden zover teruggedrongen, dat het episcopaat in I960 zonder vrees voor verwondering een taal kon spreken, die in 1930 nog een storm van protest of uit reverentie althans eep gedruis van bevreem ding zou hebben uitgelokt. Dit is natuurlijk niet alleen de ver dienste van Alphons Ariëns. Maar hij was in 1900 al een voorbeeld, hoe wy nu gaarne zouden zijn en als er thans in het katholieke leven ruimer wordt gedacht en gesproken, dan mogen wij vertrouwen iets meer van Ariëns' geest te bezitten dan vele grootheden uit zijn naaste omgeving. Hiermee worden deze grootheden niet gekleineerd. Maar men moet ze zien in het licht van hun tijd. Het zou zelfmisleiding zijn te geloven, dat wij beter zijn dan anderen, maar dat neemt niet weg, dat wij Ariëns niet hoeven achter te laten in het licht van zijn tijd. Voor ons leeft hij nog. De gr°te voorgangers eren wij on getwijfeld, omdat zij „hun organisa tie ondergeschikt hebben gemaakt aan hun allereerste en allergrootste zorg voor de christelijke signatuur van de totale mens" (God hebbe dit fraaie knekel-latijn), maar van Al phons Ariëns houden wij. Wij behoe ven ook niet meer te doen 'dan van hem te houden, om ons voortdurend op te trekken of proberen op te trekken aan zijn normen. Om te pro beren eenvoudig en eerlijk mens te zijn, getrokken door Gods licht en overtuigd van Christus' kracht. Jl/f et vreugde begroeten wij de initiatieven om de honderdste geboortedag van Alphons 1 tJL Ariëns met bijeenkomsten en publikaties te herdenken. Op deze wijze immers kun nen zijn voorbeeldig priesterleven en bet werk van hem, die algemene erkenning heeft gevonden als de grote stuwer van het katholieke sociale organisatieleven, opnieuw on der de aandacht van velen worden gebracht, juist nu de voorbereidingen voor het zaligver klaringsproces in volle gang zijn. Alphons Ariëns blijft een lichtend voorbeeld als priester en als sociaal werkerdie in hem een twee-eenheid geworden zijn. Bewogen door de materiële nood van velen, heeft hij als priester getracht hierin verbetering te brengen, overtuigd van de samenhang tussen stoffelijk en geestelijk welzijn. Wij wensen en bidden, dat het proces der zaligverklaring van hem, na wiens dood de roep van heiligheid direct begon te klinken, zal leiden tot wat zovele vereerders van Ariëns er van verhopen. Als troost en helper van priesters en noodlijdenden moge Alphons Ariëns onder ons blijven voortleven. p het katholieke kerkhof te Maars sen rust het stoffelijk overschot van Ariëns, priester, onder een hardstenen zerk. Met meer piëteit dan kunstzinnigheid heeft men boven het graf een kapelletje gebouwd, waarin onder een groot crucifix een door Leo Brom uit brons gedreven plaquette i aangebracht. Naar dit kapelletje pelgrimeren jaar lijks op de eerste zondag van augus tus honderden Ariënsvereerders: zijn oude vrienden (in welke kring sinds verleden jaar de markante figuur van Gerard Brom ontbreekt), voormannen van de sociale beweging en jongeren, die Ariëns niet meer gekend hebben, maar op wie de bewondering van oude ren voor de sociale priester is overge bracht. Er wordt in stilte een Onze Vader gebeden en dan keren de pel grims weer terug langs de drukke straatweg en de stille Vecht naar het dorp. Het zou bepaald overdreven zijn, te beweren, dat deze in 1929 begonnen en zelfs tijdens de oorlog niet onderbro ken traditie tot een nationaal katholiek gebeuren is uitgegroeid. Het blijven er slechts enkele honderden, die 's mor gens in de vroegere parochiekerk van pastoor Ariëns de Hoogmis bijwonen en 's middags tegenwoordig zijn op de door het Ariënscomité georgani seerde bijeenkomst. De herinnering aan Ariëns wordt wel levend gehouden, maar bezielt nog geen duizendtallen, zoals soms elders bij de graven van hen, van wie de roep van heiligheid uitgaat. Misschien is de afgelegen ligging van het kerkhof hiervan een der oorza ken. Het ligt een eind buiten het dorp en is voor vreemdelingen moeilijk te vinden. Een paar eenvoudige richting wijzers zouden hierin mogelijk kunnen voorzien. Wellicht zal dan ook op an dere dagen dan Ariëns-zondag het graf bezocht worden door hen, die er nu onwetend aan voorbijgaan. WENEN, 20, april (APA) De Oos tenrijkse huisvaders hebben te veel rechten zo heeft de Oostenrijkse minis ter van justitie, dr. Tschadek, ver klaard Hij heeft daarom zijn ministe rie opdracht gegeven de gezmswetten op de helling te zetten en de rechten van de gezinshoofden te beknotten. Veel bijzondere rechten die de huisva ders genieten zijn uit de tijd, zo meent de minister. Hij noemt in dit verband o.a. de opvatting dat al het vermogen dat de echtgenoten verwerven geacht wordt inkomen van de man te zijn. Voorts wijst de minister er o.a. op dat de man nog steeds volgens een uit 18,12 daterende wet alleen kan beslissen over de opvoeding der kinderen. (Advertentie) ratiek, ki pe| in ijligheid bij gevattl lie kou. laar iÏUk in een haidige jplaskc HUISAPOTHEEK zoiftft- W^I^S?dlogist. MEENK'S POEDERS helpen! Er zijn Meenk s Poeder^i^i hoofdpijn, kies pijn, hoest, gri<y, .Barrhee, influenza, rheumatiek, koortsj^eid bij gevatte kou, periodieke pijnen uz. enz. Verkrijgbaar in etuis met 6 jBeders maar ook in een handige plastic HUISAPOTHEEK (met 6 verschillende etuis a 6 poeders), zonder prijsverhoging. Vraag uw drogist. JjeipeAliEr zijn m Aijfifl ^Ei JCcfflkB i&rpang*ies' infQ^iza. ✓att^ou. ,r. UI PMRTïfl rheumaT period (Van een onzer redacteuren) et nroces ter voorbereiding van de eventuele zaligverklaring van mgr dr. Alphons Ariëns is in vol le gang Nadat in 1956 het Ariënscomi té onder voorzitterschap van prof. dr. L' Rogier, aan de aartsbisschop van Utrecht een verzoekschrift had aange boden om het proces aanhangig te ma ken heeft de aartsbisschop zondag 3 augustus 1958 in de parochiekerk te Maarssen de bisschoppelijke rechtbank geïnstalleerd, die in eerste instantie de kapelaan Ariëns in 1895 te Enschede zijn koperen priesterfeest vierde, bood de jonge Katholieke Arbeidersbeweging hem een adviseursketen aan. De gevers tasten toen echter reeds uit ervaring, dat Ariëns niets voor zichzelf hield en alles weggaf Daarom werd bij de aanbieding van het geschenk de bepaling gevoegd, rn ht Heten aan de functie verbonden was, m.a.w. dat Ariëns het sieraad slechts tnocht dragen en t.z.t. aan zijn opvolger moest overdragen. Dezer dagen zal de Keten in een glazen kast gehangen en in de parochiekerk te Enschede geplaatst worden. iiilllllllllllllflllllllllllliillllillllllllllliliiillillliiiiiiiilliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinii 51 Goed. Parkington's had zijn hele wereldorganisa tie ingeschakeld, onder anderen ook het filiaal in Londen. Men begon daar onmiddellijk de voelhorens uit te steken in de uitgebreide wereld van de zwarte handel in kunstvoorwerpen en men vernam al spoe dig dat iemand een Italiaan, tegen elk aannemelijk bod een echte Rubens op de zwarte markt wilde brengen. Door een gelukkige omstandigheid kon het Londens filiaal voldoende pressie op een der opko pers uitoefenen, om meer bijzonderheden los te krij gen over de aanbieding. De naam Rossetti werd ge noemd en .de kartotheek van Parkington's had er niet veel tijd voor nodig, om deze te identificeren met Alsettino. In Londen was men er intussen achter gekomen dat de Rubens met de Ceres in Marseille zou wor den binnengesmokkeld met de bedoeling, het doek in Zuid Frankrijl te restaureren en onherkenbaar te maken. Het kostte geeri moeite te ontdekken, dal de Ceres op 10 maart in Marseille zou binnenlopen en zo had Markman de opdracht gekregen het schip op te wachten, contact te maken met Rossetti en te trachten de Rubens tegen betaling van een losgeld in zijn bezit te krijgen. Daar vaststond, dat niemand behalve Cardigan rechten op het schilderij kon doen gelden, kon tegen deze procedure geen enkel wette lijk bezwaar worden gemaaktDoor niemand! Van Houthem moest erkennen, dat door deze ver klaring, de verschijning van Markman in de Vieux Port een logische achtergrond had gekregen. Van zijn kant stelde hij nu de Amerikaan op de hoogte van de opsporing, die hemzelf en Staring naar Mar seille had gebracht. e,N„dfieCtive,,van Parkington's wist goed vakman- scnap te waarderen, wanneer hij dit onder de ogen Kreeg, ill,] complimenteerde de Hollanders oprechl met hun succes. Afgescheiden van hun rechercheurs talenten, hadden de commissaris en zijn brigadier °P andere wijze een gevoelige snaar bij Mark man aan het trillen gebracht. Zijn zware sigaren. de „stogies", die hij aan geen van zijn door de woi geverfde collega's in New York kon kwijtraken, om clat ze er eenvoudig ziek van werden, verdwenen an~ sneeuw voor de zon in de monden van deze fana tieke Hollandse rokers! Kerels, die zó met zware ta bak omsprongen, moesten wel uit Bet goede houl gesneden zijn. Telkens als hij zag, dat ze met eer zekere teleurstelling het allerlaatste stompje van üf zwarte delicatesse in de asbak deponeerden, haalde hij met oprechte gulheid het lange kistje uit zijn ta: en hield hij net zc lang aan, tot Van Houthem en &ta ring weer een tijdje voort konden. Op zijn beurt hac hij een sigaret gedraaid van de zware shag, die at ring rookte en hij had moeten toegeven, dat er ge noeg kick in die tabak zat om een middelmatig ker te vloeren Tegen zes uur wierpen drie van de vier aaawezigei in de kamer van Fidéle regelmatig met zorg geca moufleerde blikken naar de klok. Tenslotte kon Sta ring het niet meer verkroppen. In zijn houterige En gels, merkte hij met een effen gezicht op. „Tegen het diner, had u gezegd meneer Fidéle. De drie anderen schoten in een lach en de inspec teur antwoordde: „Ja, mijn brave Staring, en ik herhaal het: te gen het diner! Hier in het Zuiden eten wy pa: 's avonds om acht uur." En inderdaad, om halfacht werd er geklopt en verscheen een sergent-de-ville, voorafgegaan dooi een korte, zware man, de gezochte chauffeur. Fidéle wees deze een stoel, stak een verse Capo- ral op en vroeg kortaf: „Je naam?" „Jean Ravelli." „Je hebt vanmorgen een vrachtje gereden van de Jachtclub naar de stad?" „Ja, meneer." „Beschrijf mij precies hoe je gereden bent en wat je passagiers hebben gedaan." „Dat is gauw gebeurd, meneer. We zijn van de club rechtstreeks naar het Crédit Lyonnais gereden, naar stapte een van de heren uit met een kartonnen doos onder de arm. De andere heren reden door naar het station. Zij hadden een koffer bij zich Na mij betaald te hebben, gingen ze naar binnen. Fidéle scheen nauwelijks naar het verhaal te heb- uen geluisterd. Hü zocht een kaartje uit een stapel- Je dat men hem in de loop van de middag had ge- iracht en bestudeerde aandachtig de daarop gestel- Ie aantekeningen. Jean Ravellizei hy peinzend, „geboren in jij'on op 28 maart 1907. Vier veroordelingen wegens verkeersovertredingen. Tweemaal geverbaliseerd we gens aanrijding, terwijl in kennelijke toestand....Ver lacht van zwarte handel in sigaretten't Is mooi!" Sn plotseling verdween al zijn voorgewende onver- ;chilligheid. „Waar heb je op die rit met die vier ïeren gestopt?" „Dat heb ik u toch al gezegd," antwoordde de hauffeur met een licht weifeling. „Eerst bij de bank n toen aan het station." „Nergens anders?" „N...n...neen..." Fidéle bracht zijn hand in de richting van de ■chelknop. Voor hij de vinger neerdrukte, merkte üj met een glimlach op: „Dan zal ik op je kaart kunnen bijschrijven: arie aar, wegens medeplichtigheid aan ontvoering". „Ontvoering?" De inspecteur drukte de vinger neer. Op de gang donk een zoemer. Een agent kwam binnen. „Jean Ravelli! Je weigert mij naar waarheid te antwoorden op een duidelijk gestelde vraag „Maar ik heb u toch gezegd..." „Je hebt gelogen! Je dwarsboomt de Süreté in het onderzoek. Een omstandigheid, die de rechtei niet zal vergeten!" „Ik l.lieg n.n.niet!" „En ik w e e t dat je liegt! Agent, breng Ravelli... „Nu, goed danHet was me door het hoofd gegaanU bedoelt, dat ik nog gestopt heb in de Rue de l'Abbesse.. Bedoelt u dat?" „En aan het hulppostkantoor bij de buitenhaven „Ja, daaraan heb ik niet gedacht." (Wordt vervolgd) antecedenten van Ariëns onderzoekt. Bijna elke week komt de rechtbank, on der leiding van mgr. Coustans Kramer O.F.M., de verdreven bisschop van Luanfu, te Utrecht bijeen. Reeds zijn twintig getuigen gehoord; nog ongeveer dertig zullen er volgen. Voordat het ge tuigenverhoor begon, had de postulator, pater E. Lohman O.F.M., zijn 114 stel lingen ingediend, die het aanhangig ma ken van een dergelijk proces moesten rechtvaardigen. Tot de eerste getuigen, die gehoord werden, behoorden mr. J. van Schaik, de oud-minister, zuster Stanislaus, die dr. Ariëns in zijn laatste jaren te Amersfoort verpleegd heeft, prof. Ge rard Brom (inmiddels overleden), die over zijn bewonderde vriend Ariëns een dik boek geschreven heeft en pastoor R. Peters uit Rijssen, die de eerste ka pelaan van Ariëns in Maarssen is ge weest. Het diocesaan proces zal vermoede lijk nog anderhalf a twee jaar duren. Daarna moeten de documenten van Ariëns nog onderzocht worden en moet worden nagegaan of hij reeds in het openbaar vereerd wordt, hetgeen niet geoorloofd is voordat de eventuele za ligverklaring is uitgesproken. Na dit on derzoek gaan alle stukken naar Rome cn begint het proces opnieuw. Gewoon lijk verlopen er enige jaren voordat Rome begint en vervolgens heeft ook dat proces enige jaren nodig. Het is dus nog niet te voorzien in welk jaar een uitspraak te verwachten is. (Advertentie)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1960 | | pagina 9