Honderdjarig Bloembollencultuur
viert feest in Krelagehuis
Minister Marijnen: Ons land
kan trots zijn op het bezit
van het bloembollenvak
Citroen
JOS DE KLERK RIDDER
SINT SYLVESTER
Beschildering Mariakapel in
Haarlems kathedraal voltooid
D
Huis-aan-huis-collecte voor
Kinderbescherming Haarlem
Ludamus speelt „De dwaasheid
heeft haar eigen recht"
Koor Katholiek Haarlem met uitvoering
van Haydn's „Die Jahreszeiten"
Gelukwensen uit
binnen- en uit
buitenland
Bloemenmeis j es
naar Glasgow
TAXI 13000
Plezierige voorstelling van een
wat dubieus blijspel
Eeuwig-fris oratorium heeft nog niets
aan spontaneïteit ingeboet
Levensblij maar niet
oppervlakkig
J. j. v. Kooien
WERK VAN
JAN VAN DRUTEN
DONDERDAG IN GEMEENTELIJKE CONCERTZAAL
FLEURIOK HERDENKING IN BLOEMRIJKE TAAL
RENAULT-
BESTELAUTO'S
GARAGE DEN HOUT
„Slag Om Sengarena''
Eretentoonstelling
werken van Kees
Verwey in Haarlem
VAN 9 TOT EN MET 15 MEI
ENGEL
2
ZATERDAG 7 MEI 1960
PAGINA
1 ton 6700.
1,5 ton 6900.—
„Hoe leer ik vissen"
VISGURSUS VOOR
SPEELTUINJEUGD
Belangrijkste aspecten
Jubileumgeschenk
D.S. 13.250 - Ideal 10.600.—
I.D. 9700.—
2 C.V. vanaf 4185.
-
WASSERIJ DUYN
Meesterwerk
HAARLEM, 7 mei In het Krelagehuis heeft de Koninklijke Algemene Ver
eniging voor Bloembollencultuur gisteren haar eeuwfeest gevierd in tegenwoor
digheid van de minister vafi Landbouw mr. V. G. M. Marijnen, de commissaris
der koningin in Noordholland, dr. M. J. Prinsen, de burgemeester van Haarlem,
mr. O. P. F. M. Cremers, tal van burgemeesters uit andere gemeenten, waar de
cultuur van bloembollen gepleegd wordt, en vele gasten uit binnen- en buitenland.
Bij binnenkomst werden zij opgewacht door de Haarlemse Bloemenmeisjes, die
de bezoekers een fraaie en geurige corsage opspelden. De zaak, waar het feest
gevierd werd, was bijzonder rijk opgesierd met de mooiste produkten van het
bollenland, waardoor de samenkomst een even waardig als fleurig cachet kreeg.
Nadat het Noordhollands Phïlhar-
monisch Orkest onder leiding van Ma-
rinus Adam het door allen beluisterd
Wilhelmus had gespeeld, gevolgd door
de Ouverture Obéron van Weber, be
trad de algemeen voorzitter, jhr. mr.
dr. O. F. A. H. van Nispen tot Pan-
herden, markant en beslist, het po
dium en sprak hij een woord van wel
kom, ten gerieve van de buitenlan
ders ook in het Frans, Engels en Duits.
Met enkele forse lijnen, zoals hij dat
op iedere vergadering vlot en vaardig
weet te doen, tekende hij de zin van
deze bijeenkomst, waarna mr. Marij
nen in een uitvoerige herdenkingsrede
stelde dat de geschiedenis van het
bloembollenvak gedurende de laatste
honderd jaar parallel loopt met de his
torie van ..Bloembollencultuur". Deze
Vereniging is het immers geweest, die
door haar activiteiten die geschiedenis
als het ware heeft gemaakt. Het bloem
bollenvak is uitgegroeid tot een der
belangrijkste takken van de tuinbouw
„et heeft zich terecht een wereld-
laam verworven.
.Taster memoreerde de stich
ting \an ..Bloembollencultuur" en
zijn uitbloei. „Er is geZegd", zo
merkte hy op, dat de vemieuwing
en uitbreiding der sortimenten een
eis van zelfbehoud voor het vak is
Inderdaad mag de ontwikkeling van
het bloembollenvak nooit stil staan.
Aan de andere kant echter, zal men
zich moeten hoeden voor overdrij
ving' het betere zal niet de vijand
van het goede mogen worden.
leumgeschenk". Ook hij memoreerde
de internationale faam der bloembol
len die vanaf een klein stukje westelijk-
Holland over heel de wereld verbreid
is. Mét zijn gelukwensen bood hij een
geschenk onder couvert aan. Van het
bqeengebrrchte bedrag zal 20.000,-
besteed worden voor een blijvende her
innering in het eigen gebouw, terwijl
het resterende bedrag bestemd wordt
voor de viering van het eeuwfeest.
Namens de buitenlandse tuinbouw
organisaties sprak de voorzitter van de
Association Internationale des Pro-
ducteurs e 1' Herticulture", de heer
Emile Debroix. Hij noemde „Bloem
bollencultuur een jeugdige en dyna
mische organisatie. De resultaten van
de kwekers achtte hij de som van ar
beidzaamheid en de grote liefde voor
het vak".
Jhr. Van Nispen dankte in hartelijke
en welsprekende bewoordingen voor de
gelukwensen, waarna het orkest tot be
sluit de Bloemenwals uit Tsjaikowsky's
Notenkrakersuite speelde. Een drukke
receptie betekende het einde van de
tweede dag van het eeuwfeest.
(Advertentie)
Laadruimte 7 tot 8 m3.
Garantie: 6 maanden incl. arb.loon
Brandstofgebr. en onderhoudskos
ten zeer laag. Wegligging van de
nieuwe typen, zowel leeg als ge
laden. als een personenwagen.
HOOFDAGENTE:
HAARLEM, 7 mei Morgenochtend
vertrekken twaalf Haarlemse Bloemen
meisjes naar Glasgow in Schotland,
waar zij deel zullen uitmaken van een
uitgebreide Hollandse groep, welke on
der auspiciën van de Nederlands-Engel
se Kamer van Koophandel deelneemt
aan een aldaar te houden Holland-Week.
Vele evenementen staan op het pro
gramma, waarop de meisjes, die zon
dag 15 mei terugkeren, acte de presen
ce met hun bloemen zullen geven. Een
van die evenementen is een handelsten
toonstelling, die ongeveer vijf-en-veer
tig Nederlandse bedrijven in de Kel-
vinghall organiseren.
HAARLEM, 7 mei De „Slag om
Sengarema" in Haarlem en omliggen
de gemeenten duurt nog steeds voort.
Dit weekeinde hopen de Broeders van
St. Joannes de Deo de 20.000,- te no
teren, waarmede zq de bouw van hun
ziekenhuis in Afrika mede willen bekos
tigen.
Morgen kloppen de Broeders aan in
hun eigen parochie, het Kleverpark. Ge
zien de prachtige resultaten in sommi
ge andere parochies, mag men ver
wachten, dat het Kleverpark voor
„zijn eigen Deo" zich niet onbetuigd
zal laten.
Ook bij de parochie in Overveen zul
len zij present zijn en om een bijdrage
van hun Afrikaans ziekenhuis vragen.
Voor wie wil gireren: 76042 ten name
van het ziekenhuis ,.St. Joannes de Deo"
onder het motto S.O.S. Slag om Sen
garema.
HAARLEM, 7 mei Van 22 juli t.m.
4 september wordt in Haarlem een ere
tentoonstelling gehouden van werken
van de onlangs zestig jaar geworden
Haarlemse schilder Kees Verweij. De
plaats, waar de expositie gehouden
wordt, is nog niet bekend. Met Kees
Verweij zijn besprekingen gaande over
de samenstelling van de tentoonstelling.
HAARLEM, 7 mei „Hoe leer ik vis
sen?", is de naam van de vis- en hengel-
cursus, welke de speeltuin „Kinder
vreugd" aan de Godfried van Bouillon
straat organiseert voor de jeugd van
813 jaar. De cursus mag zich in een
grote belangstelling verheugen- Onge
veer zeventig deelnemers, wordt alles
geleerd over hft gedrag van vissen in
het water, de verschillende soorten vis
en hengels, de leefwijze van zoetwater
vissen en wat dies meer zij. Donderdag
avond 12 mei wordt er weer een „theo
rieavond" gegeven ni het gebouw van
„Kindervreugd". Later zullen de jongens
ook in de gelegenheid gesteld worden
het geleerde in de praktijk toe te passen.
Mr. Marijnen belichtte de belangrijk
ste aspecten van het bollenbak en dus
van de honderdjarige vereniging en hij
achtte de intrensieke waarde van de
instituten als de tentoonstellingen, de
keeuringen, de beurs, het scheidsge
recht, het handelsreglement, het we
tenschappelijk onderzoek en het voor-
lichtingswerk hierin gelegen, dat zij
aan de ene kant voor het bloembollen
vak belemmeringen hebben weggeno
men en aan de andere kant een sti
mulerende invloed op de ontwikkelings
gang hebben uitgeoefend. Aldus is door
eeen samenspel van allerlei facto
ren de krachtige opbloei van het bloem
bollenvak sedert 1860 tot stad gebracht.
Aan het slot van zqn rede wilde de
minister niet het risico van onvolledig
heid lopen b« het noemen van namen.
Hij meende echter aller instemming te
krijgen bij het noemen van de heren
Krelage, met name J. H. Krelage. een
der oprichters van Bloembollencultuur
on voorzitter van 1860 tot 1900, de gr?~
te pionier, wiens naam voortleeft in
het „Krelagehuis". Vervo gens ..Ernst
H- Krelage, die op waardige wijze de
Jnetsporen van zqn vader drukte. Pro
"a|i Slogteren kreeg een hartelyk ap-
P'yus, toen de minister hem in het
"Uzonder huldigde.
De minister ontveinsde zich niet,
dat ook nu de bloembollencultuur
met vele vraagstukken en problemen
te kampen heeft (o.a.s de teeltbeheer-
sing voor de hoofdgewassen en de af
zet in het kader van de moderne eco
nomische ontwikkeling in Europa),
maar op dit feest zette hij de proble
men opzij om zich te verheugen over
het vele goede, dat men dank zij die
honderdjarige werkzaamheid nu in ge
zin en bedrqf kan ervaren.
Namens de regering bood mr. Ma
rijnen zijn gelukwensen aan en hij
verzekerde: „Ons land kan met re
den trots zijn op het bezit van het
bloembollenvak, dat over gans de
wereld zijn reputatie van optimale
kweekkunst en gedegen handel heeft
Weten te verbreiden".
Dr. A. J. Verhage sprak vervolgens
»w voorzitter van het „Comité Jubi-
Dr. A. J. Verhage biedt het geschenk
onder couvert aan, dat in ontvangst
wordt genomen door de voorzitter van
Bloembollencultuur, jhr. mr. dr. O F
A. H. Van Nispen tot Pannerden. Links
minister mr. V. G. M. Marijnen.
(Advertentie)
(B-agent)
Houtplein 18-20 - Telefoon 12000—16615
®AA»LEM, 7 mei In nog geen
tjjds zijn de Haarlemse musicus
de Klerk twee niet onaanzienlijke
JÏJ®*scheldlngen ten deel gevallen. Ter-
Hul. v°or wat zijn benoeming tot
in de Orde van Oranje-Nassau
nog In het octaaf verkeerde
«loJTI hem gistermiddag tijdens een be-
bijeenkomst in een ontvangstzaal
S'Cfe Mariascholen der Zusters Fran-
Jjaa^Pessen aan de Koningstraat te
door pastoor K. Noteboom
J, medegedeeld, dat hij door de
j, benoemd tot ridder in de Or-
zib? wJy Sylvester. Deze onderschei-
uf1 tw:d hem verleend op grond van
'"Obde^hositaire verdiensten, in het
dft|. van die, welke hq zich in de
P°n«st Y^ren verworven heeft als com-
kerkelijke muziek.
Aanvah,
hebben t0,,e'flk moet het Jos de Klerk
dag in (jTSeschenen, dat hij gistermid-
dijïd zou v, besloten gezelschap gehul-
hq niet zo irden we8ens het feit, dat
jaardag vie .8 geleden zijn 75ste ver-
Plaats vond Dat de bijeenkomst
Nascholen 1,1 bet gebouw van de Ma-
van onderarfb 8oeddeels in aanwezigheid
het sc0wmJ'Zend personeel en leden van
vreoö,,, hib.estuur, zal hem niet be-
dn« veertig omdat hij immers meer
7Pa®dagooe aar als zangleraar en
Is. Ach, en riJl deze scholen verbonden
teboom ook er behalve pastoor No-
Groenmarktnar8 ^)vee Paters van de
«n verder een Ie aanwezig waren,
familieleden ma' grote er> kleine
het Haarlem, vertegenwoordigers
iemse gemeentebestuur,
zal Jos de Klerk, toen hij met zijn echt
genote hartelijk werd ontvangen, alleen
maar plezierig gevonden hebben. Hoe
meer zielen, hoe meer vreugd, zal hij
gedacht hebben.
De bejaarde, maar vitale muzikant,
was volkomen verrast, toen pastoor No
teboom aan het einde van een loffelijk
toespraakje onthulde, dat de heer De
Klerk was benoemd tot ridder van St.
Sylvester. Een sprakeloze De Klerk
onderging sinds de dag van zijn 75ste
verjaardag de zoveelste verrassing. Zijn
vrouw speldde hem het lint met het
erekruis op. Later heeft moeder-overste
de verdiensten van Jos de Klerk als
zangleraar geprezen.
Zoekend naar woorden toonde De
Klerk zich dankbaar voor de hem ver
leende onderscheiding. Het was hem
alleen een raadsel, waaraan hij haar
verdiend had. Een aantal leerlingen, die
de plechtigheid hadden meegemaakt,
beloofde hij, dat hij zou proberen van
de Nederlandse Radio Unie gedaan te
krijgen, dat de Cantate „Herboren
Holland", waarvan tijdens zijn jubi
leumconcert een opname werd gemaakt
en welke donderdag werd uitgezonden,
telkens op de bevrijdingsdag ten geho
re zal worden gebracht.
Advertentie
Een der zojuist gereedgekomen
schilderingen van Jan van Druten
in de lage boogvlakken van de
Mariakapel in de Haarlemse kathe
draal. Het stelt een motief voor uit
de Maria-getijden, namelijk de be
scherming der getrouwen door de
Moeder Gods in het uur des doods.
In 1957 werd aan de Amsterdamse
schilder Jan van Druten opdracht
gegeven, de beschildering van de
Mariakapel in de kathedrale basiliek St.
Bavo tie ontwerpen. De vlakken die
daarvoor in aanmerking kwamen wa
ren: twee hoog gelegen boogvlakken in
de zijwanden en een tiental vakjes in
het terugspringende muurgedeelte tus
sen de lage kolonnades, die eveneens
door de architect voor versiering waren
uitgespaard, vijf aan iedere kant. In de
opdracht was nader omschreven dat de
dogma's van de Onbevlekte Ontvange
nis onder Pius IX en van Maria-ten-he-
mel-opneming onder Pius XII moesten
worden uitgebeeld. Reeds eerder zijn de
schilderingen op deze motieven gereed
gekomen.
In de schildering van Maria-tenhemel-
opneming is Christus als de centrale fi
guur geplaatst, die de zittende Maria de
hand reikt; de in profiel afgebeelde
pausfiguur aanschouwt dit tafereel van
terzijde; een eenvoudige concentratie
op de hoofdzaken, waarbij de stralen
krans om de Christus-figuur is benut om
het vlak nader in te delen. De decora
tieve opvatting daarin wordt nog in de
centrale gestalte volgehouden: de Ma-
riafiguur is menselijker van behandeling
en de pausfiguur is portretmatig ge
daan. Dit laatste is op zich geen be
zwaar integendeel maar de gebon
denheid in het ene tafereel, het opgeno
men zijn in dezelfde, niet compositair
gescheiden ruimte, vraagt ook eenheid
van behandeling.
De tweeslachtigheid achten wij een
bezwaar dat ook geldt zij het in min
dere mate in het tegenoverliggende
vlak. Hoewel het juist is gezien, dat de
pausen een zijdelingse functie hebben
in het strikte gebeuren, moet deze ne
venfunctie tot oplossing worden gebracht
binnen de eenmaal gekozen picturale
orde.
Het tafereel van de Onbevlekte Ont
vangenis, waar de Madonna met het
Kind in een Rafëlachtige binding de
centrale figuur is en de oer-moeder Eva
met een vermorzelde Adam terzijde fi
gureren, is een boeiend stuk dat, mede
door de menselijke elementen in de il
lustratie van de paradijszonde, van een
sterke bewogenheid getuigt.
Vanuit de kooromgang voldoen beide
decoraties in hun monumentale functie.
e cyclus kleine schilderingen, die
in de loop van het voorjaar zijn
aangebracht en zojuist zijn ge
reedgekomen, zijn vrijwel buiten de li
turgische commissie om ontstaan. De
grotere vrijheid die de kunstenaar door
deze omstandigheid verkreeg hebben
hem in staat gesteld om in direct con
tact met de monumentale gegevenhe
den; muur, architectonische detaillering
en ritme, in een verloop van pl.m. 70
voorstudies de definitieve vormgeving
te ontwikkelen.
Uitgangspunt waren de Maria-getij
den, waarin de schilder bij ieder „uur"
een beeldrijke tekst aantrof. Dit is aan
leiding geworden tot een krans van vig
netten, waarover wij zonder meer en
thousiast kunnen zijn. Daar doet het feit
dat per vignet bekeken soms een inzin
king voorkomt niets aan af.. Over het
geheel is hier uit rijke inspiratie een
cyclus op hoog niveau ontstaan, welke
een belangrijke aanwinst voor de kathe
draal genoemd mag worden.
L. T.
HAARLEM, 7 mei Van 9 tot en
met 15 mei wordt in Haarlem huis aan
huis, een collecte gehouden ten bate van
de kinderbescherming. Deze collecte
gaat uit van de Samenwerkende Kin
derbescherming Organisaties, gebun
deld onder de roepnaam SAKOR. On
der deze naam scharen zich acht orga
nisaties voor kinderbescherming, welke
alle een landelijk karakter hebben. On
der meer maakt van deze organisatie
het Katholiek Verbond voor Kinderbe
scherming deel uit.
Velen zqn echter maar al te gauw
geneigd het hoofd om te draaien en
daarbq afwijzend op te merken: „Al
weer een collecte, het is tegenwoordig
iedere dag raak." Een enkeling zal
zich echter bezinnen en zich afvragen
(Advertentie)
AMSTKRD AMSEVAART 20 TFX.41Q53
HAARLEM, 8 mei De toneelgroep
Ludamus heeft gisteravond in de
stadsschouwburg een allerplezierigste
voorstelling gegeven van „De dwaas
heid heeft haar eigen recht" van John
Patrick. Men kan bezwaren hebben te
gen het stuk, dat een aantal verpleeg
den in een particulier krankzinnigenge
sticht ten tonele voert. Daar komt by,
dat het stuk niet zo erg knap geschre
ven is. Patrick heeft een nogal lange
inleiding nodig, eer hy aan zyn feite-
lyke verhaal toe is, en wanneer het
■Pon<3erdag 12 mei- voert Koor Katholiek Haarlem onder leiding van
Albert de Klerk het beroemde oratorium „Die Jahreszeiten" van Joseph
Haydn uit in da gemeentelijke concertzaal. Solistische medewerking ver
te»» d?r S0Praan Elly Ameling, de tenor Henk Meyer en de bas Herman
Eet instrumentale aandeel wordt verzorgd door het Noordhollands
Philharmonisch Orkest.
Haydn heeft, hoe ongeloofwaardig het ook moge klinken, zijn belang
rijkste meesterwerken gecomponeerd tussen zijn zestigste en zeventigste
jaar. Zo ontstond op achtenzestigjarige leeftijd het eeuwig-frisse wereld
lijke oratorium „Die Jahreszeiten", dat tot op heden nog niets aan spon
taneïteit heeft ingeboet, en de componist toont op het hoogtepunt van zijn
muzikaal kunnen.
Tijdens zijn verblijf in Engeland was
Haydn onder de indruk gekomen van
de oratoria van Handel, het stimuleer
de hem om ook deze kunstvorm te gaan
beoefenen. Enige verkenningen op dit
terrein had hq reeds eerder gedaan,
doch hij had het nooit verder gebracht
dan de uitgebreide cantatevorm. In ze
kere zin zou men „Die Jahreszeiten"
eveneens een cantate kunnen noemen,
daar de naam oratorium duidt op mu
ziek bij een gewijde tekst, die bq „Die
Jahreszeiten" uit de aard der zaak ont
breekt. Dat neemt niet weg dat dit
werk dat is tenminste onze opvat
ting religieuzer is dan zijn Missen.
Ofschoon Haydn tijdens zijn leven
zeer gevierd was, is er na zqn dood
soms kleinerend over hem gesproken.
Men zag in hem de gezellige oude heer,
de uitdrukking „Papa Haydn" is zelfs
spreekwoordelijk geworden. De grote
Berlioz verdacht hem er van dat hq
flanellen ondergoed droeg en niet afke
rig was van een glas suikerwater. Deze
meningen zijn er volkomen naast. Wie
Haydn alleen maar beminnelijk en ou
bollig vindt, heeft hem heel slecht be
grepen.
Ongetwijfeld toont Haydn in sommi
ge werken een zekere bonhomie, hu
mor, die in de beste zin van het woord
populair aandoet. Daarnaast staat ech
ter dat zijn muziek meerdere malen
een Oostenrijkse gratie bezit; dat de
beproefde Germaanse techniek een ver
bond heeft gesloten met de charme die
haar oorsprong in Italië vond. De kunst
van Haydn is meesterlijk van structuur,
heerlijk van muzikale zeggingskracht,
levensblij doch zeker niet oppervlakkig
en zonder geestelijke diepte.
De tekst van „Die Jahreszeiten" is
een bewerking van „The Seasons",
het omstreeks 1730 geschreven ge
dicht van James Thomson. Haydn
sprak slechts twee woorden Engels:
„Thank you", en vond het daarom
eigenlijk maar beter van de Duitse
vrqe vertaling van Baron van Swie-
ten gebruik te maken. Wel pruttelde
hij dikwijls tegen het prozaïsche van
dé tekst, in het bijzonder als hij na
tuurgeluiden moest nabootsen, loeien
de runderen, kirrende duiven, kwa
kende kikvorsen plus regen en don
derslagen. „Ik ben een oud man"
JOSEPH HAYDN
zuchtte hö, „ik hoop dat de kritiek
mij niet te hard zal vallen." Na meer
dan honderdvijftig jaar erkent de kri
tiek „Die Jahreszeiten" nog steeds
als een onsterfelijk meesterwerk.
Was Handel de grootmeester van het
oratorium in de barokstijl, Haydn
maakt aanspraak op deze titel in de
rococokunst. Naast prachtige koorfu
ga's staan rijke harmonische zettingen,
zoals in het bekende „Komm, holder
Lenz!" De recitatieven zijn zeer ex
pressief, de aria's en het lied („Ein
Madchen, das auf Ehre hielt") ontroe
rend van puur-ongeschonden geluk. De
orkestratie is steeds transparant, meer
malen illustratief, en geeft een rijk
kleurengamma aan het geheel. Voor
een goed geschoold koor zoals „Katho
liek Haarlem" biedt het werk geen pro
blemen, voor de luisteraar evenmin.
Bij deze muziek kan men zich alleen
maar gelukkig voelen.
TOM DE VRIES.
eenmaal zover is, Iaat hq de mensen
tamelijk veel praten, zich vermeiend
in hun woordenspel. Dat „Ludamus"
er ondanks deze bezwaren tegen het
stuk in geslaagd is, een genoeglijke
voorstelling te geven pleit voor dit
enthousiaste gezelschap.
Het gaat om een miljonaire op leef
tijd, die doodgewoon goed wil doen met
haar geld. Haar kinderen verzetten
zich daartegen uit eigenbelang en la
ten un moeder opsluiten in een inrich
ting voor gestoorden. Maar de dame
in kwestie heeft haar geld veilig be
legd en de betreffende stukken meege
nomen. Op plezierige wijze weet ze
haar kinderen om de tuin te leiden en
natuurlijk komt alles goed terecht.
Het is jammer, dat de schrijver zijn
humor voornamelijk put uit het vreem
de gedrag van de verpleegden. Het is
niet helemaal in overeenstemming met
de goed smaak. Het is immers al
weer ruim honderd jaar geleden, dat
men het dolhuis op zondagmiddag ging
bezoeken om zich te amuseren. Maar
hij heeft toch ook wel duidelijk weten
te maken, dat het hem niet alleen daar
om ging. Hq heeft van de situatie ge
bruik weten te maken om aan te tonen,
dat dwaas en wijs begrippen zijn, die
alleen maar bestaan aan de oppervlak
te. In feiten lopen zij dooreen en vaak
is wijs wat dwaas schijnt en omge
keerd. Laszlo Dubenik heeft als regis
seur gezorgd, dat de verschillende type
ringen uitstekend tot hun recht kwa
men. Liever hadden wij een wat hoger
tempo gezien, dat de dialoog ongetwij
feld minder nadrukkelijk zou hebben ge
maakt. De mise en scène was hier en
daar wat onoverzichtelijk, hetgeen mij
een gevolg toescheen van gebrek aan
discipline. Overigens had Bubenik zijn
regie weer doorspekt met een aantal
bijzonder goede vondsten. Henk Vos
kuilen en zijn schouwburgjiersoneel
hadden een uitstekende „kloostei "-ka
mer gebouwd en een woord van bijzon
dere lof geldt de firma Michels voor de
grime en het kapwerk.
Graag willen we van de medespelen
den op de eerste plaats Bep Lambert
noemen voor haar kleine, maar bijzon
der goed uitgewerkte typering van mrs.
Paddy. Dora van der Linden was een
uitstekende, zij het hier en daar wat
aarzelende miljonaire. Els de Zwager
was allerliefst als Florence en Dolly
Schouten typeerde een bijzonder grap
pige malloot zonder ook maar ergens
in een goedkoop effectbejag te verval
len. Hans Gerding overtrof zichzelf als
Hannibal, de viool krassende verpleeg
de. Joop Seignette hield zijn senator iets
te veel aan de mannetjes makende op
pervlakte, hoewel hij in zijn familie
goed domineerde. Ben Schoonebeek als
z\jn broer hield zich achteraf, maar
deed dat bijzonder vakkundig. Nel van
der Meer was niet altijd goed te ver
staan, maar zij speelde haar rol van
de miljonairsdochter uitstekend. Paula
de Prez begon wat aarzelend als ver
pleegster, maar vooral na de pauze
toonde zij tot heel wat in staat te zqn.
De dokter van Joop Geels kon ons niet
helemaal overtuigen, maar beneden
de maat bleef hij allerminst.
J. W. v.d. V.
HAARLEM, 7 mei Vanavond zal
in „Ons Gebouw" aan de Kamerlingh
Onnesstraat een groot Bevrijdingsbal
gegeven worden voor de bewoners van
Haarlem-Zuidwest. Het bal georgani
seerd door „Buurtbelang" zal om acht
uur aanvangen en tot één uur duren
wat de intentie van deze collecte is,
Zij zuilen dan misschien tot de conclu
sie komen, dat in een land met zoveel
sociale voorzieningen een dergelijke col
lecte eigenlijk in het geheel geen pas
heeft. En zij hebben het bij het goeds
eind. De kinderbescherming op zich be
hoeft van het Nederlandse volk geen
enkele financiële steun, waar het de
verzorging der kinderen in directe
zin betreft. De overheid geeft in vol
doende mate subsidie, zó zelfs, dat het
de laatste jaren mogelijk is om op kos
ten van het Rijk de kinderen te doen on
derwerpen aan een psychologische of
anderszins gerichte test. Datisda n ook
vooreerst de zorg niet van de Sakor.
Veeleer betreft het hier de gelden die
nodig zijn om de verschillende bureaux
en administratieve instellingen op peil
te houden. En hier kan men niet buiten.
Wil de kinderbescherming naar behoe
ven functioneren, dan is hiervoor in
de eerste plaats een straffe organisatie
nodig, welke slechts kan worden opge
bouwd met krachten die daarin een vol
ledige betaalde dagtaak vinden. En de
kosten die een dergelijke organisatie
met zich meebrengt worden door het
Rijk of door de gemeeente niet gesub
sidieerd.
Een groot aantal mensen zal, in
dachtig het bovenstaande, toch nog
worden afgeschrikt, doordat zij onbe
kend zqn met het arbeidsterrein van
de kinderbescherming. In de praktijk
komt het er echter als volgt op neer.
Wanneer er in een huisgezin door
onverstand, door onmacht of zelfs
door onwil van de ouders iets niet
goed gaat, wordt, daarvan het kind
in eerste instantie de dupe. Veelal
manifesteert zich dit bij het kind in
het uitvoeren van handelingen, die
de toelaatbaarheid niet kunnen door
staan.
Het kind wordt na zijn vergrijp on
dervraagd en de eerste sporen van de
verkeerde handeling leiden vaak al di
rect naar de bron van het kwaad,
in vele gevallen de ouders. Men kan
daarbij nog onderscheid maken in een
aangeboren drang tot het kwade of een
erfelijke belasting.
Reclassering is de eerste stap die dan
genomen wordt, waarbij het gezin door
de rechtbank onder voogdij en patrona
ge geplaatst kan worden. Een dergelijke
situatie blijft ongeveer twee jaar be
staan, na afloop waarvan bekeken
wordt of de voogdij kan worden inge«
trokken. Ofwel, dat men noodzakelijker
wijs zal moeten overgaan tot ontheffing
of ontzetting van vader en moeder uit
de ouderlijke macht. Het kind kipmt dan
te staan onder de Raad voor Kinderbe
scherming en wordt ondergebracht of
in een internaat of bij een pleeggezin.
Voor men tot dit laatste overgaat,
wordt ter oriëntatie het kind meestal
eerst nog in een soort proefgezin ge
plaatst, om de gedragingen van het be
treffende kind in een ander millieu te
toetsen. De verschillende verenigingen
van kinderbescherming zijn ten volle ver
antwoordelijk voor de opvoeding van
het kind tot aan hun 21ste levensjaar.
Dat wil niet zeggen dat men in alle
gevallen tot het tijdstip van de wette
lijke volwassenheid in een internaat of
bij een pleeggezin behoeft te blijven.
Wanneer de huiselijke situatie weer ten
gunste is veranderd, is het bij beslis
sing van de rechtbank mogelijk, dat
het kind weer onder het gezag van zijn
ouders komt te staan. Daarom is het
ook dat de verschillende kinderbe
schermingsverenigingen een nauw kou-
takt onderhouden met de ouders. Ook
is het wel zo, dat kinderen voor een
bepaalde periode, om los te komen
van het „beschermende-idee", onderge
bracht worden op vacantie-adressen,
waar zij een oom of tante op de ach
tergrond vinden. Wanneer de kinderen
de 21-jarige leeftijd hebben bereikt wor
den zij verder vrij gelaten, te doen en te
laten wat zij willen, een vrijheid waar
op zij echter terdege worden voorbe
reid. Voor sommigen blijft echter enig
toezicht gewenst, waarmee zich dan
vooral de nazorg belast.
De acht groepsorganisaties omvatten
in totaal 550 verenigingen, instellingen
en internaten, die tezamen de zorg heb
ben over, 55.000 kinderen. Opdat deze
verenigingen hun werk naar behoren
kunnen verrichten wordt elk jaar een
collecte gehouden. Tot dusver waren
daze «'""ectes voor iedere stad op een
heï8eer Dit Uar VOor
net eerst heeft men zich voor de col
lecte aaneengesloten, waardoor men
boeken66" KF°ter resultaat te kunnen
HAARLEM, 7 mei Onder voorzit
terschap van mr. A. Beets heeft de So
ciale Raad zqn jaarvergadering gehou-
nen De rekeningen over het vorige jaar
en de begroting voor het lopende, wer
den goedgekeurd, evenals het jaarver
slag.
(Advertentie)
Grote Houtstr. 181
Haarlem Tel. 14444