„Jeanne d'Arc au bücher" was een gebeurtenis NILLMIJ Goede smaakenige hanteerbare norm De kijker is alleen Negers spelen Macbeth J G. Honig sr. t ZATERDAG 25 JUNI 1960 PAGINA 9 Jong verzekerd, voordelig verzekerd V.. „Playhouse International", cabaret als tijdpassering Tweede seizoen gestart In Bellevue eerste airconditioning toneelzaaltje van Nederland Dank u, koolmeesje Praatpaal Janfjes in Ufrechf Hoogleraar in Cent P.T.T. bezorgt bruidspaar M, Prominente figuur in de zangerswereld Ongeregeldheden in de Dominicaanse Republiek 9s Lands Kroniek Een Engels cabaret in Amster dam bleek enkele jaren gele den nog even zonderling als een Hollands cabaret in Londen. Maar gisteren is Playhouse Interna tional" al voor z\jn tweede seizoen ge start en daarmee is wel het bewijs geleverd dat „het enige Engels spre kende cabaret op het vasteland van Europa" aanstalten maakt om een blijvertje te worden. Vooropgesteld dan dat mevrouw Jill Lardis dit ca baret voldoende tijdpassering vindt om de verveling te verdrijven. Toen Jill Lardis namelijk enige jaren gele den met haar echtgenoot Jack uit Amerika in Amsterdam arriveeerde, vond ze het huisvrouw spelen een ta melijk vervelende bezigheid. Toneel heeft haar altijd gefascineerd en daarom bijgon zij plannen te maken voor een cabaretje. Niet voor één avond maar voor een heel zomersei zoen. Ze polste hier en daar deskun digen die haar de opgewekte raad gaven er nooit aan te beginnen. Am sterdam wemelt zo langzamerhand van de cabaretjes, zeiden zij, en bovendien is er geen zaal te vinden. Geen Amerikaans of Engels artiest van betekenis waagt het risico om zich voor Amsterdam te verbinden en tenslotte is men hier zo verwend met Engelse en Amerikaanse show films dat men heus niet de moeite neemt om nog eens naar een cabaret voorstelling te komen kijken. Jill Lardis nam de bezwaren voor kennisgeving aan en stapte naar al de mannen die luide verkondigd had den dat er in Amsterdam veel te wei nig te beleven viel voor buitenland se toeristen en dat men daar straks met al die straalverkeersvliegtuigen vol Amerikanen een hoop narigheid mee zou krijgen. De heren ontmoet ten een energieke Amerikaanse van nauwelijks 25 jaren die onmiddellijk haar notitieboekje tevoorschijn haal de en bedragen begon te noemen. Ze heeft het meegemaakt, dat haar me dewerkers deserteerden en goede vrienden medelijdend begonnen te knikken, maar het geld kwam er en „Playhouse International" werd een feit. Men startte in een zaaltje op nog geen honderd meter afstand van de Stadsschouwburg en kampte onmid dellijk met de handicap van de heet ste zomer sinds jaren. Maar toen werden de voorstellingen een succes. Want niet alleen de toeristen maar ook de Nederlanders zelf kwamen in ongewoon grote getale en zij amuseerden zich kostelijk. Jill had dan ook beslist niet de geringste ar tiesten uit Londen gehaald. De geld schieters waren zo tevreden dat de reprise onmiddellijk werd gearran geerd en Jill vloog dit jaar met een veel geruster hart naar Londen. De schrik van de Hollandse zomer zat haar echter nog zo in de leden dat zij en passant het zaaltje van Beile- vue tot de eerste airconditioning to neelzaal van Nederland maakte. Bij de openingsavond werkte de appara- (Advertentie) een eeuw levensverzekering tuur zelfs zo effectief dat de dames rillend hun vest aantrokken. Jill Lardis zag er die eerste avond vermoeid uit, want er is onbegrijpe lijk veel energie nodig om deze on derneming op gang te krijgen. Maar nu het eenmaal draait heeft se toch even de tijd om lucht te happen. Zij heeft nu de hulp van de Amerikaanse te nor Charles Holland, die al even ener giek de schrijfmachine bewerkt. „Playhouse International is in de running en de heren met hun straal- verkeersproblemen hebben één zorg minder. HET hoofd der school van het Venrayse kerkdorp Veulen, de heer De Krijger heeft inwoning gekregen. Voor de tweede keer dit jaar heeft een koolmeesje zich in de brievenbus van zijn woning genesteld en er een ideale broedplaats gevonden. Om het broedende diertje niet te storen is bij de brievenbus een op schrift aangebracht, dat als volgt luidt „U wordt vriendelijk verzocht geen post in deze brievenbus te deponeren. Dank U. Koolmeesje". Minis, Cola Minis wanneer hij publi ceert, gewoon „Minis" voor zijn leer lingen, is benoemd tot hoogleraar in de Germaanse philologie aan de uni versiteit van Gent. De Heerlenaar maakt er geen ophef van. Hij ziet er ook helemaal niet als een professor uit. De gymnasiasten hebben nooit geweten, dat hij jarenlang nachten achtereen studeerde, dat hy weten schappelijk werk deed, dat hij publi ceerde. Zelfs de meesten van zijn col lega's wisten dat niet. Hij studeerde aan de Nijmeegse universiteit, waar hij in februari 1940 zyn doctoraal deed. In 1946 voltooide hij zijn proefschrift: „Textkritische Studiën über den Roman d'Eeas und die Eneide von Hendric van Vel- deke", waarop hij in Luik promo veerde. Door deze Hendric van Vel- deke vatte h;j zijn liefde op voor het middel-Nederlands. Een van zijn leer meesters in Nijmegen, de tachtigja rige prof. Kosch, is een van zijn beste vrienden. De nieuwe hoogleraar vond het een eer mee te mogen werken aan een uitvoerige lexicon van de De 26.000 automiblisten, die dage lijks van de weg Rotterdam-Den Haag gebruik maken, zijn nu twee maanden omgeven door de bij zondere wegenwacht-service, die de A.N.W.B. op dit traject heeft ingesteld. Tien telefoonzuilen staan in contact met het wegenwachtstation „De Pauwmolen" en door pech belaagde weggebruikers kunnen zich via deze „praatpaaltjes" direct met de hulpcen trale in verbinding stellen. Sinds eind april hebben maar liefst 1500 perso nen van deze mogelijkheid gebruik gemaakt, terwijl in de overeenkom stige periode van het vorige jaar slechts 600 pechvogels werden gehol pen. Gemiddeld lag er een tijdsbestek van vier minuten tussen de melding en de aankomst van een gele rijder. Eén kwart van alle meldingen ge schiedde via de telefoonzuiltjes. Bin nenkort komen er weer vier paaltjes bij en de A.N.W.B. gaat hiermee net zo lang door totdat door ervaring de maximaal toelaatbare afstand tussen wegenwachtstation en praatpaal is vastgesteld. Jantjes uit Engeland gaan Utrecht een bezoek brengen. Van 28 juni tot 2 juli komt het 51ste Mynen- vegers-squadron van de Koninklijke Britse Marine kijken hoe het er in Utrecht en omgeving uitziet. De „Ohaiiey", Brenchley", „Brearly" en „Brinkley" van de Britse vloot komen in de morgen van 28 juni te Rotter dam aan om vandaar, begeleid door de Nederlandse Marine, naar Utrecht te varen, waar de schepen in de na middag ligplaats zullen kiezen in het Merwedekanaal aan de Keulsekade tussen Spinozabrug en Sluis. Er zul len ter ere van de bemanning ver schillende evenementen op touw wor den gezet. Onderofficieren en man schappen gaan donderdag 30 juni naar Philips Phonografische Industrie in Baarn, waar o.a. Corry Brokken voor hen zal optreden. Des middags om half vier is er op het Genieveld van het sportterreinen-complex Maarschalker- weerd een voetbalwedstrijd tussen een uit de bemanning samengesteld elftal en een Nederlands militair elftal. Des avonds geven 16 meisjes van een zwemvereniging in het Noorderbad of Ozebi dat hangt van het weer af een demonstratie sehoonspringen, figuurzwemmen en komisch springen voor de Engelse gasten, die zich op hun beurt ook niet onbetuigd zullen laten en de aanwezigen (leden van de zwemclub en militairen) van een di ving-display" laten genieten. Vrijdag avond 1 juli wordt voor de manschap pen een besloten bal in de Kromhout kazerne georganiseerd. Allemaal kwatsch, kolder. Ik ben geen „geleerde", geen „geleerd- man". De leraar aan het St.- Franciscuscollege te Rotterdam knip pert snel met zijn ogen, de wenk brauwen hoog opgetrokken. Dr. N. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiriiMiiriiiiiiiiiriiiiiiiiiiiiriiiiiiHiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiitNiHiiiii hand van prof. Kosch over de Duitse litteratuur, waarvan hij de periode voor 1500 behandelde. Studie is voor de Limburger zijn vrouw is een „land"-genote van hem en zijn gezin spreekt thuis nog altüd Limburgs, de trots van prof. Minis een sport, een hartstocht. Gemakkelijk heeft hij het bij zijn studie niet gehad. In de oorlogsjaren doceerde hij aan het gymnasium te Sittard en sinds 1945 was hij leraar Duits aan het Rotterdamse St.-Fran- ciscuscollege, waar hij voornamelijk les gaf aan het gymnasium. Zyn ve le lesuren noodzaakten hem 's nachts te studeren, tijdens de oorlog al. In 1952 werd hij lid van de Maat- schappp van Nederlandse letterkun digen. In 1956 kwam hy aan de leer gangen in Tilburg en gaf hy Duits M.O. B aan de Nutsacademie te Rot terdam, waar hy naast taalkunde vooral Gotisch doceerde. Vorig jaar werd hij benoemd tot docent aan de universiteit van Marburg in Duits land, waar hij taal- en letterkunde, middel-hoog Duits en Gotisch do ceerde. Hij moest toen zün tpd ver delen tussen Rotterdam, Tilburg en Marburg. Nu is hy benoemd tot hoog leraar in de Germaanse philologie en dan speciaal in de taalkunde. ZÜn periode als leraar is afgeslo ten. maar het is voor hem in vele op zichten een prettige tyd geweest. „Een leraar moet echter geen mate riële zorgen hebben, vooral niet als hy wetenschappeiyk werk doet. Boe ken zpn enorm duur en iedere keer naar een bibliotheek gaan is ook niet alles". Een man van formaat, maar het is hem niet zo aan te zien. Prof. Minis is voor alles mens gebleven, een van zyn beste en meest gewaardeerde kwaliteiten. Jammer, dat er in ons land voor hem geen plaats is gevon den. NEDERLANDSE TELEVISIE heeft gebrek aan DURF De televisie is in verschillende opzichten een vrij absurde uitvinding. Dat het mogelijk geworden is in een huiskamer aan de Leliestraat in Amsterdam op een schermpje gade te slaan, hoe in Zurich een man 'egen een bal trapt, is, naar onze smaak, een nogal verontrustend feit. Men Z°U er wellicht allerlei filosofische, naar het pessimisme neigende beschou wingen aan kunnen wijden. YVij zullen dat niet doen, maar om te beginnen c°nstateren dat men met de nu eenmaal beslaande uitvinding iets zinnigs *al moeten doen. Ol wij kunnen wellicht beter de vraag stellen: er wórdt '■iels mee gedaan, in hoeverre is dat zinnig? De televisie is in ieder geval een Probleem. Zij is dat met name en vooral voor degenen, die er als kijkers deel &an hebben. YVij doelen nu niet direct op zulke zaken als: in hoeverre ont wricht do televisie het huiselijk leven, in hoeverre verhindert de televisie hinderen huiswerk of zelfs huismuziek te maken! alhoewel zulke vraagstuk- *en wellicht de moeite van de studie waard zijn. Het lijkt ons echter onver mijdelijk dat ieder, die een televisie-toestel heeft aangeschaft, na de weelde van het verse bezit te boven te zijn gekomen, spoedig getroffen wordt door een schokkend en pijnlijk gebrek aan wederkerigheid. De man, die in de schouwburg naar een toneelstuk kijkt, hóórt er bij. Hij doet méé. Hij heeft contact met dat wat er op de planken gebeurt. En hij bevrucht zelfs door zijn simpele aanwezigheid de prestaties van de acteurs op het toneel. Hij is betrokken bij een iedereen omvattend gebeuren. Hij is onderdeel van een in zekere zin actief deelnemend publiek. En dat is ook. in enigszins gewijzigde omstandigheden, het geval bij een concert. Maar zelfs in de bioscoop waar van wederkerigheid ook geen sprake kan zijn heeft men nog het voordeel van de „spanning die zich meester maakt van een collectiviteit, die in alle onderlinge verscheidenheid reageert op één en het zelfde verschijnsel: al is het maar onbewust. „De lelevisiekyker heeft niets van dit ''lYs. Hij is een geïsoleerd man, die te- Jv'n een dood „ïuekkastje" zit op te ''Uren. Zü'n enige mogelijkheid tot „rea- i'^ren" is: de knop omdraaien. Maar ?aarvoor heeft hij het dure toestel dan l er niet gekocht. Voor de rest laat rft kijken naar een televisie-uitzending t,einig mogelgkheden tot reactie open. jb het is dan ook op de keper he rbouwd vrij dikwijls een vrij wezenlo- 9 aangelegenheid. Het verleidt al te rede lijk tot een stupide kijken zonder f'en. tot een passief ondergaan zonder ie beleven. Hoe houdt men de mensen, kykers, daarvan terug; hoe redt jbeii hen uit een voor de hand liggende Jhpasse? Dat is, menen wij, de vraag, degen-en, die het bij de televisie die VOo °Or het zeggen ^ordelijkheid c hebben, en die verant- j, „cyiviieiu uragen voor de uit te ey>den programma's, zich iedere dag jleer aan moeten stellen. En dat kan fbbn een negatieve en zelfs pessimisti sche zienswüze noemen, maar zp lijkt ?ns toch important voor degenen die ®dere dag kunnen constateren hoe een pPed deel van ons volk in bepaald op- 'cht in wezenloosheid is ten onder ge- iei 'n~overre zij zonder ook maar dok boren de radio van 's morgens Èn 's nachts twaalf laten aanstaan. ljs iwen zal zich terdege dienen te rea- trefih dat, waar het de televisie be de» Vde raken nog wel iets klemmen- Lr nggen. ®an Pet h, Zich wezenloos vergapen nog net iets afschu- \veliikpv i '"f jg nog n(-L icLft d'iöLiiu- Hoi- luisteren zonder iets te ho- sïFm» is °ok tijdrovender en het ver bét m- er van de aandacht, die men kunno £r vrucht aan iets anders zou bieer. a,,ffsteden- Het vraagt tenslotte eer duffe passiviteit. Wij hebben de zaak scherp gesteld. h.n wij hebben dat vooral daarom ge- daan, om meer reliëf te kunnen ge- ven aan onze zienswijze, dat het sterk ste punt van de televisie ongetwijfeld het weergeven van de actualiteit is. Deze actualiteit namelijk kan precies Pet tegenwicht vormen voor het ge brek aan wederkerigheid, dat wij hier boven omschreven, en dat de televi- ,'ekijker dus teistert: Het actuele ,s voor hem een prikkel, die tot kij- •Jen noodt en noopt, het veroorzaakt de „spanning", die hp nodig heeft en jvaar hp ook kpkende, recht op heeft. vant die weergave van de actuali st beantwoordt precies aan de be stemming van de televisie: het nu weergeven van wat nu gebeurt. Dat 's de hele uitvinding. En zoals wp beds zeiden, wij moeten iets zinnigs die uitvinding doen. Men hoeft de zaken ook niet op de ?pits te drpven. Het is natuurlijk on- Z|h van welke televisie-omroep dan d()k te verwachten, dat hij zpn pro- f®mma vult met reportages van '.Wsconferenties van Khroesjtsjev, an gesprekken tussen Eisenhower en aVa Bouma gaf een showtje". ,One woman In Bobbeltje" stond Guus Hermus op zijn hoofd. Tot plezier van alle kijkers. Lensinlc nog steeds een van de beste t.v.-regisseurs. Macmillan, van voetbalwedstrijden en van vorstelpke huwelijken en wat dies meer zij; alhoewel dit soort reportages de „crème" van de tele visie uitmaken. Maar daar is uiter aard nog een ander soort actualiteit, die van het regelrecht uitzenden van een variété of van een televisie spel Actualiteit van het tweede plan, als wilt, maar actualiteit. De tele- recording echter, achten wp in dit verband een inferieure zaak. Zp is een weergave van wat gebeurd is en niet van wat nu gebeurt. Zp is voor de kpker een dood ding en dat blijft een weergave van wat gebeurd is en zij óók al zou de opnametechniek in de' toekomst drastisch worden verbe terd De kpker is er, wanneer een te- lerecording wordt uitgezonden, niet bp en dat feit ontneemt hem de spanning, die hp nodig heeft. Wp we ten dat ons verzet tegen de telere- cording iets heeft van het vechten te gen windmolens, zoals wii weten dat in Amerika de televisie-programma's inderdaad voor een goed deel uit tele- recordings bestaan. Maar dat neemt niet weg, dat wij met schrik de tijd zien naderen, waarin het „kpken de finitief zou verworden tot een inert staren. En de televisie uitsluitend als huisbioscoop zouden wij bepaald een verkeerd gebruik van het medium achten. Ook te dezer zake echter kan men een bepaalde soepelheid voor staan. Een gefilmd t.v.-journaal bp- voorbeeld is een duidelijke uitzonde ring op wat wp als een regel nood zakelijk achten. Maar het kan dat ook alleen maar zijn inzoverre het in ieder geval eeii weerslag is van een hete actualiteit. Wat dat betreft heb ben wp het in Nederland met ons t.v. journaal zeker niet slecht getroffen. Er zpn nog andere uitzonderingen mo gelijk; zp zpn ter beoordeling gesteld aan degenen die een televisie-pro gramma moeten leiden, mits zij het principe van de actualiteit niet uit het oog verliezen. Er blijft dus, naast de taak. voor weike de televisie geroepen is, de direc te reportage, een ruim gebied over voor wat betreft verstrooiingsprogramma's in de ruimste zin van het woord. In dat verband horen wij immer met enige schrik over de televisie praten als over „een nieuw medium" als zou het een soort nieuwe kunstvorm zpn, zoals men die destijds in de film heeft ontdekt. Wij menen dat zulks een gevaarlpk standpunt is, inzoverre het met geen enkele aanwpsbare werkelijkheid in overeenstemming is. En wp zpn ook beducht voor de zienswpze van degenen, die van de televisie een volksuniversi teit willen maken of een ander soort zwaarwichtig cultureel opvoedingsinsti tuut. Zij maken zich schuldig aan het zelfde misverstand, dat hen zou bezie len, die een dagblad als een litterair tijdschrift zouden beoordelen. De taak van de televisie is op de eerste plaats een informatieve, daarna een verstrooi ing biedende en het educatieve dat daaraan vastzit, zouden wp willen om schrijven als een uiteraard niet te ver waarlozen onvermpdelpkheid. De tele visie is een „massa-artikel" en haar programma's zullen dus afgestemd zpn op de smaak van de massa, voor zover die dan is te peilen. De enige norm, "ie hanteerbaar is, zowel bp het sa menstellen van de programma's als bp de beoordeling ervan is die van de goe de smaak. En dat is dan nog moeilijk genoeg. Vooral als men onder goede smaak dan niet alleen verstaat het ver mijden van wufte taferelen en het na- Wp kunnen, menen wp, aan het slot van het televisie-seizoen overigens wel vaststellen, dat onze Nederlandse televisie-omroepen waar het gaat om een goede-smaak-beoefening in negatieve zin, waarachtig bpzonder weinig misstappen maken; maar het is, dunkt ons, even waar, dat zij in het positieve even weinig initiatief vertonen. Wanneer men het afgelopen seizoen overziet, dan is het meest opvallen de er van, dat er afgezien van de actuele reportages zo weinig op vallends in te beleven is geweest. Wat herinnert een televisie-kpker zich van de afgelopen maanden? Neem de „dramatische produktie". Daar was „De Vader", van Strindberg, dat door de AVRO, onder regie van Ton Lensink werd gebracht met Ko van Dpk in de hoofdrol; „Hoog is de he mel" van Heinrich Böll, dat Jack Dixon voor de V.P.R.O. regisseerde, Ibsen's „Vrouw van de zee", dat door Wim Bary voor de K.R.O. werd geregisseerd. „Een bruid in de mor gen", het omstreden stuk van Hugo Claus, waarmee de VARA althans iets „durfde"; „Requiem voor een zwaargewicht" van Rod Serling, (AVRO), „Bobbeltje" (AVRO), Oscar Wilde's „Lady Windermere" (VPRO) ,Een van de zeven" van Gerd Oel- schlegel, waarin de K.R.O. Fritz Butzelaar een kans gaf Ms regisseur, een kans die hp ten volle bleek te verdienen. En wp beschouwen hem, Butzelaar, dan ook als de „ontdek king" van dit t.v.-seizoen; als de man die bewees dat men niet per se Ton Lensink, Willy van Hemert of Kees van Iersel hoeft te zijn om een t.v.- spel verantwoord op het scherm te kunnen brengen. Ja, daar was één echte televisie gebeurtenis. Op 3o maart verzorgde de K.R.O. - in samenwerking met de INR - een rechtstreekse uitzending van een op voering van „Jeanne d'Arc au bücher" van Honegger-Claudel in de Brusselse Sint Goedele. Zp staat dunkt ons, ieder die er getuige van is geweest in het hart gegrift. Maar het ging hier dan ook meer om een soort reportage Daar was verder „De derde", een eenakter van Ed. Hoornik, die de N.C.R.V. op 10 maart uitzond, en die vooral in de herinnering is blpven han gen omdat er eindelpk eens oorspronke lijk Nederlands werk aan bod kwam. Wij willen tenslotte nog wpzen op be minnelijke niemendalletjes als ,,Zo maar een dag in de lente" van Dodie Smith (VARA); „Alles in tweevoud" van Ba sil Thomas (AVRO) en „Moordverhaal" van Arthur Waitkin (KRO). De zaterdagavondse amusements programma's. De „Weekendshows" Een programma tussen hangen en wurgen. Soms van een vlotte aardigheid,» soms van een grpze verveling, met een voort durend op de rand van platte gein en grappige-mannetj esmakery balanceren de Johnny Kraaykamp. „Hof der zot heid" van de V.A.R.A.? Een steeds meer in cliché's vervallend geval, in het begin met in waarde wisselende tek sten, tenslotte vrpwel zonder waarde. „Scherzo" van de N.C.R.V.? Een nooit uit de verf gekomen, voor alles braaf amusement, waarvan tot op heden nog niemand precies weet waar het naar toe moest. De K.R.O, kwam op de val reep op 8 mei met „Zaterdag avond-accordeon", een programma met Een scène uit „Vuile Handen" van Sartre met Kees Brusse, Henk van Ulsen en Femke Boersma. laten van gewaagde grapjes, maar goe de smaak als het resultaat van begry- pend inzicht "li vakmanschap. Er zijn, naar onze mening, in bepaalde krin gen veel hypocritische tranen gestort over „Drie ,is te veel" van de K.R.O. zoals wp moesten constateren, dat de inderdaad ongepaste grapjes van Si mon Carmiggelt in een programma van „Artistencatè" ten onrechte de inzet werden van een bpna nationale zaak. Zelfs over goede smaak en dat be hoort tot de onvolmaaktheden des le vens valt te twisten. Maar het lpkt ons duidelijk dat het nu precies tot de taak behoort van degenen, die de pro gramma's samenstellen, om de gren zen te trekken, zy kunnen zp moe ten de massa behagen, maar zp kun nen dat slechts doen op grond van een eigen standpunt. Teddy en Henk Scholten dat zoals dat heet, een belofte inhield. Wp moeten nog afwachten of die belofte wordt in gelost. Programma's met allure waren ver der „Anders dan anderen" van Bert Garthof, „Alles gaat naar wens" van Dimitri Frenkel Frank en „Zonder schmink en voetlicht" van Mies Bouw man, gelpk gericht van opzet en inzo verre interessant dat „mensen" er zo mooi in uit kwamen. „Welbeschouwd", het forum van de VARA heeft zich ont wikkeld tot een aanvaardbaar program ma-onderdeel, ook ai omdat die forum leden zulke boeiende mensen bleken. Maar hier stokt de herinnering af gezien nog van de quiz van Theo Eerd- mans dan vrpwel. Men kan overigens de Nederlandse televisie niet eens aanwryven, dat zy, over het geheel genomen zo slecht is. Een vergelyking met een of ander „buitenland" zou wellicht niet eens zo zeer in haar nadeel uitvallen. Wat men haar verwyten kan is, menen wp, een gebrek aan durf en haar bp na griezelig vermogen om overdre ven heilige huisjes te ontzien. En haar bedachtzaamheid is bpna even groot ais haar kennelpke angst om blpk te geven van oorspronkelpkheid. Men kan, kortom, ons televisie-kijkers gerust wat meer schokken, vóór wp nu direct ongerust worden. HERMAN HOFHUIZEN ROTTERDAM, 24 juni Vanmorgen is alhier op 69-jarige leeftpd vrp onver wacht overleden de heer C. Honig sr., een prominente figuur in de zangers- wereld. Hg was o.m. voorzitter van het Nederlands zangersverbond, van de fe deratie van Nederlandse zangersbonden en van „Rottes Mannenkoor". Voorts was hij mede-oprichter van de Eu- ropaische Arbeitergemeinschaft „Der Sanger". Om zpn verdiensten werd hy in 1953 benoemd tot ridder in de Orde van Oranje Nassau. Maandag wordt in de St. Petruskerk aan de Scnoonderloostraat de Requiem mis opgedragen, waarna begrafenis op de r.-k. begraafplaats Crooswpk. CIUDAD TRUJILLO, 25 juni (UPI) In Ciudad Trujillo, de hoofdstad van de Dominicaanse Republiek, is het gister avond tot gevechten gekomen tussen aanhangers van Trujillo en leden van een pas opgerichte oppositieparty. Enkele personen werden gewond. SALISBURYZuid-Rhodesië, 23 juni Shakespeare is zo ongeveer oueral in de wereld opgevoerd en nu gaan ook A rikaanse negers het doen. Een regis seur in Zuid-Rhodesië, Adrian Stanley, is bezig aan „Macbeth", waarin de Schotse koningen uit Legendarische tijden worden vervangen door neger opperhoofden. Stanley is er van over tuigd, dat de negers geen moeite zullen hebben het gegeven van Macbeth te be grijpenwant, zegt hij, het staat ver bazend dichtbij de legenden en histo rische verhalen, die in Afrika de ronde doen. „Er is een ongelofelijke overeen komst tussen het moordzuchtig geïntri- geer van de oude Schotse koningen, zoals wij dat in Macbeth zien, en de dynastieke ruzies bü grote Zoeloe ko ningen als Sjaka en Lobengoela." Sjaka en Lobengoela waren de „na poleons" van het eens zo machtige Zoe loe-volk en hun strijd om de macht loopt vrijwel parallel met Shakespeare's tragische tweetal Macbeth en Macduff. Stanley gaat zijn negerspelers uitdos sen in dierenhuiden. Tenslotte droegen de Schotse helden die ook. Laten wij het eens anders doen dan anderen, hebben de postbestellers in het dorp Holten gedacht, toen gisteren hun collega H. J. Aaftink in het huwe lijk trad met mej. M. Somer. Bij het verlaten van het gemeentehuis vond het bruidspaar tot zijn grote verrassing een versierde bakfiets klaar staan, die de bruidegom van zijn dagelijks werk kent, maar nu voorzien van twee min of meer comfortabele zetels. Zo reden zij naar de feestzaal, waar ongetwijfeld de P.T.T. nog menigmaal ter sprake gekomen is.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1960 | | pagina 9