De mens in geüaar Apostolische brief H Vader vraagt devotie jegens Kostbaar Bloed m A Koningin biedt president Froruim galadiner aan Kibbelaars onder elkaar 3 O MENEER HOBBS NEEMT VAKANTIE W W' Moeder Griekse piloot gearresteerd Ziet hoe zij elkander plukharen Sociaal commentaar Meisje overreden TBABYDERM HPS» INTERNATIONAAL CONTACT IN ONZE EEUW EERSTE VEREISTE 's Rijks weekloners naar maandloon Vereenvoudiging admini stratie eq besparing Slecht weer"-appara tuur voor vliegveld Zanderij Buitenlandse vlieg brevetten vervalst STÜi?'"5°i* "°"M'a"ie ZATERDAG 2 JULI 1960 PAGINA 5 Voor het tere Baby-huidje j zit er midden in! vanaf 15 juli in ROTTERDAM ,WESTBLAAK 18 in hei enige iheaier in heel Nederland dat CINERAMA kan en zal verionen Voorverkoop vanaf 4 juli Kassa geopend van 10 uur v.m. tot 10 uur n.m. U kunt ook telefonisch bespreken (010) 115300 Mtag taderiSChappelyke ontwik" r:-r^mimSter afzon<terlijk worden beslist of en in welke mate zal worden overgegaan tot overschakeling op maan delijkse loonbetaling. Gaat men daartoe over, dan ontvangen de betrokken weekloners een overbruggingsuitkering ter grootte van een weekloon inclusief kindertoelage. de president, het is een groot genoe gen en een reden tot vreugde voor Nederland U en mevrouiv Frondizi te mogen welkom heten Het .■temt. tot oprechte voldoening, dat een pre sident van Argentinië zijn weg naar Nederland heeft weten te vinden Zo ving koningin Juliana gisteravond de toespraak aan, waarmee zij presi dent en mevrouw Arturo Frondizi officieel begroette. In de Oranjezaal van paleis Huis ten Bosch boden de koningin en prins Bernhard hun Ar gentijnse gasten een galadiner aan, waaraan ook prinses Beatrix deelnam. Na ongeluk met A merikaans militair toestel door EDWARD STREETER Advertentie De" wetenschap, wil zij aan haar bedoeling beantwoorden, zal, als voornaamste activiteit van öe mens, een totaal beeld van het teven moeten ontwerpen en derhal- in zekere zin een soort „wereld beschouwing" dienen te verschaf ten. Een echte wereldbeschou- Jteg kan zij echter nooit opstellen: daartoe schieten haar krachten te sort en is zij niet bestemd. Men zal daarvoor zijn toevlucht hebben te ne- f?ed tot filosofie en religie. Dit in zicht breekt hoe langer hoe meer door, zelfs zó, dat ook de uiteindelij ke ontoereikendheid der menselijke usbegeerte duidelijker wordt en 11 zc gedwongen voelt toe te ge en, dat deze hoogste uiting van de menselijke geest voorlichting van d» godsdienst behoeft. In feite is dit ?er'terugkeren naar de geestelijke traditie der Westerse beschaving, al rijn wij ook nog ver verwijderd van een algemeen aanvaarden van deze opvatting. Maar dit staat in elk ge val vast: deze nieuwe richting in het hedendaagse denken plaatst de Kerk voor de noodzaak de goddelijke Openbaring zó te verkondigen en aan de wereld aan te bieden, dat haar voorlichtingstaak gemakkelijk kan worden erkend. Hier ligt dan te vens de diepste motivering van het huidige streven naar vernieuwing. Omdat de zichtbaarheid van de Kerk een van haar wezenskenmer ken is en zij een goddelijke opdracht heeft te vervullen tegenover het he le aardse leven in zoverre de ge loofsleer zin er verklaring daarvan te geven heeft, kan zij onmogelijk in stemmen met een totale schei ding tussen geloof en wetenschap, tussen genade en natuurlijke werke lijkheid, zoals Protestantisme eist en het liberalisme. Een neutrale objec tiviteit van de wetenschap bestaat hi et, zegt Von Balthasar; het bedrij ven van wetenschap en van de op haar steunende techniek, zonder een gelijktijdige en rechtstreekse inzet van de persoonlijke verantwóórdelijk heid, heeft de mensheid in steeds verschrikkelijker katastrofes gestort en nu tot op de grens van de ver nietiging gebracht. Het werke lijk objectieve is de mens en de tnensheid, die, uitgaande van een haar aangeboden verklaring van haarzelf en de wereld, in consequen te verantwoordelijkheid voor beiden, de loop der gebeurtenissen tracht te regelen. Die eis is zo onontkoombaar dwingend, zegt genoemde auteur, dat, als er niet onmiddellijk aan Wordt voldaan, d.i. wanneer de we reldbeschouwelijke beslissingen nog langer worden uitgesteld, het uur van het nog-kunnen-kiezen mis schien voor goed voorbij zal zijn. De ze waarschuwing baseert hij op de totale situatie der huidige mens heid, die nog nooit zozeer in gevaar heeft verkeerd als tegenwoordig. Die opvatting, welke ook Guardini voorstaat en telkens weer herhaald, vindt, helaas, maar zeer moeizaam gehoor. De mens is in gevaar, meer °an ooit te voren. Er is maar één i eS tot redding: zoveel mogelijk re kening houden met de van Godswe ge geopenbaarde waarheid over de zin en de aard van het leven. In een bijzonder boeiende studie, die tot titel draagt: ,,De moder ne mens en het probleem van de macht", uitgegeven in de Spec trum-reeks: Mens en medemens, gaat Guardini hier nader op in. Zijn stelling is. hat het verabsoluteren van de toegepaste wetenschap heeft geleid tot een vereenzelviging van de foenemende macht over de natuur mlt verhoogde levenswaarden. Dit fcht hij een radicale misvatting. Het fs?hnaar zijn mening ^hoogste tijd macht "eieren1 beheersen op straf- fe van anders de totajejntogang nfens moet "leren tl bestaan! Daar s^erheid van teit voor nodig: een ne te maken blik, die onderscheid wee ngrjjk tussen doel en middel, d onbelangrijk, juist en <^fte We- en kwaad; het verm9fe,jn van een zen; op grond vanf .^_Zdat interes zaak te beslissen of iets. aai an sant is of voordelen bdoo^ voorna. mag worden, als iet: ande die mer is. Dat kan alleen ie®* van weet heep van de samenhang het bestaan. de Men kan eenvoudig weg niet aa Juistheid van deze opmerking t Jen. Denkt men erop door, dan men onvermijdelijk uit op de Welkome begrippen van ascese. Verloochening, zelfoverwinning- huidige mens, gezien zijn feiteij felatie tot de wereld, nog tot z een beheersing in staat? Bezit j hog zijn innerlijke vrijheid tegen over heel de ontwikkeling van oe hedendaagse wereld? De feitelijke stand van zaken dwingt tot een ont kennend antwoord. Dit moge verne derend zijn, het is daarom niet min der waar. De oorzaak? Omdat men zich, aldus Guardini, opgeslokt voelt door de moderne levenssfeer, omdat men geen afstand van de dingen kan nemen, v aardoor kennen en waarderen, beslissen en de vrijheid van een geestelijke beweging moge lijk worden. In laatste instantie be tekent dit, dat men de God van de Openbaring heeft losgelaten, hoe dan ook. Juist God staat als absolu te Heer, Schepper en Wetgever te genover de wereldHij heeft de mens bestemd om eveneens in persoonlij ke vrijheid, zij het met erkenning van Zijn opperheerschappij, tegen over de wereld te staan en tegelij kertijd erin te leven. Verkiest de mens die vrijheid van het staan-te- genover, van het distantie-nemen, vkr, het zich-richten naar Gods or dening, dan vervalt hij in een,,dia- tektiek van zelf-verklaring", die de eigenlijke objectieve zin van mens en mensheid, zoals door de Openbaring gegeven, niet meer bereikt. De grote opdracht van de nieuwe tijd is het vinden van een „geheel nieuwe basis en een nieuwe vrij heid", die de mens in staat stellen het waardevolle van het waardeloze te onderscheiden en te schrikken van de zinloosheid, welke hem aan de apparatuur overlevert, zoals Guardini zegt. Hij noemt dat sen taak, die, wat haar grootte betreft, evenredig is aan die van de oudheid °f misschien deze nog wel overtreft, omdat de nieuwe chaos een heel andere kwaadaardigheid bezit. (Van onze Romeinse correspondent) ROME. 2 juli De H. Vader heeft een apostolisch schrijven „Inde gericht tot het wereldepiscopaat „om de verering a primis liet wereldepiscopaat „om de verering tot het Allerkostbaarst Bloed van Onze Heer Jezus Christus te bevorderen Als zo vaak begint de Paus met zijn eigen menselijke ervaring: „Deze verering hebben we meegekregen van de huiselijke omgeving onzer jeugd en wij herinneren ons nog immer met levendige ontroering de Litanie van het Kostbaar Bloed, die onze ouders en onze vorige generatie thuis plachten te bidden in de julimaand. En thans als Opperherder haalt de H. Vader de woorden aan uit Handelingen: „Geeft acht op Uzelf en op heel de kudde, waarover de H. Geest U als bewaker gesteld heeft om Gods Kerk te besturen, die Hij zich door Zijn eigen Bloed heeft verworven.' (Hand. 20.28.) gangers volgend hebben wü de Li tanie ter ere van het H. Bloed goed gekeurd om de cultus van het Kost baar Bloed van het Onbevlekte Lam Jezus Christus te bevorderen en wjj moedigen de gehele katho lieke wereld aan deze voor zich en in het openbaar te bidden, terwijl wij aan deze Litanie speciale afla ten verbinden". De trits der drie devoties is waarlijk schriftuurlijke en liturgische vroomheid. „De kelk van het heil zal ik nemen en de Naam des Heren aanroepen. Het Bloed van O.H. Jezus Christus be ware mijn ziel ten eeuwigen leven' En de H. Vader citeert de woorden van zijn eerste voorganger Sint Pieter: „Gij weet, dat gij niet met vergankelijk goud of zilver zjjt vrijgekocht uit uw ijdele levens wandel, die van uwe vaders stamt, maar door het Kostbaar Bloed van Christus, als van een Lam zon der vlek of gebrek" (I Petr. 1.19). En de Hebreënbrief aanhalende: „Gij zijt toegetreden tot de berg Sion en de stad van de levende God, het hemels Jerusalem: tot de tienduizenden engelen, tot de feest- vergadering, tot de gemeente der eerstgeborenen, opgeschreven in de hemel; tot God, de Rechter van al len tot de geesten der rechtvaardi gen, die hun voleinding hebben be reikt: tot Jezus, de Middelaar van het Nieuwe Verbond, tot het Bloed In een groots raam over de liefde Gods vat thans de H. Vader de de votie tot de H Naam van Jezus tot het H. Hart en tot het Kostbaar Bloed van Onze Heer tezamen. „Het is", aldus de Paus, „van het hoogste belang, dat tussen het katholieke Cre do en de liturgische activiteiten in de Kerk een heilzame harmonie heerst. Er dienen geen cultusvormen te bestaan, die niet voortkomen uit de zuiverste bronnen van het ware ge loof En in deze devoties moet dan een'onderscheid in harmonie ge maakt worden tussen die, welke fun damenteel zjjn en het meest strek ken tot heilignjaking en de persoon lijke en secundaire devoties. Het pri maat hebben die vormen, welke de meeste betrekking hebben op de eco nomie van het universele heil, dat bewerkt wordt door „het ene midde laarschap tussen God en de mensen, de Mens Jezus Christus, die zich gaf als losprijs voor allen (I Tim. 5,6). Dit is een geliefde en meer door de H. Vader geciteerde Schrifttekst. De apostolische brief vervolgt: „Wanneer men zich beweegt in deze atmosfeer van het juiste geloven en van gezonde vroomheid, zjjn de ge lovigen zeker, dat zij „sentire cum ecclesia", meevoelen met de Kerk, meeleven in de gebedsgemeenschap en in de liefde van Jezus Christus, de Stichter en Opperpriester van die verheven godsdienst, die aan Hem met haar naam, alle waardigheid en waarde ontleent." Dan beschrijft de paus in korte trekken de geschiede nis van de trilogie der devoties tot de Goddelijke Liefde: hoe de sym pathieke en realistische volkspredi ker, de Franciscaan Sint Bernardi- nus van Siena met de volle pauselij ke toestemming de verering van Je zus' Heilige Naam verbreidde, hoe de begenadigde kloosterzuster Sint Mar- garetha Maria Alacoque na de haar gedane openbaringen de cultus van het H. Hart propageerde en hoe ten slotte de H. Gaspare de] Bufalo de Kerk opwekte tot de devotie van Je zus' Heilig Bloed, waarvan naar de leer van de Vaders en de Kerklera ren: „Een druppel de gehele wereld kan zuiveren van elke zonde." (St. Thomas' Adoro te). „Het voorbeeld van onze Voor der besprenkeling, dat iets beters afroept, dan Abels bloed". (Hebr. 12, 22—24). De H. Vader hoopt dat zijn aan sporingen door het Episcopaat niet slechts gaarne, maar met vurige ijver zullen nagekomen worden en terwijl hij allen zijn zegen schenkt, geldt die in het bijzonder voor allen, priesters en leken, die edelmoedig 's pausen uitnodiging beantwoorden. Als het ons geoorloofd is in enkele woorden deze pauselijke brief te be commentariëren, dan vallen de vol gende punten op: het herhaalde wij zen op Christus' middelaarschap, de aansporing tot de meest essentiële (en meest menselijke) der devoties, die tot de Goddelijke Liefde en de on derstreping, dat deze vroomheid een robuuste en bijbelse is. (Advertentie) AMSTERDAM, 2 juli De raad voor e burgerlijke rijksdienst uit de minis terraad heeft ingestemd met overscha- e ing van het rijkspersoneel, dat week oon geniet, op maandelijkse loonbeta- ling. van1 is de overschakeling maatregel" tlr maandl°nen bedoeld als admlniftratf! e^efeenvoudi8in8 van de ten verhonrU, besparing van kos- en uitbetalin J1 ^an de betaalbaarstelling dLrmee eehter e '°neï' Tevens wordt beoogd aan HoU, zekere aanpassing tige betalingsvormen. Va" meer doelma" Voor elk departement zal door de be- DEN HAAG, 2 juli „Mijnheer „Mjjn man en ik zijn persoonlijk ver heugd vanavond aldus in i de gelegen heid zijn, u te ontvangen", aldus ver volgde de koningin. „Wij denken daar bij met dankbaarheid terug aan de hartelijkheid, waarmede mijn man steeds door het Argentijnse volk is ont vangen en aan de grote gastvrijheid, die hü in uw land heeft genoten tijdens de onafhankelijkheidsfeesten, nog pas ruim een maand geleden. Vervolgens sprak de koningin van de Nederlandse ontdekkers van de zui delijkste punt van Zuid-Amerika, Kaap Hoorn, die niet hebben kunnen over zien hoe juist deze naamgeving was naar de hoorn des overvloeds van hun vaderstad van een land, dat in waar heid een zeer grote hoorn des over vloeds zou worden". Voortgaande zei koningin Juliana: „De betrekkingen tussen Argentinië enerzijds en Neder land, Suriname en de Nederlandse An tillen anderzijds, politieke en economi sche, culturele en persoonlijke en ik denk hierbij aan onze emigranten zijn sindsdien met een verrassende vaart toegenomen. Als deze progessie zich in de toekomst voortzet, zal zo doende op steeds meer spectaculaire wijze de onderlinge onmisbaarheid al ler landen worden aangetoond. In een Arturo Frondizi, de president van Argentinië, die momenteel ons land bezoekt, is gistermiddag ontvangen in het Vredespaleis te Den Haag. Tijdens ae ontvangst werd deze opname gemaakt: v.l.n.r. de ambassadeur van Argentinië, de vice- president van het Internationaal Gerechtshof, Zafrulla Khan, brigade-generaal van de luchtmacht Baldomero J. Llerena en president Frondizi. zo dynamische eeuw als de onze, is het zaak de gebeurtenissen en ontwikkelin gen voor te blijven. Internationaal con tact en begrip zijn daarbij eerste ver eisten. Ieder land beeft zijn eigen idea len en eigen verplichtingen tegenover zijn buren en vrinden, maar deze mo gen nooit ontaarden in 'nieuwe vormen van isolement. Daarentegen geloven u zowel als wij van ganser harte in al wr' landen zowel als mensen verbindt en aaneensluit, mits het tot heil strekt van ons allen". Met de woorden: „Het is in deze geest van begrip en vriendschap dat ik mijn glas wil heffen ter ere van u, mijnheer de president en van mevrouw Frondizi en heel het Argentijnse volk", besloot de vorstin haar tafelrede. Na koningin Juliana kreeg tijdens het galadiner in de met bloemen gesierde Oranjezaal haar Argentijnse ere-gast het woord. President Frondizi zei ondermeer, dat zich op het ogenblik objectief be schouwd de aspiraties van het der traditie getrouw de vrede dienende Nederlandse volk verwezenlijken, dank zij zjjn vruchtbare arbeid en het vele, dat reeds concreet tot stand gebracht is. „Door alle tijden heen waart u zich duidelijk bewust van de onafwijsbare noodzaak de politieke machtsformules te vervangen door internationale samenwerking., aldus de president. Na gewezen te hebben op het Neder landse aandeel in het tot stand komen van de Euromarkt, zei president Fron dizi, dat ons standpunt ten aanzien van de te volgen algemene politieke lijn de meest solide grondslag vormt om de regionale ervaringen dienstbaar te maken aan de economische, sociale en culturele ontwikkeling van Europa en tegelijkertijd aan de gemeenschappelij ke taak van het westen. De Argentijnse president wijdde tot slot een heildronk op het persoonlijk geluk van koningin Juliana, op de voor spoed en de vooruitgang van haar land, dat als een voorbeeld geldt van goede trouw en standvastigheid, op het suc cesvol optreden van de regering en op PARAMARIBO, 2 juli Binnenkort zal het vliegveld Zanderij overgaan tot het installeren van een elektronische landingsapparatuur, waardoor het mo gelijk zal worden dat vliegtuigen, ook gedurende het slechtste weer, volledig gecontroleerd zullen kunnen landen. Deze aanschaffing geschiedt mede als gevolg van het ongeluk met het vlieg tuig van de Amerikaanse militaire lucht- transportdienst (M.A.T.S.) op 19 juni, waarbij drie doden te betreuren waren. Als een van de oorzaken voor dit on geluk werd de grondmist genoemd, die in het bijzonder gedurende het regen seizoen op Zanderij zou voorkomen. de consolidatie van de goede betrek kingen tussen Argentinië en Nederland. In de namiddag bracht president Frondizi een bezoek aan het permanen te hof van arbitrage en het internatio nale hof van justitie in het Vredes paleis, welk laatste hij „een vitaal ele ment in de internationale samenleving" noemde. De beslissingen van het hof, aldus de hoge gast, worden een koste lijke traditie en geven hoop op een toe nemende wil om conflicten tussen sta ten op te lossen, waardoor de hecht heid en de waarde van een gecivili seerde samenleving van staten zal groeien. SCHIPHOL, I juli Een 32-jarige Griekse piloot, die zich sinds enige maanden in S'ederland ophield, is in zijn hotel te Amsterdam door recher cheurs van de rijkspolitie gearresteerd. Hij wordt ervan verdacht van de rijks luchtvaartdienst in Den Haag een Ne derlands vliegbewijs te hebben verkre gen <-p grond van vervalste buitenland se vliegbrevetten. Hij zal binnenkort voor de officier van justitie in Den Haag worden geleid. De piloot trad met zijn Nederlands vliegbrevet eerst in dienst van „Eura- via" in Rotterdam, dat echter spoedig werd opgeheven. Midden mei kwam hij bij Aero-contractors in Den Haag, die hem per K.L.M. naar Nigeria zon den, waar deze firma een luchttaxi-be drijf heeft. Korte tijd later stond hij echter weer in Den Haag en zei, dat er voor hem in Nigeria niet voldoende te vliegen was en dat hij dus maar weer was te ruggekomen. Zijn werkgever was hier over ontstemd en bracht hem de reis kosten naar Nigeria en terug in reke ning, die hjj echter niet kon of niet wilde betalen. Prompt werd hU ontsla gen. Terwijl hij vergeefs bij „Martin's air charter" in Amsterdam solliciteerde, wendde zijn advocaat zich tot „Aero- contractors" en eiste salaris op. Ten slotte diende „Aero contractors" een aanklacht tegen hem in. Thans heeft de rijkspolitie ontdekt, dat de man geen enkel recht had op een Nederlands vliegbewijs, aangezien zijn buitenland se bewijzen zijn vervalst. In Nigeria waren de autoriteiten al eer der tot die conclusie gekomen» Daar om kreeg hij geen vliegbewijs en moest wel naar Nederland terugkeren. Bij het verhoor van de verdachte ontken de deze de buitenlandse brevetten, een Iraans en een „United states commer cial pilot licence" zelf te hebben ver valst. Hij zei, dat ze authentiek waren geweest, maar dat hij ze hier te lande op consulaten had laten verlengen en veranderen, en wel zodanig dat ze recht gaven op grotere vlieg-bevoegd- heid dan hij in werkelijkheid bezat. Reeds voor de arrestatie werd uitge voerd, stelde de rijkspolitie zich met luchtvaart-autoriteiten in Iran en de V.S. in verbinding en vernam daar, dat hij geen bevoegdheden bezat voor de besturing van de gewone grote vliegtuigen, die in de burgerluchtvaart worden gebruikt. r DEN HAAG 2 juli Het ministerie van Buitenlandse Zaken deelt mee, dat Nederland de nieuwe Somali-reoubliek heeft erkend. Bij de onafhankelijkheids- plechtigheden trad op als ambassadeur in bijzondere zending dr. J. van der Zwaai. 32 „ii moe," zei Susan. "Natuurlijk, natuurlijk - hjj is moe, die stakker ln"'sheme^snaeam, ROnger, Mat hemmet rust en help De peuters zullen wel weer de oude worden, als „„"wat gegeten en geslapen hebben. Ik zal Peter en Peewee nemen, en dan zorg jij met Stew wel voor de rest, hè Paps- Ik zou Peter nu verder maar even mZe rhaaldet0pèewe,e uit de wagen en ging het huis hinnen eevoolgd door mevrouw Hobs, die Peter meetrok Het was nu juist met zó als meneer Hobbs rich voorgesteld had Mevrouw Ogden wuifde naar in het bijzonder en reed weg. Meneer Hobbs lien naar zün schoonzoon die achter de stationcar liep naar rijn plot'selm„ schuw en verlegen. ew" zei hij met veel hartelijkheid in ztJn dag altijd wat moeilijk. Maar daarna is hij weer de oude. Hij is een prima reiziger voor zijn leeituq. „Ah, juist," zei meneer Hobbs. Hij merkte tot zijn ontsteltenis, dat ze in veertig seconden al hun ge spreksstof uitgeput hadden met nog tien dagen voor de boeg. In de oprijlaan begon zich een berg van bagage op te stapelen. „Stew." Het was Susan, die in de voordeur stond. „Wil je de doos met de spullen van de kinderen even brengen, zodat ik ze wat te eten kan geven en ze in bed kan stoppen." Stewart Carver nam een uitpuilende doos op. „n-en ogenblik, meneer. Ik ben zo weer terug." „Haast je maar niet," zei meneer Hobbs. „Ja, meneer," zei Stewart en wankelde onder zijn zware last de treden naar de veranda op. Methodisch en verbeten laadde meneer Hobbs de bestoven inhoud van de stationcar uit, tot het laatste gebroken stuk speelgoed, de laatste, gebruikte pa pieren zakdoek. Het resultaat lag rondom hem ver spreid in de laan en op het grasveld. Het teelc meer wrakhout dan op Dagage. Stewart Dat was het. Dat voort- stond en „Zo, Stew, - stem.. „Blfl je te riem durende" gebruik van het woord „meneer". Hoe Ton alt Hofgaat'^eT daarginds in Los Alamos?" Het was een dwaze ^raag^tek n» r h dat ook met u alles goed is." Het was een even dwaas antwoord. ru„?" "n^een^meneer1 Maar vier nachten in de wagen hoeven door^e brengen. We rilden tamelijk vlug en de kinderen zijn eraan gewend. Peter is de eerste op wrakhout dan op bagage, siewan kwam niet meer terug. Het had geen zin om daar maar te blijven staan staren naar die rommel. Hij nam twee kofers op en droeg die naar de tweede verdieping. Op zijn weg terug naar de wagen staKHl zpn hoofd pm de hoek van de keukendeur. Mevrouw Hobbs wenkte hem, weg te gaan. „Kom alsjeblieft niet binnen; we hebben het toch al druk genoeg. Breng de spullen van de kinderen naar boven, zodat we ze in bed kunnen stoppen." Langzaam, zoals de bouwers van de pyramiden, sleepte hij last na last naar boven. Niemand schonk enige aandacht aan hem; niemand zei hem, waar hp met de rommel blijven moest; dus stapelde In) alles op tot een reusachtige berg bovenaan de trap. Met iedere nieuwe klimtocht voelde hu zün krach ten minderen, zijn hart sneller en sneller kloopen. Iedere keer, dat bij zich met een zware doos of kof fer door de klapdeur werkte,bedacht hii, dat dit wel eens de laatste maal zou kunnen zijn. Hij vroeg zich af, wat voor gevoel dat zijn zou. „Plotseling werd het gezicht van meneer Hobbs asgrauw. Hi) wankel de, zwaaide en stortte met het hoofd omlaag de trap pen af. Daar lag hij dan, zonder dat iemand iets ge merkt had." Dit visioen greep hem zó aan, dat hij het niet waagde ook de kleinere pakjes en de losse spullen nog naar boven te brengen, maar ze zonder meer opstapelde in de smetteloze en netjes opgeruimde huiskamer, overal waar hij maar een plaatsje vond. Vele uren later stond meneer Hobbs voor de tafel in de huiskamer, terwijl hij vervuld van gedachten een cocktail-shaker hanteerde. Hij stond, omdat er nergens een plaatsje voor hem was om te zitten. De kamer was een chaos. Ieder plekje van de tafel en elke stoel was overladen met half geopende pakjes en de vloer lag zó vol met dozen, pakpapier, speel goed en kleren, gummischoenen, zwaar gehavende prentenboeken en huishoudelijke artikelen, dat hjj moeite had om de inhoud van de shaker rond te de len. Susan zat heel genoegelijk op de sofa, in een ge streepte strandjurk en met blote voeten. Meneer Hobbs kwam tot de conclusie, dat ze Mohammedaans bloed in zich moest hebben. Z;jn oudste dochter was nimmer in staat geweest om een paar schoenen aan haar voeten te houden zodra ze ergens over de drem pel kwam en klaarblijkelijk was ze niet in het geluk kig bezit van een paar kousen. „Als ik het zeggen mag, vind ik cocktails drinken met blote voeten wei wat slordig staan begon hij. „Paps! Wat ter wereld heeft het drinken van cocktails nu te maken met het feit, dat je op blote voeten bent ofwel kaplaarzen aan hebt? Waarom wind je jezelf op over zulke onzinnige denkbeel den „Omdat," zei meneer Hobbs, „er een paar dingen zijn die „Neen, luister nu eens, Roger. Dit ls de eerste avond. Schei uit met vitten." Mevrouw Hobbs'stem gaf te verstaan, dat, als ze maar zonder kleerscheu ren door de eerste moeilijkheden heen kwamen, zij het heft wel in handen zou weten te houden. Susan, volkomen onberoerd door het incident, dronk haar martini en keek met moederlijke blikken naar de kleine Peter. Hij was bezig met allerlei voorwerpen van de tafel te nemen en op de vloer te smijten. (Wordt vervolgd) (Van een medewerker) nze Nederlandse taal kent heel wat uitdrukkingen en zegswij zen, die bedoelen aan te geven, dat een fiks ruzietje zo nu en dan wel eens gezond kan zijn. „Onweer zuivert de lucht", is er één van. Wij willen maar zeggen het helemaal niet erg te vinden, wanneer de meningen van mensen of groepen van mensen, die elk voor zich respect verdienen, eens stevig op elkaar botsen. Wel geloven we, dat het, alvorens ruzie te maken, steeds nodig is, enkele dingen goed te Zo zal' men naar onze mening nooit aan een strijd moeten beginnen zon der zich goed bewust te zijn, waar het nu eigenlijk om gaat en wat men zich voorstelt te bereiken. Dit sluit tevens in, dat de inzet het minder aangename van een twist waard moet zijn. Tevens zal het duidelijk zijn, dat een twist slechts vruchtbaar kan zijn tussen mensen, die elkaar respecteren, men sen, die in elkander de aanwezigheid van een overtuiging eerbiedigen. Hel Hjkt ons uitgesloten met enige kans op succes een gesprek te voeren met iemand van wie men de overtuiging heeft, dat hij de stellingen, die hii ver kondigt, zelf niet gelooft. Och, en als er dan eens in het vuur van het ge sprek een w.<ord valt dat minder aan genaam klinkt, dan is dat na enige tod niet erg meer. Als een karikatuurtekenaar de neus van De Gaulle tekent of de kin van Romme, worden dat meestentijds ook niet bepaald fraaie gevelversieringen. Maar men weet meteen wat de karika turist het meest is opgevallen, waar van hij het nuttig acht, dat andere men sen het ook zullen zien. Met elkander strijdenden-met-het-woord zijn woord karikaturisten. Dat wat zij als een ge brek of een opvallende eigenschap hij de tegenpartij constateren, wordt sterk vergroot en ietwat vertekend weergege ven. De één kan met zo'n vertekening lachen, de ander ergert zich groen aan zoveel gebrek aan eerbied voor de persoonlijkheid van de tegenstander, Natuurlijk bedoelt het bovenstaande niet alles goed te praten wat soms voor onfraais en onchristelijks wordt tentoongespreid bij het naar buiten ko men van meningsverschillen. De wet van de naastenliefde en de wet van de eerlijkheid dienen altijd in de hoogst mogelijke mate te worden geëerbiedigd. zijn er als katholieke» sinds jaar en dag aan gewend, dat er tussen onze geloofsgenoten me ningsverschillen zijn. Over de struc tuur van de samenleving, over de bes te wijze van politiek bedrijven, over de invloed van de leek in de Kerk en van de Kerk in lekenaangelegenhe- den, enz. enz. Dat hierby de weg van de naastenliefde nogal eens met voe ten wordt getreden, bracht dr. Olierook er jaren geleden al toe, het Bybel- woord: „Ziet, hoezeer zy elkander lief hebben" voor onze tüd om te zetten in een: „Ziet, hoezeer zy elkander pluk haren Het is dan ook bepaald on fraai te zien, hoe by meningsverschil len over op zich academische kwesties, mensen die tegengesteld over de oplos sing denken, elkaar soms voor rotte vis uitmaken. Waar zit 'm dat toch in? Wy hebben vorige week geprobeerd een verklaring te vinden voor de af stand, die er Bestaat tussen kapitaal en arbeid en die maar heel geleidelijk-aan overbrugd biykt te kunnen worden. Voorlopig kunnen we nog van niet veel meer getuigen dan van de aanwezigheid van een noodbrug en het staat voor ons vast, dat de definitieve verbinding tussen beide, dus. de volledige integra tie van kapitaal en arbeid, nog heel wat academische en praktische arbeid zal vorderen. Het is te verklaren door de vry algemeen menselpke trek naar behoudsgezindheid, wanneer men het goed heeft en naar een worsteling naar boven, wanneer men meent onder te liggen. Mag ditzelfde ook gezegd worden van de meningsverschillen tussen katholie ke geloofsgenoten onderling? WU gelo- ven, dat er inderdaad wel redenen zqn om de aanwezigheid van de moeiiyk- heden mede in die richting te zoeken. In de aanvaarding van geloofswaarhe den zqn we het betrekkelijk nel eens, Dat het zevende gebod zegt: „Ge zult niet stelen", aanvaarden we zonder meer. Maar zodra we dat zevende ge bod in de positieve zin, dus in de toe passing van de rechtvaardigheid moe ten gaan verklaren, wordt de zaak veel moeilijker. Het zal toch wel duidelijk zun, dat het zevende gebod de basis van ons rechtvaardigheidsbeginsel is en dat het dus b.v. iets te maken heeft met loonpolitiek. Het blijkt dan, dat het even moeiiyk discussiëren is tussen katho lieken onderling als tussen katholieken en niet-katholieken. Wie wijst hier oe oorzaak aan? Zun we er af met te zeggen: katho lieke werkgever, u zou vlotter moeten zyn in het overleg dan een niet-katho- lieke. We zouden zo'n stelling niet gaarne voor onze rekening nemen. Wu leven midden in een doodgewone men senwereld, we zyn daar een deel van en moeten ons aandeel in de maat schappelijke ontwikkeling bydragen. Zegt men: de bereidheid om een ge sprek te voeren moet by de christen groter zjin, dan bü de man, die zich vrüwel uitsluitend op een materiële le vensbeschouwing heeft ingesteld, dan zeggen we: akkoord. Maar de katho lieke werkgever is evenzeer een be waker van een gezonde economische ontwikkeling als zün ni et-katholieke col lega. Hij zou anders de gemeenschap maar een kwaiyke dienst bewüzen. Omgekeerd zal ook de werknemer, ka tholiek of niet-katholiek, zyn party in deze ontwikkeling hebben mee te spe len. Maar ook hier geldt uiteraard: de bereidheid tot en de fundering van een gesprek dien.en van een katholieke visie te getuigen. el is er nog een ander typisch verschynsel, dat als rem werkt in een vlot op gang komen van gesprekken tussen katholieken. Om wille van zün historische belasting dur ven we het woord „stand" niet goed meer te gebruiken. Maar laat ons als typisch verschynsei toch mogen signa leren, dat in ons katholieke kamp een scherper markering bestaat tussen ver schillende maatschappeiyke groepen dan bü welke andere groep van ons Nederlandse volk ook. Men moet diep in de geschiedenis teruggaan om de oorsprong hiervan te kunnen ontdek ken. Wij hebben ook in onze vaderland se geschiedenis altijd met de begrip pen „stand" gewerkt, de stand van de adel de stand van de geestelüken, en voor de rest was het doorgaans alleen nog maar „het volk". Een studie hier over kan voldoende stof bieden voor een dissertatie. Wy voor ons doe] heb ben slechts met de gevolgen te maken, die ook in het midden van de 20e eeuw aanwijsbaar zijn. Wij zullen hier over heen moeten groeien. En aan dat groei proces geven we mede leiding door zo nu en dan desnoods in een twistge sprek de nog bestaande uitwassen van die onjuiste standsbegrippen karikatu raal getekend weer te geven. Voeg dan deze twee dingen bij ekaar: de af stand bezit en niet-bezit enerzyds en het eeuwenlang uit elkaar liggen van de velschillende maatschappeiyke groepe ringen en we hebben een paar van de zwakke plekken beet. Op het ogenblik heeft zich een gevolg van deze situatie toegespitst op de vraag, of deze mensen, georganiseerd in grotere en kleinere verbanden, kun nen worden samengebracht in een Huis van de Arbeid, of, wat men waar- schüniyk liever zegt, een Verbond van de Arbeid. Op die zaak zelf komen we nog wel terug. Voor dit moment vol staan we met te zeggen, dat het groei proces, waarin we ons bevinden, ons niet moet verontrusten, wanneer zo nu en dan exponenten van de onderschei den groeperingen eens op elkaar bot sen. VLISSINGEN, 2 juli De zesjarige Adriana Rottiec is gistermiddag om het leven gekomen, nadat zij was aangere dend door een trein. Het meisje was met haar vader per vrachtauto meegeweest naar de veiling, By het station Kapelle- Biezelinge moest het meisje even de auto uit. Zy is daarby ongemerkt tus sen de spoorstaven gekomen juist toen er een trein aankwam.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1960 | | pagina 5