Apartheid in de praktijk DE NEGER IN ZUID-AFRIKA HEEFT REDEN BANG TE ZIJN Confrontatie aan de grens tussen de twee spionnen Doorgeschrapte passage in notitieboekje ontcijferd Hachelijke rit in een Gevacolor ct. Een naturel spreekt men nooit aan met „meneer ,Faja Lobbi: Gouden Beer AUTOOTJES SPIONAGE-AFFAIRE UIT DE DOEKEN Kink in de kabel A Wezen en techniek van de retraite Hoogste onderscheiding voor -Herman van der Horst Zwolle subsidieert kerkenbouw Ev:~ GEVACOLOR WOENSDAG 6 JULI 1960 PAGINA 3 Als ik neger was en in een Zuidafrikaanse stadswijk woonde, zou ik bank zijn m'n huis uit te gaan, omdat ik niet zou weten, of ik er 's avonds weer in terug zou keren. Hoeveel overtredingen zou ik niet kunnen begaan? Hoeveel gevangenissen zijn er niet? Hoeveel van m'n broeders zouden niet dagelijks in hechtenis worden genomen? Als ik een trein zou missen, of als m'n bus te laat zou zijn, zou ik me al na de avondklok op straat bevinden. M'n gezin zou, indien de politie me snapte, tevergeefs op me wachten, weken-, misschien wel maandenlang. Als ik neger was, zou ik bang zijn, dat mijn kinderen het zelfde overkwam. Ik zou bang zijn, dat ze in opstand kwamen, of onbezon nen daden deden. Ik zou bang zijn voor hun toekomst, omdat ik zou beseffen, dat deze nog meer onlusten, nog meer geweld, in zich bergt. Als ik neger was, zou ik bang zijn voor m'n dagelijks brood, omdat ik geen enkele sociale zekerheid zou hebben en als een kist naar een van de Bantoe-reservaten zou kunnen worden gestuurd. Ik zou bang zijn voor de nacht en voor de politie-klopjachten, die hierin worden georganiseerd, voor de stok- en zweepslagen, die ik zou kunnen krijgen. Ik zou bang zijn voor m'n eigen pas, omdat ik van de ongerechtigheden, die zich op de vele bladzijden kunnen bevin den, niets zou weten. Als ik neger was, zou ik bang zijn voor het verlies van mijn huis, hoeveel mensen er ook zouden zeggen, dat dit niet meer dan een krot was. Ik zou bang zijn voor de ambtenaren, omdat dezen me mijn verdwijning naar een ander oord kunnen aanzeggen. Ik zou bang zijn voor de veel hogere huur, die ik in m'n nieuwe woning moet betalen en voor de veel hogere reiskosten naar en van m'n werk. Ik zou bang zijn, dat ik deze extra lasten niet zou kunnen dragen en dat m'n gezin nog verder onder de broodlijn zakken zou. Als ik neger was, zou ik niet alleen bang zijn voor de blanken, maar ook voor m'n eigen mensen. Ik zou bang zijn, dat ze me bang en slap zouden vinden. Ik zou bang zijn voor hun wraak en ik zou weten, dat ik me tot niemand om bescherming kan wenden. Al die angst, al die machteloosheid, zou me waanzinnig maken. Ik zou bang zijn voor mezelf ik zou bang zijn, dat ik dingen zou doen, die ik anders nooit zou hebben gedaan I r De meest gerookte filter sigaret in Amerika - Nu ook in Nederland 2 Reportage door Link van Bruggen VI KLEURENFOTO'S Xio duizendmaal mooier! - yf Pastoor uit Roggel gewond bij ongeluk Kardinaal Alfrink hoopt op moderne presentatie BERLIJN, 5 juli (D.P.A.) „Faja Lobbi" van Herman van der Horst is op het tiende film festival van Berlijn met de hoog ste onderscheiding voor avond vullende documentaires, de „gou den beer", bekroond. De „gouden beer" voor de beste speelfilm ging naar „El Lazarillo de Tor mes" (De Schelm van Salaman ca), een Spaans produkt. Vorig jaar ontving Van der Horst een „gouden beer" voor „Prijs de zee". Een Persil-produkt Kleurling-raadsleden in Rehoboth, dat in de (voormalig Duitse) Zuidwesthoek is gelegen. Advertentie m mm m wm i —r KENTKENT? iVervolg van pagln- 1) In april van dit jaar moest R. op nieuw proberen het meisje mee te krij gen naar West-Berlijn. Hoewel de Oost duitser met mej. X., die inmiddels verloofd was met een ander, geen con tact meer had, meldde hjj aan Petrov, dat hjj er in geslaagd was haar toch over te halen mee te gaan naar Ber lin. Ook zei hij, dat hij volgens op dracht contact had gezocht met een secretaresse van een in Den Haag ge vestigd kantoor van een met Neder land bevriende natie. R. had in wer kelijkheid nog geen enkele poging in die richting gedaan, maar gaf toch ge- 99 (Advertentie) In 1952 publiceerde de Zuidafrikaan se jurist Gerald Gordon een boek, dat hjj de titel gaf: „Laat de dag vergaan", De woorden van Job, die klaagde, dat hij de dag, waarop hij geboren was, zou willen laten vergaan, waren hem tot leidraad geweest. Zijn thema was, dat de niet-blanken in Zuid-Afrika rechte loos en tegelijkertijd machteloos zijn, dat ze geen hoop, geen toekomst heb ben. Het begrip „niet-blanken" behoeft voor Zuid-Afrika wel enige verduide lijking. Het gaat nl. niet alleen om zwarten, negers of naturellen (onge veer tien miljoen), maar ook om kleur lingen (ongeveer anderhalf miljoen), die uit vroeger gesloten, gemengde huwelijken zijn voortgekomen en om Indiërs of koelies (ongeveer een half miljoen), die in het midden van de vorige eeuw naar Natal zijn verscheept om op de suikerplantages te werken. Daarnaast zijn er nog Chinezen en Maleiers. maar hun aantallen zijn betrekkelijk gering, waardoor men ze eigenlijk zelden hoort noemen. .fOe verdraagzaamheid tegenover de r_ Jur! i ngen is door de eeuwen heen gro ter geweest dan tegenover de zwarten. Generaal Hertzogs beleid is er altijd op gericht geweest „om die Kleurling na die Blanke kant toe te trek, sodat die lyn getrek word tussen Witman en Kleurling aan die ene kant en Naturel nan die andere kant" (Beleidsverkla ring van 1929). Nog in 1939 heeft generaal Hertzog In volksraad verklaard, dat „nóg die Rianke nóg die Kleurlingbevolking be- aJpr dat daarsosiale omgang tussen holle moet wees, en sosiale skeiding deur beide aangeneem as die de ceive en uitgemaakte beleid van die i a Waar gevind word dat maatskap- land. Waar gemiese toestande bestat£ Wc met hierdie beleid van sosiale wat bots met Regering sy bes doen skeiding, sal stande uit die weg te om sodanige t al)yd trag om dit ruim, maar hU - wat enig kwaa(j ge_ te doen op nwy verontregting sal voel of gevoel v roter diskrimina- vermy, en wat ni e dje omstandig- sie meebring me as wd klik maak". hede van die geval noons* 1948 aan de Sinds Malan echtern stortvloed macht gekomen is, heei tuggen van maatregelen d.f wrokken. Ze- kes" en „me-Blankes s „;et-blanken ker, ook thans worden a eens naar in bepaalde gevallen n lfiprverdeeld. hun etnische oorsprong formulie- Op de ministeries b.v. wor „be ren gebruikt, waarop de k,e" heskaafd" skaafd" e„ de naturel bus- wordt genoemd, terw«l in E J-crheid tus sen nog wel eens een ondersch aJg sen beide groepen wordt geni at> het om het recht van toeg_ g ^a_ Maar de ideologische apartheid lan, Strijdom en thans Verwoerd het totale isolement van de ar joen blanken gericht en op de »n van de twaalf miljoen niet-blanken. Ook de kleurling moet tegenwoordig worden afgestoten en ook hij moet tot de staat van houthakker en waterputter worden teruggebracht. Hoe totaal het nagestreefde isolement al is, bewjjzen niet alleen de aparte in- en uitgangen van huizen en gebouwen, de aparte loketten bussen, treincoupé's, getuigenhekjes, liften, taxi's, recreatie terreinen, scholen, kerken, organisaties (zelfs de padvinders!) en wat al niet, maar ook enkele eigen in-droevige er varingen. Ik moest een neger, een Bantoe-intel lectueel, spreken, die afdelingssecreta- ris van het onder de noodtoestand ver boden African National Congress was geweest en die als enige van het plaatselijke bestuur, die nog op vrije voe- „JL1S 7ln een lokatie bij een van de grote steden woonde. De man kon niet me toe kornen, omdat ik niet zou „oS Z1 geweten, waar ik hem zou kun- E A 'm°gen!) ontmoeten. Een café is hem' een bote! of restaurant rust!» irf' en teen buis, waar hij even „ZL i zou kunnen onderduiken, had ik met tot m n beschikking. naY'a j??rden zegde ik hem dan ook toe dat mnZZ„w,°1lnA te komen, zonder op hete beseffen, waar ik aan de°h2tr?ff!Wa 'i ,wlst' dat ik als blanke de betreffende lokatie niet zonder ver- aotl?8 mocht betreden, wist ik niet, aecmeea6" safnenzwering moest worden gesmeed om in contact met een mede mens van een andere huidskleur te ko men. Om kort te gaan: ik ben er geko men. Niet in een taxi voor blanken, want de chauffeur daarvan mag (en durft) er niet heen, maar in een „kaf fertaxi", liggend op de grond. De zwarte chauffeur zou n.l. zijn vergun ning verspelen, als een blanke politie agent een witman in zijn wagen zag, terwijl ik op mijn beurt zou worden weggestuurd, als een zwarte politie agent in de lokatie mij om m n toela tingsbewijs had gevraagd. Vier verordeningen moesten dus in complot worden geschonken om een ge sprekje tussen een zwarte' intellectueel en een blanke journalist plaats te doen vinden Ik moet eigenlijk zeggen zes, want de man bood me nog een biertje aan, dat bij volgens de wet niet mag bezitten en waarvoor hij. onherroepelijk de gevangenis ingaat. Bovendien zat z'n kamer vol mensen, terwijl er een sa menscholingsverbod voor „politici" is. Pretoria zal me zeker ook lang heu gen. Een „krantenklonkie", een jonge tje van misschien tien jaar, stond daar, terwijl Afrikaans- en Engelstalige kran ten naast hem op de grond lagen uit gestald. Zijn voet rustte op de onder ste trede van het bordes en hij staarde, met de armen rustend op de knie, voor zich uit. Maar „die kaffer stond nie op sy plek nie". De blanke mana ger kwam tenminste woedend naar bui ten en beval hem zijn voet terug te trekken. ..Als ik dat nog een keer zie," dreigde hij, „stuur ik je weg en dan hoer je hier nooit meer terug te ko- men Geen hand Dat het ongewenst is een naturel de nana te drukken hij zou zich im mers kunnen gaan verbeelden, dat hij de gelijke van de blanke is!, wordt wel door de oekase bewezen, die op verschillende ministeries is rondge stuurd. Daarin wordt ronduit gezegd, dat de hand van een neger of negerin onder geen omstandigheden ter begroe ting mag worden aangeraakt. Buiten dien is nog de instructie uitgegr.an, dat geen gebruik mag worden gemaakt van „meneer of „mevrouw" als aanspreek- of aanschrijf titel. Naar het Engelse woord „Greetings" wordt er boven en onder een officieel uitgaande brief aan een naturel „Groeten" geplaatst. Toen ik aan een ambtenaar vroeg, of Lectori Salutem (de lezer heil) als aanschrijf- vergroot formaat Gevacolor kleurenfoto's 9x9 cm, 9x13 cm. vroeger nü 85 ei. 90 ct. Gevacolor rolfilms 4 x 6,5 cm. 6 x 6 en 6 x 9 cm. 2.80 2 95 Gevacolor kleinbeeldfilms 20 opnamen 36 opnamen ^45 3.60 5.60 Ontwikkeien 1.80 COM 6024 titel niet mooier was, dat helemaal niet kon bitste hij, dat „Dat handenschudden kan een pro bleem zijn," vertelde de hoofdredac teur van een Afrikaanstalig blad. „Toen ik drieëntwintig was, werd ik er eigenlijk voor het eerst mee ge confronteerd. Er kwam een Bantoe predikant bij me op bezoek, die me over een stuk in de krant wilde spre ken. Moet ik meneer tegen hem zeg gen? flitste het door m'n hoofd. Moet ik hem een hand geven? Moet ik hem een stoel aanbieden? Ik heb het alle maal gedaan en ik heb er geen spijt van gehad. De man kon per slot van rekening m'n vader zijn." De afkeer van de blanke om welke neger dan ook een hand te geven, doet de buitenstaander, die de ogen de kost geeft, overigens wel vreemd aan. De zelfde blanken, die menen, dat ze de neger niet met een handdruk kunnen begroeten zonder hun zelfrespect te verliezen, zijn aan de hand van negers grootgebracht. Men moet de kinder meisjes op. straat maar eens gadeslaan, die met de spruiten van blanken uit wandelen zijn gestuurd. Men moet maar eens op het platteland van Oranje Vrij- 99 têu Indisch gezin in Cato Manor, een van de beruchte voorsteden van Durban. Nog niet zo lang geleden werden in deze minuato manor een van ae oerucne }or:aewapend) naar smokkeldrank zochten, lokatie negen politie-agenten afgeslacht, die (onyewuv staat en Transvaal komen, waar zwar ten de dagelijkse verantwoordelijkheid voor blanke jongetjes en meisjes dra gen, en waar blanke en zwarte knapen de hele dag met elkaar ravotten. „Kinderen hebben geen kleurgevoel", zei een Engels sprekende Zuid-Afrika ner tegen me, die blijk gaf zich niet te schamen de neger een hand te geven. „Als men ziet hoe op afgelegen boerde rijen de blanke kinderen met de zwarte omgaan, dan weet men, dat apartheid van een onnatuurlijke gedachte uit gaat." Eigenbelang Trouwens, veel doet vreemd aan in de Zuidafrikaanse rassendiscriminatie, die beslist ouder is dan Verwoerd, maar die door hem en zijn beide voor gangers steeds meer diepte heeft ge kregen. Als het eigenbelang ermee ge baat is, bestaat er geen kleurleer meer en wordt de wijsbegeerte, die apartheid, „baasskap" en „eigensoortige ontwikke ling" omsluit, geheel of gedeeltelijk losgelaten. „In de school van de beproeving wordt een volk gevormd," staat op het standbeeld van president Burger in het naar hem genoemde park in Pretoria. Maar nog geen tien meter verder leest men op een bordje, dat naturellen al leen op de paden en de gazons worden toegelaten, als ze met blanke kinderen uit wandelen zijn gestuurd. Wat er niet op staat, maar toch wel opvalt, is, dat men ook geen bezwaar tegen de aan wezigheid van naturellen heeft, als ze het gras, de rozen en de vijver onder houden Ook in de winkels bestaat geen apart heid. Apartheid is op zichzelf al duur, maar als zij ook nog over de toonbank wordt uitgeoefend, wordt zij nóg veel duurder. Een Nederlands vrouwtje, dat in een meubelzaak in Pretoria werkt, waar nogal wat zwarten komen, ver telde me, dat de Afrikaanstalige eige naar verschillende instructies aan z'n personeel gegeven had op het gebied van de behandeling van zijn neger- cliëntèle. In de eerste plaats moest er geen verschil tussen een blanke en een naturel worden gemaakt, ook niet in de volgorde van beurt. In de tweede plaats moest tegenover zwar ten een stipte beleefdheid in acht worden genomen. In de derde plaats moest men onder alle omstandighe den „meneer" en „mevrouw" blijven zeggen. „Kaffers zijn zeer gevoelig voor een correcte behandeling," voegde ze er nog aan toe. „Als het hun niet zint, lopen ze onmiddellijk naar de concurrent. Bovendien is de baas zeer op hun bezoek gesteld, want ze be talen bijna allemaal contant, terwijl de blanken veel op krediet kopen." Als men zou zeggen, dat geld niet stinkt, ook niet in een land, waar de huidskleur bepalend is voor menselijk geluk, trapt men natuurlijk een open deur in. De typering wordt er echter zeker niet minder door. (Nadruk verboden) ECHT, 5 juli Op de Rijksweg Roer- mond-Sittard ter hoogte van het kerk dorp St. Joost kwam vandaag een taxi uit Roermond, die met een verpleegster en drie patiënten op weg was naar Maas tricht, in botsing met een auto, be stuurd door de 59-jarige pastoor H. Schippers uit Roggel. Bij deze botsing werd de pastoor vrij ernstig gewond. Zijn huishoudster, de 40-jarige mej. M. Derigs liep eveneens ernstige verwon dingen op. Beiden moesten in het St. Laurentiusziekenhuis te Roermond wor den opgenomen. De Inzittenden van de taxi bleven ongedeerd. regcld berichten door aan Petrov over dit „contact". De Westduitse autoriteiten hebben de B.V.D. op de hoogte gebracht van de activiteiten, die Karl Heinz R. in Ne derland bedreven zei te hebben. Uit de aldus verkregen gegevens conclu deerde de B.V.D.dat Serge Petrov nie mand anders kon zijn dan de Sovjet student Smirnoff. Men had altijd al het vermoeden gehad, dat Smirnoff niet naar ons land was gekomen om er al leen maar te studeren. Men had er zich over verbaasd, dat de student zijn vrouw en kind had meegenomen en vrij veel naar de Russische am bassade ging. Men toonde R. een foto van Smir noff en de Oostduitser herkende de man zeer positief ais zijn contactman in Nederland. Toen bleek dat mej. X. inderdaad met Karl Heinz R„ de West duitse student, bevriend was geweest en zijn verhaal op dit punt dus klopte, werd besloten Smirnoff te observeren in de hoop zijn relaties en contacten op te sporen. Er kwam echter een kink in de kabel. Maandagmorgen 20 juni liet Smirnoff zijn inboedel overbrengen naar de Russische ambassade. Alles wees er op, dat hij te weten was ge komen, dat R. gearresteerd was en dat hij er daarom vandoor wilde gaan. Men was gedwongen de Rus vroeger te arresteren dan oorspronkelijk het plan was geweest. Omstreeks twaalf uur toen Smirnoff zijn pension in de Celebesstraat wilde verlaten, werd hij aangehouden. Zijn vrouw wilde hem niet alleen naar het politiebureau laten gaan en vergezel de hem geheel vrijwillig. Later is zij naar de Russische ambassade gegaan, waar ook haar kind was. „I lost my life" Volgens de politie werd Smirnoff erg nerveus toen hem tijdens het verhoor AMERSFOORT, 6 juli Kardinaal Alfrink heeft de vrees uitgesproken, dat het wezen en de techniek der re traite te veel wordt verwisseld. Hij zei dit tijdens een tafelrede bij gelegen heid van het gouden bestaan van het St. Alphonsus-retraitehuis in Amers foort. De kardinaal, die vooraf een pontificaal lof had opgedragen, sprak veel lof uit over het werk van de Pa ters (Redemptoristen in het retraite huis) „Natuurlijk weet ik ook wel, dat het retraitewerk en alles wat met retraite te maken heeft evenals zoveel in de Kerk een onderwerp is gewor den van discussie. Het retraitewerk lijkt mij een apart soort zielzorgwerk dat door geen enkel ander te vervangen is. Het is bekend, dat dit retraitewerk een soort concurrentie ondervindt, als ik het zo noemen mag, van alle moge lijke andere soorten van bezinnings dagen, studiedagen en verdiepingsda- gen", aldus Kardinaal Alfrink. Hij wees er voorts op, dat er niemand aan twij felt, dat de techniek van de retraite in onze moderne tijd anders moet zijn, dan in een halve eeuw geleden. „Maar het gevaar bestaat dat men in de dis cussie het wezen van de retraite gaat verwarren met de techniek. De retraite is sui generis, d.w.z. iets eigens in zijn soort en verschilt daarom van alle andere soorten bezinning" zei de kar dinaal. Hij sprak de hoop uit, dat men bij alle modernisering van de techniek het eigenlijke wezen van de retraite in tact zal laten, maar toch de retraite op een zeer moderne manier zal pre senteren. De kardinaal was van oordeel dat het retraitehuis te Amersfoort door lopend bezig is dit te doen. Een groot aantal dekens, die de geestelijkheid uit het aartsbisdom vertegenwoordigen, waren bij deze huiselijke viering aan wezig. In de afgelopen vijftig jaar zijn in het retraitehuis in Amersfoort 3400 re traites gegeven, waaraan bijna 200.000 retraitanten hebben deelgenomen. De jury van de „Berlinale" bestond uit vier Duitsers en zeven buitenlan ders en stond onder voorzitterschap van de Amerikaan Harold Lloyd. De „zilveren beren" voor de beste acteur en actrice gingen naar de Ame rikaan Frederic March (voor zijn rol in „Inherit the wind") en de Frangaise Juliette Mayniel (voor haar rol in de Duitse film „Kirmes"). Jean-Luc Goddard, de regisseur van ,,A bout de souffle" ontving de „zilve ren beer" voor de regie. De Franse speelfilm „Les jeux de l'amour" kreeg een speciale vermelding en een „zilve ren beer". Ook de Zwitserse film „Mandara" ontving een speciale ver melding. „Le songe des chevaux sauvages" werd onderscheiden met de „gouden beer" voor de beste korte documentai re. Korte films die met „zilveren be ren" werden bekroond zijn „Der Spiel- verderber" (Duitsland), „I Vecchi" (Ita lië) en „Diario" (Argentinië). „The angry silence", een Engelse film, ontving zowel de prijs van de in ternationale katholieke film organisatie als de prijs van de internationale film kritiek. een foto van R. getoond werd. In zijn zakagenda stonden op de data die R. tegenover de Westduitse politie ge noemd had notities over een zekere T. Dit klopte aangezien R. als schuil naam Thomas had. Bovendien werd een zorgvuldig doorgeschrapte passa ge ontcijferd als een in het Duits ge stelde kwitantie voor een bedrag van zeshonderd gulden. Ook dit bedrag had R. genoemd. Uit de boekhouding van Smirnoff bleek nog dat hij op bepaalde dagen veel geld, althans 'voor een stu dent, ontvangen en uitgegeven had. Het ging hier om bedragen van vijftien honderd en zevenhonderd gulden, die de Oostduitser volgens zijn eerder af gelegde verklaringen van Petrov had ontvangen. Bij een confrontatie, die in Vaals gearrangeerd werd tussen R en Smirnoff, wees de eerste zonder aar zelen als zijn contactman de Rus aan, die tussen andere personen stond op gesteld. Toen Smirnoff bij het binnen treden van het lokaal, waar de con frontatie gebeurde, R. zag staan mom pelde hij ,,I lost mij life". Onder valse naam? Men vraagt zich af of de Sovjetstu dent niet onder een valse naam in ons land verbleef. Hij heeft namelijk tij dens de verhoren als leeftijd 34 jaar opgegeven, terwijl in zijn paspoort 82 jaar staat. Het bewijsmateriaal dat te gen de Rus verzameld is was niet vol ledig genoeg om hem met succes te kunnen vervolgen. Hoewel het zeker is dat de Rus in deze spionage-affaire een rol gespeeld heeft, zijn er niet vol doende elementen aanwezig om be paalde artikelen van het Wetboek van Strafrecht, die betrekking hebben op spionage, toe te passen. Daarom is besloten hem als ongewenste vreem deling uit te wijzen. Het is niet zeker of de Russische ambassade op de hoog te is geweest van de activiteiten van Smirnoff. De Rus kreeg zijn opdrach ten buiten de ambassade om. Omdat de Russische nationaliteit van Smirnoff te veel ergwaan zou wek ken, heeft de Russische inlichtingen dienst de Oostduitser gestuurd voor het eigenlijke contactwerk. Hoewel uit niets is gebleken, dat mej. X. geheimen heeft uitgeleverd, heeft zij veiligheidshalve toch ander werk gekregen. Het commentaar van de Russi sche ambassade op de uitwijzing van de Sovjetstudent is dat de rege ring hem wel in vrijheid moest stel len, omdat er geen bewijzen waren. „De ambassadeur heeft niet voor niets direct geprotesteerd tegen de aanhouding. Wij hebben van het begin af aan geweten daf Smirnoff onschul dig was." (Advertentie) r. 0 Merkel» met verschillende nummerborden ZWOLLE, 5 juli De gemeenteraad heeft zich zonder hoofdelijke stemming akkoord verklaard met het voorstel van B. en W. om als interimregeling de bouw van kerken, wtjkgebouwen, bezin ningscentra, e.d. te subsidiëren met een derde van de prijs van de voor de bouw aan te kopen gronden. De raad bleek unaniem waardering te hebben voor de voortvarendheid van het colle ge van B. en W., dat niet langer wenste te wachten op een rijksregeling, waar voor het wetsvoorstel nog moet worden ingediend.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1960 | | pagina 3