Nu verrassend zuiver en koeler roken Uitspraken van Zuid-Afrikaanse theologen GODSDIENSTIGE MOTIVERING VOOR DE APARTHE1DSLEER De verscheidenheid in de schepping Spanning in de houw is nog steeds groeiende Johnson is al het Congres in 1937 in gekomen „Hulle syn nie mense nie" W: dank zij ragdun en ventilerend eljin papier* Inwilliging subsidie-aanvragen vrije sector kan duren tot 1962 Acht jaar ouder dan Kennedy Roeping der Afrikaners De jongen die te veel bromde VRIJDAG 15 JULI 1960 PAGINA 3 NOBEL ZUIVER TROUW Wie nu ROXY rookt, geniet meer dan een ander. Het effin papier is zo ragdun, dat U louter tabak proeft, zuiver en geurig. Bovendien rookt U koeler, want 't etfin papier ventileert door onzichtbare openingetjes. Kies nu ROXY en geniet onbezorgd van de beste tabakken uit Amerika. Schoonmoeder bekent poging tot gifmoord Directeur-generaal Volkshuisvesting Gematigde „liberal'' uit Texas De Zuidafrikaanse regering maakt bittere verwijten aan het adres van de buitenlandse pers. Zij beschuldigt de journalist ervan, teveel naar studeerkamergeleerden te luisteren, die schone theorieën over gelijke rechten aan alle mensen verkondigen, doch zelf nog nooit een „onbeskaafd skepsel" hebben gezien. De pers oordeelt, zonder te mogen en te kunnen oordelen, zo luidt haar beklag. Met onze specifieke problemen wordt geen rekening gehou den, waardoor eenzijdige en daarom valse voorlichting ontstaat. Bovendien verzuimen de kranten de achtergronden van onze apart- heidsleer uiteen te zetten. Als onze ingewikkelde problematiek wat beter door de wereld begrepen werd, zou ons standpunt in de wes terse landen aan niet zoveel kritiek onderhevig zijn. Het valt moeilijk voor een waarnemer, zich in een artikelenreeks als deze niet uitsluitend bij de vormen en de gevolgen van de apart heid te bepalen. Want welke achtergronden, omstandigheden en mo tieven ook voor de doorvoering van een leer gelden, als de morele en praktische kant onder de maat blijven, is er aan het oordeel weinig meer te verhelpen. Toch mag ik de lezer de nationalistische bril niet onthouden. Begrip ergens voor is vaak een uitvloeisel van uiteenzetting ergens van en hoeft niet noodzakelijkerwijs tot sym pathie of goedkeuring te leiden. Daarom is in het vorige artikel uitvoerig op de apartheid als erfgoed ingegaan. In dit en het vol gende artikel zullen nog de elementen worden nagegaan, die de blanke, vooral de blanke nationalist, in Zuid-Afrika nopen een scheidslijn tussen hem en de niet-blanke te trekken. Niet allemaal Reportage door Link van Bruggen IX Niet gelijk Meer faillissementen in juni 1960 Arnold van Mil Advertentie Nieuw „Klaar-open' pakje RQXY ROXY Distributors for Holland - Alvana Import Company GELSENKIRCHEN, 15 juli (D.P.A.) De 47-jarige schoonmoeder van een jon ge vrouw in Gelsenkirchen, die dins dag van een „onbekende" een fles ver giftigd druivensap kreeg toegezonden, is een etmaal later door de politie op verdenking van poging tot gifmoord ge arresteerd. Reeds sedert lang bestond er onmin tussen schoonmoeder en schoondochter daar eerstgenoemde het met het huwe lijk van haar zoon niet eens was. De gifmengster kon door handschriftverge lijking opgespoord worden en heeft be kend het vergift reeds een tijd geleden klaargemaakt te hebben. Het pakje met de fles vergiftigd druivensap, bonbons en koek, had zij echter pas afgezonden nadat zij zich ervan verzekerd had dat haar zoon naar /een karwei in Essen was en alleen zijn vrouw met haar kind van vier maanden oud thuis was. De geadresseerde is echter de dans ontsprongen. Wel had zij een kennis, die op bezoek kwam, van het druivensap te drinken gegeven en deze was later op de avond met hevige maagkrampen in het ziekenhuis opgenomen, maar is thans buiten gevaar. (Van onze correspondent) DEN BOSCH, 15 juii „Er wordt door velen kritiek geleverd op het bouwbeleid van de regering, doch vrij wel altijd blijkt, dat de critici zich blind staren op één facet van dat be leid en geen inzicht hebben in het veel omvattende terrein waarom het hier gaat". Met deze opmerking besloot de directeur-generaal van de Volkshuis- Voor een goed "ul- •engezet, dat het hier Indien dit z0 turele scheidslijn gaat. „st oiet zo in was, zou Zuid-Afrika b scheidslij- het nieuws staan. DUii .n ethisch nen bestaan overal, terw J be- opzicht geen enkel bezw*afn de staat. Apartheid i? ®cht r mensen leer van de ongelijkheid gescha- mensen, die door de zeMae j paulus pen zijn, „uit één bloed »w?de bar_ zegt. Zij verschuilt zich a nbeiang, ricades van zelfbehoud en dat de doch wortelt in de U,nr'de mate huidskleur bepalend is v k welke van rechten, vrijheden en g maakt men op aarde gemeten kaJ0lk" en van de blanken een ,,Herr en wa- van de niet-blanken „"achting terputters, waarop met. van ons Wordt neergezien. „Ons h nge n;e, kaffers, maar hulle syn nie bs'praak, haaar net skepsels is ee:n an Trans- Waaraan op bet platteland .-d gr0. vaal en Oranje Vrijstaat nog a J te waarde wordt gehecht. Tegelijkertijd moet dR verband Worden genoemd, dat niet eine d Afrikaner achter het apartheidsbek van Verwoerd staat. Hoewel door re blanke in Zuid-Afrika een zekere vorm van apartheid wordt aa"K gen met uitzondering misschien de r.gn. liberalen, die de macht in feit aan de niet-blanken willen overdragen vindt men het door Malan ingevoer de apartheidsextremisme uitsluitend on der de nationalisten, die op 't ogenblik het regeringsroer in handen hebben. Er zijn Zuidafrikaners, al of niet georganiseerd, die naar mildere tus senvormen streven, m.a.w.: de scheidslijn minder scherp willen trek ken. Het verwijt, dat hun uit nationa listische hoek wordt gemaakt, luidt, dat ze erop uit zijn langzaam zelf moord te plegen. De ene concessie lokt de andere uit, aldus de aanhan- zegt de Zuidafrikaanse regering bij monde van haar voorlichtingsdienst, „wanneer verklaard wordt, dat de blan ke beschaving nergens elders aan gro tere bedreigingen onderhevig is als in Zuid-Afrika. Dat de blanke beschaving in staat was zich drie eeuwen lang te handhaven, moet in de eerste plaats toegeschreven worden aan de vaste wil van de blanken om niet in de zee van barbarendom tenonder te gaan. De strijd om handhaving vergt van iedere blanke de grootste mate van waak zaamheid. De mannen die de politieke leiding in Zuid-Afrika hadden, hebben dan ook altijd in het bewustzijn geleefd, dat een enkele misstap funeste gevol gen voor het nageslacht kon hebben. Iedere maatregel, die genomen werd. moest steeds getoetst worden aan de vraag, hoe zij de verhouding tussen blank en gekleurd zou beïnvloeden. En dat is vandaag nog de positie. Een an dere manier van optreden zal binnen enkele jaren tot zulk een toestand lei den, dat de ondergang van de bescha ving niet meer te stuiten zal zijn" Vie met meer Ier elementen kunnen worden ont dekt in de motivering van de blanke en dit slaat wel in de eerste plaats óp de Afrikaner om een scheidslijn tussen hem en de niet-blanke te trek ken, nl. een godsdienstig, een politiek, een economisch en een maatschappe lijk element. In dit artikel zal het gods dienstige element behandeld worden, zoals de Afrikaner dit ziet. In het vol gende artikel wordt het politieke, het economische en het maatschappelijke element nader uitgewerkt. In een vorig artikel is al aangeduid, dat de eerste blanken, die zich aan de zuidpunt van Afrika vestigden, om godsdienstige redenen weigerden zich met niet-blanken te vermengen. Dit standpunt wordt vandaag nog door de Afrikaners gehandhaafd. Wanneer men de uitspraken van de leidende Afri kaanse theologen beluistert, blijken er gers van Verwoerd, en het resultaat zal ten laatste zijn, dat de niet-blanke mondig en de blanke onmondig wordt. Het antwoord hierop is, dat men ver meende rechten niet door middel van onrecht kan behouden, laat staan ver krijgen. Alleen een veelrassige samen leving niet in de zin van vermen ging overigens! met de geleidelijke toekenning van zekere politieke rechten (en plichten) kan Zuid-Afrika van de verdrinkingsdood in de zwarte vloedgolf redden, die thans met het jaar dichter bij komt. Het door de nationalisten na gestreefde zelfbehoud, aldus nog steeds het verweer van de opponenten leidt, door de gebruikte middelen, onherroepe lijk tot zelfvernietiging, waar het op een geestesgesteldheid van honderd iaar geleden stoelt en buitendien gro ve inconsequenties insluit, als het om het gebruik van (goedkope) zwarte ar beid gaat. ,Het is beslist geen overdrijving", Twee op het platteland levende en werkende Zoeloes op een ezelkarretje. vooral twee stellingen te worden aan gevoerd, welke het verbod van vermen ging tussen en de ongelijkheid van blank en niet-blank moeten bewijzen. „Gods wil" De eerste hiervan kan als volgt wor den geformuleerd: God wil in Zijn schepping geen eenvormigheid, maar wel verscheidenheid hebben, waarom Hij verschillende rassen en volkeren in het leven heeft geroepen. Als men de door God verordineerde verschillen wil uitwissen, zondigt men, omdat men dan Zijn wil wederstreyig is. Tijdens een conferentie, die In 1950 door de Nederduitse Gereformeerde Kerk te Bloemfontein werd gehouden, is hier grote nadruk op gelegd. Van voor die sondeval", zei een van de sprekers, „dagteken die bevel van die Allerhoogste: ..Vul die aarde, on- derwerp dit en heers (Gen. 1.28). Toe die sondvloed na die sondeval as ver dere straf op die sonde beskik is en 'n nu we begin gemaak is..„heet dit andermaal in Gen. 10.32. ..Uit hulle het die nasies op die aarde hulle ver deel" Daar was taaleenheid (Gen. 11: 1) terwyl die skeppingsbevel dat die aarde moes bewoon en bewerk word, van krag gebly het. En nou volg die taaiveelheid, omdat die afstammelinge van Noag deur die toringbou van Ba- bel in flagrante stryd kom met die be vel om die aarde te vul... Die ingry- ping van die Allerhoogste wys andermaal die pad aan tot arbeiding van Sy Skep pingsbevel: „Die Here het hulle oor die hele aarde verstrooi" (Gen. 11:4). Veelheid, verskeidenheid en verspreid heid blyk dus duidelijk 'n goddelijke beskikking te wees soos ook die een heid wat die Heilige Skrif deurgaans leer... Uit 1 Kor. 7:18-20 blyk selfs dat die diepere geestelike eenheid nie die uiterlike onderskeiding ophef nie. maar eerbiedig". Dezelfde gedachte werd uitgesproken door dr. J. D. du Tolt, emeritus-profes sor van de Gereformeerde Kerken, in een referaat, dat hij in 1944 hield. „Bij de schepping heeft God zich als Ham- mabdil, als Scheidingmaker aangekon digd", verklaarde hij. Door het bevel: „Vervul de aarde", heeft God Zijn goedkeuring aan natievorming gehecht. Vandaar, dat Paulus kon zeggen, dat God uit één bloed alle volkeren van de aarde geschapen heeft,... niet een hoeveelheid mensen zonder onderscheid dus... Dit is dan ook wat het woord „segregatie" volgens zijn afstamming te kennen wil geven." Voor de Afrikaner staat derhalve vast dat God een verscheidenheid van rassen en volkeren wil, en dat hij ge hoorzaam is aan een goddelijk bevel, als hij een scheidslijn tussen hem en de niet-blanke trekt. „Wie in die gees van die geopenbaarde Wil van God vir rassesuiwerheid staansondig nie", heeft de theoloog dr. F. G. Badenhorst eens kernachtig geschreven. Het bestaan van verschillende rassen brengt volgens de Afrikaner ook ras verschillen met zich mee. Het ene ras wijkt zielkundig af van het andere, het ene ras staat cultureel hoog, het ande re cultureel laag, kortom: zijn stand punt is, dat het onjuist is alle mensen op gelijke voet te behandelen. „Het christendom leert ons niet, dat alle naties gelijk zijn." heeft dr. H. C. M. Fourie van de Nederduits Her vormde Kerk in vroegere jaren naar voren gebracht. „Ook niet, dat zij voor beschaving gelijkelijk ontvanke lijk zijn; ook niet, dat alle volkeren Erecies dezelfde beschaving moeten ebben; ook niet, dat het Evangelie op gelijke wijze aan alle volkeren verkondigd moet worden... Naturellen zijn geen Europeanen en kunnen dit ook nooit worden. Zij zijn anders. Zij zijn verschillend", In 1944 kon de Synodale Commissie van de Transvaalse kerk dan ook in haar rapport aan de Synode verklaren- „Het beleid van de kerk is gegrond op de beginsels van Gods Woord, dat apart heid der rassen, zomede voogdijschap van de blanke over de naturel ieert... Wie de door God verordineerde ver scheidenheid in de schepping wil eer biedigen, kan eenvoudig geen ander be leid in kerk en staat voorstaan... De eenheid in Christus is een zaak van geloof en niet van zichtbare demonstra tie." „Voogd" Op hef Calvinistisch Congres te Bloemfontein zei professor Strauss in 1950: „Alleen in en door Christus is het christenvolk der Afrikaners voogd over de naturellen. Daarom moet de strijd tegen de ongelovige democratie worden gestreden. De eis van politieke gelijkstelling is een stommiteit. Wie de ze eis stelt heeft een ander geloof dan de calvinist. De leiders van het verzet onder de naturellen zijn revolutionaire geesten, die Christus verloochenen en de almacht van God verachten. Volle dige politieke verantwoordelijkheid kan alleen een christen dragen. De naturel, die christen is, is echter nog niet mon dig, en kan dus ook geen christelijke beschavings verantwoordelijkheid dra gen. Wat moet die naturel? Hoewel voor God gelijk en even doemwaardig, is de christen-blanke toch met amhtsge- zag over hem bekleed. In deze zin zijn we onderling ongelijk". De tweede stelling, die de Afrikaner (Van een redacteur) SENATOR John F. Kennedy zit al veertien jaar in het Congres, maar hjj kan zijn voordeel doen met de politieke ervaring van senator Lyndon B Johnson. De democratische kandi daat voor het vice-presidentschap is immers al in 1937 in het Huis van Af gevaardigden gekomen. Johnson zit ook vier jaar langer in de senaat dan Ken nedy. Hij is in 1948 tot senator gekozen. In 1953 werd hij fractie-voorzitter van de Democraten, en in 1954 tevens „meerderheidsleider" van de senaat. In laatstgenoemde positie heeft hij een uitermate grote invloed kunnen uitoefe nen op de Amerikaanse politiek. In het Amerikaanse staatkundige stelsel is de leider van de sterkste partij in de se naat een machtig man. Johnson heeft zich, vooral de laatste zes jaar, moeten verdiepen in de speciale problemen van alle staten van Amerika, en aangezien de senaat de bijzondere taak heeft toe zien op de buitenlandse politiek van Amerikaanse regering, heeft John son ook een diep inzicht gekregen in de internationale ontwikkelingen. Johnson komt uit Texas, maar wil niet gezien worden als een ty pische vertegenwoordiger van het zui den. Hij is dan ook minder conserva tief dan de meeste echte zuidelijke Democratische senatoren, en hij is geen tegenstander van het verlenen van burgerrechten aan de negers in het zuiden. Hij wordt beschouwd als een gematigde „liberal", en daarom is hij acceptabel voor de noordelijke Democraten. Johnson heeft aan de vooravond van de Democratische con ventie in Los Angeles gezegd, dat de Democratische kandidaat voor het presidentschap „een man met wat grijs haar" zou moeten zijn. Nu is toch de jeugdige Kennedy gekozen, maar de senator uit Massachusetts zal een wat ouder man naast zich krij gen. Johnson, die nog tijdens de con ventie Kennedy's sterkste rivaal was, is nu zijn „running mate" geworden. Het belooft een sterk team te worden. De twee mannen zouden elkaar uit stekend kunnen aanvullen. Lyndon Baines Johnson werd op 27 augustus 1908 geboren in het plaatsje Stonewall in het hart van de uitgestrek te staat Texas. Zijn vader, een plaat selijk politicus, was een onbemiddeld man. Lyndon Johnson doorliep een middelbare school, waarna hij gedu rende enige jaren allerlei baantjes had. Iljj was vruchtenplukker in Californië en wegwerker in Texas. Maar op zeke re dag besloot hij voor onderwijzer te gaan studeren, en hij ging naar een kweekschool. Hij heeft korte tijd als on derwijzer voor de klas gestaan, maar hij voelde zich sterk aangetrokken door de politiek. In 1931 ging hij naar Wash ington, waar hij secretaris werd van een lid van het Huis van Afgevaardig den uit Texas. Zes jaar later wist hij zelf een zetel in het Huis te bemachti gen. Johnson huwde in 1931 met Claudia Taylor, een dochter van welgestelde ouders. De vrouw van Lyndon Johnson is nu In het bezit van uitgestrekte lan derijen in de staat Alabama, terwijl zü (Advertentie) o óók als longdrink een vóndstl o a een religieus dogma aanvoert, is, dat God voor elk ras en volk een be paalde taak heeft weggelegd. Als er één gebeurtenis is, waarover de Afrika ner steeds met de grootste ootmoed spreekt, dan is het wel, dat uit dat „klompie" mensen, dat zich in de ze ventiende eeuw aan de Kaap vestigde, een nieuw volk geboren is. Voor hem is dat een teken, dat God met het Afri kaanse volk een doel heeft gehad. Leven of dood Deze opvatting weerspiegelt zich in een besluit van de Raad der Kerken van de gefedereerde Nederduits Ge reformeerde Kerken in 1949: „Wij ge loven en belijden met ons hele hart", wordt daarin gezegd, ,,(a) Dat de volksplanting van 1652 een genadige daad van God is geweest om Zijn ko ninkrijk in het zuiden van Afrika te vestigen en uit te breiden; (b) dat het volk, dat op 6 april 1652 geboren is, in 't bijzonder tot deze taak geroe pen is; (c) dat deze roeping aan dit volk recht van bestaan en voortbe staan verleent; (d) dat de nakoming van deze roeping voor dit. volk leven zal betekenen, en de afwijking ervan de dood". De roeping om het christendom in het zuiden van Afrika te verbreiden, kan volgens de Afrikaner niet vervuld worden, als blanken en niet-blanken op gelijke voet worden gesteld. Wanneer de scheidslijnen verwijderd worden, zo meent hij, zal dit automatisch tot de verdwijning van het Afrikaanse volk leiden, da. r zulk een stap in feite on trouw betekent. Daarom kon ds. P. J. Vlljoen op bovengenoemde vergadering dan ook verklaren: „Alleen deur apart heid sal die kennis van die Here kan voortbestaan en uitbrei in ons vader- (NADRUK VERBODEN) ook eigenares is van een lucratieve commerciële T.V.-maatschappij in Texas. Johnson heeft in juli 1955 een zware hartaanval gehad, maar hij is deze slag geheel te boven gekomen. Sinds zijn herstel werkt hij weer in het zelfde ho ge tempo als tevoren. In de komende verkiezingscampagne zal zeer veel van zijn krachten worden gevergd, maar Johnson ziet niet op tegen de ver moeienissen die een „running mate" moet doorstaan. Hoewel het reeds vast staat, dat de tegenwoordige vice-president, Richard Nixon, op de Republikeinse conventie in Chicago tot kandidaat van zijn par- 1 tij gekozen zal worden voor het presi dentschap, valt nog niet te voorspellen wie Nixons „running mate" zal wor den. Men noemt op het ogenblik de na men van Henry Cabot Lodge, de Ame rikaanse gedelegeerde in de Verenigde Naties, en senator Thruston B. Morton uit Kentucky. Of Johnson in januari van het vol gend jaar Nixon als vice-president zal opvolgen, wordt beslist in de pre sidentsverkiezingen van november. vesting en Wederopbouw, ir. H. Bus- kens, zijn causerie, die hij gisteren voor de leden van de Bossche Kamer van Koophandel en <>en aantal geno digden hield. In zijn causerie gaf ir. Buskens een nadere toelichting op een aantal be perkende maatregelefi» die nodig zijn gebleken om lonen en prijzen in de bouwwereld op een .-redelijk peil te houden. Beperkingen, die men node heeft opgelegd, omdat de spanning tussen behoefte en produktie van wo ningen en gebouwen, nog steeds groei ende is Ir. Buskens illustreerde een en an der met een aantal! sprekende cijfers. In totaal wachten momenteel aanvra gen tot een bedrag van f 871 miljoen (buiten de woningbouw) op goedkeu ring, terwijl per kwartaal slechts voor f 200 miljoen aan. goedkeuringen kan worden gegeven. Voor bouwwerken in de nijverheids sector is dit jaair een bedrag van f 370 miljoen uitgetrokken, hetgeen meer is dan vroeger, toen er niet af geremd werd; in deze sector is meer dan ooit gebouwd. V'orig jaar waren er aanvragen voor f 364 miljoen, thans geeft het bedrag voor de maand juni een jaarcijfer van f 750 miljoen. Het voor de woningbouw voor dit jaar geplande aantal van 80.000 dreigt aanzienlijk overschreden te worden door de grote animo voor het bouwen in de vrije sector. Ir Buskens had voor de particuliere bouwers de minder prettige mededeling, dat voor duurdere subsidiebouw nauwe lijks op goedkeuring gerekend kan worden, terwijl ook de bouwers van goedkope woningen erop moeten re kenen, dat de goedkeuring lang kan uitblijven, voor sommigen zelfs wel tot 1962. In de sector handel en verkeer wach ten thans aanvragen tot een bedrag van f 157 miljoen op goedkeuring tegen een kwartaal-afgifte van f 35 miljoen. Het zal daarom noodzakelijk zijn om ook op de kleinere werken (beneden f 100.000) een selectie te gaan toepas sen. De scholenbouw verkeert met een bedrag van f 260 miljoen nog steeds in een zorgelijke positie, vooral omdat hier de universiteiten een aanzienlijk deel van het bedrag opeisen. De gezond heidszorg, die over een bedrag van 90 miljoen gulden beschikt, ziet zich voor dezelfde problemen gesteld door de enorm hoge kosten, waarmee het stichten van ziekenhuizen gepaard gaat. Het totaal aantal uitgesproken fail lissementen in de maand juni 1960 be draagt 192 (151) te verdelen als volgt. In de provincie Noord-Holland (exclu sief Amsterdam) 13 (13), Amsterdam 22 (23), Zuid-Holland (exclusief Den Haag en Rotterdam) 19 (18), Den Haag 16 (5), Rotterdam 18 (12), Utrecht 14 (14), Gelderland 20 (7), Noord-Brabant 19 (16), Limburg 34 (14), Zeeland 5 (10), Friesland 2 (4), Groningen 3 (3), Drente 2 (6), Overijssel 5 (6). Het totaal aantal uitgesproken fail lissementen van 1 januari 1960 t.m. 30 juni 1960 bedraagt 923 (800). Tussen geplaatste cijfers hebben betrekking op dezelfde periode van 1959. A mold van Mil, een van At onze beroemdste zangers, komt in het a.s. seizoen twintig uitvoeringen in ons land geven, de eerste op de derde dinsdag in september wanneer op Prinsjesdag in Den Haag ,ÓAida" wordt gegeven, welke opvoering door de koningin zal worden bijgewoond. Ook Am sterdam en Rotterdam staan op het programma. En mei Kerstmis komt hij in zijn ge boortestad Schiedam, als „Or pheus" de „Messiah" in de Oude Kerk geeft, onder Gijsben Nieuwland. Arnold van Mil komt niet zo vaak in ons land en nog minder in zijn geboortestad, al woont daar zijn familie. En wanneer hij er is, zo om de vier, vijf jaar is hij niet zo gemakkelijk te be reiken. Hij blijft graag incogni to. Maar de vorige week woon de hij in de Jeneverstad een concert bij. Het was een soort première van „Jong Orpheus", de kweek van de gelijknamige oude zangvereniging, die een naam en een traditie heeft, welke ze ook in de toekomst wil hoog houden. Gijsbert Nieuw land, onder wiens leiding „Or pheus" nog steeds staat., heeft ook het opleiden van ruim negentig jongens ter hand genomen. En dit geschiedt met straffe hand. Hij was aanvankelijk bevreesd, dat na het eerste enthousiasme de jeugd verstek zou laten gaan Maar het is gebleken, dat ze volhoudt, ondanks jazz en beebop toch wel voor de klassieke zang geporteerd is en ook te dien aanzien veel belooft. Hij gaf zelfs te kennen met een aantal hunner gerust in het buitenland te durven optreden en er dan furore mee te maken, niet minder dan menig bekend jongenskoor. Arnold van Mil, de baszanger, wiens stern reeds over heel de wereld weerklonken heeft, woonde hun concert bij. Die bijna honderd jongens fascineerden hem blijkbaar, want Inj bleef tot het eind. Zeer zeker zal hij zich er rekenschap van hebben gegeven, dat de jongens van „Orpheus" ér, muziek-pedagogisch gezien, beter voorstaan dan lüj indertijd. Op de lagere school mocht hij nooit meezingen, want hij bromde te veel. Nu ja, gaf hij zijn nu oude onderwijzer, die óók het concert bij woonde, geredelijk tóe, tussen al die sopranen en alten detoneerde ik natuurlijk wel erg Ondanks deze miskenning op de lagere school is de jonge Arnold van Mil tóch gaan zingen: op het koor van de parochiekerk in de Schiedamse Gorzen. Als jongen van vijftien jaar zong Arnold van Mil al bas op het mannen koor! De dirigent daarvan vermoedde kennelijk iets van zijn moyelijkheden en spoorde hem telkens aan zijn muzikale kennis te verdiepen. Het gevolg is geweest, dat Arnold van Mil op een goede dag naar het Conservatorium in Rotterdam stapte waar directeur Jos Holthaus hem als leerling aannam Hij kwam er in de operaklasse van Hans Lichtenstein. In 1941 debuteerde hij als operazanger in het Haags Opera-ensemble van mevrouw Brooshoofd Kleine rollen in Smetana's „Die Verkaufte Braut" en in Gounods „Faust" Hy zong tevens bij het Radio Omroepkoor onder Willem Lohof en maakte er kennis met het Italiaanse repertoire. Hierna ging hij in Leipzig studeren aan de Musik Hochschule om in 1945 les te nemen bij mevrouw Zegers- de Beijl. Met geleend geld toog hij in 1946 naar Genève en behaalde daar op een internationaal muziekconcours de tweede prijs Duizend Zwitserse francs. Een klein vermogen! Dank zij dit succes kwam hij aan de Vlaamse Opera en bleef daar tot hij in 1953 verbonden werd aan de „Hamburger Stadtoper' Toen werd zijn naam allengs meer bekend en het gevolg hiervan waren tournées, waarop hij in Straatsburg, Wiesbaden, Wenen, Parijs, Barcelona, Lissabon etc. zong Ook het Teatro Reale te Rome en de Scala te Milaan zagen hem binnen hun muren, terwijl hij tevens enkele kunstreizen door Noord- en Zuid-Amerika maakte. Zijn grootste faam verwierf hij op de Bayreuther Festspiele (1951, 1952, 1957 en 1958) Ook ditmaal gaat hij daar weer zingen, als een W agnerzanger van reputatie. Herinneringen heeft Arnold van Mil natuurlijk al vele. De meest spreken de is wel die aan een uitvoering te Gent, toen het toneel in elkaar zakte en hij met een zware hersenschudding naar het ziekenhuis moest worden vervoerd. Arnold van Mil, die in Hamburg woont, is reeds een van de grootste zan gers van ónze tijd genoemd. Hij weet, dat een groot zanger te willen zijn en.... te zijn een zeer zware taak is.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1960 | | pagina 3