HUWELIJKEN VAN BLANKEN EN GEKLEURDEN ZIJN VERBODEN De Afrikaners wensen de geen politieke rechten te verlenen Snelheidsbeperking Duitse wegen geen op de succes Deskundigen bestuderen resultaten van proeven Spaans wegennet abominabel RIJBANEN lijken vaak op grote plakken Gruyère-kaas x Vrees voor bloed Zand er overvindt Madrid Antieke onderhoudsmethoden meer dan onvoldoende Het „baasskap"' moet gehandhaafd worden Indiërs terug naar Indië Verslechtering neemt steeds toe UIT „LANGZAME WEEKEINDEN" BLIJKT: Reportage cioor Link van Bruggen Cleopatra ZATERDAG 16 JULI 1960 PAGINA 11 De Afrikaner vraagt zich niet af, hoe het komt, dat de hem om ringende niet-blanken nog geen noemenswaardige trap van ontwikkeling hebben bereikt. Wel spreekt hij van hen als „on- beskaafd" en ver staande beneden het blanke beschavingspeil. Hierin Vindt hij zijn argumenten om twaalf miljoen negers, kleurlingen en Indiërs onder de duim te houden en hen in hun eigen land als vreem delingen, als ongewenste vreemdelingen zelfs, te behandelen. Het „Terug naar de Natuur" van Rousseau heeft in het „Terug naar de Stam" van Verwoerd en zijn voorgangers een vreemd verlengstuk gekregen. De blanke dient in het volle bezit van zijn rechten uit het verleden te blijven het „baasskap" moet, desnoods met geweld, gehandhaafd worden. Bijkomstige, helaas vulgaire argumenten wor den er ook nog bijgehaald om de barrières te doen blijven staan. De neger stinkt, hoort men overal in Zuid-Afrika zeggen, zonder dat er blijkbaar beseft wordt, dat de neger van mening is, dat de blanke stinkt... Hij heeft tuberculose of een venerische ziekte, klinkt het even vaak, waarbij de ogen gesloten worden voor het feit, dat er ook blanken zijn, die aan deze kwalen lijden, en voor het even grote feit, dat er tegenwoordig veel tegen kan worden gedaan. Wanneer men de politieke redenen nagaat, waarom de Afrikaner op het standpunt staat, dat er een scheidslijn tussen hem en de niet- blanke moet blijven in het vorige artikel zijn de godsdienstige achtergronden al belicht dan komt men al gauw tot de conclusie, dat deze voor elk ras verschillend zijn. (Van onze correspondent in Bonn) 'BONN, Voor de rest van dit jaar is het in West-Duitsland af gelopen met de proefnemingen op wegen en „Autobahnen" met maximum-snelheden (respectievelijk tachtig en honderd kilometer). Na de beide proeven (met Pinksteren en gedurende het „lange weekeinde" van 16 tot en met 19 juni j.l.) moeten de deskundigen nu eerst de resultaten bestuderen. Dit heeft de Westduitse minister van verkeer, Hans-Christoph Seebohm, in Hamburg verklaard en daarmee de automobilisten, die al hadden gevreesd dat zij zich nog gedurende vele weekeinden in het kolonnerijden én het snelheids- metertje-kijken zouden moeten oefenen, gerustgesteld. Plichten Een kleurling-arbeider in dienst van de gemeente Kaapstad. Door de beruchte wet op de Reservering van Beroepen voor Blanken zijn z'n rechten nóg verder inge kort. Thans is t hem verboden bij de politie, de brandweer of de G.G.D. te dienen in die stedlike gebiede is daar wel na- turelleiokasies. Haar benewens dit is daar in sekere stedlike en andere ge biede 'n mengelmoes wat opgeruim .moet word. Daar heers ontsettende toestande in die agterbuurtes van die meeste van ons groot stede waar daar 'n deurmekaarboerderij van alle soorte rasse en kleure is. Die Regering is va? van voorneme om aan daardie toestand 'n einde te maak. Waar hy dus terri toriale apartheid voorstaan, wil die Re gering sien dat dit konsekwent en doel treffend toegepas sal word. In stedlike gebiede sal naturelle wat geregtig is im daar te wees, met sekere uitsonde ring in hul eie lokasies gehuisves. moet word om hulle daar te verwvjder. Barbaar Wat de economische scheidslijnen be treft, wordt door de blanke naar voren gebracht, dat mensen, die maar enkele schreden van het barbarendom verwij derd staan, niet meteen in een moder ne, economische samenleving kunnen worden opgenomen. Dat deze, stelling onhoudbaar is, omdat de industrialisa tie kleurlingen, Indiërs en naturellen gelijk al de weg van evolutie heeft op geleid, betwist de Afrikaner. De niet- blanke, vooral de neger, blijft voor hem de barbaar of de halve barbaar. Hij mag christen zijn, z'n huis Europees inrichten en Europese kleren dragen, van de blanke beschaving zal hü nooit deel uitmaken, zelfs niet, als hij tot de academisch gevormden behoort. Een tweede stelling is, dat de blanke arbeider met zijn beschavingsbehoeften tegen de niet-blanke arbeider met zijn primitieve behoeften beschermd moet worden. Hiervoor wordt aangevoerd, dat de gekleurde het met veel minder loon kan doen en dat hij daarom een aantrekkelijker object voor een werk gever kan worden dan een blanke. Wan neer de ongeschoolde olanke tot een la ger levenspeil moet dalen dan de on geschoolde gekleurde, zo wordt hier nog aan toegevoegd, dan is daarmee de eer ste schrede gezet op de weg naar de uitwissing van de scheidslijnen en bij gevolg ook naar de verdwijning van de blanke beschaving. De Afrikaner zoekt de oplossing in een afgebakend terrein voor elke ras- sengroep. Dat hü hierbij consequent moet zijn, is ook al een probleem ^ge worden. De apartheid is n.l. stiijdig met het eigenbelang, waar het de in zet van niet-blanke arbeidskrachten in blanke gebieden betreft. Die strqdig- heid is beslist meer dan theorie. On geveer twee-derde van de tien miljoen naturellen een-derde in de steden en een-derde op het platteland wordt in blanke gebieden voornamelijk als on geschoolde arbeidskrachten gebruikt. Daarom trachten de meer principiële apartheidsaanhangers niet de politi ci, want die verliezen er stemmen door de gedachte in te voeren, dat de blanke het in de toekomst zonder de ar beid van de niet-blanke zal moeten stel len. Een aantal docenten van de univer siteit van Stellenbosch heeft dit stand punt, zü het indirect, duidelqk in een manifest gesteund. „Het komt ons ais kortzichtig voor," verklaarden zq, „economische overwegingen de enige of de hoofdoverwegingen te maken van het toekomstbeleid. Onze eigen geschiedenis levert het afdoende be- wqs, dat er soms omstandigheden kunnen zqn, die van een volk verei sen. dat het economische overwegin gen niet als hoofdzaak beschouwt." De Kerken Ook de drie Afrikaanse kerken heb ban zich op een congres over het na- turellenvraagstuk in dit verband uitge laten. Het gebruik van ongeschoolde, niet-blanke arbeidskrachten, zo is daar o.m. gezegd, heeft tot gevolg gehad, dat de vestiging van blanke immigran ten in Zuid-Afrika er schade door gele den heeft, dat de mechanisatie als hoofd kenmerk van de westerse techniek is tegengewerkt, dat de overtuiging is ge wekt, dat kwantiteit en niet kwaliteit van belang is en dat de mening heeft postgevat, dat goedkope arbeidskrach ten economische arbeidskrachten zijn. Als laatste gevolg werd ook nog beslist gesteld, dat de verarming en de verach- telqking van een deel van de blanke bevolking er door in de hand is gewerkt. De grootste bedreiging voor de be schaving in Zuid-Afrika ligt volgens de Afrikaner op het gebied van het maat schappelijk verkeer. Generaal Smuts heeft eens voor het curatorium van de universiteit van Oxford verklaard, dat de scheiding tussen blanken en zwarten gebiedend is, zowel in het belang van de cultuur en de tradities van de natu rellen, als in dat van de bloedzuiver- heid, de volksgezondheid en de rust en orde. „De vermenging van twee zulke tegenstrqdige elementen," zo voegde hü er nog aan toe, „leidt tot ongelukkige so ciale toestanden." Bloedvermenging is wel het voor naamste gevaar, dat de Afrikaner in maatschappelijk verkeer ziet. Wanneer bloedvermenging wordt toegestaan, zo zegt hq, loopt het blanke ras in Zuid- Afrika de kans om geheel te verdwe nen. In dit verband wordt tevens naar voren gebracht, dat ook de niet-blanken geen vermenging wensen. In feite bete kent dit dus, dat de Afrikaner niet al leen als rassenbewaker van z'n eigen groep optreedt, maar ook van de groep die hij uit overwegingen van zelfbehoud en eigenbelang heeft gekneveld. Daarom heeft Malan, die tien jaar geleden Verwoerd al tot minister van naturellenzaken benoemde, het goedge- dacht de conventies op het gebied van het maatschappelük verkeer in wetten vast te leggen, „aangezien er aan bei de züden bekommernis heerst over de wqze, waarop enkelingen de gebruiken breken." Huwelüken tussen blanken en gekleurden met inbegrip van kleur lingen dus! zijn thans verboden ver klaard, hoewel ze tot na de oorlog of ficieel werden toegestaan. Blanken, die met een kleurling of een naturel willen trouwen, zqn op 't ogenblik verplicht dit buiten de Unie te doen, waarbij de gekleurde het land in ieder geval ille gaal zal moeten verlaten. Vrije liefdes verhoudingen zqn hier dan ook het ge volg van geweest en, onder de zgn. Im- moraliteitswet, een half jaar tot twee jaar gevangenisstraf voor' degenen, te gen wie het bewüs van een verhouding met iemand van een ander ras kan worden geleverd. (Nadruk verboden) Een stamvergadering in een van de reservaten de zgn. Bantoestans in het noordoosten van de Unie. De voor de beoordeling van de resul taten der beide proefnemingen en de voor de vraag, of de snelheidsbeperking permanent dient te worden ingevoerd, zo belangrijke vergelijking met het vo rige jaar zal geenszins gemakkelijk zqn. Dat is eigenlijk alleen mogelijk voor de Paas- en Pinkster-weekeinden der bei de jaren. Met Pasen vorig jaar vielen er in West-Duitsland 150 doden, met Pasen dit jaar 120. In geen van beide jaren was de maximumsnelheid be- De Indiër, de Aziaat, wordt als een bodemvreemd individu beschouwd, die liefst zo snel mogelük «aar zün land van herkomst dient terug te keren In de dertiger jaren zijn hier inderdaad pogingen toe aangewend. De repatrië ring naar Indië kon op kosten van de staat geschieden, met zelfs nog vierhon derd gulden als bonus na Slechts en kelen uit de Indische gemeenschap thans een half miljoen hebben van dit aanbod gebruik gemaakt. De na melingen van de koelies, die on Jaar geleden naar Natal zijn ge ra(^ om daar op de suikerplantages te ken, gaven er de voorkeur aan in 11 Afrika te blüven, daar de honger a de overkant van de Indische jaarlqks tienduizenden slachto e maakte. Alleen vrouwen, die geen in deren konden krijgen, werden terugge «tuurd, maar dat is een heel ander verhaal. De Afrikaner (met deze term wordt ln dit artikel in de eerste plaats be doeld een blanke met een nationalis tische inslag) beschouwt Indië tot op Zekere hoogte als een bedreiging voor Afrika. Met lede ogen ziet hij aan, hoe de Indiërs in groten getale het Donkere Continent penetreren. Zijn vrees is, dat ook Zuid-Afrika eens zal Worden gebruikt als lozingsplaats voor Indië's overtollige miljoenen. De gespannen verhouding tussen Zuid- Afrika en Indië, die vooral in de Ver enigde Naties tot uiting komt, heeft dan ook niet alleen de apartheid tot achtergrond. Zuid-Afrika vertrouwt In dië niet, noch ten aanzien van de koers, die het vaart, noch ten opzich te van zün bedoelingen. Zegt de Afrikaner aan de ene kant, dat de democratie alleen tot haar recht kan komen in handen van een volk, dat zichzelf weet te besturen, aan de an dere kant is hij de mening toegedaan, dat de verlening van politieke rechten vergezeld moet gaan van de aanvaar ding van zekere plichten. Wie b.v. het kiesrecht wil verwerven, moet eerst kunnen aantonen, dat hij een degelijk begrip heeft van wat hem als volwaar dige staatsburger te wachten staat. Dit beginsel gebruikt de blanke als een van de voornaamste redenen, waarom het kiesrecht met de plichten, welke daar aan verbonden zün, niet aan de ge kleurde rassen verleend kan worden. In de benadering van het probleem van de verlening van gelqke, politieke rechten aan de twee gekleurde rassen, die inheems aan Zuid-Afrika zqn, wordt verschil gemaakt tussen de kleurling *n de naturel. De meerderheid van de kleurlingen totaal anderhalf miljoen staat vol gens de Afrikaner een sportje hoger 00 ladder der beschaving dan de naturellen. Daarom is hü eerder be reid iets aan de kleurling te gunnen dan aan de neger. Zijn mening is ech ter, dat het in het belang van de blanke is de kleurling, die in de Kaap provincie altijd dezelfde politieke rech ten als de blanke heeft genoten, op een aparte kiesüjst te plaatsen. In 1956 is hem dit gelukt, na een lan ge worsteling in de Volksraad en in de Senaat en zelfs in het Hooggerechtshof. Hij heeft nu geen hinder meer van de kleurlingen aan de Kaap, die nooit be paald met de Nationale Partij zijn weg gelopen. Met de naturellen is het heel anders gesteld. Door hun grote aantal op 't ogenblik al tien miljoen is geen Afri kaner bereid hun politieke rechten te verlenen. Volgens hem zou dit niet al leen de ondergang van het blanke ras in ztuid-Afrika betekenen, maar ook de verdwijning van de blanke beschaving. Daarom hebben de blanken in Zuid- Amka het beleid van de scheidingen uitgedacht, dat door de ene segregatie, door de andere apartheid, door de der- de baasskap" en door de vierde „eiensoortige ontwikkeling" wordt ge noemd, doch waarvan de noemer de zelfde is. Onder Smuts, die ook voorstander van een vorm van aparte ontwikkeling was evenals trouwens de kern van de tegenwoordige oppositie, is de segre gatie als leer niet consequent doorge voerd. Toen de nationalisten echter in 1948 aan het bewind kwamen, hebben ze zich met handen en voeten aan de apartheid gebonden. Fanatiek jagen ze de scheiding van de rassen na, zowel in als buiten de steden. Het belang der blanken is hun enige uitgangspunt, hoe wel ze graag schermen met de gedach te, dat de scheidslqnen ook in het belang van de niet-blanken worden ge trokken. Over datgene wat beoogd wordt, heeft dr E. G. Jansen, voormalig minister van Naturellenzaken, niemand in het ongewisse gelaten. „Die beleid van die Regering,", verklaarde hq in 1950, „sluit in territoriale apartheid, maar gaan haie verder. In die huidige omstandig- hede is daar wel naturellereservate en (Van onze correspondent in Spanje) Onlangs heeft het Spaanse directoraat-generaal voor de wegen driehonderd miljoen pesetas ter beschikking gesteld voor de verbetering van n deel van het wegennet. Een Amerikaans toerist heeft ons eens van de Spaan se wegen gezegd dat zij hun belangrijk voornamelijk ontlenen aan hun his torische waarde, omdat zij zo op de Romeinese heirbanen lijken. De driehon derd miljoen voor de verbetering van deze wegen moeten dan ook voorna- melijk in dit licht bezien worden; zij zijn slechts toereikend om de gedachte aan de heirbanen levendig te houden. Want om de belangrijkste wegen in Spanje zodanig opnieuw te bestraten dat zij voldoen aan de eisen die bet moderne verkeer stelt zijn niet minder dan dertig miljard pesetas nodig. Dit bedrag kan de Spaanse economie onmogelijk opbrengen, zodat volstaan moet worden met de hopeloos beschadigde, veel te smalle wegen bier en daar provisorisch te herstellen. Een commentator van het .mees; openhartige Spaanse dagblad „Ya stelt zonder omwegen dat, „indien de ver slechtering van het wegdek van de Spaanse wegen zo doorgaat, spoedig bijna tachtig procent van de voor naamste wegen onberqdbaar zal zgn Hij acht het dan niet uitgesloten, dat de toeristen, die voor het merendeel per auto naar Spanje reizen, andere wegen zullen zoeken en aan Spanje voorbij zullen gaan. Maar, hoewel he? verlies van het toerisme Spanje vooi ernstige consequenties zal stellen vooral de beperking van het commei ciële verkeer over de weg zou noodlot tig zijn voor de Spaanse economie. Van de vijfenzeventigduizend kilo meter rijksweg en de vijftigduizend kilometer provinciale wegen wordt door tachtig procent van het ver keer slechts vijftienduizend kilometer intensief gebruikt. Het totale herstel van deze vijftienduizend kilometer zou de staat thans meer dan dertig nil- jard pesetas kosten, om van de overi ge honderdtienduizend kilometer dan nog maar niet te spreken. De zich slechts langzaam herstellende Spaanse econo mie kan een dergelijk zware last niet dragen. Toch zal de staat op korte termijn moeten ingrqpen. Moderne statis tieken in andere landen hebben uit gewezen, dat het vervoer over slechte wegen ongeveer twintig procent meer moet kosten dan dat over goede be stratingen. In totaal is met het Spaan se commerciële vervoer over de weg jaarlijks ruim twintig miljard pese tas gemoeid. Op de slechte wegen wordt dus jaarlüks vier miljard pe setas vérloren. Dit zijn voornamelijk deviezen, want de belangrükste kos ten van het Spaanse wagenpark zqn geïmporteerde benzine, rubber, on derdelen, veersystemen, assen en la gers. De driehonderd miljoen die thans zün uitgetrokken zün dus slechts een druppel op een zeer gloeiende plaat, in dezen, op het hete, stukgereden as falt van de Spaanse straten. Tijdens de Ronde van Spanje teken de de cartoonist Datile ten behoeve van de wielrenners een speciale fiets, met gegolfde wielen, zodat zq geen hin der van de kuilen en gaten in de we gen zouden hebben. Op vele plaatsen lijkt het wegdek in Spanje op een plak Gruyère-kaas, zodat het een goede ge woonte in Spanje gaat worden de bo terham-voor-onderweg met deze ver- rukkelqke zuivel te beleggen, „om vast aan de gaten te wennen". „Zand erover", zegt het Spaanse di rectoraat-generaal voor de wegen, en dank zq de driehonderd miljoen pese tas trekken her en der kleine leger tjes ongeschoolde arbeiders uit met mandjes zand om daarmee de ergste gaten in de belangrijkste wegen te dich ten. Want dat is nog steeds de wijze waarop in Spanje het wegherstel wordt aangepakt. Vele toeristen die per auto door Span De toestand van de wegen in Spanje is erbarmelijk. je reizen en op het bordje „Obras (Werken) stuiten, stoppen en grüpen onmiddellük naar hun fototoestel, want het schouwspel dat zich achter dit bordje vertoont is voor de verwende noorderling volmaakt ongewoon en wel haast even opwindend als een oud schil- derq of een antiek meubelstuk. Het be hoort tot een stuk onvervalste Spaanse folk* ire, tot het volkseigene, dat een ruime plaats laat aan het edele hand werk. En het maken en repareren van wegen in Spanje is voor het merendeel nog onvervalst handwerk, een machine komt er nauwelüks bq te pas. Enkele weken het kunnen ook maanden zijn voordat een wegge deelte onderhanden genomen zal wor den, wordt met paard of ezel en kar zand en grint naar de bedreigde plaatsen vervoerd. In gunstige geval len komen daar enkele vaten asfalt bq. Na geruime tqd arriveren dan groepen mannen, met oude kapotte strohoeden op, gebruinde rimpelige gezichten en gehavende hemden en broeken aan. Die hebben kleine mandjes bq zich, een schop en een hark. Zq vullen hun mandjes met zand en grint en gooien die leeg in de duizen den gaten in de weg. Een ander giet daar uit een oude emmer wat asfalt bij en met de hark wordt alles keurig bqgeharkt. Als het warm is, is één passerende vrachtwagen voldoende om met zqn forse wielen alle drab in een klap uit de kuilen te slaan. Om dat te voorkomen gooit men in de kuilen wat meer zand en asfalt, zodat klei"-0 heuveltjes ontstaan. De wegberm wordt hierbij zeer dikwüls vergeten, zodat op vele wegen twee auto's elkaar slechts met grote moeite kunnen passeren. Wegbebakening ont breekt vrijwel overal en maakt het rijden, vooral 's avonds, zeer riskant. Het hoeft geen betoog, dat dit een vrüwel onhoudbare toestand is. Er be staat een gezegde, dat stelt dat men de economische bloei van een land kan afmeten aan de toestand van het we gennet. De economische hervorming van Spanje is met aanzienlüke buiten landse hulp in volle gang en het is rluidelük, dat de levensaders van een vooruitstrevend land, de wegen, daar- bü niet mogen achterbiüven. Buiten landse objectieve waarnemers geloven echter dat de verwaarlozing reeds te ernstige gevolgen heeft gehad. Zij me nen, dat plaatselqke reparatie geen en kele oplossing biedt. Als gevolg van de economische stabilisatie zullen binnen kort de grenzen worden opengesteld voor buitenlandse automobielen, het geen een plotselinge stüging van het Spaanse wagenpark tot gevolg zal heb ben. Deze kan het wegennet onmogelijk opvangen, tenzq de regering in Madrid bereid is tot ingrqpender maatregelen dan de thans toegestane 300 miljoen pe setas! perkt. Met Pinksteren dit jaar (met snelheidsbeperking) bedroeg het aan tal doden 94, met Pinksteren vorig jaar (zonder maximum-snelheden) 100. Voor het „lange weekeinde" tussen 16 en 19 juni j.l. (er vielen toen 91 ver keersdoden) is geen vergelqkbare pe riode met 1959. „Sacramentsdag" en de „Dag der Eenheid" (de 17de juni, ter herdenking van de volksopstand in de Oostzone van Duitsland in 1953) vie len dit jaar toevallig vlak achter el kaar en op zaterdag werd er door de meeste scholen, kantoren en bedrqven toen ook maar vrijgegeven. Zo ontston den de vier achtereenvolgende vrqe dagen, die in Nederland de invasie van Duitsers veroorzaakten. Het doel, dat minister Seebohm met zqn twee „langzame weekein den" voor ogen had gesteld, n.l. een, sterke, vermindering van het aantal verkeersdoden, is nauwelijks bereikt. Wanneer met Pinksteren 1960, mét snelheidsbeperking, het aantal doden zes minder was dan met Pinksteren 1959, zonder maximumsnelheden, dan kan men met goed fatsoen niet eens beweren, dat het zónder „tempo stop" misschien veel erger zou zün geweest, want met Pasen 1960, zon der maxima, vielen er 120 doden te gen 150 met Pasen 1959, eveneens zonder. Factoren, die bq de beoorde ling van deze cqfers niet uit het oog mogen worden verloren, zqn de veel grotere verkeers-frequentie dit jaar 45.600 motorvoertuigen bijna elke seconde één op „Sacramentsdag" op het zestig kilometer lange stuk tussen Frankfurt en Mannheim!), het gedeeltelijk slechte weer met Pinksteren dit jaar en de toestand der wegen. Terwql het aantal verkeersdoden iets geringer was, is het aantal ver keersongelukken over het algemeen veel groter geweest. De verzekerings- maatschappüen zün in ieder geval niet bijzonder gunstig gestemd over de snel- heidsbeperkingproeven van minister Seebohm: zq hebben dit jaar méér schade te vergoeden gehad dan het vo rige. Vele ongevallen ontstonden door aanrijdingen, die in de soms 30 kilo meters lange kolonnes (die voor de „Baustellen" op de wegen en „Auto bahnen' tot geweldige opstoppingen werden, waaraan de politie met man en macht werk had) kettingbotsingen veroorzaakten. Ook deze miljoenenscha- de zal in de studie der deskundigen moeten worden betrokken. Zeker is, dat zq er maanden werk aan zuilen hebben en dat het zeer de vraag is, of zü tot een enigszins gelijkluidende be oordeling van de resultaten der beide proefnemingen zullen komen. De „Auto- mobilklub von Deutschiand" noemde, naar een voorlopig oordeel zqner ver- keersdeskundigen (die waarlqk niet de eersten de besten zqn) de beide proef nemingen „een grootscheeps experi ment met een ondeugdelijke verorde ning op kosten van de belastingbeta ler^ (en de verzekeringsmaatschappij en). De vereniging beklaagde zich vooral over de tegenstrijdige houding van de politie (die met duizenden man schappen, met honderden radar- en fo- tocontroiewagens en met tientallen he likopters op de weg en in de lucht was). Zq spoorde enerzqds de automobilis ten wanneer een opstopping dreigde aan sneller te rqden, slingerde ech ter anderzüds overtreders van de ma ximumsnelheden op de bon (voor 150 mark boete, ongeacht de mate, waar- i de maxima waren overschreden). Men kan, na de tweede proefneming, vaststellen, dat de snelheidsbeperking in West-Duitsland nog even omstreden is als na de proef op Pinksteren. Van beslissende betekenis is waarschijnHjk niet de „tempo-stop" geweest, maar de omstandigheid dat er op beide proef-weekemden nog nooit in de ge schiedenis van het Westduitse verkeer zoveel motorvoertuigen op de wegen Keweest. Er kón eenvoudig niet sneller worden gereden. De afkondi ging van de maximum-snelheden was daardoor volmaakt overbodig. arlo Maria Franzero, de auteur van dit boek, is een Italiaan, his- toricus van professie en woon- keillf v Engeland. Zün biografie van keizer Nero heeft hem als schrqver een goede naam bezorgd. Naar onze smaak overtreft hü zichzelf nog in de Ö-dems van Cleopatra, die uitste kend vertaald door C. Bauer, bij Else vier te Amsterdam is uitgekomen. De er Ultstekend 'in geslaagd een beeld te ontwerpen van het historisch S' rTf3?? udc, Egyptische vorstin leefde .Dat dit beeld weinig vleiend is y°°i f töd is niet z«n schuld. Jonge daarom beter dit boek maar ongelezen te laten. Sensatiezucht is de schrqver vreemd. Hij geeft ob jectief de toenmalige toestanden weer. Um deze goed te verwerken is echter een zekere rqpheid van oordeel nodig. Pe«s?.'?,rtiver.. beschikt over een voor- treffelqke stql, waaraan de vertaling alle recht doet wedervaren.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1960 | | pagina 11