Winter
mode
1960
Zwart
Gevraagd: kort haarkorte rokken en een Pola Negri-bhk
f~) als randzoals in de dertiger jaren, is ook weer teruggekeerd in
KOM de mode' vooral aan middag- en avondtoiletten. Met de crinoline-
romantiek in de avondmode is het gedaan. Dit model is uit de
collectie Nina Ricci, die het de „Oude Rusland"-stijl noemt. Iets voor Anna
Karenina. Het is gemaakt van orlon- satijn in teergnjze tint. U begrijptdat
het bont geen konijn is.
jy m 7 is deze korte avondjapon'uit de collectie Dior, gemaakt van beige
lyldl kant met een boog van donkere strikken, die het vernauwde rolc-
effect moeten accentueren. Het nieuwe collier is lang en hangt laag
en eindigt in een kwast met kralen. Soms is er ook nog een bijou aan de ket
ting toegevoegd. Bijous mag men zetten waar men wil, ook op een strik.
bekroond moet worden door een volumineus hoofd. Dat laatste is
overigens in de modegeschiedenis meer voorgekomen.
Maar de haartaarten zijn er in de Parijse mode uit. Nu is het
weer Pola Negri-kapsel uit de dertiger jaren met de geplakte lok
ken opzij en de daarbij horende dramatisch aangezette donkere oog
leden. Misschien is de cosmetische industrie wel de grote inspiratrice
geweest van dit nieuwtje! We raken zo verstrikt in economische
belangen, dat je argwanend wordt tegenover zulke plotselinge ver
anderingen. Maar of veel vrouwen hun haar weer kort zullen laten
knippen? Een enquête in Amerika heeft uitgewezen dat 64 procent
van de mannen een vrouw met lang haar wil!
Het blijft, wat de modeveranderingen betreft, vooral bij details.
En we vragen ons af of de vrouwenmode ooit nog wezenlijk zal ver
anderen of dat ze de stabiliteit bereikt heeft die de mannenmode
kenmerkt sinds de Franse revolutie. Misschien komt er iets heel
nieuws als we van aarde-mensen echt tot ruimte-mensen zijn ge-
evolueerd.
Heden, 30 augustus, is het vanuit de hoogste regionen der Parijse
modedictatuur toegestaan modemodellen van de nieuwe win
termode af te beelden. Er is dit seizoen echter iets merkwaar
digs aan de hand met de mode. Zij is niet fotogeniek. Waar het aan
ligt? Misschien vormen de geconstrueerde modellen te weinig een
werkelijke synthese met de draagster, zodat ze alleen acceptabel
zijnvoorzover ze dat zijn als ze door de levende figuur bezield
worden. Wij koesteren echter heus niet de illusie, dat het publiek uit
een greep in het uitgebreide arsenaal der modefoto's ook maar
enigszins een beeld krijgt van wat er omgaat in de Parijse haute
couture. Want steeds minder is er één lijn, één silhouet, wordt er
gecreëerd vanuit één gedachte en een algemeen oordeel over de
vrouw van nu. Die heeft immers nog geen eigen gestalte, maar vele.
Laat de mode haar dan ook maar blijvend vele mogelijkheden laten.
Over enkele uitgangspunten heerst er echter wel eenstemmigheid,
zoals dat de laatste jaren steeds min of meer zo geweest is. Namelijk,
dat de rokken kort blijven, dat het natuurlijk figuur zich mag laten
raden en dat de langbenige „steel", waarop wordt gemodelleerd,
en nog eens zwart
voor de cocktail-
japon. Van crêpe
is dit trechtermodel van Lanvin.
tt* is het met de deinende
LJ JX wijde avondjaponnen. Dit
lange strakke gewaad,
waarin de draagster, als ze zich
voortbeweegt, net niet omvaltis
van Pierre Balmain.
rjl materialen voor de mantel en
JL XVSS voor de iaPon is een veel
gebruikt thema. Het model is uit
de collectie Ricci, waarin ook veel capes voor
komen, ook in twee kleuren. De mantel is van
pure wolin beige- en caramelkleur.
DINSDAG 30 AUGUSTUS 1960 PAGINA
'x-N
\l ieuwe details zijn er echter in overvloed en de confec-
J_ tie zal er een aantal zeker grif van overnemen. De
vernauwende band onder aan de rokzoom, de stunt
van Lanvin, hebben we, in fraaie copieen, al zien „lopen"
in een showroom bij een confectiefabrikant. De populaire
confectie zal dit makkelijke nieuwtje zeker niet ongebruikt
laten en duizenden vrouwen zullen er mal mee uitzien.
Als de mannequins bij de show van Lanvin in zo'n trech
terrokje kwamen aanlopen en op hun entree-beurt wach
tend, even bleven staan, kreeg men soms de indruk van
een gebeeldhouwd figuurtje. Zoiets zal de ontwerper voor
ogen hebben gestaan bij zijn knappe composities. En dit
pogen om een ideaalbeeld te construeren van de vrouw
van nu met weergaloos mooie materialen maakt het ver
kennen van de Parijse mode elk seizoen weer tot iets
boeiends.
De meest geapprecieerde collectie ook door de inkopers
zagen we bij Ricci. Nina Ricci is zelf een bejaarde vrouw
maar ze heeft een jonge ontwerper, Jules Cranay, die zeer
begaafd blijkt te zijn. Hij maakt modieuze en toch mooie
kleren die eigentijds zijn en prachtige avondgewaden met
een eigen moderne grandeur. Hij weet de vrouw in haar
waarde te laten terwijl de jonge Yves Saint Laurent van
De nieuwe mode
heeft zeer markan
te details: de aan
de zoom vernauw
de rok; hele lange
splitten; licht ma
teriaal tegen don
ker, liefst in hori
zontale banen; de
sluiting ver naar
links; assymetrie
aan alle kanten
Overal strikken,
voyante knopen
soms als platte stui
ters, soms pompoe
nen van lus jet
Bontranden onder
aan de rok voor
feestelijke toiletten
Veel suède in alle
stemmige tinten
van het „stervende
herfstbos". Wikkel
effecten aan man
tels, blouses en
manteljaponnen.
Langharige bont
kragen en bont-
hoeden. Lange af
hangende colliers,
soms met een bijou
er in geprikt. Een
bijou gezet op een
strik. Colliers om de
hals vastgemaakt
met een fluwelen
strikje. Voor de
avond blinkt het
goud, goudlamé,
goud-damast, goud
brokaat. Geen ro
mantiek van dei
nend wijde rokken!
Groene oogleden.
Ds markante details, ook de grote
voyante knopen, soms pompoenen
van lussen, verlevendigen de som
bere tinten waar we aan zullen moeten
geloven. Voor de middag is er bijna uit
sluitend zwart. Mooie ci-êpestoffen die
kunstig diagonaal zijn verwerkt. Het
nieuwste materiaal is een soort chenille
jersey, bijzonder effectvol. En het suède.
soepel als jersey en glanzend als satijn u
in opmars, vooral voor pakjes en zells
als avondmantel. Dior maakt er vesten
van met grof gebreide mouwen. Die
zullen wel naarstig gecopieerd worden.
Het is ook een bedenksel van Yves
Saint Laurent om die grof gebreide
mouwen te zetten aan vesten van kost
baar bont, nerts en sabel. Nu zijn dat
daar bepaald te luxueuze bontsoorten
voor. Het effect is caricaturaal. Je kon
er op de show eigenlijk alleen maar om
lachen! Maar voor vrouwen die zich mte
heel veel geld vervelen is zoiets een
leuk duur grapje. Die bizarre, half
kostbare, half rustieke modellen, waai
de show van Dior mee opende, waren zo
verbij sterend omdat er iets totaal mis
was met de verhoudingen. Je kreeg het
gevoel dat je er over zou moeten schrij
ven in zinnen en bewoordingen die ook
ergens uit hun verband gerukt waren
met malle onsamenhangende kreten zo
als in de ultramoderne dichtkunst! Dioi
is echter maar één facet van het nieuwe
Bij de Amerikaanse inkopers is de
nieuwe wintermode goed ontvangen. Er
zit in ieder geval muziek in. Men kan
er alle kanten mee uit en de karakte
ristieke bijzonderheden geven houvast
bij het reproduceren.
Bij het bezien van de foto's behoeft
niemand zich echter zorgen te maken
dat zij dat niet kan dragen. Er is óók
nog heel veel draagbaars en gewoons in
de mode. Het is minder spectaculair
maar het'is essentieel voor de garderobe
van de meesten.
A. Bgl.
NIEUWE WINTERMODE VOL NIEUWE DETAILS