draadloos!
:ONTACT
N.T.S. gaat volgend jaar
in Hilversum bouwen
HET GEHEIM VAN DE EENHOORN
WV
r
i
J
Asfalt bij dijkenbouw
niet altijd bevredigend
Proef met vergiften tegen
groei van wier en algen
D ames
Zeep zonder nylons
bij de manufacturier
De stille
overwinning
„De Bezetting
Bevordering van
orkestmuziek
op scholen
Nieuwe actie tegen cadeaux
Wij luisteren naar
NILLMÈJ
A.V.R.O. heeft nieuwe
radio-studio's nodig
Weer 15.000 t.v.-
kijkers er bij
t j y
Vanavond
Zondagavond
SATERDAG 17 SEPTEMBER 1960
PAGINA L
Denk aan Uw lijn
Sukristo
56
Ziet U?Van onder is de mast
hot: het perkament wat er in
verborgen zat,is verdwenen!...
Bommen en granaten!
We zijn niét ae enigen
die naar de schat van
ócharia - ttt1"*" Back
ham
zoeken!i
!edereen blijft binnen i
Go e denmorgen,beste vrienden fik.
Een ogenblik! We zijn hier in on
ze functie van detective.Ena/s dus
danig kennen we geen vrienden!
\Zeer juist! We zijn hier ter\j
plaatse om deze zaaktotk!aa§
heid ^^te brengen...
Eerste vaststelling :hier iigt het slacht
,ioffer.
Één ding is ze
ker: dit is het
slachtoffer!
Want de schuldige, dat is hij!.
PLAATS DE N.C.B. IN HET MIDDEN
VAN UW FINANCIËLE ACTIVITEITEN
NEDERLANDSCHE CREDIETBANK N.V.
49 vestigingen
handen
HAMEA-GELElEüIi3
GEBRUIK
Amstelveense drukker
vrijdag in vrijheid
HET FUNDAMENT
VAN UW
VERMOGEN
DOOR: RUTH FEINER
(Van onze radio- &n t.v. redactie)
HILVERSUM, 16 sept. In 1961 wor
den de eerste studioruimten voor de
N.T.S. op het terrein van het zgn. Om-
roepkwartier in Hilversum gebouwd.
De opbrengst van de kijkgelden zal
voldoende zijn om rente en aflossingen
van de bouw te betalen. Aldus een me
dedeling van de directeur van de
A.V.R.O., de heer D. Repko, op een
vandaag gehouden perse nferentie,
waarbij het AVRO-programma voor
radio en t.v. in het nieuwe seizoen
werd toegelicht. De heer Repko voeg
de er nog aan toe, dat de bouw voor
radio- en t.v.-studio's in Hilversum in
het gedrang is geraakt, omdat andere
ook dringende projecten in de gemeen
te om vernieuwing en nieuwbouw vra
gen. De bouw van de V.A.R.A.-studio
verkeert thans in de tweede fase. Deze
nieuwbouw, alsmede die van de NCRV
zal verruiming geven. Ook de AVRO
heeft dringend behoefte aan verbouw
en nieuwbouw van studio's. Men zal
dus rekening moeten houden met uit
zendingen in gebouwen van andere om
roeporganisaties. zoals, thans ook, om
gekeerd in de AVRO studio's gebeurt.
,,Het aantal radioluisteraars groeit
met de aanwas van de bevolking. Het
is een relatieve groei", meende de heer
Repko. Het bestuur van de AVRO staat
op het standpunt, dat de luisterbijdra
ge niet moet worden verhoogd, maar de
DEN HAAG, 17 sept. Het aantal
aangegeven televisietoestellen bedroeg
1 september 718.229 tegen 704.112 op 1
augustus van dit jaar. Het aantal gere
gistreerde radio-ontvangtoestellen was
2.647.369 tegen 2.648.939 op 1 augustus.
De aandacht wordt er nogmaals op
gevestigd, dat, nu op grond van de
luistergeldbeschikking 1960 niet alle ra
diotoestellen meer behoevne te worden
aangegeven, het aantal geregistreer-
i ontvangers niet langer overeen
stemt met het aantal in gebruik
zpnde toestellen. Er waren 2 sep
tember 481.325 aansluitingen op het
draadomroepnet tegen 483 016 op 1
augustus j.l.
Advertentie
Wat kunnen dure pillen baten
wanneer U suiker niet wilt laten
geniet toch van het zoete leven
gebruik volop Sukristo 7.
volgens de nieuw
ontdekte formule.
Doosjes van 150 tabl. a f. 1.15;
500 tabl. a f. 2.95, 1000 tabl. f. 5.50;
na vuldoosjes 100 tabl. a f. 0.70;
bij apothekers en drogisten.
N.V. H. TEN HERKEL. HILVERSUM
Wereldomroep uit de schatkist van het
rijk dient te. worden bekostigd.
Hef nieuwe programma
Het nieuwe programma voor radio
en t.v. is in grote lijnen gelijk aan dat
van het afgelopen seizoen, hoewel er
enkele nieuwe onderdelen zijn gepland.
Met de KRO, de NCRV en de VARA
worden voorbereidingen getroffen voor
de organisatie van een ,,Week der lich
te Muziek." Mevrouw Enny Mols-de
Leeuwe zal de plaats van Kó van Dijk
innemen in „Koek en ei". Op de dins
dagavonden wordt een programma on
der de titel „Hou je aan je woord"
uitgezonden; een programma van en
over woorden. Medewerkenden zijn Hei-
la Haasse, Godfried Bomans, Harry Mu-
hsch, Victor E. van Vriesland en An
ton van Duinkerken. De laatste treedt
als voorzitter op.
Nieuw is ook een programma, in de
vorm van een forum, waartoe belang
rijke politieke figuren worden aange
trokken uit de verschillende partijen
die actuele problemen zullen behande
len.
De t.v. weekendshow verdwijnt uit
het programma. De auteurs Geert Elf-
ferich en Jan Moraal schreven speciaal
voor de AVRO voor de zaterdagavond
een serie wonderlijke avonturen van
Don Quichotte, onder de titel „Tegen
windmolens."
AMSTERDAM, 16 sept- De NTS
opende vanavond met de tweede afle
vering in de serie documentaires over
Nederland tijdens de bezetting, samen
gesteld en gepresenteerd door dr. L-
de Jong, directeur van het Rijksinsti
tuut voor Oorlogsdocumentatie. Gaf de
eerste aflevering, die destijds werd uit
gezonden. een beeld van de opkomst
van het nationaal-socialistische Duits
land en van de Duitse invasie- in de
Meidagen van 1940, de tweede afleve
ring was gewijd aan de eerste maan
den van de bezetting van ons land,
toen de brede massa van ons volk zich
met gewonnen gaf aan de bezettende
macht en de geest van verze.t begon
te ontwaken.
De interessante filmflitsen en de kor
te uiteenzettingen van een reeks be
kende Nederlanders (onder wie de oud-
mmister-president dr. W. Drees), die
daarin het hoe en waarom van hun
houding van destijds toelichten, geven
een levendig karakter aan deze docu
mentaires. De heer De Jong vond het
echter jammer dat hij niet een van de
drie mannen, die destijds de Neder
landse Unie leidden, voor de camera
had kunnen krijgen. Deze serie docu
mentaires draagt er ongetwijfeld be
langrijk toe bij het beeld van een tijd te
verduidelijken, die nog zo betrekkelijk
kort achter ons ligt, maar die wellicht
alweer snel in onze herinnering ver
vaagt. Op 25 november zal men de
derde aflevering kunnen zien.
Een extra aflevering van het NTS-
journaal schonk vervolgens aandacht
aan de verloving van Koning Boude-
wijn van België met Donna Fabiola.
Daarna was het de beurt aan de
VPRO. Albert Vogel had een vraagge
sprek met de auteurs Henri van Bo
ven, schrijver van het in het begin
der twintigste eeuw verschenen boek
„Tropenwee", en Piet van Aken, schrij
ver van het boek „De nikkers", dat
nogal wat stof heeft doen opwaaien.
De beide werken hebben als achter
grond de Congo. Bij dit vraaggesprek
domineerde Albert Vogel bepaald wat
te veel, al was het alleen maar door
zijn voortreffelijk uitgesproken Neder
lands, waarbij het Vlaams van Piet
van Aken wel eens wat in het gedrang
kwam. Dat de camera op een bepaald
moment hardnekkig alleen het beeld
van Vogel liet zien, terwijl Van Aken
aan het woord was, was kennelijk een
regiefout.
Na een kort filmpje, bestaande uit
rake tekeningen, die de ernst van het j
spel van de kinderen van Montmartre
uitbeeldde, zong de in Nederland nog
weinig bekende Franse chansonnière
Renée Lebas tenslotte op charmante
wijze liedjes uit haar -repertoire. S.
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM, 17 sept. De
N.C.R.V. heeft het plan opgevat om de
beoefening van orkest-muziek op de
scholen te stimuleren. Muziek is op het
lesrooster van de middelbare scholen
geen verplicht leervak. Maar het aan
tal schoolorkesten neemt in het land
gestadig toe.
De N.C.R.V. is er zich van bewust,
dat het voor de dirigenten van deze or
kesten vaak moeiljjk is, een geschikt
repertoire te vinden. Men wil daarom de
helpende hand bieden. Er zal voortaan
om de veertien dagen de eerste uit
zending is vastgesteld op 5 oktober
om drie uur een programma van
één of meer werken worden uitgevoerd
door een orkest van jeugdige vakmu
sici onder leiding van de jonge dirigent
Joop van Zon. De keuze der werken
wordt in eerste instantie bepaald door
het feit, of ze voor schoolorkest ge
schreven zijn dan wel of ze voor school-1
orkest geschikt mogen geacht worden.
Dit laatste, zo meent de N.C.R.V.-pro-
grammaleiding, is een factor van be
oordeling, waarover te twisten valt. Dit
kan dan gebeuren in een erop volgend
gesprek tussen Joop van Zon en enkele
leden van een schoolorkest, welk ge
sprek de componist Jaap Gècaedts zal
leiden.
DE AVONTUREN VAN KUIFJE EN BOBBIE
TEKST EN TEKENINGEN VAN HERGÉ
O bij Uitfl. Ca sterman
Welnu, indien er een
slachtoffer is, wordt het
ook duidelijk dat er een
schuldige bestaat!
heel goed geredeneerd!
We hoeven hem alleen
nog maarte ontdekken.
En ik ben van oordeel,
dat hij hier ergens in de
buurt is. Ja, één ding is.
zelfs zekenhijishier
niet ver vandaan...
(Advertentie)
HILVERSUM, 17 sept. De Engel
se auteur Ted Allan heeft speciaal voor j
de televisie het stuk „De Barpianist"
geschreven, dat vanavond door de
VARA zal worden uitgezonden. De han- I
deling van het stuk speelt geheel in een
bar en laat zien, hoe een concertpianist
er toe kan komen, in een bar achte-r-
grondmuziekjes te gaan spelen. De titel
rol, waarin veel piano moet worden
gespeeld, zal worden vertolkt door Cor
Lemaire, die nog niet eerder als acteur
is opgetreden. Te-voren kan men kjjken
naar de rubriek „Espresso" en naar
„Het Chinese masker", een nieuwe af
levering in de serie „Interpol Calling".
In het televisieprogramma van de
KRO geeft zondagavond het Amster-1
dams Kunstmaand Orkest onder lei
ding van Anton Kersjes weer een con
cert, ditmaal met solistische medewer-1
king van twee winnaars van het onlangs
in den Bosch gehouden „Internationale
Vocalistenconcours, de sopraan Irene
Torbus-Mierzwiak en de bas-bariton
Karoiy Schmidt. Het programma be
gint met de rubriek „Magazine de Pa
ris, waarin Joop Simons een bezoek
brengt aan Parijse artiesten, waarna
het Groninger Studenten Cabaret op
het scherm komt met „Visavers", een
lichtvoetig programma, dat wordt gere
gisseerd door Fred Rombouts.
deposito's
rekening-courant C -
-
open bewaargeving - -
incasso s
safe-inrichting-
accreditieven
effecten
(ook incourante.)
credieten
assurantiën
reisdeviezen
Hoofdkantoor: Keizersgracht 507-517 - Amsterdam-C
Advertentie
U A M C A f"
ruw of schraal
ZONDAG
HILVERSUM I, 402 m. VARA; 8.00
Nws. en postduivenber. 8.18 Lezing. 8.30
Gevar. progr. 9.45 Toespr. 10.00 Kamer-
muz. 10.25 Boekbespr. 10.35 Radiospelletje.
10.55 Lichte muz. 11.35 Cabaret. 12.00
AVRO: Gram. 12.30 Sport. 12.35 Gram.
13.00 Nws. en S.O.S.-ber. 13.07 Lezing.
13.17 Meded. of gram. 13.20 Gram. 1400
Boekbespr. 14.20 Omr. ork. 15.20 Toneel
beschouwing. 15.35 Kinderkoor. 16.00 Lich
te muz. 16.30 Sport. VARA: 17.00 Zigeu-
nermuz. 17.30 V. d. jeugd. 17.50 Nws.,
sportuitsl. en sportjourn. VPRO: 18.30
Kerkd. IKOR: 19.00 V. d. jeugd. 17.50
Nws., sportuitsl. en sportjourn VPRO:
18.30 Kerkd. IKOR: 19.00 V. d. jeugd.
19.30 Lezing. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Lich
te muz. 20.45 Lezing. 21.00 Liedjesprogr.
21.20 Metropole ork. 21.45 Journ. 22.00
Dansmuz. 22.30 Nws. en S.O.S.-ber. 22.45
Gram. 2310 Sportuitsl. 23.15 Lezing. 2320
Gram. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II, 298 m. KRO: 8.00
Nws. en postduivenber. 8.15 Gram. 8.25
Inl. Hoogmis. 8.30 Hoogmis. NCRV9.30
Nws. en waterst. 9.45 Kamerork. en sol.
IKOR: 10.00 Gewtlde muz. 10.15 Inl. op
de kerkd. 10.30 Herv. kerkd. 11.30 Vra-
genbeantw. 11.45 Lezltig. NCRV12.00 Zon
dagschoollied. KRO: 12.15 Gram. 12.35
Lichte muz. 12.55 Act. 13.00 Nws. 13.05
Lezing. 13 10 Gram. 13.30 Ork.. koor en
sol. 14.00 Kamerork. 14.50 IOankb. 16-05
Gram 15.30 Mnzik. lezing. 16.00 Gram.
16.15 Snert. 16.90 Gewild" muz. fGraml.
17 00 Gerpf kerkd 16 15 Gesprek. NGRV
18.30 Kerkcone. 19.00 Nws. u.d kerken.
10 05 Gram. 19.30 Laz'-m. KRO: 19.45 Nws.
°000 Cabaret. 20.35 Tnternat. vnoaUsten-
enncours 's-Hertogenhnc„v, 1060: Brabants
erk. en nrllswlnn. 21 35 Vnordr. 22.05
Gram. 22.25 ReoVhesnr 22.30 Nws. 22.40
Avondgehed. 22.55 Nwe. klass. gram.
23.55-24.00 Nieuws.
ENGELAND. BBC Home Service. 330
m.- 13.40 Onpramnz. 14.30 Ork. poneert
18 45 Lichte muz. 10 45 Gndsd. nrogr. 22.15
Pianorecital. 23.06-23.36 Koorzang.
ENGELAND. BBC Light nrogr.. 1500
en 247 rn.: 12 00 Verz. nrogr. 13.15 Gevar.
nrogr. 13.15 Gevar. nrfwr 14,15 Gevar.
erecrr 14.45 Filmnrotrr. 15 30 Gevar. muz.
16 90 Gram. 17.00 Interviews en gram
18 00 Lledles. 18.30 Gevar. progr. 19.35
Verz. nrorr. 20.30 Samenzang. 21.00 Lich
te muz. 21.45 Bonul. muz. 22.40 Gram.
83.30 Lichte muziek.
MDR WDR. 309 m. 12 00 Amus. ÏÏ1UZ
19 10 Amus muz. 14 90 Velksmuz. ldt
etlll 15 oo Gevar muz 16 30 Dansmuz
16 16 Ork enne 18 50 Eano-reelfal. 90 00
Lichte muz, 99 15 Dansmuz 23.00 Lieh-
te muziek. 0.05 Ork. concert.
PRANKRT.DC 3. 280 pu 235 m.: 12.10
Ork enne 17.35 Gram 18.00 Kamprmtiz.
19.40 Lichte muz. "0.15 en 20.27 Gram.
20.30 Festival v. Mnntrouv; Ork. conc.
tl. d. pauze: gram.) 22.50 Gram.
BRUSSEL. 394 m.: 12.15 Amus muziek.
19 15 1 r rl. snM 14 00 Gram 15 30 Gram
rn 05 Gram. 17.50 Gram 18 00 Kamermuz
18 30 Gndsd. halfuur 90 00 Op-var. muz.
21.30 Gram. 22.15 Gram. 22.45 Gram.
23.05-24.00 Gram
484 m.: 12.20 Lichte muz. 13.15 Verz.
nrogr. 17.36 Gram. 17.45 Festival van
Bregenz: Koor. ork. en sol. 21.42 Gram.
23.00 Lichte muziek.
1z"1zad npnr
TELEVISIEPROGRAMMA
KRO' 20.00 Magazine de Paris. 20.30
Cabaretprogr. 20.55 FHmrep. 21.15 Ponul.
klassiek conc. 21.50 Epiloog. NTS: 22.00
Sportact.
Golflengten: 25mo7; 31ml0;
48m47196m.
ZONDAG 18 SEPTEMBER
22.15 uur Oekraïnse volksmu
ziek, uitgevoerd voor de Va'.i-
kaanse Radio door het
Utrechts-Byzantijnse koor.
MAANDAG 19 SEPTEMBER
22.15 uur Kunstmatige geboor
tebeperking, een gevaar voor
het maatschappelijk leven.
WOENSDAG 21 SEPTEMBER
22.15 uur Sensationele zelf
moord.
VRIJDAG 23 SEPTEMBER
22.15 uur Zielzorger, ambte
naar of manager?
Golflengten: 25m67- 31ml0;
41m21; 48m47; 196m.
DONDERDAG 22 SEPTEMBER
17.00 uur „Jonge concertisten"
(XIV)de pianist Antonello Gan-
dolfo voert werken uit van
Rameau. Bach en Beethoven.
DAGELIJKS
21.00 uur Gezinsrozenkrans in
het Latijn o.a. op de 196 m.
(N.B.: Programma-wijziging voor.
behouden vanwege actualiteiten).
DUITSE TELEVISIEPROGR.
12.00-13.00 Intern, borreluurtje. 14.30 V.
d. kind. 15.00 Kunstvliegkampioenschap.
16.15 Kamp. kunstrolschaatsen. 17.45-18.35
Doe. film. (Regionaal progr.: 19.00-19.25
Die Nordschau. WDR19.00-19.25 Hier und
Heute, joum.). 19.30 Weekjourn. 20.00
Nws. 20.05 Vrol. show. 21.30 Een Engels
man ziet Duitsland. 22.05 Filmreportage.
VLAAMS BELG. TELEVISIEPROGR.
11.00-11.45 H. Mis. 14.30 Reisverh. 15.00
Overn. v. d. Duitse TVKunstvliegkamp.
16.15 V. d. landb. 16.45 V. d. kind. 1700
V. d. kleuters. 19.00 V. d. jeugd. 19.30
TVfilm 20.00 Nws. 20.30 Gevar progr
21.45 Sportact. 22.05 Pianorecital. 22.30
Nieuws.
FRANS BELG. TELEVISIE-ROGR.
11.00-11-30 H. Mis. 15.00 Tekenfilm en
sportuitsl. 19-00 Natuurwetenschappen.
19 30 Doe. feuill. 20.00 Journ. 20.30 Teken
film. 20.45 Negen miljoen. 21.45 Ameri-
kaans amus. progr. 22.15 Journaal.
MAANDAG
HILVERSUM I, 402 m. VARA: 7.00
Nws 710 Gyrn. 7.23 Gram. 8.00 Nws.
818 Gram. 9.00 Gymn. v d vrouw 9.10
Gram. (9.35-9.40 Waterst.) VPRO: 10.00
Morgenwijding. VARA: 10.2U Gram. 10.55
Voordr 11.15 Gram. 11.25 Pianorecital.
11.50 Lezing. 12.00 Orgel en zang. 12.30
Land- en tuinb. meded. 12.33 Lezing.
12.38 Gram. 13.00 Nws. 13.15 Lezing.
13 20 Lichte muziek. 13.45 Lezing. 14.00
Kamermuz 14.30 Muz. uit het Donauland.
15.50 Gram. 16.00 Voor de oudere luiste
raars 17.00 Oude liedjes. 17.15 Gram
17 30 'Piano-duo. 17.50 Milit. comm. 18.00
Nws. en comm. 18.20 Lichte muz. 18.5"
Act. 19.00 Gram 19.15 Regeringsuitz
De B B 19.30 Lichte muz. 20.00 Nws
20.05 Lichte muz. 20.35 Progr. ov»r de
grenzen v. h. menselijk prestatievermo
gen. 21.00 Festival v. Salzburg: Ork., ko
ren en sol. 22.30 Nws. 22.40 Jazzmuz.
23.10 Lichte muz. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II, 298 m. NCRV: 7.00
Nws. en S.O.S.-ber. 7.13 Gram. 7.30
woord voor de dag. 7.40 Gram. 8.00 Nws.
8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 V. d.
zieken. 9.30 Gram. 9.40 V. d. vrouw.
10.15 Theologische etherleergang. 11.00
Gram. 11.45 Gram. 12.00 Zangrecital.
12.25 Praatje. 12.30 Land- en tuinb. me
dedelingen. 12.33 Gitaarmuz. 12.53 Gram.
ol act. 13.00 Nws. 13.15 Lichte muz. 13.35
Gram. 13.50 Gram. 14.30 Gram. 16.30
Pianorecital. 17.15 Gram. 17.30 Gram.
17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.De
Javaanse volksgroep in Suriname, d. Dr.
Annemarie de Waal-Malefljt. 18.00 Orgel
spel. 18.30 Vocale en instr. groepen.
18.50 Lezing. 19.00 Nws. en weerber. 19.10
Lichte muz. 19.30 Radiokrant. 19.50
Gram. 20.30 Muzikale quiz. 21.00 Klankb.
21.20 Gram. 21.30 Viool en piano. 22.00
Parlem. comm. 22.15 Gram. 22.30 Nws.
22.40 Gram. 22.45 Avondoverdenking.
23.00 Gram. 23.55-24.00 Nieuws.
ENGELAND, BBC Home Service 330
m: 12.00 Ork. conc. 13.10 Gram. 14.10
Ork. conc. 16.30 Zangrecital. 19.00 Sopr.,
klarinet en piano. 19.30 Gevar. progr.
22.30 Gram. 23.06-23.36 Pianorecital.
ENGELAND. BBC Light progr. 1500
en 247 m: 12.00 Gram. 12.30 Nws. en
gevar. muz. 13.00 Gevar. progr, 15.00
Lichte muz. 15.15 Gevar. muz. 15.45 Lich
te muz. 16.45 Uitsl. races en gram. 17.30
Nws. en gevar. progr. 19.30 Nws. en
lichte muz. 20.00 Gevar. progr. 21.00
Gram. 22.00 Gevar. progr. 22.40 Lichte
muziek.
NDR-WDR 309 m: 12.00 Jazzmuz. 13.15
Gevar. muz. 16.05 Ork. conc. 17.45 lichte
muz. 19.30 Ork. conc. 22.10 Jazzmuz.
22.30 Lichte muz. 23.00 Gevar. muz. 0.10
Dansmuz. 1.00 Weerber. en gevar. muz.
FRANKRIJK 3 280 en 235 m: 12.10
Ork. conc. 13.30 Gram. 13.50 Gram. 16.00
Gram. 18.05 Kamermuz. 19.16 Gram.
20.05 Festival v. Montreux: Ork. conc.
22.02 Gram. 23.10 Solistenconc. 23.35
Gram.
BRUSSEL 324 m: 12.00 Gram. 12.42
Gram. 13.15 Gram. 14.00 Klass. conc.
14.45 Gram. 15.00 Conc. (verv.). 15.45
Gram. 16.06 V. d. zieken. 17.10 Gram
18.00 Protest, uitz. 18.20 V. d. sold 18.50
Gram. 19.45 Festival v. Salzburg: La
Finta Semplice, opera buffa. I. d. pauze
gram. en kunstkaleidoscoop. 22.15 Amus
muziek.
484 m: 12.02 Lichte muz. 13.15 Gram
L4.03 Kamermuz. 14.35 Gram. 15.15 Gran.
16.07 Lichte muz. 16.30 Gevar. muz. 17.1(
Gram. 17.20 Festival v. Aldeburgh: koor
zang. 17.50 Werken v. Belgische compo
nisten. 18.40 Verz. progr. 20.00 Koor, ork
en sol. 21.00 Balletmuz. 22.30 Gram.
DUITSE TELEVISIEPROGR.
17.00 V. d. kind. 17.15 V. d. kind. 17.26
18.00 Documentaire. (Regionaal progr.
NDR: 18.45 Die Nordschau. WDR: 18.4,'
Hier und Heute. journ, NDR: 19.25 Dc
scheidsrechter. WDR: 19.25 Romantisch!
reis naar Granada). 20.00 Nws. 20.20
Quiz. 20.50 Filmrep. 21.25 Blik in d. tijd
22.15 Sportrep.
VLAAMSBELG. TELEVISIEPROGR.
19.00 V. d. automobilisten. 19.40 Zoek
licht. 19.55 TV-album. 20.00 Nws. 20.30
Vedettengalerij. 20.55 Toneelkron. 21.25
Wetensch progr. 22.10 Jazzmuz. m. bal
'et.. 22.40 Nieuws
FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR
19.00 Sport. 19.30 V. d. vrouw. 20.00
Journ. 20.35 A l'école des vedettes. 21.40
Post Scriptum. 22.10 Journaal.
(Van een verslaggever)
AMSTERDAM, 17 sept. Binnen en
kele weken zal bij het merendeel van
de 6000 georganiseerde Nederlandse
textieldetaillisten naast de gebruikelij
ke artikelen ook zeep en waspoeder te
koop zijn. Een en ander als een nieuwe
actie van de textielwereld tegen het
cadeaustelsel. Evenals bij de koffie- en
thee-acties wil men het ten geschenke
geven van textiel bij zeep bestrijden
door het artikel, waarmee de textiel-
cadeaus verbonden zijn, tegen een la
gere prijs in de verkoop te brengen.
De textielwinkeliers zullen hun merk
„Textielhuis" in drie soorten voeren:
(Advertentie)
GORDIJNSPIRAAL
met do originele onderdelen
een dubbel stuk huishoudzeep, een pak
waspoeder voor de bonte en witte was
en een pak waspoeder voor de fijne
was. Alle tegen de prijs van 35 ct. per
stuk. Volgens onze zegslieden van de
Mitex en de V.T.I. ligt deze prijs 25 pet.
tot 40 pet. onder de gangbare prijzen.
Uiteraard zijn met deze zeepsoorten
geen geschenken als nylons, lakens,
slopen en baddoeken verbonden. Vrijwel
alle zeepfabrikanten van Nederland
werken momenteel met geschenken.
De gezamenlijke textieldetaillisten
constateren dat hun zeep volkomen
gelijkwaardig is aan de met cadeaus
beladen soorten. Het aanzienlijke
prijsverschil ligt dan ook in het ont
breken van geschenken.
De zeep voor de actie wordt in een
van de buurlanden geproduceerd. De
voorraad wordt in twaalf depots in
het land opgeslagen en dagelijks per
trailer gedistribueerd. Merkwaardig
is dat men bereid is het merk „Tex
tielhuis" ook te leveren aan kruide
niers en drogisten. Dit als teken dat
de actie alleen gericht is tegen de fa
brikanten, die inmiddels bij bespre
kingen al hebben laten weten dat het
hen onmogelijk is de zeepverkoop
zonder geschenken te voeren.
„Wij hopen het euvel met deze actie
te beëindigen", zei de heer B. I. Te-rheij-
den van de Commissie Cadeaustelsel
Textielhandel, „het is een interessante
toetssteen voor de koopgewoonten van
de Nederlandse huisvrouw. Wij hopen
dat de actie zal slagen.
(Van onze speciale verslaggever)
DEN HAAG, 17 sept. Bij de toe
passing van asfalt als bekleding van
zeedijken, doet men van tijd tot tijd
minder gunstige ervaringen op. Diverse
taluds, ook van vrij jonge dijken, blijken
de voortdurende golfslag niet te kunnen
doorstaan; vooral als zich door onder-
waartse druk al scheuren in de asfalt-
deklaag hebben gevormd, is het weer
standsvermogen tegen het zeewater
sterk verminderd.
Verdere studie omtrent de vraag, hoe
met een asfaltmengsel de beste resul
taten zijn te behalen, is daarom wense
lijk. Aldus enkele conclusies uit een
rapport van de werkgroep Gesloten
Dijkbekledingen, waaruit ir. P. A. van
de Velde van de Rijkswaterstaat giste
ren op een bijeenkomst van de Vereni
ging voor bitumineuze werken alvast
het een en ander bekend maakte.
Uit zijn betoog bleek, dat de deskun
digen in de dijkenbouw aanvankelijk
van asfalt een zeer gunstige verwach
ting hebben gekoesterd. Vrij spoedig
evenwel openbaarden zich al verschil
lende twijfelachtige eigenschappen. Zo
kwam vast te staan, dat bitumineuze
bekledingen als uitermate gunstige voe
dingsbodems zijn aan te merken voor
draadwieren, zeepokken en andere or
ganismen. Deze woekeringen plegen
de grondslag te leggen voor de latere
vernielingen door het zeewater. Zijn de
dijken bestrooid met split of schelpgruis,
dan hechten de organismen zich uiter
aard nog gemakkelijker vast. Een af
doende remedie is nog altijd niet gevon
den. Op diverse punten op de dijk rond
om de bouwput in het Haringvliet zijn
vergiften in het asfaltmengsel ver
werkt, en de resultaten hiervan dienen
te worden afgewacht.
Wel is geconstateerd, dat op zuivere
bitumen geen groei van wier, algen of
zeepokken voorkomt. De dijk van de
Emmapolder in Groningen is bewerkt
met creosootolie, waarmee men het as
faltbeton min of meer steriel hoopt te
hebben gemaakt.
Scheurvorming treedt voornamelijk
op, wanneer het asfaltde-k van onderen
een druk krijgt te verduren, bijvoorbeeld
wanneer de teen van de dijk beneden
de gemiddelde hoogwaterstan is gele
gen. Voorbeelden van dit verschijnsel
zijn te vinden in de pas in 1958 gelegde
dijk over de Plaat van Onrust in het
Veerse Gat, oij de Schelphoekdijk op
Schouwen en tot voor enige tijd in de
versterking van de Vlissingse boule
vard. Nog een andere belangrijke con
clusie in het rapport luidt, dat in het
algemeen maar één asfaltdeklaag dient
te worden aangebracht. Asfaltbeton op
zandasfalt is niet aan te bevelen. Voorts
is een grotere mechanisatie gewenst,
zowel bij het spreiden als bij het ver
dichten van de asfaltlagen. maar de
machines, die hierbij het best dienst
kunnen doen, zijn nog niet uitgevon
den.
Advertentie
Pensioenverzekeringen
een eeuw levensverzekering
AMSTERDAM, 16 sept. De recht
bank heeft dt door de officier van.
justitie gevraagde tweede verlenging
van het bevel tot voorlopige hechtenis
voor dertig dagen van de Amstelveense
drukker-publicist Z. afgewezen. Vrijdag
eindigt de tweede periode van dertig
dagen voorarrest en dan zal de heer Z.
in vrijheid worden gesteld.
Hij wordt ervan verdacht medewer
king te hebben verleend aan het ver
vaardigen van valse identiteitsbewijzen
voor de Algerijnse opstandelingenorga
nisatie F.L.N.
Advertentie
■=R0TTÉRDAMSCH BEUGGINGSCONSORTiUM KV.
BLAAK 10 ROTTERDAM
iimiiiiiiiiiiimiimiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimimiiiimiiiiiimiiiimmmiiimmmmi
miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiillliii
23
Ze ging op de leuning van een stoel zitten en
pakte nerveus een nieuwe sigaret. Eileen bemerkte
dat haar hand trilde, toen ze die aanstak. Eileen's
ergernis verdween op slag. Als bij ee-n mens mei
zoveel zelfbeheersing als Annette haar innerlijke on
rust zichtbaar werd, dan moest het hier wel om
zeer ernstige problemen gaan. Maar wat kon het
toch z;jn. dat Annette pijnigde?
„Het is alles zo zinloos," zei Eileen op haai
vage manier.
„Je kunt toch niet je leven lang met haat in je
hart blijven rondlopen!"
„Wie haat er dan!" riep Annette vol vertwijfeling
uit.
David geeft zelf toebegon Eileen, doch ze
wérd door Annette in de rede gevallen.
,Ook David haat Hoffmann niet."
„Maar hij vermijdt hem!"
Hij voelt „ich in tegenwoordigheid van een Duitser
alleen maar onbehaaglijk."
„Jjj blijkbaar ook!" zei Eileen. Haar gunstige
ogenblik leek nu wel te zijn aangebroken. Nu zou
Annette toch wel kleur moeten bekennen! Of ,acht
ze soms werkelijk, dat haar c ngewoon gedrag Eileen
niet zou zün opgevallen? Maar Annette antwoordde
rustig:
„Je verbeeldt je maar wat. Waarschpnluk oen
ik de laatste weken wat geprikkeld en overwerkt.
Ik ben alleen maar doodmoe. Doodmoe zijn we alle
maal. Heel Engeland gaapt en is volkomen uitgeput.
Zelfs de dynamische David is door deze algemene
apathie besmet."
„Ik ben moe noch uitgeput," verklaarde Eileen
stralend.
„Dan mogen ze je wel feliciteren en benijden."
Eileen trok haar schouders op.
„Nu, misschien vergis ik me of je wilt niet
dat ik me meng in je persoonlijke aangelegenheden
O, mooi, de thee! Jij neemt toch ook een kop,
hè?"
„Ja, goed, ik neem ook een kop," zei Annette
geduldig, maar bij wijze van zwak protest bleef ze
44
op de stoelleuning zitten in plaats van het zich
gemakkelijk te maken in een fauteuil. Niets zou
haar ertoe kunnen bewegen een zogenaamd gezellige
avond met Eileen en Hoffmann door te brengen.
Achter Patrick verscheen de grote slanke gestalte
van de blinde componist. Hij wist nu al zo goed
de weg in huis, dat hij er nauwelijks meer gebruik
maakte van zjjn witte stok. Annette zag echter toi
haar verademing, dat hij zijn zwarte bril op had.
De aanblik van die starre, levenloze blauwe ogen
bleef haar bespaard... die vreselijke ogen, die haar
eens met een uitdrukking van koude spot van ondei
tot boven hadden opgenomen. En toen hij warm en
vriendelijk goedenavond zei, was zijn stem vrij van
die harde, gebiedende toon van toen, die deed den
ken aan het kletteren van ijzer. Honende superior)
teit en koude triomf hadden plaats gemaakt voor
deemoedige beminnelijkheid en dankbare bescheiden
heid.
„Aardig van u, dat u ons gezelschap komt hou
den," zei Eileen, „komt u erbij zitten. Hier is een
stoel."
Eileen gaf zich zo veel moeite voor de jongeman
alsof ze daardoor de koele terughoudendheid van
haar vriendin wilde goedmaken.
„Hier is je thee, Annette."
„Dank je."
Bij het horen van Annette's zachte, donkere stem
wendde Hoffmann zijn hoofd om.
„O, mademoiselle Vernier is ook hier! Goeden
avond!"
„Goedenavond," antwoordde Annette.
„Hoe gaat het met uw werk?" vroeg Eileen snel
om geen verlegenheidspauze te laten ontstaan.
„De kleine composities zijn klaar, maar aan het
grote concert en de ilustrerende muziek heb ik
me nog niet gewaagd," verklaarde Hoffmann le
vendig. Hij wist nog steeds niet, dat in Engeland
vragen meestal slechts een retorisch karakter heb
ben en geen uitvoerige beantwoording behoeven.
Een kort „Dank u, goed" zou volkomen voldoende
zijn geweest. Dich ditmaal scheen Eileen haar vraag
werkelijk in ernst te hebben gesteld. Ze vroeg nog
honderd andere dingen, waarop Hoffmann maar al
te graag in ging. Ze had de roman, waarop de film
gebaseerd was, niet gelezen. Hans trouwens even
min. Ze hadden hem het draaiboek voorgelezen en
de scènes waarvoor hij muziek moest componeren»
in blindenschrift laten schrijven.
Eileen wilde graag de inhoud van het verhaal
weten.
„Verveelt u dat niet?" vroeg Hans en greep met
tastende hand naar zijn theekop.
„In tegendeel, dat is toch heel erg interessant,
vind je ook niet, Annette?"
„Natuurlijk," haastte Annette zich te verzekeren.
Eileen had haar uit haar gedachten losgetrokken
haar met een pijnlijke ruk teruggehaald in de
werkelijkheid van het ogenblik, in deze kamer. Wat
was ze ver weg geweest! Tijd en plaats waren ge
weken voor de wilde stormloop van haar herinne
ringen, en opnieuw had ze op de verlaten, met hard-
bevroren sneeuw en ijs bedekte landweg gestaan
die van een dorp in de Ardennen naar Luik voerde.
In plaats van naar het gezellig knetteren van het
hout in de haard had ze staan luisteren naar de don
der van het geschut in de verte. In plaats van een
sierlijk gedekt theetafeltje had ze besneeuwde bo
men voor zich gezien, die hun takken spookachtig
en klagend uitstrekten naar de kleurloze nachthe
mel. Hoffmann's stem kwam als van heel ver:
„Nu, dat zit zo. De heldin van onze film..."
De heldin, dacht Annette bitter. Hij daar weet
meer van heldinnen dan alle romanschrijvers van
de wereld bij elkaar.
„De heldin is een mismaakte violiste. Ze hinkt,
maar verder is ze heel mooi en aantrekkelijk!"
„Natuurlijk," mompelde Annette sarcastisch.
(Wordt vervolgd