Communistische propaganda spaart de wetenschap niet Spannende strijd om avond in hel Huis der Vriendschap werkelijk neutraal te houden D m Communistisch verzet tegen Duitse depots in Frankrijk Vrijmoedige visie van Sartre op het Algerijnse drama Kloosters in POLEN onder nieuwe zware belastingdruk NIEUWE EERSTE NEDERLANDSCHE 11 ERVARINGEN IN MOSKOU Franse C.P. bereidt acties voor ,De onafhankelijkheid van Algerije is een uitgemaakte Bouw van kerken wordt bemoeilijkt WOENSDAG 21 SEPTEMBER 1960 PAGINA 7 door prof. dr. H.v. STRAELEN S.V D kalmeert zonder slaap te verwekken Het proces van het „Réseau Jeanson" Over ongeveer twee weken Nehroe spreekt met Eisenhower GEEN redding voor Japanse mijnwerkers Oud sfafion vernieuwd Toon Hermans met „One-man-show" in Wenen „Ein Chevalier aus Tulpenland" - „Ballonnetje" te Hollands Fantastische kritieken maken Toon stil ■ËsM Koffie-theater in „Tingel-Tangel" iiiiiiiiiir Goede Herder 100 jaar Advertentie Het is de derde dag van het con gres en allen van de Japanse afdeling (bij de andere secties gebeurde dat niet) worden uitgeno digd 's avonds om 8 uur in het Huis van de Vriendschap der Volkeren voor een officiële receptie te ver schijnen. Met verschillende wagens worden we naar het imposante ge bouw gebracht, dat, zoals ik later vernam, steeds gebruikt wordt voor de ontvangst van diverse politieke delegaties. Het is inderdaad een fijn gebouw met een mooie koepel en het moet daar vroeger neergezet zijn door een tsaar voor een of andere ballerina. Van binnen is het heel mo dern en zeer kapitalistisch ingericht. We worden ontvangen in een prach tig versierde zaal, geheel in rode plu che uitgevoerd. Er staan twee lang werpige en mooi gedekte tafels en een kleine, die het hoefijzer moet vormen, bestemd voor de VIP's (very important persons). Ik zie er reeds vele aanwezigen, oude beken den van de sectievergaderingen, maar ook tref ik daar allerlei mensen, die ik nooit ontmoet had, zowel Russen als Japanners. Onder de eersten wa ren heel wat rode leiders en onder de laatsten een aantal rode professoren uit Tokio en Osaka. Hier heerste wer kelijk een geheel andere atmosfeer en ik dacht: wat moet dit alles! Na een inleidende en staande kennismaking, die een kwartier duurde (we waren met ruim 200 man) worden alle aan- Hoogleraar aan de NANZAN-universiteit te NAGOYA papan) wezigen verzocht aan de keurig ge dekte tafels plaats te nemen en tege lijkertijd komt een Russisch japano- loog met 2 rode bazen naar me toe en verzoekt mij te presideren. Ik wist niet, hoe ik het had en voelde me allerminst op mijn gemak. Tot tweemaal toe weigerde ik. „Neen, maar u hebt zoveel boeken over Japan geschreven, die hier in Rus land ijverig bestudeerd worden, dat u toch de aangewezen persoon bent om..." etc. etc. Enfin de gebruikelijke kletspraat. Tenslotte neem ik het aan tegen wil en dank en met een vrij be zwaar gemoed. Aan tafel word ik ge flankeerd door twee hoge heren van de partij. Er komt een zwerm fotogra fen en cineasten en de speeches begin nen. De eerste 20 minuten waren de toespraakjes zeer kort, vrij tam en ge heel toelaatbaar. Dan wordt plotseling een vijftal micro- crofoons voor me neergezet en wordt mij verzocht het gezelschap toe te spreken, hetgeen ik beleefd weiger, zeggende o.m. dat ik op een en ander niet was voorbereid, dat dit een re ceptieavond is voor alle gasten, waar het toch niet gebruikelijk is. dat men direct moet gaan spreken e.d. Mijn weigering is nauwelijks geac cepteerd of daar begint een politieke propaganda zich te ontketenen zo intens als ik me nauwelijks had kunnen voor stellen. En ik zit daar te presideren e midden van rode bazen in de schaduw van het Kremlin! „Alle heiligen in de Hemel komt mij te hulp. Pater Ricci, die in China zo'n prachtig getuigenis hebt afgelegd, geef me de nodige kracht, Pius XII, paus Joannes, Mère Yvonne. Kleine H. Theresia, Trappis ten van alle landen, mijn geestelijke backbone, staat me met uw gebeden bij." Al die lieve heiligen in de hemel en wijze figuren op aarde flitsten werke lijk door mijn gedachten en ze hebben me geholpen boven mijn stoutste ver wachtingen. Toen ik zo een drie kwartier een en ander aanhoord haa het knetterende van Marxistisch-J .em- nistische salvo's vertelde ik aan de leiders, dat ik op mijn aanvankelijke weigering terugkwam en toch graag even zou willen spreken. Dit werd on der applaus aangenomen. Een ogenblik later stond ik op, dames-tolken schaar den zich achter mij (ik sprak m het In ons blad heeft prof. dr. H. van Straelen S.V.D. op 14 en 15 september verslag gegeven van het 25ste In ternationale Congres van Oriënta listen, dat vorige maand in Moskou is gehouden. In bijgaand artikel schenkt hij aandacht aan enkele per soonlijke ervaringen, die hij. tijdens het congres heeft opgedaan. Japans aangezien de helft van de aan wezigen Japanners waren en meer dan zestig procent van de aanwezige Russen Japans verstond) om een en ander in het Russisch en Pools te vertalen. Een vijftal luidsprekers werd voor me neergezet en de ci neasten gingen aan het draaien. Voor ik begon, verkeerde ik wer kelijk in hoogspanning, maar toch, toen ik opstond, kwam er een grote rust over me en de meest moei lijke Japanse zinsconstructies kwamen me zo makkelijk aangewaaid, als ik zelden beleefd heb. (Zonder voorberei ding Japans spreken, blijft altijd een hachelijk ondernemen). Ik voelde me zichtbaar gesteund door Gods lieve hei ligen en die vele stille bidders op aarde. Dames en heren oriëntalisten. Ik ben u ten zeerste dankbaar, dat u mij op deze officiële receptie hebt uitgeno digd. Dat u mij daarenboven deze ere plaats geschonken hebt, dunkt me toch wel een bewijs, dat u zeer breed van opvatting bent. weet immers voor welke idealen ik sta; mijn kleding ver telt u toch heel duidelijk, waarin ik geloof met al de vezelen van mijn ziel en zolang er licht in mijn ogen en lucht in mijn longen is; mijn ambt zegt u aan wie ik gehoorzaam. Dat is u alles heel klaar en duidelijk. Dat u, Sovjet- Russen, desniettegenstaande mij hier deze ereplaats hebt aangewezen, is voor mij toch wel een bewijs, dat u ook een open oog hebt voor andere zienswijzen, dat u in het rijk der ge dachte een zekere sportiviteit aan de dag legt. (Applaus). Maar, dames en heren oriëntalisten, mag ik dan bij de zen een beroep doen op uw sportiviteit en u verzoeken uw politieke propaganda te staken. Dat valt toch geheel buiten de lijn van dit congres. Zeker, als we het over philosophie of over godsdienst hebben, dan lopen zeer zeker onze we gen geheel uiteen. Evenwel de oriënta listiek en in het bijzonder de Japano- logie heeft niets te maken met gods dienst of Weltanschauung. Dames en heren oriëntalisten, hoe dikwijls ik ook al het woord gevoerd moge hebben op onze sectievergaderin gen, ik heb toch nergens een directe propaganda gemaakt voor het Chris tendom, dat ik belijd, ook niet voor een of andere politieke constellatie, welk on derwerp ik zelfs nooit heb aangeroerd. Zoiets hoort nu eenmaal op dit congres niet thuis. Als u er derhalve prijs op stelt mij nog langer deze avond in uw midden te hebben, dan verzoek ik u bij deze, het Marxisme, Leninisme en iedere politieke aanduiding geheel ach terwege te laten. Ik ben ervan over tuigd, dat u mij daarin tegemoet zult komen en dat ik zodoende het genoegen mag smaken ook verder deze avond in uw midden te verkeren." Al met al sprak ik ongeveer een minuut of tien. Het ontging mjj niet, dat de tolken, toen ik ongeveer aan de helft van mijn speech was gekomen, een teken kregen om de vertaling ver der te staken. Mijn woorden werden ze ker niet geschikt bevonden voor Rus sische consumptie. Nauwelijks was ik uitgesproken of daar kwam vanuit een hoek zacht applaus en onmiddellijk stond er iemand op een professor uit Tokio die zich geheel bij mijn woorden aansloot. Nog anderen uit die hoek meldden zich en spraken in de zelfde geest. Toen legde zich over de gehele zaal een zekere rust. Geen woord rode propaganda werd meer gesproken, alhoewel we nog een twee uur bij el kaar bleven. Na 11 uur werden we verzocht ons naar een andere zaal te begeven, waar ons in een soort bioscooplokaal ook weer prachtig ingericht een mooie Russische kleurenfilm getoond werd. Goed 12 uur gingen we uit elkaar. Er kwam nog even een partijbaas naar me toe om me de hand te schudden en hij voegde me toe: „Wat u gezegd hebt, is natuurlijk üw zienswijze en wij, communisten, zijn het daarmee niet eens"; en hij zei dat op een toon, alsof hij me als het ware beklaagde. Enige minuten later reed ik door het nachtelijke Moskou. Ik passeerde de be ruchte Loebjanka gevangenis, die schijnbaar voor mij nog geen gereser veerde plaats had. Op de tinnen van het Kremlni draaiden de verlichte ro de sterren. 's Lands Kroniek (Advertentie) e vierde dag van het Congres stierf prof. Galperin, een der be kendste Russische japanologen in mijn armen. Tijdens een speech kreeg hij plotseling een hartaanval. De Russen werden zeer zenuwachtig en vroegen mij terstond wat er gebeuren moest. Het was duidelijk, dat het zeer ernstig was. Ik gaf hem onder voor waarde de absolutie, maakte zijn kle ding wat losser, bad enkele gebeden en vroeg natuurlijk om een dokter. Een Russische vrouw keek me aan of ze me verslinden wou. Eerst na ruim 10 minuten verscheen er een vrou welijke dokter. Toen was de dood reeds ingetreden en als een „total loss" werd deze pro fessor van het intellectuele productie apparaat der Sovjet-Unie afgeschre ven. Het was haast niet om aan te zien, hoe het stoffelijk overschot op een soort draagbaar werd gelegd en met terdaad uit de weg werd geruimd, zoals men dat met afval doet. Even later begon de volgende spre ker, alsof er niets gebeurd was. Hier geen: „Vertrek christenziel", hier geen „in paradisum deducant te angeli", hier geen „subvenite, sancti Dei", hier geen hemels „occurite an geli Domini" om zijn ziel op te van gen en voor Gods aanschijn te voe ren; neen, hier in Sovjet-Rusland al leen wat koolhydraten, die zo gauw mogelijk verbrand moeten worden en daarmee is alles uit en gaat men over tot de orde van de dag. Dat is keihard, godloos communisme! (Van onze correspondent in Bonn) BONN, 21 sept. Blijkens informa ties die 'men alhier van Franse instan ties heeft ontvangen, is de Franse com munistische partij bezig met de voor bereiding van acties tegen materieel- depots der „Bundeswehr". die eventu eel op Franse bodem zullen worden aangelegd. Tussen de regeringen in Parijs en in Bonn zijn onderhandelin gen over de aanleg van dergelijke de pots gaande. De actie der Franse communistische partjj zou zich niet beperken tot anti- Duitse propaganda met affiches en (Van onze Parijse correspondent) PARIJS, 21 september Afkomstig van Jean-Paul Sartre, die wegens verblijf in Zuid-Amerika niet in staat is monde ling te komen getuigen in het proces van het „Réseau Jeanson" is door de verdediging gistermiddag voorlezing gedaan kunnen worden van een schrij ven, waarin de vermaarde auteur bij zonder ongeremd zijn visie en gevoelens geeft terzake van het Algerijnse dra ma. Het staat te bezien of hij er de zaak van de beklaagden voorzover deze zaak de zo spoedig mogelijke her krijging van hun vrijheid is mee zal hebben gediend. Maar het schrijven klinkt dan ook meer als een individu eel manifest van Sar tre gericht tot Frankrijks verdeelde „gauche" (linker zijde) culminerend in een aansporing om zich als één man achter het Alge rijns Nationaal Bevrijdngsfront te scharen. „De onafhankelijkheid van Algerije", aldus verklaart Sartre onder meer, „is een uitgemaakte zaak. Zij zal binnen een jaar haar beslag krijgen, of binnen BERLIJN,. 20 september (K-N.P) -^endegoedereri in'de v^egere Duit- De communistische autoriteiten van Polen hebhen een nieuw systeem van belastingheffing voor de religieuze ge meenschappen in het leven geroepen, waarmee zij het voortbestaan van vele dezer instellingen onmogelijk maken en zichzelf de bezittingen eigen maken. Het, nieuwe systeem gaat uit van een heffing op het geheel der bezittingen, waardoor het mogelijk is de belasting zo progressief te maken dat zü het zesvoudige oplevert van wat een h"f- fing per afzonderlijke instelling zou op brengen: nl. in plaats van tien tot vijf tien procent nu vijfenzestig procent. In theorie zou het mogelijk zijn, dat de huizen in Polen door de zusterhui zen in het buitenland worden geholpen, maar de regering heeft onlangs nog een wet uitgevaardigd, waarbij de fondsen, die worden overgemaakt, aan belasting worden onderworpen. Een an dere maatregel is van kracht gewor den zonder ooit te zijn gepubliceerd; daarin wordt het de Kerk verboden on- se gebieden te bezitten. Hiermee is een in 1946 toegekend recht van de Kerk ongedaan gemaakt. Men moet erbij zeg gen, dat dit decreet tot op heden spaar zaam toegepast is, maar waar het in werking getreden is, is zijn invloed ruï neus geweest. Behalve deze belastingen op de inko mens van het klooster en kerken zijn ook alle giften en inkomsten, bestemd voor sociaal werk en voor bouw of her stel van kerken aan oelastingen onder worpen. Dit besluit is een tijd lang op geschort, hangende de besprekingen met het Pools episcopaat. Toen deze echter geen resultaat opleverden, zijn zn van kracht geworden. Overigens wordt de bouw van nieuwe kerken ver hinderd door het weigeren van bouw vergunningen, terwijl reeds vroeger verleende vergunningen ongedaan wor den gemaakt door eenvoudig de grond die voor de nieuwe kerk was bestemd, te confiskeren. Op verscheidene plaat sen heeft dit reeds tot botsingen tussen de katholieken en de politie geleid. vijf jaar, door „vereenkomst met Frankrijk of tegen Frankrijk. Na een referendum of door de internationali satie van het conflict. Ik weet het niet. maar het is een feit." Sartre betoogt dan dat de Algerijnse oorlog Frankrijk doet „verrotten". De gelei delijk aan opgelegde beperking van de vrijheden, het verdwijnen van het poli tieke leven, de veralgemening van de foltering, de permanente opstand van de militaire macht tegen de burgerlijke macht markeren" zo zegt hij, „een zeer langzame ontwikkeling. Ten over staan van deze ontwikkeling L de lin kerzijde machteloos. Zij zal het blijven, zolang zij niet bereid is al haar krach ten te verenigen met de enige kracht die werkelijk tegen de gemeenschap pelijke vijand van de Algerijnse vrijhe den en van de Franse vrijheden strijdt, d.w.z. met het Algerijns Nationaal Be vrijdingsfront." Sartres schrijven be vat dan een passage waarin hij poneert, dat in het buitenland de „verklaring terzake van het recht van dienstwei gering in de Algerijnse oorlog" waar aan hjj zelf zijn handtekening had gege ven, begroet is geworden als een „her- ontwaken van het Franse verstand". Dan komen het proces en de beklaag den ter sprake. „Indien Francis Jean son mij gevraagd had valiezen te dra gen of Algerijnse strijders onderdak te verlenen", aldus Sartre, „en als ik dat zonder risico voor hen had kunnen doen, zou ik dat zonder aarzelen hebben ge daan". Hij betoogt daarna nog dat de krachtmeting met het leger, uitgesteld sinds 1956, onvermijdelijk is en conclu deert dan als volgt: „Deze mannen en deze vrouwen in de beklaagdenbank zijn niet alleen. Zü zijn zoveel als onze afgevaardigden. Wat zij vertegenwoor digen is de toekomst van Frankrijk, en het gezag dat zich opmaakt hen te oordelen vertegenwoordigt reeds niets meer". vlugschriften. De Franse communisten zouden ook proberen stakingen te for ceren. Als argumenten tegen de sta tionering van „Bundeswehr"-depots in Frankrijk en het daarbij behorende Westduitse militaire personeel zullen vergelijkingen worden getrokken tussen bondskanselier Adenauer en Adolf Hit ler (dit is ook de officiële Moskouse „lijn") en tussen de huidige „Bundes wehr" en de voormalige „Wehrmacht". Voorts zullen de Franse communisten er op spelen, dat de stationering der Duitse depots het gevaar van lucht- en atoomaanvallen op Franse doelen ver hoogt. De Franse communistische partij wil proberen om voor deze acties de steun te krijgen van de vroegere ma- quis en de oud-strijders. In officiële Franse kringen staat men geenszins afwijzend tegen de West duitse verlangens naar stationering en inrichting van materieel-depots der „Bundeswehr". zolang deze de Franse interessen niet schaden. Ook Frankrijk heeft de bondsrepubliek nodig als „mi litair voorterrein". In Bonn is men er van overtuigd, dat de Frans-Duitse be sprekingen over dit onderwerp binnen afzienbare tijd tot concrete resultaten zullen leiden. Zodra deze zijn bereikt moet er op worden gerekend, dat de Franse communistische partij met haar actie begint. In Bonn heeft men de verwachting uitgesproken, dat in een dergelijk geval president De Gaulle „vastberaden" tegen de communisten zal optreden. WASHINGTON, 21 sept. (U.P.I.) Volgens diplomatieke zegslieden zal de Indische premier, Jawaharlal Nehroe, waarschijnlijk eind dezer of begin vol gende maand besprekingen voeren met president Eisenhower van de Verenig de Staten op het Witte Huis. Nehroe, die op 25 september in New York arri veert om de Algemene Vergadering der Verenigde Naties bij te wonen, is de eerste premier van een land van het Britse Gemenebest, die naar de Verenigde Naties gaat en hjj zal waar schijnlijk ook de eerste zijn die door Eisenhower wordt ontvangen. TOKIO, 21 sept. (Reuter) De hoop om 67 mijnwerkers, die sinds dinsdag ochtend in een mijn te Hosloe, op het Japanse eiland Kioesjoe, van de bui tenwereld waren afgesneden, te redden, is opgegeven. De mannen zijn verdron ken. doordat water van een rivier de mijn binnendrong. Zestig mijnwerkers wisten te ontkomen. De rivier had na een hevige regenval een dijk, die door^ droogte was verzwakt, doorbroken. Ten) minste vierhonderd man hadden ge tracht de stroom om te leiden en de mijn droog te pompen, maar alle po gingen faalden. Toon Hermans is er helemaal stil van. En toch is hij wel een en ander gewend. 't Is ongeloof lijk. Letterlijk alle kritieken zijn fan tastisch", vertelde hij ons dinsdag morgen. Maandagavond na de pre mière van zijn „One-man-show" in het Weense Renaissance-theater werden hem de kranten gebracht. In de kleedkamer begon hij te lezen. Enor me koppen. „Ein Chevalier aus Tul penland." „Frankrijk heeft zijn Eiffel- toren, zijn wijn en zijn chansons; Nederland heeft zijn windmolens, zijn kaas en Toon Hermans." En waar hij misschien nog wel het meest trots op is: „Ein groszer Kleinkünstler und ein richtiger Dichter dazu." Geen wonder dus, dat Toon Hermans en de zijnen er maandagavond een feestje van gemaakt hebben. Hjj had tegen de première op ge zien als tegen een berg. En toen om kwart voor acht zaterdagavond voor het eerst in het Renaissance-theater het doek opging voor zijn one-man- show, voelde hij zich volkomen ver doofd. Het heeft wel een half uur geduurd eer hij merkte, dat zijn show echt aansloeg. Het liedje van de oude grammofoon, „Méditerrané" en het goochelnummer verwekten ware ova ties en de pure poëzie van „My son", een verbluffend fraaie Engelse ver taling van het liedje voor zijn zoon, die wakker wordt als hij 's avonds uit het theater huiswaarts keert, bleek bijzonder aan te slaan bij het Weense publiek. „Een sensationele avond", schrijft een der critici. „Ein richtiger Kraft-akt", zegt een ander. Het enige Nederlandse nummer uit de show, „Het ballonnetje", bleek achteraf te Hollands. Het zal waar schijnlijk vervangen worden door een ander liedje. Overigens staat de defi nitieve vorm nog lang niet vast. Her mans moet het programma nog uit proberen, net zoals in ons land. Alleen het allerbeste blijft over. De Oostenrijkse televisie kwam rap- meteen met verleidelijke aanbiedin gen, maar voorlopig is er nog geen sprake van een tv-optreden. Eerst maar eens zien, het negenhonderd plaatsen tellende theater zo vol moge lijk te krijgen. De impresario's twij felen er na de enorme kritieken van maandagavond niet meer aan, of de show wordt een geweldig succes. Maar Toon Hermans blijft rustig. Hij weet maar al te goed, hoe lang hij in Nederland heeft moeten zwoegen om het publiek op zijn hand te krij gen. Zeker, de eerste reacties zijn overweldigend en zelf weet hij niet goed, wat hij erop zeggen moet. Maar hij weet ook, dat hij nog een maand lang avond aan avond zijn uiterste best zal moeten doen om het Weense publiek te blijven boeien. Er waren nogal wat Nederlanders in de zaal, zaterdagavond. Onder hen bevond zich ook de echtgenote van de Nederlandse ambassadeur in Wenen. Ze hebben zich geweldig geamuseerd. „Wat me nou eerlijk het meest ver baast, is dat de mensen daar de teksten zo prachtig gevat hebben, ook al zit er nogal wat Engels en Frans in m'n show." Wanneer men op de kritieken afgaat, en op wat Toon Hermans ezlf ervaren heeft, dan is deze one-man-show een enorm succes geworden, ondanks het feit, dat tot vóór zaterdag niemand in Wenen Toon Hermans of het begrip one-man- show kende. Het ouderwetse station Drieber gen-Zeist waar de koffie zo goed is! zal afgebroken wor den en door een modern bouwsel ver vangen worden. Het werd waarachtig wel tijd, want het is een van de oud ste stations van ons land. De hoge voetbrug, die er in 1894 kwam om van het ene perron op het andere te komen en waarover al heel wat haas tige reizigers zijn gestruikeld, ver dwijnt al heel gauw. Hij heeft zater dag voor het laatst dienst gedaan, want maandag is de tunnel geopend en tot grote opluchting van de reizi- Toon Hermans zingend in een fiacre op weg naar het Renaissance theater in Wenen voor zijn „One man show". iiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiimtiiimiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiHiiiiHiHimiiiiHiniiiiH gers, die uit de richting Zeist komen en vaak lang voor de gesloten over wegbomen moesten wachten, is ook de nieuwe noordelijke ingang in ge bruik genomen. Deze ingang wordt zo nodig afge sloten met een groot ijzeren hek, be zaaid met En-Essertjes. Niet de leu ke mopjes uit „Tussen de rails", maar de initialen van ons bloedeigen Nederlands spoorwegbedrijf. Men vindt er direct een fraai plaatskaar- tenkantoor en behoeft dus, wanneer men naar Utrecht wil reizen, niet eerst de tunnel door om aan het oude station zjjn kaartje te kopen. Het oude stationnetje dateert reeds van 1844, toen de spoorlijn Utrecht-Drie bergen nog maar een doodlopen de lijn werd geopend. In maart 1845 werd de lijn doorgetrokken tot Veenendaal (De Klomp) en een paar maanden later tot Arnhem en in 1856 kwam er zelfs via Drieber gen een doorverbinding met Duits land. De dubbele, naam Driebergen-Zeist, die ook al eens omgekeerd geluid heeft, werd gekozen om zowel Driebergen als Zeist eer te geven. Zeist heeft nog een eigen station gehad nu in gebruik bij het autobussenbedrijf, de N.B.M. toen er een „lokaaltje" Utrecht-Zeist reed, van de destijds con currerende N.C.S., later een aangeno men dochter van de S.S., die de lijn naar Driebergen en verder exploiteer de. Later zijn al die spoorwegmaat schappijen, zoals men weet, gaan fu seren en werd de N.S. geboren. Over een poosje komen er bij het station Driebergen-Zeist ook automa tische halve overwegbomen en zal het hinderlijke wachten, dat op de oude straatweg naar Arnhem nog al eens voorkomt bij de veelvuldige treinenloop, aanmerkelijk worden be kort. ■■iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiHiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinniniiiiiiiii,, rot 30 september is er sinds dins dag in Sieto Hoving's Tingel- Tangel op de N.Z. Voorburg wal te Amsterdam gelegenheid om tijdens de lunchpauze een aantrekke lijk cabaret te genieten. Een leuk idee! Een beetje zon halverwege de arbeids dag, een injectie vitaminen juist vol doende om zonder al te veel moeite de dreigende sleur te doorbreken. On der de titel „Koffie-theater" verzor gen daar Greet je Kauffeld, Adéle Bloemendaal, Donald Jones en Joop Admiraal twee maal een programma van een half uur. Om half een en om kwart over een. De algehele leiding berust bij Hans Mulder; Han Reiziger schreef melodietjes en zit tijdens deze muzikale lunch achter de piano, geas sisteerd door Aart Gisolf met de bas. Greetje Kauffeld zingt een paar aar dige liedjes, waaronder het bekende „Niet voor mij" en Donald Jones is haar waardige tegenpartij; samen ko men zij tot plezierige en geestige duetjes. Adéle Bloemendaal met haar ,,penose"-lied doet voortreffelijke gekke dingen; Joop Admiraal, die en kele gedichten van Hans Lodeizen zegt, laat de ernst volkomen varen in zijn optreden met een pop, een aller zotste vertoning. Wie tussen de mid dag een ogenblikje zich wil ontspan nen moet Tingel-Tangel maar eens binnenlopen. Greetje Kauffeld en Donald Jones in een duet je tijdens het koffie-theater in „Tingel-tangel". Luchtbrug verdwijnt. Donderdag is het honderd jaar ge leden, dat in Zoeterwoude-Lei- derdorp het tehuis „De Goede Herder" werd gesticht. Het was de eerste nederzetting in Nederland van de congregatie, die in 1835 door zus ter Maria Euphrasia Pelletier werd gegrondvest. Deze congregatie stelt zich ten doel, de heropvoeding van moeilijk opvoed bare meisjes. In honderd jaar werden in Leiderdorp ongeveer 3400 jonge meisjes, die door gebrek aan ouder liefde gevaar liepen geestelijk ten on der te gaan, liefderijk opgenomen als flinke vrouwen afgeleverd aan de we reld. De jubilerende „Goede Herder" heeft op het moment honderdveertig meisjes onder zijn hoede. Het tehuis is een zgn. open inrichting: de meisjes bezoeken de ULO of ander voortgezet onderwijs in de stad. De zusters zelf geven opleiding in de vrouwelijke vak ken zoals costumière, coupeuse, koken en andere vrouwelijke bezigheden. Het feest wordt 22 september ge vierd met een Pontificale H. Mis, op gedragen door mgr. Jansen, bisschop van Rotterdam, in de kloosterkapel en met een receptie. Advertentie N.E.N

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1960 | | pagina 7