vijr en zeventig jaar RADIOCOMMUNICATIE OP GROTE AFSTAND: Astronomen vrezen belemmering van hun onderzoek ANTOON VAN DYCK in museum Boymans NeJÜ Herman en Aaf Bouber i „EEN KLEIN BEETJE HISTORIE" NA EEN I HALVE EEUW OPRECHT VOLKSTONEEL DAM PO RESA-HILVERSUM verkouden ZATERDAG 24 SEPTEMBER 1960 PAGINA 9 Herman en Aaf Bouber, die vooral als spelers van het volkstoneel in de twintiger en dertiger jaren grote roem heb ben geoogst, zijn volgens hun eigen woorden, gesproken ter ge legenheid van het feit, dat zij binnenkort vijfenzeventig jaar hopen te worden Herman 24 september, Aaf 17 oktober „een klein beetje historie" aan het Worden. Hun levenswerk van meer. dan een halve eeuw over ziend en lettend op datgene wat zich vandaag de dag als volks toneel aandient moet men inder daad concluderen, dat het toneel van de Boubers nauwelijks meer te zien is, dat voor de intenties waarmee zij hun opvoeringen gaven blijkbaar geen plaats meer is. De spitsvondigheid van een aantal Amerikaanse on derzoekers is de oorzaak dat er in kringen van astronomen grote bezorgdheid is gewekt voor de ongehinderde uitvoering van het astronomisch onderzoek. Vooraanstaande astronomen heb ben verklaard dat het plan van een research groep van de Ame rikaanse luchtmacht, om door middel van een gordel van miljar den kleine naaldjes op grote hoogte om de aarde, een ultra- korte-golf-radioverbinding te rea liseren, een belangrijke bedrei ging vormt voor zowel optisch- als radio-onderzoek van de ruimte. Micro-satellieten 2 centimeter groot Overleg noodzakelijk levensverzekering op basis van belegging in aandelen Geslaagd dank zij milium Om dit vast te stellen is het nuttig een blik terug te werpen passend bij de komende verjaardagen op het le ven yan de Boubers zoals zich dat heeft ontwikkeld ten gunste van een vorm van toneel, die duizenden vreugde, ontroe ring en gevoel voor anderen heeft ge schonken... het volkstoneel! Wat is het eigenlijk? Men zou o.a. kunnen zeggen: toneel, dat het leven, de problemen, de smart, de blijheid van het volk weer geeft, verbeeldt. Noodzakelijkerwijs is het vóór alles eerlijk, waarachtig. Door die hoedanigheden vooral heeft het in Een ruimtelijke afbeelding van de twee gordels van kleine naaldjes. Een gordel ligt in het vlak van de aeqmtor. Ruim een miljard naaldjes vormen een ring van microsatellieten op een hoogte van ongeveer 5000 kilometer boven de aarde. De tweede gordel loopt over de Noord- en Zuidpool. Een zender stuurt zijn radiogolf van binnen tegen de gordel, en door diffuse weerkaatsing wordt het signaal voor een deel weer naar de aarde teruggebracht. Over grote afstanden kan zo met hulp van ultra-korte radiogolv en een verbinding gemaakt worden. Gordel van miljard kleine naaldjes rond de aarde Al gedurende meerdere jaren heeft men zich bezig gehouden met de vraag, hoe met weinig kosten een zekere en betrouwbare radioverbinding gemaakt zou kunnen worden over grote tot zeer grote afstanden. Omdat de aardse at mosfeer de zeer korte radiogolven van enkele centimeters ongehinderd door laat heeft men geprobeerd door weer kaatsing tegen het maanoppervlak die verbinding mogelijk te maken. Daar is men enkele jaren terug reeds in geslaagd en in beperkte mate wordt deze methode toegepast. Een nieuwe proef heeft men genomen bij het lan ceren van de Echo-raket. Tegen deze zeer grote ballon-satelliet, kunstmaan, kunnen de radiogolven ook weerkaatst worden en zo tot op grote afstand van het zendstation nog worden ontvangen. De satelliet heeft evenwel maar een zeer beperkte levensduur en de metho de is minder betrouwbaar. De door as tronomen gevreesde methode lijkt goed koper, betrouwbaarder en veel bruik baarder dan de voorgaande. Verbin dingen met ultra-korte radiogolven tus sen bijvoorbeeld Amerika en Europa zou den zonder moeite gerealiseerd kunnen Worden. Mededeling van de nieuwe me. thode werd gedaan op het congres van de Internationale Radio Unie (URSI) dat van 5 tot 15 september te Londen w«erd gehouden. Om de nieuwe radioverbinding tot stand te kunnen brengen is het nodig dat er om de aarde twee gordels wor den gemaakt. Een gordel van kleine naaldjes in het vlak van de aequator op een hoogte van 5.000 of 10.000 kilome ter. De tweede identiek opgebouwde gordel over de beide polen loodrecht op de eerste. In iedere gordel zullen ruim een miljard kleine naaldjes als evenzo- Vele kleine kunstmatige satellieten in geljjk georiënteerde banen om de aar de draaien. De angst die de astrono men koesteren voor dit plan berust op de eigenschappen die deze naaldjes te zamen en afzonderlijk bezitten. Eigen- Schappen die de nu nog mooie donkere nachthemel boven onze grote telesco pen wel eens voor goed zouden kunnen bederven en waarnemingen onmogelijk maken. Eigenschappen ook die de toe komstige resultaten van de radioastro- bomie heel nadelig kunnen beïnvloeden. Internationale radioverbindingen wor den normaal gemaakt met behulp van radiogolven van enkele tientallen me ters. Door weerkaatsing tegen bepaal de lagen in onze atmosfeer wordt het signaal, dat in principe slechts rechte banen kan afleggen, toch steeds dichter bp de uiteindelijke ontvanger gebracht. Door weerkaatsing tegen die lagen in de atmosfeer is het signaal dus om de gekromde aardoppervlakte heen ge bogen. De onmisbare reflecterende la gen kunnen evenwel sterk door de zon worden beïnvloed. De verbinding kan daardoor worden gestoord of zelfs ge heel worden verbroken. Radiogolven beneden ongeveer twintig meter worden echter niet weerkaatst door die lagen in de atmosfeer. In dat golfbereik wer ken daarom de zenders en ontvangers van kunstmatige satellieten en ook te levisiezenders en de ultra-korte-golf- radiostations. Omdat deze radiogolven niet worden beïnvloed door de de lange re golven weerkaatsende lagen, worden ze ook minder door storingen van de zon gehinderd. Hierdoor kan de ultra- korte-golf-verbinding betrouwbaarder zjjn. De gordel van kleine naaldjes op een hoogte van omstreeks 5.000 kilo meter moet in de practjjk dienst gaan doen als kunstmatige het radiosignaal ook terugkaatsende laag. De naaldjes zelf zijn niet langer dan 2 centimeter en slechts 25 microns dik. Hoewel totaal meer dan een miljard van deze micro satellieten nodig zijn zullen ze samen niet meer dan 100 kilo wegen. Juist door dit lage gewicht kan het project zonder bezwaar met een van de be staande raketten worden uitgevoerd. Een kunstmatige satelliet met aan boord de miljard naaldjes, moet daar toe in een baan gebracht worden die ongeveer overeenstemt met de positie van de radiogordel. Eenmaal in die baan kan de raket de naaldjes gelei delijk aan uitstoten. De gordel van naaldjes zal ten opzich te van ultra korte radiogolven als een soort van matte spiegel dienst kunnen doen, en zo een betrouwbare korte-golf radioverbinding ver over de horizon van de zender mogelijk maken. Even wel zullen de naaldjes, die in de gor del een gemiddelde onderlinge afstand zullen krjjgen van slechts 400 meter, ook de uit de ruimte afkomstige radio straling beïnvloeden. De straling die onderzocht wordt door de na de laatste wereldoorlog zich snel ontwikkelende ra- dio-astronomie. De radiotechnicus komt dus op het terrein van de astronoom. De mil liard naaldjes zifllen op een hoogte van 5.000 a 10.000 kilometer het zon licht, ook als het op aarde al lang nacht is en de astronomen hun kij kers gebruiken, blijven opvangen. Ie der naaldjes zal zonlicht verstrooien en alle tezamen zullen ervoor zor gen dat aan de hemel een lichte band moet ontstaan. De voor onderzoekin gen aan de grenzen van ons heelal onmisbare donkere nachthemel wordt zo min of meer definitief onbruik baar gemaakt. De lichtere hemel- achtergrond zal immers de zeer zwakke objecten, die alleen met de grootste kijkers te vinden zijn, ook voor de giganten onder de telesco pen onvindbaar maken. Hoewel de radiotechnici die zich met dit nieuwe project hebben beziggehou den zeggen dat de hinder voor de as tronomie wel zal meevallen, zijn de getallen en gegevens die zij berekenen toch van dien aard dat de bedenkin gen van de astronoom allerminst onge rechtvaardigd zijn. Zowel de optische- als de radioastronomie kan ernstig door dit project worden getroffen. Bij de ontwikkeling van de nieuwe methode is overigens wel enigermate rekening gehouden met een aantal an dere bezwaren die ertegen kunnen wor den aangevoerd. Ruimteschepen van de toekomst zullen moeten rekenen op de mogelijkheid dat ze zullen botsen tegen een of meer deeltjes van de gordel. On der anderen om deze botsingen onge vaarlijk te maken zjjn de deeltjes klein gekozen. De kans op een botsing is bo vendien zeer gering en in ieder geval kleiner dan de kans op een botsing met een kosmisch gruisdeeltje. Op den duur zal de gordel steeds breder worden door de eigen snelheid van de naaldjes. Om de effectiviteit als radiogordel te behouden zullen dus na verloop van enige tijd nieuwe naald jes moeten worden aangevoerd. Hier door zou de overlast aan de astrono mie desastreus worden. Men ontwik kelde daarom naaldjes die na verloop van een te berekenen tijd vanzelf uit elkaar zullen vallen. Naaldjes van wit tin zullen door de cumulatieve werking van de temperatuurswisselingen, ver oorzaakt door het afwisselend bestraald worden door zonlicht en dan korte tijd verblijven in de schaduw van de aarde, op den duur overgaan in naalden van grauw tin en daardoor in stof uiteen vallen. Deze stofjes zullen door de licht druk van de zon in hun baan worden beïnvloed en uiteindelijk op de aarde vallen. Evenwel de tijd die nodig is om de stofjes voor het merendeel uit de ruimte om de aarde te verwijderen ligt, volgens de Amerikaanse bereke ningen, afhankelijk van oriëntatie en hoogte van de gordel, tussen twee en 25 jaar. Zolang de stofjes er nog zijn werkt elk er aan mee om het zon licht te verstrooien en donkere nacht hemels voor subtiel astronomisch on derzoek te bederven. Een schrikbeeld is, dat men zelfs nog verder zou kun nen gaan. door op deze manier van de nacht dag te maken wanneer men maar voldoende stofjes naar boven zou transporteren. Gezien het geringe to taal gewicht van de stofjes niet onuit voerbaar misschien. Het is een angsti ge gedachte, die we voorlopig maar in het vak science fiction willen opbergen. Het plan van de Amerikaanse lucht- macht-research-groep levert voorlopig genoeg moeilijkheden op. Het is te hopen dat zuiver wetenschappelijk on derzoek, dat op den duur voor een bre der gebied van het dagelijks leven van nut kan zijn dan we nu kunnen vermoeden, niet geremd of onmogelijk zal worden gemaakt door het op zich genomen nu misschien nuttige Ameri kaanse plan. S. van AGT. Advertentie Bi COOLSINGEL67-ROTTERDAM Herman Bouber de grote pleitbezorger in ons land gevonden. Aanvankelijk speelde hij zogenaamde draken, toneel stukken met een vals sentiment en boor devol on-volkse, on-echte personages, die met geen mogelijkheid geschikt wa ren voor een geloofwaardige uitbeel ding. Er is als zovele malen in zijn leven een soort dwang voor nodig ge weest om Bouber er toe aan te zetten het roer om te gooien. Niettemin kan men nu achteraf wel zeggen, dat het primair zijn gedrevenheid naar het op rechte is geweest, die hem er toe heeft gebracht zelf naar de pen te grijpen om zijn roemrijke schetsen let op deze, zijn eigen kwalificatie te schrij ven. Een schets heeft hij onder meer genoemd dat spel van kolonialen en ma trozen. dat niet minder dan zestien maanden achtereen in staat bleek volle zalen te trekken: ,,De Jantjes". Schet sen en niet méér heeft hij zijn stukken willen noemen. Tijdgebonden flarden van levens heeft hij op de planken gezet op een manier, die nu nog bij velen on vergetelijke beelden terugroept omdat zij boven alles eerlijk was en daardoor indrukwekkend. In zijn stukken herken den de mensen vaak zichzelf en elkaar en dat bracht hen dan tot de liefde voor het toneel, die' de regelmatige gang naar de schouwburg waarborgde. Was het eerlijk blijven /n zijn werk zijn primaire levensbehoefte, zonder de daadwerkelijke bijstand van ande ren zou hij daarin niet hebben kunnen voorzien. Zijn voornaamste medewerk ster in deze is zjjn eigen vrouw Aaf Bouber-Ten Hoope wel geweest, van wie hij dikwijls een aanvulling op zijn te kort aan moed mocht ontvangen. Als een echte Moeder Courage heeft zij vaak naast hem voor de rechten van hun beider werk, het volkstoneel, ge streden. Voor succes moet immers altijd wor den gevochten en dat is wel iets wat de Boubers allerminst bespaard is bleven. Na de gloriedagen van ,,De Jantjes" en nog andere kasstukken zijn er weer tijden gekomen, waarin de el lende van de toen zo geheten crisis zich deed gevoelen. In die periode zou het voor een echte handige jongen de ge makkelijkste weg zijn geweest om een serie „lach-of-ik-schiet"-stukken te ver tonen. Voor een man als Bouber, het vol maakte tegendeel van een gewiekste zakenman, was dat echter niet eens een weg. Op zijn manier kon hij nooit an ders dan kwaliteit verkopen. Met deze methode heeft hij het heel lang vol kun nen houden en zich ongetwijfeld een niet te vergeten plaats in de Nederlandse to neelhistorie verworven. Uit die tijd zal hem altijd in de herinnering blijven de „Open Brief", die de toenmalige toneel criticus van ons blad, de heer L. A. P. M. van den Broeke aan de Amsterdam se overheid schreef, waardoor een tast bare erkenning van zijn werk niet lang uitbleef. De zwaarste klap voor het volksto neel hebben de Boubers te incasse ren gekregen op het moment, dat zij hun eigen huis verloren zagen gaan, Advertentie (Bekende Schriftelijke Cursus) - Tel. 5432 H. B. S., Gymnasium, Onderwijzersakte. Middelbare Akten: Frans, Duits, Engels en Nederlands M.O. Tolkvertaler, Hoofd- correspondent. V.T.H.-diploma. TT et museum Hnymans-van Beu- ningen te Rotterdam geniet de eer een grote collectie teke ningen en olieverf schetsen van Antoon van Dyck ten toon te stellen. Er is een zeldzaam overzicht verkregen, waardoor men inzicht kan krijgen in de signatuur van de man, die reeds als tienjarig wonderkind zijn leer meesters tot verbazing bracht. Van Dyck is zeker geen figuur ge weest die heeft moeten bedelen om rkenning Integenaeel, heel zyn be wogen leven is hij met eer en roem overladen vorstenhuizen dongen naar zijn aanwezigheid als hofschilder en vooral in Engeland vierde hij zijn grote triomfen aan het hof van Karei 1 Voor de portretkunst van Engeland .s hij een niet weg ie denken schakel, figuren als Gainsborough en Reynolds hebben zich geheel en al op hem ge ïnspireerd. De tentoonstelling bevat een groot aantal tekeningen, schetsen en voor studies, portretten en kleine land schappen die met schier ongelooflijke vaardigheid tot stand zijn gebracht. Ook bevinden zich een aantal olie- verfschetsen m de verzameling. Hierboven: een pen- en penseel tekening in sepia voorstellend de strijd tussen Petrus en Malchus. Aaf Bouber als moeder Courage in het gelijknamige toneelstuk, dat in 1950 bij Rotterdams Toneel werd opgevoerd. de toenmalige Plantage Schouw burg in de huidige Henri Polakiaan. Als het voor één vorm van toneel no dig is dat het op een vaste plaats te zien is, dan is dat wel voor het volkstoneel. De sfeer van een theater is medebepalend voor het welslagen van de opvoeringen. Het publiek heeft er kennelijk behoefte aan een bepaal de vorm van kunst te beleven in een daartoe geëigende omgeving: de kun stenaar zelf nauwelijks minder. Veel is er na die gebeurtenis, die, naar het op dit ogenblik schijnt, misschien wel de doodklap voor het echte, ge zonde Nederlandse olkstoneei is ge weest, gepraat over een andere vaste speelgelegenheid voor Bouber en ~ijn troep. De vele gesprekspartners, on der wie Bouber zelf maar een heel be scheiden woordje tot zijn beschikking had, zijn het blijkbaar nooit eens kun nen worden. Na de oorlog, die voor het echtpaar Bouber bijzonder smartelijk is geweest, dienden zich andere volkstoneelleiders aan, die vergaten dat de bij uitstek aangewezen man om hun ideeën te ver wezenlijken nog steeds zonder een vas te schouwburg met zijn gezelschap van het ene naar het andere theater zwierf. Het opmerkelijke in deze gang van zaken is feitelijk, dat het Bouber zelf schijnbaar niet zo heeft aangegre pen, dat er een brok toneel naar zijn ondergang trok. In zekere zin is dat voor hemzelf bijzonder heilzaam ge weest. Hij ging niet bij de pakken neer zitten maar verstevigde o.a. een con tact met een jongere vuurvreter, Hans Tiemeijer. Uit beider samenwerking is bijvoorbeeld de prachtige trits van op voeringen van de door Tiemeijer ge schreven „Zaak A. D." te voorschijn gekomen. Een hoopvol verschijnsel in die dagen, dat een opbloei van het volkstoneel deed verwachten. Helaas, het heeft niet mogen zijn. Te veel gepraat van onbevoegden, te weinig medewerking van o.a. de Am sterdamse stedelijke overheid en een zekere vermoeidheid van de kant van Bouber zelf overigens een zeer be grijpelijke hebben uiteindelijk de hoofdstad des lands van een eigen, vaste volkstoneelgroep beroofd. De kleine „Puck" biedt de oude toneel- vader momenteel een comfortabele plaats en hij speelt er met onver woestbare liefde zijn rolletje. Moeder Courage Aaf vindt ook nu met haar vijfenzeventig jaren nogal eens de moed om haar zangetje mee te zin gen... De enige erfgenaam van na ture van het werk van de Boubers. Hans Tiemeijer, zit bij „Theater" in het voor hem wat deftige Arnhem. Tot zover de terugblik op de levens van Aaf en Herman Bouber, die zoals ze zelf zeggen historie aan het wor den zijn. Hoe ze daarop komen zoiets te veronderstellen weten zij zelf mis schien niet precies. Komt het soms door het volgende? Jaren geleden speelden de Boubers een stuk „Het kind van de buurvrouw", een van die hartige, oprechte brokken volkstoneel, waarvoor in een tijd, dat zulks beslist geen usance was, zelfs de gemeente Amsterdam een subsidie over had Op het ogenblik gaat dat zelfde stuk weer. Het heet nu echter „Het kind van de zonde"... Aaf zegt ervan dat ze het voor geen honderd gulden wil gaan zien. Wat er nu van gemaakt is noemt ze vies en lelijk. Met andere woorden betekent het, dat het zogenaamde volkstoneel van nu niets te maken heeft met het enige, echte volkstoneel zoals de Boubers dat steeds hebben voorgestaan. Hun nor men werden beheerst door de eerlijk heid, de oprechtheid. De normen van de genen die verantwoordelijk zijn voor „Het kind van de zonde" zijn afge stemd op de zucht naar sensatie van het publiek. Deze laatsten kunnen op het ogenblik rustig hun gang gaan bij gebrek aan concurrentie van een echte volkstoneel-groepering. Het is echter lang niet zeker, dat er toch niet een tijd komt, waarin een echte Bouber-iaan zijn kop opsteekt, om eens rond te ho ren of er nog onvervalst volkstoneel moet wezen. Als dat ogenblik is aan gebroken „eerlijk duurt nog steeds het langst" dan zullen Aaf en Her man Bouber eerst met recht historie zijn geworden. Nu zijn zij dat nog maar in hun eigen ogen omdat ze zo weinig herkennen van het gedegene, het goede dat zij in hun werk legden. Mogen zij zich op hun verjaardagen er van over tuigd houden, dat er nog zalen vol men sen en autobussen vol acteurs en ac trices zijn in den lande, die zouden toe snellen als er een figuur opstond, die in de geest van de Boubers het Groot Nederlands Volkstoneel nieuw leven in zou willen blazen. Deze wetenschap zal een dierbaar geschenk kunnen zijn in de komende dagen. STRANGER (Advertentie) IIIIIIIIIIIIIIMIIilllllllllllllllllllUIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIilMI

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1960 | | pagina 9