X
Nieuwe reddingsboot „Carlot
kantelt binnen zes seconden
GUPA
ik zïö meer
in 'h arietona
Kopen op afbetaling
Sociaal
commentaar
Spoor en gesprek
Schipper Jannes" Toxopeus
begint aan derde avontuur
Witte kruis
Witte kruis
Wild gejuich over het IJ
NIUMIJ
Ontploffing in
aardewerkfabriek
zó kunt u helpen
GIRO 426
de echte PIJNSTILLER
RESA-HILVERSUM
Lezen door .de Jeugd
ZATERDAG 15 OKTOBER 1960
PAGTNA 5
-
Mi -JtN
van Ceta-Bever
pin? heriSeST^ d0™ 2'i° S
Geslaagd dank zij
In Maastricht
Drie man ernstig gewond
W\j doen een hartstóchtelijk beroep
op u. Voor dit jaar 1960.
Dat betekent
10 jaar strjjd op Ambon. Dat is een
bittere verjaardag.
Nog wappert op Ceram VRIJ de vlag der Zuid-Molukken.
En de strjjd om recht en om vrijheid gaat voort-zolang
er leven is.
Wjj doen een ernstig en hartstochtelijk beroep op u.
Wij vragen u deze oproep te beantwoorden. Nü.
Misschien vraagt u zich af hoevéél u geven zult. Ons
antwoord isAls het mogelijk is, geef dan - voor 10
jaar strijd - een tientje de man. Als u dat nü niet moge
lijk is, geef dan minder. Want voor iedere gulden zijn
wij dankbaar. En als u méér geven kunt, geef dan meer.
Maar gééf in ieder geval.
8
2
(Advertentie)
^en maand gaat snel voorbij! Neem
angst voor nare dagen weg door
Witte Kruis in huis
te nemen.
tabletten, poeders
of cachets.
DUTIM N.V. - OEGSTGEEST
Vfr ant grote dwazen zijn alle men-
Vy sen, die God niet kennen; die
niet door de zichtbare goede
ren heen Hem vermogen te zien, en
*el Zijn werken aanschouwen, maar
!je Schepper niet vinden; als zij,
a°or hun schoonheid bekoord, die
God beschouwden, hadden zij
fh°eten begrijpen, dat hun Meester
eerlijker is, want de Maker van al
to schoonheid heeft ze geschapen...
Want uit de grootheid en schoonheid
9er schepselen kent men, door ver
gelijking, de Schepper. Toch zijn
hezen eigenlijk nog niet zo te laken.
Want zij dwalen wel, maar zoeken
toch God en willen Hem vinden. Zij
onderzoeken tenminste Zijn werken
en vorsen ze na... Van de andere
*ant zijn zij niet geheel zonder
Schuld; want als zij hun kennis zo
Ver konden brengen, dat zij in staat
Waren het heelal te doorvorsen,
Waarom hebben zij dan niet veeleer
he Heer van dit alles gevonden?"
Zo begint het 13e hoofdstuk van het
Soek der Wijsheid. Dezelfde gedach
te vinden wij terug in de Brief aan
he Romeinen (1.19-20): .Immers,
Wat men weten kan over God, kan
ook door hèn (d.i. de heidenen) wor
den gekend. God toch heeft het hun
duidelijk gemaakt. Want Zijn onzicht
baar Wezen, Zijn eeuwige Macht en
Zijn Godheid zijn, van de schepping
her wereld af, bij enig nadenken, uit
bot geschapene duidelijk te kennen.
Te verontschuldigen zijn ze dus niet"
Ook het Vaticaans Concilie heeft zich
hierover uitgesproken: „God, oor
zaak en doel van alles, kan met het
natuurlijk licht van het menselijk vre-
stand uit de geschapen dingen met
zekerheid worden gekend". Bijzon
der verhelderend is in dit verband
he uitspraak van St. Thomas, die
paus Pius XII in zijn Encycliek ,,Hu-
biani Generis" citeert: „Het geeste-
hjk kenvermogen is op een of andere
WijZe in staat kennis te nemen van
he hogere waarden der zedelijke or
dening van natuur en bovennatuur,
Wannier de ziel in de resonantie van
|jdar gevoelens een soort natuurlijke
bovennatuurlijke verwantschap
i?et deze waarden bespeurt F. ar.
P- Semmelroth verwijst PT
eksten in zijn mooie boek: De ont
moeting van' God en mens (Het
®Pectrum 1958) om duidelijk de ka-
tholiekg geloofsovertuiging in het hcnt
1® kaatsen, die inhoudt, dat God
Zichzelf in Zijn schepping, in elke
Scheppingsdaad, aan de mens open-
vaart, en daardoor een beroep op
p*n doet om de Schepper als zoda
nig in er> hoor Zijn werk te erken-
J**mrncr genoeg heeft de heden
daagse mms echter door zijn ver-
matenaliseerde, vertechniseerde le
venshouding het zintuig verloren om
achter de grootheid en schoonheid
der schepping de Schepper te ont
dekken Zonder enige symboolgevoe
ligheid'of zieleverwantschap met de
onuitsprekelijkheid van leven en be-
«aan gaat men ^^^^penbaring
re wereld op. lpven en bestaan
van de Schepper m Weae* slechts
Vervaagt zodoende tot Maar
*ttoeizaam hervindbaar SP°V' ons
dat spoor is er en blijft er. ens.
ls het in de letterlijke zin een levens
*aak die innerlijke openheid e
vankelijkheid aan te kweken, welke
nc het vage spoor van God in
t,„ ePPing weer doet zien als een over
JWgende openbaring van Zijn aan-
T^gheid, die, naar Gods eigen
u5.°rh„door vergelijking uitdegroot-
eia eri schoonheid der schepselen
e kennen is.
Al blijft God zelf dan ook oonzicht-
baar, Zijn werkzaamheid in al
het bestaande is voor de mens,
„als de ziele luistert", onloochen
baar. Sterker nog, wie aldus Gods
aanwezigheid in heel de schepping
heeft leren aanvoelen, kan niet an
ders dan het vermoeden irt zich be
speuren, dat God veel nauwere, per
soonlijke contacten met de mens op
het oog heeft. Inderdaad heeft God
lp de wereld m®t alleen maar een
''Spoor" van Zijn voortdurend met
?e schepping bezig-zijn achtergela-
ïen, Hij wil zelfs in een ononderbro-
hen, persoonlijk gesprek met de men
treden Hij hééft tot ons gesproken
Zijn woorden op schrift laten stel
len: de Bijbel. De inhoud daarvan
ls in de voile zin van het woord ge-
sprek tussen personen: God en mens.
lh dat gesprek heeft er een echte
*elf-medldeling, een zelf-openbanng
Van God maats aan de mens, waar
oor deze, wanneer hij m voorde
Afsluit zich open te stellen voor de
?.ch openbarende God,
f!e God werkelijk te ont®°pfêem
een levensgemeenschap TTpord op
*an te gaan. Het juiste antwoord op
?.eze goddelijke zelfmededel ngnu
*'gt in de vertrouwvolle °Y?If0lle
®aP de betrouwbare en 'ief 5„i.pr
Persoonsonthulling van de spre
Goddelijk geloof is immers een „g
i0°f aan de liefde, die God voor
neeft." Cl. Joh. 4, 16).
G°ds zelfopenbaring aan de mens
dp°ï middel van Zijn schepping en
H- Schrift is, zoals de theologen
nue°ht zeggen, een uitdrukkelijke
"Podiging tot een dialoog, tot een
gesprek. Om Zijn oneindige goedheid
aP liefde buiten Zijn eigen wezen
*^ePbaar te maken het doel van
2?. schepping heeft God eerst naar
cpln P'gen beeld, een partner ge-
scpapen met wie Hij een echte ge-
r?ePPschap wil aangaan, welke ge
stalte krijgt in een ononderbroken
f^E'P'jspraak. Dit eist van de mens,
hij aan Gods bedoeling beant
woorden, een vrij gekozen, wei-be
wust en persoonlijk zich-bezig-hou-
flèn met zijn goddelijke gespreksge
noot. Daartoe zijn wij geroepen. Dat
G°d de mens als partner helemaal
aan Zich wil binden, blijkt uit elke
Wadzijde van het Oude Testament.
•Maar wat daar nog maar tot ons
gezegd wordt door middel van Gods
uitverkorenen en profeten, en in eer
ste instantie bedoeld is voor één uit-
yefk°ren volk, herhaalt God zelf, in
Pet Nieuwe Testament, door Zijn ei
gen Zoon op oneindig dringender,
«eiinitieve en voor het hele mens-
De kabels trekken het schip om.
De „Carlot'' zielig ondersteboven.
De kabels vieren, „Carlot" komt
terug.
Rechtop, triomf van zelfrichten.
(Advertentie)
Stop met kneedbaar hout
he^t=mtemde wijze- Gods Woord
Ziin niI„Us de totale openbaring van
held Pw"Tetn met wereld en mens-
waarde tTt n°ver wij, als voor
hebben te bepafe^D' °"Zl rTh*"!
waarin wij"S"dSta3^5SS
aan 7iin enTnv, od ons voortdurend
met mens P? Udelijke bemoeienis
met mens en wereld; in Ziin zelf
openbaring - de H. Schrift - die
door de genade, tegeliikertiid uit
werkt wat zij mededeelt nodigt God
ons aanhoudend uit de ons geschon
ken levensgemeenschap mét Hem
zo vruchtbaar mogelijk te maken
Daarin n.l. schenkt God Zichzelf
voortdurend aan de mens om deze
zodoende ertoe te brengen zich op
zijn beurt aan God over te geven.
Het uiteindelijke doel immers van
de schepping is en blijft, dat een
maal God „alles in allen" zal zijn.
He* waarnemen van Gods genade
werking is moeilijk voor ons. Niet
alleen is deze genade van nature
onzichtbaar, maar wij, mensen, to
nen ons, als regel, buiten enkele ka
rige, begenadigde ogenblikken van
mystieke openheid, weinig toeganke
lijk daarvoor. God spreekt altijd in
de stilte; wij leven in verdovend ge
druis. Wij moeten nog leren bemer
ken, dat God ons voortdurend aan
spreekt.
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM, 14 okt. Zonder de
volle zee te hebben geproefd, de wilde
deining onder de kiel en telkens flarden
van fonkelwit schuim omhooggespo
ten langs de scherpe boeg, is de nieuwe
reddingsboot „Carlot" al het meest ge
benedijde schip van de Koninklijke
Noord- en Zuidhollandse Reddingsmaat
schappij. Wat de „Carlot" vanmorgen
in het IJ presteerde, grensde dan ook
aan het ongelooflijke. Tijdens de kan-
telproeven, die als steeds aan de tech
nische en officiële proefvaart vooraf
gaan, brak deze reddingsboot alle be
staande records. In precies zes secon
den draaide haar omhoogstekende kiel
terug in het water en richtte het schip
zich op.
Op dat mome.nt gingen de armen van
schipper Jannes Toxopeus en zijn be
manningsleden, van de bouwers, de eige
naars en vele belangstellenden omhoog
en galmde er een wild gejuich over het
water. De reusachtige bok „Phoenix"
van de NDSM, met baas Pieter Buis en
zijn mannen aan de. lieren, het de zwa
re, ijzeren kabels vieren en zo kon de
„Carlot" vrij dobberen, als een g°ed-.
best-, mieters-, machtig- en gelukkig
schip, wanneer wij tenminste alle lof
tuitingen goed hebben verstaan.
De vreugde was begrijpelijk. Voordat
een nieuwe zelfrichtende reddingsboot
naar „het station" kan vertrekken, wor
den er eerst kantelproeven genomen om
het schip op dat zelf richten te testen.
Natuurlijk, men is wel zo zeker van zich
zelf, dat de verwachtingen optimistisch
gestemd zijn, maar toch houdt men al
tijd nog rekening met het mislukken van
zo'n poging door een of andere fout in
de berekening. Wanneer het schip aan
de normale eisen voldoet en nadat het
ondersteboven is getrokken over bak
boord in 45 seconden en over stuurboord
in 28 sec. tergknatelt ,kan de proef
als goed geslaagd worden beschouwd.
De „Carlot" nu, die tot twee maal
toe werd omgetrokken en even zovele
keren over de moeilijke bakboordzij
de terugkantelde die kieptank, die
bij het kantelen de belangrijke rol
speelt, zit namelijk aan stuurboordzij
de deed het bij de eerste poging
binnen zestig seconden en bü de twee
de binnen zes seconden. Dit enorme,
om niet te zeggen zeer spectaculaire
verschil, werd bereikt omdat men het
stuurhuis eerst open liet en vervol
gens grondig afsloot Het stuurhuis,
het nieuwe snufje van de „Carlot" be
vatte een geweldige luchtbel, die de
enorme halve salto veroorzaakte.
De eerste, die na de recorddraai aan
boord sprong, door een overgelukkige
glimlach het schip als het ware feli
citerend met het succes, was ..Jannes"
Toxopeus, die met de „Carlot" begint
aan het derde avontuur van zijn even
zilte als bewogen loopbaan. Na de
„Insulinde" en de „Brandaris" is de
„Carlot" zijn derde schip. „Hij loopt
lekker en slurpt goed" sprak deze
doorgewinterde vechtjas van de ge
vreesde westergronden. ,,Ik heb nu
weer een schip zoals de „Insulinde",
zelfrichtend dus. De „Brandaris" was
dat niet. Maar het was wel ee-n lief en
goed zeeschip.In Scheveningen, aan
een nieuwe standplaats, kunnen ze er
nog veel plezier aan beleven, als zij de
„Dorus Rijkers" gaat vervangen.
De „Carlot" is genoemd naar de
overleden juffrouw Carlot-Meijer, die
door een gift van 300.000 aan de
K.N.Z.H.R.M. de bouw bij de we-rf
voorheen N.V. Schouten te Muiden mo
gelijk maakte. Schipper Toxopeus, die
gelukkig nog nimmer echt in zee hoef
de te kantelen, vaart dit dubbel schroef-
schip met twee maal 140 PK en
O-a- echolood, radiotelefonie en centra
le verwarming aan boord blozènd
van weelde naar Te.rschelling, dat
straks beschikt over een „redder"
van groot formaat, zelfs al moet de
„Carlot het vak nog leren.
Advertentie)
Later van niemand afhankelijk
door een
polis van
een eeuw levensverzekering
(Advertentie)
(Bekende Schriftelijke Cursus) - Tel. 45432
H. B. S., Gymnasium, Onderwijzersakte.
Middelbare Akten: Frans, Duits, Engels
en Nederlands M.O. Tolkvertaler. Hoofd-
eorresDondent. V.T.H.-dlploma.
MAASTRICHT, 15 oktober Giste
renavond heeft zich in het gasont-
vangststation, waar de Staatsmijnen
rechtstreeks gas aanvoeren voor het
bedrijf van de N.V. Koninklijke
„Sphinx-Ceramigue" aan de Boschstraat,
een ontploffing voorgedaan. Een onder
houdsploeg Van v(jf man van de Staats
mijnen was bezig met het schoonmaken
van filters in het apparaat, waardoor de
gaslevering naar de ovens van de fabriek
geschiedt. De explosie ging gepaard
met een grote steekvlam, waardoor al
le vijf mannen werden getroffen. Ge
neeskundige hulp was spoedig aanwe
zig. De mannen werden naar het zie
kenhuis „Sint Annadal" gebracht waar
drie van hen, te weten van M. en F.
St. uit Geleen en J. Kr. uit Stein, moes
ten worden opgenomen, omdat zij ern
stige brandwonden hadden opgelopen.
De brandweer, die met groot materi
eel was uitgerukt, behoefde niet in ac
tie te komen, daar er geen brand was
uitgebroken. De ontploffing heeft ge
lukkig geen al te ernstige gevolgen ge
had, omdat de deuren van de machi
neruimte wijd open stonden in ver
band met de aanleg van een hulplei
ding. Door de ontploffing is de veilig
heidsklep van de gastoevoer naar de
„Sphinx-Ceramique" automatisch ge
sloten, waardoor de gasdruk voor de
battery van zeven ovens, die vol ston
den met sanitair en aardewerk, uitviel.
De schade, die aan dit baksel is toe
gebracht, kan nog niet worden vastge
steld.
AMSTERDAM, 13 okt. Van 5 no
vember tot en met 28 januari 1961 zal
een grote landelijke radio-actie worden
georganiseerd ter bevordering van het
lezen door de jeugd.
In deze actie, die gedoopt is „Radio
Boekenjacht de B.I.E.B.", werken sa
men de K.R.O. afd. jeugduitzendin
gen, de jeugdbladen Okki en Taptoe, de
Bond van r.k. Leeszalen en boekerijen
in Nederland, de Katholieke centrale
voor lectuurvoorziening in Nederland
en de stichting IDIL. Tijdens deze ac
tie zullen verscheidene attractieve wed
strijden de aandacht van de jeugd ves
tigen op de bibliotheek.
Advertentie)
Ambon
schreeuwt
EINDHOVEN - STICHTING DOOR DE EEUWEN TROUW
of per postwissel of op elke andere manier
Dit is Mr. Dr. Chris. Soumokil, leider
van de strijd op de Zuid-Molukken.
In het buitenland is Ir. Johan Manu-
sama de aanvoerder van de strijd. Een
strijd die gevoerd wordt op vele fronten
in de wereld.
Wilt u méér weten over Ambon en
zijn strijd, zend dan een briefkaart
aan: Stichting Door de Eeuwen
Trouw - Eindhoven.
vrijheids-strijder
IV we hebben c
mSKSHk
hebben ons geld best besteed...
Een goede geldbelegging is zo'n ARISTONA. Met hoge
rente in de vorm van véél TV-plezier! Zie dat scherpe beeld,
zie die mooie vorm. Technisch èn esthetisch af! Daarom ziet
iedereen meer in 'n ARISTONA!
2
X
mtona
N ÉÉN WOORD: FANTASTISCH!
w
radio - televisie - grammofoons ree orders
(Van een medewerker)
In de Troonrede Van dit jaar is een
beperking van het kopen op afbeta
ling aangekondigd. Het is ons daar
bij opgevallen, dat v.n deze beperking
alleen wordt gesproken als van een
maatregel, waarvan „een matigende
invloed op de i onjuncturele ontwikke
ling verwacht" wordt. M.a.w. als de
mensen maar raak kopen op afbetaling
is de kans niet denkbeeldig, dat het
een der oorzaken van een nieuwe over-
besteding zou kunnen worden. Welnu,
zo schijnt men te redeneren, maak dan
het kopen op afbetaling moeilijker en
vanzelf zal deze wijze van zich goede
ren te verscaffen afnemen; er zal in
het algemeen minder gekocht worden
(want er is geen geld voor contante
betaling) en er zal derhalve meer over
blijven om te exporteren.
Inderdaad is deze reden om het ko
pen op afbetaling te remmen als sys-
teem-met-gevaarlijke-kanten, aanvaard
baar. Toch menen we dat er nog wei
andere en meer sociale argumenten
zijn aan te voeren, die een betere wet-
gelijke regeling dan die welke wij thans
kennen, noodzakelijk maken.
Laten wij beginnen met te stellen,
dat wij in principe geen tegenstander
zijn van het kopen op afbetaling als zo
danig. Het komt heel dikwijls voor, dat
iemand vrij plotseling dringend verle-
?en zit om een gebruiks- of zelfs een
verbruiksgoed, terwijl er geheel buiten
de schuld van de betrokkene geen mid
delen direkt aanwezig zijn, om zich dat
nodige goed aan te schaffen. Mits er
dan maar de redelijke zekerheid is, dat
die middelen er in een nabije toekomst
wel zullen zijn, wat let hem dan met
een leverancier een afspraak te maken,
dat de aanbetaling in een aantal termij
nen zal plaatshebben. Als men dan
maar met een eerlijke en .verstandige
leverancier en een eerlijke en verstan
dige koper te doen heeft, dan kan men
van de minst-gevaarlqke kant van dit
systeem spreken.
Wie nu bovenstaande alinea nog eens
herleest zal merken, dat we nogal een
aantal voorwaarden stellen voor een
behoorlijke koop op afbetaling ais sys
teem. Want het zal duidelijk zijn, dat
onze bezwaren niet de afbetaling gel
den in een noodgeval of in een nuttig
geval, maar dat onze bezwacren 2;ch
richten tegen het systeem, waarbij
enerzijds ondernemers van het systeem
een bedrijf maken, anderzijds, de ko
pers het kopen op afbetaling voor zich
zelf tot een vrij onbeheerste leefgewoon
te laten misgroeien.
Kopen op afbetaling is zeer oud. Uit
onze kinderjaren herinneren we
ons de textielkoopman, die we
kelijks in tal van arbeidersgezinnen f 1,-
kwam ophalen, waarna dit gezin de
welhaast permanente pofschuld afloste.
Dat was eigenlijk een soort rekening
courant-systeem, waarvan de mensen
als regel pas afraakten als de kinderen
ging meeverdienen. Het legde de tex-
tielkooplieden bepaald geen windeieren.
In de crisisjaren, dus tussen 1930 en
1940, waren we o.m. verbonden aan
een rechtskundig adviesbureau voor
arbeiders en kwamen we in veelvuldig
kontakt met tal van affaires, die werk
lozen hadden met afbetalingsmagazij
nen. Een „op de pof" gekochte fiets,
potkachel, fornuis' of naaimachine ver
dween vaak nadat een niet onbelang
rijk aantal aanbetalingen was verricht,
weer in de richting van de verkoper,
eenvoudig omdat die - te kwader trouw
- enige weken achtereen de afgesproken
afbetalingspenningen niet kwam opha
len en dan de koper in gebreke stelde.
Deze euvels leidden in 1936 zelfs tot
een, overigens nogal oppervlakkige,
wettelijke regeling van de juridische
verhouding tussen verkoper en koper
en er kwam een vergunningenstelsel
tot stand om een afbetalingsbedrijf te
mogen beginnen of om met afbetalings
goederen te mogen colporteren.
In beide bovenstaande gevallen was
de diepste oorzaak van het kopen op
afbetaling: de armoede, zowel van de
werkende als de werkloze mens.
Na de oorlog is een geheel nieuwe
situatie ontstaan, de werkloos
heid verdween, het loon steeg tot
op een hoogte, die het redelijk onder
houd van een normaal gezin waarborg
de, maar er veranderde nog iets. Ge
durende de oorlog was de technische
wetenschap enorm vooruit gegaan. De
plastics en het nylon deden hun intre
de, de televisie werd technisch bereik
baar voor het grote publiek, de brom
fiets en de wasmachine, de ijskast en
de douchecel, voorheen ofwel vrijwijl
onbekend, ofwel slechts bereikbaar voor
mensen met een brede beurs, werden
populaire gebruiksgoederen. De „ver
borgen verleider" in de vorm van
enorme reclamecampagnes, suggereer
den, dat geen gelukkig leven meer mo
gelijk was zonder dat men de beschik
king had over de moderne wonderen
der techniek. Afgezien van sociale over
wegingen, ligt hier één van de oorza
ken van het feit, dat men zo vaak de
klacht hoort, dat men met het weekloon
niet kan rondkomen. Toch wil men die
moderne goederen hebben, toch zijn ze
soms werkelijk onmisbaar. Denk maar
eens aan een bromfiets voor een arbei
der, die zijn werk op verre afstand
heeft; denk maar aan de huisvrouw
van een groot gezin zonder hulp, wat
die een gemak kan hebben van een
wasmachine enz. Dan dus maar kopen
op afbetaling. De volkscredietbanken
gingen hier rekening mee houden: gro
te maatschappijen of bankinstellingen
richtten speciale afdelingen op voor de
financiering van afbetalingskontrakten.
De omzet stijgt en stiigt. In 1957 werd
voor 257 miljoen op afbetaling gekocht
in 1958 voor 258 miljoen, in 5959 voor
329 miljoen en dit jaar zal deze omzet
de f 350 miljoen zo goed als zeker over
schrijden. Uit deze cijfers blijkt, dat
de Troonrede terecht stelt, dat regeling
van de afbetaling inderdaad een con-
sumptie beperkende af-stimuierende in
vloed kan hebben. Maar er ligt nu al
sinds 1958 een wetsontwerp gereed, ge
naamd Wet op het afbetalingsstelsel,
dat veel verder wil gaan dan de con
junctuurinvloed van het afbetalingssys
teem regelen, nlangs is de memorie
van antwoord met een nota van wijzi
ging (alsgevolg van het voorlopig ver
slag i verschenen, waaruit duidelijk
blijkt, dat de overheid zichzelf ook een
sociaal-paedagogische taak heeft toebe
dacht.
Nu mogen we de vrijheid van indivi
du idealiseren zoveel we willen, kei-
"ard feit blijft niettemin, dat de mens
ook dikwijls tegen zichzelf beschermd
moet worden. Al vaak komt men in
aanraking met mensen, wier financiële
situatie moet gesaneerd worden, omdat
zij zoyael °P afbetaling kochten, dat er
- dit is £aar> fantasie of overdrijving -
na het voldoen van de wekelijkse of
maandelijkse af betalingsverplichtingen,
praktisch geen geld meer over is voor
het dagelijks levemsonderhoud. Dat de
kopers vaak geheel vorbij zien aan het
feit, dat b.v. een fiets op afbetaling
vaak 50.- en meer guldens duurder is
dan een fiets contant, laten we nu nog
maar rusten. De nieuwe wet voorziet in
deze, door te verplichten, dat naast de
prijs of afbetaling de contantprijs schrif
telijk in elke aanbieding moet zijn ver
meld.
Het belangrijkste is, dat maatregelen
wonden getroffen tegen overcreditering,
d.w.z. dat men pcogt te bereiken, dat
niemand meer op afbetaling kan kopen
dan hij in redelijkheid betalen kan.
Daarom wordt elke afbetalingsleveran
cier of financier in de nieuwe wet
verplicht een onderzoek in te stellen
naar het inkomen en de reeds bestaan
de financiële verplichtingen van de cre-
dietnemer. Hier zal wel een van de
knelpunten blijven liggen. Niet zozeer
bij de bona-fide zakenman, als wel bü
de helaas nog velen, die het verkoop-
maar-raak-prmcipe huldigen en daar
bij toch wei zorgen om fair of unfair
aan hun trek te komen.
Als hier de wederzijdse verplichtin
gen nog iets strakker kunnen worden
aangehaald dan de wet thans voorstelt,
door verscherping van de credietregis-
tratie en b.v. door de verplichting, dat
elk afbetalingskontrakt door man èn
vrouw moet wonden getekend, dan ge
loven we dat hiermede een wet van be
duidende sociale betekenis binnen kor
te tijd tot stand zal komen.