I MISSIONERINGSZONDAG 1960 KA THOLIEKE in Azië en Afrika E I mmm MÈi-J Wederom tien jaar geëist wegens doodslag Verzoek om invrijheidstelling door het Hof afgewezen rAöTERK-POLIS Nog steeds geen voorziening voor invaliden We Thais koningspaar komt in ons land ma andag 25 Graalartse naar Afrika Sociaal commentaar l>UROL in huis Openbaring ABASI van de „UTRECHT" moeten mensen helpen NILLMIJ Progi ;ramma staatsbezoek Bewapenings wedloop Protest tegen straaljagers Van dorpjes rond basis Leeuwarden DRAMA ST. AGATHASTRAAT Vrouw van slachtoffer blijft bij vroegere verklaring STA$TERK POLIS Italianen hebben heimwee Mej. J. Storimans ZATERDAG 22 OKTOBER 1960 PAGINA -"5 van kalmeert zonder slaap te verwekken De noodzakelijke aanvulling op A.O.W. en A.W.W. Vraagt inlichtingen: N.V. Levensverzekering Maatschappij „UTRECHTLeidseweg 2, utrecht frnmmmmi levensverzekering op basis van belegging jF# in aandelen IP.Idrl.l'lJ modern t o i I e t p a p i e r lampen Subsidie bij kunstaankopen (Advertentie) j' brand- en snijwonden, Pijnlijke 0ven. Ruwe handen, Schrale huid. onze voorgaande beschouwin gen hebben wij de nadruk erop eer feïegd, dat God zich door Zijn - p en daarna voortdurend voort- do0 e' schepping, maar tevens óók ïj ^Zijn Woord, Zijn Openbaring, de tot v^rift, onophoudelijk persoonlijk de mens richt met de bedoeling ]0^Us tot een tweegesprek, een dia- Kjp® te komen. Hoewel, strikt geno- Ijju11. de schepping op zichzelf duide- Va Senoeg spreekt over het bestaan een Schepper, is het toch zó, elke afzonderlijke mens uit hoofde Advertentie (Van onze misslologische medewerker) nen in de kleinste deelstaat van het land, namelijk in Kerala in het zuid- v - allerlei omstandigheden daarom jh allerlei omstandigheden daarom tel. n'et in staat is krachtens een dp andig denkproces God te vin- Maar God heeft méér gedaan dan ch alleen middels Zijn schepping j.D®nbaren. Ook door Zijn Woord heeft 3 Zich bekend gemaakt en ons Ziin edoelingen medegedeeld. Voor wie H. Schrift aandachtig leest, is het NNiiddellijk duidelijk, dat God hierin de mens uiteenzet, wat Hij met de jfcfeld en de mensheid voorheeft. at betekent, dat het Woord een weede Zelfopenbaring van God °rmt, die uiteraard de mens op veel ®egrijpelijker en directer wijze aan spreekt dan de schepping alleen, iUlst omdat de bedoeling hiervan is de zaken nader te verklaren. In zo- erre kan men zeggen, dat de Woord- dpenbaring nodig was. Nu wij deze pnmaal hebben ontvangen kan i?der, die tot luisteren bereid is, van bod zelf vernemen, hoe Hij door mid del van Zijn schepping en Zijn onon derbroken heilshandelen Zich onop houdelijk tot elke mens persoonlijk Flcht, hem uitnodigend Zijn tegemoet koming te beantwoorden. Voor zover ?cnter de H. Schrift de mededelingen devat aangaande Gods bovennatuur- N)k heilsbestel, ons deelgenootschap ®an het goddelijk leven, en alles, wat daarmee samenhangt, is die Openba- :lng zonder meer en onvoorwaardelijk Noodzakelijk. Er is immers voor de "lens absoluut geen enkele mogelijk heid om ooit op het idee te komen van een hem geschonken bevoorrech ting, die zó totaal en volkomen zijn ge schapen natuur te boven gaat als het kindschap Gods. Het hoogtepunt van I°ds Zelfopenbaring vormt natuurlijk menswording van de tweede Per ron der H Drievuldigheid. Daarop 's alles, wat het Oude Testament be- Vat, gericht. Wanneer Christus Zijn taak op aarde heeft volbracht, is Gods Openbaring compleet. De Verlosser heeft in deze het laatste woord ge sproken. Daarom leert de Kerk ook, dat met de dood van de Apostelen, die ons, schriftelijk en mondeling, al- {fs hebben overgeleverd, wat de Heer Nfn had toevertrouwd, de goddelijke Openbaring voor goed is afgesloten, kan dus nooit meer iets .nieuws" geloofsleer worden voorgehouden, mies, wat God wil, dat wij weten Roeten, is ons medegedeeld. Maar Ndat de goddelijke waarheid onuit- .fdttelijk is, zullen wij daar nooit op k'tgedacht raken. Het is der- naive 2eer goed mogelijk, dat voort gezette. biddende bezinning op de Openbaring ons, onder leiding van de Kerk, meer licht en inzicht schenkt. Dat is echter heel iets anders dan hen zakelijk nieuwe waarheid. Deze Nebben wij niet meer te verwachten. Gods zelfopenbaring door schep ping en Woord, met het hoogte punt in Jesus Christus, noe- Nten wij het heilshandelen van God Niet de mensheid. Of ook: Zijn voort durende genadeïnwerking. Het zou noodlottige vergissing zijn en een T%omen miskenning van Gods be delingen, wanneer wij Zijn Openha ng slechts zouden zien als een me- h?delen van noodzakelijke ken- tilA Gods spreken is altijd tegelijker- -p? scheppend: wat het mededeelt, jAenkt het ook. Daarom hebben wij j ®fboven de drie woorden: heilshan- u- N, Openbaring en genndeïawer- pNg als gelijkbetekenend gebruikt. is onophoudelijk scheppend en pNeppend met de mensheid en de mA wu Dat is de reden waar- „l, werken ten opzichte van ons onder geen voorwaarde ooit rao- b?1? ]081" van ons leven. God heeft Nltijd ons eeuwig.geiukkig leven op Net oog. onze eindbestemming. Daar op is Zijn heilshandelen gericht. En ™el zo, dat Hij van ons een liefdevol hn dankbaar ja verwacht op Zijn yoortdurende genadeaanbieding. men spreekt^ tegenwoordig graag van '•ontmoeting' Jammer, dat zo'n Nord gauw een modebijsmaak krijgt, m de grond geeft het precies aan Ij^t wij hier bedoelen Het gaat im kers om niets anders dan dat wij ons >Nnerlijk geheel openstellen voor God, S?m ontdekken in Zijn schepping, in Zlln Woord in de leiding, die Hij aan Nns leven ft Het gaat erom, dat Hem vinden, erkennen als deHef- evolle Vader Die bluft kloppen aan ?n2e deur en ons uitnodigt naar Hem luisteren Het gaat erom, dat w« N ons hart Zijn Woord de kans geven den h®iligende werkelijkheid e wor- eru: dat wij Hem ..ontmoeten 'n een gesprek van persoon tot Per dio an langzamerhand uitgroe d6 echte religieuze grondhouding. Wanneer men bij gelegenheid van de komende zondag, waarop de aandacht van alle katholieken op de missionering wordt gericht, het geheel van deze missio nering wil overzien, staat men voor een hoogst gecompliceerde opgave. De werkelijkheid van de missione ring is zo geschakeerd, dat men moeilijk algemene karakteristieken kan aangeven. Wanneer wij, min of meer voor het gemak, onze aan dacht echter hoofdzakelijk richten op de twee werelddelen Azië en Afrika, dan is er één aspect, dat houvast biedt om de situatie in de missione- ringsgebieden in het algemeen te be oordelen. De zelfbewustwording, vrij wording en politieke ontvoogding van de Aziatische en Afrikaanse volken heeft een nieuwe situatie op de we reld geschapen. Dit heeft spannin gen in ae wereld geroepen, omdat vrij onverwacht de superioriteits- houding van de Westerse volken geen ruimte meer krijgt. De dwingende eis tot een gelijkwaardige ontmoeting tussen de volken heeft miljoenen mensen overrompeld, maar niemand kan die eis meer ontlopen. Ingevre ten rassentegenstellingen ontladen zich overal in de wereld. En de vraag is nu: hoe staat de Kerk te midden van deze nieuwe situatie in de wereld. En in het bijzonder: welke plaats neemt de missionerende Kerk in tegenover deze onontwijkbare op gave? Uit een nabij verleden zijn we ge wend aan termen als ,,de we reld voor Christus veroveren", „de soldaten aan het missiefront" en ,,het thuisfront van de missionering Deze krijgskundige termen roepen nu niet bepaald een sfeer van verdraa^- zaamheid en medemenselijk respe op. Anderzijds zijn wij katholieken ge wend geraakt aan de nadruk die erd gelegd op onze plicht tot missioneren en in nauw verband daarmee aan het récht tot missionering. Dit recht wordt dan voor ons het beste ontleend aan bijbelse en theologische argumenten. Maar me-n dient te bedenken, dat deze argumenten voor niet-christenen wei nig of geen waarde hebben. Het is daar om bemerkenswaard. dat paus Pius XII in een toespraak tot de katholieke Italiaanse juristen (6 dec. 1953) als uit gangspunt voor verdraagzaamheid en medemenselijk respect neemt het dwin gende feit van de godsdienstige verdeeld heid in de wereld. Dit geldt niet voor het individuele gedrag van de mensen alleen, maar binnen elke staat voor de diverse groeperingen en niet minder voor de verschillende staten onderling. Met eerbiediging van de typische in wendige verhoudingen van elke staat ,,zai men aan de onderdanen van elke staat de belijdenis moeten toestaan van hun eigen geloof en de uitvoering van hun godsdienstige en morele praktij ken, voorzover zij niet in botsing ko men met de strafwetten van de staat waarin zij wonen. „Deze laatste res- trictie betreft dan de moraliteit en de openbare- orde, waarvan de handhaving uiteraard aan de staat is toevertrouwd. Dit is een uitgangspunt voor verdraag zaamheid, dat door allen aanvaard kan worden. Nooit eerder heeft de H. Stoel met een dergelijke duidelijkheid het feit van godsdienstige verdeeldheid in de wereld erkend. In dit verband is het de moeite waard om de relatieve verhouding na te gaan van de missionerende Kerk naast an dere religieuze groeperingen in Azië en Afrika. Als religieuze gemeenschap met een centraal gebod tot naasten liefde heeft de Kerk een bijzondere op gave tot de respectvolle ontmoeting tus sen de volken. De grootte van de ka tholieke kerkgemeenschappen in Azië en Afrika zal de mogelijkheden in niet geringe mate bepalen. Welnu, afgezien van de Philippijnen met 76 procent katholieken en Libanon met 33.5 procent, blijken de katholieke gemeenschappen elders in dit wereld deel uitzonderlijk laag te liggen. Ara- bië 0.06 procent. Perzië 0.09, Pakistan 0,4, Indië 1.4. Birma 0.9, Thailand 0.5, Malukka 2.8, Indonesië 1.2, Noord-Viet- nam 4.8, Zuid-Vietnam 8.9 en Japan 0.3 procent ^katholieken. In Afrika liggen deze percentages katholieken iets meer uiteen. Senegal 6 3 procent, Guinee 0.8, Soudan (in het westen) 0 5, Soudan (in het oosten) 2.3, Nigeria 4.3, Ghana 12, Dahomey 13 To go 20, Kameroen 23, Gabon 48 (ex- Frans) Congo 34. (ex-Belgisch) Kongo 38, Centraal Afrikaanse Republiek li.b, Oeganda 30, Roeanda-Oeroendi 43, Ke nya 12 en Tanganjika 15 procent ka tholieken. Hierbij valt nog op te merken, dat deze landelijke percentages herhaalde lijk zeer misleidend zijn. In Indië is het percentage 1.4 katholieken, maar 42 procent van de katholieken in Indië wo- ■ygenjKneia in zien uc-- „au ln ons ..alles" kan worden. Gon St ,ts in allen" is immers, volgens d6' l aulus, het uiteindelijke doel van 'b öi?e schepping. Heel de Bijbel Wils Runti richting. Men zou hem zells den.eh samenvatten ln twee woor- komVVertrouwvolle overgave. Daarop DJ'Je ontmoeting met God neer. Zijn "loet het antwoord van de mens uit de uitnodiging van God, die kotm Openbaringswoord tot ons beii 'v, ar>t dit Woord bewerkt ons meè h t dee,t He reddende genade Nauw p t heeft tot doel de mens zó bij reeri iriniS aan God te billderi' cat genietbier op aarde een voorproef die God dp voltooide menselijkheid en die e anat bet begin bedoeld heeft zijn. Goans eeuwige werkelijkheid zal gemeend r°ePf de mens tot een echt nnoDhmfj Nnsdeven. Die roep gaat is gerieh van Zdn Woord uit en op onze k op onze levensverandering, ^erketin 'ng-tot-Hem, op het ver- Chrisb van bet echte mens-zijn. keliikee beeft dit het „enig-noodza- Jari i genoemd. En volgens St. en wS eeuwige leven God kennen SUs ov,*11- Ebe H'i sezonden heeft. Je Nioeti Stus' "b61111611" Is de ont- bovpr,nS' de overgave, waarvan wij °P de ,s.Praken. Wat antwoorden wij tot on 'tNodiging, die de Openbaring °hs richt? westen. Bjjna alle katholieken in Sou dan (het oostelijk Soudan in Afrika) wo nen in de drie zuidelijke provincies van het land, waar ze bijna 23 procent van de bevolking uitmaken, terwijl ze op de gehele landsbovoiking niet meer dan 2.3 procent vormen. en onafwendbare conclusie uit bo venstaande moet zijn, dat op en kele uitzonderingen na de katho lieken in de landen van Azië en Afrika een uitgesproken minderheidspositie in nemen. Dit bepaalt ook zeker de ont moetingsruimte met hun landgenoten. Intussen roept het overzicht van deze verhoudingen ook vragen op. Bijvoor beeld deze vraag: is het resultaat van een eeuw herleefde missionering niet uiterst miniem? Moet men niet zeg gen, dat de inzet van tienduizenden mis sionarissen eigenlijk vruchteloos is ge weest? Wanneer men als doel van de missionering stelt „alle mensen beke ren", kar. ma deze vragen alleen maar bevestigend beantwoorden. Naar menselijke berekening ligt ,,de beke ring van alle mensen" in. een onbe reikbaar verschiet. Maa'- gaat het daar om bij de missionering? Wij menen van niet. Het doel is de vorming, opbouw en inbouw van een volwaardige kerk gemeenschap in elk land, onder elk volk, zodat de christelijke heilswerkelijkheid voor allen nabij is. De- grootte van zulk een kerkgemeenschap is dan van ondergeschikte, zij het niet van geringe betekenis. Volledigheidshalve moet men hieraan dan toevoegen, dat God het zo voorbeschikt heeft, dat in eer lijke godsdienstige overgave de mens ook buiten de zichtbare band met de zichtbare Kerk om zijn oeuwig heil kan bereiken. In de dagelijkse viering van de Eucharistie roept de Kerk Mel- chisedech aan, als een heilige. Maar Melchisedech was een „heiden", die leefde vóór de tijd van het Oude Ver bond. Men leze hierover de prachtige studie van Jean Daniélou, Les Saints Paiens de L'Ancien Testament (1955). Buiten het Oude en Nieuwe Verbond vinden de niet-christenen in wat men noemt het Kosmisch Verbond vanaf de schepping der wereld ee.n heilsmoge- lijkheid. De eerste opze+ van alle mis sionering is juist om door de vestiging van een volwaardige kerkgemeenschap onder alle volken voor allen de christe lijk volgroeide heilsmogelijkheid nabij te brengen, in aansluiting op de onvol groeide maar reële heilsweg van het Kosmisch Verbond vanaf het begin de-r tijden. Advertentie) n de respectvolle erkenning van de God aanvaardende niet-christen ligt nu juist het specifieke ontmoe- tingsvlak tussen de kleine kerkgemeen schappen in Azië en Afrika en de niet- christehjke, gelovige groeperingen in deze werelddelen. De duidelijk waar neembare herleving van oude godsdien sten als Hinduïsme, Bouddhisme en Is lam kan door elke christen daarom ook worden toegejuichd. De religieuze ontmoeting als bijdrage tot verdraag zaamheid en medemenselijk respect krijgt er alleen dieper inhoud door. Naarmate- 'e missionering er meer in slaagt om de kleine kerkgemeen schappen hechter in een volk te doen ingroeien, dus meer landeigen te ma- Ken, zal ook de verstaanbaarheid van de christelijke heilswerkelijkheid voor elk vol|j groter worden. De ingroei, het landeigen-maken van deze kerkge meenschappen is derhalve een wezen lijk aspect van alle missionering. In de ontmoeting met hun niet-christelijke landgenoten zal een landeigen episco paat het beste leiding en richting kun nen geven aan de kerkgemeenschap pen in de landen van Azië en Afrika. DRS. A. J. KRAMER AMSTERDAM, 21 okt. Dr. J. Jans- sens, che^-de-clmique van prof. Ten Berge te Groningen heeft z{jn benoe ming tot lector aan de V.U. voor het onderwijs in de obstetrie en de gynaeco logie aanvaard. WIE NU LEEFT, DIE NU ZORGT I Het is een prettige ze kerheid om straks als u aan uw* A.O.W. of A.W.W. toe bent te kunnen beschikken over een noodzakelijke aan vulling. Sluit daarvoor een (Van een medewerker) Er was weer een bijzonder trieste brief -tussen de post, die we deze week te beantwoorden kregen. Met Multatuli moeten we zeggen: Ik weet, dat mijn verhaal eentonig is. Maar dit is dan de korte inhoud van de lange brief: „Als er één vindt, dat meer voo,r de sport moet worden gedaan, dan ben ik het. Ik ben invalide in die mate, dat ik erg moeilijk lopen kan. Daarom vind ik, dat er meer voor de sport gedaan moet worden. Maar vooreerst toch voor de invaliden. Ik ben 27 jaar en al 5 jaar ziek. Eerst kreeg ik 24,- per week ziekengeld, maar de laatste vier jaar 28,- per maand invaliditeitsren- te, welk bedrag nu sinds 1 april met 11,- is verhoogd. Praktisch ben ik dus financieel geheel afhankelijk van mijn ouders en die blijven ook niet eeuwig leven. Mijn broers en zusters hebben en krijgen zelf een gezin en hebben dus aan zichzelf genoeg zorg. Omdat ik nog wel kan zwemmen, maar niet lopen, leen ik soms een bromfiets om naar een zwembad te kunnen gaan, dat 7 km. van ons huis af ligt. E-n nu zeggen de mensen nog, dat ik me moet scha men om zulke dure benzine van 0,65 per liter te verknoeien. Heeft een inva lide dan helemaal geen rechten. Ik wil (Advertentie) Toekomst met minder zorgen dQor een polis van een eeuw leven?verzekering (Van onze verslaggever) AMSTERDAM, 22 okt. De procu reur-generaal bh het Amsterdamse Ge rechtshof, mr. W. B. Aberson, heeft gemeend het wettig en overtuigend bewijs te kunnen leveren van het mis drijf, waaraan een thans 31-jarige chauffeur zich in november 1954 te Rotterdam zou hebben schuldig ge maakt, namelijk doodslag op een toen 39-jarige administrateur, en eiste gis teren een gevangenisstraf van tien jaar, dezelfde straf die verdachte eerder door het Haagse Gerechtshof was op gelegd. Het betreft hier het langzamer hand wel overbekende drama in de St. Agathastraat te Rotterdam, dat bij het Amsterdamse Hof als vierde gerechte lijke instantie in behandeling is. Het verzoek van de raadsman, mr. j. van der Vorm, om de verdachte onmiddel lijk in vrijheid te stellen, werd door het Hof afgewezen. De zitting van gistermiddag was een vervolg van de behandeling die de vo rige week al begonnen was. Het Hof wenste evenwel nog een drietal getui gen nader te ondervragen. Veel licht heeft dit verhoor op de zaak overigens niet kunnen werpen, ln veel gevallen moesten de getuigen het antwoord op de talrijke vragen, zowel van de zijde van de president, mr. J. Sprey, als van de procureur-generaal, schuldig blijven, eenvoudig omdat zij zich de toedracht niet meer konden herinneren. Over en kele weken zal het immers zes jaar ge leden zijn, dat de lugubere geschiede nis, waarvan de administrateur J. van Wijnen het slachtoffer werd zich af speelde. Vast staat slechts, dat de man AMSTERDAM, 22 okt, Voor het staatsbezoek dat de honing en de konin gin van Thailand als gasten van konin gin Juliana en de prins der Nederlanden van 24 tot 27 oktober aan ons land zul len brengen, is het volgende program ma opgesteld. Met de koninklpke trein der N.S. zullen de hoge gasten uit Zwitserland maandagmorgen op het station Staatsspoor te Den Haag aanko men. Na de begroeting door de konin gin en de prins alsmede de prinsessen Beatrix en Irene zal de koning op het eerste perron de erewacht inspecteren. Het gezelschap begeeft zich vervol gens in calèches naar het Huis Ten Bosch, 's Middags zullen de koning en koningin van Thailand bij het nationaal monument op de Dam een krans leg- sen. In het Rijksmuseum zullen de bur gemeester en de raadsleden van Am sterdam worden oorgesteld. 's Avonds wordt hun in de Oranjezaal van het Huis ten Bosch een galadiner aangebo den waarbij ook de prinsessen Beatrix en Irene tegenwoordig zullen zijn. Dinsdag ontvangen de hoge gasten in het ambassadegebouw van hun land de Thaise kolonie in Nederland, 's Middags zullen zij zich in Rotterdam bevinden De burgemeester on'vangt hen daar op het stadhuis, en vervolgens brengt men een bezoek aan het hospitaalschip „J. Henry Dunant" en de Euromast. Het gemeentebestuur van Den Haag is s avonds aan de beurt met een ont vangst in het Kurhaus. Woensdagmor gen vertrekken de koninklijke bezoekers per vliegtuig naar Eindhoven in gezel schap van prins Bernhard. De hoge gasten zullen na een bezoek aan de coöperatieve centrale voor melkproduc ten „St Bernardus" in Bergeyk in de kantine van rihilips aan een Brabantse koffietafel acnzitten. Voorts maken zij nog een rondvlucht over een deel van de Deltawerken en 's avonds biedt het Thaise koningspaar een contradiner aan in hotel Des Indes te Den Haag. Don derdag, de laatste dag van het bezoek, wordt in Huis Ten Bosch een ontvangst verleend aan een deputatie van de Ne derlands-Indische Bond van Ex-geinter neerden. Na bezoeken aan het Vredes paleis, he> Internationaal Gerechtshof en he* permanente Hof van Arbitrage vertrekken de gasten tenslotte, verge zeld van koningin Juliana en prinses Irene, naar de vliegbasis Ypenburg om vandaar naar Genève af te reizen. eerst met een hamer op de schedel is geslagen, waarbil hem volgens de pa tholoog-anatoom dr. J. Zeldenrust do delijke verwondingen aan de hersens zijn toegebracht, waarna hij door het raam naar buiten is geschoven en tien meter lager op een verharde binnen plaats terecht kwam. De inmiddels hertrouwde weduwe van de administrateur was ook weer als getuige opgeroepen. ZiJ wierp op nieuw alle schuld op de cha uf feur, haar vroegere vriend. Zoals Deitena heeft zij reeds eerder -terecht gestaan, waarbij zij werd vrijgesproken, waar zaak, wat men ook nog tegen "aar m j mocht kunnen brengen, is dus defini tief gesloten. Wel waarschuwde de pre sident haar tegen valse getuigenissen, aangezien de verdachte daardoor wel. licht jaren in de gevangenis zou moe ten doorbrengen. Doch de vrouw hield vol de waarheid te spreken. Dit werd door de raadsman van ver dachte ernstig in twijfel getrokken. Mr. Aberson schilderde in zjjn requisitoir de vrouw af als een komediante eerste klasse, die er in geslaagd was de po litie volledig om de tuin te leiden. Dat de politie geen aanleiding heeft gezien om ook maar kleine routine-onderzoek- ies te verrichten is volgens de verde diger te wijten aan de sterke dramati sche kracht waarmee de vrouw haar fabeltjes heeft voorgedragen. De procureur-generaal zei te menen, dat de opzet om te doden zowel bij de hamerslagen op het hoofd als bij het werpen van het lichaam uit het raam had voorgezeten. Het motief zou geweest zijn, dat de chauffeur Van Wij nen uit de weg wilde ruimen als be dreiger van zijn verhouding met de vrouw. Hoewel ook de procureur-gene raal geen overmatige waarde wil hech ten aan de getuigeverklaringen van deze vrouw, wordt zp toch door min stens vier getuigen ondersteund in haar betoog. Rest nog de kwestie doodslag of moord. Mr. Aberson zei te geloven in doodslag, aangezien men moeilijk kan spreken van voorafgegaan kalm beraad en rustig overleg. Tegen de chauffeur, die hji als een gevaarlijke misdadiger betitelde, vorderde de P.G. tenslotte dezelfde straf als waartoe het Haagse Hof hem had veroordeeld: tien jaar met aftrek, evenwel zonder beschik kingstelling van.de regering. In zijn pleidooi, ondersteund door lij vige rapporten en een tekening van de situatie, trachtte mr. Van der Vorm de onschuld van zijn cliënt aan te tonen. Slechts de vrouw komt naar zijn me ning in aanmerking om als schuldige te worden gezien. Door haar zou, bui ten de chauffeur om, de aanslag zijn beraamd, en haar moeder had zij de dag tevoren ai ingelicht met de woor den: „zie je die hamer? Daarmee gaat Leo er aan" De moord was het sluit stuk van een weloverwogen actie en de politie wist zij geraffineerd te mis leiden. Niet minder dan zes lezingen heeft zjj van de toedracht geleverd, en de getuigen spreken elkaar tegen. Men zal, aldus mr Van der Vorm moeten berusten in het feit, dat de zaak na zes jaar niet precies meer op te helderen is. Het oordeel van de procureur-generaal is gebaseerd op hypothesen, ficties en gissingen, en het zou een onherstelbare rechterlij ke dwaling zijn, zo zei mr. Van der Vorm, indien de chauffeur schuldig zou worden verklaard. Nadat het verzoek om directe in vrijheidstelling door het Hof was af- "rcwezen, maakte de verdaehte gebruik van zjjn recht op het laatste woord. „Ik kan alleen maar zeggen, dat ik het niet gedaan heb, dat ik absoluut on schuldig hen en dat ik naar mtjn vrouw en kinderen terug wil". Uitspraak 3 november. toch werken. Ik heb toch bewezen Jat ik dat wil. Ik heb op de bouwvakken ge werk*, en kon overal terecht". Enfin, zo gaat het verhaal, verder. En het eind is de zo voor de hand lig gende vraag: kunnen de sociale organi saties, kan de K.V.P. nou niet zorgen, dat er op korte termijn iets gebeurt? We hebben de jongeman een uitvoerig antwoord gezonden, zjj het met het machteloze gevoel van: ik wou dat ik je aan het eind van deze week vast kon helperi, maar dat is helaas onmo gelijk. In alle eerlijkheid, we schreven hem een routine-antwoord in deze zin: „U zult waarschijnlijk niet verwachten, dat wij in Uw persoonlijk geval onmiddel lijk en afdoend kunnen helpen. Ware dit mogelijk, dan zou ons niets liever zijn. In de ontwikkeling van de sociale verzekeringswetten hebben wij rekening te houden met de geleidelijkheid. Het klinkt, vooral voor iemand die zelf de dupe is van een nog niet gezonde rege ling, bijna onaanvaardbaar, wanneer wij zeggen, dat alles niet in de tijd van een paar jaar voor elkaar kan zijn. Wij hebben, zowel in de katholiek-sociale organisaties als in de K.V.P., nog een hele lijst van sociale wensen, die in de nabije toekomst tot werkelijkheid moe ten worden gebracht. Op het ogenblik staat b.v. bovenaan de algemene kin derbijslagverzekering, omdat nog duizen den gezinnen vooral van kleine zelfstan digen, boeren en arbeiders maar een zeer armoedig bestaan leiden. Maar reeds langer dan deze wet staat op onze verlanglijst een nieuwe invaliditeitsver zekering. Wij zijn het helemaal met U eens dat het te dol is om los te lopen, dat U als jonge man, die toch bereid is om zijn werk te doen, maar buiten zijn schuld niet in staat is om te werken, maar moet próberen met een paar gul den per week rond te komen. De gro te moeilijkheid is, dat een herziening van alle wetten op de financiële gevolgen van arbeidsongeschiktheid op stapel staat en dat wij o.m. nog zitten met een verouderde invaliditeitswet. die geliquideerd moet worden. Niemand misgunt U een bromfiets. Integendeel, wat wij U gunnen en waarvoor wij hard aan het werk zijn is, zo lang U invali de bent een normale basis van bestaan en tegelijkertijd een ernstige poging om U weer te revalideren, wat ten slotte voor U van nog veel meer bete kenis zal zijn. Daarom moet ik aan het eind zeggen: nog even de tanden op el kaar, wij doen ons uiterste best U zo snel mogelijk te helpen". en ziet het, het antwoord van iemand, die het wel goed meen* maar zich na het schrijven van zo'n brief toch weer afvraagt, of we nu wel voldoende ons best hebben ge daan. Het verkiezingsprogram van de K.V.P. 1956 vorderde op zo kort moge lijke termijn een afdoende, blijvende en waardevaste regeling voor alle invaliden De sociale rechtvaardigheid, kind van de christelijke liefde, eist eenvoudig dat de armsten onder ons de eerste en sterkste aandacht krijgen. Het klinkt zo prachtig, dat op de be staande wettelijke uitkering in verband met de gestegen kosten van levenson derhoud nu al 190 pet. toeslag wordt gegeven. Maar 190 pet. van niets blijft niets. En er zijn er duizenden, die niets krijgen omdat ze nog nooit in het ar beidsproces werkzaam waren. 190 pet. van een rijksdaalder of vijf gulden in de week betekent tenslotte een krats, waar men niet van leven kan. Sinds 1956 is bij elke begrotingsbe handeling in de Kamer gehamerd op een noodvoorziening voor invaliden. We hebben nu in de afgelopen weken kort achter elkaar twee adviezen zien verschijnen, één van de Sociaal-Econo mische Raad over het gehele bestel van de arbeidsongeschiktheidswet en één zeer concreet van de Sociale Verzeke ringsraad over een voorlopige uitvoe ring van deze we*, en een beperking in de uitvoering tot de invaliditeits- en on gevallenwetten. Reeds in 1956 werd ge steld, dat het verstandig zou zijn te wachten met een noodvoorziening, om dat de definitieve wet toch zo aanstaan de is. Een noodregeling zou alleen de zaak nog maar bemoeilijken. Ook nu weer toont de begroting van Sociale Zaken geen uitzich* op een totstand komen van een definitieve wet, laten we zeggen binnen een jaar. Maar dan moeten we vaststellen da*, nu meer dan minstens 5 jaar de boot van de nood- regeling is afgehouden. Dit is een bit tere teleurstelling. En dan gaat het nog niet om de bevrediging van hef rechts gevoel bij talloze weldenkende Nederlan ders, het gaat om die jongeman in Zoe- *ermeer, het gaat om die vrouw in Gro ningen, het gaat om die huisvader in Zaandam, het gaat om die mens, die zich in een zich welvarend noemende samenleving uitgestoten en verwaar loosd voelt. Onze correspondent van de ze week schreef geen bittere brief. In al zijn openhartigheid alleen maar triest. Het uitkomen van de nieuwe advie zen is nog zo recent, dat we nog geen gelegenheid hadden ze op hun techni sche en sociale betekenis te beoordelen. Het serieus werken kennend zowel van de S.E.R. als van de S.V.R., twijfelen we er niet aan, of er zullen zeer bruik bare en op korte termijn te realiseren suggesties in zitten. Wij hebben nu nog slechts één wens: Haast. Haast, ambte lijke instanties, die nu het verdere technische werk moeten doen. Haast, sociale organisaties, die in zo menige in stantie grote druk kunnen oefenen. Haast, sociale commissie van de Twee de Kamer, met Uw zorg om het voorge stelde zo snel mogelijk ln het Staats blad te krijgen. We moeten mensen helpen! Heel de wereld verlangt naar ont wapening. Niet alleen omdat de kou de oorlog iedereen een rillerig gevoel geeft, maar ook omdat de economi sche welvaart zo moeilijk groeit on der de verpletterende steen van de bewapeningslasten. De hardste schreeuwer om een radicale ontwape ning is ongetwijfeld de van persoons verheerlijking zo afkerige Nikita Khroesjtsjev. In de Verenigde Naties roffelde hij met vuisten en trok hij een schoen uit, ofschoon die hem niet wrong, om zijn totale stellingen emo tioneel kracht bij te zetten. Totale ontwapening is zijn leus, mits men hem niet op de vingers kijkt, om te zien of hij die leus ook in werkelijk heid zal omzetten. Maar ondertussen kan er op bewapeningsgebied in Amerika niets werkelijk of schijnbaar nieuws gebeuren of de heer Khroesj tsjev zet een hoge borst op om er triomfantelijk op te kloppen en de vredelievende massa's in de Sovjet- Unie mede te delen, dat hij die des tructieve nieuwigheden óók heeft. Zo jagen de groot-machten der wereld elkander op tot een miljarden ver slindende bewapeningswedloop, die de rillerigheid in koude koorts doet overgaan, terwijl zij met hun roep om ontwapening het geraas van de gigan tische bewapeningsindustrieën trach ten te overstemmen. En zo dreigt het ogenblik te naderen, waarop niet eens meer de co-existentie, maar de exis tentie van de wereldsamenleving op het spel komt te staan. (Advertentie) i C00LSINGEL 67 - ROITERDAK (Van onze correspondent) HENGELO, 22 okt. De Italiaanse arbeiders die hier onlangs aankwamen en bij Gebr. Stork en Co. te werk wa ren gesteld, hebben zich vrijwel alle maal aan de gewijzigde omstandigheden aangepast. Vier van de vijfentwintig zijn echter reeds naar hun vaderland terug gekeerd, omdat zij het eten niet kon den verdragen, maagklachten hadden, en het hier te koud vonden; maar heim wee speelde daarin wel een zeer grote rol. Advertentie «k cent per rol. Advertentie) (Van onze correspondent) LEEUWARDEN, 22 okt. Vrijdag avond hebben op een bijeenkomst in Jelsum, ingezetenen van een aantal dorpjes rond de vliegbasis Leeuwarden met klem geprotesteerd tegen de over last en risico's, die de laagvliegende straaljagers van de Koninklijke Lucht macht veroorzaken. In een uitvoerig protestschrijven heben de ingezetenen van de dorpen Jelsum, Kornjum. Enge- lum en Marssum hun angst voor de mi litaire straalvliegtuigen uiteengezet. Ter vergadering werd o.m. besloten één exemplaar van deze brief te zenden aan Prins Bernhard in diens kwaliteit van inspecteur-generaal van de Ko ninklijke Luchtmacht. Groepen inwo ners van deze dorpen willen maandag 7 november in groten getale naar Leeu warden gaan om ten provinciehuize hun grieven mondeling toe te lichten ALKMAAR, 21 okt. De verkoop- met-Rijkssubsidie tentoonstelling van de Hollandse Aquarellistenkring is, wat de verkoop betreft, een succes gewor den. Er werd reeds voor meer dan I 3.000 verkocht, zodat het door he* Rlil< beschikbaar gestelde subsidie voor aan kopen door particulieren is overschre den. Inmiddels wordt getracht een aan vulling op he*, subsidiebedrag te ver krijgen. Tussen het bezinningskamp van de toen verboden Graal in 1944 te Rijswijk en het vertrek van mej. Johny Storimans naar het ziekenhuis van Rubaga in Oeganda ligt behalve zestien jaar ook de geschiedenis van een roeping van een vooral op activiteit ingestelde jonge vrouw. John Storimans vertrekt 25 oktober met de Raptim. Zij is de eerste artse, die de Graal in Ne derland uitzendt. Met nog een Duitse Graal-artse en een GraaL verpleegster uit Canada versterkt zij het team van artsen, sociale werksters en verpleegsters van het ziekenhuis, dat de Graal in 1952 van religieuzen heeft over genomen. Zij zitten er om versterking te springen. Met twee artsen begin je nog weinig als er een ziekenhuis met 100 bedden, een kraamkliniek en bovendien 11 centrale posten over geheel Oeganda bediend moeten wor den. Oeganda is nog iets groter dan Nederland. Hoe ik er toe kwam mij bij de Graal aan te sluiten? Dat heb ik eigenlijk aan mijn vader te dan ken. Toen ik in 1944 mijn diplo ma van het katholieke meisjes lyceum in Den Haag had gehaald, werd er een clandestien kamp van de Graal voor m.o.-scholiersters georganiseerd. Wij konden nergens anders heen in die tijd en daarom stuurde mijn vader mij naar het kamp met de opmerking: „Ga toch naar dat kamp, meid. Je kunt er zeker lachen." Toen maakte ik kennis met de Graal. Een prettige kennismaking. Een jaar heb ik thuis nog mijn moeder in het huishouden geholpen. Dat kon ze wel gebruiken, want we waren met ons veertienen. In 1945 werd ik secretaresse van de jeugdbeweging in het bisdom Haarlem en in 1947 sloot ik mij definitief aan bij de Graal. Wij vormen in de Graal een gemeenschap en dat brengt natuurlijk zijn conse quenties mee, maar dat gemeenschapsleven is niet aan strikte regels van het klooster gebonden. Ieder draagt zijn eigen verantwoordelijkheid. Wij wijden ons geheel aan Christus toe en wij trouwen dus niet. Maar wij blijven leken, en wij stellen ons beschikbaar voor het apost.ola.at op die plaatsen, waar de kerk ons nodig heeft. Na de scholing welke elk Graallid krijgt en welke onder meer theologie, missiologie e.d. omvat, legde mej. Storimans haar dedicatie af in handen van de algemeen presidente van de Graal. Onmiddellijk daarop ving zij haar studies in de medicijnen aan in Leiden. Maar na twee jaar kwam de grote tegenslag vier jaren ziek. Daarom ben ik pas dit jaar afgestudeerd, zegt ze Zij weet nog niet hoe lang zij in Afrika blijft. Misschien voor altijd, misschien voor een paar jaar. Dat hangt van zoveel factoren af. Het is best mogelijk, zegt zij, dat ik over twee jaar weer terugkom om mij verder te specialiseren. Ik wacht maar af. Er is daar in elk geval genoeg te doen. Ook de laatste dagen van haar verblijf in Nederland heeft zij genoeg te doen. Alsmaar afscheid nemen. Maar haar vader, die haar in de Graal hielp, helpt ook hier. Zo komt het dat mej. Storimans op het ogenblik in een glanzende Mercedes rond rijdt. Het komt m ieder geval haar rijr>aardig. he id ten goede, en die zal zij in Oeganda kunnen gebruiken, wanneer zij de 11 buitenposten geregeld moet bezoeken. Alleen is er dan geen Mercedes beschikbaar, maar een bejaarde Peugeot-vrachtwagen, die met wat goede wil een ambulance genoemd kan worden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1960 | | pagina 5