rims vierden het
Bethlehem
Vele pelg
kerstfeest in
Val
Autoriteiten spreken over
vrede in de wereld
Franse regering
grijpt
De mens is een lamp die
men kan ontsteken
STOCK
STOCK
STOCK
D
Nederlandse kateeMsmns
I
Nachtmis in de H. Geboortekerk
in
Koningin in Kerstboodschap:
DE BELANGRIJKHEID VAN
IEDERE DAAD
Unie van Ghana,
Guinee en Mali
Kent U
Florence..
Vernieuwing een
langdurig proces
ijnramp in Iran
Betogingen eisen
drie mensenlevens
Staking Air France
maakt chocomel
IN ETHIOPIË
Leider van opstand
nu gearresteerd
DINSDAG 27 DECEMBER 1960
PAGINA 11
Gys 8recht gekocht hebt
-ZE. gelven deIwee wezen
ZEGT <J DAM NU K-S
EN At-S CJ CHOCO MEE.
SESXEXT EN IËT$ AHOER9
KRij GT
•A L, L. ELELM M OT~ RlC/A
lampen
dan kent U ook
Veenkoloniaal museum
Anti-knalactie
Bijzondere nachtmis
„Dit is Groningen"
Kei van een kei in Borger
1. Vraag: Is er een punt, waar alle Nederlandse katholieke
opvoeders het over eens zijn? Antwoord: Ja, er is een punt, waar
alle Nederlandse katholieke opvoeders het over eens zijn.
2. Vraag: Welk is dit punt? Antwoord: Dit punt is, dat de
thans in zwang zijnde katechismus een weinig geslaagde bijdrage
vormt voor de godsdienstige opvoeding van het kind.
3. Vraag: Welke bezwaren worden het meest naar voren ge
bracht tegen de thans gebruikte katechismus? Antwoord: De bezwa
ren, die tegen de thans gebruikte katechismus het meest naar voren
worden gebracht, zijn deze vijf: a. De katechismus is veel te moeilijk
voor de kinderen. De inhoud gaat hun begrip ver te boven. b. Deze
droge, verstandelijke vorm van godsdienstonderwijs past niet in een
opvoeding, waarbij men het totale kind wil benaderen en waarbij
het gemoed een belangrijke rol speelt, c. De formulering in vraag en
antwoord laat van de rijke geloofsinhoud slechts een schema, een
geraamte over. d. Er is een onoverbrugbare kloof tussen de kate
chismus en de wereld, waarin het kind leeft. e. Het katechismus-
onderricht kan op deze manier alleen maar bestaan in het verklaren
van termen. Aan werkelijke kennis, laat staan beleving van geloofs
zaken komf het kind niet toe.
Dit vraag- en antwoordspel in de ons allen bekende stijl vormt de
inleiding van een artikel, dat dr. N. Snijders-Oomen in het tijdschrift
„Opvoeding" gewijd heeft aan de problemen van de Nederlandse
katechismus. Het is bepaald niet het eerste artikel, dat zich met
dit onderwerp bezig houdt, maar het brengt de moeilijkheden weer
eens duidelijk tot uitdrukking.
BETHLEHEM, 27 dec. (AFP, DP A,
fttr., UPI) Meer dan tweeduizend
katholieke pelgrims uit vele landen
lijn in de kerstnacht ter kerke gegaan
In Betlehem, in de Geboortekerk, die
folgens de overlevering is gebouwd
boven de grot. waarin Jezus werd ge
boren De H. Mis werd voor hen opge
dragen door de Latijnse patriarch van
Jerusalem, aartsbisschop Alberto Gon
O.F.M. Na de H. Mis leidde de pa
triarch een processie door de kerk
naar de trap, die toegang geeft tot de
Krot. Hij droeg op een kussen een beel
tenis van het kind Jezus, dat hij in de
Krot in een kribbe legde. In de kerst
nacht werd tevens een protestantse
kerkdienst gehouden op het Herders-
Veld, even buiten Betlehem, waar oe
herders de boodschap van Jezus' Ke"
boorte zouden hebben ontvangen.
Vele kerkelijke hoogwaardigheids1'®;
kleders, staatshoofden en reger
ders hebben ter gelegenheid
kerstfeest een verklaring on®jer(jaI
Waarin zij hun gelovgen in van
nen aanspoorden metin«P naar de
hun krachten te s^lltiek kwam ln
Vrede. Maar ook n dikwijls om de
hSt wit n°°tnals bijvoorbeeld in die
v?" a «rfkaanse kardinaal Spell-
tnan die in een rede tijdens de nacht-
mf« in de St Patrickskathedraal in
New York de. ontwapeningsplannen
van de ..krankzinnige tsaren van de
Sovlet-Unie" van. "e hand heeft gewe
ien. „De verovering met kernwapens en
afslachting van de hele vrije wereld is
hun d9el - aldus de kardinaal. Zijn rede
werd 'n de kathedraal voorgelezen door
een van zijn secretarissen, aangezien
PARIJS, 27 dec. (.UP.I.) De Fran
se regering heeft een vorderingsbevel
uitgevaardigd voor alle Boeing-707
straalvliegtuigen, mét bemanningen,
Van de Franse luchtvaartmaatschappij
«•Air France". De piloten en gezagvoer
ders van de Boeing's zijn momenteel in
Staking en willen hun aktie voortzetten
tot 8 januari.
De piloten staan thans onder de
krijgstucht, omdat zij door de vordering
hulpkrachten van het leger zijn gewor
den. Piloten of gezagvoerders, die ook
na het vorderingsbevel geen gehoor ge
ven aan de opdracht tot hervatting van
hun werkzaamheden, zullen als dienst-
krii eraars behandeld worden en voor
braden moeten verschijnen.
de kardinaal zelf het kerstfeest vierde
aan de Noordpool, waar l^^nbezoek
brengt aan Amerikaanse militairen.
Koningin Elizabeth zei in haar kerst
boodschap tot het gehele Britse Gemene
best dat het jaar I960 „zelfs met grote
verbeeldingskracht" met kan worden be
schreven als een gelukkig jaar. In heel
de wereld heerst een sfeer van span
ning en onzekerheid, aldus de koningin,
an daarom is het meer dan ooit nood
zakelijk dat de mensheid vasthoudt
aan principes, waarvan wij weten dat
zij rechtvaardig en goed zijn.
Radio Moskou zond zondag een ver
klaring uit van Alexander Karew, secre
taris-generaal van de Evangelisch
Doopsgezinden in Rusland, die een be
roep deed op alle christenen aan beide
zijden van het ijzeren gordijn de han
den ineen te slaan om oorlog blijvend
te voorkomen. Bondskanselier Adenau
er van West-Duitsland noemde de toe
komst „donker", omdat „de nauwelijks
bewaarde vrede" niet gegrondvest is
op de goede wil van allen, maar op
vrees en angst. Adenauer wekte alle
West-Duitsers op hun harten te openen
voor „onze Duitse broeders en zusters
aan de andere zijde van het ijzeren
gordijn".
Op Cuba heeft premier Fidel Castro
het geven van cadeautjes ter gelegen
heid van Kerstmis veroordeeld als een
„imperialistische vinding". In Bel
grado hield president Tito een rede
in de Nationale Vergadering van Joe
goslavië waarin hij een beroep deed
op Oost'en West een oplossing te vin
den voor internationale problemen,
„niet door geweld, maar door onder
handelingen".
(Advertentie)
r
CSVW
/\L_5 <J KAARTJES VOOR-DE
DEN HAAG, 25 december H.M.
Ie koningin heeft zondagmiddag in
dT «ationaal programma ^erj^beb
«IK- S»1 P**"»
kerstvers Hilversum de
Tk k? uitgesproken. j
AK txsr, aitiirt zo blij dat we van-
om bn^lfKer»tmis, worden gevraagd
hckiiken goed van alle kanten
te bekflKenA.is anders niet toe
komen, is dit de kans om de moed te
grijpen, onszelf om ng_
^en. Dit TanendeWkdoen bi) het zacT!
schijnsel van de kerstverlichting, dat
eigenlbk danbiikt ePn alles.0nt-
hullende en mets-ontziende bliksem
schicht te zUn-
Deze uitnodiging geldt ons allen of
We ons doof houden uitvluchten 'ver-
linnen, aarzelen, of er innerlijk voor
Waar staan.
Het is een uitnodiging om thuis te
komen, en we m o gen erop ingaan.
Daarbij mogen wil,..ook denken over
onze verantwoordelijkheid in groot
verband en een .antwoord vinden 0p
de vraag, of wfl, al zorgende voor
onszelf of voor ons gez'n'ande
re mensen of andere volken laten
verkommeren. En we m°Üen te "et™
trachten te komen waaLv°° ™r
onze inspanning en onze offers over
willen hebben.
Deze en zoveel andere antwoorden
«unnen we elke dag vinden, en dat zal
°ok vaak gebeuren, maar op Kerstmis
staan we, als bij een halte, allen te-
S.elijk stil. Als we ook stil z ij n, „als de
S'ele luistert", echt, gaat er altijd een
Jicht op. Dat licht is altijd waarheid
Wanneer wij echt eerlijk zijn, en t is
dus uiterst kostbaar. Want de waar
heid maakt vrij. Kerstmis is mede
daarom zo'n groot feest, omdat ve-
'en zich op deze wijze bevrild gaan voe
len.
De kerstnacht, vallend in onze lang
ste nachten, Is ook het zinnebeeld van
al de duisternis in de menselijke sa
menleving. Daarin verscheen aan hen,
d'e ln staat bleken het waar te ne
tten, een menigte des hemelsen heirle-
gers zo zegt het kerstverhaal die
San mensen, die het goed horen willen
"et welbehagen van God aankondigen
Qat leidt tot de vrede op aarde.
li v° verschijnen er ook nu nieuwe
ichtpunten in onze gezichtskring, hoe
?arde-donker die moge zijn, veelal
Pfandpunten waarin het licht samen-
«Ptot en vanwaar het weer verder
z^fBalt. En let u nu maar eens op,
™aar het is gaar. branden bij enkelin
gen, bij groepen zolang het dat er-
?®ts doet is de wereld niet verduis-
I®ra. en het lijkt alsof er langzamer-
vand steeds meer oplicht soms in
ïj-vschiiiende kleuren, maar zolang er
vit is. vormt het met andere opvlam-
Ingen samen, een hel wit schijnsel
Er is anderzijds ook zoveel aan 't
verouderen. Er gaan nieuwe golven
"ver ons heen. Er komen nieuwe mo
gelijkheden binnen ons vbereik. Som-
FUge oude instellineen hliiken ver-
rpge oude instellingen blijken
"lolmde stukken te zjjn
ver'
een
vloer waarop een levende maatschap
pij met haar nieuwe generatie niet
meer kan staan en bewegen. Som
mige oude tegenstellingen verliezen
hun zin en verbrokkelen onnodig de
ondergrond van ons bestaan. Er
worden dingen nog voor levend aan
gezien, die spoken uit het verleden
zijn geworden. Zoekt u zelf maar uit.
teder zal er weer andere vinden.
f-aten wy ook nooit vergeten, dat wij
mensen een grote broederschap zijn
?en schandelijk waandenk-
dragen 'S' zic)l daarnaar n'et te 2e~
In deze vreemde wereld worden we
°P de ,jmoeL gesteld op onverwachte
momenten, als we er helemaal niet op
verdacht zijn. Hoe goed we 't ooi wil
len in t leven: als onverhoeds bij ons
de proef °P^ wordt genomen,
blijkt wat we werkelijk vermogen. We
kennen allen de beminnelijkheid van
de mensen die aan, m hun onschuld
als het ware, goed reageren, en ook
de teleurstelling over hen die het „niet
halen". In ieder geval is het masker
dan afgevallen en de ware aard ken
baar geworden.
Steeds raak ik meer overtuigd, hoe
belangrijk iedere daad is, iedere hou-
«iaK' van ieder mens, overal en al-
Si?.' d,et belang ervan is volkomen
™kerekenbaar maar lUkt mt) veel
groter en van' veel wijder strekking
aenk^eTop het eerste gezicht zou
denken. Daarbij komt dat de wereld
onrustbarend klein wordt. Ook dit
jaar toonde dat aan. Ons aller ver-
dft ons lot is wereldwijd. Als
dit ons tot nadenken brengt, moet
het ons ook tot daden leiden.
Want 7an wie is de aarde? Van
wie zijn de mensen?
Wij blijven strijden om de vrede
op aarde ons loei en onze toekomst
Het woord, dat God is, js immers
niet alleen het eerste maar ook het
laatste woord. Zo is er dan een troost
voor alle eed en een oorsprong van
alle vreugde een zin voor beide.
Wij voelen of weten allen, dat het
licht zal komen eenmaal maar
tevens, dat het er is want ieder mens
is een lamp, die ontstoken is of kan
worden Ln wat voor omstandigheden
en waar en wanneer dan ook.
Het is aan ons mensen, onszelf^ a]s
brandstof aan te bieden voor het licht
Het verschroeit al wat niet^ deugt en
doet oplichten al wat goed is en doet
het samensmelten. De mensheid zoe*t
compromissen en wil geen radicale
keus. Ze zal dit lang volhouden, maar
niet a 11 ij d. „En een ieder, die wil, kan
het licht hier, nu, doen ontvlammen.
CONAKRY (Guinee), 27 dec. (U.P.I.)
Ghana, Guinee en de republiek Mali
hebben zaterdag een lang verwachte
unie gevormd, waarin zij een gemeen
schappelijk economisch beleid zullen
voeren en hun buitenlandse politiek zul
len coördineren.
Deze nieuwe Westafrikaanse groepe
ring is aangekondigd in een commu
niqué van de president van Ghana,
Kwame Nkroemah, de president van
Guinee, Sekou Toure, en de premier
van Mali, Modibo Keita.
Deze leiders hebben twee dagen met
elkaar geconfereerd. Zij besloten vier-
bb&al Per jaar samen te komen in de
hoofdsteden Accra, Conakry en Bama-
Advertentie
Ja, dank u, ik heb heel
mooie Kerstdagen gehad en
ik weet zeker dat zulks
met u ook het geval is ge
weest. Mijn zoon heeft niet
opgehouden te zingen van
„hun liederen loeiend en
klaar" en hij heeft er zich
nog net van kunnen weer
houden de kerstboom om te trekken.
En alles was dus pais en vree.
Of alles? We hadden met Kerstmis
zoals u allen ongetwijfeld óók zal
zijn opgevallen géén sneeuw en
géén kabinet. En dat tweeledig gemis
wierp dan wel even een schaduw over
het feest.
In gemoede, heeft u ooit een kabinet
zó van de ene op de andere dag zien
vallen, behalve dan destijds in Frank
rijk? Ik niet. Ik had er geen idee van
dat er iets aan de hand was; integen
deel, ik leefde in de blanke overtui
ging dat wij fijn en zonder pijn wer
den geregeerd. En teen ineens dat
Neen, ik heb het beslist niet zien aan
komen. Ik heb mij daar diep over ge
schaamd, totdat ik in de krant las dat
ook prof. De Quay min of meer door
de gang van zaken is verrast gewor
den. Trouwens, ik heb mij in deze
dagen nóg een keer aan de ex-premier
opgetrokken. Toen de noodlottige mare
mij vorige week donderdagavond be
reikte was mijn eerste gedachte: „O
hemeltje. Wim Kan". Het schaamrood
steeg mij hetzelfde moment naar de
kaken. Maar de volgende morgen ver
nam ik tot mijn niet geringe opluch
ting dat prof. De Quay zelf de confe
rencier bereids had opgebeld om hem
te condoleren.
Maar goed. Uit de bladen van vrij
dag begreep ik dan wel dat de A.R.
het door haar gekoesterde kabinet uit
louter genegenheid aan haar borst te
pletter had gedrukt. Een overmaat aan
liefde kan mensen tot rare reacties
brengen, en partijen kennelijk ook.
Maar omdat ik u met deze psycho
logische verklaring alléén vandaag niet
onder ogen durfde komen heb ik
gisteren nog even een ingewijde ken
nis in Den Haag en géén onbekende
in de wandelgangen opgebeld. Dat
gesprek verliep zó.
Ik: „Zalig Kerstfeest. Hoe is dat nu
ineens gekomen?"
Hij: „Zalig Kerstfeest. Tja, kijk eens,
je begrijpt, het gaat natuurlijk niet om
die 2500 woningen".
Ik: „Ben je gek, natuurlijk niet"
Hij: „Daar zitten verschillende «an
ten aan de kwestie. Sommigen hebben
hier de indruk dat de A.R. genoeg
heeft van het roomse juk".
Ik: „Willen ze dan het socialistische
juk terug?"
Hij (ontzet): „Ben je nou helemaal?"
Ik: „Wat voor juk willen ze dan?"
Hij: „Ik denk helemaal geen juk".
Ik: „Een juk voor óns dus".
Hij: „Onzin. Anderen zeggen trou
wens dat de A.R.-fractie iets heeft
tegen prof. Zijlstra".
Ik: „Die is toch van de partij?"
Hij: „Ja, maar er schijnt een con-
troverse te zijn". C
Ik: „O, wel, natuurlijk, dan moet
het kabinet vallen".
Hij: „Waarom?"
Ik: „Vraag jij, of vraag ik?"
Hij: „Jij". i
Ik: „Nu dan. Wat gaat er nu ge
beuren?"
Hij: „Sommigen denken aan een za-
kenkabinet. Een kabinet dus los van
de politieke partijen".
Ik: „Kan zo'n kabinet niet vallen?"
Hij: „Jawel, natuurlijk, maar
Ik: „Waarom hebben wij het vorige
dan niet gehouden?"
Hij: „Je begrijpt er niets van".
Ik: „Neen, dat is zo. Ik begrijp al
leen dat het niet ging om die 2500 wo
ningen. Maar houd mij op de hoogte".
En dat heeft hij mij dan beloofd.
Advertentie)
I Wodka Keglevich - oud-Russisch T
1 recept
„Levering via de erkende wijnhandel
Imp. Koster Thijs Amsterdam"
's Lands Kroniek
e heer G. H.
Streurman in
Veendam do
ceert Duits. Hij doet
dat al jaren en vele
oud-leerlingen van
het Winkler Prins
lyceum zullen zich
zijn „Abend, Arm,
Beruf, Besuch...."
nog levendig her
inneren. Als hij wil
en hij wil maar
al te graag kan
de heer Streurman
echter ook nog wel
iets anders doceren:
geschiedenis. Niet
zozeer de overbe
kende algemene en
vaderlandse, maar
de minder bekende
historie van de am
per driehonderd
jaar geleden heel
voorzichtig tot ont
wikkeling gekomen
Veenkoloniën. De
heer Streurman is
nantelijk naast le
raar Duits ook
voorzitter van de
stichting Het Veen
koloniaal Museum.
Over dit museum, dat men algemeen
als zijn troetelkind mag beschouwen,
kan de heer Streurman urenlang ver
tellen. Zoals het een goed leraar be
taamt, begint hij bij het begin. Het is
allemaal eigenlijk begonnen, zo zegt hij
dan, bij Veendams vroegere burgemees
ter F. J. de Zee, die enorm veel belang
stelling had voor de historie van zijn
woonplaats en naaste omgeving. De bur
gemeester legde een verzameling aan
van alle mogelijke documenten en ge
schriften. De verzameling breidde zich
gestadig uit, tot de heer De Zee er
bijna geen raad meer mee wist. Daar
om werd in 1930 onder voorzitterschap
van de heer Streurman een commissie
in het leven geroepen, die tot taak
kreeg uit te zoeken wat de beste
manier zou zijn om de verzameling van
burgemeester De Zee in stand te hou
den en zo mogelijk nog ui te breiden.
De commissie adviseerde tot de
stichting Het Veenkoloniaal Museum.
Aanvankelijk was de prille verzameling
ondergebracht op het gemeentehuis. De
huidige burgemeester van Veendam,
de heer J. A. Hoogkamp, zorgde er ech
ter in 1939 voor, dat een zaal achter het
nu al weer voormalige politiebureau
kon worden betrokken. In de oorlog
ging een stroom van geschenken naar
het museum, dat zó overvol werd, dat
men in 1946 opnieuw met een groot
ruimtegebrek had te kampen. Eerst en
kele jaren geleden werd een oplossing
gevonden. Boven de moderne en uit
stekend geoutilleerde openbare lees
zaal en bibliotheek in de Kerkstraat
was ruimte vrijHet bleek een prach
tig onderkomen te zijn voor het mu
seum. Na veel vijven en zessen kwam
men met de inrichting van het museum
klaar Dezer dagen was het zover, dat
rar, W. A. Offerhaus, commissaris der
koningin in de provincie Groningen, de
officiële opening kon verrichten.
Het is een pracht van een streekmu
seum. Het zuiver plaatselijke karakter
heeft het afgelegd en de bezoeker
wordt reeds bq de entree geconfron
teerd met de wapens van Muntendam,
Wildervank, Nieuwe Pekela en Veen
dam, de vier gemeenten, die de stich
ting dragen.
De hele ontwikkeling van de Veen
koloniën weerspiegelt zich in de diver
se afdelingen: de vervening, de latere
landbouw, de scheepvaart welke
hier ook heel belangrijk is geweest
en de huidige industrialisatie.
Bijzonder interessant is het grote
schilderij van de Fries Mancadan uit
de tweede helft van de zeventiende
eeuw. Druk zijn arbeiders met spaden
en kruiwagens aan het „vervenen". De
schilder moet een commerciële inslag
hebben gehad naast al zijn artisticiteit,
want hij heeft niet vergeten heel duide
lijk de grote pionier van de vervening,
A. G. Wildervanck, op zijn werkstuk
te vereeuwigen. Belangwekkend zijn
verder in de scheepvaartafdeling de
oude scheepsjournalen en -modellen.
De industrialisatie wordt getoond in
tal van boeiende foto's. In één vertrek
is de gehele veenkoloniale litteratuur
bijeengebracht. Men vindt daar de
boeken van de vermaarde Veendam-
mer dominee Winkler Prins, wiens
naam nog immer voortleeft in de ency
clopedie. waarvan hij negentig jaar ge
leden de eerste druk liet verschijnen.
Aan het heden besteedt het Veenkolo
niaal Museum veel aandacht. Want
nu pas beginnen de Veenkoloniën im
mers goed te leven.
De politie in Hengelo is weer be
gonnen met een anti-knalactie
onder de jeugd. Om het gebruik
van vuurwerk in de laatste dagen van
het jaar tegen te gaan heeft de po
litie de jeugd gevraagd het geld voor
een beter doel te gebruiken.
In de hal van het politiebureau is
een grote glazen spaarpot geplaatst,
waarin de jeugd geld kan deponeren.
Van dat geld hoopt de politie een
rolstoel te kopen voor een jeugdige
plaatsgenoot, die al jarenlang invali
de is.
In 1958 eu 1959 heeft men ook een
dergelijke actie gevoerd. Met succes:
enkele blinden hebben op deze wijze
een geleidehond gekregen.
Voor de bewoners van het woon
wagenkamp aan de Vlqmense-
weg te Den Bosch is Kerstmis
1960 hèt Kerstfeest van hun leven ge
worden. Ze hebben daar in hun eigen
sobere maar bijzonder stijlvolle
kapel de bisschop van Den Bosch,
mgr. Bekkers, mogen ontvangen, die
daar de plechtige Nachtmis heeft op
gedragen. De woonwagenmensen lig
gen deze bisschop na aan het hart en
hij heeft hun dat nog eens verzekerd,
toen hij, getooid met mijter en staf,
zijn predikatie hield. Tot de gasten die
de kampbewoners na de Nachtmis
aan hun feestdis mochten verwel
komen, behoorde ook de hoogbejaar
de moeder van mgr. Bekkers.
De Commercieele Club in Gronin
gen, een vereniging van rond
350 werkgevers in stad en ge
west, gaat in de week van 10 tot 15
april 1961 het derde lustrum vieren
met een grootscheepse actie „Dit is
Groningen".
Naast een viering voor de leden,
bestaande uit een modeshow, een ga-
la-avond in de stadsschouwburg met
opvoering van een operette door het
gezelschap Forum, een jeugdmiddag
cn wat dies meer zij, vordt getracht
stad en gewest in het centrum van de
belangstelling te plaatsen.
De betekenis van de provincie Gro
ningen wordt nog al te zeer onder
kend. De positieve zaken raken ver
drongen door een „ach en wee"-ge-
roep over hetgeen de noordeling te
kort gedaan wordt. In vergelijking
met vele grote plaatsen in Nederland
komt Groningen de derde handels
stad in Nederland er in het alge
meen zeer goed af. Maar men weet
dit onvoldoende, want ca. negentig
procent van overig Nederland is nog
nimmer in Groningen geweest.
Daarom ontketent de Commercieele
Club de actie „Dit is Groningen". De
commissaris der koningin in de pro
vincie Groningen, mr. W. A. Offerhans
zal de Iustrumvieringofficieelopenen.
Des avonds is de prijsuitreiking voor
de wedstrijden die bij het Middelbaar
Onderwijs gehouden zijn. Bovendien
zal het beste toneelstuk van het
afgelopen winterseizoen door een
schoolvereniging gebracht, worden op
gevoerd.
Het accent van de actie komt
liggen woensdag 12 april, wanneer
een speciale trein van Utrecht
rond tweehonderd prominenten uit de
politieke- en zakenwereld in Neder
land naar Groningen komen.
In de stadsschouwburg zal een bij
zonder programma worden geboden,
dat uniek enoemd mag worden. De
heer Wim Kan zal in een' speciaal
cabaretprogramma op de hem eigen
wijze zijn visie geven op stad en ge
west.
De junioren van de Commercieele
Club zullen een forumavond organise
ren met als voorzitter Godfried Bo-
mans.
Het programma vermeldt verder
nog een lezing in de aula van de Uni
versiteit, een marswedstrijdacties van
de winkel- en horecabedrijven, terwijl
het voorts in de bedoeling ligt radio,
dans en showorkesten naar Gronin
gen te halen.
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1IIIIIIIIIHIIIIII
/n het bouwland van landbouwer Pott in Borger in Drente is een kei van
een kei, gevonden met een gewicht van ongeveer twintig ton. De steen
heeft een lengte van 3Ya meter en een breedte van twee meter. Twee wagens
van de Nederlandse Aardolie Mij. hebben de kei naar het Centrum van Borger
gebracht. Men zegt dat het de grootste kei van Drente is.
uders, die dun kinderen de kate
chismus overhoren, constateren
bjj herhaling, da' alleen al de taal
van het boekje in het geheel niet is af
gestemd op de leerling van de lagere
school. Op tal van plaatsen treft men
woorden en uitdrukkinff n aan, die zelfs
de volwassene maar zelden bezigt.
Neem bijvoorbeeld het veelvuldig ge
bruik van het woord „welkte)^ op
plaatsen, waar zonder enig bezwaar
„wat" zou kunnen staan („Welke is de
beste voorbereiding tot een gelukkig
huwelijk?"). Beziet men de vragen nog
wat nader, dan stuit men op gewrongen
constructies als „Welke moet onze hou
ding zijn tegenover de zonde?" e.d. Er
zijn katechismusvragen. die geheel langs
het kind heen dreigen te gaan. Wan
neer men spreekt over de „gevaarlijke
gelegenheden", die vermeden moeten
worden, dan is het helemaal niet uit
gesloten, dat een kind allereerst denkt
aan drukke kruispunten. Maar aangeno
men dat een dergelijk misverstand ver
meden wordt, wat moet de jeugdige ge
bruiker van oe katechisr us dan aan met
vragen als „Welke weldaden zijn aan een
kuis leven verbonden?" en „Welk voor
deel geeft ons de gedachte aan Gods
voorzienigheid?"
Men zou zo nog enige tijd door
kunnen gaan en men kan er nog aan
toevoegen, dat de Nederlandse kate
chismus .ua uiterlijk allermisera-
belst verzorgd is: een onooglijk, saai
boekje zonder illustraties, sterk af
stekend bij vrijwel alle andere leer
boeken. Deze kwesties van de termi
nologie en het uiterlijk vormen ech
ter nog maar een onderdeel van het
katechismusprobleem. Mevrouw Sntj-
ders-Oomen somt terecht een hele
reeks van bezwaren op. Zij wijst er in
haar artikel op, dat de katechismus-
sen dateren uit de zestiende eeuw.
Om het geloof zuiver te houden van
dwalingen bracht men de geloofswaar
heden tezamen in een overzichtelijk
geheel, aanvankelijk voor de priesters
later voor het volk. Vervolgens ging
men de katechismus ook bij het on
derricht aan kinderen gebruiken. Vroe
ger waren er immers geen speciale
leerboeken voor de jeugd: het kind
werd beschouwd als een volwassene
in zakformaat.
Met de erfenis hiervan zitten we eigen
lijk nog steeds in onze katechismus.
Men is zich echter inmiddels gaan rea
liseren, dat geloven niet zozeer een
kwestie van ten is als wel van aan
vaarden met zjjn hele persoon. Gods
dienstige op.oeding moet daarom niet
vooral kennis meedelen, maar de mens
in zijn totaliteit aanspreken. Bovendien
is mer. gaan inzien, dat een kind geen
miniatuur-volwassene is, maar een we
zen met eigen kenmerken, waar men
alleen maar vat op krijgt wanneer men
het op een eigen aangepaste manier be
nadert.
Reeds enige jaren geleden heeft de
bekende pedagoog frater S. Rombouts
in „Ons Eigen Blad" onomwonden uit
gesproken, dat eei. godsdienst leerboekje,
dat werkelijk aan zijn wezenlijke doel be
antwoordt (God Ieren kennen, dienen en
liefhebben), iets totaal anders moet woi-
den dan de katechismus zoals ve die
nu kennen Het Katechismusonderwijs
blijft te sterk leervak, het wordt geen
opvoeding en krijgt dus geen vat op het
godsdienstig-zedelük leven.
Bij geen enkel vak wordt zo sterng van
de leerlingen geëist, dat ze de tekst let
terlijk inprenten. Bij geen enkel vak ook
is men zo gauw met het kunnen opzeg
gen van de tekst tevreden en verge
wist men zich zo weinig of die ook be
grepen is. Andere schoolboekjes geven
ook vragen na of tussen de tekst, maar
die stimuleren tot denken. In de kate
chismus wordt het denken als met voor
bedachten rade uitgeschakeld; ieder ant
woord begint tegen alle natuurlijk taal
gebruik in met de woorden van de
vraag. Het kind krijgt een extra-duwtje
om de moeilijkheid vlotter te kunnen
nemen, maar daarmee is een vergissing
van groot kaliber begaan: men heeft het
onbegrepen memoriseren in de hand ge
werkt in de waan het kind daarmee
een dienst te bewijzen. Als was het doel
van de katechese een aantal onbegre
pen teksten in de hoofden op te stape
len!
Men ziet: de kritiek is niet mals en
ze dateert niet van vandaag of giste
ren. Het ziet er echter naar uit, dat de
bestaande toestand nog wel enige tijd
zal voortduren. Mevr. Snijders-Oomen
wijst er op, dat katechismus vernieu
wing geen eenvoudige zaak is. Er be
staat een commissie, dit tot aak heeft
een nieuwe katechismus voor ons land
voor te bereiden. Daarin hebben pries
ters en leken zitting, theologen, men
sen uit het onderwijs en psychologen.
Maar men mag niet verwachten, dat
deze commissie snel tot resultaten
zal komen. Hoeveel jaren hebben de
vernieuwingen in Duitsland en Frank
rijk niet nodig gehad? Er moet reke
ning gehouden worden met nieuwe in
zichten en nog te verwachten wijzigin
gen op allerlei gebied. Het zal niet
mogelijk zijn een katechismus te bren
gen voor het Concilie voorbij is. Een
katechismus zal toch enigszins de
toets van de tijd moeten doorstaan.
De conclusie van dr. Snijders-Oomen
luidt dan ook, dat aan het brandend
verlangen naar een nieuwe katechis
mus voorlopig niet voldaan zal wor
den.
T.E.
TEHERAN, 27 dec. (UPI) Premier
Sharif Emami van Iran heeft op Tweede
Kerstdag een speciale commissie inge
steld, die belast zal worden met het
onderzoek naar de ramp in de steen
koolmijn „Sjeksjak". waar zich zaterdag
een explosie voordeed.
Negentien mijnwerkers en twee leden
van de reddingsploeg kwamen om het
leven door de neervallende stenen, de
overigen stierven doordat het luchtver
versingsapparaat niet meer functioneer
de. Eenentwintig doden zijn inmid
dels geborgen.
ADDIS ABEBA, 27 dec. (Reuter)
De politie van Ethiopië is er in ge
slaagd de leider van de mislukte op
stand tegen keizer Haile Selassie, gene
raal Mangpistoe Newye, te arresteren.
Zaterdag werd hjj in een plaatsje tach
tig kilometer ten zuiden van Addis
Abeba gesignaleerd. Boeren herkenden
hem en hielden hem vast, terwijl de po
litie werd gewaarschuwd. De generaal
werd onmiddellijk naar Addis Abeba
overgebracht en daar voor de keizer
geleid, om zich tegenover hem te ver
antwoorden.
Na zijn confrontatie met de keizer
werd Newye overgebracht naar het
Amerikaanse ziekenhuis in Addis Abe
ba, waar doktoren opdracht kregen
hem kost wat kost in het leven te hou
den. De generaal is namelijk ernstig
gewond in zijn hals en de dokters geven
weinig hoop op herstel.
Op eerste Kerstdag werden in Addis
Abeba de lijken opgehangen van twee
rebellenleiders, die bjj het dempen van
de opstand door de keizerlijke troepen
werden gedood. Duizenden Ethiopiërs
verzamelden zich op het plein, waar
deze lugubere gebeurtenis plaats had
en juichten enthousiast, toen de lijken
werden bevestigd aan een echte galg.
ALGIERS, 27 dec. (.PU.I.) In Al
gerije zün in het afgelopen kerstweek-
einde drie mensen om het leven geko
men. In ran, waar groepen betogen
de moslims door de straten trokken en
de politie een avondklok instelde, werd
een Europeaan met stenen en stokken
doodgeslagen, terwijl zijn vrouw ern
stig werd gewond. In Blida werd een sol
daat van het Vreemdelingenlegioen
neergeschoten en elders werd een
Fransman vermoord. Zeven mensen
werden gewond.
In Oran ls de chaos het grootst ge
weest. Moslims met brandende toortsen
en machinepistiolen. messen en bijlen,
renden door de mohammedaanse wijk.
Alle Europeanen die in deze omge
ving wonen, hadden onderdak gezocht
bij in veiliger stadswijken wonende
Europeanen. De enige man die was
achtergebleven, werd vermoord toen hii
opendeed om te zien wie bij hem har
aangebeld.