Op liet spoor van de waarheid M w D E Priesterfeesten in 1961 M M iJHBWSy „Bevrijd ons van de romantiek, maar geef ons de hulp en de mensen, die wij nodig hebben." lpl|j||^ In Goed WOENSDAG 28 DECEMBER 1960 PAGINA 8 wanza, december In Nye gesi zat ik in een donker hol, dat hier desniettemin een bisschoppelijke werkkamer heet, tegenover mgr. Jozef Blom jous uit Oisterwijk. Ze noemen hem „de hersens van Tanganjika" en ik ben bereid die kwalificatie over te nemen. Blomjous is fas cinerend. Hij is waarschijnlijk de slordigst geklede bisschop, die een mens ooit kan tegenkomen, maar zijn ideeën, zijn inventiever mogen, zijn „dash" en zijn vast houdendheid zijn verbazingwek kend. Hij laat niet los. Vervolg van vorige pagina Gezelschap.. WW dat glas Liqueur Vieille Cure na tafel. Maar ook bij een ge zellig samenzijn, ge tweeën - of in gezel schap. Laat U eens 'n Vieille Cure schenken, sluit de ogen, snuif de heerlijke geur op en geniet tenslotte de heer lijke smaak. JACOB I 'S BOELEN ij i Dr. E. A. Schroder (Sunroe) „dagelijks moet ik mensen met open t.b. wegsturen". Mgr. J. Blomjous (Nyegesi) „visie en élan". Broeder PI 'lemon Frans v. d. Laak, van Rooyen uit uit Breda, uitgezon- Jutphaas, superior den door Karosi, van de broeders van directeur van de Joannes de Deo, technische school in die zich zojuist in Nyegesi. Sengarema geves tigd hebben. K. Leferink uit Del den, leider van de actie der jonge boe ren, die in het bis dom Muanza in januari een land bouwschool begon nen. Genrd Broeke uit Hilversum, leider van het Kaj otters team, dat bouwt aan het ziekenhuis van Sengarema. Zuster Gervatio van Wijk uit Udenhout, moeder van de nieuwe vestiging van de zusters van „Onder de Dogen" uit Maastricht in het diocees Muanza. DE MISSIE vecht tegen de legende Wat hij gedurende zijn veertienjarig pontificaat voor zijn diocees en voor heel Tanganyika gedaan heeft ik kom daar later nog op terug is verbijsterend. Hij heeft meer tot stand gebracht dan voor één mens mogelijk schiint en toch maakt hij de indruk over zeeën van tijd te beschikken. Zo, tenminste, zit hij tegenover me. Een goedlachse Brabander in een vuile toog, met versleten tennisschoenen. Hij is echter van deze tijd. Hij haat dikdoe nerij. Hij gaat recht op zijn doel af en ik geloof dan ook, dat ik hem het prototype van de moderne missionaris mag noemen. Over dat type moet nog veel ge schreven worden. Het is in Ne derland vrijwel onbekend en ten gevolge daarvan is er nog altijd ruimte voor een publiciteit die de werkelijk heid vertekent tot eer „sob-story". In het missioneringswerk is niets ro mantisch. De dagen dat uitgeteerde mannen te voet van Mombassa naar het Victoriameer trokken, zijn voorbij en de beminde Afrikaanse gelovigen hebben geen behoefte aan spiegeltjes of kraaltjes. Ook tweedehands goede ren thuishouden s.v.p.Ze zijn zich van hun eigen waarde wel degelijk bewust. De braafste meisjes in de kerk dragen nog jurkjes, waarop in kapitale letters „khuru" gedrukt staat. „Xhuru" bete kent vrijheid. „Uhuru" betekent zelf standigheid en „Uheeru" betekent dat de tijd nabij is, dat geen Europeanen maar Afrikanen nauwkeurig en precies zullen vaststellen hoe in Oeganda en Tanganyika, in Kenya en Nyassaland het leven geleid en georganiseerd wordt. Of daarbij aan blanken zal wor den toegestaan volledig mee te spelen, moet worden afgewacht. Zeker is in ieder geval, dat zij zullen worden terug gewezen naar de plaats, die zij van nature zouden moeten innemen, name lijk die van vreemdelingen. Het is echter niet om deze ver bijsterend snelle politieke bewustwor ding alleen, dat de kerk anno i960 niet meer vergeleken mag worden met die van 1900. Er is veel meer. Het inderdaad heroïsche werk van de mannen, die hier door zwartwa- terkoorts, pest of typhus gekrepeerd zijn, is niet zonder resultaat gebleven. Het kleine „bush"-kerkje is gevolgd door een behoorlijke stadsparochie en wie hier op zondagmorgen de Mis bijwoont, wordt getroffen door de in tensiteit, waarmee gezongen en ge beden wordt. Nooit tenminste heb ik de zin van het „Rorate Coeli" beter begrepen dan dezer dagen in Moean- da, toen na het Credo de geloofs- leerlingen de kerk verlieten en drie of vier mannenstemmen het derde couplet inzetten. „Vide Domine, af- flictionem populi tui." Kijk, deze dingen zijn tegelijk waar ln Oost-Afrij Er is een kerk. Er is groei en er is bloei, maar op hetzelfde ogenblik is er ook ,,die ellende van uw volk", dat zich in minder dan 25 jaar een weg slaat door een periode, die Europa eeuwen gekost heeft. Die tegenstelling is huiveringwekkend en ik weet nauwelijks hoe ik haar onder woorden moet brengen. Misschien mag ik het proberen met voorbeelden. Ik ben een dag met een missionaris op safari geweest. Het was een tocht, die geknipt scheen voor een verhaal op een missiekalender. Wij trokken met een krakende wa gentje diep het land in. De wegen waren onbeschrijfelijk. De hitte was ondragelijk en het landschap overwel digend door een weelde van kleuren, bloemen, bomen en vogels. Wij stop ten voor zo'n dorpsschooltje, dat van gedroogde modder gebouwd wordt en waar een catechist bezig was onder richt te geven. De kinderen stroom den naar buiten. Ze knielden in een kring om de pater heen, zongen hem toe en vroegen om zijn zegen. Toen wendden zij zich tot de vreemde man die met de pater was meegekomen en zongen ook hem toe. Ik wist eerlijk niet wat te doen. Het was onbegonnen werk om uit te leggen wat een jour nalist is en dus heb k maar een groot kruis geslagen en hen geze gend zoals ik mijn kinderen zegen als ik ze thuis 's avonds naar bed breng. Daarop zijn we verder getrokken. Ik schrijf op wat ik me herinner. Wij ontmoetten een man, die met touwen was vastgebonden en die door drie, vier andere mannen werd voort- gesleurd. Ondertussen ranselden ze hem met stokken, want hij had ge stolen en de „chief" moest over hem rechtspreken. In het dorpje zelf voor zover je hier van dorpen spreken kunt was alles en iedereen verza meld in de kroeg. Kroeg, dat betekent dan een open ruimte onder een blader dak. Drie mannen sloegen op een drum, iedereen had een of ander oud conser- venblikje als glas en in het midden stond een grote, oude teerton vol ba- nanenbier. „Drinken, padri" was het dringende verzoek, maar dat was me toch te kras. Ik heb het conservenblik- je bij stukjes en beetjes laten leeglopen en eerlijk gezegd het feit geze gend, dat iedereen volslagen dronken was; om vier uur in de middag. Vol ledigheidshalve vermeld ik nog, dat minstens de helft van de gasten uit vrouwen bestond. Sommigen hadden een kind aan de borst. Zij dronken. Het kind dronk. Om hun hals hing een groot blinkend kruis en ook over die vergadering heeft de padri toen op al lerdringendst verzoek een groot kruis geslagen. „Vide Domine, afflictionem populi tui." Toen wij later weer weg wilden rij den, stond er plotseling een klein, hui lend jongetje voor ons. „Padri, moeder sterft," zei hij. De pater stelde een aantal vragen en rende met grote stappen de brush in. Ik heb heel Tang op hem gewacht. Achter me het rumoer van de kroeg. Voor me de stilte van Afrika en ergens die vrouw. Wij hebben haar tenslotte meegenomen naar het hospitaal en ze is niet gestorven. Als ik wou, zou ik zo nog wel even door kunnen gaan. Ik heb op een markt moeilijkheden met fotogra feren gehad, omdat men meende dat flitslicht het eten vergiftigde en In de estate Waloekoeba (bij Jinja) trof ik een prachtig Maria-altaar aan met een groot koperen bord, dat een Madonna met kindje scheen voor te stellen. Bij nader toezien bleek het een feestuit gave ter gelegenheid van het vijftigja rig bestaan van de Karei I-fabrieken in Arendonk. ie op deze verhalen alleen Oost- Afrika beoordeelt, vergist zich. Hij vergeet, dat in landen die zo snel en zo plotseling tot ontwikke ling komen, primitiviteit en progressi viteit natuurnoodzakelijk naast elkaar bestaan. Hij vergeet ook, dat de pri mitiviteit snel zal verdwijnen en dat men er voor een verstandige koers bepaling goed aan doet zich op het an dere Afrika te richten. Dat andere vindt men in de steden, die als paddestoelen uit de grond rq- zen. Men vindt het in de jeugd, die zich in de studie stort met een elan, dat ons volkomen onbekend is. Men vindt het in een groeiend en protse rig materialisme, dat auto's verkiest boven huizen en in een toenemend onbehagen tegenover Europeanen en Indiërs. Men vindt het ook in sterk positieve factoren. Er is een jonge, zij het nog niet talrijke Afrikaanse clerus, die die zo op het oog ellendig en a-sociaal schijnen, komen in éen generatie priesters, doktoren en gekwalificeer de onderwijzers. in deze situatie heeft het missione ringswerk dringend behoefte aan een algehele en grondige heroriëntatie. Wij moeten de heroïek van onze missie blaadjes begraven, onze kinderen niet opvoeden met verkrampte en verouder de missie-idealen en vooral in de huidige missioneringspraktijk de nieuwe wer kelijkheid accepteren en daarvan uit gaan. schijnen, wie er voor staat zal een offer moeten brengen dat een volwassen ge loof vereist. e werkelijkheid is, dat in Oost- Afrika de Kerk bestaat. Men behoeft het kruis niet meer te planten en Oegandezen en Tanganji- kanen zijn al bijna geheel in staat om hun kerken te bouwen, hun priesters te onderhouden en eigen land met eigen middelen te kerstenen. Wat zij nodig hebben het is een woord van mgr. Blomjous is de religieus-technische hulp van alle zusterkerken ter wereld met wie zij verenigd zijn en die zij op haar beurt kunnen helpen met hun er varing, hun inbreng, hun mystiek en hun religiositeit. In dat beeld past ook een missionaris, zij het dan een missio naris-nieuwe stijl. Voor paternalisme is daarbij geen plaats. Hij is de gelijke, die uit de schat van zijn cultuur de hulp biedt, die Oost-Afrika om prak tische en historische redenen nog niet zelf kan opbrengen. Ik geloof, dat op dit aspect niet ge noeg de nadruk kan worden gelegd. De kerk van Oost-Afrika is gelijk be- rechtigd en alleen op die basis kan hulp geboden en geaccepteerd wor den. De praktijk daarvan is echter ongelooflijk moeilijk. Ik ben nu twee maanden in Oost-Afrika en ik heb ondertussen met tientallen missionaris sen, doktoren, zusters, broeders en leken gesproken. In theorie, geloof ik, is er weinig tegenstand. Maar, zoals overal, is ook hier de natuur (of misschien moet ik nu wel zeggen de cultuur) sterker dan de leer. Daarvoor zal men begrip moe ten hebben. Ook de missionering heeft haar geschiedenis en zelfs in het heden zijn de verschillen nog vaak zo onge loofwaardig groot, dat er van de mis- Een echt Afrikaanse kerk in Bujora, gebouwd als het huis voor de koning. Onder het kruis (dat 's avonds electrisch verlicht is!) struisvogeleieren ten teken van de koninklijke waardigheid van „de bewoner". voorzichtig werkt aan de opbouw van I sionaris een bijkans bovenmenselijke - I J Tf »i M j i a m 1 I -fnlfKoVinnVJcivj^, rrouvn n ri-J (TTnv*/l t een landeigen Kerk met eigen taal en eigen gebruiken. Er zijn bloeiende Afrikaanse zusterscongregaties en groei ende conventen van Afrikaanse broe ders. Vooral in Tanganyika begint zich bovendien een eigen katholieke maat schappijleer te ontwikkelen, die he melsbreed verschilt van alles wat wij op dat terrein in Nederland gedaan hebben, doch die juist door haar eigen aard waarschijnlijk voor land en volk van onschatbare betekenis kan zijn. Zo is er meer. Woningtoestanden en volks- hygiëne maken een stormachtige ont wikkeling door. De plaats van de vrouw evolueert z;i het langzaam en met veel ups én downs in overeenstem ming met de gedachten, die vanouds aan de basis van het christendom heb ben gelegen en er begint zich langzaam een nieuwe arbeiders- en middenstand te ontwikkelen. Deze ontwikkeling is algemeen. Het is onjuist, als men meent, dat ze halt houdt voor de dorpssamen leving, waarvan ik zo'n roerend pri mitief beeld heb geschilderd. Die primitiviteit bestaat, maar z(j niet alleen. In die zelfde gemeenschap is ook het plaatselijk kantoor van de politieke partij. Ook uit dat milieu komen jonge Afrikaanse zusters en verpleegsters. Ook daar breidt het onderwijs zich uit en uit gezinnen, zelfbeheersing gevraagd wordt, En daarligt dat misschien het be gin van een nieuwe missieheroiek. De oude missionaris is dood. Hij leeft niet meer in een plaggenhut, hij eet niet meer het vreemde voedsel van de lan delijke bevolking en de wilde dieren brullen nog vrijwel uitsluitend in na tuurreservaten. Bovendien heeft hij nu een auto of een pikkie-pikkie. Zijn huis is van steen, hij heeft een Ijskast, vaak licht en stromend water en 's avonds verbindt Radio Nederland vVereldomroep hem met' Holland. Om negen uur kan hy weten of Ajax heeft gewonnen of verloren en wees ervan verzekerd, dat hij er een glaasje bier op zal drinken, tot heil van de KNVB en tot vreugde van hemzelf. Eén eis is nu echter duidelijker dan ooit tevoren. Hij is werkelijk de die naar der dienaren Gods. HU komt de kerk van Afrika te hulp waar en zo lang de kerk zijn hulp nodig heeft. Hij zal op ieder ogenblik bereid moeten zijn zijn werk te staken en het over te dra gen, ook als hij zeker weet dat zijn Afrikaanse opvolger nog niet die capa- citeiten heeft die hij eigenlijk noodza kelijk acht. Dat leven is hard en on barmhartig. Er zijn Europese bisschop pen, die na een leven gewijd aan de missie, hun ambt hebben neergelegd, omdat de bloei van de kerk dat eiste. Dat mag natuurlijk en vanzelfsprekend r is aan deze nieuwe situatie nog een tweede aspect. Dat is de vraag naar bekwaamheid. Nu het basiswerk is verricht, heeft de kerk van Oost-Afrika vooral behoefte aan hoog gekwalificeerde helpers. Dat punt is vooral van belang, nu langzaam maar zeker de lekenuitzen- ding op gang komt en het gevaar be staat, dat de oude romantiek in een nieuwe gedaante terugkeert. Laat ik er maar niet omheen draaien. De leken- uitzending, zoals die tot dusver, met name vanuit ons land heeft plaatsge vonden, is geen onverdeeld succes. De mislukkingen zijn talrijk, de teleurstel lingen groot en het resultaat niet in overeenstemming met de geleverde in spanningen. De oorzaak daarvan ls waarschijnlijk wel die oude romantiek, dat begrijpelijk paternalisme, dat voor de missie goeddunkt wat het vader land niet accepteren zou. Dit klinkt misschien hard. maar de waarheid verdraagt geen euphemismen. Oost- Afrika heeft het beste nodig. Het is een belediging, dat hier nog altijd gro te pakken medische instrumenten en medicamenten worden ontvangen, die in het vaderland eigenlijk zijn afge dankt. Wie missiehospitalen heeft be zocht, weet dat daar meer dan waar ook het beste nog niet goed genoeg is. Zo ook met de leken. Oost-Afrika heeft een dringende behoefte aan honderden doktoren, specialisten, verpleegsters, vroed vrouwen en leiding gevende arbei ders. Alleen het moeten de beste zijn. Het leven moge hier, vergele ken met tientallen jaren geleden, on herkenbaar veranderd zijn, het stelt nog altijd hoge eisen. Wie hier komt, moet raad weten met eenzaamheid en teleurstelling. Hij moet zijn eigen levensstijl kunnen ombuigen, hjj moet kunnen improviseren en zo grondig zijn vak beheersen, dat hij in volsla gen onbekende omstandigheden zelf nieuwe wegen kan vinden. Alleen idealisme is daarbij niet voldoende. Het eist training en zelfbeheersing en het is te hopen, dat het propvolle Nederland nu eindelijk eens de kracht opbrengt om in een gezamen lijke aanpak deze nieuwe missieop dracht te realiseren. Dit betekent niet, dat ik het werk, dat tot dusverre door Karosi, door de K.A.J. en de Jonge Boeren gedaan is, onderschat. Ik ben hier kerels tegen gekomen, die het een mens warm om het hart maken door de nuchtere vast beradenheid, waarmee zjj een schier bovenmenselijke taak vervullen. Zij hebben, onvoorbereid als zij waren, door moeilijkheden heen moeten bij ten, waarvan u op mijn gezag mag aannemen dat ze eigenlijk te groot wa ren. Neen, het gaat om de totale aanpak. Wie hier één vrouwelijke dokter alleen de verantwoordelijkheid ziet dragen voor een ziekenhuis met een achter land van 320.000 mensen, wie bij een vluchtig bezoek moet constateren, dat zij dagelijks gevallen van open t.b. moet weigeren, gewoon omdat er geen plaats, geen mankracht en geen geld is, die vraagt zich met verbijste ring af, waarom niet meer congrega ties hun beste leden afstaan en of er in Nederland dan werkelijk geen dok toren, specialisten, vroedvrouwen en verpleegsters te vinden zijn, die al thans de ergste gaten willen dichten. Ik heb bisschoppen en missionarissen gesproken, die stad en land hebben af gereisd om hulp en met lege handen zijn teruggekeerd. Grote nationale or ganisaties, wier namen in Nederland de klank hebben van puur goud, heb ben stomweg geweigerd en ondertus- f j vechten eenlingen als Karosi,- de K.A.J. en de Jonge Boeren een bijna hopeloze strijd, waarbij door gebrek aan middelen en ervaring fouten ge maakt worden, die fnuikend kunnen zijn voor het élan. Het schijnt of sinds de gebeurtenis sen in Congo iedereen de angst om het hart is geslagen. Welnu, Tanganji ka, Oegand Kenya, Nyasaland en Noord-Rhodesië zijn geen Congo en ai zal daar een rechtvaardig natio nalisme wel spanningen en misschien moeilijkheden veroorzaken, als het om puur lijfsbehoud gaat, lijkt mij de ver keerssituatie in Nederland vooralsnog gevaarlijker. don.; Leonardus Verweij; Godefridus van Voorst tot Voorst. Geschoeide Karmelieten 50 jaar priester: 10 juni; Adelbertus Lokkers, Slagharen; Julius Dijkstra, Boxmeer. 40 jaar priester; 15 aug.: Marcellus Toiler, Neuenhaus (Westf.). 25 jaar priester: 12 juli: Matthias Arts, Amsterdam; Hilarius Martron, Nijmegen; Xaverius Lutz, Aalsmeer; Timotheus Bruggeman, Merkelbeek; Hilarion Ker sten, Zenderen; Everardus Verzett, Zen- deren; Callixtus de Rouw, Kamp. Lint fort (Duitsland). 60-jarig kloosterfeest: 9 sept.: Lebui- nus Braakhuis, Zenderen. 40 jaar professie: 23 mei: br. Antoni nus Spijkerman, Oldenzaal; 26 sept.: Tarcisius Hooyschuur, Balkbrug en Jo seph Bouman, Oldenzaal. 25 jaar professie: 10 sept.: Innocen- tius Damhuis, Mainz (D.)Camillianus Verhamme, Dordrecht; Constantius Dol le, Dordrecht; Johannes Wolters, Mer kelbeek; Wilhelmus Verdijk, Oss; Cas- sianus Olde Loohuis, Nijmegen; Cletus van Rijnsoever, Amsterdam; Manruanus Zonneveld, Hengelo; Honoratus Sengers, Zenderen; 3 mei: br. Ignatius Blomme- steijn, Zenderen; 27 dec.: br. Thomas Groot-Zwaaftink, Nijmegen. Ongeschoeide Karmelieten 25 jaar geprofest: 10 sept.: Andreas Zelis, prior Karmelietenklooster Ge leen (L.). Kruisheren 25 jaar priester: 18 aug.: F. Jutte, Amersfoort; W. Hollink, Heemskerk, dr. A. Sluis, St. Agatha; M. Fleskens, Rot terdam; J. Coenen, Zoeterwoude; A. Em- men, Zoeterwoude; H. Wentolt en J. van Duynhoven, Bandung; A. Zwart, Achel (België); H. Cuppen, Belem, Brazilië. 50 jaar geprofest: 14 sept.: mgr. Fr. M. Blessing, oud apostolisch vicaris van Bondo, Congo, Kruisherenklooster te Achel (België); P. Bakx, Bussum er J. Klaver, Onamia, Minn. USA. 25 jaar geprofest: 28 aug. J. Brammar, Rotterdam; A. Lamot en J. Eering, Neeritter; Fr. van Vroonhoven, Amers foort; R. Kloeg, Wuppertal (D.)L. Soe- modiwirjo, H. van Haaren en J. Ver hoeven, Bandung; J. Jurgens, Maaseik (België); H. Nienhuis, Campo Belo,Bra zilië. Lazaristen 50 jaar priester: 16 juli: Joh. Wee- maes, Dax. Frankrijk. 40 jaar priester: 23 jan.: H. Alers, Cuvry, Fr.; B. van Beekhoven, Nice, Fr.; L. van Nisselrooij, Baak, Gld-; Th. Veer man, Fortaleza-, Brazilië; P. Vonken, Al giers; H. Wolters, Susteren (L.). (Advertentie) isschien klinkt dit alles nogal fel, maar ik weet mij de tolk van een paar duizend mensen die hier de beste jaren van hun leven veil hebben om de kerk en het volk van Oost-Afrika door een moeilijke overgangsperiode heen te helpen. Dat is geen imantiek. En geen ,,sob-sto- ry". Dat is waarheid. Welnu, deze groep heeft hulp no dig. Hulp van prima missionarissen, import: levering alleen via de handel die sleutelposities kunnen 1"neT?tet?' waarmee zij het frame van de uost- afrikaanse kerk versterken zolang als nodig is. Hulp van seculiere priesters, die de diocesane Atrikaan- se clerus ondersteunen, opdat zich niet hier het drama van de Zuid- amerikaanse kerk hernaie, waar de eigen clerus een tweederangs cle rus werd. Hulp van doktoren, medi sche specialisten, vroedvrouwen, wijkverpleegsters, architecten en vakbekwame arbeiders. Hulp van veel kapitaal en dat alles niet om arme stumpers te helpen of heide nen te bekeren, maar om jonge vol ken te ondersteuner en terug te tre den wanneer dit nodig is. Van zulke idealen vond ik Mgr. Blomjous de verpersoonlijking. Hij is nuchter en amusant, houdt vast aan zjjn visie en bouwt met voortvarend heid aan het huis, dat de Heer Zijn Kerk noemt. Met kerkelijke hoogtijdagen zal hij in de hitte het introïtus van de H. Mis plechtig inzetten en alle missionarissen, priesters, zowel als broeders, zusters en leken zullen er een beroerd ogenblik aan hebben, want op zulke dagen wil ieder een we] thuis zijn. Laat dat u niet ver leiden tot mooie vrome gevoelens, waarbij de ontroering zo heerlijk ach ter de ogin kan branden. Aan roman tiek is geen behoefte. Wel aan zake lijke hulp en bekwame mensen. ALBERT WELLING. 25 jaar priester: 29 juni: Jan de Bak ker, Formosa; Frans Dusée, bouwpas toor, Eindhoven; mgr. J. Klooster, apost- vie. Van Surabaja; J. Lemmen, Recife, Brazilië; W. v. d. Loo, rector Nieuw- Einde (L-)R. Pladet, Portugal. 50 jaar lid van de Congregatie: 14 Sept.: J. Wieriks, Eefde, Gld.; H. Claessen, Frankrijk. 25 jaar lid van de Congregatie: 11 sept.: Jan Boonekamp, Brazilië; M. Braspen ning. Texas, U.S.A.; V. Colsen, Brazilië; M. Droog, Brazilië; H. Hermans, For mosa; C. Lansu, Eindhoven; J. Nieu- wendijk, aalmoezenier, Willemstad, Cu- ragao; H. Oremus, kap. te Schalkhaar; M. Scheres, Mission Hollandaise, Parijs; C- Sombroek, kap. Deventer; H. Steeg- mans, overste, Eefde; H. Veel, Surabaja. Maristen 25 jaar priester: 23 febr.: mgr. D. Stuyvenberg, ap- vie. van de Zuid-Sa lomonseilanden; A. Beyersbergen van Henegouwen, Lievelde, Groenlo; H. Laarveld, Bergen op Zoom; H. Roelofs, Groenlo; A. de Theye, Z. Salomonseilan den- 40 jaar geprofest: 28 okt.: br. Willi- brord, Petrus Claassen, Lievelde, Groen lo. 25 jaar geprofest: 24 april: M. van Broekhoven, Glanerbrug; P. Geerts, Z.- Salomoneilanden; A. Nieuwlands, V/eurt; H. Overdijk, Hulst; 29 juni: J. Dekker, Mexico. Missionarissen Mill Hill 50 ja,ar priester: 23 Sept.: L. v. d. Berg, oud-missionaris van Serawak, rustend in Alphen a/J Rijn; J- Geurts, oud-mis sionaris van Congo, assistent in Uden; J. Metternich, oud-missionaris van In dië, Missiehuis Vrijland; A. Verheyen, missionaris in de Philippijnen. 40 jaar priester: 17 juli: Ch. Aelen, oud-missionaris van Nellore, procurator Studiehuis Tilburg; mgr. W. Bouter, bisschop van Nellore, Indië; C. van Gra ven, oud-missionaris van Tororo, mis siehuis Vrijland; C. Ruygrok, Arnhem, oud-missionaris van Nellore, missiehuis Vrijland. 25 jaar priester: 12 juli: N. van Bilder- beek, missionaris Buea, Kameroen; J- Boerkamp, missionaris in Kashmir; M. Boonman, missionaris in Basankusu, Congo; C. Broers, missionaris in Buea, Kameroen; H. van Erp, missionaris in Serawak; A. Geerdes, missionaris in Rawalpindi, Pakistan; A. Jacobs, missio naris in de Philippijnen; M. Kaan- ders, Missiehuis Roosendaal; H. Noord man, missionaris in Basankusu, Congo, Oeganda; H. Verhoef, missionaris in Kisumu, Kenya. 25 jaar geprofest: 3 mei: bi. Herman de Zeeuw, missionaris in Tororo, Oe ganda; 15 aug.: br- Willem Klomberg, Missiehuis Roosendaal. Minderbroeders Conventuelen 50 jaar priester: 16 juli: Mattheus Luppes, Hoensbroek, pater Augustinus Ammerlaan, Klooster-Urmond. 25 jaar priester: 26 juli: Willibrord Ma. Lendemeijer, provinciaal, klooster- Urmond. 25 jaar geprofest: 26 september: An- gelicus Leunissen, missionaris in Bogor (Indonesië), Rosarius van der Broeck, klooster-Urmond, Laurentius Driessen, rector te Kaalheide, Emmanuel Toonen, pastoor St. Stephanusparochie, Amster dam-N. Minderbroeders Franciscanen 50 jaar priester: 26 maart: Sergius Emonds, Venray; Chrysanthus Roorda, Weert; Majella Weenink, Oudewater; Alardus van den Berg, Woezik, Wychen; Ludger Zeinstra, Venray; Floribertus Schneiders, Brummen; Alfridus Waar- deloo, Monte Belo (Brazilië). 25 jaar priester: 22 maart: Agatho de Mönnink, Heerlen; Hydulphus Frank, Lochem; Liberius Pieterse, Sanghar (Pakistan); Conradinus Aerts, Heerlen; Viventius Keulaerds, Maastricht; Aly- pius Derex, Alverna; Crispus Schouten, Rotterdam; Raynerius Baekers, aalmoe zenier, Ede; Fulco Vugts, Ruteng (Flo- res); Antonius Walenkamp, Katwijk a. d. Rijn; Philippus Tetteroo, Weert; Fer- rerius van Berkel, Leiden; Al varus van de Reep, Jequitinhoha (Brazilië). 25 oktober: in Brazilië de paters Metel- lus Geeve, St. Joao del Re; Erhard Veen, Para de Minas; Aristides Kasbergen, Belo Horizonte; Wenceslaus Nouwen, Divinópolis; Gaudiosus Nieuwenhuijzen, Taquari. 60-jarig kloosterfeest: 7 september: Cassianus Hentzen, Haarlem; Arnoldus Smitz, Gouda; Cornelius Romijn, Har- lingen. 50-jarig kloosterfeest: 7 september: Autbertus van Hacht, Megen; Theofried Wassenaar, Leiden; Nocomedes Sanders. Bodegraven; Arnuiphus Hesse, Venray, Serenus Teernstra, Belo-Horizonte (Bra zilië). 23 mei: Florentius Nu rolder, Vorden; Wilhelmus Seegers, juli: Josephus Nijhout, BleUer e' 25-jarig kloosterfeest: sePtember: Pacificus van den Berg, Hyderabad (Pa kistan); Lucidius van der Vat, Nijme gen; Berno van Tol, Woerden; Remigius Dieteren, Maastricht; Bruno Peperzak, Djakarta (Ind.); Dmnus Schuwer, Rome- Patritius Verklei], Mirpurkhas (Pakistan); J"lius Beitkönig, Dönberg (Dl)- Gijsbertus Huinink, Bleijerheide; Urbanus van Gemert, Venray; Victorius Lenders, Heerlen; Vincentius Roumen, Venray; Lucius de Haan, Amsterdam; Lambertus Bisschop, Epouto (N. Gui nea); Evodius Goes, Gouda; Suitbertus van Mil, Rotterdam; Cornelius Bakker, Maastricht; Wulfranus de Goede, Delft; Norbertus Prinsenberg, Haarlem; Josue Sterk, op verlof in Nederland (Pakis tan); Marcellus Stevens, Hollandia-Bin- hen (N.-Guinea); Callistus de Haas, Weert; Willibald Timmermans, Heerlen; Nicolaas van Bohemen, Weert; Alexan der Jacobs Quetta (Pakistan); Silves ter Dias, Bombay (Indië)Arthur Bre- dero, Hoorn; Wilhadus Hertman, Ber gen (Noorwegen); Xaverius Paes, Suk- kur (Pakistan); Lucas Brinkhoff, Nij megen. In Brazilië op 7 september: Guil- herme Helsloot, Divinópolis; Estevao Schoenmaeckers, Belo-Horizonte; Simao Putman, Alcobaca; Conradus Goumans, Teófilo-OtoniPhillippus Broers, Teófilo- Otoni; Vitus Mallmann, Taquari; Ro- bertus Geusen, Arassuai, Marcolino Melis, Belo-Horizonte. 7 februari: brs. Theofried Vaes, Rotterdam; Nazarius Lekkerkerk, Katwijk a. d. Rijn. 4 juli: br. Winand Divendal, Djakarta (Ind.) 8 oktober: brs. Julius Huijerjans, Venray; Odoricus Peters, Maastricht; Monulphus Versteegh, Quaracchi, Italië. Minderbroeders Kapucijnen 60 jaar priester: 21 dec: Antonius te Nijmegen en Fulgentius te Handel. 50 jaar priester: 23 dec.: Sigismundus te Tilburg; Maximilianus te Oosterhout; Quirinus te Enschede; Romualdus te Helmond. 25 jaar priester: 4 aug.: Rizzerius te Tilburg; Petrus te Babberich: Beatus, ap. vic- Medan; Honoratus, ap. vic. Pon- tianak; Othmarus te Helmond; Radboud, ap. vic. Medan; Victorianus te Tilburg; Reginaldus, ap. vic. Medan; Sebastianus. Eindhoven. 70-jarig kloosterfeest: 4 okt.: Adol- phus te Grave. 60-jarig kloosterfeest: 26 juli: br. Do- nulus te Eindhoven; S okt.: Andreas te Grave; Adrianus te Den Bosch; Egber- tus te Tilburg. 50-jarig kloosterfeest: 14 jan.: br. Os wald te IJmuiden-Oost; 28 april: br. Do- rotheus te Grave; 3 okt.: Bruno te Rot terdam; Otho te Handel; 22 nov.: br. Lebuinus te Tilburg. 25 jaar geprofest: 16 jan.: de brs. Theodulphus te Handel; Hilarius te Sluis kil; Seraphicus, ap. vic. Pontianak; 14 juli: de brs. Landerius te Langeweg; Marculphus te Nijmegen; Olaf te Lan geweg; 10 st-yt.Hildebertus te Grave; Symphronius, ap. vic. Pontianak; Septi- mius, ap. vic. Medan; Isaias, ap. vic. Medan; Celestinus te Babberich; Justus te Voorburg; Micheas te Voorburg; Evo dius, ap. vic. Pontianak; Hyacinthus, ap. vic. Pontianak; Revocatus te Rilland; Achilleus te IJmuiden-Oost; Theofried te IJmuiden-Oost; Saturninus te Tilburg; Gentilis te Eindhoven. Montfortanen 50 jaar priester: 16 juli: P. ten Dtjck; G. Weer' 25 jaar priester: 7 maart: C. Holthui- zen; J. Linssen; G- de Greeve; J. Jacobs; J. Bokeloh; H. Lagro; G. Tesser; A. v. d. Berg; H- Leistra; H. Wansink; A. v. Heusden; J. Menten. 60 jaai geprofest: 15 aug.: J. M. Hup- perts. 50 jaar geprofest: 28 aug.: C- Plat; J. Eyckeler; K. Wevers. 25 jaar geprofest; 8 Sept.: N. Mooy; C. v. Riel; H. Kunkels; E. Bernard; F. Le- bouille; J. Sluysmans; G. Snijders; P. Bonnier; L. v. d. Boorn. Norbertijnen 60 jaar priester: 27 jan.: A. Adriaan- sen, Averbode. 50 jaar priester: 15 aug.: Th. Versteeg, Berne, pastoor Elshout. 25 jaar priester: 26 juli: A. Keeven, Park, pastoor te Park Leuven; 4 aug.: J. Oderkerk, Berne, kapelaan Vlijmen; drs. A. v. Schijndel, Berne, Jabalpur, Indië; Fr- Verweij, Berne, U.S.A.; L. Brandenburg, Berne, pastoor 's-Herto- genbosch; 23 aug.: N. Boon, Postel t« Turnhout; W. van Balkom, Postel, Lolo Kongo. 50 jaar geprofest: 9 okt-: Cl. Rooyak- kers, Grimbergen, pastoor Nieuwenrode. 40 jaar geprofest: 8 >kt.: Eelco d« Bruin, Berm te Heeswijk 25 jaar geprofest: 26 febr.: br. Walt- man Relou, Postel; 15 sept.-. s. v. Brug gen, Tongerlo, kapelaan Roosendaal; W. van Straaten, Tongerlo, Oostpriester- hulp; T. Timmerman, Tongerlo; 17 sept.: P. van Rijn, Berne, pastoor Middelrode; A. Hollenberg, Berne, pastoor Bant; drs. G. Brouwer, Berne, rector Latijnse School Gemert; J. van Zeeland, Berne, Jabalpur Indië; 9 okt.: G. Hoogers, Pos tel te Tienen; G. Snoeks, Postel, missie procurator; W- Dittrich, Postel, Lolo Kongo; O. Seijn Postel, Lolo Kongo; 11 okt.: Adr. Wijffels, Averbode, kape laan te Averbode; 8 dec.: br. Norbert Doukers, Berne, Jabalpur Indië. 60 jaar Norbertijn: 23 juni: br- Augus tinus Donkers, Berne. 50 jaar Norbertijn: 8 okt.: drs. Chr. Cornelissen, Berne, Gymnasium Hees- wijk; 9 okt.: I. de Groot, Postel; M- Pil lot, Postel, pastoor Breedhout. 40 jaar Norbertijn: 8 okt.: N. Koen- raadt, Berne, pastoor Lithoyen; A- Koeken, Berne, gymnasium Heeswijk; V. v. Sinnen, Berne, kapelaan Vught; A. v. Oosterhout, Berne, superior regu- laris, Indië; 15 okt.; A. Eomme, Ton gerlo, pastoor Roosendaal- 25 jaar Norbertijn: 17 sept.: L. Veer man, Berne te Heeswijk; W. van Aken, Berne, kapelaan te Heeswijk; A. Ver- hofstadt, Berne, Bra-silië; C Donkers, Berne, Jabalpur, Indië; 19 maart: br. Paulus van Zantvoort, Postel, Lolo Kongo. Oblaten H. Franciscus v. Sales 50 jaar priester: 10 aug.: F. X. Bogen- berger, oud-prov. te Beek en Donk. Oblaten van Maria 25 jaar priester: 12 juli: G. Veldhuis, missieprocurator te Duiven; L. Boers te Sevenum; H. Vloedbeld, legeraalmoe zenier in Bergen op Zoom; W- Tromp in Valkenburg. Passionisten 50 jaar priester: 23 sept.: pater Fer dinand Thijssen; en pater Robertus Snijders. 25 jaar priester: 10 mei: mgr. Gabriël W. Sillekens, apostolisch prefect van Ketapang, Borneo; Stanislaus van Melis en Vincentius Tobben. Redemptoristen 50 jaar priester; 0kt.: Ant. van Don- gen, Ri° J32l6iro. 25 jaar priester: 23 sept-: C. Helling, Paramaribo; H. Hulsbergen, 's-Herto- genbosch; Th. van Niekerk, Paramaribo; p- Mathot, Nijmegen; B. van Schaick, s-Gravenhage; dr. J. Kahmann, Wittem; B. Smithuis, Rotterdam. 50 jaar geprofest: 29 sept.: A. Vogelpoel, retraitehuis Bergen (N-H.); R. van Kem pen, Roermond. 25 jaar geprofest: 8 Sept.: J. Kluijs- kens, provinciaal Amsterdam; H. Schip pers, Wittem; Th. Clauveaux, Juiz de Fora, Brazilië; A- de Haay, 's-Hertogen- bosch; M. de Graaff, directeur Retraite huis Bergen (N.H.); A. Bergmans, di recteur Retraitehuis, Amersfoort; J. Wil- lebrands, Paramaribo; J- Coppens, Nij megen. Salesianen van Don Bosco 25-jarig kloosterfeest: 14 sept.: Her man Bart, Huize D. Rua, 's-Heerenberg; Leo v. d. Bc', België; Wim Gubbels, Ma- riahoeve, Assel, Apeldoorn; Georg Thoen, aalmoezenier, Duitsland. Missionarissen van Scheut 25 jaar priester: 4 aug.: A. de Jonge, Scheut-Brussel; en C- v. d. Zant, Guate mala. 50-iarig kloosterfeest: 8 sept.: A. Schellens, Congo; P. Vranken, Schilde- België; Chr. van Aspert, Leidschendam; 8 dec-: br. Th. v. d. Vrande, Congo 25-jarig kloosterfeest: 1 mei: br J. Heering, Lisala, Congo; 8 sept.: A Go- defrooy, Makassar; H. Boumans, Philip pijnen; J. ter Meer, Philippijnen; A. Verschure, Sparrendaal, Vught. Witte Paters 60 jaar priester: 29 juni: mgr. N. van der Vliet. St. Charles-Esch bij Boxtel. 50 jaar priester.- 29 juni: P. Verdaas donk, Bukoba-Tanganyika; H- Zoete melk, N. Nyassa-Nyasaland; mgr J van Sambeek, Kigoma- Tanganyika, rustend. 40 jaar priester: 29 juni: P. van Keep, Kasongo-Congo; H. van der Eerden, Ta- bora-Tanganyika. 25 jaar priester: 29 juni: J. Litjens, Kabgayi-Ruanda; W. Schaepman, Ka- rema-Tanganyika; H. van Riel, Bukoba- Tanganyika; Chr. Pas, Kigoma-Tanga- nyika; 'L. van de Schans, Mwanza-Tan- ganyika 60-jarig kloosterfeest: 1 nov.: p. van Krieken, Canada. 50-jarig kloosterfeest: 16 april: A. van Balen. Oss. rustend. 25-jari> kloosterfeest: 16 april: J. Mous, Kayes-Soudan; Chr. Middelburg. Nzéré- koré-Guiné-; 24 okt.: G- Onstenk, Mbeya-Tanganyika; Chr. Marijnissan, Kigoma-Tanganyika.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1960 | | pagina 8