J 1 iet s] poor van d le waar. Onvoldoende belangstelling vanuit Nederland D DE HARDE HAND VAN EEN BISSCHOP MET VISIE EN VERBEELDINGSKRACHT 1 skir6"- Rol van in het dr. Hans Globke Saloni ki-complex Men wacht op verklaring van Adolf Eichmann V V' „Pluralisme" in een nieuwe wereld D Jt D M D Zaken doen op de markt van Accra Beschuldiging van Merten «Ïe NAASTE MEDEWERKER VAN ADENAUER ZATERDAG 4 FEBRUARI 1961 PAGINA 11 Oost-Afrika, januari Het lijdt geen twijfel of de 52- jarige mgr. J. Blomjous uit Oisterwijk, bisschop van Mwan- 2a, is de stuwende kracht in de Kerk van Oost-Afrika. Hij is de bouwer van de naar Amerikaans Voorbeeld gemodelleerde „Tanga nyika Catholic Welfare Organi- 2ation", hij stuurt in de richting van nauwe samenwerking tussen alle 45 bisschoppen van centraal Oost-Afrika en bovendien is zijn diocees zoiets als een proeftuin, waar allerlei nieuwe en nogal om streden methoden tot dusver met succes worden toegepast. Over niet te klagen. Rome heeft hem een plaats gegeven in de commis sie voor het lekenapostolaat, ter voorbereiding van het komende concilie en hier is het volstrekt onmogelijk om ook maar vijf mi nuten over kerkelijke zaken te spreken zonder dat zijn naam ge noemd wordt. Niet altijd met waardering ove rigens, want mgr. Blomjous wiens visie en werkkracht overal geroemd worden heeft een harde hand als het erom gaat maatregelen te effectueren, waar toe hij na rijp beraad besloten heeft. an de verklaringen van de voormalige S.S.-Obersturm bannführer Adolf Eich mann, die op 15 maart a.s. in Is raël zal terechtstaan voor de moord op 6.000.000 Joden (de z.g. „Endlösung der Judenfra- ge"), hangt het af of toch nog een gerechtelijk onderzoek zal wor den ingesteld tegen de secretaris generaal van de Westduitse Bondskanselarij en naaste mede werker van bondskanselier Aden auer, de 62- jarige dr. Hans Glob ke. Het parket van de deelstaat Hessen in Frankfurt heeft inmid- iiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii dels een dossier aangelegd over het lot van tienduizend Griekse Joden, die door een besluit van dr. Globke zouden zijn verhinderd met Rode Kruis-schepen uit Grie kenland naar Palestina te emigre ren en die daardoor het slachtof fer werden van Eichmanns „End lösung", d.w.z. van de gaskamers in de „Vernichtungslager". 1 BISDOM MWANZA: een baken in zee gebrek aan erkenning behoeft hij grote groepen leven, die in sociaal, cui- tureel en godsdienstig opzicht diepgaan- Zo is hij het bijvoorbeeld geweest, die gesteld heeft, dat de kerk van zijn diocees een gevestigde kerk is en dus ook in financieel opzicht selfsupporting moet zijn. Hij heeft dat zijn gelovigen kalmweg meegedeeld en het vervolgens aan zijn 93 priesters overgelaten om het in hun onderscheidene parochies waar te maken. Men moet het land kennen om te weten hoe dit bevel sommige missionarissen naar de keel heeft ge grepen. Mgr. Blomjous immers staat in zjjn diocees geen stipendia toe. Dopen, trouwen, begraven, alles moet koste loos gebeuren, omdat hij iedere relatie tussen sacramenten en geld wil voor komen. „Dat is ons voordeel," zegt hij- „Wij zijn een jonge, nog kleine kerk. Wij be ginnen. Wij kunnen de fouten van het oude Europa vermijden." Geen banken- pacht dus (voor zover er banken zijn.) en ook geen klassenindeling, niets dan een soort aanslag kerkbelasting als u wilt ongeveer gelijk aan de op brengst van vijf dagen werk per jaar Per parochiaan. Met dat bedrag moeten de parochies toekomen en als ik erbij vermeld, dat wat het ontduiken van verplichtingen betreft, de negers voor de Europeanen niet onderdoen en ook, dat de hele op brengst van een zondagse oniwïrLaV Mgr. Blomjous, man met visie. de verschillen vertonen. Zij erkent bo vendien, dat het voor de toekomst van het land noodzakelijk is, dat deze groe pen ondanks al hun verschillen in eenheid samenwerken, omdat alleen een gezamenlijke krachtsinspanning Tanganjika en straks geheel Oost-Afri ka de plaats kan geven, die het behoeft. Tot zover zal niemand bezwaar maken. Men gaat echter verder. Men durft de dingen bij de naam te noemen en men stelt dan ook met zoveel woorden, dat het voor alles een katholieke plicht is, op alle terreinen van het sociale en politie ke leven geheel samen te werken met b.v. ook de allergrootste groep, die der Mohammedanen Dat betekent naar het eigen leven gekeken - geen katholieke politieke partij, geen eigen vakbewe ging, geen katholieke radio (een zeer omstreden actueel punt, waarbij ook Nederland een rol speelt), geen typisch eigen pers en desnoods zelfs in de toe komst geen eigen scholen, mits het gods dienstonderwijs wordt gewaarborgd. Het betekent v- gezien naar de ande ren, met wie men moet samenwerken de erkenning van de Islam als gods dienst, de waardering voor wat van die zijde voor de ontwikkeling van land en volk gedaan werd (weinig overigens) en bovendien de tot dusver zo zelden uitgesproken waarheid, „dat ook buiten de Kerk, die de schatbewaarster is van die waarheid" zaligheid mogelijk is. Het is een leer van open deuren en ramen, de leer van het oude zuur desem, die mij in dit land, dat zulke sterke oud-testamentische herinnerin gen oproept als een weldaad aandoet. e vrouwen vergaderen hier nog bij de bron, de mannen zitten onder de poort en God geeft brood of honger naar het welbeha gen van Zjjn wil. Mén kan hierover filosoferen. Men kan zich afvragen wat Europa anders gebracht heeft dan haast en onrust, maar men kan daarmee het rad van de geschiedenis niet stil zetten. „Uhuru" betekent niet alleen vrijheid. „Uhuru" betekent ook gelijkheid en vooruitgang en ik ge loof, dat het wijs is geweest, dat de Kerk haar leden heeft aangespoord in die beweging mee te gaan en zich een plaats te veroveren in de eerste rangen. Ze heeft echter niet alleen de deuren opengedaan. Ze heeft begrepen, dat zij verder nodig mocht blijken. Het doet dat gezien zjjn staf vanuit een katholieke levensvisie, zonder ech ter specifiek katholiek te zijn. Het is trainingscentrum voor allen, voor man nen en vrouwen, gelovig of ongelovig en wie er naar typisch ^)ostafri- kaans gebruik met zijn hele gezin wil komen, is welkom. Zijn huis staat gereed en de noodzakelijke tegemoet komingen bedragen een fractie van de werkelijke kosten. Kortom het is een instituut waaraan mij een zorgvuldige studie van de com munistische opleidingscentra niet vreemd lijkt. Het hangt ook niet in de lucht. Het is een creatie van witte pa ters en jezuïeten tezamen en het heeft m Londen zjjn aansluitende studiemoge lijkheid op universitair niveau. Men vindt eenzelfde systeem in Dakar met Parijs als thuishaven; het plan voor de Congo met Brussel ais universitaire ba sis ligt voorlopig in de ijskast. Men ziet, dit werk verraadt visie. Het is doordacht, het wordt gekenmerkt door grote een voudige structuren en wie hier rondreist en elders zijn licht opsteekt, benauwt wel eens de vraag of op dit terrein wer kelijk overal alles gedaan wordt wat mogelijk is. Of werkelijk de „Progagan- da Fide" in Rome het orgaan is, van waaruit continentsgewijs geordende plannen worden geëffectueerd, die louter het heil van de Kerk en niet de glorie van deze of gene congregatie beogen. Laat ik terugkeren tot Mwanza. De hulp vanuit de Kerk ten behoeve van hen, die in een pluralistische samenleving op eigen verantwoordelijk heid moeten kunnen handelen, beperkt zich niet tot dit niveau alleen. Er is behalve een hele scala van schoolmoge- lijkheden waaronder straks in Mwan za de eerste „interracial"school op Europees niveau ook een begin ge maakt met vakopleidingen. Een Neder landse Kajotter, de 28-jarige Frans van der Laak uit Tilburg zwaait in Nyegesi de directeurstaf over een zich snel ont wikkelende lagere technische school en vlak daarbij zwoegen sinds kort vier Nederlandse jonge boeren (K. Leferink uit Delden, Johan van Iersel uit Hel- voirt, Dirk Kramer uit Cubaard en Jan Maes uit Afferden) aan de opbouw van een nieuwe landbouwschool. In dat pro ject steekt Nederlands geld en ik hoop, dat deze jonge kerels die ik in de brandende zon aantrof bezig om mid den in de wildernis wegen aan te leg gen er in zullen slagen hun plannen waar te maken. Ze beginnen in februari met 30 leerlingen en vijf gezinnen op vijf kleine proefboerderjjtjes. Het is een gewaagd experiment. De onderne mers zullen nog wel eens hard op hun tanden moeten bijten, maar ze weten in ieder geval dat ze werken in het kader van een groot plan en dat hun werk al zal het in het begin nauwelijks be grepen worden noodzakelijk is voor de ontwikkeling van een volk, dat tot dusver het stadium van de roofbouw niet te boven is gekomen. Zo is Mwanza volop in beweging. Men probeert het een na het ander en alles is er op gericht volwaardige ,„nrb.t ,v,„ Accra de hoofdstad van Ghana aan de westkust van Afrika, waar dr. Kwame sen geraakt zijn. Niet voor niets kent men in Tanganjika zes geboden der H. Kerk. Dat zesde gebod slaat op de verplichting tot financiële bijstand. Bo vendien groeit de vraag. Er is behoefte aan gebouwen, behoefte aan scholen en huizen en het eist een niet aflatende liefde om de christenen van een bush- kerk er wezenlijk van te doordringen, dat de kerk hun kerk is, die voor haar tijdelijke behoeften op hen is aangewe zen. Ni is het bisdom toch in de aller moeilijkste gevallen wel bijgesprongen, vrienden en verwanten hebben de nood kreten van een eenzame missiepastoor **!et onbeantwoord gelaten, maar des niettemin is de overgang naar zelffi nanciering voor menige priester een uis geweest. Ook nu nog worstelen velen om het hoofd boven water te houden. Het land is arm. Drank, ziekten en poly gamie teisteren de bevolking, en om onder die omstandigheden een kleine buitenstatie in stand te houden en Ik heb misgehoord in kerkjes, waar he stank mij de adem benam eist meer vasthoudendheid dan ik kan duidelijk maken. Toch was de maatregel noodzakelijk, heeft de christenen ook in sociaal- economisch opzicht bij hun kerk betrok ken en het bisdom bevrijd van lasten, me de aandacht afleiden van verder- eikende projecten, die voor de toe- °mst noodzakelijk zijn. oor die projecten vraagt Mgr. Blomjous en vraagt de Kerk van als Oost-Afrika wel geld. Ze doen dat <jj Zelfstandige kerkgemeenschappen, hjjri®e oude kerken van Europa terecht liik om ..technische bijstand". Eer de J>?zegh, schaam ik mij als daarbij Dp M" v?n Nederland ter sprake komt. colli .siegenootschappen en (je rnissie- ?eten mogen dan nog redelijk be- worden, als men hoort wat Duit- do mdustriëler. of een lichaam als wotriT. sers? Katholieke Arbeidersbe- ■edo ,ln, Bindy, Songea en Msimbari Tl hebben, dan vraagt r-.en zich af nauw .Ae grenzen niet wat al te trokken worden1 Weine Provincies ge' vaneOost*Afwld irnmers is voor de kerk ik mii beniiuia e,en levensbelang. Laat benerken tot het bisdom Mwan za. Het komt, wat zijn grootte betreft, aardig overeen met het Bossche dio cees. Het telt alleen op de meer dan een miljoen inwoners slechts 75.000 ka tholieken en nog rond 50.000 catechu menen. De bevolking is arm, de levens omstandigheden kunnen eenvoudig niet met Europese maten gemeten worden en de kreet om „Uhuru" schalt tot m de verste uithoeken. In die omstandig heden moet een gevestigde kerk haar plaats bepalen. Ze voelt de kentering, zij merkt een zuigend getij, dat land en volk drijft in een vooralsnog onbekende richting en in die baaierd van econo mische, politieke, sociale en ook reli gieuze spanningen heeft zij tot taak haar vlammende waarheid een baken te doen zijn. Zij kan niet afwachten. Zij mag niet de fout maken, die ai zoveel mis siegebieden noodlottig geworden is, dat zij de stroom over zich heen laat ko men, hopend dat bij kerend getij nog alle posten bemand en onaangetast zul len zijn. De missiegeschiedenis leert nu eenmaal anders. De Kerk moet mee. iiiiiiiiiiiiiiiimmiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiniimiiii mi Sterker nog, ze behoort op haar ma nier en met haar methoden een koers te bepalen. Ze moet haar kinderen en ik mag zonder enige neerbuigendheid zeggen, dat zij hier meer dan waar ook kinderen heeft ze moet haar kinde ren een gids en een steun, een toever laat en spoorslag zijn. Op die taak nu heeft mgr. Blom jous zich geworpen met al de ener gie van zijn dynamische persoonlijk heid. Hem mag men noemen als de auctor intellectualis van een lang zaam maar zeker heel Oost-Afrika doordesemende maatschappijleer, waarop ik in het kerstnummer al doelde. Voor ik daar verder op mga, eerst een opmerking vooraf. Deze maat schappij-opvatting verschilt hemels breed van wat wij op dat stuk in Nederland gewend zijn en aangezien ook zij binnenkort in een mandement zal worden toegelicht, blpkt het zo verleidelijk beide standpunten aan el- kaar te toetsen. Ik moet die verge lijking die in Nederland bovendien niet zonder politieke bljbedoehngen gemaakt zou worden met, .'ye™ van de hand wijzen. Zij is unfair en irreëel. Ik zeg dat niet, omdat een katholieke Nederlandse journalist by voorkeur dergelijke moeilijk»eden ontloopt, ik zeg dat, omdat ik hier ben. Wie een Nederlandse maatschap pij vergelijkt met wat zich hier m hitte en ellende begint af te tekenen, vergelijkt de zee met de zon en dat schijnt mij even moeizaam als nutte loos. Tanganjika. Oegada en Kenya zijn anders, zij zijn bovendien ook onderling zo verschillend, dat het werkelijk dwaas heid is hen te stellen tegenover die goed geharkte tuin, die Nederland heet. Het is trouwens even dwaas bij voort during over „Afrikanen" te spreken als had dat woord meer dan een louter aard rijkskundige betekenis. r Ker verKonaiga wurm, s< Ltfennk uit Delden, leider van het de term „pluralisme". De kerk in Tan- landbouwproject. e sleutel tot de opvatting, die hier door katholieken steeds duidelij ker verkondigd wordt, schuilt in m „pluralisme". De kerk in Tan ganjika erkent, dat er in haar gebied zich waar zij haar kinderen zo openlijk aanspoor de, zich volledig en op eigen verant woordelijkheid in het maatschappelij ke leven te begeven ook moest in spannen om daarbij die hulp te bieden, die zij te bieden heeft. En daarmee be land ik dan bij die projecten, waarop ik in de aanvang doelde en waarvoor naar mijn eerlij ke overtuiging in het griezelig welvarende Neder land zo weinig ge daan wordt. Natuur lijk, de boeren heb ben hun A-3 actie, de Kajotters leve ren hun aandeel, de katholieke werkgevers zijn niet geheel zonder belangstelling, maar toch vraag ik mij in gemoede af of het anno 1961 wer kelijk noodzakelijk is om terug te ke ren tot „sobstories" vooraleer men be grijpt, dat het kwaad van nalatig heid ons bedreigt. Wij hebben een tra ditie en als ik straks iets als er varing mee naar huis neem, is dat het besef, dat wij een welvaart genie ten. die alleen als een genade mag worden aanvaard. Hier sterft nog al tijd een op de twee kinderen, de zon verschroeit de oogst en ik heb een ster vende man achter op m'n vrachtwagen gehad, die moest kreperen, omdat nie mand hem ooit geleerd had zjjn voedsel te variëren. Daarom in het bisdom Mwanza al die projecten, die zelfs in missie kringen nog vaak felle oppositie ontmoeten. Deze maand (januari) start er in Nyegesi een sociaal research in stituut, zeg maar een soort KASKI, waarvoor een Nederlandse sociograaf, (v. d. Zanden), een Duitse socioloog en een Amerikaanse etnoloog-anthro- poloog de basis zullen leggen. Dat insti tuut is, hoewel opgezet door de bis schop en goeddeels betaald door de Duit se Misereor-actie, niet specifiek katho liek. Het is een algemeen research-appa- raat, dat mettertijd zijn activiteit over heel Oost-Afrika zal uitstrekken en dat de .fieldworkers" in de maatschap pelijke arena de gegevens moet ver schaffen, die een juiste koersbepaling mogelijk maken. Daarnaast, en gedeeltelijk ook daar onder staat een „sociaal trainingsin stituut", dat ook deze maand gaat draaien en waarvoor het prachtige maanlandschap van het barbaarse Nyegesi met zjjn felle kleuren en woeste rotsformaties is herschapen tot een kleine stad. Dat sociale trai ningsinstituut richt zich vooral op de praktijk, het oefent mannen en vrou wen voor hun werk in de pluralisti sche samenleving. Het richt zich tot vakbewegingsmensen, traint coöpera- tiepersoneel, geeft inleidingen in ur- *38888883 Twee jonge boeren van het Nederlandse project in Ngegesie. Links Dirk Kramer uit Cubaard. Rechts Johan van Iersel uit Helvoirt. katholieken in een gemengde samen leving een volwaardige plaats te doen innemen. Daarop ook richt zich de Katholieke Actie, die totaal verschilt van de Europese, waar om met mgr. Blomjous te spreken „men er in geslaagd is een kleine groep leken als een geestelijke elite dichter bij de clerus, maar daardoor nog ver der weg van de massa te brengen." Hier is K.A. massa-actie. Wie cate chumeen wordt, en zich vier jaar lang steeds intensiever op zijn doopsel moet voorbereiden (velen blijven catechu meen, omdat zij b.v. de polygamie niet kunnen of willen opzeggen) wordt eerst dan gedoopt als hij zelf een nieuwe ca techumeen meebrengt. Het klinkt in Nederlandse oren misschien vrij cru, maar hier schijnt het de manier om het leven van de Kerk te maken tot het leven van de mensen. Men is zijns broeders hoeder en het allergrootste gedeelte van het opleidingswerk onder de catechumenen wordt dan ook door gedoopte K.A.-leden gratis gedaan. Mgr. Blomjous heeft het oude vertrouwde sys teem van de overal opduikende slecht betaalde catechist verlaten. Hij heeft in Boekambi een catechistenschool ge opend, waar gehouden catechisten een zeer intensieve opleiding krijgen, die hen daarna in staat zal stellen op te treden als leiders van die K.A.-werkers aan wie het onderricht der doopleerlin gen rechtstreeks wordt toevertrouwd. Ook dit is beweging. Ook hieruit moet een voor geheel Oost-Afrika geldend catechetisch instituut groeien, dat de kerk een klein leger goed gevormde en banisatie, journalistiek en alles wat1 goed betaalde catechisten oplevert, die (Van onze correspondent in Bonn) immuun eze kwestie vormt een onderdeel van het z.g. „Saloniki-complex", dat aan het rollen kwam toen de Griekse autoriteiten de Berlijnse advo caat Merten als „nazi-oorlogsmisdadi ger" voor de rechter sleepten en hem tot twintig jaar gevangenisstraf veroor deelden. Hoewel hierdoor het Griekse rechtsgevoel scheen te zijn bevredigd, werd Merten korte tijd na zijn veroor deling plotseling vrijgelaten en het land uitgezet. Deze snelle begenadiging kwam in een vreemd licht te staan, toen Merten in Berlijn teruggekeerd vertelde, dat de tegenwoordige Griekse premier Karamanlis tijdens de bezetting van Griekenland ijverig met de nazi's had samengewerkt en zich daarvoor in natura goed had iaten be talen. Een Hamburgs dagblad en het bekende Westduitse nieuwsweekblad „Der Spiegel" publiceerden deze be schuldiging, die leidde tot ernstige spanningen tussen Bonn en Athene. De ze affaire is nog altijd niet tot rust gekomen. Juist dezer dagen heeft de Griekse oppositie premier Karamanlis aangeraden af te treden. De Griek se regering heeft inmiddels een aan klacht wegens laster tegen Merten la ten indienen. erten, die tijdens de nazi-bezet ting een hoge civiele functie in Griekenland bekleedde, is onge twijfeld zeer goed op de hoogte van het onvermijdelijk priestertekort moeten aanvullen. Het is, wat wjj in Nederland, heel plechtig, de taak van de leek in de Kerk zouden noemen; alleen hier is het werkelijkheid en het functioneert, zonder dat er ooit een congres is ge houden. Laat ik het hierbij laten. Na mti}1 artikelen over de bedrukte Kerk van Oeganda, kan dit exposé het „pilot-scheme" van Mwanza mogelijk enig inzicht geven in de heroriëntatie op een nieuwe toekomst. En laat ons hopen, dat de binnenkerkelijke roddel geen gelijk krijgt. Volgens die bronnen loopt mgr Blomjous gevaar naar een hoge post in Rome gepromoveerd te worden. Het is voor Oost-Afrika niet te hopen, want het is merkwaardig hoe een stroming, die machtig en onafwendbaar schijnt, kan worden omgebogen door net ontbreken van één manfeRT WELLING allerlei zaken die zich daar hebben af gespeeld. Een van deze zaken schijnt te zijn geweest de door het Rode Kruis geboden gelegenheid om tienduizend Griekse Joden naar Palestina te ver voeren om hen op deze manier van de gaskamers te redden. De onder handelingen hierover werden in Saloni- ki gevoerd tussen Merten en de Rode Kruis-vertegenwoordiger Burckhard, die op het ogenblik een functie in Ma nilla heeft. De zaak kwam Merten destijds zo belangrijk voor, dat hij zich per vliegtuig naar Berlijn begaf om haar persoonlijk te bespreken met de Jo den-moordenaar Adolf Eichmann. In mijn aanwezigheid, aldus Merten, voerde Adoif Eichmann een telefoon gesprek met de destijds in het nazi ministerie van binnenlandse zaken werkzame dr. Hans Globke, teneinde zich voor de vrijlating van tiendui zend Griekse Joden bij deze dekking te verschaffen. Dr. Hans Globke ech ter zou de hem door Eichmann voor gestelde overbrenging van de Griek se Joden naar Palestina van de hand hebben gewezen. Zij moesten in Grie kenland blijven en daarmee was hun lot bezegeld. De Rode Kruis-man Burckhard was bij de Eichmann-Globke-telefonade niet aanwezig en kan derhalve de gang van zaken niet bevestigen. De enige, die dat kan is Adolf Eichmann en het parket in Frankfurt heeft dan ook al stappen genomen om Eichmann in de ze aangelegenheid door de Israëliërs te laten verhoren. Dr. Globke heeft inmid dels tegengesproken, dat hij als hoofd ambtenaar van het nazi-ministerie van binnenlandse zaken ooit iets met Eich mann te doen heeft gehad. Niet bestreden wordt, en dat kan ook niet, dat dr. Globke was betrokken b(j de Neurenbergse Jodenwetten. Hij heeft daarop een zogenaamd „com mentaar" geschreven. Er zijn echter verklaringen van hoge Israëlische zij de, dat degenen die in Nazi-Duitsland de belangen van de vervolgde Joden behartigden, destijds goed met dit com mentaar hebben kunnen „werken" en dat het hun de gelegenheid bood. met dit commentaar in de hand, nog veel voor hun geloofsgenoten te doen. Het commentaar werd door de nazi's dan ook snel ingetrokken. Kort na de oorlog heeft overigens wijlen de bisschop van Berlijn, Konrad kardinaal von Preysing, van dr. Glob ke verklaard, dat hij „met gevaar voor eigen leven de verordeningen van het ministerie van binnenlandse zaken In Jodenkwesties heeft gesaboteerd. Het is velen onbekend gebleven", aldus de kardinaal, „wat de Joden in Duitsland aan de heer Globke te danken hebben." it alles was in Bonn en daarbui ten al lange tijd bekend. Het „Saloniki-complex" is echter een geheèl nieuwe ontwikkeling in de af- faire-Globke, die van Oostduitse com munistische zijde natuurlijk erg wordt aangedikt. In Oost-Berlijn wil men een poging doen met dr Globke het spelle tje van de vroegere Westduitse minis ter voor vluchtelingenzaken, prof. Oberlander die er van werd beschul digd medeplichtig te zijn geweest aan de moord op minstens 31 Poolse in tellectuelen in de gevangenis van Lem- berg te herhalen en zijn ontslag te veroorzaken. Zodra de verklaringen van de advo caat Merten bekend werden, versche nen in Frankfurt twee Oostduitse of ficieren van justitie met verder „be lastend materiaal" tegen dr. Globke. Wat zij meebrachten was niets nieuws." de „documenten" waren reeds gedrukt in een Oostduitse publikatie. getiteld „Globke en de Joden". Uitgeefster waa de Oostberlijnse „Commissie voor de Duitse eenheid", waartegen zowel dr. Adenauer (die met zijn secretaris-ge neraal in verband werd gebracht' ais dr. Globke zelf een aanklacht wegens laster hebben ingediend. Dr. Hans Globke, een van de naaste .medewerkers van dr. Konrad Adenaueimet zijn chef gefotografeerd in de vestibule van het Palais Schaumburg in Bonn.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1961 | | pagina 11