DRAADLOOS CONTACT Hans Kaart heeft overal in geavonturie Toto, „School en Meditatie DE SCHAT VAN SCHARLAKEN RACKHAM Kuifje en Bobbie Wc l mVMon DE VLAMMENDE GESEL Alfredo Culturele Adviesraad voor het Koninkrijk aan het werk IN DE I GREEP VAN I I DE ANGST I DAGPUZZLE ft! Ti "lijf s Winters voordeliger! Laat nü de schilder komen! 11 De monumentaalste uit het ras der Amsterdamse lieverdjes luisteren naar Ambitieus programma bekend gemaakt II11& Radio-Vaficana Wij kijken naar m BAA Vanavond MAANDAG 6 FEBRUARI 1961 Pagina 4 v éÈOk- t „Ik zou dolgraag in Neder land zingen," zegt Hans Kaart. Als een razende reist hij tegenwoordig door Europa van het ene operatheater naar het andere. Vanavond moet hij op het televisiescherm iets vertonen uit het domein van de kleine k. VERF GEEFT FLEUR! 52 Wddr heb je c/at been gevon den ^.Bobbie ?...Vlug! toon ons wddr je 't ontdekt hebt WO EHA r Ddt is BobbieHij was ons vooruit qeqaan... 'kd%> ,M- «A» ERIC DE NOORMAN I door KARL UNSELT Na val van hooizolder overleden 3 1ü i2 U 19 L (Van een verslaggever) AMSTELVEEN, 6 lebr. De 40-jari- ge Hans Kaart is tegenwoordig hele maal operazanger. Maar als h(j van avond voor de televisie iets buiten zijn stiel moet vertonen, kan hij zich onmo gelijk een vreemde voelen. Want hij heeft tussen grote en kleine k ongeveer alles gedaan, met meer of minder suc ces. „Toch is het gek," zegt hjj, „voor het toneel heb ik nooit op school geze ten, en voor mijn zang heb ik zes jaar gestudeerd." Men kan Hans Kaart zien als de monumentaalste uit het ras der Amsterdamse lieverdjes; de jon gen met de onbedaarlijkste lef, met de verrassendste talenten en het weekste Ïremoed. Als men hem een rol op het (jf zou willen schrijven dan moet die ergens tussen Mackie Messer en Fal- staff liggen. Hjj verlaat zijn wagen van het type dat hem nog enige ruimtelijke entou rage geeft, gebruikt één cafétafel voor zijn zwarte hoed en zijn shawl en een tweede voor zichzelf en grijpt tegelijk naar sigaretten en naar een zakdoek waarmee hij voorlopig zijn voorhoofd blijft wissen. Het is mooi om te zien. Zonder veel tijd te verspillen, plonst hij onmiddellijk in de sterke verhalen. Zijn gezicht biedt een televisieshow die boeiend zou blijven ook als men het geluid zou afzetten. Hij heeft het over zijn bruiloft in Schotland, met de zangeres Caroline Raitt. De heldente nor zingt op het stormachtige feest naar het hoogtepunt toe. Maar tijdens het diner gluurt vanuit een andere zaal een fanatiek Schots mannetje met wraakzuchtige ogen naar Kaart. Kaart herkent hem. Het is een legerofficier, met wie hij eens op forellen heeft ge vist en die toen in het uitvoerige whis- kypartijtje achteraf tegen de Hollan der het onderspit moest delven. Deze nederlaag op eigen terrein en met eigen wapens zat de Schot hoog. Tegen het eind van de bruiloftsmaaltijd stapt hij met zjjn knokige benen naar de zanger. Hij eist een revanche; nu, op het grote ogenblik in het leven van de Hollander, zal hij Schotlands roem te rugwinnen. Kaart protesteert, maar voor hij het weet staan de „doublés" en de „piles" met het spoelbier voor hem. En zijn schoonvader zat al te tur ven. Whisky echter bleek tenorolie: de heldentenor bleef overeind tot het doek viel. Hans Kaart is een oomzegger van Johan. Het toneelspelen gaat hem bijna even gemakkelijk af. In alles wat er zo omheen ligt van goochelen tot ca baret heeft hij geavonturierd. Twaalf jaar geleden stapte hij in een jeep, zwaaide het Residentie-toneel goeiedag, en reed met een kraai en drie jonge collega's naar het zuiden, dwars door Afrika. Ze verdienden van niks tot heel veel. En toen ontdekte hij ook eens dat als hij zijn keel wagen wijd openzette, er een explosie van ge luid losbrak. Trouwens, waar Kaart verscheen, klonken er vaak explosies, vooral in Indonesië, waar hij kort na de politio nele acties een toernee voor de mili tairen ging maken. Men kon zich er wel mee vermaken, maar op een gege ven moment verzuchtte een generaal: „Kaart, wat heb jij een rotzooi ge maakt." De show van Hans Kaart, po pulair en vervloekt tegelijk, ging in ar rest. Met de eerste gelegenheid na het DINSDAG HILVERSUM I, 402 m. AVRO: 7.00 Nws 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.00 Gym. v. d. vrouw. 9.10 De groente man. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9,40 Mor genwijding. 9.55 Boekbespr. 10.00 Gram. 11.00 Pianospel. 11.15 V. d. zieken. 12.00 Lichte muz. 12.20 Regeringsuitz.V. d. landb. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Orgelspel. 13.00 Nws. en beursber. 13.30 Gram. 14.00 Gram. 15.00 V. d. vrouw. 15.30 Cello en piano. 16.00 Lezing. 16.15 Gram. 17.20 Praatje. 17.30 Amateurspro gramma. 18.00 Nws. 18.15 Dansmuz. 18.30 R.VU.Toneel, de opbouw van een rol. 19.05 Paris vous parle. 19.10 Gram. 20.00 Nws. 20.05 Amus. progr. 21.05 Litteraire quiz. 22.00 Kamermuz. 22.30 Nws., beurs ber. v. New York en meded. 22.45 Journ. 33.00 Gram. 23-55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II, 298 m. KRO: 7.00 Nws. 7.15 Gram. 7.30 V. d. jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.50 V. d. hulsvr. 10.00 V d. kleuters. 10.15 Lichtbaken. 10.25 Gram. 11.00 V. d. vrouw. 11.30 Gram. 11.40 Praatje. 12.00 Middagklok noodklok. 12.04 Ben je zestig? 12.30 Land en tuinb. meded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Platen- nws. 13.40 Dansmuz. 14.35 V. d. platte landsvrouwen. 14.45 Gevar. progr. 16.00 V. d zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.40 Beurs berichten. 17.45 Regeringsuitz.Literatuur over de Nederlandse Antillen. 18.00 Lich te muz 18.20 Gram. 19.00 Nws. 19.10 Act. 19.25 Zang. 19.30 Gram. 20.30 Avond college. 21.00 Vioolduo. 21.25 Koorzang. 21.50 Gram. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nws. 22.40 Lezing. 22.55 Cabaret. 23.25 Gram. 23.55-24.00 Nieuws. ENGELAND, BBC Home Service, 330 m: 13.00 Ork. conc. 16.30 Gevar. muz. 17.30 Pianorecital. 20.00 Gram. 21.30 Ork. conc. 23.45 Ptrl. overz. 0.06-0.36 Kamer muziek. ENGELAND. BBC Light Progr., 1500 en 247 m. 12.31 Filmprogr. 13.00 Gram. 14.U0 Gevar. muz. 16.00 Gevar. muz. 16.45 Lichte muz. 17.45 Gevar. muz. 18.31 Lich te muz. en ber. 20.31 Gevar. progr. 21.31 Lichte muz. 22.31 Gram. 23.40 Lichte mu ziek. NDR-WDR. 309 m.12.00 Volksmuz. 13.15 Operettemuz. 16.00 Kamermuz. 17.20 Pianorecital. 17.45 Lichte muz. 19.15 Jazz- muz. 19.45 Lichte muz. 0.10 Dansmuz. 1.00 Weerber. en gevar. muziek. FRANKRIJK 3. 280 en 235 m.12.10 Ork. conc. 13.35 Operamuz. 14.10 Sol. conc. 14.40 Meesterwerken v. d. vokale muz. 17.00 Kamermuz. 18.30 Nwe opera- artisten. 20.15 Kamermuziek. Golflengten: 21,10 m; 41,38 m; 48,47 m; 19t m. Uitzending: 22.15 uur. woensdag 8 februari Christenen in Israël. vrijdag 10 februari 30 jaren Vatikaanse Radio: 12 februari 193112 februari 1961. d). dagelijks 21.00 uur Gezinsrozenkrans in het Latijn. (196 m). (N.B.: Programma-wijziging voorbehouden in verband met ac tualiteiten). BRUSSEL 324 m: 12.02 Gram. 12.15 Pianospel. 12.40 Pianospel (Verv.). 13.15 Gram. 15.45 Gram. 16.21 Gram. 16.30 Or kest. conc. 17.15 Kamermuz. 18.20 V. d. sold. 19.40 Koorzang. 21.15 Gram. 21.30 Jazzmuz. 22.15 Zangrecital. 484 m: 12.32 Gevar. muz. 14.45 en 15.30 Gram. 17.10 Gram. 18.30 Discografie. 20.00 Ork. concert. NTS: 19.30 Int. agrarisch nws. 20.00 Journ. 20.20 Documentaire film. 20.30 Idem. 21.00-22.20 Speelfilm. DUITSE TELEVISIEPROGR. 17.00 V. d. jeugd. 17.30-18.00 Idem. (Re gionaal progr.: 18.25 NDR: Progr.-overz. 18.30 NDR: Die Nordschau. 18.45 WDR: Hier und Heute. 19.25 NDR: Leven van de zee. WDR: Funkstreife). 20.00 Nws. 20.20 TV-film. 21.05 Documentair progr. 21.50 Balletprogr. 22.00 IJshockeywedstr. en laatste nieuws. VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR. 19.00 Int. jeugdkron. 19.30 Tekenfilms. 19.45 Filmklucht. 20.00 Nws. 20.30 Film progr. 20.55 Speelfilm. 22.00 Licht progr. 22.20 Nieuws. FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR. 19.30 Ruimtevaartprogr. 20.00 Nws. 20.30 Toneelstuk. 22.30 Balletprogr. en nieuws. (Advertentie) BUSSUM, 6 februari Het VARA- programma opende zaterdagavond met een bepaald pittige „Espresso", waar in tussen de bedrijven door op een vro lijke manier de draak werd gestoken met een bepaalde soort reclame-TV. De „bedrijven" zelf boden genoeg afwisse ling en Arie Kleiwegt en Jan Leyen- dekkers hebben er ongetwijfeld slag van om zo'n actualiteits-programma met vaart en vooral met een weldadig aandoende nuchtere zakelijkheid in el kaar te zetten. Het geval rond de koe- an-und-ftir-sioh duurde overigens een tikje te lang, dachten wij. In de TV-toto bofte Theo Eerdmans ditmaal ongetwij feld met de deelname van Jan Goderie, die zich daarin deed kennen als een bijzonder televisie-geniek conferencier in het aanstekelijk-oubollige genre. Hij had terecht de lachers op zijn hand en toonde zich tenslotte nog een bekwaam schutter ook. Mevrouw Nini Boesman toonde in dit programma op een heel charmante manier dat miniatuurgolf toch lastiger is dan men denkt en de heer H. Hugenholtz, directeur van de VW en van het circuit in Zandvoort, dat hij ongekende coureurskwaliteiten bezit. De „School voor volwassenen", die de KRO gisteren weer presenteerde, blijft als deze beeldspraak in dit ver band geoorloofd is toch wel een zor genkindje. Martie Verdenius moet het al te zeer hebben van nogal geforceerde situaties; zulks als gevolg van het feit, dunkt ons, dat zij in haar poging om wijd en zijd verspreide menselijke (on) hebbelijkheden te ironiseren al te zeer in het „echte leven" blijft steken. Dat echte leven op zich is niet zo grappig. Daar moet in een dusdanig spelletje toch iets van een persoonlijke visie blij ken. Misschien gebeurt het bij een vol gende gelegenheid. In ieder geval heb ben wij nu al plezier gehad om een kostelijk getypeerde bediende in een broodjeswinkel van Jan Blaazer. Er was deze zondag ook weer een „Filmmeditatie" van Manus van der Kamp. Een sympathieke poging onge twijfeld, maar hjj vervalt naar onze smaak nogal eens in een al te doortas tende symboliek. Bijvoor eeld als hij, zoals hij gisteravond deed, de parabei van de verloren zoon gaat uitbeelden. H. Hn. ZEXotAW. 777^7, 5* (Advertentie) 10. De Noorman wijst de nieuwe strijdmakkers een boomgroepje op de vlakte, dat niet ver verwijderd is van het nomadenkamp. „Zodra de avond valt, verbergen jullie je daar; de paarden moeten hier achterblijven. Svein Langtand zal jullie aanvoeren. Ik zal van nacht proberen de nomaden hun paarden afhandig te maken. Als me dat lukt," wendt Eric zich tot de Sakser, „zullen die kerels zonder twijfel beginnen achter hun paarden aan te rennen. Dan kom jij met je mannen te voorschijnSvein knikt opgetogen. „En we houden niet op met om ons heen-te slaan, voor we de gevangenen bevrijd hebben," vult hij grijnzend aan. „Laat dat maar aan Sveintje over, Noorman." En in het holst van de nacht, als de krijgers onder leiding van Svein hun plaats in de beschutting van het bosje hebben ingenomen, zoekt de Noorman zich met zorg een paardje uit. Hij verandert wat aan het tuig en springt in het zadel. Laag over de hals van het paard liggend, rijdt hij, bescherming zoekend van struik tot struik, behoedzaam de vlakte op. Dan geeft hy het dier de sporen voor zijn roekeloze bestorming van het no madenkamp. vertrek van die ook al zanglustige Westerling, stormde de show van Kaart per jeep het land uit, achterna geze- :en door de TNI-troepen. Van het avon tuur hadden ze echter niet genoeg. Met floorshows in dure nachtclubs, zanguit voeringen op inheemse markten en ca- baretjes voor Nederlandse kolonies trokken ze weer de halve wereld door. De nietsontziende vaart waarmee Hans Kaart zich gewoonlijk in de gebeurte nissen stort, was voldoende om na een tweede Afrikaanse rit Nederland te halen. De kraai was dood, de avontu riers waren verzadigd: de mogelijkhe den lagen weer voor het grijpen. Na nog even klemmend zijn kandidatuur voor een grootse acteurscarrière te hebben gesteld, verdween hi; naar het Milaan van het bel canto. Hfj zegt dat die lawaaierige grammofoonplaat die na een jaar of wat van zijn keelgeluid werd gemaakt, hem door de industrie was afgedwongen. Maar intussen ver scheen hij ook in de opera van Covent Garden en vanaf dat moment stond het gros van de Europese opera-theaters, die del Monaco, Bergonzi, Di Stefano ook niet altijd konden charteren, voor hem open. Als een razende reist Hans Kaart nu heen en weer, vooral ook door Duits land met zfjn tientallen opera-theaters. Hij vindt het soms een gekke indus trie. „Het gebeurt wel dat ik pas na afloop van de voorstelling kennis maak met mede-solisten. Dan merk je dat je een Russin of een Joegoslaaf hebt toe gezongen, omhelsd of pak-weg neerge stoken, met wie je niet eens een woord kunt wisselen." Maar de repertoire opera's zitten er gewoonlijk wel geheid in en bel canto blijkt wel eens een zaak van alleen een gouden strot, en daar hebben de solisten stuk voor stuk voor te zorgen. Hij heeft nu een serietje opera's op zijn repertoire en zou dolgraag in Ne derland blijven zingen. „Eigen pu bliek", zucht hjj, „mooie dingen instu deren." Als hij aan de Nederlandse Opera denkt, staat in het grimas- senarsenaal van zjjn gezicht een we reld van afgrijzen te lezen. „Dan heb ben ze het over een nieuw operage bouw. Ze zijn mesjokke. Bouw jij een garage aan je huis als je geen auto lebt?" PIB MOCO HILVERSUM, 6 feb. In het klein- kunstprogramma „Van grote naar klei ne k" van de N.C.R.V.-televisie. komt vanavond Hans Kaart als gast op het scherm. Tevoren plaatst Peter van Campen in zijn rubriek „Memo" kant tekeningen bij actuele feiten en gebeur tenissen. Het programma wordt gecom pleteerd met een aflevering in de serie „Vader weet het beter" en het Interna tionaal journalistenforum onder lei ding van prof. mr. I. A. Diepenhorst. In haar radiorubriek „De grote vier van het klavier" zendt de N.C.R.V. van avond opnamen uit van het concert, dat Nikita Magaloff op 13 december van verleden jaar heeft gegeven in het Con certgebouw te Amsterdam. Gespeeld worden de Sonate in C van Haydn en de Sonate, opus 109, van Beethoven. Tevo ren kan men luisteren naar „Twee oude dames openen het vuur", een hoorspel van Christian Bock vertaald door Louise Kooiman. In een gezamenlijk programma, ver zorgd door de V.A.R.A., komt vanavond het Concertgebouworkest, geleid door twee verschillende dirigenten, voor de microfoon. Onder leiding van de nog jonge Duitse dirigent Wolfgang Sawal- lisch speelt het orkest de Symfonie no. 6 in F (Pastorale) van Beethoven. Daar na hoort men de in 1926 gecomponeer de Symfonie no. 3 van de Nederlandse componist Willem Pijper, gedirigeerd door de bejaarde Franse dirigent Pierre Monteux, aan wie deze symfonie is opgedragen. (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG, 5 febr. Na de eerste bijeenkomst van de Culturele Advies raad voor het Koninkrijk, die zaterdag is beëindigd, was de stemming inzake de toekomst voor het Koninkrijk, niet alleen wat de cultuur betreft, maar in het algemeen, optimistisch. De drie mi nisters hebben de pers de verzekering gegeven dat nu meteen een begin zal worden gemaakt met de werk zaamheden. Niet de Sticusa zal nu voortaan nog uitmaken wat er op cul tureel gebied zal gebeuren. Het overleg hierover zal voortaan op regeringsni veau worden gevoerd. Na de eerste be spreking is de raad meer dan ooit overtuigd, dat deze nieuwe opzet in een behoefte voorziet, aldus minister Cals, die deze driedaagse bespreking had voorgezeten. De Suriaamse minister van Onderwijs, de heer Morpurgo, zei dat de zelfstandigheid van de drie rijks delen verzekerd is. Minister Cals heeft de pers boven dien verzekerd, dat juist in deze advies raad duidelijk de structuur van het Ko ninkrijk naar voren komt. De twee pij lers waarop de nieuwe rechtsorde be rust zijn altijd geweest erkenning van het eigen aandeel en de zelfstandigheid van ieder land en tevens de wil om samen te gaan. De Adviesraad vormt daarvan een afspiegeling. Besloten is dat de drie landen de beoogde coördinatie zullen bereiken door ook technisch meer samen te werken met de bestaande organisaties op cultureel gebied in het koninkrijk, terwijl er op wetenschappelijk gebied een veel verder gaande uitwisseling zal zijn. De plannen hieromtrent om vatten de samenwerking op het gebied van het onderwijs, harmonisatie van opleidingen, van subsidies, diploma's en studiebeurzen, de bevordering we tenschappelijk onderzoek van kunst zinnige vrijetijdsbesteding en uitwis seling van de „massa-communicatie middelen", bevordering van het biblio theekwezen en de volkslectuur, be vordering van de volkskunst, de mu ziek, het toneel, de dans, de beelden de en toegepaste kunsten, filmkunst, literatuur, bouwkunst, de monumenten zorg, het museumwezen en de oud heidkunde. &l!lllllllllllil!lllllllllllllll!llllllllilllll!lilllllllllllll!lllllllllllllllllllllllllll!llllll| 3 (Vertaling van Jean H, P. Jacobs) s 70 Voor de ingang van een winkel stond een rij vrouwen en oudere mannen. De vrouwen droegen verschoten hoofddoeken. Sommige waren bloots hoofds en de wind speelde met hun onverzorgde haren. Bijna allemaal staarden zij dof voor zich uit. Een gesprek werd er niet gevoerd. Om de proef op de som te nemen, ging minister Lüdecke een stille zijstraat in. Om de hoek gooide hij een tweede propje papier weg. Toen verdween hij in de brede ingang van een huis, waarvan het glazen paneel met planken was dichtgetimmerd. Een reeks bordjes naast de deur verried, dat in dit huis een plaatselijke bestuursdienst zetelde. Het was dus niet verdacht, als een minister daar binnenging. In de planken was een kleirt ruitje vrijgelaten, dat door het vuii bijna helemaal ondoorzichtig geworden was en zodoende bijdroeg tot het vormen van een uitstekende uitkijkpost. Lüdecke spiedde door het ruitje in de richting waar hij vandaan gekomen was. Een auto joeg doe de straat. Verschillende jongens in blauwe hemden van de FDJ, kwamen uit de school en onderhielden zich iuid en zorgeloos. Toen verscheen er een man. Hij slenterde aan de andere kant van de straat en scheen een huisnummer te zoeken. Maar Lüdecke, die door langdurige ervaring een oog voor zulke dingen gekregen had, proefde niettemin in die onschuldig slenterende man de bedreven jager, die nu onrustig werd, omdat hij het spoor bijster was. Terwpl hij zijn blikken over de huizen liet dwalen, scheen hij te overleggen, in welk huis het wild gevlucht kon zijn. Toen bleef hij staan en keek naar het dienstgebouw, waar Lüdecke zich schuilhield. Nu wordt het tijd, dacht Lüdecke, haastte zich door de duistere gang en maakte de deur open, die op een binnenplaats uitkwam, welke nog vol pum lag. In de muur, die de plaats omringde, was een scheur. Daar geeld Lüdecke doorheen, door het dak van een ingestorte loods onttrokken aan nieuwsgierige en wantrouwige blikken en kwam uit in een nauw straatje. Het was niet de eerste keer, dat hij deze weg koos, om zich van een achtervolger te ontdoen. Maar telkens overviel hem een gevoel van schaamte en vernedering, omdat een minister gedwongen werd zich tot zoiets te lenen, zelfs als zpn ambt hem verplichtte naar een ander kantoor of een andere autoriteit te gaan. Een dergelijk bezoek kon soms argwaan en verdenking wekken en in de dossiers van de veiligheidsdienst genoteerd worden. Hij wierp weer een propje papier in de goot, waar langzaam bruin afvalwater door stroomde. Om zijn achtervolger in alle geval op een dwaal spoor te brengen, sloeg hij nog verschillende malen een dwarsstraat in en bereikte eindelijk zijn doel. De wachtpost kende hem en toen hij zijn „papieren" voor de vorm liet zien, weerde deze dit goedmoedig af. Even later stond hij voor generaal Koslov, die een vermoeide indruk maakte en blijkbaar daardoor in een slecht humeur was. Bij de Russen had de morgenstond doorgaans geen goud in de mond, en Lüdecke vermeed zoveel mogelijk hen voor de late namiddag op te zoeken Wat is er? vroeg de generaal en wierp hem van onder zijn dichte wenkbrauwen een onvriende ltjke blik toe. Waar is neef? Daarom ben ik juist hier, generaal, antwoordde Lüdecke en kwam tot vlak voor het bureau. Zonder neef niet terugkomen, viel Koslov bars tegen hem uit en haalde een sigaret uit een grote doos. Mijn neeft moet niet komen, zei Lüdecke op besliste toon, welke zijn uitwerking niet miste. De generaal keek hem verbaasd aan. Wat betekent dat moet niet? Wie zegt dat? Doctor Hager. De weknbrauwen werden samengetrokken. Lang zaam stak de generaal zijn hand uit naar een geweldige, vernikkelde aansteker, die de vorm van een bol had en bracht hem even langzaam bij de sigaret, die onverschillig in zijn rechter moi-dhoek hing. Lüdecke zag in de gladde bol het gezicht van zijn beschermer op een komische manier ver tekend. Het was in de breedte uiteen gelopen als koekdeeg; het maakte echter helemaal geen komische indruk op Lüdecke, maar het deed hem schrikken, zoals het demonische masker van een medicijnman een primitieve wilde beangstigt. Met een scherpe knal sprong de vlam tevoorschijn. Het leek wel een schot. Waarom niet? vroeg Koslov, nadat hij de vlam gedoofd had en de bol in zijn hand hield zo als een handgranaat vóór men die gooit. Zijn gezicht was gesloten. Alstublieft, zitten, zei hij toen en wees naar een leren fauteuil. Lüdecke nam plaats en begon over het bezoek van Hager verslag uit te brengen. Hij deed het zakelijk en vermeed het voorzichtigheidshalve een oordeel over zijn tegenstander uit te spreken. De generaal zat breed en onbewegelijk als een boeddha op zijn stoel, de armen op het bureaublad geleund. Alleen zijn hand tipte nu en dan de as van zijn sigaret. Lüdecke besloot zijn verslag met het verzoek Ramdohr vrij' te laten. Wij hebben hem nodig, generaal, hij is niet te vervangen. U hebt de macht, hem weer de vrijheid te schenken. Koslov wierp de sigaret in het asbakje en keek Lüdecke peinzend aan. Jij niets doen voor Ramdohr, zei hij toen op een strenge bevelende toon. Neef moet nog blijven, totdat ik zeg: komen. En het proces? O, proces doet er niet toe, zei Koslov en schoof dat bezwaai met een lichte handbeweging van zich. Wordt vervolgd) De drie landen zullen internationaal gezamenlijk activiteiten ontplooien op cultureel gebied, waarbij zij zich vooral zullen richten op West-Europa, Noord- Amerika, het Caraïbisch gebied en La- tijns-Amerika. Ook de vertegenwoordiging van het Koninkrijk in internationale culturele organisaties is een van de programma punten. Er is een werkgroep samenge steld, waarin drie raadsleden van elk land een zitting hebben. De volgen de vergadering wordt in het najaar ge houden in een van de beide landen overzee. Minister Morpurgo gaf de pers de verzekering, dat het verzet tegen de raad, dat enige tijd geleden in Surina me is ontstaan, naar iedereen thans inziet, op een „vergissing" heeft be rust. Men had geen juiste voorstelling omtrent positie en taak van de advies raad. „De raad betekent zeker geen te ruggang, aldus de heer Morpurgo. Ik ben ervan overtuigd, dat de gelijkwaar digheid blijft bestaan." EMMEN, 6 febr. In het ziekenhuis alhier is zaterdag de 78-jarige P. Huls hof uit Exlo overleden. De man viel vrijdag van een hooizolder, waar hij enige werkzaamheden verrichtte. KRUIS WOORDR A AD SEL 2 6 7 8 9 11 LJ 15 16 17 1b Horizontaal: 1. familielid; 4. doodslag; 6 flink; 8 lage rivierstand (afk.); 9. titel (afk.)10. kunstvoorwerp; 11. Engels lid* woord; 12. vogelproduct; 14 water ih Friesland' 15. hij die ontbeert (mv-1; 18' bekoorlijk gelegen; 19. zangstem. Verticaal-' 1. deel van het hoofd; 2. gebruik in kleding; 3. vogel; 4. wapen; 5 zoogdier; 6. tapijt; 7- meisjesnaam; 13- handelsterm; 16, meisjesnaam; 17. loot. Oplossing 3 februari 1. bier; 2. iglo; 3. elbe; 4- roet; 5. pont; 6 olie; 7. nier; f term; 9 pand; 10 amor, 11 -nota; 12- dras; 13 koek; 14. olga 15- egel; 16- kalm.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1961 | | pagina 4