pumf;yi| Grootse projecten van gespecialiseerde architectuur V.V.V. (Alkmaar) kampioen in de overgangsklasse Onbeheerde bromfiets was voor matroos te verleidelijk NAAIMACHINES SPRflö: Henri Arends naar Praag HBBilfMMifcM SANDWICH Noordhollandse Schaakbond Haarlems Matrassenhuis PAGINA FEBRUARI 1961 DONDERDAG Binnen zeer korte tijd zal Neder land een tweetal schouwburgen rijker zijn. Met feestelijke premières openen begin maart en begin april de tempels der muzen te Tilburg en Nijmegen hun poorten. Beide pro jecten zijn van dezelfde architecten ir. B. Bijvoet en prof. G. Holt uit Haarlem. Beide gebouwen hebben ja renlang op realisatie gewacht. Bei de hebben een ongeveer gelijkvor mig grondplan en zijn ontstaan uit zeer grondige studies waarbij men gevoeglijk kan zeggen dat ir. Bij voet de schouwburg-kenner bij uit stek in Nederland geworden is. De zer dagen hebben wij uitvoerige dwaaltochten ondernomen door de gigantische complexen, waar de halfronde zalen voor de toeschou wers eigenlijk maar een klein gedeel te van het geheel beslaan. In Nij megen is dat op de totale inhoud een zevende deel. 'S een voordeel thans reeds deze bouwwerken te bezichtigen nu de bouwvormen nog gedfeltèlhk naakt en eerlijk te zien zijn en nu het stucwerk en de stoffering nog met overal charme en rijkdom sug gereren. Het uitgaande publiek wil geëpateerd worden. BEZINNINGS- MORGEN VAN „DE HANZE" Tuinbouw en Plant kunde Biljarten HET IS NIEUW EN HÉÉL ERG LEKKER: SANDWICHSPREAD VAN CALVÉ VERS BEWAARD IN EEN LUCHTDICHTE POT*: POT MET VACUUM-SLUI- TINGPSSST... PROEF! EN PROFITEER SNEL VAN DEZE KORTING: GROTE POT F1.45.TIJDELIJK F1.29, HALVE POT F0.98...TIJDELIJK F0.89VERSSS-LEKKER! U MAAKT ER MÉÉR VAN MET CALVÉ! 9 uur gehaald 6 uur weer thuis Zilveren jubileum J. P. Eichhorn K.R.O.-revue in Concertgebouw ENGEL Ir. B. Bijvoet (rechts) en prof. G. H. M. Hólt (links), de twee Haarlemse architecten aan wier samenwerking het te danken is, dat Tilburg en Nijmegen binnenkort zullen kunnen bogen op schouwburgen van uitzonder lijke estetische betekenis en met een veelzijdige bruik baarheid. Hun beider werk markeert een hoogtepunt in de Nederlandse schouwburgbouw. Zij ontwierpen geen „monumenten" met barokke overdadigheden, maar schiepen voor de dramatische kunst een „behuizing" volgens de estetische normen van deze tijd. m Gein-cognac Nijmegen: exterieur van de nieuwe schouwburg aan het Keizer Karelpleln. De architecturale opbouw wordt nog gestoord door hefkranen en bouwketen. De nieuwe schouwburgen van Tilburg en Nijmegen Tilburg: de grote opbouw in plastische volumen van de nie uwe schouwburg. Op de voorgrond de lantaarnkoppen van het oude raadhuis, dat verdwijnen gaat. tr,5.oswel de uiterlijke schijn van nu toch altijd nog een bijzonder SOber karakter heeft tegenover de glamour der feestpaleizen uit de tijd van luschmski en ook het gouden stucwerk van de Rococo uiteraard geen kans meer maakt, blijven de gebouwen met nun zakelijk en verantwoord karakter feestelijk. Men heeft dikwijls gemeend flat de theaterbouw en tn de achttiende negentiende eeuw, zijn hoogte- Punten gevonden heeft, maar ik heb de indruk dat onze tijd later vee) meer gezien zal worden als een periode jvaarin ondanks televisie en film de meaterbouw toppunten heeft bereikt Bijna alle steden die zichzelf respec teren steken elkander naar de kroon en bouwde zelfs een stadje als Cuyk geen respectabele schouwburg? In West-Duitsland is de hausse hele maal compleet. Daar heeft bijna iedere stad een eigen opera, een eigen toneelgezelschap, een eigen ballet, en oeweer niet dat ze van inferieure kwa- uteit zijn, want het plaatselijk chauvi- £iV?le viert hoogtij, ondanks de beste "•uonale bedoelingen. Men kijkt in Nederland doorgaans ongelovig wan neer men beweert dat een stad als Gelsenkirchen een cultureel bolwerk is: welnu men heeft daar een gigan tisch theater gebouwd annex repetitie lokaliteiten voor toneel, opera, ballet en orkest. Het geheel heeft de omvang van een heel groot flat-gebouw. Keulen heeft voor niemand willen onderdoen, al wordt het nieuwe theater dan ook gekscherend „Grabmal eines unbe- kannten Intendanten" genoemd. Van al de winsten die in Duitsland bereikt zijn hebben de architecten Byvoet en Holt grondige studie ge maakt, maar ook kon men hen vinden in de kleine theaters van Parijs. Toch was dit niet genoeg, want uiteindelijk speelde Byvoet de herinnering door het hoofd aan de uiterst doeltreffende amphitheaters der klassieke oudheid, ,„ai, 70 nog op vele plaatsen te vinden l°jn van Orange in Frankrijk tot aan Delühi in Griekenland. Hieruit stamde de idee geen enkele nlaats verder dan ongeveer 20 meter van het toneel te verwijderen. Daarbp zijn de zitplaatsen gebogen, meegaand in de cirkel. Nergens is een zitplaats waar de werk-student een nekkramp moet krijgen als hij iets wil zien Het dharmantl van de Nijmeegse schouw burg is, dat men tijdens de pauze geen randen of standen kent, maar dat iedereen over brede, voor iedereen zichtbare trappen afdaaltnaar ae gemeenschappelijke kof£ieka^ is de winst van Nijmegen tegenover Tilburg; de samenhang ta?se" binnen- en buiten-ruimten, die geheel overzichtelijk is. In Tilburg is dat anders. Daar is de binnen- en buiten ruimte tussen theater en gangen af gesloten, maar hoe superieur, hoe plastisch verglijden daar de trappen huizen, hoe dynamisch zijn daar de diverse etages met elkander verbonden. Wanneer men de twee projecten met elkaar vergelijken moet, dan is dat van Tilburg superieur, althans in de eerste oogopslag. De plasti sche opbouw der partijen is geniaal gerangschikt. Er is ook gewerkt met effecten, door bijvoorbeeld de bak steen in de rotonde vorm van het metselwerk bij het theater te doen uitspringen. Verder is de toneeltoren aan weerszijden door een z.g. Jalouziebouw versterkt. M.a.w. men heeft door breking der wanden een sterker reliëf verkregen. Hoezeer men ook kan opmerken dat de staal- un glasgevel geen aansluiting vindt 'n de baksteenbouw (dit is de ^.ïige problematiek die deze schouwburg opwerpt), toch moet men zeggen, dat ook hier weer een grote origi naliteit en weerbarstigheid ten grondslag ligt aan de compositie van metaal en glas. De grote partijen: ingang (doorzichtig, en monumen taal) theater en schouwburgtoren, neven-ingangen en artistenfoyers zijn zo gerangschikt, dat een maximum aan spanning wordt veroorzaakt, ook voor de voorbijganger. De zaal van Tilburg is iets groter dan die van Nijmegen, en tevens kent Tilburg een kleine zaal, die in het souterrain onder de grote gesitueerd is. Het is een zeer intiem theater geworden, waar men ook avant-garde- toneel wil brengen en de sfeer hier voor is bijna opgelegd geschapen. Door de aanwezigheid van du souterrain is de grote zaal ook iets hoger komen te liggen dan dit bij Nijmegen het geval is, wat de verhouding tot de 26 meter hoge toneeltoren zeer ten goede komt. De vreemde blokkige bouw, die een schouwburg nu eenmaal behoeft, roept vele stedebouwkundige kwesties op. Vroeger moffelde men het liefst de hele fabriek maar weg tussen smalle zijstraatjes om het front alleen accent te geven met veel barokke omhaal. Dit is bij de meeste Parijse theaters het geval en zelfs de geniale schepper van de Opéra legde het volk accent op de met veel beelden versierde fagade. Ook de Amsterdamse Stads schouwburg is in die gedachtengang geconstrueerd. De winst van de moderne architectuur is juist dat zij het gehele wonderlijke samenspel van volumes vrjj laat spreken en als bouw kunstig element haar waarde geeft. In Nederland realiseerde Dudok dat o prachtige wijze aan het Lucas Bolwer te Utrecht. Indertijd is er veel verzet geweest tegen de bouw van een grijs wit paleis met staal en glas aan de singel, maar nu ziet men wel in, dat een mooiere plaats nooit gevonden had Kunnen worden. Ook Bijvoet en Holt stonden voor tal van stedebouwkundige problemen voor de situering van hun projecten. Nijmegen bood als voordeel een groot terrein gelegen aan een der belangrijkste pleinen en verkeers knooppunten, aan beide zijden afgeslO' ten door een brede groengordel. Daar komt bij dat de hoge begroeiing van het midden van het Keizer Karelplein binnenkort om verkeerstechnische redenen geslecht zal moeten worden. Velen zullen dit terecht met leedwezen zien gebeuren, want er zijn al te veel mooie bomen geveld en de St. Anna- straat, die altijd grote charme bezat, is er een armoedige straat door ge worden. De schouwburg zal echter win nen wanneer het plein een strakke structuur verkrijgt. Dan zal zijn archi- tecturele betekenis zich sterker aan de stad tonen, want wezenlijk markante gebouwen kent Nijmegen maar heel wei nig; men moet zelfs tot aan de mid deleeuwen terug gaan om ze te vinden. Men heeft tot dusver gedacht dat een provinciestad met een rpk verleden zich geen opdringende beton-glas- en staal bouw moest veroorloven. Men wilde geen Heerlense Schunk in de binnen stad. Daarom is alle nieuwbouw mo dest gebleven met een hang naar het archaïserende. Zo ontstonden officiële gebouwen, kerken en zelfs de warenhui zen bleven wat de uitwendige bouw trant betreft aan de ingetogen kant Hoe goed de bedoelingen ook geweest zijn, het geheel kreeg toch het karakter van tweeslachtige monumentaliteit waarbij het stationsplein met de afslui ting een horribele vergissing werd en het plein 40-45 aan sombere karak terloosheid ging lijden. De intimiteit van de binnenstad '/leef behouden, meer door gebrek aan moed dan door groot scheepse visie. Met des te sterker ver wachting kan men daarom de plannen van ir. Fokkinga omtrent de bebouwing van de oude benedenstad verwachten en men kan hem geen ongelijk geven wan neer hij geduld heeft, want de ontwikke ling der bouwkunst is nog altijd onstui mig en bijna nergens tot rust en even wicht gekomen. Bijna nergens en toch.... tk heb het gevoel, dat Bijvoet en Holt een goed eind op weg zijn. Men heeft eens ge zegd bij het weeshuis te Amsterdam, de „Kashba" van Aldo van Eyck, dat hij de Bossche School en Mies van der Kohe had samengebracht. Dit is na tuurlijk maar een slogan, een slag in de lucht, maar als men nu eens werke lijk wil spreken van een samenbun deling van traditie en uiterst nieuwe gezichtspunten, dan vindt men dit bij een nadere beschouwing der theaters. Hechte baksteenbouw, maar ook prach tig uitgewogen composities van staal en glas (vooral te Tilburg), plastische aanwending van beton (te Nijmegen), maar vooral situering van grote volu men tegen elkander. Bijvoet (hij is nu 71 jaar oud) is te weinig erkend, even als Klijnen, die de fantastische concert en congreshal te Den Bosch ontwierp. Een man als Bijvoet moest nu reeds gevraagd worden om een nieuw stads plein te ontwerpen, een nieuw centrum zoals alle opkomende steden van node hebben met verrassende plans en ver springende volumen. Er zqn maar wei nig grand old men, die ons uit de im passe kunnen helpen. In Tilburg lag de situatie geheel anders, een binnenstad, waarin men naar hartelust kon rammen, want het is toch allemaal lelijk. Alleen jam mer, dat het oude raadhuis moet ver dwijnen, het heeft meer karakter dan die horribele vergissing van het pa leis. In de textielstad is de schouw burg gewoon neergesmeten met de volkomen gerechtvaardigde pretentie dat de rest van het centrum er zich maar bij aan moet passen. Er zijn wel plannen en voorgenomen door braken, maar dat zegt nog niets over de verdere bebouwing. Een ideale si tuatie dus waar een grand maitre eindelijk eens de toon aan kan geven. Het is te hopen, dat de jongere archi tecten zich aan het voorbeeld van schier feilloze integratie zullen spie gelen. Typerend voor de architecten is ook, dat zij de afwerking van het interieur geheel voor eigen rekening en verant woording nemen, daarbij vastgestelde commissies voorbijgaand, want het is uiteindelijk hün oeuvre van de hijpaal tot aan de haak van de vestiaire. De details worden met intensiteit bekeken. De grote plans, vooral in trappenhuizen, in de amphitheaters, in de foyers zijn geaccentueerd met geraffineerde ac centen. De grote volumen, strak gepleis terd en gestuct, krijgen sterke con trasten met stoffering van banken en HAARLEM, 9 febr. Henri Arends, de eerste dirigent van het Noordhol lands Phiiharmonisch Orkest, is naar Praag vertrokken, waar hij enige con certen van het F.O.K. Praags Stedelijk Orkest zal leiden. Uitgevoerd zullen worden o.a. werken van Hendrik An- driessen, Brahms en Franck. Dit is de eerste maal, dat een Nederlandse di rigent wordt uitgenodigd in Tsjechpslo- wakije concerten te geven. In juni zal Henri Arends een gastdirectie in Po len vervullen. ZANDVOORT, 9 febr. Zondag 12 februari houdt de afdeling Zandvoort van „De Hanze" een bezinningsmorgen. De H. Mis van half acht wordt in de parochiekerk opgedragen door pater drs. A. Freriks M.S.C. Na de H. Mis volgt voor de Hanze-leden i i hun da mes een gemeenschappelijk ontbot in het restaurant van het Kennemer Sport park. Pater Freriks zal na afloop van het ontbijt een causerie houden over een onderwerp, de middenstand betreuen- de. HAARLEM, 8 febr. De Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Tuin bouw en Plantkunde, afdeling Haarlem en omstreken, houdt dinsdag 14 februa ri in het Krelagehuis een bijeenkomst, die 's avonds om half acht begint. Dr. W. Kruyt uit Haarlem zal een voor dracht met kleurendia's houden over het onderwerp „Plantengroeistoffen en hun practische toepassing". Deze voor dracht wordt voorafgegaan door een korte ledenvergadering. Donderdag 23 februari spreekt de heer W. Metselaar, hoofd van de af deling Documentatie en Inlichtingen van de Deltadienst, over „Enkele as pecten van het Deltaplan, onder andere de betekenis van dit plan in de strijd tegen de verzilting." Deze lezing wordt gegeven in de Muziekzaal van Restau rant Brinkmann en begint om 8 uur, HAARLEM, 8 jan. Om de persoon lijke kampioenschappen eerste klas li- bre, van het district Haarlem van de K.N.B.B., zal op 15, 16, 17, 18 en 19 februari in het clublokaal van de B.C. „Hof van Holland", Grote Markt 29 ge speeld worden. Er hebben 8 deelne mers uit 7 verenigingen in geschreven, die partijen van 200 caramboles zullen spelen. (Advertentie) VELSEN, 9 febr. Het Alkmaarder V.V.V. is kampioen geworden van de overgangsklasse der Noordhollandse Schaakbond. Het bereikte dit succes door de beide laatste belangrijke wed strijden tegen Kijk uit (IJmuiden) en Heemstede in winst om te zetten. Eerst werd Kijk Uit in eigen huis met 4—6 geklopt waarna Heemstede, zij bet na een krachtig verweer, met een 5l'/t nederlaag huiswaarts werd gezonden. V.V.V. is nu gerechtigd deel te nemen aan de promotiecompetitie met enkele kampioenen van andere bonden om een plaats in de tweede klasse der K.N.S.B. Onderaan in de overgangsklasse heeft het Beverwijker Pat Mat een kans be- i Advertentie) Is uw matras te dun of versleten. Laat u ons even weten. Vrijblijvend prijsopgave aan huis. H. DE GRAAFF Gr. Houtstraat 105 Tel. 11485 kleuren op de wand. Dof kardinaals rood zijn de zitbanken en de tapijten, anthracietgrijs de plafonds, oranjekleu rig de banken in de buitenomgangen te Nijmegen. Een groot tapijt van Lurcat wordt geweven, nergens poenigheid of Hollywood glamour, smaakvol is hier niet eens het woord, doeltreffend en verrassend past beter. De benadering van de Nijmeegse schouwburg vanaf het station roept wat critiek op. De muren van de toneelto ren gaan 24 meter hoog op, ongeleed, ongedifferentieerd. .Cultuurbunker' heeft een criticus al eens geschreven, „Schouw-burcht" had hij ook kunnen zeggen. In Tilburg (26 meter) is die differentiatie er wel door de aanwezig heid van de jalouzie-wanden en door de uitbouw aan de achterzijde voor de artisten. In Nijmegen was echter eerst een flatgebouw tegen de achterzijde van de schouwburg geprojecteerd. Om een parkeer-terrein te winnen heeft men besloten niet tot bebouwing over te gaan. Achter de schouwburg komt de muii van de tunnel onder het station te lig gen, daar komt hoge bebouwing langs en dan zal het geheel meer in harmonie zijn. Over de toepassing van beeldende kunst heb ik nog niets vernomen, dat komt later wel zegt Bijvoet. Het ge bouw moet sec Af zijn, architectuur is op zichzelf voldoende en daar moeten de beeldende kunstenaars dan maar ge noegen mee nemen als het met zo veel aplomb wordt gezegd. Onder de foyer te Nijmegen, die op poten staat, komt een verdiept terras bestemd voor openlucht-exposities van kunstenaars. Het is te hopen, dat die tentoonstel lingen zoveel overtuigingskracht zullen hebben, dat de architecten en de en thousiaste directeuren Diekman en Barry kunstwerken in blijvend bezit zul len aantrekken. MARIUS VAN BEEK houden aan de degradatie te ontkomen. De Beverwijkers staan bij de voorlo pige stand 4%-3H in hun voordeel te gen Rolland (Overveen) op winst. Met een punt achterstand op Zaandam 2 wordt nu aan de laatste wedstrijd be gonnen. Pat Mat moet nog in een uit wedstrijd de reserves van V.H.S. be kampen, terwijl Zaandam 2 als gast heer voor Kijk Uit zal optreden. In de 2e klasse der K.N.S.B. was het voor de Haarlemse clubs een uit stekend weekeinde. V.H.S. handhaafde zich namelijk aan de kop door Zaan dam met 46 de baas te blijven, ter wijl het Oosten het onlangs ingezette herstel voortzette en daartoe A.S.V.U. versloeg. De kans is nu nog volop aanwezig dat Rothert c.s. de degra datie zullen ontlopen. In de eerste klasse der N.H.S.B. werd een belangrijke arbitrale uitspraak ge noteerd. Schaakmat werd in hoger be roep in het gelijk gesteld aangaande een partij uit het treffen met M.S.C. Het kreeg alsnog een extra-winstpunt toegekend, waarmee het naast Schaak- lust is gekomen. Nog één wedstrijd te spelen betekent dus een spannende fi nish. Bij de tweede klassers hebben de P.T.T.-schakers zich bijtijds in veilig heid gesteld. De vierde klassers zagen in afdeling B Weenink 2 (Beverwijk) alleen aan de leiding komen met nog slechts Westzaan als theoretische concurrent. De uitslagen zijn: K.N.S.B. 2e kl. B: V.H.S. Zaan dam 64; Het Oosten A.S.V.U. 6'/s3'/t. N.H.S.B. Overgangski.: Kijk Uit V.V.V. 4—6; Pat Mat Rolland 414-3 U voorl.; V.V.V. Heemstede 51/.41/,. Eerste kl., afd. A: Schaakmat M.S C 5'A4' 1, (na beroep); M.S.C. Edam 64. Tweede kl., afd. A. V.V.V. 3 - Zaan streek N 314-4K voorl.; afd. C- Bloe- mendaal 2 DeTorens 3'/r—6l/j. Vierde kl., afd. B: Saende 2— Witte Paard 2 4J451/4; Weenink 2 Witte Paard 2 51/a—4»/s; Purmerend 3 De Pion 2 3'/t6'/2 afd. D: Het Oude Slot - Het Oosten 4 46. HAARLEM, 8 febr. De heer J. P. Eichhorn zal woensdag 15 februari de dag herdenken, dat hjj vjjf en twintig jaar geleden in dienst trad van de firma W. Eichhorn, brood- en banket bakkerij aan de Ramplaan. De heer Eichhorn is werkzaam in de broodbak- kerjj, maar trekt 's middags een uur tje de wijk in. Voordat hij in vaste dienst kwam bij de firma, was hij er reeds vijf jaar als noodhulp werkzaam. Het zilveren jubileum zal in intieme kring worden gevierd. HAARLEM, 8 febr. De reizende revue van de Katholieke Radio Omroep komt zondag 12 februari in het Concert gebouw in Haarlem. Gastvrouw en gast heer van de show, die dit seizoen on der de naam „Revue-Festival" gebracht wordt, ztjn Berry Kievits en Gerard Walden. Aan het programma van mu ziek, spel, zang, dans en varieté- werken verder mee: Fons Dankaart en Liesbeth Lunow, de Szögi's, de Ma- richica's, Chiquita Florez, Frans Ra- fall, Dave Parker, Nol Kievits, Harry Boda, Sylvia de Leur, Mitzy Tieland, Miss Alice, Carry Tessen, Christo Rus cello en het K.R.O.-Revue-Orkest onder leiding van André van Wattingen. ONDERSCHEIDEN: Dezer dagen Is de heer J. de Groot, Bloemendaalse weg 53 in Bloemendaal-dorp, onder scheiden. Hij was onlangs veertig jaar m dienst bij de boekhandel firma A. Vernout in Haarlem, waarvan ruim een kwart eeuw als filiaalhouder in Bloe- mendaal. De heer De Groot ontving van de Vereniging ter bevordering van de belangen des boekhandels de gouden draagspeld. (Advertentie) VERKOOP VAN ALLE MERKEN DUS RUIME KEUZE GROTE HOUTSTRAAT 181 TELEFOON 14414. iiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii 'S' HAARLEM, 9 febr. Een 20-jarige matroos uit Hillegom stond gisteren voor de politierechter, mr, J. "e" tersen, terecht wegens diefstal van een bromfiets. Tijdens zijn verlof in decem ber van het vorig jaar bracht de troos zijn meisje, dat in de ving van de Leidsevaart woont 's avonds naar huis. Iedere avond stond er tegen het hek van de kathedraal een onbeheerde bromfiets, „^slotte nam de jongeman de bromfiets mee en verkocht deze na enige dagen voor 100. De officier van justitie, mr. E. Schil der begreep niet hoe de matroos tot een' dergelijke daad had kunnen ko men Hij komt uit een goed milieu, heeft een baan met een prima sala ris Niettemin vond de officier van jus titie de diefstal van de bromfiets, die door joy-riders bij de kathedraal was neergezet een lage daad. Hij eiste vijf maanden gevangenisstraf, waarvan drie maanden onvoorwaardelijk met af trek van de preventieve hechtenis en twee maanden voorwaardelijk met een proeftijd van drie jaar. Mi'. A. F. H. Schreurs, de verdediger van de matroos, wees op het schone strafblad van zijn cliënt en meende dat de matroos tijdens zijn detentie van vijf weken al zeer zwaar gestraft was. De raadsman wees er tevens op, dat de schade al met de benadeelde was ge regeld. Hij bepleitte een geringe on voorwaardelijke straf of direct In vrij heidsstelling. De politierechter veroor deelde de matroos tot twaalf weken ge vangenisstraf waarvan zes weken on voorwaardelijk met aftrek en zes we ken voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar. „O, dat was gewoon voor de gein", zei een 18-jarige verdachte uit Haar lem, die zich met zijn 18-jarige vriend en een 24-jarige huisschilder, moest verantwoorden voor de diefstal van een fles cognac uit een bar in Haarlem, op de elfde december van het vorige jaar. Buiten was er ruzie ontstaan. Verdachte had hierbij om zich heen geslagen en geschopt, waarbij een 26- jarige koopman uit Hillegom, die met de zaak niets had uit te staan, een trap in het gezicht kreeg. Verdachte ont kende dat ter zitting echter hardnek kig. De officier van justitie, mr. E. Schil der, achtte het ten laste gelegde, ge zien de gelijkluidende getuigenverkla ringen bewezen en eiste 75 boete. De politierechter hield rekening met verdachtes blanco strafblad en ver oordeelde de jongen tot 50 boete sub sidiair 15 dagen en een voorwaarde lijke gevangenisstraf van twee weken met een proeftijd van twee jaar. De beide andere verdachten werden vrijgesproken omdat niet bewezen kon worden, dat zij de fles cognac uit winst bejag hadden meegevoerd. (Advertentie)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1961 | | pagina 9