Valstrik voor buitenlandse bezoeker Smekende blik i f Gesuspendeerde priester aan de zijde van Castro CUBA bedroöen I WESTDU1TSE AL CAPONE GEEFT ZICH OVER Vastenavond Carnavalsoptochten Bierkelder nu kunstzaal in Leeuwarden wordt School is geen school? Testautomaat Politieke moord? Geweld, moord en brandstichting van bende in de Palts WSÊmmÊÊMmmmmi Zesentwintig doden bij busongeluk in IRAN Na vierdaagse klopjacht T DINSDAG 14 FEBRUARI 1961 PAGINA Toen ik op zekere dag in een klein stadje was in de pro vincie Oriente, ver van de Cubaanse hoofdstad, vroeg ik om onderhoud met een van de Notabelen. Ik ontmoet hem op het stads plein. Een vriend van me stelt me aan hem voor, en hij laat me met hem alleen, nadat hij hem te ver staan heeft gegeven dat ik een «betrouwbaar man" ben, en dat hij me vrijelijk alles kan vertel len. Wat gebeurt er op het ogen blik op Cuba?, zo vraag ik hem, nadat de mensen waarmee hij in gesprek is geweest, afscheid van hem hebben genomen. Dat is werkelijk een belang wekkende vraag, antwoordt hij, en hij legt de nadruk op ieder woord, alsof hij wil laten merken, dat hij begrijpt hoe gewichtig de kwestie is. U moet het mij verge ven, dat ik deze vraag niet zelf beantwoorden wil. Ik moet om mijn positie denkenweet u. Maar wij zullen uw vraag aan anderen voorleggen. Ziet u ginds dat groepje dames? Zij werken op het gemeentehuis. Ik ken hen goed. Kom, laten we het hen vragen. U zult wel horen, wat ze gen vrovagandafoto uit Cuba. In de provincie Oriente houden Cubaanse soldaten zullen antwoorden. U zult het wel zich gereed om een aanval uit de p^^le9deer^°^en af te slaan, zo wordt ons bij Geen antwoord Kruis en Vaderland Gecompromitteerd CUBA Vele Cubanen durven niets over het bewind te zeggen Men hoeft geen bewondering te koesteren voor Patrice Loemoemba om bet bericht van zijn dood als een rampzalige tijding te beschouwen. De eerste premier van het onafhankelijke Congo was een opportunistische poli ticus. die er in zijn anti-kolonialistisch fanatisme niet voor terugdeinsde de p van het communistische blok in r°epen. Gemeten naar onze morele •ternien was hij een gewetenloos man d'ej J °Pvadinf? huldigde, dat het oei de middelen heiligt. Loemoemba heeft nooit getoond, dat hij iets van een staatsman in zich had, maar hij Was wel een invloedrijk demagoog en een gevreesde politieke leider. Door Zijn arrestatie eind vorig jaar is geen einde gekomen aan de nationalistische stroming waarvan hij de voorman was. Integendeel. Tijdens zijn gevangen schap is die stroming steeds krachtiger geworden. Zijn beweging spreidde zich als een olievlek uit over Oost provincie, Kivoe en Noord-Katanga. De dood van Loemoemba zal nu aan het Loemoembisme in Congo een nieuwe impuls geven. Van nu af aan is hij de grote martelaar voor het Con golese unitarisme. De sympathie voor Loemoemba groeide de laatste maanden niet al leen in Congo, maar ook in een groot deel van de Afri- kaans - Aziatische BUITENLANDSE wereld, vooral in Ghana, de Ver- KRON1EK enigde Arabische J Republiek en Guinee. De Loe- •noembisten hebben bovendien altijd de krachtige steun genoten van het Communistische blok, onder leiding Van de Sovjet-Unie. In de wereldpolitiek moet men Uitgaan van de bestaande machtsver houdingen, en zo moet men wel eens een onsympathieke figuur accepteren, als blijkt dat die figuur een grote poli tieke stroming vertegenwoordigt. Zo Was in Washington dezer dagen be sloten voor de vrijlating van Loe moemba te pleiten en voor de erken- ning van de Loemoembisten als een Van de belangrijkste politieke stro mingen in Congo. De regering-Ken- nedy hoopte aldus het uitbreken van ®en Ware Congolese burgeroorlog te °°rkomen. Die politiek is nu door- mist door Loemoemba s dood. De ürgeroorlog die nu in Congo dreigt, kunnen ontaarden in een tweede k°rea. Moskou stelt niet alleen de ^gering van Katanga, maar ook ^ammarskjöld en de Belgen verant woordelijk voor de dood van Loe moemba. De Russen nemen als vast land aan, dat Loemoemba ver moord werd, en zij beschouwen die moord als een uitdaging. Inderdaad zijn er ernstige redenen mn aan een politieke moord te ge loven. Het officiële Katang ese verhaal over de omstandigheden waaronder Loemoemba de dood vond, is niet overtuigend. Loemoemba zou door ftnti-Loemoembisten op de vlucht ge dood zijn. Maar de namen van de daders worden niet onthuld, en de plaats waar Loemoemba begraven Zou zijn wordt geheim gehouden. De motieven voor deze geheimzinnigheid zijn aanvechtbaar. Was Loemoemba «d enige tijd geleden gestorven, en Was het verhaal van de vlucht een Verzinsel? Is hij in zijn gevangenschap gestorven aan mishandelingen, of beeft men hem enige tijd geleden hei melijk geëxecuteerd? Of heeft men hem misschien opzettelijk laten ont snappen, om hem op de vlucht te kunnen neerschieten; een truc die hsjombe van de Nazi s zou kunnen hebben geleerd. Als de Katangese Premier zicb inderdaad aan een poli tieke moord heeft bezondigd, heeft hij een zware misdaad begaan, omdat hij zich vergrepen heeft aan het leven van een mens. Ook iemand als Loemoemba mocht aanspraak maken ?P een eerlijke berechting. Heeft Ujombe Loemoemba inderdaad laten Vermoorden dan heeft hij bovendien «en onverantwoordelijk groot politiek zisico genomen. Loemoemba's dood kan voor Congo, het Afrikaanse con tinent en de hele wereld de ernstigste ®®*wequanties hebben. Zo stappen we op het groepje af, en mjjn metgezel stelt me aan de dames voor: „Dit is een Franse journalist. U kunt hem volledig vertrouwen. Het is een vriend van X, die ginds staat, en die u goed kent. Hij zal u een vraag stellen, die hij mij ook gesteld heeft" Ik stel de jonge vrouwen de zelfde vraag die ik aan de notabel heb voor gelegd. Ze kijken me allemaal wezen loos aan, en ze doen geen mond open. Ik dring nog eens aan, maar ze blijven zwijgen. U hebt er toch wel uw mening over, zeg ik, zelfs al zou u die niet helder onder woorden kunnen brengen. Vertelt u me eens iets. Geen antwoord. Kunt u me niet althans wat in drukken geven? -Ja indrukken kan ik wel geven, antwoordt, na enig aarzelen, een van de jonge vrouwen. Begint u maar. Weer een absolute stilte. Ik dring op nieuw aan, maar weer zonder succes. Ik maak aanstalten een einde te ma ken aan dit „gesprek", dat voor beide partijen beschamend is. U hebt toch nog wel hoop? O ja, we hebben de hoop niet op gegeven, antwoorden zij in koor, en ver volgens zegt plotseling het hele groep je „Tot ziens" en de jonge vrouwen ver wijderen zich. U hebt hun antwoord gehoord, zegt de notabel. U hebt het wel begre pen, veronderstel ik. Ik heb er niets aan toe te voegen. Wilt u nog met an dere mensen praten? Ik neem de proef met andere groepjes. Dit keer zijn het mannen, maar weer krpg ik geen woord los De mensen staren me met droeve ogen aan, alsof zjj me willen vragen hen met vrede te laten. Deze zwijgende smeekbede heb ik eens in zo pathetische vorm meege maakt, dat ik rnjj het voorval nog lang zal herinneren. Ik bracht een bezoek aan een collectieve landbouwonderne ming die nog in opbouw was. De wo ningen voor het personeel waren al grotendeels klaar. De leider van de on derneming, die een militair uniform droeg, vertelde me uitvoerig wat de Re volutie al voor de boeren had gedaan, en wat er nog meer zou gebeuren. Op twee passen van ons vandaan zat op een zak cement een „guajiro". Het scheen het volmaakte type van de In diaanse halfbloed, met zijn haviksneus en zijn fonkelende ogen onder zijn enor me sombrero. De man staarde me voortdurend aan. Het kostte me moei te mijn blik van de zijne los te maken, en ik kreeg de mdruk, dat hij wanho pige pogingen deed me iets te zeggen. Zijn blik werd droeviger naarmate de militair vorderde met zpn lofzangen op de Revolutie. Het hoofd van de „gua jiro" zakte steeds dieper weg tussen zün schouders, en ik kreeg de indruk dat hü me, van uit zijn diepste inner lijk, de volgende smekende woorden toevoegde; „Luister niet naar al die leugens. Hoort u mij niet roepen, dat het alle maal niet waar ïs. U wordt bedrogen." En plotseling stond hjj, met tranen in de ogen op om zich b« de andere ar beiders 'te voegen die op hem schenen te wachten. Verscheidene personen hadden het raadzaam geoordeeld me te waarschu wen dat de pers, de radio en de tele vise' de aanwezigheid van een Europe se katholieke journalist op Cuba zou den trachten uit te buiten voor de re volutionaire propaganda, die in het bui tenland al niet meer vertrouwd wordt en die on Cuba door vele welingelichte kringen ontmaskerd is. Ik dacht geen ogenblik aan die waarschuwingen, toen ik oo de derde dag van mpn verblijf in Havana 's morgens om zeven uur in mijn hotel werd opgebeld. Het was een dame, die me vertelde dat ze tot een groep katholieke „revolutionairen" behoorde, dat die groep 's avonds een bijeenkomst zou hebben en dat ik op die bijeenkomst zeer welkom zou zijn. Ik nam de uitnodiging zonder aarzelen aan, en op het einde van de middag wachtte ik in mijn hotel op de dame die me zou komen afhalen. Zij arri veerde per taxi en zij bracht me prompt naar een weelderige villa in de Vedado, een van de voorname woonwijken van de stad. Het was de woning van een arts. Ik liep door een grote veranda, waar de meubels, de zilveren voorwerpen en de tapijten me voldoende duidelijk maakten wat de sociale positie was van de eigenaar. (Ik vond dit merkwaardig, want de Revolutie beweert, dat zij de rijkdom, die zo provocerend was, met succes heeft bestreden). Vóór ik wist wat er gebeurde, zat ik bij twee priesters, waarvan ik er één kende uit foto's die herhaaldelijk in de kranten waren verschenen. Het was de eerwaarde heer German Lence, de woordvoerder van het kleri kale „castrisme", die berucht is om zijn openlijke aanvallen op de hiërar chie en op de zogenaamde contra-revo lutionaire geestelijkheid. Reeds voor de Castristische Revolutie had zijn bis schop hem het recht ontzegd als pas toor van een parochie werkzaam te zjjn vanwege bepaalde schandalen. De evolutie van het régime had hem ge maakt tot het type van de „revolutio naire priester". Hij had de regerings opvattingen tot de zijne gemaakt, waar mee hij tegen de visie van de Cubaan se katholieken inging en tegen de dui delijk uitgesproken opvattingen van het episcopaat. (Hij is intussen „a divinis gesuspendeerd). Nauwelijks was ik aan de aanwezi gen voorgesteld, of men vroeg mij naast de eerwaarde heer Lence te gaan zit ten. Toen ik me omdraaide, om op dit verzoek in te gaan, zag ik tot mpn grote verbazing hoe er fototoestel len en filmapparaten gericht waren op het groepje dat gevormd werd door uw verslaggever, de heer Lence, de andere priester, de gastheer, de dame die rnjj hier had gebracht, een andere „revolutionaire" katholiek en een jon geman in militair uniform. In een ra zend tempo werd er gefilmd en werd er een groot aantal foto's genomen. Ver volgens werd me gevraagd of ik „een verklaring" zou willen afleggen. Ik ant woordde beleefd maar beslist: ~7 .!,en naar Cuba gekomen om er inlichtingen in te winnen en niet om er verklaringen af te leggen. Deze mededeling werd door de fil- mers en fotografen heel vriendelijk ontvangen en ze deden onmiddellijk hun apparaten weg. Men zal begrijpen, dat ik niet veel zin had deel te nemen aan deze „bij eenkomst", waarvoor ik was uitgeno digd zonder dat men ook maar iets had gezegd over de identiteit van de deelnemers noch over de aanwezigheid van persfotografen en cineasten van het journaal en de televisie. Maar het bleek helemaal geen bijeenkomst te zjjn. De „mise en scène" waarvan men mij het slechtoffer had willen maken, had slechts een propagandistisch doel. Men wilde mij reeds bij het begin van mijn reis compromitteren door het ge zelschap van die enkele „katholieken" die openlijk aan de kant van het regi me staan. Inderdaad stonden er de vol gende dagen in de kranten, op een opvallende plaats, foto's van de gebeur tenis. die werd beschreven als „ont vangst" die door de groep „Met het Kruis en het Vaderland" was vcorgii- niseerd voor de Franse journalist X, een redacteur van „Informations ca- tholiques internationales", die naar Cu ba was gekomen om uit de eerste hand inlichtingen in te winnen over de Re volutie. In de onderschriften van de foto's werden fantastische dingen over mij gezegd. Ik werd zonder enige grond een bekend Frans schrijver genoemd, en men had mij enthousiaste uitlatingen over de Cubaanse Revolu tie in de mond gelegd. Dit alles maakte het mij zeer moeilpk ontmoetingen te hebben met bisschoppen, die niet erg verlangend waren een buitenlandse ka tholieke journalist te ontmoeten die geen meer dringende behoefte scheen te heb- Het feest van de zuidelijke dwaas heid bereikte gisteren in Limburg zijn hoogtepunt. Na de geduchte aanloop van zondag zat de carnavalsstemming er toen volledig in. Speciaal in die plaatsen waar in navolging van het Duitse Rijnland de Rosenmontagzug uittrok. Ter ere van het tachtigjarig bestaan van de oudste carnavalssociëteit van Nederland, de Mirlitophile, was in Valkenburg extra veel zorg aan de optocht besteed. Ook de Keikraadse Rosenmontagzug trok duizenden toe schouwers. Zij genoten in niet gerin ge mate van de beweeglijke stroom dwaze kolder die zich in een onge kende verscheidenheid presenteerde. Het zou Kerkrade niet geweest zijn wanneer in deze stoet niet het we reldmuziekconcours present was ge weest. De uitbeeldingen daarvan wer- den alleen maar geëvenaard door de veelvuldige Santa Maria-boten °PAvle1" len. In vrijwel geen optocht ontbrak dit kaperschip. Zelfs de jeugd fo.a. m de kinderoptocht van Maastricht) tel de heel wat Portugese zeerovers. Vierden de meeste plaatsen in Lim burg Rosenmontag met een optocht, hetzij van de volwassenen hetzij van de jeugd, Wylré had iets anders be dacht. Daar" schonk prins Jean zijn trouwe onderdanen op één dag een nieuw gemeentehuis, waarvoor het Wylrése gemeentebestuur nu al ja ren plannen maakt. Op een en dezelf de dag legde hij namelijk de eerste steen van het gemeentehuis, maar tevens verrichtte hij even later reeds de opening van het Carnavaleske ge bouw. Begaan met het lot van de Neder landse artsen gebr. Mol, wier me dische klinieken onlangs door een tor nado in Tangayika werden verwoest, namen de havermennekes in Bunde spontaan het besluit om tijdens de carnavalsoptocht te collecteren voor de beide gedupeerde doktoren. De optocht die maandagmiddag door feestvierend Oeteldonk heeft getrokken was wellicht iets korter dan ze in voor gaande jaren geweest is, maar de vele tienduizenden die ernaar zijn komen kijken, hebben zich toch geen ver geefse moeite getroost want zowel wat Tot welke bewonderenswaardige resultaten een particulier initia tief weet te komen, wanneer het met enthousiasme en werkelijke bezieling wordt uitge voerd, bewijst het echtpaar A. van Hulsen te Leeuwarden, dat sinds enige jaren een kunstzaal in stand weet te houden waar het ene kunst zinnige evenement na het andere wordt gehouden. De heer Van Hulsen heeft een kunsthandel aan de Nieuwe- stad te Leeuwarden. Daarachter heeft hij destijds een pand als kunst zaal doen inrichten, een pand met een half dichtgegooide bierkelder uit vroeger eeuwen er onder. Een ander had misschien die kelder helemaal dicht laten werken, maar de fantasie van de heer en mevrouw Van Hulsen (ze doen alles samen) werd er door geprikkeld en ze deden het tegen overgestelde. De lange, uit twee ach- ter elkaar liggende delen bestaande kelder, met een rond gemetseld ge welf, werd helemaal leeggehaald en gerestaureerd en vormt nu een bö- iitiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiimmiiiiiiitiiiiiiiiiiiiNiHiiiiiiiiiiiiiiiiiHi de zonder sfeervol onderdeel v kunstzaal. Er zijn in deze kunstzaal al heel wat tentoonstellingen ge.iouden. maar het is niet alleen de schilderkunst, die er aan haar trekken komt. Want naast de doelstelling om vooral jonge Nederlandse en buitenlandse schilders gelegenheid te geven om zich bekendheid bij de kunstminnaars in het noorden te verwerven, krijgen ook jonge Nederlandse musici de kans om zonder kosten hunnerzijds op te treden, speciaal met kamermuziek werken. De concerten komen in deze omgeving goed tot hun recht en trek ken selecte groepen muziekliefheb bers. Thans wordt er in de kunstzaal een tentoonstelling gehouden van het werk van vjjf Leidse tekenaars. De expositie omvat in totaal 52 werken van Kees Buurman, Herman Dijkstra, Rein Dool, Frans van Leeuwen en Will Tweehuysen. W de ideëen als wat de uitwerking er van betreft heeft deze stoet alle voor ben, dan zich te laten fotograferen en S Saan(^e Oeteldonkse overtroffen. Daar filmen in gezelschap van een katho- (SÉ lieke groep die zich in discrediet had gebracht. De affaire bezorgde me ook onaangename opmerkingen in de kloos ters en pastorieën die ik bezocht; „We hebben u met Lence op de televisie gezien", of „uw foto in de kranten, waarop u naast Lence staat..." Aldus werd me duidelijk gemaakt, dat ik geen gewenste bezoeker was. Maar nadat ik duidelijk had gemaakt, dat ik het on schuldig slachtoffer was geweest van de „plechtigheid", geloofde men mij op mijn woord en zo kon ik mijn naspeu ringen voortzetten in andere katholie ke kringen van geestelijken en leken iedere groep zijn eigen „meziekske meebrengt was de stoet van het begin tot het eind een aaneenschakeling van echte carnavalsstemming. De afsluiting en tevens climax werd gevormd door een bijzonder grootscheepse prinse wagen, vanwaar prins Amadeiro dertien leerlingen. XVIII zijn volk met een confetti-ka- non bestookte. n Eexterzandvoort, een Drents plaatsje, dat behoort tot de ge meente Anloo staat een school, die dertien leerlingen telt. Op zich zelf nog een respectabel aantal, als men in ogenschouw neemt, dat de be volking van dit plaatje bestaat uit on geveer honderdnegentig inwoners. Ge deputeerde Staten hebben nu een brief geschreven aan de burgemees ter van Anloo, mr. Lambers, dat de school eigenlijk geen school is, en daarom gesloten moet worden. De be woners van Eexterzandvoort zijn daardoor zeer gebelgd. „Wij zijn Eexterzandvoorters en geen Eexter- veners of inwoners van Eext", zei men ons in het gehucht. „En ze kun nen in Assen nu wel zeggen, dat de afstand naar de scholen in Eexter- veen en Eext niet verder is dan 2500 meter, zo als dat in de Onderwijswet staat, ze vergeten, dat de leerlingen soms al twee of drie, soms zelfs meer kilometers verder weg moeten ko men, om hier op school te komen." Op het provinciehuis in Assen zei ons een ambtenaar, die met school- zaken is belast, dat je niet meer kan spreken van een school, als er der tien leerlingen zijn. Hij begreep vol komen de houding van de Eexter zandvoorters, maar gaf ze weinig hoop, dat de school behouden kon blijven. De bevolking van Eexterzand voort zelf kan niets doen. De Onder wijswet, waarin een minimumaantal leerlingen is vastgelegd, laat slechts in bijzondere gevallen afwijking daar van toe, met toestemming van het ministerie. In de gemeente Anloo is echter voldoende schoolruimte (op de scholen te Eext en Eexterveen) om de dertien leerlingen op te vangen. En meester Voerman het hoofd der school?. Hij gaat door tot het bittere einde, met onderwijs geven aan zijn (Wordt vervolgd) (Nadruk verboden) Intussen hebben we vernomen dat het gerucht als zou het kleine Knillis- je op de Markt een soort nozem zijn, op lasterpraat berust. Hij is name lijk een wettig kind van Knillis en Moeder Hendrien, welke laatste vo rig jaar (schrikkeljaar) haar man op de Markt is komen vervangen. Naar verwacht wordt, zal voor het dinsdag- illlllllllliiiiiiiiiiiiiiiiiiilllliiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiMiiiiiMiiiiiimii avond twaalf uur is, Knillis zelf ook nog komen opdagen. Tienduizenden sloegen ook in Breda een grootse optocht gade. Tientallen muziekkorpsen leverden stof tot mee zingen. Daarna brak opnieuw het straatcarnaval in volle glorie los. Na inworp van een dubbeltje gaat de automaat werken, waarmee men zich zelf kan testen of men nog in staat is een auto te besturen. De eigenaar van een hotel in Ven- lo heeft een apparaat aange schaft, waarmee bezoekers zich kunnen onderwerpen aan een test, die uitwijst of zij al dan niet in staat zijn te rijden. Het apparaat is een uitvinding van de Nationale Techni sche Hogeschool in Zweden en is ge- importeerd naar Nederland. Het toe stel registreert het reactie-vermogen van een mens. Ingewikkeld zit dit meetinstrument bepaald niet in elkaar. Als men een dubbeltje in een gleuf heeft geworpen, gaat er na korte tijd een belletje rinkelen. Het is dan zaak zo snel mogelijk op een knop te drukken. Hoe langzamer men rea geert, hoe dieper het dubbeltje valt. Aan de hand van een tabel kan men aflezen in hoeverre men nog in con ditie is om het stuur van een auto in handen te nemen. Dagelijks maken heel wat klanten gebruik van het apparaat. Hoewel het verschillende mensen de waarschuwing heeft meegegeven de auto te laten staan, is er echter nog pas één klant geweest, die zijn contactsleuteltje in de zaak heeft achtergelaten. Overi gens twijfelt de politie in ernstige ma te aan de betrouwbaarheid van het ap paraat. De exploitant meent evenwel, dat het meestal wel een juiste raad geeft. 61208 V.PELT ATANZAS avona •Colon Pi nar del Rio 300km PLACETAS Cienfue-4 qos STA Trinidad SPIRITUS CIECO Pt NAS A MEM. BASIS ÜUANTANAO Camagu Holguin BAYAMO Manzanilló Santiago de Cuba MEXICO Een militaire parade op Cuba, al* onderdeel van een demonstratie tegen „het imperialisme van de Verenigde Staten" TEHERAN, 14 febr. (UPI) Zesen twintig personen zijn maandag in Iran om het leven gekomen toen de bus waarmee zij op weg waren naar de badplaats Chalus aan de Kaspische Zee slipte op een met ijs bedekte weg en in een ravijn stortte. Vier personen overleefden het ongeluk. De bus werd totaal vernield. NEUSTADT, 14 febr. (UPI) De 35- jarige Westduitser Bernhard Kimmel, de zogenaamde Al Capone van de Palts, heeft zich gisteren overgegeven aan de politie nadat meer dan 1000 po litiemannen vier dageii vergeefs naar hem hadden gezocht. Kimmel, de leider van de „Al Ca- pone-bende", terroriseerde omstreeks nieuwjaar de Palts met brandstichting, moord en geweld en wist vier dagen geleden te ontsnappen toen hij politie functionarissen naar een geheime wa penopslagplaats in de bossen leidde. Kimmel had er op aangedrongen dat zijn 19-jarige vriendin Tilli Dohn hen zou begeleiden. Bjj de plek aan gekomen vroeg Kimmel of men zjjn handboeien los wilde maken, waar na hp het struikgewas indook. Hij keerde terug gewapend met een ma- r!1Jh^i?Wi%er dat °P de politie ge- ricnt hield om daarna met zijn Tilli te verdwenen. Op oudejaarsavond had de Al Capo- nebende een buitenhuisje in de ber gen in brand gestoken en later die nacht een man doodgeschoten. Zes dagen la ter deed de bende een inval in een res taurant te Haardt, waar zjj het meubi lair vernielde met pistoolschoten. Kimmel heeft bekend dat zjjn bende ook verantwoordelijk was voor ver scheidene diefstallen en berovingen die de laatste vier jaar zjjn gepleegd. «Op Vastenavond mag ik wel bekennen, dat het al tijd een van mijn idealen is geweest een interview met mijzelf te houden. En ik ga het meteen maar doen. Vraag: „Kan 'n noorder ling Carnaval vieren?" Antwoord: „Neen. Maar als hij het tóch wil doen, bewijst hij alleen al door die akte van verlan gen zuiderling te zijn." Vraag: „Is het moeilijk zuiderling te zijn". Antwoord: „Ja, vooral met Carna val." Vraag: „Is het Carnaval een folklo ristisch verschijnsel?" Antwoord: „Zonder twijfel, het keert periodiek terug en het uitbreken van de lente schijnt er niet hele maal vreemd aan te zjjn. Maar de lente laat nog wel eens verstek gaan. Het Carnaval echter nooit. Wetenschappelijke folkloristen kun nen zich dan ook beter beperken tot het midwinterblazen." Vraag: „Bergt het Carnaval onzede lijke elementen in zich?" Antwoord: „Nogmaals, zonder twij fel. Vorig jaar nog heb ik een leidinggevend, zuidelijk fabrikant zien hossen met zijn portier, zeg gend. „Zo ouwe duitendief!" Vraag: „Wat is het wezen van het Carnaval?" Antwoord: Het Carnaval heeft geen wezen; sommige mensen hebben er een." Vraag: „Zuiderlingen?" Antwoord: „Noorderlingen mogen niet mopperen." Vraag: „Bent U zuiderling?" Antwoord: „Bent U noorderling?". Vraag: „Betekent Carnaval: afstand nemen van zichzelf?" Antwoord: „Onder meer, het be tekent óók afstand nemen van een ander." Vraag: „Kan dat alles tezamen? Een mens moet toch érgens blu- Antwoord: „Inderdaad, hij moet al tijd Carnaval vieren." Vraag: „Ik?" Antwoord: „Ik.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1961 | | pagina 7