DRAADLOOS CONTACT Plaatselijke zenders spelen de belangrijkste rol DE SCHAT VAN SCHARLAKEN en DE VLAMMENDE GESEL Alfredo Bank b i 1 jet tem -i real a t i e met ruim f 18 min toegenomen I IN DE I I GREEP VAN 1 DE ANGST DAN PO UK Persoonlijkheid van dirigent en solisten geven de doorslag BENDER Spui 12, Amsterdam-lel. 30853-33853 luisteren naar. A POTTER SgiSÉ Muziek in Amerikaanse T.V. Volksvoorlichting „De grote verliezer Wij kijken naar Uitzending éénacter nog niet zeker TV-les in Russisch Vanavond WEEKSTAAT NEDERLANDSCHE BANK Gouverneur Antillen vraagt ontslag A mbtstermijn verstrijkt WOENSDAG 22 FEBRUARI 1961 PAGINA 4 A Bewondering van anderen - voldoening bij U zelf... dat verwerft U met een van onze kleine, klankrijke piano's, En de prijs is nu geen hindernis meer verkouden TOON HERMANS VOOR DUITSE T.V. WIJZIGING T.V.- PROGRAMMA Ziezo, hij is ondergedoken. Pleizierigvind je niet Bobbie?... Wet 'n water!..- Wat 'n water!. - 66 TEKST EN TEKENINGEN VAN HERCÉ 9 bij Uiig. Casterman Als hem maar niets overkomt 0 neen '.nog geen uur! Het is ten hoogste tien minuten geleden.dat hij onderdook ERIC DE NOORMAN o§> aiiiiiiiiiMiiiiiiiMiiuinuiiiiiiiiiminimmiiimimiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiniiiiiiiii| I door KARL UNSELT NEW YORK, 21 febr. Heeft de Amerikaanse televisie er toe bijgedra gen het publiek in contact te brengen met het grote toneel, op het gebied van de muziek is haar rol niet minder belangrijk geweest. Reeds in de eerste jaren na de oorlog, toen het nieuwe medium nog in haar prille jeugd was, kon men niemand minder dan Arturo Toscanini geregeld op het scherm het National Broadcasting Company (NBC) Symfo nie orkest zien dirigeren. De verschijning van 's werelds meest vermaarde dirigent in de huiskamer heeft een enorme stoot gegeven aan de uitzending van serieuze muziek via de televisie, hoewel dit, zoals is gebleken, nog niet betekende, dat de drie grote maatschappijen: NBC, CBS (Columbia Broadcasting System) en ABC (Ame rican Broadcasting Company) geregeld klassieke muziek zouden gaan uitzen den. Plaatselijke zenders hebben ech ter sindsdien een belangrijk deel van de duurste zendtijd de avonduren aan concerten en recitals gewijd. Muziek, met name serieuze muziek, krijgt in hoofdzaak een kans bij de te levisie, wanneer zjj wordt uitgevoerd door populaire solisten of ensembles. Dit geldt met name voor Leonard Bernstein, die in januari 1958 voor het eerst het New York Philharmonic op het beeldscherm dirigeerde. Zijn op treden, dat onmiddellijk een groot suc ces bleek, bevestigde nog eens nadruk kelijk de grote waarde van een bijzon dere persoonlijkheid voor de overigens niet-fotogenieke toonkunst. Tussen de laatste jaren van Toscani ni en de komst van Bernstein heeft vooral de NBC Opera Company, die reeds in 1949 met proefuitzendingen be- fon arbeid verricht, die zonder over- ri; ng baanbrekend mag worden ge noemd. Dit gezelschap heeft een 25-tal opera's pasklaar gemaakt voor de be trekkelijk kleine ensceneringen, die de beeldbuis toelaat. Bovendien werd bij deze uitzendingen de Engelse taal ge bruikt, zodat de opera's voor een gro ter publiek begrijpelijk werden. De NBC Opera Company heeft zich echter geenszins bepaald tot de oude, populaire opera's. Het gezelschap heeft ook Billy Bud" van Benjamin Britten en verscheidene andere werken van he dendaagse componisten voor de co- mera's gebracht, waarvan enkele op deze wijze hun première beleefden zo als Gian-Carlo Menotti's ,,Amahl and the Night Visitors" ook door de KRO-televisie herhaaldelijk met Kerst mis uitgezonden die in de Kerst week ,,A Christmas Carol" van Dic kens vrijwel heeft verdrongen. Sedert 1949 zfln 54 opera's van een groot aan tal componisten, uitgevoerd door be kende zangers en zangeressen, op de televisie te zien en te beluisteren ge weest. Dat volledige symfonische concer ten betrekkelijk weinig via de televisie worden uitgezonden wordt enigszins ge compenseerd door de merkwaardige gewoonte om serieuze muziek, zij het „anoniem", te spelen als „achtergrond" bij de meeste populaire shows en toneel voorstellingen. Originele muziek van hedendaagse componisten wordt ook vaak gebruikt als achtergrond bij documentaires. Zo wordt in het programma „Twentieth Century" geregeld gebruik gemaakt van muziek van jonge componisten, wier werken bekendheid hebben verworven in de grote en kleine concertzalen. In Hollywood bezigt men al jaren achter grondmuziek bij documentaires en speel films, die via de televisie in de huis kamer komen. Hoewel symfonieconcerten dus slechts weinig door de „networks" worden uit gezonden, kan men van tijd tot tijd be kende orkesten horen, wanneer ze voor de plaatselijke zenders optreden. Al ve le jaren geeft op deze wijze het Chi cago Symphony Orchestra een aantal klassieke concerten onder leiding van Fritz Reiner. Kort geleden nog diri geerde Eugène Ormandy het Philadel phia Orchestra tijdens een concert, waarbij de Ouverture „Egmont" van Beethoven en „Classical Symphony" van Prokofieff werden uitgevoerd. Voor tv-uitzendingen van kust tot kust vermijdt men echter liever wer ken, die minder bekend zijn, of die voor de kijkers te lang worden ge acht. Visueel, aldus redeneert men, is er niets opmerkelijks aan een sym fonie-orkest, waarvan de leden tij dens de hele duur van het werk, op dezelfde stoelen gezeten, louter hun instrument bespelen. Anderen bewe ren echter dat, wat een concertbezoe ker in de zaal ziet, ook door de kij ker gezien mag worden en dat de fantasie en de vindingrijkheid van de cameramannen het effect slechts ten goede kan komen. NEW YORK, 21 febr. (Reuter). De Unesco heeft aan de VN-commissie voor de rechten van de mens gerappor teerd, dat 66 procent van de wereld bevolking niet voldoende middelen ter beschikking heeft om te worden inge licht omtrent wat er in de wereld ge beurt. x Als maatstaf bij het onderzoek is gesteld, dat elke honder mensen mini maal moeten beschikken over tien dag bladen, vijf radio-ontvangtoestellen, twee bioscoopplaatsen en twee televi sieontvangers. Een honderdtal staten en gebieden in Afrika, Azië en Latijns Amerika haalt dit minimum niet. In deze landen woont 66 percent van de wereldbevol king. Volgens het rapport, dat is opgesteld op verzoek van de assemblee der VN, zijn in Europa Albanië en Turkije on derontwikkeld wat pers radio en film betreft en Portugal, Spanje en Zuidsla- vië op het gebied van de pers. AMSTERDAM, 21 febr. De ver nieuwing, die zich steeds meer merk baar in de Kerk aan het voltrekken is, heeft laar invloed ook doen gelden op de Vastenmeditaties, die de K.R.O. jaarljjks pleegt uit te zenden. In plaats van de gebruikelijke Lijdensmeditaties, die door een enkele predikant worden gehouden, verzorgt de K.R.O. dit jaar uit telkens ver schillende plaatsen in het land een zestal uitzendingen van conferenties, waarin vooral de jonge mensen onder het motto „Op het kruispunt" door verschillende sprekers worden gecon fronteerd met de kernpunten van het geloofsleven in het licht van de Vasten tijd. In de Haagse parochiekerk van de H.Theresia van het Kind Tezus heeft pater P. Wesseling CssR, voor de microfoon ingeleid door rector J.Keet, vanavond onder de titel „De grote verliezer" de eerste van deze medita ties gehouden. Aanhakend op de ge voelens van onzekerheid, onveiligheid en eenzaamheid, die de moderne jeugd bezielen en op haar verlangen naar meer zekerheid en geluk zonder bedreiging, wees hjj in een voor jonge mensen verstaanbare taal en in moderne beelden op de relatie tussen de vertwijfelde mensheid en Christus en Zijn Kerk, zich over hun hoofden heen richtend tot de ouderen, die worstelen met dezelfde problemen. Een wjjze van mediteren, die zich met vrucht heeft losgemaakt van de traditie en die is aangepast aan een tijd, waarin de katholiek zich in toe nemende mate bezint op het christen zijn in een wereld, die de beschikking krijgt over middelen om zichzelf te vernietigen. Ftn. Advertentie) Bel of schrijf om onze foto-brochure nr 60 A Arnhem tel. 25408 - Breda tel. 30164 - Leiden tel. 20097 Rotterdam tel. 138113 HILVERSUM 1, 402 m. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.00 Gym. v. d. vrouw. 9.10 De groente man 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Mor genwijding. 10.00 Gram. 11.00 Kookpraatje. en hobo 1230 Land- en tuinb.. mede.. 11.15 Gram. 11.45 Gesprek. 12.00 Orgel 12.33 Lichte muz. 13.00 Nws. meded. en beursbei. 13.30 Lichte muz. 14.00 Zang- recital 14.30 V. d. vrouw. 15.05 Act. 15.35 Gram. 16.15 Zang. 16.30 Metropole-ork. 17.30 Jazzmuz. 18.00 Nws. 18.30 Dansmuz 18.45 Sportpraatje. 18.55 Gesproken brief. 19.05 Gevar. progr. 20.00 Nws. 20.05 Ra dio filmharm. ork. en sol. (I. d. pauze: 21.00-21.15: Goochelen en goochelaars, gesprek). 22.00 Lichte muz. 22.30 Nws. beursber. v. New York en meded. 22.45 Journ. 23 00 Sportact. 23.10 Discotaria. 23.35-24.00 Nieuws. HILVERSUM U. 298 m. KRO: 7.00 Nws. 7.15 Gram. 7.40 Gram. 7.45 Morgen gebed en overw. 8.00 Nws. 8.18 Gram 8.50 V. d.' vrouw. NCRV: 10.00 Gram. 10.15 Morgendienst. 10.45 Gram. KRO: 11.00 V. d. zieken. 11.45 Gewijde muz. 12.00 Middagklok-noodklok. 12.04 Gram. 12.25 Wij van .het land. 12.35 Land- en tuinb. meded. 12.38 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Platennws. 13.25 Pianospel. 13.40 Instr. kwint. NCRV 14.00 Blaasork. 14.30 Omr. ork. en solist. 15.30 Oude muz. 16.00 Verkenningen in de Bijbel. 16.20 Kamermuz. 16.50 Gram. 17.00 V. d. jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beurs berichten. 17.45 Muziekkorps. 18.15 Sport- rubriek. 18.30 Kamermuz. 18.50 Lezing 19.00 Nws. en weerpraatje. 19.10 Praatje. 19.15 Gram, 19.30 Radiokrant. 19.50 Pol. iezing. 20.00 Gevar. progr. 21.30 Gram. 21.45 Periodieken parade. 21.55 Orgel- toncert. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverden- king. 22.55 Boekbespr. 23.00 Concoursmuz 23.30 Voordracht. 23.55-24.00 Nieuws. ENGELAND, BBC Home Service, 330 m.13.00 Ork. conc. 16.00 Lichte muz. 20.00 Gram. 21.30 Gram. 22.30 Cabaret. 23.45 Pari. overz. 0.06-0.36 Kamermuziek. DONDERDAG Lichte muz en ber. 20.31 Quiz. 21.00 Sa menzang. 22.00 Gevar. progr. 22.31 Lichte muz. 23.40 Jazzmuz. 0.31 Lichte muziek. NDR/WDR, 309 m: 12.00 Muz. voor Olaasinstrum. 13.15 Gevar. muz. 16.00 Ork conc 16.30 Kamermuz. 17.50 Amus. muz. 20.30 Ork. conc. 22.15 Gevar. muz. 23.15 Elektronische muz. 0.10 Dansmuziek. 1.00 Weerber. en gevar. muz. FRANKRIJK 3, 280 en 235 m.: 12.10 Operaconc. 14.05 Kamermuz. 16.40 Ka mermuziek. 17.10 Gram. 17.15 Orgelreci tal. 18.30 Gram. 20.00 Ork. conc. 22.25 Gram. 23.10 Gram. BRUSSEL, 324 m.12.02 Amus. muz. 12.35 Gram. 13.15 Gram. 16.21 Ork. conc. 18.20 V. d. sold. 19.40 Gram. 1950 Lite- rair progr. 20.00 V. d. vrouw. 21.00 Ork. conc. 22.15 Radio-Universiteit. 484 m.12.02 Gevar. muz. 12.30 Ham mondorgelspel. 13.15 Gram. 14.13 Werken van Belgische componisten. 15.15 Koor zang. 15.30 Gram. 16.30 Lichte muz. 17.30 Pianorecital. 18.30 Jazzmuziek. 20.30 Feuill. 21.00 Discoparade. NTS: 20.00 Journ. KRO: 20.20 De vro lijke vrouwtjes van Windsor, blijspel. I.d pauzeKunstprogramma, DUITSE TELEV1SIEPROGR. 17.00 V. d. kind. 17.20 V. d. kind. 17.35 I8.J5 V. d. kind. (Regionaal progr.NDR 18.25 Progr. overz. 18.30 Die Nordschau 19.25 Aan het meer v. Lugano. WDR. 18.45 Hier und Heute. 19.25 Parkstraat 13 (III).). 20.00 Journ. en weeroverz. 20.20 Balans in bewegende beelden. 20.35 TV spel. Daarna: Laatste nieuws. VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR. 19.00 V. de Jeugd. 19.30 Filmrep. 20.00 Nws. en weeroverz. 20.30 Speelfilm. 22.00 Hockeywedstr. 22.45 Nieuws. ENGELAND BBC Light Progr 1500 FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR. en 247 m.12.31 Lichte muz. 13.00 Popul. muz 13.31 Progr. v d. arb. 14.00 Gevar. 1&-30 Film. 20.00 Journ. 20.30 Qulzpro- muz 16 00 Gevar. muz. 17.48 Gram 18.31 gramma. 21.30 Film. Daarna: Journaal. Advertentie) HAMBURG, 21 febr. Toon Her mans heeft te Hamburg, waar hij op het ogenblik met zjjn One-man-show" optreedt, gezegd de komende herfst een aantal televisie-uitzendingen in Duitsland te zullen verzorgen na zijn terugkeer uit Nederland, waar hij deze zomer 150 voorstellingen zal geven In Rotterdam, Den Haag en Schevenin- gen. Hermans die op het ogenblik iedere avond volle zalen trekt in het exclusie ve Besenbinderhof Theater in Ham burg, onthulde ook een film in Duits land aan het voorbereiden te zijn. Evenals bij zijn televisieshows had hij nog geen bijzonderheden uitgewerkt. De Beierse televisie in München zal binnenkort opnamen uitzenden die enige weken geleden in het „Deutsches Theater" te München, tijdens zijn op treden aidaar zijn gemaakt. Hermans vertelde dat zijn optreden in Duitsland en Oostenrijk een groot succes was geworden. Voor zijn nieuwe shows, waarvoor hij al hard aan het werk was, wilde hij echter een Duitse tekst schrijver aantrekken om hem te hel pen. „Mijn Duits is niet goed genoeg om mijn eigen shows te schrijven. Ik heb alle ideeën en ik zal die man wel eens flink aan het werk zetten", aldus Her mans. HILVERSUM, 22 febr. In de pro grammabladen staat voor 1 maart de t.v.-opvoering van de één-acter „De Ring" van Ed. Hoornik vermeld. Het is echter niet zeker, -dat deze uitzending op die datum doorgaat, omdat de K.R.O.-t.v. en de auteur geen overeen stemming hebben bereikt over de voor waarden voor de opvoering. Aangezien beide partijen alsnog tot een oplossing hopen te komen, gaan de voorbereidin gen normaal door. Mocht evenwel de uitzending op 1 maart niet doorgaan, dan zal deze produktie op tclerecording worden vastgelegd en later worden uit gezonden. LONDEN, 21 febr. (UPI) Vertegen woordigers van de Russische televisie zullen volgende maand in Londen ko men om de laatste hand te leggen aan een regeling voor een televisieverbin ding tussen Engeland en Rusland ten behoeve van het taalonderwijs. Als de regeling in werking treedt, zul len de Britten Russisch kunnen leren van de Russische t.v.-lessen en omge keerd. BUSSUM, 22 febr. Door het ver vallen van de reportage van de we reldkampioenschappen kunstrijden op de schaats te Praag zal het televisie programma van de AVRO vrijdag in grijpend worden gewijzigd. Van 20.30 tot 20.45 bespreekt mr. G. B. J. Hiltermann de toestand in de wereld, waarna de actualiteitenrubriek „Flits" zal volgen. De avond wordt ver der besloten door de Perry Como-show. HILVERSUM, 22 febr. Oostelijk Brabant en Noordelijk Limburg komen vanavond in behandeling in „Kent gij het land?", de toeristische televisieuit zending van de VARA, waarin dr. L. van Egeraat door Nederland reist. Voor dit door Pier Tania geregisseerde pro gramma maakte de jonge Amsterdam se fotograaf Wim van der Linden de illustraties. „Achter het nieuws", een optreden van de Ramblers en het fo rum „Welbeschouwd" completeren het tv-programma van de VARA. Voor de NCRV-microfoon zingt van avond het NCRV-Vocaal Ensemble on der leiding van Marinus Voorberg het Ave Christe, immolate in crucis ara van des Prez, Nolo mortem peccatoris van Morley en O Lamm Gottes, un- schuldig van Pepping, waarna de di rigenten Eduard Flipse, Roelof Krol en Hen Spruit onder leiding van A. Her- ckenrath de Mozartvariaties van Reger bespreken. Later op de avond spelen Poul Birkelund, fluit, Arne Kareci, vi ool en Alf Petersen, cello, het op gram mofoonplaten opgenomen Divertimento, opus 38 no. 3 in C van Haydn, terwij] het Residentie Orkest onder leiuing van Willem van Otterloo de eerder in het programma besproken Variaties en fu ga over een thema van Mozart, opus 132, van Reger uitvoert. Fragmenten uit opera's van Verdi, die bij uitvoeringen gewoonlijk worden weggelaten, worden vanavond in het ra dioprogramma van de VARA uitgezon den. Onder leiding van de Italiaanse dirigent Alfredo Simonetto worden deze fragmenten uitgevoerd door het Om roepkoor, het Omroeporkest en de so listen Marijke van der Lugt, sopraan. Ettore Babini, tenor en Renaat Ver- bruggen, bariton. Vervolgens kan men luisteren naar „Schaduwen", een hoor spel van de Nederlandse schrijfster Nick Funke. Een merkwaardigheid van deze schrijfster, een dochter van de romanschrijver en novellist F. Borde- wijk is, dat zij haar stukken eerst in het Engels schrijft, omdat ze zich door haar langdurige verblijf in Brits-Borneo ge makkelijker in deze taal uitdrukt, waar na zjj ze zelf in het Nederlands vertaalt. r. 24. De nomaden kijken verbaasd op, als ze de dwerg luid kwette rend uit de struiken zien komen en op hen zien toerennen. „Wat goed, gij zijn er," hijgt het mannetje. „Deze man, hij lopen spio neren. Mij volgen hem hele tijd, maar mij zijn klein, niets durven..." Eric, die in een boog achter de dwerg aan gegaan is, volgt met spanning het gesprek. De lange Sakser moet volgens de afspraak ergens aan de andere zijde zitten. In een der nomaden herkent Eric de man, die met Khan aangesproken werd. „Was deze man alleen, Prit?" vraagt deze aan de dwerg met duidelijke argwaan. „Mij geloven dat. Mij niet meer zien mannen." De nomaden wis selen een snelle blik en de Khan gromt wantrouwig: „Toch hebben we meer sporen geteld." „Mij niet helpen dat, mij niet maken die sporen," antwoordt de dwerg met een onschuldig gezicht. Maar het volgend ogenblik springt hij bijna een meter van de grond, want er snort iets door de lucht en een pijl wipt de muts van de Khan van zijn hoofd. Bliksemsnel springt de Noorman, een tweede pijj al op de pees, te voorschijn. „Die sporen heb je goed geteld,' schreeuwt hij de totaal verblufte nomaden toe. „En wij hebben jullie omsingeld. Geef je over." MOCO in 11000 Activa: 13/2 's-GRAVENHAGE, 22 febr. De op merkelijkste post van de weekstaat van de Nederlandsche Bank is die der in omloop zijnde bankbiljetten. Het blijkt dat reeds nu, acht dagen vóór de ultimo, de circulatie is uitgezet en wel met ruim 18 min, waardoor z(j tot 4.589 min is gestegen. Een aanwijsbare oorzaak is hiervan niet te noemen, al acht men het in kringen van de geldmarkt niet uitge sloten, dat de kwartaalsbetaling der Rijkspensioenen, die omstreeks medio februari pleegt te geschieden, en waar bij een bedrag van 70 a 80 min is betrokken, hieraan debet is. De centrale bank is kennelijk deze week verkoper geweest van dollars, netgeen regelmatig voorkomt. Bedoe ling daarvan is de ruime geldmarkt af te romen. De netto deviezenreserve is althans met 37 miljoen gedaald, terwijl de goudvooraad geen wijziging heeft ondergaan. Men verwacht dat de geldmarkt tot 1 maart ruim zal blijven, en dan iets minder ruim zal worden, hoewei toch nog gemakkelijk. In dat geval zal de thans nominale daggeld rente van procent weer reëel kunnen worden. De schatkist zag haar saldo met 58 min inzakken. Zij heeft nogal wat rente moeten voldoen deze week. Het saldo van de banken blijkt sterk in evenwicht te liggen. Het is nu juist iets boven de 800 min gekomen. Men verwacht dat aan de storting van 350 min op de staatslening per 1 maart gemakkelijk zal kunnen worden voldaan, vooral nu de Nederlandsche Bank het kasreservepercentage voor de nieuwe periode op 9 procent heeft gehandhaafd. In de voorschotten kwam slechts een onbeduidende stijging. Goud Buitenl. vord. goud en deviezen Biut betaaimldd. Vord buit. guid (1) Wiss tn disc Wiss gekocht Voorseh. rek ert (bel) Voersch Rijk Nederl. munten Diverse rek Passiva: Bankbllletten Rij ks schatkist Saldi bank in Ned Saldi andere ingeze Saldi bult clre. bi Saldi and nlet-lng Saldi buit geids Diverse rek Muntbllj door de staat in circulatie gebracht Tet geud en dev. W.v conv dev netto Percentage goud en deviezen roelicbtlng (1) waarvan uil noofde llq bilat ak. koorden 5.487.083 823.067 311 43.299 19.800 8.541 44.030 7.358 4.570.753 681.565 799.171 163.711 38.410 8.496 106.870 64.561 95.615 6.199.984 716.508 99.06 20/2 5.487.083 786.042 1.067 44.990 19.800 9.011 44.174 7.188 4.589.106 623.892 801.957 161.906 35.908 8.331 111.852 65.647 93.140 6.163.091 675.257 99.04 5 (Vertaling van Jean H. P. Jacobs) s 84 Gaat wei weer over, moeder. Ik kreeg dat zo ineens. Goeden avond, mevrouw Braun, begroette Gra bert haar een beetje verlegen en was erg onder de indruk van de boze uitdrukking op haar goedig oud gezicht. 'n Avond, zei zij, zonder zich te verroeren en keek hem ook niet aan. Trude was intussen weer op de sofa gaan zitten en trok haar uniformjas uit. Komt u als Buschmann, vroeg mevrouw Braun grof, of bent u Grabert? Ik wil u maar meteen zeggen, dat ik met zulke mensen als Buschmann niets te maken wil hebben. Nu maar kalm aan, moeder. -Niet altijd direct met de deur in huis vallen. Ga eerst eens zitten, meneer Grabert. Zo en nu drinken we samen een borrel, zoals dat onder mannen behoort. Die vrouwen lopen altijd zo hard van stapel. Hij zette twee glaasjes op tafel en schonk ze tot de rand toe vol. Gezondheid, meneer Grabert. Fijn, dat u er weer bent. Gezondheid, meneer Braun. Hij bief zijn glas ook in de richting van mevrouw Braun en Trude, maar die namen daar niet de minste notitie van. Toen dronken de twee mannen de glaasjes in een teug uit. Trude keek op haar handen neer, die automatisch met de franje van het tafelkleed speelden. Ik kan u best begrijpen, mevrouw Braun, be gon Grabert na een poosje ietwat haperend, dat u met een Buschmann niets te maken wilt hebben. Hopelijk gelooft u mij, als ik u zeg, dat ik die naam niet vrijwillig heb aangenomen. Hij is mij om zo te zeggen verleend geworden. Begrijp ik niet, mopperde zij. Titels en on derscheidingen worden verleend, of een kruis van verdienste, maar namen. nooit van gehoord. Waar om ook? Als camouflage, mevrouw Braun. Och nee! En wat moet er dan gecamoufleerd worden? Nu keek zij hem aan, uitdagend en spottend. Mijn bezigheden. Als agent en provocateur? Ja. De oude naam zou misschien verraderlijk kunnen zijn. Braun begon ineens te hoesten schoof met zijn rieten leunstoel een eindje van Grabert weg. Ik moet zeggen, u bent tarpelijk openhartig, zei mevrouw Braun met een medelijdende blik op Trude. Moet u me eens zeggen: schaamt u zich eigenlijk helemaal niet? Waarvoor, mevrouw Braun? Waarvoor waarvoor? bauwde zij hem woe dend na. Voor uw eerlijke, oude naam, die u van uw vader en moeder gekregen hebt, die fatsoen lijke en achtenswaardige mensen waren. Zelfs daarom is het immers beter, een andere naam te dragen, zodat ik mij niet behoef te scha men, omdat ik nu iets doen moet, wat niet in over eenstemming valt te brengen met de opgerepte naam van mijn ouders. Ik ben er eigenlijk erg dankbaar voor, dat ik op het ogenblik Buschmann heet. Als dat zo is, dan is het werkelijk beter, niet meer Grabert te heten, meende zij bitter. En om zo iets heeft mijn dochter zich nu bezorgd gemaakt. Nee, Trude, zet dat maar uit je hoofd, dat is de moeite niet waard. Trude liet het hoofd zakken, zodat niemand haar troosteloos gezicht kon zien. De blik van Grabert bleef evenwel lang op haar rusten en in zijn peinzen de ogen lag een uitdrukking van verwondering, ter wijl er tal van vragen in leefden. Ja, ging mevrouw Braun onverbiddelijk ver der, die heeft zich zorgen om u gemaakt en alles wat zij vroeger heeft geloofd, heeft zij overboord geworpen ter wille van u. Omdat u gearresteerd was, omdat zij de onrechtvaardigheid en onmenselijk heid van het systeem hier heeft ingezien. Want u had immers niets misdreven en geen mens iets aangedaan. En nu zit u hier, brutaal en opgewekt, alsof u de hemel weet wat voor een held bent en u bent nog iets veel ergers dan Trude en Hilde ge weest zijn. Nee, meneer Grabert of meneer Busch mann, neemt u die zak gerust maar weer mee te rug en laat u hier alstublieft niet meer zien. Over die teleurstelling zal ik nooit heenkomen. Uw ouders zouden zich in hun graf omkeren, als zij konden zien, wat er van hun zoon geworden is. En, zij liet haar stem dalen tot een gefluister, die zien het van daarboven, daar kunt u zich op verlaten, en God ziet het ook, wat u allemaal uitspookt en eens zult u daar ook rekenschap van moeten geven. Grabert stond moeizaam op. Zijn gezicht was krijtwit geworden. Hij keerde zich tot Trude en zij keek naar hem op. Zo bleven hun blikken vra gend in elkander rusten. En toen bewogen zich Tra de's bloedeloze lippen en smeekten: Zegt u toch iets tot uw verontschuldiging. Ik kan niet geloven, dat het allemaal zo is, zoals moeder denkt. Ik vind ook, liet haar vader zich nu horen, dat u eens wat moest zeggen, meneer Grabert. Ik geloof niet, dat u mij zoudt begrijpen, ant woordde hij vermoeid. Het is moeilijk, u allen dui- lelijk te maken, waarom ik Buschmann geworden ben en het is ook niet zonder gevaar, het te weten, want wie het weet, is een deelgenoot, en dat kan hem misschien de vrijheid kosten. Zij zullen niets zeggen, stelde Trude hem ge rust, die voelde, dat hij zich vooral tot haar richt te. Bang ben ik ook niet. U had het daarstraks over de leugen, waarmee u zich de vrijheid gekocht hebt. Is dat de sleutel? Hij knikte en keek peinzend voor zicht uit. Zo is het. Ik heb besloten een leugenaar te worden, omdat het volkomen dwaas is een marte laar te zijn voor de waarheid. De martelaar wordt het zwijgen opgelegd en verliest daardoor de mo gelijkheid, aanklager en voorbeeld te zijn. Trude knikte hem aanmoedigend toe, stond op en ging naast hem staan. (Wordt vervolgd) Advertentie E NTHOLPELLETS Teöen hoest en Keelpijn Uitwerking frappant DEN HAAG, 22 febr. (ANP) f verband met het verstrijken van de me' hem overeengekomen ambtstermU® heeft drs. A. B. Speekenbrink, gouvei" neur van de Nederlandse Antillen, he' verzoek ingediend per 1 juni uit zU® functie te mogen worden ontheven. Dezer dagen kan het K.B., waarbij de ontslagaanvrage wordt ingewilligd, vef wacht worden. Horizontaal en verticaal deze naai en verucaai jek" woorden invullen. 1 land ir. Azië, 2,ien; kernij; 3 sinterklaaspoppen ver§u' erl; 4 een ommekeer nemen; 5 opbreng 6 opbrengst. Oplossing van 21 februari. Horizontaal: 1. Vastigheid; 2-al^cguf* 3. dopper, ami; 4. en, asgat; 5. Bi un- nen; 6. estrade, d.d.; 7. aa, elger,eBsi fair. Ems; 9. M.O., freule; 10 tij, 111 11. pakiis. dito. Bo* Verticaal: 1. vademecum; 2. adoW.cB> ta; 3. s.v.p., staf, ijk; 4. topograa jjgdJ U.A., iris; 6. garanderen; 7. ha, s 8. etage, gelei; 9. mandement, drs, s.o.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1961 | | pagina 4