Honger en ellende bij ruim 400.000 gevluchte Baloeba i Speciale r.-k. hulpactie van „Mensen in Nood" Baloeba verdreven door afgunstige Loeloea z VenhcJt KOEK Het verhaalsrecht beperkt WAT HOUDT DE WET PRECIES IN?1 Z Rajeswar Dayal blijft op zijn post in de Congo Onverwacht vertrek van Berendsen uit Katanga Zo'n heerlijke reep cadeau IWATTA I voor 10 Kwatta-soldaatjes ADENAUER GAAT OOK OP BEZOEK BIJ KENNEDY Congolese priester over nood in Zuid-Kasai VLOOTBEZOEK aan Utrecht Wilkins Micawber Invitatie in dank aanvaard Maar Westduitse socialistenleider komt het eerst in het Witte Huis Vier Nederlandse mijnenvegers op de voorjaarsbeurs Pater dr. J. Visser lid conciliecommissie in VAN NELLE s „Afternoon theebuiltjes 98 Geen vertrek van V.N.-vertegenwoordiger FIJVRF AAELK DONDERDAG 2 MAART 1961 PAGINA 5 w-1 Misverstand over Baloeba „Westen denkt fout" Spanning in samen leving Hongersnood door vlucht Katholieke hulpactie? Afgeschaft en beperkt Gewelddaden „Het gaat er alleen maar om, dat zij voedsel krijgen. 1 'l an onze missiologische medewerker) 'S-HERTOGENBOSCH, 2 maart .Jn Congo duurt de vlucht van Baloeba uit het noorden van de uitgestrekte Kasai-provincie naar de mijnstaat van Albert Kalonji in het zuiden van dezelfde provincie nog Steeds voort. Het aantal vluchtelin gen is reeds ver over de vierhonderd duizend. De barre omstandigheden dreigen catastrofaal te worden, voor al voor de kinderen onder de ge vluchte Baloeba. Men vreest, dat een kwart van de kinderen door honger en ellende zal omkomen." Onder de nog steeds aanhoudende stroom van schokkend politiek nieuws uit Con go dreigen wij de aandacht voor de nood van de gevluchte Baloeba in zuidelijk Kasai misschien te verlie zen. De boven weergegeven infor maties van de Congolese priester Jo zef Mpanda op een speciale perscon ferentie te 's-Hertogenbosch zijn voldoende om opnieuw aandacht te vragen voor wat zich in Kasai af speelt. vkatholieke stichting Mensen in Nood te 's-Hertogenbosch, voortzet ting van het Nederlands R.K. Huisves tingscomité, startte, zoals bekend, op 16 januari een hulpactie voor de in nood verkerende Boloeba-vluchtelingen in Congo. Naast de hulpactie van het Ne- derlandsche Roode Kruis, die reeds hieer dan een miljoen opbracht en waar- l^ee de actie van „Mensen in Nood" j" voortdurend prettig contact staat, kan wellicht een afzonderlijke katholie ke hulpverlening toch enigszins be vreemdend oi' overbodig schijnen. Het «oode Kruis heeft bij het eerste over een t„ht<;r terstond te kennen gegeven Noodoecia,e hulpactie door „Mensen m VYij V anzelfsprekend te vinden. «ven ter°men °p (lit punt straks nog „Wat is er in Kasai eigenlijk aan de {J?hd? in de 16e en 17e eeuw zjjn van- li'' zuidelijk Katanga twee verwante vol- eu de Kasai-provincie binnengetrokken. gemakkelijkste aansluiting. Ten gevolge niervan vond men in Kasai onder de Baloeba de meeste en beste ambtena ren, onderwijzers, priesters en ver pleegsters. In dit opzicht waren zij de hen omringende Loeloea-bevolking ver vóór. Deze verhoudingen gaven tot voor en kele jaren geen moeilijkheden. Het bis dom Luébo, gelegen ten noordwesten van Loeloeaburg, de hoofdstad van Ka sai, heeft een Congolese bisschop, mgr. Jozef Nkongoio. Hij is zelf een Loeba (Baloeba is de meervoudsvorm). De be volking van het bisdom Luédo biedt een typisch voorbeeld van de situatie in heel centraal Kasai: een meerderheid van Loeloea, met verspreid wonende minder heden van Baloeba, die in het sociaal- pese priesters van Zuid-Kasai naar de daar opengevallen posten gegaan. n opdracht van Mgr. Nkongoio is op 15 januari de Baloeba-priester Jo zef Mpanda naar de Verenigde Sta ten gevlogen om hulp te zoeken. Op zijn terugreis via Europa was Abbé Mpanda in 's-Hertogenbosch, waar hjj voor de hulpactie van de stichting' „Mensen in Nood" een pers conferentie gaf. In zijn uiteenzetting legde hij er de nadruk op, dat de hulp acties voor Kasai in de eerste plaats een directe, voorbijgaande hulpverle ning in een acute noodsituatie betref fen. Ondernemend en intelligent als de Baloeba zijn, vinden zij na verloop van enige tijd zeker weer een nieuwe be staansmogelijkheid. Heel Kasai moet straks noodgedwongen wel weer een beroep doen op de geschoolde krach ten bij de Baloeba. Maar op het ogen blik is er een noodsituatie, waarbij het waarachtig een kwestie van leven dVoorSzover de Baloeba zich blijvend in Zuid-Kasai vestigen, staat men wel voor een opgave op veel langere ter mijn- de opbouw van een nieuw school- apparaat, vooral van middelbare scho len. Wat de algemene situatie van de missionering in Congo betreft, nam de ze Congolese priester positief stelling tegen de valse voorstelling van zaken, die naar hem gebleken was in Ameri ka en Europa zich snel heeft verbreid. Het Congolese volk staat volkomen ach ter de missionarissen. In september 1960 zijn de katholieke scholen on danks vele moeilijkheden en onder zeer wankele financiële perspectieven on der leiding van Congolezen weer nor maal geopend. De Katholieke Ache fungeert beter dan ooit. Wanneer af en toe sprake is van een aanval op een missioneringspost of zelfs van de moord op een priester, cPn is dit nog nergens een uiting geweest van anti kerkelijke actie van het Congolese volk. Telkens gebeurde dit door kleine groe pen losgeslagen jongelui, het best te vergelijken met wat wij hier nozems in de kwade betekenis van het woord noe men. Parisiterend op de gemeen schap, zonder werk, laten zij zich door anti-westerse groepen en met name Joseph Mpanda •Abb, Zuid-Kasai. ene groep vestigde zich i= ~oeloea-rivier in midden- langs de en kreeg naar deze rivier ^Gst"Ka- z?e'oea. De andere groep k-Ji® naam ö„v6r en vond een woongebied i*11 j- rivieren Loebi en Loebilanje in ffsai en noord-Katanga. Zij hielden t Th® naam Baloeba van over. Deze Bai«I t°a zijn echter in de volgende eeuwen twee duidelijk onderscheiden stem i ®n uiteengegroeid. Dit te weten is hel omdat in de tegenwoordige be" j'^nten over Congo regelmatig sprake van Baloeba zonder meer, terwijl het £*tet over twee heel verschillende vol- fSV In noord-Katanga woont dus een Vel! a-stam, die vanwege het felle het 4 te£en Tsjombe herhaaldelijk in tioc nieuws is. De verschillende hulpac- ai,)'0® Baloeba in Congo betreffen de Rrr, Baloeba-stam, dat wil zeggen de f;üRP' die zich vier eeuwen geleden in naa„" ^asa' vestigde en daar nu weer teruggevlucht is! En hierin zit precies de noodsitua- 2®. van het ogenblik. De Baloeba uit dei Kasai bleken een bijzonder 0n- hi- u mend volk te zijn. Toen de Ara- sche slavenjagers in het begin van vL -!en negentig van de vorige eeuw dwl Zanzibar en Dar-es-Salaam ICaÜÏ? d°°r Tanganyika tot in zuid- ba vT1 doordrongen, bleven de Baloe- duH j niet müelijk afwachten. Tien- ovut n van hen verspreidden zich en n?Prderlijke streken van Kasai bm.o !gden zich temidden van de Toen genoemde Loeloea bi Kal .gouvernement en missionering ZorE h met onderwijs en gezondheids- *inde^Tnen' v?nden zij onder de ba Ho P ,van de zuid-Kassai Baloe- grootste belangstelling en het maatschappelijk leven de voornaamste plaatsen innemen. Bij de bisschopsbe noeming van mgr. Nkongoio op 25 april 1959 was het enthousiasme van de ge hele bevolking groot, dat wil zeggen van de Baloeba én van de Loeloea. Zijn plechtige bisschopswijding op de eerste V, v.'"1 jaar was een ongeëvenaard volksfeest, door Baloeba en Loeloea te- zamen uitbundig gevierd. Toen Congo echter na de voor velen volkomen onverwachte troebelen in Leopoldstad (januari 1959) in een nauwelijks voorbereide en op gevangen stroomversnelling van politie ke vrijheidsstrijd terecht kwam, ver anderden de verhoudingen in Kasai op slag. Bij de verkiezingscampagnes in Kasai beschikte de Baloeba-minder- heid over de beste popieren; zij had den bekwame leiders op de belangrijke punten in deze Kasai-provincie. Daarop hebben de Loeloea als antwoord over al gelanceerd, dat deze Baloeba eigen lijk indringers en vreemdelingen in dit gebied waren. Hierdoor zijn de tegenstel lingen spoedig zeer hoog opgelopen. Een duidelijk voorbeeld hiervan is wel het volgende. Geheel in de lijn van de bo ven aangegeven ontwikkeling waren de meeste Congolese priesters in Kasai Baloeba. Het laatste jaar is het echter op vele plaatsen voorgekomen, dat Loe- loea-katholieken plotseling weigerden, uit handen van Baloeba-priesters de sacramenten te ontvangen. In juni van het vorig jaar heeft mgr. Nkongoio, als gezegd zelf een Loeba, in alle kerken van zijn bis dom Luébo zelfs een bisschoppelijke brief laten voorlezen, waarin hij dus ten overstaan van alle gelovigen speciaal op alle priesters een be roep deed om zich te onthouden van stellingname in dit stammenconflict: „Wij moeten preken over de positieve waarden van de onderlinge liefde, en niet zozeer over de bestaande gebre ken want deze laatste worden al te gauw uitgelegd in politieke zin". Welnu na het uitroepen van de on- avSfenkfanheiedn Tde» zag vanuit Leopoldstad hadden de reeds toegespitste tegenstellingen inde provincie Kasai vrij spel a den. Voor de verspreide Baloeba-mm- derheden werd de situatie onho baar, toen de Loeloea tot gewapende onderdrukking overgingen. Daarop zqn talloze Baloeba's gevlucht naar hun oude stamgebied in Zuid-Kasai. De reeds meer dan 400.000 Baloeba- vluchtelingen verkeren op het ogenblik o°g steeds in een noodsituatie. Auia- Kasai is een wijd steppengebied met slechts zeer weinig bomen. Hout voor de traditionele huizenbouw hebben de Baloeba hier dus nauwelijks tot hun be schikking. De regentijd is in augustus lJLevaUen> zodat de Baloeba juist geen 2,ai?s meer hebben gehad om op de nog ten .oor hen ontgonnen velden groen- u" 111 te zaaien. De eerste oogst voor ,'s dus pas in het voorjaar 1962 te hi,Jachten- Lij de nog zeer slechte be- vnnr-ü8 i!s in deze vaak koude regentijd zalis? ip '°4 van de kinderen ramp- aan iink/ fs. Gen schreeuwend gebrek by-goed nderkleding en gebreid ba- tuitioZ^(iJK'?sai hagint de politieke si ne u intussen te stabiliseren. balvhichtüipact;ies voor de Baloe- zonder uCei? kunnen hier dan ook ongeveer de s wgen werken- Omdat ^en btLr 4 van deze vluchtelin- uiteraard lsi heeft de missionering m,L!? J, met de heersende nood te makem Mgr. Nkongoio is met een aan- „.„l. aAe,/'Priesters naar Zuid-Kasai ,Voor de missionaire zielzorg in en rond Luébo zijn een aantal Euro- door Loemoemba-kringen tot deze ge welddaden opruien. Als men aan deze tragische uitzonderingsgevallen publici teit wenst te geven, dan is dit alleen verantwoord met verwijzing naar de positieve houding van de bevolking. onder in hét minst te willen afdin gen op andere hulpacties die al tot resultaat hebben gehad, dat de dagelijkse gevallen van van hon ger stervende mensen sterk zijn terug- gelopL achtte abbé Mpande ook een duidelijk katholieke hulpactie van doorslaand belang. Hij verzekerde na melijk, dat de katholieke Baloeba juist in hun geloofsgemeenschap met mil joenen mensen over de hele wereld de grenzen van hun stamverband inder daad weten te doorbreken. Dat is niet alleen maatschappelijk van betekenis, doch evenzeer een werkelijke verdie ping en verruiming van hun geloofs besef. Overigens is het stambewustzijn nog zeer sterk. In Kasai is dit wel het duidelijkste gebleken uit het feit, dat het mogelijk is geweest voor de Loe- loea-leiders om politieke aanhang te verwerven, door de Baloeba te verwij zen naar hun oude stamgebied Zuid- Kasai nadat mer meer dan een halve eeuw vreedzaam door elkaar had ge woond en geleefd. Sprekende feiten als een hulpverlening door geloofsgenoten elde—= in de wereld kunnen het geloofsden- ken over eig- stamverband heen alleen maar beter houvast en meer reële in houd geven. Het algemene appèl van de Nederlandse bisschoppen voor de lopende vastenactie heeft dezelfde ge- UTRECHT, 2 maart Ter gelegen heid van de voorjaarsbeurs, waarop ook de scheepsbouw exposeert, zal de Koninklijke Marine vier van haar nieu we ondiepwatermijnenvegers naar Utrecht sturen. De schepen zullen ge- njeerd worden in het Merwedekanaal vlak naast de jaarbeursterreinen. „Y°?r4s zal bij de opening van de Ma- rijkehal op 14 maart door prinses Ma rijke een matrozenkapel bijzondere luis ter aan deze plechtigheid verlenen. Op 15 maart za] een marinedag worden gehouden met een défilé van bijna dui zend mariniers en leden van het vloot- personeel. Op het Domplein zal des avonds een taptoe klinken. ROME, 2 maart Gisteren is de benoeming bekend gemaakt van 16 le den en consultoren voor voorbereiden de concilieootmnissies. Onder hen be- een Nederlander, pater dr. J. M. Visser C. s. s. R, regent van het in ternationale Redemptoristencollege in Rome en tevens consultor van talrijke congregaties van de Romeinse Curie. Pater Visser is benoemd tot lid van de commissie voor de sacramenten. Pater E. Vogt S. J, een Duitser, ree' tor-magmficus van het pauselijk bijbei- instituut te Rome, is benoemd tot con sultor van de theologische commissie. (Advertentie) (Advertentie) dachtengang tot uitgangspunt: „Maar de eersten die bedenken, dat de Kerk één grote gemeenschap is van allen in Christus, onze Heer, zijn juist diegenen die de behoefte aan meeleven van de ze hele gemeenschap het sterkste voe len." Naast de algemene Nederlandse hulpactie voor de Baloeba in Zuid-Ka sai door het Roode Kruis, dat op elke Nederlander een (christelijk)-beroep doet en met kennelijk succes is de hulpactie van „Mensen in nood" een speciaal appèl op elke katholieke Ne derlander. Ook hierbij is het geert kwestie van 't een of 't ander, maar van het een èn het ander. Dat de hulpactie van „Mensen in Nood" een voorbijgaande hulpver lening is in een acute noodsituatie, ree tvaardigt deze actie naas' de veel wijder strekkende vastenactie door het episcopaat gelanceerd. Voor zover de bisschoppelijke vastenactie straks wel licht ook Zuid-Kasai zal helpen, is ove rigens de stichting „Mensen in Nood" de uitvoering daarvan opgedragen. De hulpactie van „Mensen in Nood" leverde tot nu toe een bedrag op van 70.000 gulden. Via de haven Lobito in Portugees Angola, en de spoorwegver binding vandaar naar Katanga heeft men een safe vervoersmogelijkheid met Zuid-Kasai. Een eerste zending van 500 kg medicamenten heeft men per vliegtuig naar het bedreigde gebied overgevlogen. De stichting „Mensen in Nood" te 's-Hértogenbosch beschikt over een speciale girorekening no. 5230. Stortingen kunnen het best verge zeld gaan van de bemerking „Actie Congo". De gevraagde kleding wordt verzameld in het Centraal Magazijn, Jacob Catsstraat 19-21 te 's-Hertogen bosch; op telefoonnummer 04100-35720 kan men hierover steeds nadere inlich tingen verkrijgen. DRS. A. J. KRAMER. Van Nelle s Afternoon" theebuiltje (groot formaat) zet u 'n flinke pot heerlijke, krachtige thee voor heel familie doos van 20 stuks doos van 10 stuks ojuist, d.w.z. op l maart, is de wet op de beperking van het ver haalsrecht in werking getreden. Uit de kring van onze lezers is meermalen het verzoek gekomen enige voorlichting te geven over de inhoud van deze wet. Nadat onze sociale me dewerker over de achtergronden van de wet reeds in een van zijn zaterdagse rubrieken heeft geschreven, willen wij hier in het kort uiteenzetten wat de beperking van het verhaalsrecht pre cies inhoudt. Ondanks aiierhand voorzieningen zijn er altijd nog mensen die voor nun le vensonderhoud moeten aankloppen bij de gemeente. De gemeente pleegt dan steun te verlenen ingevolge üe z.g. ar menwet. Maar tot nu toe had de ge meente het recht die steun terug te vomeren van bepaalde verwanten (.kin deren, kleinkinderen, echtgenoten) die in het Burgerlijk Wetboek ais onder houdsplichtig worden aangewezen. Er was uus een „terugvorderingsrecht" of „verhaalsrecht" net recht to het ver halen van de verleende steun op on- derhoudsphcntigen). Het is nu dit ver- haaisrecm, dat ingrijpend wordt inge perkt. Gemakshalve spreken we hier alleen over de gemeente, maar wat voor de gemeente geldt, geldt ook voor particuliere en uus ook kerkelijke in stellingen. Ben algemeen bekende vorm van ver haal is die op meerderjarige, ai dan mei genuwde, Kinderen wegens aan nun ouders verleende bijstand. Gat de kin deren de ouders heipen is in het alge meen een normale zedelijke piicnt, maar in de praktijk waren er talrijke moeilijkheden en ongewenste toestan den. vooreerst waren met alle kinde ren doordrongen van die zedelijke plicht, maar schroomden de ouders anderzijds zich tot de gemeente te wenden, om dat zij onaangenaamiieden met hun kin deren vreesoen als de gemeente het verhaalsrecht zou toepassen; vervolgens was het voor veel kinderen, die zelf soms jonge gezinnen hadden, moeilijk om ook nog voor hun ouders te zor gen. Men raamt, dat er 30 miljoen meer aan steun zou moeten worden uit gekeerd als er voor behoeftige bejaar den geen psychologische remmen wa ren om ernaar te vragen. Bij de beperking van het verhaals recht heeft men vooral gedacht aan twee soorten van behoeftigen: bejaar den en hen die in een verpleeghuis of psychiatrische inrichting moeten verblijven. Voor het overige maar ook in die beide gevallen heeft de wet geenszins de bedoeling de per soonlijke verantwoordelijkheid uit te schakelen. De verhaals beperking volgt uit: ziet er als 1 Tussen grootouders en kleinkinde ren is het verhaal geheel afgeschaft. In veel gemeenten werd dit al niet meer toegepast. 2. Tussen ouders en meerderjarige kindéren (of tussen schoonouders en aangetrouwde kinderen) blijft verhaal achterwege, wanneer hun draagkracht beneden een inkomen van 12.000 per jaar blijft (of wanneer hun vermogen niet boven de 50.000 komt), als het kosten van ondersteuning betreft van personen boven 65 jaar, mits geboren vóór 1901, die buiten inrichtingen wonen, of van personen, ongeacht hun leef tijd, die verpleegd of verzorgd worden in een psychiatrische of andere vsr- plegings- of verzorgingsinrichting. (Het jaar 1901 is ingevoerd, omdat dit punt een tijdelijke regeling betreft m afwach ting van de nieuwe Wet bijstand_ le vensonderhoud en tevens, omdat juist deze bejaarden doorgaans niet in staat zijn geweest eigen pensioenvoorzienin gen te treffen) De genoemde inkomens- en vermogensgrenzen gelden voor onge- huwden en liggen voor gehuwden naar rato hoger. Een ongehuwde met 12.000 inko men betaalt meer dan 3000 Inkom stenbelasting. Een gehuwde met 2 kinderen b.v. betaalt pas meer dan 3000 bij een belastbaar inkomen van 15.840 p. j. Wie (net) boven de draagkrachtsgrens valt, is wel aan verhaal onderworpen, maar niet ver der dan tot de gestelde grens. 3. Het verhaalsrecht wordt ook be perkt ten aanzien van kosten van ver pleging of verzorging van personen (on geacht hun leeftijd) die weliswaar niet in een inrichting zijn opgenomen, maar die niettemin, ook naar de maatstaven der Armenwet, in een toestand verke ren, welke opneming zou rechtvaardi gen. Men bedenke bij dat alles wel, dat het verhaal ongewijzigd blijft op dege ne die de bijstand heeft ontvangen, op zijn onderhoudsplichtige echtgenoot of gewezen echtgenoot, op zijn nalaten schap, en ook tussen minderjarige kin deren en hun ouders. Kosten van on dersteuning van een minderjarige wor den na het intreden van de meerder jarigheid echter niet meer op hem of op zijn ouders verhaald. Men kan dan met een schone lei het leven ingaan, uiteraard alleen als het geen kosten betreft die redelijkerwijs tijdens min derjarigheid hadden kunnen zijn vol daan. Een van de aardigste mensen, die ik ooit van mijn leven heb ontmoet is Wilkins Micawber. U zult zeggen: dat is een boeken- mens. Maar mag ik even in de Boekenweek? En afge zien daarvan, Wilkins Mi cawber is destijds wel door Charles Dickens in zijn „David Cop- perfield" op de wereld gezet, maar het was-van meet af aan een man, gescha pen voor de eeuwigheid. Zoals met velen van ons het geval is. Wat trekt mij dus aan in Wilkins Micawber? Op de eerste plaats dit: hij is in hoge mate onbetrouwbaar. Hij is dat in zoverre, dat hij door lopend het ferme „een man, een man, een woord, een woord" aan zijn laars lapt. Hij houdt zich alleen aan het eerste deel van deze tyran- nieke slagzin. Maar dat is niet alles. Wilkins Micawber heeft het hart op de rechte plaats. Hij breekt dus geregeld in jammerlijk schreien uit, hoofdzakelijk om eigen, maar ook wel om andermans leed, en gaat meteen daarna een wuft wijsje neuriënd over tot het schillen van citroenen, een bezigheid die nood zakelijkerwijs voorafgaat aan het bereiden van de punch. Dat is de juiste houding. Het leven immers ls een verbazingwekkend verwarrende zaak, waarin opperst verdriet en opperste vreugde nauwelijks van elkaar te scheiden zijn. Wilkins Micawber beleeft het als zodanig. Daar is echter nog veel meer. Wilkins Micawber zit voortdurend in nijpende geldnood, maar hij voelt zich een vorst. Hij ziet zonder op houden uit naar de dag dat „er iets zal komen opdagen", in het vrolijke besef dat het nooit zal gebeuren. En hij weet zich daarbij gesteund door een hem van harte liefhebbende echtgenote, die oprecht gelooft in „een man, van mijnheer Micawber's bekwaamheden". Hier doet zich dan een kleine en typisch door een vrouw in het leven geroepen moei lijkheid voor, want mijnheer Micaw ber hééft geen bekwaamheden. Hij heeft slechts één stralende bekwaam heid: Wilkins Micawber wezen. Maar goed, ik wil niet stoken in een overigens voortreffelijk, rijk met kinderen en punch gezegend, huwe- ljjk. Trouwens, Wilkins Micawber heeft wel degelijk iets bereikt, al is hij dan geen rechtsgeleerde of zelfs raadsheer geworden. Hij heeft des tijds de bochtige en maagden be lagende intrigant Uriah Heep met een bloemrijke, op schrift gestelde, toespraak en met een lineaal uit het leven verwijderd. En daarna is htj onmiddellijk weer overgegaan tot het schillen van citroenen. Er rust één kleine smet op het verleden van Wilkins Micawber. Hij is in die dagen, door toedoen overi gens van de lieve en doortastende tante Betsey, met zijn gehele gezin geëmigreerd naar Australië om zich daar een leidinggevende positie desnoods die van Gouverneur te verwerven. Dat had hij nooit moeten doen. Wii hadden en hebben hem hier in dit oude Europa al te zeer nodig. Maar goed. Een kniesoor die daar op let. En ik heb waarachtig wel zoveel vertrouwen in Wilkins Micaw ber dat ik weet dat hij daarginds niet alleen géén Gouverneur is ge worden, maar dat hij er grondig wanorde heeft gesticht onder de schapenfokkers en de wolken krabber-bouwers. Hij heeft er zich ongetwijfeld met onbevlekt blazoen staande, dat wil zeggen wankelende gehouden. En als ik mij tenslotte mag ver stouten en dat mag ik niet. want wie ben ik dat ik mij zou kunnen meten met een man van Wilkins Micawber's bekwaamheden als ik mij dus nochtans onder verwijzing naar de genade, ons verleend door „de God onzer dagen", verstout het glas punch te heffen en de heer Wilkins Micawber recht in de ogen te zien, dan kan ik met mijn vriend David Copperfield van wie ik niet kan geloven, dat hij mij deze gunst zou weigeren dan kan ik maar één ding zeggen: „Dag Wilkins. blijf bii ons." God zegen je, en imiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.i.iimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiii BEILEN, 2 maart Gistermiddag is uit het Oranje-kanaal alhier het stof felijk overschot opgehaald van de 61-ja- rige H. Oortwijn. De heer Oortwijn heeft gisterennacht zijn woning verla ten. De oorzaak van het ongeval is niet bekend. i Advertentie i LEOPOLDSTAD, 2 maart (AFP, Rtr, UPI)De Indische diplomaat Rajes war Dayal, speciaal vertegenwoordiger van de Verenigde Naties in de Congo, zal op zijn post blijven, zolang men hem daar nodig heeft. Dit heeft een woord voerder van secretaris-generaal Ham- marskjöld meegedeeld naar aanleiding van een mededeling „van betrouwbare zijde" uit de Congolese hoofdstad, vol gens welke Dayal vervangen zou wor den door de Italiaan Pier-Pasquale Spinelli. directeur van de afdeling Eu ropese Zaken van de V.N., die reeds eerder speciale missies heeft vervuld, bijvoorbeeld in 1958 in de Libanon. Na mens Hammarskjöld is echter meege deeld, dat er thans geen sprake is van vervanging van Dayal. Zoals reeds bericht zou de overeen komst, welke de volkerenorganisatie met Dayal gesloten heeft inzake diens Congolese missie 1 maart aflopen. Bo vendien heeft president Kasavoeboe van de Congo gepoogd Dayal tot persona non grata te verklaren en hem het land te doen verlaten omdat de Indiër niet onpartijdig en op de hand va.i de Loe- moembisten zou wezen. Hammarskjöld heeft daarop Kasavoeboe laten weten, dat de status van Dayal zodanig is, dat deze niet via een persona non grata- verklaring uit de Congo gezet kan wor den. Kasavoeboe heeft toen maar eieren voor zijn geld gekozen, Dayal heeft inmiddels aan de Veilig heidsraad gerapporteerd, dat de strijd macht van de V.N. de militaire situa tie in het gebied van Loeloeaburg weer in handen heeft, na de aftocht van de Loemoembistische troep ;n. Waarom dit laatste geschied is, is nog niet duide lijk. De bevolking van Loeloeaburg zou sterk op de hand van het bewind in Stanleystad wezen, maar het garnizoen zou voor de regering in Leopoldstad geporteerd zijn. De leiding van de mili tairen m Loeloeaburg zou echter gebrek kig zijn. Intussen jubelen Kasavoeboe en de zijnen over hun herwinning van Loe loeaburg, waarin ze een zege van de centrale regering zien. Ian Berendsen, de chet van de ci viele hulpverleningsdienst van de V.N. in Elisabethstad, die met president Tsjombe gebrouilleerd is, vertrok gis teravond naar Leopoldstad, vanwaar hij naar New York zou reizen om voorlopig niet meer in Katanga terug te keren. Over de reden van deze af tocht, die ook voor V.N.-woordvoer- ders alleronverwachtst scheen te we zen, tast men nog in het duister. Nogal opzienbarend is ook de mede deling uit gezaghebbende kring in Eli sabethstad, dat de regering van Katanga de aanwezigheid ongewenst acht van kolonel Roger Trinquier, de Franse of ficier, die met faciliteiten van zijn re gering naar het scheen militair advi seur in Katanga zou worden, tot de Franse regering ijlings zelfs het bestaan van die faciliteiten ontkende. Voor de kolonel, die in die rang ontslag uit Fran se dienst gevraagd heeft, moet dit wel een tegenvaller zijn. Hij vertoeft thans in Salisbury in Noord-Rhodesië. Opmer kelijk is ook, dat Trinquier van daaruit drie Franse officieren naar Katanga ge zonden heeft om eens te peilen welke ontvangst hem daar ten deel zou vallen. In V.N.-kringen te Leopoldstad is men ongerust over mogelijke nieuwe geweld daden jegens blanken in de onder Loe- moembistisch bestuur staande provin cie Kivoe. Er zouden 23 Europeanen in arrest gesteld en mishandeld zijn. Twee nonnen, waarvan er een 73 jaar is, zijn tevens mishandeld. De jongste zuster zou zich in een zenuwcrisis bevinden Het KNP meldt, dat de bisschop van Kasongo, in Kivoe, aan het provincia- laat van de Witte Paters in Brussel ge schreven heeft, dat de missionarissen daar vogelvrij verklaard zijn evenwel met dien verstande, dat ze zich slechts van hun huis naar de kerk en omge keerd mogen begeven, maar net lana niet mogen verlaten. In het te Stanley stad verschijnende weekblad „Unur (Vrijheid) het orgaan van de f)®"?0®"1" bistische partij M.N.C. .(Mouvemen tional Congolais) schrijft Salamoe dat het „Belgische kathokc,s™ „een |®t uai,r nnlpvert voor de Congo. J»*1?1 Christendom is een westerse ideologie en derhalve staatsvijand nummei een voor de Congo. De missionarissen, oor zaak van de achterlijkheid van het land, zien nationalisten als communisten Ook keert Salamoe zich tegen een zijns inziens te eenzijdig godsdienstige oriën tatie van het katholiek ondeiwijs in zijn land. Kies bij Uw winkelier uit: melk, puur, hazelnoot, pinda, mokka en Biskie (20 ct) BONN 2 maart Het Teutoonse va derland 'kan nu weer gerust zyn: ook bondskanselier Adenauer gaat bq pre sident Kennedy op bezoek. Nadat de Amerikaanse president gisteren op zqn persconferentie mededeling had gedaan van het officiële kanseliersbezoek op 12 an 13 april a.s„ heefl Bonn zich gehaast ïe verklaren dat dr. Adenauer de pre sidentiële uitnodiging „in dank" heeft aangenomen. De Westduitse socialisten maken in tussen zeer veel ophef van de omstan digheid dat hun Willy Brandt, hun kan selierskandidaat voor de algemene ver kiezingen in de komende herfst, nog vóór de Westduitse regeringschei het Witte Huis in Washington za betreden. Brandt is namelijk om zo te zeggen ai op weg naar Amerika: hij was gisteren in Bonn voor een gesprek met de Bonds kanselier. Hij arriveert volgende week in Amerika en gaat eveneens naar Wash ington. Ongetwijfeld heeft Bonn de re gering in Washington de zachte hint ge geven, dat het voor president Kennedy nu wel ongeveer tijd werd om ook de Westduitse •■egeringschef te ontvan gen, zulks vooral met het oog op de binnenlandse politieke optiek, die de vi site van Brandt in West-Duitsland zal veroorzaken. Overigens behoeft men in Bonn zich niet zoveel ?org te maken omtrent de Amerikaanse houding jegens dr. Aden auer en de CDU. In Amerikaanse di plomatieke kringen in de bondshoofd- stad wordt er in particuliere gesprek ken de nadruk op gelegd, dat men in Washington voor de komende herfst de algemene verkiezingen zullen op 17 sept. a.s. worden gehouden op een CDU-stembusoverwinning en daarmede op een nieuwe regering-Adenauer re kent. Vooraanstaande Amerikaanse di plomaten in Bonn geloven echter ook, dat een aanvankelijke CDU-regering la ter zal worden gewijzigd in een zoge naamde „grote coalitie" met de sociaal democraten, vooral indien het mocht ko men tot onderhandelingen over een Duits vredesverdrag, die een CDU-re gering waarschijnlijk niet voor haar uit sluitende verantwoording zou kunnen nemen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1961 | | pagina 5