DE SCHAT VAN SCHARLAKEN
Kuifje
en
Bobbie
O
I
DE VLAMMENDE
7>
Alfredo
dagpuzzle
DRAADLOOS
CONTACT
REL ROND ITALIAANS
T.Y.-PROGRAMMA
Paragnosie
b
oéée
0H
IN
DE
GREEP VAN
DE ANGST
O
CHEFAROX
Premier maant tot voorzichtigheid
Vanavond
NOOY WERK!
Volksactrice Beppie Nooy
krijgt platenbon uit dank
voor haar Jantjes
UW TAFELDRANK.
naar
Wij kijken naar
Twee nieuwe recht
banken ingesteld
Grenswijziging tussen
Amsterdam en Halfweg
H
/net
ROTEROON
Wielrijder te Naarden
bij aanrijding gedood
UW TAFEL WATEH
Maagklachten?
DINSDAG 21 MAART 1961
PAGINA
Onze dag was goed .Eerst
dat kruis.En toen.. en
voorat,dierhum!...Een won
der die r~.
rhum... Jd zeker, maar
ik. had liever de
Chót Ont
Voor familiegebruik,
in ï/i literschroefflesser
Zaligverklaringsproces
mgr. Alphons Ariëns
j Je zou zeggen'n vogel.
Och dat komt morgen
wetniet vvaar, Mijnheer
Zonnebloem?
Misschienmaar ik ge
loof eerder dat
89
TEKST EN
TEKENINGEN
van HERGÉ
Neen, eerder 't ge -
piep ran 'n slecht
gesmeerd wiel
Wezullen zien!...'k Moet
er tmijne van we -^n ten.
Daar ginds, kapitein
't Komt b van de pomp!
ERIC DE NOORMAN
Voor familiegeibr^k
in i/i literschroe*liessen
Prof. dr. L. H. Grondijs
door
KARL UNSELT
eukenmachines
mixers haardrogers
Advertentie)
ROME, 20 maart (UPI) „Tempo
di Musica", een Italiaans televisiepro
gramma, heeft heel wat pennen in be
weging gebracht, tal van verontwaar
digde protesten uitgelokt en zelfs be
togingen op straat veroorzaakt.
Al tijdens de eerste uitzending van
dit serie-programma belde de premier
de studio op om de RAI te verzoeken,
voorzichtig te zijn en niet op gevoelige
tenen te trappen. Vóór de studio kwam
het tot relletjes. De dagbladen putten
zich uit in kritiek of betuigden hun war
me instemming. Heel Italië raakte in
beroering.
„Tempo di Musica" is een luchtig
programma, waarin de draak wordt
gestoken met gepaalde gebeurtenissen
tijdens het fascistische regime vóór en
tijdens de tweede wereldoorlog. Gespro
ken commentaar is er praktisch niet.
Daarvoor zorgen de teksten van de be
geleidende liedjes, die een ironische
toets aan het geheel geven.
Het eerste programma van „Muziek-
tijd", dat twee weken geleden werd
uitgezonden, nam een loopje met het
fascistische tijdperk van 1935 tot 1940.
Men kreeg jonge fascistische partijlei
ders in heldhaftige poses te zien, die op
hun Romeinse bureaus bleven zitten,
terwijl anderen op de slagvelden van
Ethiopië en Spanje sneuvelden.
Binnen enkele uren stelde de neo
fascisten in het parlement verontwaar
digde vragen aan de regering. Ook de
organisaties van oorlogsveteranen en
arbeiders mengden zich in het alge
mene rumoer.
„Verontwaardigde reactie van vete
ranen en arbeiders" tegen de beledi
ging van Italianen door de staatstele-
HILVERSUM, 21 maart In het door
de VPRO verzorgde televisieprogram
ma kan men vanavond kijken naar de
film „Straat zonder uitzicht" (Calle
mayor), een Spaans-Franse co-pro
ductie van de Spaanse regisseur J. A.
Bardem. De film speelt in een Spaans
provinciestadje waar, bij gebrek aan
ander en beter tijdverdrijf, druk wordt
gekletst en geroddeld. Een groepje jon
ge leeglopers, die zich uit verveling
aan ongepaste grappen te buiten
taan, kiest een „oude vrijster" van
5 jaar tot zijn slachtoffer. Hun aan
voerder zal haar het hof maken, op
het plaatselijke bal hun verloving aan
kondigen en vervolgens mededelen, dat
het „maar een grapje" was.
Bardem, die in Betsy Blair als de
oude vrijster reeds eerder, in de film
„Marty", het naar liefde hunkerende
meisje een voortreffelijk medium
vond, heeft deze tragische geschiede
nis zeldzaam knap in beeld gebracht
zonder ook maar een moment senti
menteel te worden, hoewel het gege
ven daartoe maar al te licht had kun
nen leiden. Een boeiende film, die de
katholieke nakeuring echter om enkele
details uitsluitend geschikt acht voor
personen boven 18 jaar. Tevoren wordt
een kort documentair filmpje „The Ci
ty" vertoond, dat een beeld geeft van
het dagelijkse leven in een arbeiders
gezin te Calcutta.
Operaliefhebbers kunnen vanavond in
het radioprogramma van de' KRO luis
teren naar de tweede acte van Mo-
zarts opera „Don Giovanni". Het eerste
deel van deze opera werd verleden
week dinsdag uitgezonden.
Voor de AVRO-micdofoon speelt van
avond het Amsterdams Duo, bestaande
uit Nap de Klijn, viool en Liesbeth
Rümke-Hoppen. piano, de Sonate in g
kl. t. van Senaillé en de Sonate (1914)
van Janacek. Tot slot van de uitzen
ding kan men in de rubriek „De sym
fonieën van Brahms" luisteren naar
diens op grammofoonplaten opgenomen
Tweede symfonie in D gr. t„ opus 73,
uitgevoerd door het Columbia Symfonie
orkest onder leiding van Bruno Walter.
visie-omroep" schreeuwde de neo-fas-
cistische pers. Daarentegen betuigden
de communistische bladen natuurlijk
hun volledige instemming met de uit
zending.
Toen verleden week woensdag do
tweede aflevering van „Tempo di Mu
sica" over oorlog, invasie en distributie
werd uitgezonden, zat heel Italië aan
het tv-toestel. Er waren blijkbaar op
het allerlaatste ogenblik wijzigingen in
het programma aangebracht, want het
kwam een uur te laat op het scherm.
Het communistische blad „Paese Se
ra wist beslag te leggen op het oor
spronkelijke manuscript en drukte het
in extenso af. Velen waren van mening,
dat het beter en waardiger was dan
het gewijzigde programma, dat werd
uitgezonden.
Tijdens de uitzending hielden ruim
dertig jonge neo-fascisten een demon
stratie voor de studio's van de RAI.
Ze droegen borden, waarop het pro
gramma een „belediging van Italiaanse
soldaten" werd genoemd.
De politie liet ze hun gang gaan, tot
ze met stenen begonnen te gooien. Toen
werden ze uit elkaar gejaagd. Drie hun
ner werden gearresteerd wegens orde
verstoring.
Het derde deel van het programma,
waarin de tijd na de oorlog wordt be
handeld, wordt woensdag uitgezonden.
Wat er allemaal zal gebeuren weet
men niet, maar zeker is, dat alle Ita
lianen, behalve natuurlijk eventuele
straatbetogers, voor hun tv-toestel zul
len zitten.
De paragnost Urkas tijdens de uitzen
ding over para-psychologie, gisteravond
voor de K.R.O.televisie.
BUSSUM, 21 maart De K.R.O. had
gisterayond een uitzending gewijd aan
de helderziendheid, aan paranormale
verschijnselen als u wilt. Om te begin
nen liet de heer Urkas met nadruk
als pseudo-telepatisch wonder aangekon
digd enige fraaie staaltjes truc-werk
zien. Aan het eind van dat optreden
llit handen van Willem O. Duys krijgt
'Toffe Jans' hier de Pluim-Platenbon voor
de heerlijke TV-toneelavond van haar en
haar trouwe troepers. Noteerde Duys uit
de mond van de vitale, goudhartige to
neelbezielster en moeder-van-drie:
OVER PLATEN:
'Heb er 'n stuk of 50. Gek op, krijg veel
cadeau. Vooral chansons en cabaret.
Klassiek? Och ja... Chopin, Liszt... van
alles zo'n beetje.'
OVER LUISTEREN:
'Weinig tijd voor! Maar als m'n jongen
van 13 thuis is, wordt het 'draaien altijd
maar draaien'! Hij jazz en ik leuke
dingen uit 't vak. Helemóél ontspannen
doe je nooit. Gisteren in Joure, vandaag
Uithuizen, tussendoor repetitie in Mo-
kum... Moe? Zelfs geen tijd om moe te
zijn!'
OVER PLATENBON:
Leuk ding zeg, enig idee! Gaven er laatst
een aan 'n jarige in de troep. Machtig,
zo'n cadeau waar muziek in zit! Ik ga er
nou doodrustig een plaat voor kiezen.
Misschien wel Beethoven. Daar heb je
lang plezier van.'
hield zijn assistent, in wie wij de ver
keersagent uit het kinderuurtje meen
den te onderscheiden, een waarschu
wende toespraak tegen het lichtvaardig
feloof hechten aan paranormaliteiten.
In hq ontluisterde het optreden van Ur
kas grondig, helaas niet zo grondig
echter, dat wij nu ook weten hoe het
gaat. Onze verbijstering over de stunts
van Urkas bleef er dus niet minder om.
Vervolgens hief men de ganse zaak
op het serieuze niveau. Een uit des
kundigen bestaand forum begon de al
of niet bestaande mérites van de pa
ragnosie aan een onderzoek te onder
werpen. Helaas kwam men niet ver
der dan het begin. Toen dr. B. Delf-
gaauw net toe was gekomen aan mooie
gespreksbepaling was de tijd op. Jam
mer, want nu bleven wij in een lichte
verwarring achter.
H. Hn.
Advertentie
WOENSDAG
HILVERSUM 1, 402 m. VARA: 7.00
Nws. 7.10 Gym. 7.23 Gram en act. 8.00
Nws. 8.18 Gram. en act. 9.00 Gym. v. d.
vrouw. 9.10 Gram. (9.35-9.40 Waterst.).
VPRO: 10.00 Schoolradio. VARA: 10.20
V. d. vrouw. 11.00 Dit is Uw leven. 12.00
Orgel, viool en zang. 12.30 Land- en tuinb
meded. 12.33 Praatje. 12.38 Gram. 13.00
Nws. en tentoonstellingsagenda. 13.20 Lich
te muz. 13.45 Gesproken portret. 14.00
Gram. 14.35 Omr. kamerork. 15.00 Toe
spraak. 15.10 V. d. jeugd. 17.00 Lichte
muz. 17.25 Amus. muz. 17.50 Regerings-
uitz.Emigratie. 18.00 Nws. en comm.
18.20 Regeringsuitz.Serie: Kies 'n loop
baan bij het onderwijs I. 18.30 Lichte
muz. 18.55 VARA-VARIA. 19.00 V. d.
kleuters. 19.10 Toespraak. 19.20 Act.
VPRO: 19.30 V. d. jeugd. VARA: 20.00
Nws. 20.05 Gram. 20.10 Rep. Interland-
wedstr.NederlandBelgië. (I. d. pauze
gram.). 22.05 Hammondorgelspel. 22.20
Zestig jaar levenservaring, lezing. 22.30
Nws. 22.40 Kamermuz. 23.00 Lezing. 23.15
Jazzmuz. m. comm. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II, 298 m. NCRV: 7.00
Nws. en S.O.S.-ber. 7.10 Gram. 7.30 Een
woord voor de dag. 7.40 Gram. 8.00 Nws.
8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 V. d.
zieken. 9.35 Gram. 9.40 V. d. vrouw 10.10
Gram 10.15 Morgendienst. 10.45 Gram
ll.ou Hoorspel. 11.50 Gram. 12.05 Gram.
12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Gram.
12.53 Gram. ol act. 13.00 Nws. 13.15 Me-
tropole ork. 13.55 Gram. 14.35 Gram.
15.00 Schoolork. 15.45 Gram. 16.00 V. d.
jeugd. 17.20 Gram. 17.30 Gram. 17.40
Beursber. 17.45 Gram. 18.00 Gemengd
koor. 18.20 Lezingen. 18.35 Gram. 19.00
Nws. en weerber. 19.10 Praatje. 19.15 Pia
norecital. 19.30 Radiokrant. 19.50 Gram.
20.15 Lijdensoverdenking. 20.45 Koor en
sol. 21.30 Gram. 21.40 Promenadeork. 22.30
Nws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Dis
co-causerie. 23.40 Platennieuws. 23.55 tot
24.00 Nieuws.
ENGELAND, BBC Home Service, 330
m.13.00 Volksdansen, 14.10 Zangrecital.
14 40 Gram. 20.00 Gram. 22.15 Ork. conc.
0.06-0.36 Kamermuziek.
ENGELAND, BBC Light Progr., I6(J0
en 247 m.12.31 Gevar. muz. 13.31 Popul.
muz. 14.31 Licht progr 16.31 Gram. 17.48
Gram. 18.31 Lichte muz. en ber. 20.31
Gevar. progr. 21.31 Dansmuz. 22.31 Verz.
orogr. 23.40 Gevar. muziek.
NDR-WDR, 309 m.12.00 Ork. conc.
13.00 Nws. 13.15 Amus. muz. 14.15 Ork.
conc. 16.00 Ork. conc. 17.45 Gevar. muz.
19.15 Koorzang. 19.50 Kamermuz. 22.16
Kamermuz 23.00 Jazzmuz. 23.15 Lichte
muz. 0.10 Lichte muz. 0.30 Gevar. muz.
FRANKRIJK 3, 280 en 235 m.12.10
Ork. conc. 13.25 Gram. 14.15 Kamermuz.
15.05 Gevar. muz. 16.55 Gram. 19.20 Gram.
19.30 Gevar. muz. 23.10 Kamermuziek.
Golflengten: 31,10m; 41,38m-
48,47m: 196m.
Uitzending 22.15 uur
WOENSDAG 22 MAART
Het Romeinse (boeken)forum
VRIJDAG 24 MAART
Het pijnlijke vraagstuk van het
menselijk lijden. (VI.)
DAGELIJKS 21.00 UUR
Gezinsrozenkransgebed in het
Latijn o.a. 196m
(N.B.: Programma-wijziging voor
behouden vanwege aktualiteiten.)
BRUSSEL, 324 m.12.02 Gram. 12.35
Gram. 13.15 Gram. 14.00 Kamermuziek.
14.30 Balletmuz. 14.45 Schoolkoor. 15.05
Gram. 15.10 Schoolkoor. 15.30 Syml. ork.
16.21 Lichte muz. 17.15 Gram. 17.4a Gram.
18.20 V. d. sold. 1940 Omr. koor. 20.15
Voetbairep. Nederl.België. 21.00 Gram.
21.15 Voetbairep.Nederl.— België (2e heltt)
22.15 Gram. 23.00 V. d. zeelieden.
484 m.: 14.17 Gram. 14.30 Gitaarmuz.
15.u5 Gram. 15.30 Gram. 16.07 Gevar.
muz. 17.10 Operettemuz. 18.30 Jazzmuz.
20.00 Lichte muz 20.10 Rep. voetbalwed
strijd Nederl.—België 22.10 Kamermuz.
NTS: Int. Jeugdjourn. KRO: 17.10-17.40
V. d jeugd. NTS: 20.00 Journ. en weer-
overzicht. VARA: 20.20 Act. 20.30 Docu
mentair progr. 20.55 Dansmuz. 21.25 Fo
rum.
DUITSE I'ELEVISIEPKOGR.
17.00-18.10 V. d. vrouw. (Regionaal
progr.: NDK: 18.25 Progr. overz. 18.30
Die Nordsehau. 19.25 Ausgestoszen. WDK
18.45 Hier und Heute. 19.26 Funkstreite).
20.00 Journ. 20.20 Middenduits dagboek.
21.00 Speellilm, 23.10 Laatste nieuws
FRANS-BELG. 1'Ejl.E V1S1EPKOGK.
11 00-18.V. d. Jeugd. 19.20 Discussie
20.00 Nws. Daarna: Vrije prol tribune
20.30 TV-spel. 21.45 Lectuur voor allen
22.35 Nieuws.
VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR.
17.00-18.00 V. d. jeugd 19.UU Int. jeugd-
kroniek. 19.30 TV-leuiil. 20.00 Nws. 20.30
TV-blijspel. 21.35 Documentaire tilm. 22.05
Voordracht. 22.25 Nieuws.
UTRECHT, 21 maart Gisteren
heeft kardinaal Alfrink in het aarts
bisschoppelijk paleis twee nieuwe recht
banken geïnstalleerd in het bisschoppe
lijk zaligverklaringsproces van mgr.
Alphons Ariëns.
De op 3 augustus 1958 geïnstalleerde
rechtbank, die belast is met het onder
zoek naar de deugden en de roep van
heiligheid van mgr. Ariëns, heeft vori
ge week maandag de 62e zitting gehou
den en daarmee haar werkzaamheden
nagenoeg beëindigd. De twee rechtban
ken, die gisteren door kardinaal Al
frink geïnstalleerd zijn, hebben tot
taak het verzamelen van de geschrif
ten van mgr. Ariëns en het onderzoek
naar een eventuele publieke kerkelijke
verering, welke verboden is zolang de
betrokken overledene met zalig of
heilig verklaard is.
Voorzitter van de rechtbanken is kar
dinaal Alfrink, waarnemend voorzitter
is mgr. Constans Kramer O.F.M., ver
bannen bisschop van Luanfu in China,
rechters zijn mgr. prof. dr. J. Geer-
dinck, proost, officiaa) en president
van het groot-seminarie Rijsenburg te
Driebergen en mgr. prof. dr. F. van
Welie, emeritus hoogleraar aan de ka
tholieke universiteit te Nijmegen. Tot
promotor fidei is. benoemd dr. Anacle-
tus van Breda OFM Cap., oud-provin
ciaal der paters Kapucijnen te Helmond,
tot griffier van deze rechtbanken pa
ter Monulphus Gemmeke O. Carm.,
8rior van het Karmelietenklooster te
ldenzaal, en tot adjunct-griffier dr.
K. Reekers, pastoor te Bentelo. Deur
waarder is rector H. van der Vegt te
Utrecht, terwijl ook in deze processen
pater Eleutherius Lohman O.F.M. als
postulator optreedt.
AMSTERDAM, 21 maart Bij de
Amsterdamse raad is een voorstel inge
diend om in te stemmen met een grens
wijziging met Halfweg (gemeente Haar
lemmerliede en Spaarnwoude) voor de
aanleg van een nieuw kanaal om het
westelijk gedeelte van Amsterdam met
een schutssluis direct ten zuiden van
de noordwaarts te verschuiven spoor
weg naar Haarlem, die met een hoog
gelegen brug over het kanaal gevoerd
zal worden.
Een gedeelte van Amsterdam wordt
bij Halfweg gevoerd en een gedeelte
van Halfweg bij Amsterdam. Daarover
is reeds in 1957 overeenstemming be
reikt, maar het wetsvoorstel om de ge
meente Haarlemmerliede en Spaarn
woude op te heffen heeft dit doorkruist.
Nu echter dit wetsvoorstel van de baan
is en een nieuw wetsvoorstel zal wor
den ingediend voor de annexatie van een
deel van Haarlemmerliede en Spaarn
woude door Haarlem zal de grenscor
rectie tussen Amsterdam en Halfweg in
dit wetsontwerp worden opgenomen.
Formeel zou daartoe de procedure
krachtens de Gemeentewet moeten wor
den gevolgd, maar de minister van Bin
nenlandse Zaken vindt een vereenvou
digde procedure goed.
bij Uiig.
Casterman
fi
47. Niet alleen Eric en Svein, ook' Prit, Bleda's dwerg, doorziet
Tarok's bedoeling. Zodra hij de nomadenhoofdman ziet naderen,
buigt hij zich over zijn meester heen, legt zijn oor op diens mond
en knikt af en toe ijverig. Dan springt hy snel overeind en zijn
schel stemmetje klinkt luid: „Goede meester Bleda bevelen, gevan
genen los te maken, gevangenen dragen goede meester naar tent."
„Uit de weg, lelijke dwerg," snauwt Tarok. „Hoe kan je meester
praten, als hij buiten kennis is" „Zo pas hij zijn héél wakker!"
schettert de dwerg, die hoewel hij staat te trillen op zijn benen
geen stap voor de razende nomade op zij gaat. „Gij niet verande
ren bevel groot Khan Bleda! Gij niet durven. Hij straff en u
De schildwachten vellen hem bij en houden hun lansen dreigend naar
voren. Even aarzelt Tarok, dan zegt hij ineens bedaard: „Hoe nil,
wilt ge mij, een hoofdman, beletten, mqn arme gewonde meester
naar zijn tent te brengen?" „Dat gevangenen doen! Zij vrienden
Bleda," gilt de dwerg, heen en weer dansend van machteloze woede.
„Komaan, je zult het verkeerd verstaan hebben," lispelt Tarok.
Met een snelle beweging duwt hij Prit ter zijde, neemt Bleda op
en baant zich een weg tussen de krijgers. Vlug als een aal springt
Prit op de gelukkig nog niet aangestoken brandstapel en begint
sidderend van emotie met zijn kleine dolk aan Erics boeien te snijden.
„Vlug, vlug, wat ramp," hijgt het mannetje. „Gij pakken Tarok, groot
sterk vriend, voor boef doden Bleda in tent."
MOCO
Advertentie)
pijn
(Van onze correspondent)
NAARDEN, 21 maart Op de rijks
weg nr. 1 ter hoogte van de Meerstraat
is gisteravond de 45-jarige schilder J.
Kleine, die op zyn rijwiel de hoofdrij
baan overstak in de richting van het
Naardermeer, door een personenauto
aangereden. De man kwam op de mo
torkap terecht, sloeg tegen het wegdek
en werd daarna door een tweede auto
overreden, waardoor hij op slag werd
gedood. Vermoedelijk heeft het slacht
offer te weinig op het wegverkeer gelet.
De identiteit van de bestuurder van
de tweede auto is onbekend gebleven.
Deze stapte wel uit, keek even wat
er was gebeurd en reed daarna ver
der. De plaats waar het ongeval ge
beurde is erg donker. Een derde auto*
mobilist uit de richting Amsterdam
reed de rode lamp, omver die door de
politie als waarschuwingsteken was ge
plaatst. De mensen, dié zich met het
onderzoek ter plaatse bezig hielden,
moesten zich ijlings in veiligheid bren
gen.
Advertentie
SPA
aan de rijks
universiteit te Utree
Advertentie
voor blijvende verbetering
Vormt een genezende laag op de maagw®""
jpiIlllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllIlillllllllllIIIIIIIIIL!:
107
(Vertaling van Jean H. P. Jacobs)
In een laatste ontmoeting met dr. Hager had hij,
Lüdecke, deze duidelijk te verstaan gegeven, dat hij
weigerde zich te lenen voor een of andere daad van
geweld ol hinderlaag. Daarop was Hager woedend
weggelopen en wel met de koelbloedige opmerking,
dat Lüdecke als minister niet was te handhaven en
rekening diende te houden met de conseouenties die
daar aan vastzaten.
„Over die consequenties verkeer ik geen ogenblik
in onzekerheid", zo schreef haar neef tenslotte, „en
ik heb er ook met mijn vrouw over gesproken, wat
ons te wachten staat. Wij zijn beiden ook van over
tuiging, dat een zelf gewilde dood niet in overeen
stemming is te brengen met onze godsdienstige op
vattingen. W(j wachten dus op wat het lot ons wil
toebedelen. Mocht u iets over onze dood vernemen,
dan verzoek ik u, iedereen openlijk te zeggen, dat wij
ons tot de laatste minuut van ons leven zo gedra
gen hebben, als ons geweten ons heeft voorgeschre
ven en wij zijn ervan overtuigd, dat wij voor onze
opperste rechter kunnen verschijnen. Vaar wel! Wij
wensen alle Duitsers in de naaste ol verdere toe
komst de vrijheid, voor welke ik op mijn post ver
geefs heb gestreden.
Uw Bertold."
De oude vrouw hield de brief in haar hand en pro
beerde niet haar tranen tegen te houden. Maar plot
seling realiseerde zij zich ook het gevaar dat haar
zoon Georg dreigde. Zij haastte zich naar de telefoon
om de fabriek op'te bellen. De lijn was echter be
zet. Daar zij haar ongeduld niet kon bedwingen,
liep zjj de kamer uit, trok haar mantel aan, ging de
straat op en riep een taxi aan om zich naar de
fabriek te laten brengen.
Daar trof zij Böhme, die met juffrouw Maas tussen
een berg boeken en briefordners aan een tafel zat.
Ze werkten echter niet, doch praken opgewonden
met een man, die mevrouw Lüdecke met kende.
Waar is mijn zoon? vroeg zij aan juffrouw
Maas
Dat weten we niet, antwoordde deze, die op
gestaan was en er bleek uitzag.
Bel doctor Ramdohr dan maar op.
Juffrouw Maas draaide het nummer van Ramdohr.
Een ogenblikje, doctor, Mevrouw Lüdecke zou
u graag spreken.
Zq reikte haar de hoorn toe.
Hier mevrouw Lüdecke. Goeden dag, doctor.
Weet u ook, waar Georg is?
Nee, ik heb er geen #idee van, antwoordde Ram
dohr en vroeg tegelijkertijdIs er iets aan de hand?
Mevrouw Lüdecke vertelde van de brief, die de neef
van Georg haar geschreven had. Böhme, juffrouw
Maas en de jonge man luisterden en keken elkaar
diep onder de indruk aan.
U kunt wel begrijpen, dat ik mq bezorgd maak
over Georg, zei ze en haar anders zo vorstelijke
houding liet haar in de steek. Hebt u er dan werkelijk
geen vermoeden van, waar hq zou kunnen zijn?
Kunt u me niet de een of andere hoop geven?
Nee, nelaas niet, mevrouw, liet de stem van
Ramdohr zich horen. Wat hij nog meer zei, hoorde
zij niet meer. Zij liet de hoorn, die zinloos in haar
krachteloze hand lag, zakken terwijl haar ogen ais
verstard naar de muur keken. Juffrouw Maas nam
behulpzaam de telefoon uit haar handen, terwijl de
stem van Ramdohr nog altijd in de telefoon kraste
en legde hem terug op het toestel.
Minister Lüdecke en zijn vrouw zijn dood, zei
de jonge man, nu het stii geworden was.
langzaam draaide mevrouw Lüdecke zich naar hem
om.
Wie bent u? vroeg zij koel.
Grabert, antwoordde de jongeman met een bui-
O, die, merkte zjj minachtend op en bekeek
hem van het hoofd tot de voeten. Wat weet u daar
van?
Ik kom juist van de overkant, mevrouw.
Zo, zo. Van de overkant. En wat komt u n e
doen? Zij wierp genadeloze blikken op BolJ™
juffrouw Maas, die er geen been in schenen te z a
in het gezelschap van een dergelijk twqfeiacm g
dividu te vertoeven. niot t„
Ik wilde uw zoon ervoor waarschuwen, i re
doen, wat hij waarschijnlijk intussen al gedaan een,
antwoordde Grabert.
Zijn toon scheen haar niet te bevallen.
Met welk recht, jongeman, mengt u zien de
aangelegenheden van mijn zoon?
Met het recht van een mens, die weet dat zqn
medemensen in gevaar verkeren.
Zij trok haar dichte, witte wenkbrauwen omhoog.
Dat is een prijzenswaardig recht meneer Gra
bert. Alleen is het moeilijk 0Y®E'instem-
ming te brengen met wat myn zoon my over u
V°—°Ondanks dat, mevrouw kunt tl mij dat recht
niet ontnemen. Ik laat het me ook met ontnemen.
U kunt meneer Grabert vertrouwen, merkte
meneer Böhme op. Hij meent het goed met uw zoon.
Zo. Segt u mij dan maar, waar hij is.
Ik vermoed, dat hij met juffrouw Ramdohr,
zijn verloofde, een afspraak gemaakt heeft in een
café aan de overkant.
Zij verbleekte plotseling en haar hand zocht steun
aan het bureau.
fs dat waartluisterde zq. Haar blik boorde
zich in de ogen van Grabert, en toen Grabert
knikte, schudde zq bedroefd het hoofd. Hij had mij
toch beloofd zij kwam niet verder. Een duizeling
scheen haai te overvallen en zij begon te wankelen.
Grabert en Böhme sprongen evenwel tijdig toe en
door hun sterke armen gesteund, gleed zij zachtjes
in da stoel, die juffrouw Maas haar toeschoof.
Een in haar hart diep getroffen moeder zat daar
gebroken en wist niet, wat zij doen moest. Het was
zuivere smart, die de waardigheid van haar oud,
streng gezicht verdreven had.
(Wordt vervolgd)
KRUISWOORDRAADSEL
1234567 8 9 10
Horizontaal: 1. mooi; 2. publiciteits-
middel, rekening; 3. gedicht, spinneweD-
draad, in orde; 4. loodrecht; 5. voorzetsel»
zoon van Abraham; 6. schrijfbehoefte; 7»
vennootschap (afk.), nikkel (scheid
symbool), vochtig; 8. halfbloed, bewü»
dat men ergens anders was; 9. verzoek
schrift, huidverhardingj 10. drie klik
kers, gehakt vlees in fijne korst; H*
bergruimte, voorzetsel.
Verticaal: 1. plattelander; 2.
deel van Azië; 3. bloedhuis, misleiding
4. civiel-ingenieur, duivenhok,
gestelde klinker; 5. gezichtseinde
graafwerktuig; 6. sierboom spil; 7. Dr?_
nentreden, laatst: 8 pa--de, beP?fna»
vergiftige plant; 9. speelgoed, pastin
IC. grap. verzoekschrift.
Oplossing van 20 maart
Horizontaal: 1. val; 4. regen; 6- FSaTE..
boe; 8. an; 9. er; 10. aga; 'L ome; 1*-
14. ei; 15. toeters; 18. niers; 19- 'e{£h. 4.
Verticaal: 1. ver; 2. agag; 3- ie~'eig;
rangoon; 5. noamers; 6. maart;
13. stee: 16. eik; 17. erg.
Advertentie 1