Men mag nog wonen zoals men wil H WAT DE BUREN PAST PAST ONS NOG NIET De plaats van het boek De generatie van het uitgestalde hoek De dagen van de zijn voorgoed voorbij D MODERN BETEKENT EEN SCALA YAN MOGELIJKHEDEN De binnenhuisarchitect en... HET EIGEN HUIS IN DEZE TIJD Een interieur groeit DINSDAG 21 MAART 1961 PAGINA W"e zijn nog niet klaar", zeggen de mensen, die al één of twee jaar in een nieuw huis wonen. „We willen nog ander licht in de zit hoek, en gordijnen van visnet en we zoeken een of andere leu ke bank of een schommelstoel, en porceleinen deurkrukken en in de gang gaan weWoon-wensen zijn er constant want er IS zo veel, en wat men met toewijding tot stand brengt, gebeurt niet in een ruk en helemaal niet als het om zoiets gevoeligs gaat als het huis waar je van houdt, waar iets van jezelf in gaat zitten. Een echt interieur groeit. Een huis is eigenlijk iets geheimzinnigs, het heeft een ziel. Het zegt iets, of de bewoner het wil of niet, aan degene die er binnen komt. Al richt je het nog zo nuchter in, want dan zegt het, dat wie er wonen van nuchterheid houden! Er wordt tegenwoordig met het wonen hevig geëxperimenteerd. De een na de ander bezwijkt en doet donkere logge olifanten van meu bels weg en zet er zitmeubels op reeënpootjes, een vleermuis-stoel en een doorzichtig tafeltje voor in de plaats. Donkere gordijnen worden opgeruimd voor lappen met sprekende kleuren. Maar het moet ook weer met zo zijn, dat je, terug in een „ouderwets" milieu, heimelijk denkt: wat is het hier gezellig. Waarom zou je „modem" doen omdat je buurman het ook doet? Je huis is wel je representatie maar ook je eigen veilige thuis en het moet ook in elk opzicht voor degenen die er wonen functioneel zijn. Er is bijvoorbeeld alle reden om de grote tafel te blijven verdedigen, want het is te lastig zónder in een huis houden. Je kunt per slot niet alles op de grond doen. rend^r^rant^eSf6" dfs nen eigen en persoonlek is en men zich dus nooit helemaal aan een an der kan spiegelen. Het is de moeite waard in de to taal vernieuwde oriëntatie-afdeling van Goed Wonen" eens te gaan snuffelen. Heeft u er zich ooit reken schap van gegeven, wat bijvoorbeeld het kunstlicht „doet" in een kamer? welk een verschil het maakt of men een lamp zus of een lamp zo heeft, of men het licht zus of zo richt en bevestigt aan een armatuur die zus of zo hangt? kan men zelf met de verschillende mogelijkheden spelen en met eigen ogen zien op een staal hoe bp voorbeeld een rode gevloch ten mat kan gaan leven als je de goede belichting kiest en een dood vlak wordt als je zomaar wat doet. Het is eigenlijk vreemd, maar op wonen is een mens nooit uitgeleerd. Er komt zoveel nieuws, er verandert zo veel. We veranderen zelf, het gezin verandert „Beweeglijk wonen" is dan ook helemaal van onze tijd, met een beetje durf om te experimenteren. Zo als gedaan is met de kinderbedden die u op de foto ziet. Ze zijn zo hoog ge plaatst dat er een speelhoek onder ont staat. Het kind kan er veilig onder wegkruipen. Het klim- en bescherm- rek is verschuifbaar, op wieltjes, zo dat ipen het kan zetten voor het bed van de jongste die de meeste bescher ming nodig heeft. ?wLr er zi-in moeders die het op maken van een hoog bed zo'n ellen dige karwei vinden, dat ze dit vast niet zullen nadoen. Dan niet. Iedereen is gelukkig nog vrij om tenminste binnen te wonen zoals hij zelf wil. A. Bgl. Helemaal tot rust komen in een luie vleermuis-stoel. Kamer met eethoek en doorzicht op keuken, onlangs ingericht door „Goed Wonen" in Slotervaart. in een woonblok inrichten," zei men ons bij „Goed Wonen" op het Rokin in Amsterdam. Maar wie bij dit in stituut, dat de „woon-cultuur" pro pageert en volstrekt objectieve oriën tatie geeft, raad of inlichtingen vraagt, zal er altijd te horen krijgen, dat voor ieder gezin de wijze van wo- gewoon jezelf, zonder enige inspanning, zonder je een houding te geven, je moet er tot rust kunnen komen omdat de din gen bij je horen. Wie de Huishoudbeurs in de RAI in Amsterdam bezocht heeft, zal het zijn opgevallen hoe heel verschil lend de vier ,,jongeren"-groepen ieder de kamer hebben aangekleed, die ze res- - - - pectievelijk met duizend gulden moch- oie zich aanpassen aan de ruimte, aan ten inrichten. De een heeft een kapitale f,?mtn meedten, aan de uitgave gedaian voor de vloerbedekking ^n mnmpnf nm0 v?es bulzes °P en daar een summier aantal meubels op ttl r. nis S "Sfeï": «ez.eKEen ander koos doodgewone mat Handig zijn ook de klaptafels, et was een heel mooi tafeltje, teer en sierlijk op kittige pootjes, die van alle kanten zichtbaar waren want het bovenblad was van glas. Wij hebben er vol lof over gesproken toen wij, bij het eerste bezoek aan de jonggehuwden, de gebruikelijke inspec tietocht door het huis maakten. De jaren gaan snel en toen wij onlangs weer onze benen strekten in de diepe fauteuils, viel ons oog op het sierlijke tafeltje. Alleen was het blad nu van onverwoestbaar triplex. Onze gastheer volgde onze vragende blik en zei: „Pietje". Wij knikten, want Pietjes zijn overal hetzelfde. Deze Pietje boekte zijn eerste treffer met een ijzeren vliegtuigje. De tweede keer lukte het, tot zijn verba zing, al met een glazen stuiter. Nu is het glazen blad vervangen door een materiaal, dat meer is aangepast aan de experimenten van energieke kleu ters. Wij hebben toen met onze gast heer zonder rancune het afbraakproces onder ogen genomen dat elk pril in terieur ondergaat, zo gauw vastberaden kleuters hun ontdekkingsreizen begin nen. En daaraan hebben wij tevens een beschouwing vastgeknoopt over de consequenties van de moderne meubel inrichting. „Je moest alles met een katrol om boog kunnen hijsen," zei de gastheer en gebaarde Pietje voor de tiende keer 'ceg te gaan uit de buurt van de radio, die twee decimeter boven de grond als "en magneet de exploratiezucht van °ietje prikkelde. Sinds wij bij de woninginrichting geen nderscheid meer maken tussen de '■leine laagbijdegrondse wereld van de •leuters en de hogere regionen der vol- •nasenen. hebben de jonge ouders han den vol werk om nog iets van hun mooie boeltje" te redden. Vroeger be- ond elk voorwerp van waarde zich ver huiten het bereik van de jeugd. Het buffet was een fraai hoogaltaar, waar ie volwassen pronklust zijn kans kreeg, ver verwijderd van de kleffe vingertjes van Pietje. Beneden waren de planken met snoeptrommels steeds met deuren afaesloten. De radio stond op een con sole, even hoog als het H. Hartbeeld; het licht kwam van het vlafond en dt boeken stonden in de fraai versierde boekenkast achter deuren met panelen. Maar de tafel in het midden van de kamer was nog bedekt met een dikke imitatie-Pers, die met zijn laaghangende draperieën een romantische tent was voor de kleuters eronder. De ramen zaten hoog en de vensterbank met de bloempotjes vormden een borstwering, die bijna onbereikbaar was voor grijp grage handjes. Dat is nu allemaal anders. De vol wassene buigt zich liefdevol naar het de strakke lijn verbreken, het boek kind en in die buiging is het hele iv- mag open en bloot staan en stof ver- teneur meegegaan. De schemerlamp is zamelen een lantaarnpaal geworden met een t m„„i iirv,fq snoer naar een laag stopcontact. Bij Is hel boek dan zo mooi, zo ruimte- svrint0efeningen van de kleuters fun- J' zo functioneel. Nee;ket boek is aeert cj;t snoer a]s hinderlaag en bij de een symbool en dat symbool laat zich klimpartijen moet de schemer- voorlopig met verstoppen We tarnen ontgelden. De open boeken- allemaal het grapje van de rpkgewor- ff(m dg f Wplkome ^ooi? df omsteTde mogelijkheden tot exploraties in het hopkLriffdfir «mfS hnpvppl dat boekenbezit van vaderdie met luide e moderne binnenhuisarchitect per meter** kostte ló'n grapje heeft alarmkreten zijn kostbare bezittingen gelooft in het boek. Hij heeft er ëePn ac^tergrond Onze dem*cPratir probeert te redden. een plaats voor ingeruimd, die nog jong de tijd dat het boek alleen De ramen tot aan de grond ziin be- misschien wei groter is dan bij de betere standen werd aange- veiligd door een forse glasverzekering, strikt noodzakelijk. Daarmee bewijst troffen, ligt nog niet zo ver achter ons maar minder plezierig is het als Pietje nt), dat hij au fond toch minder functio- en zo is de boekenkast eigenlijk het tijdens een stoeipartij met zijn broertje neel denkt dan hij ons suggereert. certificaat van onze emancipatie. netackeld wordt als een rugbyspeler en Hij wil afrekenen met de zinloze kopstoots door het ruit oaat Dokter, zie- traditie. Bij iedere regel, die we vroe- \%TT ellicht is dat de reden, waarom kenhuis en een rood litteken in zijn ger bij de meubilering van een huis \\J de binnenhuisarchitect de lite- voorhoofd zijn het resultaat, waarbij de toepasten, vraagt hjj „waarom" en als TT ratuur zoveel ruimte laat, ter- vader nog opgelucht moet ademen om- het antwoord geen steek houdt, zoekt wijl de beeldende kunst in het dat het zo goed is afgelopen. ht) naar een nieuwe formule. Hij heeft moderne huis slechts beperkt entree D() „janties en bouauetten op de lage gekekeifraken*op^een^epaalcf'schi 1de" ta^hTbe? al v%?n?l de IT fii of kunstvoorwerD en daarmee heeft Nu 1S voor ons Persoonl«k de hamer ste ontdekkingsreizen van Pietje en hii J met boeken een grote attractie, vooral zijn broertje het veld geruimd. Steeds coratfe van het htes fn "entndlrvlak b« een ander' waar de inhoud. van de meer voorwerpen verhuizen naar de eebracht ander vlak boekenkast nog een verrassing is, maar stoffiae bovenkant van het oude fami- B in de praktijk wordt een boekenkast liestuk, een hoge mahoniehouten chlf- Hp heeft ons geleerd, dat een meu- voor de bewoners zelf vaak evenzeer fonière die svoedio pen beravlants wnrdt bel of gebruiksvoorwerp pas mooi is een dode wand als de wand met het Zor de meest uHeInlopZdeÏÏT als het ook geeigend is voor het doel, schilderp, waar ze al jaren tegen aan- Inmiddels is de won der Hik mooie waarvoor het werd gemaakt. Hu heeft kijken. j mooie, ons o-eleerd df? ruim ff* van ppn kampr tt muciv o zo tctc bekleding vutl de stoe niet "zonder meer ™te vullen" en hö Het ls ver van ons om het boek te 'en m.et opgewassen gebleken tegen kin- heeft ons zelfs bijna van de angst voor willen verbannen. We willen alleen aan- derschoenen, want elk kind gaat nu een- kamer^meubileren,62 probe'ren'0 we* he" h°e i^6" ^vZZZefijke ruimtebeperkend meubel zo te plaat- zuiver functioneel te denken en burgerlijke vinding van grootmoeder sen, dat het de ruimtewerking niet ver- een sch^iding te maken tussen over- komen de schade camoufleren stoort. leefde traditie en werkelijke doelmatig- Tot drie jaar blijft Pietje de terreur Hij geeft zich ook terdege reken- heid. van moderne omgeving. schap van het feit, dat het moderne xr> 1 Qrote stad kan men een kind interieur de achtergrond is voor bezige laSfn gener?:tle na ons zaI met eerder naar buiten laten gaan als mensen en daarom gemakkelijk schoon Ifch Mv?^een eh^ah^"oudLs of ctto" Th Ieue"d tot de volwassenheid te houden moet zun, maar hoe komt afvragen, hoe hun ouders 01 groot unZ brengen. Daarna kan het zijn ener- het, dat al zijn regels en wetten stei- ouder,s erbn kwamen ,om bun gie buiten botvieren. geren, als het boek ter sprake komt? „ronk te°ze ten °P een ruïne achter in Hoewel het boek niet dagelijks inge- p °nk te zet - - - De bedden staan hoog zodat er een speelhoek voor de kinderen onder ontstaat Dit is getoond in een modelwoning van „Goed Wonen" in Den Haag. IMIIIIIIIllllltllllllllltllllllIIMIIIIItl sieren, het boek mag de ruimte vullen, het interieur en ook in de geest van zijn zien wordt, mag het in grotenTetale "on Intussen z«n wij nog niet zo ver en liefhebbende ouders. Zij gunden Pietje planken en rekken onz^ woonkamers ^Aestalde boek1 persoon- hadden inT^ ""h ™Tl te verzetten en daar houdt men tegen" uZg™'dfe^herTersoonlij^^tete^Ten0 milium,Üike ervaring, dat het boek niet mooier „oor dé uitzethet''aUemaal Raiders X°ordig van. Het moet ook eens anders wordt in de open boekenkast of op de opgezet. Pietje zou in zijn hoekje spelen - boekenplank. Voor de pockets hindert - - - - - j j r gctci. XDtrii aiiuci auuo UUUt aan het naaiwe dat de vrouw des bedekking voor de grond en besteedde huizes er op u 11'eS _Z f, zJij1, gemakkelijk Veel aandacht aan al die knusse kleine kunnen. En de lichte meubels van nu Pak je bfj wijze van spreken met één "and op om het leef-milieu weer eens "nÜrs te ensceneren. De snel klassiek geworden lichte ber ken stoeltjes naar Zweedse trant zijn vederlicht, rotan is licht, buis-stoelen zun licht, en ook de variaties op de Oud Hollandse stoeltjes met de matting zitting, die ineens weer opduiken. De gezellige bank tegen de wand bu tef eelhoek doet het ineens ook weer. henc 6 boerenwoningen wist men het S,we' Het is ook een beetje kloos- vonr H0Z° n eet-bank, maar voordel g ten hariv^lmte- Een mooi gemaakt hou ten bankje zonder leuning is trouwens artikelHet kan dienst hefcf g^druikt^ worden V°°r zitgelege"" diffn"ien hm je z« gek veel no- d I kiest Meu.als het maar han' vnf nadrükkebtw Veel- niet z0'n kamer lel"maa^Metn^"^ \^5ór alle* mc^t je jeS?n huisUgeluk- kig voelen, met een ander maaf iil Je hoeft er mets meer te zij'n da* dood! „Modern" is een scala van moge lijkheden. Het beteken vooral dat het open is, echt, dus doelmatig en zon der zwaarte en zwaarwichtigheid en dat het makkelijk is voor de bewo ners, makkelijk vooral voor de huis vrouw, die het moet onderhouden, zo min mogelijk gewrijf en geboen en geklop en ellende over vlekken die niet uit de stoelen of uit de vloerbe dekking gaan. Er schijnt ineens een grote voor liefde te zijn voor het plaktapijt. In 1960 is er in Nederlandse huizen meer dan vijf miljoen vierkante me ter van deze (veelal) geperste vloer bedekking op de grond gelegd. Ook dat dient het gemak. Toch moet men nooit vergeten, dat wat voor mijn buurman een ideale vloerbedekking is, niet per se ook voor mij net beste hoeft te zijn. Zijn omstandigheden zijn misschien totaal anders dan de onze. Wie bene den woont bijvoorbeeld moet er op rekenen, dat veel meer vuile voeten het huis belopen dan wie boven is gehuisvest. Het publiek is gek op de model woningen, die w\j om de zoveel tijd .zich gfaag een waarlozen financiële steun van de over- eigen huis. Het is een oerinstinct, hpirt dat niet uit te roeien is een primaire bedoening hier op aar- Wanneer je het boek doorbladert vah de, die in de loop der tijden allerlei het op hoe eenvoudig vaak de eigen hb°™t ninP/rnHnVan? gebad" En huizen zijn gebouwd. De grote kasten het houdt met op zolang er mensen zijn enzolang er plaats is. Wel met een aParte afdeling voor het bedie is er veel veranderd in de vorm. Dat nend personeel komen er niet In voor. wordt duidelijk als men het boek: Door dit kleiner bouwen, o.a. door d< iiikökt.IgDÏtHwerkV*sn véora^'bestemd schaarste van de bouwgrond noodzake voor allen, die zich een eigen huis I]Jk, treedt het verschijnsel van een zeke willen laten bouwen, nu of in de re verwantschap op tussen de individuel nabije toekomst. Zij kunnen zich om- projecten. Maar ze zijn praktisch inge trent de vele mogelijkheden onenteren o,. aan de hand van foto's en plattegron- en de ls grote den van meer dan vijftig woonhuizen geworden dan van de „villa op dei van recente datum, gebouwd door vijf- buiten". Het is echter ook duidelijk dat endertig architecten. Bij elk huis is een ejgen huis geen confectietype mag een kort commentaar geschreven. 6 llme Met het eigen huis wordt in dit boek '•iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiwiiiiiiiiimii'inilliiiiiiliiii verstaan het op eigen grond vrijstaan- de huis of desnoods de helft van een Ij dubbel huis, maar in elk geval toch OCJ.CC Lit, het zoveel mogelijk individueel ge- lllillliiitMiiiiillllllllllliiiiiiiiiiiiiiiilllllinilliiiiiiiiiiiiiiiMii bouwde zulks ter onderscheiding "imiimi van rijenhuis en flat als massa-arti- zijn; dat zou in strijd zijn met het ka kei. rakter van het idee: eigen huis. Bover Volgens Ir. du Pon b.i. architect BNA dien moeten dit soort huizen langer me is een eigen huis niet meer iets voor dan een mensenleven, althans in d de z.g. happy few. Alles is eenvoudiger meeste gevallen zal dat zeker de bt geworden, schrijft hij. Het overhaaste doeling zijn. tempo van het moderne leven, de na- De huizen, die in dit boek worde oorlogse woningnood en de schaarste besproken, zijn wel van verschillend - -han zijn kleine tafeltje en bij zijn eigen da' nleKt Laar .LL a u e,1" sPeel9oed. Maar Pietje is geen model- hL>ek"6Hii neemt van rte inhL a u kind van het boekje, maar een normaal nic LnMipl nif verbesf w i n" kind van de Schepper, die verder strek- hei stuk, maar naast de pocketsmte pwl® bedoelingen met de mens heeft m. A hpcfaaf noe altiid het Pietje beschouwt dus het hele huis als 33 bonden boek, het boek „om t'e hLhhen ^ï1 .wer.eld. e.n ^n radio, waar geluid en te houden" 7n'n v,„ëb- a, ben utt komt als je het trucje met de knop plankjes rekjes en slclW^ i- °P de doorhebt, vindt hij meestal boeiender tegenwoordig boekenkast „et' ^le m-en dan de blokken van „Goed Wonen". het onderdak dat hot noemt, niet „Je moet je nederlaag kunnen nemen, is een Jan de onLL LhdlgA®eft' Dat ^i de vader van Pietje. Hij gaat toch een meubelstiil die vdd n k.Jes van niet naar het buffet en de radio op de wil dle vóór alles logisch console terug. Hij is wel een „wiser" Ontwémprs hot wtmaar geen „sadder" man geworden, want werkelijke bescherming UW sinds bij Pietje heeft, kunnen hem die ming. meubeltjes eigenlijk niet zo heel twel H. Sw. meer schelen. IIIIIHIHIHIIIIIIIIIIIIIIimiiininiiti,,,,,.. aan bouwgrond hebben daartoe in belang rijke mate bijgedragen. Men vraagt dus eigenlijk alleen maar te kunnen wonen, bevrijd, ontspannen en gewoon. Het zijn niet alleen meer de mensen op latere leeftijd, die aan de top van hun loop baan staan, die als een bekroning een eigen huis zien, dat eindelijk naar „hun zin" is. Het komt steeds meer voor, dat een geenszins welgesteld jong gezin iüne ,'.n"aelwonln9 in Slotervaart heeft de huisvrouw achter de naaimachine het onder een elSen dak komt te zitten. V9Ue licht op haar werk. Beter had ze de werktafel zo geplaatst, dat ze het licht De hypotheek is dan een uitkomst en van links heeft. Het spaart de ogen. de tot voor kort geldende niet te ver aard. Het is een collectie, die als re presentatief gezien mag worden vooi de typische eigen huizen, die in ons land de laatste jaren zijn gebouwd. Er is een strenge selectie toegepast zonder echter dat de samensteller zijn voorkeur heeft laten blijken voor be paalde modes of stromingen. De fo to's zijn alle van dezelfde formaten zodat in de weergave van elk huis een grotere objectiviteit is bereikt. Voor liefhebbers en plannenmakers. F. Du. Het interieur van een zitkamer van een „eigen huis" ergens in Soest. Beeld uit het boek over eigen huizen van ir. J. W. du Pon. b.i.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1961 | | pagina 9