Fraaie Alfa-parade tekenaarillustrator en journalist Van nature begaafd autodidact, die meeleeft met zijn tijd Berusten en kritiseren LES BOOST M' Uit België Kleintjes" uit Amerika geen auto Sterker Engelsen zijn erg boos In Wassenaar Eerste Morris Denen zijn j gevonden streng NA HET SUCCES VAN DE „PAUWMOLEN" ZO REDEN ZIJ! I - 18 ZATERDAG 29 APRIL 1961 PAGINA 19 Khroesjfsjev„Nou begin ik me thuis le voelen ixm c mm mum TMES TUESDAY FEBRUARY NG KRUPP REQUEST NOT V13T >v.; In het voorjaar van 1936 verscheen in „De Tijd" een politieke prent naar aanlei ding van de Rijksdagverkiezingen in Duitsland. Daar stond boven: „Hitiers va riéténummer". En zij liet dus de dictator zien, die met een voila-gebaar een aantal ge lijkvormige papegaaien toonde aan respectie velijk John Bull, Stalin, Marianne en Musso lini. Deze prent droeg de signatuur van C. Boost en zij betekende zijn eerste bijdrage aan De Tijd en ook aan dit blad. Hij draagt nog steeds bij. En daar mag dus ge sproken worden van een jubileum. Nu ken ik weinig mensen, die zozeer ongeschikt zijn te beantwoorden aan de ge poseerde gewichtigheid, die nog wel eens van „de jubilaris" verwacht wordt, als Char les Boost dat is. Hij jubileert niet, hij kan hoogstens ergens vijfentwintig jaar iets doen of vijfentwintig jaar ergens wezen. In feite betekent dit, dat hét jubileum en vooral het jubelén voorbehouden blijft aan degenen die met hem te maken hebben. En gezien in het licht van die omgekeerde verhouding, is er eigenlijk iedere dag reden tot jubileren. ilii !<u\ Nmiêié-ttumm&r ■¥-y- DE WIELEN Hoe zuinig men met een bepaalde auto onder nagenoeg normale om standigheden kan rij den, blijkt uit de resultaten van de Vijfde Caltex Per formance Test. De auto's reden in totaal 2243 kilo meter, deels over vlakke weg. deels door bergterrein en deels door stadsverkeer. De strafliters, die aan de equipes werden toegekend bijvoorbeeld voor het te laat arriveren bij een tijd- controle zijn in de cijfers verwerkt. De uitslag van de test samengesteld naar formules is reeds gepu bliceerd: deze cijfers geven uitsluitend de benzine-con- sumptie weer. H r-)„" Unnrt de Wegenwacht, de „Pauwmolen" langs de snelweg Rotter- virrps ophïeW n -e f°to), is in het eerste jaar van zijn bestaan een groot hruikpri ri a Jt' Rmm 12.000 maal werd van hieruit hulp geboden aan wegge- i._„, j me} Panne langs de kant stonden en die, via de telefoontoestellen laten bouwen'- hl* asS enti® vroegen. De A.N.W.B. wil nu nog vijftien andere stations rijzen in Vinn eerste daarvan zal, als daartoe vergunning wordt verleend, ver- ook in lipt i Qeslaagde proef met het permanente Wegenwacht-station heeft tie die nn n,ui: an^- grote belangstelling gewekt. Op de wereldverkeersconferen- vo'rt mnrri ",'°f 26 augustus a.s. in Washington wordt gehouden, zal een lijvig rap- telpf ..n Ultgebracht over de Nederlandse ervaringen. Een succes bleken ook de mn rïf' langs de snelwegen. Vooral op afgelegen weggedeelten werd, van deze mogelijkheid druk gebruik gemaakt. Daarom is besloten ook de nieuwe Wegenwacht nesten te omgeven met om de twee kilometer geplaatste „praatpalen". r komt geen Belgische I auto: alle geruchten, .U welke dienaangaande de laatste tijd de ron- 7e hebben gedaan, zijn m T0T"Se taal ontzenuwd door be,1 bestuur van de Belgi- W federatie van auto- en rjifiielindustrie. „Het is on- 7enkbaar," zo zegt ae je- $eratie „dat alleen uit na tionale trots een Belgische auto zou worden gecreeerd °P het moment, waarop zich, meer dan ooit tevo- Ten onmetelijke concentra ties' in de internationale automobielindustrie v?.r' men." In het rapport wyst het federatiebestuur op de grote moeilijkheden, die zelfs autofabrieken van we reldnaam ondervinden. „Om een auto-industrie rendabel te maken," zo wordt ge zegd, „zou de verkoop van 20.000 tot 25.000 eenheden per jaar verzekerd moeten zijn." BMW 700 Citroen 2CV Renault Gordini Panhard Saab V.W. Simca Monaco Fiat 1200 Simca Etoile Volvo Amazon Borgward Isabella Opel Rekord Peugeot 403 Taunus 15 M. Vauxhall Victor Citroen ID 19 Ford Falcon Mercedes 220 SE Ford Zephyr 1 op 22,3 1 op 21,5 1 op 23,6 1 op 23,5 1 op 14,7 1 op 15,9 1 op 13,5 1 op 14,3 1 op 14,4 1 op 16,2 1 op 13,9 1 op 14,8 1 op 14,4 1 op 16,1 1 op 12,5 1 op 15,8 1 op 12,6 1 op 11,2 1 op 10,4 De motorinhoud is toegeno men van 948 cc tot 1147 cc. Voorts is het model voor zien van witte bumpers aan voor- en achterzijde. Een nieuwe versnellingsbak met dichter bij elkaar liggende versnellingen en een hogere achterasverhouding (4.1 op 1) draagt er toe bij de nieu we Triumph tot een snelle wagen te maken. Het in strumentenbord is bekleed met gepolijst hout op ge perst plastic. De zetels voorin kunnen in 72 ver schillende standen worden versteld. E sterkere motor is "et voornaamste ken- m®rk van de zojuist We if^'^toduceerde nieu- Xrjumph Herald 1200. """""""niiininnmnHMiHUHUHHiiiMtiMiHniiiHi,im,nmil,MnnnuiiiiiHinuiiiiiii) De Engelsen zijn boos over een onlangs ver schenen persbericht, waarin staat, dat in Londen (Franse) Dauphines als taxies zouden worden ingezet. Elk land is nu een maal trots op de eigen na tionale automobielindustrie en de Engelsen protesteer den ditmaal zó heftig, als reden de Dauphines letter lijk over de (lange) tenen van de Londenaren. „Ze worden niet gebruikt als taxies, maar als huur-auto's, dat is heel iets anders", zo luidde het commentaar. PIETRO BONIN1 ■leermeester van- prins. Rond het gazon van het buitengoed Oud-Clin- gendaal in Wassenaar stond eind vorige lin een unieke verzame- „jS "raspaarden" hijeen: de h«en,We oollectie Alfa Ro- teur hier door de imp01" Parari uwman en Parqui in Zeer °PSesteld voor een rant te,ect gezelschap aspi- Ee„°Pers. Wage Van de interessantste de Was zonder twijfel Nedepia^v°or het eerst in hieo getoonde Alfa •'erljju 2000 Sprint, een automobiel, die is bedoeld als combinatie van race-wagen en tourwagen. Wie te kennen gaf, dat hij wel interesse had voor deze auto (prijs ruim 25 mille), werd met een zwierig ge baar uitgenodigd in te stap pen. De kleine, maar uiterst vitale chef-instructeur van Alfa, de heer Pietro Bonini, was gaarne bereid de van energie tintelende machine demonstreren. Binnen de stadsgrenzen sukkelde de min- (in de vierde ver- voort"^' d?' bau) gedwee de hiiit"1 maar op Paardekrachf de 133 los, lerwiii p" opgewekt snelheid r?' bij een kilometer ter° reeks 170 handen in "W bl" de te laten zien, di t L °m ook dan feilloos nn wagen blijft liggen. 8 °P de weS Hij kan het zich ntr« wel veroorloven, dezestunA tjes, want Pietro werkt al 45 jaar bi? a Romeo: voor de oorlog „e hij prins Bernhard instruc' tie toen deze een nieuwe Alfa had gekocht en ook koning Michael van Roe menië heeft van hem de geheimen van de Alfa ge leerd. Pietro heeft nu de pensioengerechtigde leeftijd bereikt, maar hij rijdt nog als een jonge kerel. Hij be heerst de auto volkomen, terwijl hij vertelt over zijn leven: het verschrikkelijke ongeluk in 1933, zijn om zwervingen over de gehele wereld, zijn liefde voor de Alfa's. Vitaal babbelen^ brengt hij de auto weer terug naar het park. Auto en coureur blijven daar lummelend staan wachten op de volgende rit. Want ze horen niet hier, maar op de weg. Daar zijn ze beiden voor geboren. T"| innenkort zullen ze hier op de weg verschijnen, drie 5 f—r nieuwe grote „kleintjes" uit Amerika, die ginds als JLJ „compact car" zijn bedoeld, maar die in Europa al- tijd nog een respectabele indruk maken. Bovenste foto toont de nieuwe kleine Oldsmobile. De wagen is 4,78 meter lang en 1,82 meter hoog. Een 3,5 liter s motor levert een vermogen van 157 p.k. Zowel het cy- linderblok als de cylinderkoppen en de zuigers zijn van aluminium, zodat de complete motor slechts 159 kg weegt. 5 De middelste foto toont de nieuwe „compactvan 5 Bilick, die eveneens is uitgerust met een aluminium cy- 5 linderblok. Lengte en breedte van de Buick zijn gelijk aan 3 die van de Oldsmobile. De Buick is echter 48 cm lager (1,34 hoog). °P.de onderste foto de Pont~.dc „Tempest", met als be- "?"7kste nieuwigheid, dat de motor voorin, en de ver- oe achterin is geplaatst. De krachtoverbrenging 5 diamlt door middel van een flexibele as van 1,5 cm transmjr'- Doordat de as naar beneden buigt, komt de Een 3 0 j-ftunnel in het interieur practisch te vervallen. heid van lis T0£or f4 CV1-) Beeft de wagen een topsnel- E kanen betrHi/I-) per uur~ De waSens zijn voor Ameri- panoramisch i s°ber uitgevoerd: de voorruiten zijn 3 bogen". 20nder de vroeger gebruikelijke „elle- ""'"""""""""""""i"""" t f nsnnr1 n /r in Wasseuanll{l R°me0 2000 Sprint, die de vorige week todgen von,- jd. Betoond, is een ruime vier-persoons- voor gefortuneerde liefhebbers, want de prijs bedraagt ruim 25.000 gulden. Bezitters van oude Mor- risjes hebben de afge lopen weken met spanning naar het motornummer van hun wa gen gezocht, toen bekend werd dat de Engelse Morris- fabriek een splinternieuwe wagen aanbood in ruil voor de eerste Morris Minor, die in 1948 van de band liep. Deze „ruil" werd aangebo den toen de miljoenste Mor ris Minor bij de BMC van de band liep. Uit alle hoe ken van de wereld kwamen brieven binnen over de „ware" Minor: de enige ech te „stamvader" van de Mor ris-wagens bleek echter eigendom te zijn van mr. C. Swift, vrachtwagenchauf feur in Sheffield. Beiae par tijen zijn nu gelukkig: mr. Swift rijdt trots rond in zijn nieuwe auto en de BMC laat het oude karretje opknap pen om het als pronkstuk te exposeren. 1\T ederlanders die per E V auto naar Dene- marken gaan, moeten E ej" rekening mee hou- „,"dat de Deense politie- E ®„lwie" «een genadt ken- „e°- Clangs hebben de E agenten instruct! gekre- 3 gen, zeer streng op te tre- 3 den en geen onderscheid te i maken tussen landgenoten 3 en buitenlanders. Bij over- I tredingen worden hoge boe- tes opgelegd, het bedrag 5 wordt o.m. bepaald naar de inanciele draagkracht van de overtreder. Ook wanneer de overtreding van de ver- keersvoorschriften geen on- geval tot gevolg heeft, kan 3 men rekenen op enkele i honderden Deense kronen boete (een kroon is onge- veer 52 cent). Zeer gevoelig S is de politie wanneer het i gaat om overschrijding van de doorlopende witte as- E streep op het midden van i de weg. 5 Wie is Charles Boost? U kent hem in zekere mate uit zijn werk, maar ik wilde dat ik even goed kon tekenen als hij om hem welomlijnd aan u te kunnen voorschotelen. Hij moet caricaturist zijnde een uitermate aanlokkelijk onderwerp voor mers betekende geen grondslag voor een enigszins de caricaturist zijn. En Beel of Drees zouden in aanvaardbaar maatschappelijk bestaan Boost ging - dus voor onderwijzer studeren, behaalde de daar- staat moeten zpn om iets terug te doen. voor passende akte en zelfs de hoofdakte, maar j bleef inmiddels gewoon dóórgaan met tekenen. Hij man t B°ost is een duidelijk waarneembare steide zich voor naar Amsterdam te trekken, daar man met een machtige gestalte, die hem overigens pp^ L„ tp zoeken maar zo dat hii zich op een rilheid tn TeAA Tl AA'? wél^klede lAonSool verde?' z^u kunnen^bekwamen het Het meest oV^Rende aan "h'em Ts het vS' dat hem lief W3S' Ma3r het h°eWe aUemaaI dmgsgewijs gemeten, iets te kleine hoofd. Daarin liggen achter een minieme bril twee ogen verscho- Inmiddels maakte een uitgever zich meester van ten, die u met een merkwaardige mengeling van bem. Hij ging kinderboeken (15 centen ingenaaid, goedhartig berustend begrijpen en van bijna steke- 25 cent ingebonden) illustreren en in 1935 ver lig kritisch onderzoeken aanzien. Charles Boost wil scheen in ,,De Nieuwe Eeuw" zjjn eerste politieke er alles van begrijpen, in het min of meer tol prent over de boekverbranding in Duitsland. In september 1959 bracht Khroesjtsjev een bezoek aan Amerika.... fatalisme neigende besef, dat het hem nimmer zal lukken. Zijn uitweg is de spot, op de eerste plaats de zelfspot. En dat is dan een mooi ding voor iemand, van wie onder meer wordt ver wacht dat hij ai of niet politieke spotprenten zal tekenen. Maar goed. Charles Boost werd in 1907 in Breda as Charles Boost voorbestemd om te gaan tekenen? Men zou het haast zeggen. Zijn vader was tekenleraar: zijn vijf broers en de éne zus tekenden allen. Allemaal, zoals hijzelf, linkshandig. Een collectieve tekendrift, die in dit verband te dénken geeft. Maar toen er in - -Breda door een bioscoop een merkwaardige prijs- geboren, hij doorliep er de H.B.S. en vatte toen vraag werd uitgeschreven, wie nou het beste de JpEan °P -"ï® ,gaan tekenen". Het plan had geve] van het gebouw kon natekenen, werden de hij dus, de middelen niet. Zo maar tekenen im A, 2 here t crisis for us /ed by ing on at the :Iebra- :ience. a link te and I come r their iclaim- lences. f, and man- :bieve-. ■olving owing lethod s," he a THE TWENTY-FIRST PARTY CONGRESS. Revelations by Mr. Khrushchev. —Reproduced from De Tijd," Amsterdam. in verband met het feit, dat hij een van nature begaafd autodidact is. Hij ging goed tekenen, om dat hü het passend achtte om goed te tekenen, hij ging goed over film schrijven, omdat hij kri tisch vernuft nu eenmaal had meegekregen en het geraden achtte het goed te gebruiken. Laat ik terugkeren naar de „levensbeschrijving". Charles Boost ging tóch naar de hoofdstad; dat moet in het najaar van 1933 zijn geweest. Kort daarvoor bezocht hij in de Amster- ®UDJ( damse RAI een filmtentoonsteiling, die „Klank en last beeld" heette. En bij die gelegenheid ontmoette hij A. van Domburg, die er als toonaangevend filmcri ticus natuurlijk ook was. Nu was het zó dat Boost, daarvóór reeds, schriftelijk bezwaar had gemaakt tegen een filmbeschouwing, die Close Up lees Van Domburg had geschreven in „De Gemeen schap". Er volgde dus een gedachtenwisseling, aan het slot waarvan laatstgenoemde had uitgeroepen: 1.~T. „Jij moet naar Amsterdam komen." Boost kwam dus ook naar Amsterdam. Hü ging 2, T schrijven voor een blad dat „Zuiderfilm" heette en r dat later overging naar „Filmfront", waarvan A. van Domburg hoofdredacteur was. In die dagen kreeg Boost dus een perskaart, die hem „een heerlijk machtsgevoel" gaf, en die hem o.m. in Deze prent van C. Boost, destijds gemaakt naar aan- staat stelde om een reportage te schrijven over de leiding van het éénentwintigste partijcongres in de opna™n "De Jantjes"' daarvoor in 1932, was v» hu al in het perswezen verzeild geraakt en ging hij naar Berlijn om er reportages te schrijven over film premières aldaar, in „Filmliga", het blad van Men- no ter Braak, Joris Ivens en Mannus Franken. Maar zijn standplaats was nu wel Amsterdam geworden. En tekenen bleef hij er ook. Onder meer dus in dit blad, zoals u uit de aanvang van dit ar tikel heeft begrepen. De oorlog belette hem zijn activiteit voort te zetten. En er was nadien nog een korte onderbreking. Maar Charles Boost was en is de „politieke tekenaar" van onze krant. En niet alleen dat. eerste en de tweede prijs gewonnen door zijn oude re broers. Charles had óók meegedaan, maar bleef buiten schot. Wat hem oprecht speet, want de prijzen bestonden uit vrjjkaartjes en hjj werd van zijn vroegste jeugd gefascineerd door het feno meen, dat film heet. Wat dan ook meteen maar moet verklaren, dat nü in deze dagen een filmcriticus van naam en taam is, dat hij „voor de film" zitting heeft in de Raad voor de Kunst, en dat hjj voorzitter is van de jury, die straks op het filmfestival in Arnhem de staatsprijs voor filmkunst gaat toeken nen. Charles Boost zegt van zichzelf: „Mijn leven is bepaald door toevalligheden; bijvoorbeeld door mensen, die mij opdrachten kwamen geven." Dit ln november 1939 bracht Molotof een bezoek aan is een zeer eufemistische manier van uitdrukken Berlijn. En dit iras het commentaar van onze poli- tieke tekenaar. Sovjet-Unie, werd overgenomen door de „Times" in Londen. Ch. Boost aan het werk. Charles Boost tekent, schrijft en illustreert RnAVV°AnA rder anderen Carmiggelt en Bomans van tekeningen Men mas %\rh af. doetVScghriiveWrat hUHmet de Smotste vMuositeh doet. Schaver van deze regelen kan wat dit be- trett, enigszins uit eigen ervaring spréken. Hij was renort a tip mfirA" >P f.cllouwon-Du'veland om een ven F,? °ALde, :SAaN daar ter Plaatse te schrij- tek-eninèen vnn ,het artikel tekeningen komen, en hii So a Charles Boost. De tijd echter drong zeggende' tekenaar, van Zierikzee uit op, 'iA 'ïfiï d|J en. dat gezien, kun je dat tekenen?" t-J®. uitslag was verrassend. De tekenin- fifiii-IVjP S nader inzien precies met de werke- UlKneia; met de werkelijkheid, die de schrijver tele- tonisch had doorgegeven dan. Charles Boost is be paald een virtuoos. "aar doorslaggevend is misschien Boost, de tekenaar van „spotprenten". Op 29 maart 1936 verscheen de eerste in ons blad. Er is sinds die tijd zo het een en ander ge- oeurd op deze barre wereld. Er is sindsdien zo het een en ander gebeurd met Charles Boost. Wat. doet ee'J politiek tekenaar eigenlijk? Boost zegt het zo: „Hij simpliceert de situatie, zonder de waarheid geweld aan te doen, althans hij probeert dat te doen. Vroeger lagen die zaken nogal eens in het patheti sche vlak; men bediende zich van symbolen. Maar De eerste prent die Charles Boost on 29 maart John BuU> Marianne, Uncle Sam en zo liggen er n„ Ti ij» li- wel zo'n beetje uit. Van een symbolische illustratie w „ue lijd publiceerde, van een situatie zt)n wij nu gekomen tot een meer huiselijke, ais je wilt meer directe weergave van die situatie." Deze ontwikkeling weerspiegelt zich ook in de manier van tekenen van Charles Boost, u kunt dat zelf aan de hierbij afgedrukte prenten van zijn hand waarnemen. De pathetiek van vroeger ligt uitgedrukt in de meer weelderige Doeve, Jordaan? ma nier van tekenen, die hem toen eigen was. De zakelijke, recht-toe-recht-aan-lijnen zijn die van nu Een politiek tekenaar leeft mee met zijn tijd; moét meeleven met zyn tijd. Dat is zijn bestaan. Maar er zijn er enkelen, die overeind blijven en die zich dus onderscheiden van de rest door een persoon- lijke, moeizaam veroverde, eigen stijl. Tot dezulken behoort Charles Boost. Hij is een tekenaar van al lure. De stpl echter is de mens. Charles Boost is een onkreukbaar man, die iedere dag weeraan met zpn neus gedrukt wordt op de werkelijkheid-die-hem- met-hgt; op zekerheden, die geen zekerheden zijn. Maar er is, geloof ik, dan ook niets waaraan hij zo'n hekel heeft als aan een loos zeker- heidsvertoon, dat altijd uitmondt in een even ioos vertoon van macht. Hij is gevoelig ge noeg om daar bezwaar tegen te hebben, en rede lijk genoeg om te aanvaarden, dat het niet an ders schijnt te kunnen. Hij wérkt tekent en schrijft vanuit dat innerlijke onrust veroorza kende besef. Hij berust én kritiseert tegelijk. Mis schien is dat één van de redenen, waarom wij, bij onze krant, zo blij zijn dat hü met ons wil mee werken. HERMAN HOEHUIZEN

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1961 | | pagina 19