Padre Pio wordt tegen kwalijke aanhang in bescherming genomen Populaire verhalen over paranormale begaafdheid -Interessante studie over: BIJBEL EN KOBAN Basis voor een gesprek Ruimtevaarder wil naar de maan de Columbus van de ruimte GEEN TWIJFEL AAN 7,TIN ORTHODOXIE EN OPRECHTHEID Fabrikant biedt een leger aan Visseizoen nadert ZATERDAG MEI 1961 PAGINA 17 (Van onze Romeinse correspondent) Padre Pio da Pietrelcina O.F.M. Cap. wordt volgende maand 75 jaar. Hij heeft de naam een wonderdoener te zijn en het volk noemt hem een „santone", een grote heilige. Niemand twijfelt aan de or thodoxie van Padre Pio, aan zijn op rechtheid en aan zijn apostolaat, dat van de biechtstoel, acht en meer Uur per dag. Zelfs niet het Heilig Officie. Maar over zijn gave van voorspellingen, helderziendheid, bi locatie, over zijn wonderen en zijn Stigmata gaat het officiële oordeel niet verder dan „paranormaal". Of- Schoon (naar ons beste weten) nooit een priester gestigmatiseerd werd, maakte dit op een zijner onderzoe kers, de beroemde medicus en psy choloog prof. Agostino Gemelli O.F.M., wetenschappelijk weinig in druk. Stigmatisering kan een hyste- rieverschijnsel zijn. Rome heeft een tijd lang de vreemde dingen van Padre Pio en meer nog de belang- t™Uinf Van buiten daarvoor gewan- 1933 r>öat duurde van 1924 tot schaduwes^fk wil zeker niet in,de wonderbare w,at God met het slechts de geloviL maar Zij Wl1 doen houden voof" ean °Pen komt en voor wat van Go^ komt. De Kerk is dneletvi. van God het valse wonder" (KardinaalVta" viani, II Baluardo). aal otta" (Van een medewerker) Tijdens de rumoerige dagen van januari 1945 meldde zich bij de in Beieren gelegerde Amerikanen een vriendelijke, welbe spraakte jongeman, die beweerde Wernher von Braun te zijn. Aanvankelijk wilde men hem niet geloven, maar weldra bleek, dat hij de waarheid sprak. Hij was de man waarvan een Amerikaans gene raal had beweerd: „Arresteer tegen elke prijs Von Braun; hij is de gevaarlijkste man ter wereld!" Vóór het bezoek van de apostolisch vmtator werden allerlei intriges geweven rondom de samenstelling van de lV*te" ™et Unpen voor Padre Pio. Er lvaren aparte lijsten voor mannen en uwen. Een groepje vrouwen, die haar kans afwachten om te worden ingeschreven. geen omstandigheden gestoord wilde worden, riep woedend de schildwacht op net matje, maar de man had nie- man doorgelaten. Intussen was de spanning gebroken. Iets in de hele ge schiedenis bleef de generaal duister. Toen hij na de oorlog over Padre Pio hoorde spreken is hij poolshoogte gaan nemen in San Giovanni Rotondo. Hij was in burger, maar zelfs een ge neraal in civiel werd toen niet bij de pater toegelaten op medisch bevel. De gardiaan stond hem echter toe zich in een hoek van de gang op te stellen, iiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiih iiiiiiiiiiiiiimiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHimiiiimii waar het convent langs zou komen na de refter. Onder de barrevoeters her kende de generaal zijn nachtelijke be zoeker. Padre Pio keek hem aan. lach te en stak de vinger naar hem uit met een gebaar: „Dat was maar op het nippertje". Mgr. Damiani, vicaris-generaal van Salto (Uruguay) bezocht Padre Pio en wilde voor de rest van zijn leven in San Gio vanni Rotondo blijven. Maar Padre Pio zei: „Neen, uw plaats is in uw dio cees". Toen vroeg mgr. Damiani: „Be loof me dan me bij te staan in het uur van mijn dood." Na een ogenblik ant woordde Padre Pio: „Goéd, ik beloof het." In 1941 vierde de aartsbisschop van Salto een feest en er waren veel bis schoppen gekomen, onder wie de Ka pucijner aartsbisschop van Montevideo, Vanaf 1931 mocht Padre Pio niet •neer biecht horen en niet meer in het openbaar de H. Mis lezen. Toen keer- 3? het getij, nadat het Rome duidelijk was geworden, dat er geen bedrog m ^elke vorm ook in het spel was. Sinds- j,len verspreidde Padre Pio's naam *ich snel, ook buiten Italië's grenzen. 'aatjes en foto's van de Kapucijn zpn bij honderdduizenden in omloop, déi ®2?niK hand schreef eronder „Pa- Vlo, bidt voor ons". klinkt vreemd, het lijkt een i'endr pre~cati°nisatie. Maar als een e waar is van wat over hem ge- geia e? is en niet> wat vrÜ gere- 8ekrJ? eurt, op de Index is terecht- Haieó10"' dan stellen zijn „paranor- goacht ^'genschappen hem in staat on- Uct tp de afstand met mensen in con- vr-rce «omen om hen te helpen. In hoe- Pen, Jhin gebed wonderen kan afroe- ^er'k n WÜ in het voetspoor van de 'n het midden. If't Ajk1 biografie van Padre Pio ver- 1 del Fante, dat in de oorlog ®rd iytvliegtuig in brand geschoten sPtOiiP °en de situatie hopeloos werd, *}'et de vlieger. Zijn parachute ging {Jaar i?en en hij viel als een potlood {Jam eneden. Toen pakte een monnik de. in,??! en droeg hem naar de aar- 'hlpre_ .s vertelde hij deze wonderlijke re Pi„e' Z«n .moeder zei: Dat is Pa leden g®weest. Ik heb zoveel voor je aPUciïli Toen zjj hem een foto van de v'l: Dat zien rieP de jonge vlieger et kink Is zelfde man. Hij is naar Nagaan in ®an Giovanni Rotondo {'Uet «,n0m. Pa,dre Pio te bedanken. Iderin as •me.t de eerste keer, zei deze. vbegtiiio 30 '|e' dat boven Monastir je Veilig ,wer,d getroffen. Ik liet het Mari» w?n' Het was waar. {:ral v^Wmowska schrijft in haar „Le baanse pfno fA Pio", dat de Ita- tegenslaf aa ij ^orna na een grote raakte velde in een zenuwcrisis "taken ^r,80/1 0 aan z«n 'even wilde Scheen aangemeld te zjjn ver- Zei: Knm m°nnik m zijn kwartier en iiV,"waarnfeh«raal' "iet van die on- lie orrw u verdween. Cadorna, orders gegeven had, dat hij onder mgr. Barbièri, de riekardinaal. vl ,L. oord'ge Cu" Barbierl uit bed gek?ont mgr- bekende ordebroederY»n„ hem °.?- deur en vroeg hem terstond Vh»r Damiani te komen, die stervend ™ls De aartsbisschop vond mar n» in een hevige aanval VHn^ngfnTole toris. Nadat hh bediend was, stier? hii sereen. Op het nachtkastje vond men een papiertje, waarop In potlood met bevende hand geschreven stond „pa_ dre Pio is gekomen Verhalen van deze aard zijn legio, nl ziin zii in WGZGn bykonistig. Want het apostolaat van Padre Pio lijkt op dat van de Pastoor van Ars: in en bul ten de biechtstoel, maar vooral m de biechtstoel, de mensen tot God bren- geSan Giovanni Rotondo een bergdorp- je in een der armste geb'eden vba" Zuid-Oost Italië, is sinds lang een be devaartsoord. Personen uit alle schappelijke groeperingen en uit landen treft men er ddgeljjks aan. u komen biechten en om raad vragen- Van heinde en ver stromen giften Din- nen, als „intenties" voor Padre rio. In 1940 is deze begonnen met de bouw van een ziekenhuis, dat hij „Huis tot verlichting van het lijden" noemde. Thans heeft San Giovanni Rotondo een der best ingerichte hospitalen van Ita lië en Europa. Paus Pius XII hief for meel de gelofte van armoede voor Pa dre Pio op en wei in zoverre, dat hij zelf de beheerder van zijn ziekenhuis en andere stichtingen kon zijn. at grote opschudding in Italië veroorzaakte, was het feit, dat onlangs het Vatikaan een apos tolisch visitator, in de persoon van mgr. Maccari, naar S. Giovanni Rotondo gezonden heeft. Al eerdei was uitgelekt en had men van bedevaart gangers vernomen, dat op de goede grond aldaar ook het onkruid welig groeide. Nu is het ieders ervaring, dat een religieus centrum een drukke markt uitlokt van allerhande snuiste rijen en tegen de kultus aanhangende dingen, waarover het oordeel kan lui- Padre Pio voor het altaar in San Giovanni Rotondo. den van „simpel" en ..lacbwekkend" tot „ergernisgevend °Pk Hon rra (nieuwe) kerk van S. Maria delle Gra zie bloeide de handel. Maar als met kippenbloed bestre ken lappen voor duur geld worden verkocht als „relikwieën" van Pa dre Pio's stigmata en als „wonder doende" stukjes stof in de handel ko men, die afkomstig zouden zyn van zjjn pij, van het kussen waarop hij geknield heeft of wat dan ook, dan duidt dat op hysterie; het is bedrog en virtueel simonie. In S. Giovanni staan thans zeven luxe hotels, een kolonie weekendhuisjes en kleine vil la's en er is een levendig pension- bedrijf. Bericht wordt, dat een dier hotels is gebouwd met het geld, dat iemand bestemd had voor het oprich ten van een huis voor ongelukkige kinderen. Naar verluidt zou ook het geldelijk beheer van het hospitaal te wensen overlaten en men zou voor het opnemen van zieken meer naar de verzekeringspolis of de vooruit te betalen sommen kijken, dan Padre Pio's caritatieve bedoeling was. Het is verder bekend, dat de laatste tijd vele mensen van S. Giovanni te rugkwamen met ernstige klachten zo niet met een afkeer van het „hele' ge doe" daar. Padre Pio wordt oud en zijn gezond heid is wankel. Daarvai heeft een kliek bigotte vrouwen, die zich „be voorrechte dochters" noemen, gebruik gemaakt om Padre Pio in te spinnen. Zij vechten als duivelinnen om in het gedrang, dat 's morgens om twee uur begint, het eerst de kerk binnen te kunnen komen, als die om vijf minuten voor vijf open gaat voor Padre Pio's Mis. Zjj hebben „rechtens" de eerste plaatsen in de kerk op met ijzeren ket tingen vastgelegde kussens Zij schij nen relikwieën te produceren en hou den de wachtlijsten bij der biechtelin gen. Mgr Maccari heeft ontdekt, dat er zeer vreemde zaken in S. Giovanni ge beuren een mengsel van middeleeuws fanatisme en geslepen handelsgeest. Het komt geregeld voor, dat biechte- lingen weken moeten wachten, voor zij aan de beurt komen. En omdat, zoals overal in Italië „opstaan, plaats ver gaan" is, vaart het hotel- en pension wezen er goed bij. Maar als men de „bevoorrechte dochters" een fraaie som in de hand frommelt, dan schiet de naam van de mildè gever als een raket omhoog op de wachtlijst. Aan het station in Foggia liggen al handige jongens op de loer. Voor goed geld garanderen zij u een comfortabe le plaats op de biechtlijst. Geld ver dienen aan pelgrims is een oeroude zaak in S. Giovanni: in de verre Oud heid was op de Monte Gargano een orakel van Apollo. Later, gekerstend, kwam er een bedevaartsoord ter ere van de aartsengel Michaël, dat eeuwen lang befaamd was. Nu deze devotie te ruggelopen is, biedt de „Burcht van het gebed" van Padre Pio nieuwe mo gelijkheden. Thans heeft Rome paal en perk gesteld. Er zijn maatregelen genomen voor fS" aider financieel beheer en Padre „7;° ,)y.erd van zijn desbetreffende <-er- ingen ,?ntslagen. Het generalaat wordt ™tC!nen heeft, naar gezegd van li. rf Je provinciale bestuurders zen der hmel<°V0r%0plaatst' de prij' le o-phniirieJr j worden onder contro le gehouden, de marskramer» op de piazza voor de S. Maria delle Grazie is weggevaagd. Zelfs de kussens de? „bevoorrechte dochters" zito mèt de voorrechten verdwenen. Voor het al taar is een hek aangebracht, Er valt in onze tijd een toenemende belangstelling voor de grote we reldreligies te constateren. Het aantal boeken, dat daaraan gewijd is, mag reeds vrij aanzienlijk heten. De reden van dit opvallend verschijnsel ligt ongetwijfeld in de groeiende openheid van het menselijk denken, wat niet wei nig in de hand wordt gewerkt door de moderne communicatiemiddelen. Ander zijds moet ook rekening worden gehou den met het feit, dat sommige van deze wereldgodsdiensten een nieuwe missio naire activiteit aan de dag leggen. Dat geldt in het bijzonder voor het Moham medanisme. De laatste jaren zijn er in Europa verschillende missiecentra gesticht, die zich ten doel stellen de Islam bekend te maken door woord en geschrift en, zo mogelijk, nieuwe aanhangers te win nen Nog niet lang geleden is er in ons land een volledige Nederlandse verta ling van de Koran uitgekomen, waar aan grote zorg is besteed. Voor het stren ge monotheïsme van de volgelingen van Mohammed hebben de theologen grote belangstelling. Eli dit te meer, daar er opvallende aanknopingspunten bestaan tussen Bijbel en Koran. De Franse Dominicaan Jacques Jo- mier heeft deze punten van overeen komst tot uitgangspunt gekozen voor een interessante studie, die, hoewel zij voor alsnog niet tot definitieve resultaten leid. toch zeer waardevol is als pionierswerk, dat een duidelijk inzicht geeft in de moeilijkheden, waarmee een vergelijking tussen Christendom en Islam ons con fronteert. Zijn boek, dat een bescheiden omvang heeft (125 blz.l, is vrij behoor lijk vertaald, al verraadt de Nederland se tekst herhaaldelijk zijn Franse oor sprong. Jomier verklaart eerst wat de Koran eigenlijk is, waarbij hjj de nadruk legt op het feit, dat de prediking van de Koran maar twintig jaar heeft geduurd en in één enkel boekwerk verzameld is. Met de dood van Mohammed is de lange reeks van profeten definitief afge sloten. De Koran (is prediking) is het geheel van Gods tussenkomst in de da den en ondernemingen van de nieuwe ge meenschap, die Mohammed stichtte; bovendien is hij een dispuut met de hei denen, Joden en Christenen, terwijl hij de eenheid en de transcendentie van God en het geloof aan het laatste oordeel predikt. Volgens de Islam heeft Mohammed van God een wereldzending gekregen; als laatste der profeten wordt hij tot de hele mensheid gezonden. De Moham medaanse traditie leert, dat de Islam een godsdienstige houding is, door God in de harten der mensen gegrift vanaf de eerste dag der schepping. Adam, Noë, Abraham, Mozes, Jesus en Mo hammed beleden hetzelfde geloof. Al leen de wetgevingen verschilden, al naar gelang van de tijdsbehoeften; de éne, ware godsdienst was steeds dezelfde. De Islam vervangt alle voorafgaande wetgevingen: dc Joodse en Christelijke wetgeving worden derhalve als afge daan beschouwd. De Koran bedoelt dan ook, minstens impliciet, de verovering van de wereld; hii ziet de wereldgeschie denis onder de beheersing van één gods dienst. Mohammed is de enige, die met een universele opdracht belast werd Het wachten is nu niet meer op een nieuwe profeet, maar op het laatste oordeel. Herhaaldelijk beroept de Koran zich op de Bijbel; veel onderwerpen, gedach ten en verhalen uit de H. Schrift komen erin voor. Bijna altijd echter hebben deze een andere betekenis dan in de Bijbel. Aan de vergelijking van die overeen komsten is het grootste deel van Jo- mier's boek gewijd. Hoe lovend de Ko ran ook over de Bijbel spreekt, dat sluit nog niet in dat de Mohammedaan hem ook leest. Hjj gelooft eerder, dat de Jo den de Bijt 1 hebben vervalst. Het voornaamste kenmerk van de Ko ran is zijn volstrekte monotheïsme Van een drieëne God echter wil hij niet we ten. De wederopstanding der lichamen is een dogma van de Islam evenals de beloning naar de werken, maar hjj blijft binnen de grenzen van een essentieel na tuurlijke godsdienst, die elke deelne ming, door de genade, aan het leven van God verwerpt. Bijzondere aandacht heeft de Koran voor Maria, de Moeder van Jesus, de enige vrouw, die met name wprdt ge noemd. Zij is maagd gebleven. „God heeft U uitverkoren en gezuiverd", wordt van haar gezegd (III, 37, 42) „Hij heeft U uitverkoren boven (alle) vrouwen van deze aarde." Alleen Jesus en Maria zijn niet door „de Satan geraakt", maar men dient hierbij te bedenken, dat Is lam geen dogma van de erfzonde kent en dat de Koran op het stuk van Ma ria's zuiverheid niet de conceptie, maar de geboorte op het oog heeft. Alleen van Jesus wordt over een We derkeer gesproken, maar dan als teken voor een tijdperk van totale vrede. Hij is echter „louter schepsel". Van een mysterie van de Menswording wil men niet horen. De ondubbelzinnige eenheid van God en Diens transcendentie is zeer scherp gescheiden van de schepselen. Waar de Koran van een „Drietal" spreekt zijn Allah, Jesus en Maria be doeld, niet de H. Drieëenheid van de Orthodoxe Christenen. Het kruis speelt geen enkele rol in de Islam, daar dit niet past in de lijn van het heil. zoals de Koran het ziet. Behalve dat de Koran een sterk apolo getische inslag heeft, bevat hij ook tal rijke polemische passages tegen heide nen, Joden en Christenen. Hij discus sieert en argumenteert over de eenheid van God. Als wetgevend boek telt hij talloze voorschriften, die het sociale le ven van de oorspronkelijke Mohamme daanse gemeenschap regelen. In de Openbaring van Gods Mysterie, waar in de Islam geen evolutie erkent, spreekt de Koran het laatste woord. Opvallend is de hoge waardering voor z»n literaire vorm. De Koran zelf wordt de Mohammedanen in zijn onnavolg baar artistieke vorm voor ogen gehou den als „het" grote wonder, dat de waarachtigheid van de Mohammedaan se profetie bevestigt. Jomier legt in zijn beschouwing over de Koran veel nadruk op de zeer uiteen lopende verklaringen der verschillende commentatoren. Waaruit volgt, dat het zeer moeilijk is vast te stellen, wat be paalde en niet weinige teksten nu precies bedoelen. Het schijnt wel vast te staan, dat nóg zo christelijk klinken de passages zeker niet die zin hebben, welke de Christenen daaraan geven. Werkelijke overeenkomst tussen Chris tenen en Mohammedanen is er eigenlijk alleen maar in beider eerbied voor de ene en ware God, ofschoon er groot verschil is in het eigenlijke Godsbegrip. Zo het ooit tot een gesprek tussen bei de godsdiensten mocht komen, zal de kwestie van de authenticiteit van de Bijbel een van de belangrijkste dis cussiepunten uitmaken. Jomier heeft zijn boekje zeer irenisch geschreven, zonder onverantwoorde verwachtingen te wekken. Wie het aandachtig bestudeert zal een goed in zicht verwerven in de waarlijk niet ge ringe moeilijkheden, die een godsdienst gesprek tussen Christenen en Moham medanen meebrengt. Dat zal voorlopig echter wel beperkt moeten blijven tot werkelijk deskundigen. Intussen is het zeker van belang, dat anderen zich op de hoogte stellen van de eigenlijke stand van zaken. De studie van P. Jomier is daarvoor zeer geschikt. Het boekje is uitgekomen bij de firma J. J. Romen en Zonen te Roermond. L. AMSTERDDAM, 18 mei De eerste juni, de dag die sportief vissend Ne derland uit de ijzeren greep van het ge sloten seizoen zal bevrijden, werpt reeds wekenlang zijn schaduwen voor uit. De talrijke hengelsportzaken kun nen de drukte amper aan. Natuurlijk worden er veel hengels en molens in revisie gegeven, maar verblijdend is ook, aldus een onzer zegsmannen, dat het hengelaarslegioen zich door een goed gerichte propaganda steeds meer uitbreidt. Juist deze nieuwkomers zijn bijzonder welkom, omdat z» zich van een complete visuitrusting moeten voor zien. De Kerk moet voorzichtig zijn met naai maatregelen. Een al te rigoreus ingrijpen, op zich zelf gewettigd, kan hiel een formele volksopstand veroor zaken. Ais anecdotische kanttekening ver melden wij, dat een heetgebakerde in dustrieel uit het Noorden, een groot vereerder van Padre Pio, de bevolking van S Giovanni Rotondo een formeel bewapend leger van duizend man heeft aangeboden, voor het 8aval "ze Pa- dre Pio zouden overplaatsen. Rome is verstandig geweest. Het heeft Padre Pio gevraagd zich meer terug te trekken. Met Pasen droeg met hij, maar de gardiaan de plechtige Mis op. Men heeft de oude man niets ver weten, hij staat boven elke verdenking. Hel gaat om de fanatieken onder zijn volgelingen en om de „sjacheraars in de tempelhof". WERNHER VON BRAUN, Op dat historisch moment was Wernher von Braun 32 jaar oud. Hij werd geboren op 23 maart 1912 in de Oostpruisische provincie Posen ais zoon van de welgestelde Freiherr Magnus von Braun. Wernher's moeder was een enthou siast amateursterrenkundige en z» werd hierin al spoedig door haar zoon nagevolgd De jonge Von Braun werd echter b» zjjn studie al gauw gehandi capt door zjjn gebrek aan wiskundige kennis. Hjj ging inzien, dat hjj het met zjjn povere mathematische onderlegd heid niet ver zou kunnen brengen. Voor al zjjn eerste kennismaking met Oberth's boek „Die Rakete zu den Pla- netenraumen" bracht hem tot dit be sef. Van toen af wierp hp zich met on- geuende jjver op alles wat met wiskun de te maken had. Weldra had hjj zich in dit opzicht zo bekwaamd, dat hjj zelfs mocht invallen als er op school een wiskunde-leraar afwezig was. In 1930, 18 jaar oud, Jeed hjj eind examen middelbare school en verhuls- de naar de Technische Hoehschule in Charlottenburg. Tegeljjkertpd ging hjj praktjjk opdoen bjj het Borsig-concern in Berljjn. In deze tjjd hield hjj zich al ernstig bezig met het bestuderen van ruimtevaartproblemen. Al gauw sloot hjj zich aan bjj een groepje raketen thousiasten, dat een proefterrein had te Reinickendorf. Hier kwam hjj in contact met prof. dr. Becker en Ir. W. Dornberger, die beiden werkzaam wa ren op het Bewapeningsbureau Op hun advies ging Von Braun studeren aan de Berlpnse universiteit en tegelijker tijd werken te Kummersdorf, waar het leger raketproefterreinen had. Enkele jaren later promoveerde hjj op een proefschrift getiteld „Problemen rond vloeistofraketten". Wernher von Braun en echtgenote. Von Braun en de V-2 In 1933 startten Von Braun en zjjn medewerkers te Kummersdorf op be vel van de legerleiding de ontwikke ling van de A-serie, waarvan het vierde type (de A-4) later bekend en berucht zou worden als de V-2. In december bereikten de eerste raketten een hoog te van twee kilometer. Tezelfdertijd kreeg Von Braun de leiding over de afdeling West van het raketproefsta tion. Al spoedig bleek, dat het terrein te klein werd. Men vond een zeer ge schikte plaats op het nabjj de Oder- monding gelegen eiland Usedom. De basis werd latei bekend onder de naam van het nabij Usedom gelegen plaatsje Peenemünde. In november 1936 kwa men de nieuwe lanceerplaatsen gereed Op 3 oktober 1942 had hier de eerste geslaagde A-4 start plaats. Bjjzonder snel waren de vorderingen niet, want Peenemünde ondervond van regerings zijde maar weinig steun. In deze toestand kwam verande ring toen in juli 1943 Von Braun en Dornberger bjj Hitier werden ontbo den. Hjj informeerde naar de vorde ringen met de A-4 en liet daarop zjjn „Vergeltungswaffe" weer plaatsen op de Ijjst van dringende objecten. Ei werden nu per dag ruim dertig A-4 raketten afgevuurd, wat nog sterk acjiterbleef bjj de els, zeventig V-2's per dag te lanceren. Vooral na een zwaar, door de Engelsen op 17 augus tus uitgevoerd, bombardement werd de afvuurcapaciteit van de basis ern stig verkleind. 735 technici en aan verwanten vonden hierbij de dood. Von Braun ontkwam echter. Zijn le ven hing echter opnieuw aan een zij den draad in maart 1944, ditmaal door zjjn eigen schuld. Hjj had er zich wel eens over uitge laten, dat al dat gedoe met die mili taire raketten hem niet beviel. Wat hjj wilde was een raket rond de maan te sturen. Over zoiets kon men in Hitler's Duitsland beter zjjn mond houden. Von Braun werd door de S.S. gearresteerd wegens vermoede sabotage van het A-4 program. Gelukkig slaagde de handige Dornberger er nog op het nip pertje in zjjn beschermeling vrjj te plei ten. In de vroege avond van de achtste september 1944 viel de eerste, in Was senaar gelanceerde V-2 op Londen. En geland zou nog een bombardement van drieënveertighonderd van deze raketten te doorstaan krjjgeii. Een gelukkige omstandigheid was, dat de Duitsers nog .liet de beschikking hadden over atoombommen, want dan zou de ramp niet te overzien zjjn geweest. Maar nu waren de V-2's slechts de laatste stuip trekkingen van een land, dat de oorlog verliezen ging. Weldra ging Duitsland dan ook door de knieën. Nog luist op tjjd wisten Von Braun en jen aantal leden van zjjn stal de Russen te ontvluchten, die ijverig bezig waren grote hoeveelheden technici en materiaal goedschiks dan wel kwaad schiks naar hun land te transporteren. Zjj namen de wijk naar het Westen en meldden zich bjj de Amerikanen. Een maand later waren Von Braun en de zij nen te werk gesteld te White Sands Proving Grounds in New Mexico. Men begon daar met de montage en de ver betering van een honderdtal meege brachte A-4 raketten. Tachtig procent van alle materiaal en technici was de Russen in handen gevallen Respekt en wantrouwen In 1947 trad Von Braun in het huwe lijk met zjjn achternicht Maria von Quistorp. Het huwelijk werd gesloten te Landshut in Beieren. Het huis waar het jonge paar gedurende de enkele da gen van Von Braun's verblijf vertoef de stond onder zware bewaking van met mitrailleurs bewapende soldaten en leden van de Amerikaanse veilig heidsdienst. Zo gauw de feestelijkhe den achter de rug waren, werden Von Braun en zjjn vrouw veilig beschermd op transport gesteld naar de V.S. De Amerikanen wilden hun -ivalen aan de andere kant van het IJzeren Gordjjn liever niet de gelegenheid geven hun vakbekwaamheid in het geruisloos ont voeren van wetenschapsmensen te de monstreren. Von Braun slaagde er op 24 februari 1949 in een combinatie van een wau- Corporai en een V-2 .in feite de eer®~ tweetrapsraket) een hoogte te doen be reiken van 400 km. Hiermee werd de eerste .tap in de ruimte gezet, maar dat bleef voorlopig het maximum. Lan ge tijd maakten ue Amerikanen zich niet erg druk om geleide raketten, deels uit gebrek aan belangstelling voor deze wapens, deels door een zeker superio riteitsgevoel en een onwankelbaar ver trouwen in de eigen militaire macht. In 1050 werd de taak van Von Braun en zjjn medewerkers dan ook als ge ëindigd beschouwd. Na enige tjjd kwamen er echter in lichtingen binnen die er op wezen dat de Russen zich zeer serieus bezig hielden met geleide projectielen. Daarop nam de activiteit weer enigs zins toe. In 1955 werd Von Braun di recteur van Redstone Arsenal van het leger in Alabama, en tegelijkertijd werd hjj genaturaliseerd. Van dat jaar dateert het feitelijke begin van de ruimtevaartontwikkeling in de V.S. Von Braun heeft zich gedurende de daaropvolgende jaren doen ken nen als een onverbiddelijke doorzet ter, die vele moeilijkheden voorzag, waarvoor anderen blind waren, zoals de opmars van de Russische ruimte techniek. Al betrof zijn werk dan in de eerste plaats de defensie, steeds hield hjj het grote doel voor ogen: De bemande ruimtevaart. Op het ruimtevaartcongres 1958 in Amster dam gaf hjj te kermen: „Het meest tragisch moment van mjjn leven was toen de eerste V-2 werd afgeschoten. Ze had op de maan gericht moeten zjjn. Nationaliteiten zjjn belachelijk. In de ruimte zjjn geen nationalitei ten." De Amerikanen hebben Von Braun gedurende lange tjjd met een menge ling van respect en wantrouwen beke ken. Dat is wel begrijpelijk. Minder be grijpelijk is echter, dat ze hem zolang belet hebben een behoorlijke rol in de ontwikkeling van de ruimtevaart te spelen, wat toch alleen maar in hun eigen voordeel kon zjjn. Zo werd bij voorbeeld het officiële Amerikaanse sa tellietprogram aan de marine toegewe zen, en niet aan Von Braun, die voor het leger werkte. Het is o.m. aan deze omstandigheid te wijten, dat de Ame rikanen pas na de Russen met een kunstmaan konden komen. Von Braun moest machteloos toezien, hoe de ma rine enorme bedragen spendeerde aan de Vanguards, raketten die vol zaten met kinderziekten. Tenslotte kreeg Von Braun direct na de vierde oktober 1957 toen nog opdracht met de hem ter be schikking staande middelen een satel liet te lanceren. Daarin slaagde hjj met zjjn betrouwbare Juplter-raketten al op 31 januari van het volgende jaar. Von Braun naar de maan Inmiddels heelt Von Braun een nieu we 'roef in handen om de achterstand op de Russen in te halen: Zjjn machtige Saturnusraket die op het ogenblik in aanbouw is, zal 60 m hoog worden. Ze wordt uitgerust met acht (zeer be trouwbare) Jupiter-motoren. die teza men een stuwkracht van bjjna 700 ton zullen hebben. Von Braun is vastbeslo ten met "Aze „Saturnus" zelf een reis naar de maan te maken. Dit bewijst dat hjj niettegenstaande zjjn bjjna vjjf- tlg jaren aan enthousiasme en durf al lerminst heeft ingeboet. Zjjn oude ide aal is hem oog steeds bijgebleven, on danks het feit dat hij heel wat heeft moeten verduren en om zjjn plannen ook ontelbare malen is uitgelachen. regenwoordig gaan wjj b°e_ langer noe meer inzien dat hjj, wat zijn voor- spellingen betreft, waarschijnlijk in het gelijk gesteld zal worden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1961 | | pagina 17