San Bias Eilanden: snachts verboden voor blanken Vrouwen met lange neuzen vindt men er het mooist Vorming van arbeiders in onderontwikkelde landen K D commentaar Liefde voor de natuur Pinksteren CURIEUSE EILANDJES BIJ PANAMA Geen geldmaar wel kokosnoten altijd mee op reis Bandrecorder biedt onbekende mogelijkheden aan blinden Dr. M. J. Prinsen overhandigt de eerste van een aantal van dertig Opheffing aan geestelijk pauperisme dringend noodzakelijk BEZINNING OP WERELDCONGRES Intellectuelen teleurgesteld Moeder zet haar dochter in bruidshemd Technische hulpmiddelen Vrouw brengt haar baby om het leven Tien maanden geëist ™.'ch'8ed"" Bij botsing gedood SCHAEPMAN'S lakken Rinke Tolman ZATERDAG' 20 MEI 1961 f AGINA 5 .EUROPOORT" DÉR EUROPÈSE BELEGGING YANTUPU, Panama, 20 mei (U.P.I.) Onder de kust van Panama ligt een vrij onbekende eilandengroep, de San Bias Eilan den, waarvan er niet minder dan 365 zijn. Sommige van die eiland jes zijn niet groter dan een paar tennisbanen bij elkaar en een daarvan is Yantupu: 200 meter lang en honderd meter breed. De Indianen op dit eilandje (er zijn er ongeveer honderd) hebben veelal namen van Amerikaanse filmsterren. Dat is een overblijf sel uit de oorlog, toen vele van die inboorlingen naar het vaste land gingen om er voor het Amerikaanse leger te werken. Hun eigen namen waren zo onuit spreekbaar (zoals bij voorbeeld Equainyhgueynah), dat zij al spoedig werden omgedoopt. Uitstel belastingverlaging Kamerfractie K.V.P. om interventie verzocht Liturgische weekkalender WmmrnmmM Besthermen verfraaien In Kerk en Christendom leeft in onze dagen een diep besef van verantwoordelijkheid voor de we reld, die, zoals Paus Pius XII het uitdrukte, weer van de grond af moet worden opgebouwd. De waar dering voor menselijke en goddelijke baarden heeft een dusdanig diepte punt bereikt, dat nog slechts een ra dicale vernieuwing in staat is het af rijden naar volledige geestelijke en torele decadentie te voorkomen en de mensheid het verloren begrip voor eigen waardigheid terug te schenken. God waakt echter over ,,Zijn" we- teld. Daarom heeft Zijn Geest langza merhand in de Christenen het on weerstaanbaar verlangen naar her stel en eenheid gewekt om hen zo rijp te maken met nieuwe overtuiging en Vereende krachten de enige heilsmo- gelijkheid, die ons in Christus geschon ken is, aan de wereld te verkondi- Aan deze werking van Gods Geest danken de reformatorische Christenen hun steeds krachtiger wordend stre ven naar onderlinge eenheid, de ur- thodoxen het groeiend heimwee na hen. van wie zij gescheiden zijn, en de Kerk van Christus het toenemend besef alles in het werk te moeten stel len om het einde te bespoedigen van de noodlottige verdeeldheid der ge hele Christenheid. Om die reden heeft Paus Joanne- XXIII een Algemeen Concilie uitgeschreven, dat zich ech ter vóór alles zal bezig houden met het gehoorzaam toetsen, volgen en vastleggen van de nieuwe inzichten, die in de Kerk onmiskenbaar gewekt lijn door de leiding van de H. Geest. Dat deze machtige beweging, die de hele Christenheid beroert, het werk is van de H. Geest, lijdt niet de min ste twijfel. Daarom spoort de Paus ook alle gelovigen met aandrang aan door vurig en volhardend gebed er aan mede te werken het Concilie tot een nieuw Pinksteren te maken, dat de Kerk in staat stelt de huidige we- teld tegemoet te treden met eenzelf de ijver -n eenzelfde vuur als de Apostelen bezielde op de morgen, toen zij voor het eerst gesterkt wa len met „kracht uit den hoge". Deze oproep van Paus Joannes Veronderstelt echter, dat wij besef fen, hoezeer wij in alles afhankelijk zijn van degenade van de H. Geest, dat wij tenminste iets vermoeden van Zijn als wij het zo mogen zeggen - alomvattende „functie m de godde- "fke heilseconomie. Tussen de He melvaart en Wederkomst van Chris es is Hij „de vertegenwoordiger van God en de'plaatsvervanger van Chris tus". Zeer ten nadele van ons Seest®" lijk leven schenken wij in onze dev - tie evenwel veel te weinig aanda aan Hem. Niet ten onrechte neeii hien daarom de H. Geest de onbekende" genoemd. Hijzelf schijnt Ban deze onwetendheid aangaande Zijn goddelijke persoon een einde te wa len maken. Daartoe gedwongen door Zijn onmiskenbaar duidelijk werken ln Kerk en wereld tracht de theolo gie het vroegere tekort aan aandacht voor Hem, Die ons „alles in herinne ring brengt, wat Christus ons geleerd heeft," Die onze heiligmaking be werkt en de „ziel" van de Kerk is, in te halen. Zijn betekenis in de Oude en Nieuwe heilsorde wordt zodoende veel inzichtelijker voor ons en stemt tolt nederige bescheidenheid bij het dankbaar overwegen van Zijn onop houdelijke, nooit vermoede werken. Het ligt voor de hand, dat de H. Schrift onze voornaamste informatie bron is voor de plaats van de H. Geest in Gods heilsbestel. Wanneer men, Voorgelicht door de moderne Bijbel exegese gaat begrijpen, hoe God stap Voor stap het uitverkoren volk in het Oude Verbond leidde tot een uitem- lelijk zuiver geestelijk verstaan van de steeds werkzame „geest" van Jahwewanneer men zich reken schap geeft van het feit, dat de eer ste Christenen de H. Geest daarna leerden beschouwen als een Persoon, Zorv Zelf één met de vader en de en in 11611 werkte, ben heiligend bedenktIïi.aken(l en men vervolgens Boeken ndat', tot nu toe, de Heilige xjuciven ons T richten, ho4 T bijzonderheden onder- de lééft uit i de Nieuwe Heilsor- H. Geest, dan kan ilracht Ja,n de aanbiddend buigen Elcb s,!eci}ts volle zorg voor wereir? Gods liefde- Geleidelijk heeft de goddelifefopYn baring de mens bl™eugevoerd Y^de rijkdommen van Zijn genade en de H. Geest zet m de Kerk dit steeds meer inzicht schenkende werk vomt tot de jongste dag. Onder talloze namen en beelden «preekt de H. Schrift over de Geest. Hij is de adem of de vinger van God, <le Geest van heiligheid en heiligma- hibg; de Raadsman, Die ons terzijde «aft; Hij is vuur, levend water en zalving de Godsgave bij uitstek, het ?e6el der eenheid; Hij schenkt ons de hennis van Gods geheimen en woont *n ons: Onze lichamen zijn temP ^an de H. Geest; Hij is het onderpand an ons erfdeel en deelt ons het elijk kindschap mede: Hij verenig met de Zoon en verschaft ons Afgang tot de Vader; Hij doet ons oiilw geboren worden en schenkt Cif.het vermogen te getuigen voor be5Jstus. Dit zijn maar enkele voor- den hoe de Evangeliën en de brie- sp-der Apostelen over de H. Geest ltav. toen. Maar wat er ook over Hem Op .gezegd worden, alles komt neer Öie <?e 6ne' al°mvattencie waarheid, St- Augustinus als eerste onder HiefHden bracht: De H. Geest is de tejj?ue. Dat is de kern van de chris ten verlossingsboodschap, het we- ^.yan het Christendom, God zelf. Pen kunnen ons niet genoeg verdie- van de voortdurende aanwezigheid Otis Geest onder ons. Hij is tot sin» gez°nden om Christus' Verlos- God -erl< te voltooien. En al Is Hij, aitd zijnde, met de Vader en de Zoon, Wee t ln de schepping werkzaam ge bet tocb betekent Zijn zending op Vpr„e?rste Pinksterfeest een nieuwe, -» t.f^Sende verhouding dóór Hem Ussen God en mens. «tttfrök en breed de theologische A. M tr 00k m°ge zijn. zegt P- oven "Henry O.P. in zijn mooie boek ten j Geest, er ligt meer beslo- liiis?pn Menswording, in de hande- 2iin T -.jn vvoorden van Christus, in stortiA n en Verrijzenis, in de uit- sterdaf V?,n de H- Geest, op de Pink- heeft en Hod is gekomen, God te wo?fiSProl<en en gehandeld in de- Ziin p onder ons, God heeft ons den hfest. geschonken, opdat wij zou- VI bcgn.ipen en leven. •tiee wJnksterf6est moge ons tot ern- Öat aiu, ^nin? b.rengen op ons geloof, Van rinetj beilschenkende verstaan Ooit riV G?est mogelijk maakt. Zo dan >s dat verstaan een levens- (Advertentie) NATUURZUIVER OPWEKKEND VERKWIKKEND HAARLEM, 20 mei De commissaris der„ de provincie Noord- Holland, dr. M. J. Prinsen, heeft gister- ^""d in zjjn kwaliteit van voorzitter steHin* vaY1 J°-°r de beschikbaar- hL technische hulpmiddelen aan blinden m Noord-Holland de eerste j. A e bandrecorders overhan- ®fn de heer W. Kramer uit Pur- V.d: Daar het de heer Prinsen on gelijk was alle bandrecorders met een Persoonlijk woord uit te reiken op de bijeenkomst in Restaurant Brink- mann, sprak hij in de persoon van de heer Kramer alle dertig gelukkigen toe. In zijn openingsrede had dr. Prinsen reeds gewezen op het grote belang van de bandrecorder naast het brailleschrift. Dr. Prinsen haalde enkele regels uit het werk „Het persoonlijke en sociale leven van de blinde" van prof. dr. Rêvesz aan, waarin de schrijver wijst op de gunstige wending, die de houding van onze moderne maatschappij ten op zichte van de blinden vertoont. Als be langrijke factoren, die tot deze wending hebben meegewerkt, noemt prof. Rêvesz de buitengewone prestaties van blinden, die bewezen dat ook zij uitzonderlijk begaafd en geestkrachtig kunnen zijn en de ontdekking en invoering van het brailleschrift. „Hoeveel levensverrijking heeft het brailleschrift niet gebracht. Wie de uitvinder van de bandrecorder is. weet ik niet, maar hij heeft door zijn uitvindingen het gehoor in plaats van de ogen gesteld. Welke ongekende mogelijkheden dit biedt voor studie doeleinden, voor een breder deelnemen aan onze zo dynamische samenleving, behoef ik u niet te zeggen", aldus dr. Prinsen. Spreker stipte voorts aan, dat er natuurlijk een selectie was toegepast bij de blinden die voor een bandrecor der in aanmerking kwamen. De drie blindenbonden. de Nederlandse Blinden- bond, de R.-K. Blindenbond St.-Odilia en de Ned. Christen Blindenbond, die het initiatief tot de oprichting van de stichting hebben genomen, hebben een nauwkeurige enquête gehouden. „De dertig bandrecorders worden uitgereikt op de eerste plaats aan blinde echt paren, aan dubbel gehandicapten: jon geren voor wie het bezit van een band recorder versnelling en verruiming van hun studiemogelijkheden betekent en ni YT^?"CHT, 20 mei Een gevange van vLvan den maanden met aftrek ling Va„arrest en terbeschikkingstel- van justitie K-gerinS eiste de officier van Dijke de rechtbank, mr. P. jarige vrouw u1ïmiddag tegen een 29_ ten laste gele»ri L» nes' Deze werd rade beroven"van h"?ef voorbedachten kind. kort nadat dit «L evcT van haar negentiende augustu^ van w" °P-de jaar. De zaak werd v12r Jft vong1 deel met gesloten deuren ufu gI°^ Mr. van Dijke zei, dat uit de trische rapporten blijkt, dat verdachte" in sterk verminderde mate toerekening vatbaar moet worden geacht. v5"n: hem dient de vrouw echter, met het oog 0p vroeger gepleegde misdrijven; geruime tijd uit de maatschappij te wor den verwijderd. Uitspraak 2 juni. (Advertentie noodzaak in onze tijd, die nog slechts door de kracht en de stuwing van de H. Geest kan teruggevoerd worden tot God. Wanneer wij, als Katholie ken, onze verantwoordelijkheid be grijpen, zullen wij gehoor geven aan de dringende oproep van Paus Joan nes en vooral in deze dagen de H. Geest bidden het komende Concilie te leiden naar het doel, waarvoor het bijeengeroepen werd: de Kerk in haar volle goddelijke schoonheid aan de wereld te tonen en zodoende de we reld tot heil te zijn. verder aan alleenwonende en alleen staande blinden en aan hen die blind geworden zijn op oudere leeftijd en geen braillelezen hebben kunnen leren zo deelde dr. Prinsen mee. De heer W. Tingen, directeur van de Vereniging Het Nederlands Blinden wezen, releveerde de grote behoefte, waarin de bandrecorder voorziet. „Het uitgangspunt voor de aanschaf van de bandrecorders was het zuivere cultu rele en economische nut. Het luisteren naar gesproken literatuur is meer dan ontspanning voor de blinde, omdat hij wordt opgenomen in het culturele le ven", meende de heer Tingen. Ook wees hij op het belang van de correcties op uitspraak en spreekfouten bij het op nemen van de eigen stem op de band. Hierna zong Jules de Corte onder veel bijval van de aanwezigen enkele van zijn simpele, levenswijze liedjes. Na de ontvangst van de bandrecorder sprak de heer Kramer uit naam van de dertig blinden een hartelijk dank woord tot de stichting voor de vorste lijke gift. De heer Kramer is buiten lands correspondent bij een groot be drijf en is o.m. bekend door zijn roman „Roelie" en vele artikelen in tijdschrif ten. Hierna sprak nog de heer J van Vliet, die de stichting herinnerde aan de tijd toen de aanschaf van de band recorders nog een sympathiek voorstel was en aan het vele werk dat daarna verzet is. Zo wonen er op Yantupu thans ver scheidene John Wayne's, Marilyn Mon roe s, Esther Williams', Doris Days enz. De „burgemeester" van Yantupu heet Xsu-lsu, hetgeen voor die contreien een ongewoon korte naam is, maar ook hij heett zich een Amerikaanse bijnaam aangemeten en nu staat hij algemeen bekend als Charlie Foster. Hij is overi gens de enige, die zich een paar woor den Engels heeft eigen gemaakt, waar aan hij dan ook zijn waardigheid te danken heeft. De andere inboorlingen hebben aan Engels bitter weinig en evenmin in teresseren zij zich voor geld. Op de San Bias Eilanden is geld onbekend. Men betaalt elkaar in kokosnoten, zo als vanouds. De bevolking, die thans naar schatting 35.000 koppen telt, leeft nog altijd op de wijze der voorvade ren. Metaal wordt er niet gebruikt en men houdt zich nog strikt aan de oude wet, dat geen blanke op een van de eilanden mag overnachten. Overdag zijn deze Indianen de aardig ste mensen die men zich maar wensen kan, maar tegen het vallen van de avond moet elke blanke bezoeker zorgen, dat hij van de eilanden afkomt. Deze In dianen, of „Cuna's" zoals de anthropo- logen hen noemen, menen, dat in hun bloed magische krachten schuilen. Soms leiden deze mysterieuze krachten er toe, dat ér een albino geboren wordt, ofte wel „maankind". Zo'n „maankind' kan in het donker zien, hetgeen blijkbaar zeer grote voordelen heeft. In 1951 zijn de bewoners voor iet eerst in hun geschiedenis afgeweken van hun ijzeren wet geen blanken op hun grondgebied te laten overnachten. Dat was ten gunste van een zekere heer Smith, die luxe-cruises organiseerde voor de Holland-Amerika Lijn. Hij kwam met de plaatselijke autoriteiten onderhandelen over de mogelijkheid jm de weinig bekende San Bias eilanden op te nemen in het reisschema. Toen de zon onderging besloot men, dat deze bezoeker belangrijk genoeg was om op de eilanden te mogen blijven. Hij kreeg dus toestemming te overnachten. De onderhandelingen slaagden en sindsdien hebben de Holland-Amerika Lijn en andere maatschappijen al 27.000 nieuws gierige Amerikanen een kijkje laten nemen op deze merkwaardige eilanden groep. Natuurlijk alleen overdag Een jong gezinnetje van een van de San Bias Eilanden trots op hun „maankind" een albino-kleuter, die er onmiskenbaar Noordeuropees uitziet, maar een Cuna- Indiaantje pur sang is. (Van een medewerker) ROME, 18 mei Een groep van meer dan 400 arbeiders en arbeidsters uit 42 landen, uit alle werelddelen, waren deze week in Rome bijeen voor hun periodieke bezinning op een taak, die terecht mondiaal, wereldwijd mag worden genoemd. Ook schrijver dezes mocht tot die groep behoren. Men kan dat op zijn best ervaren, wanneer men in persoonlijk contact kan treden met arbeiders uit onderontwikkelde landen. Het is ons aller menselijke en christe lijke opdracht eraan mee te werken, dat de aarde bewoonbaar zal zijn voor alle mensen. Dat zij bewoond zal zijn door individuen die bewust eer brengen aan God. Och, we kennen de feiten uit de statistieken. Dikke boeken verschijnen ®r eik jaar, die ons in cijfers aan tonen hoe erg het overgrote deel van de wereldbevolking er nog steeds aan e>o la' °fferen dan weer eens wat s voor de missie, we doen mee K A ifen 'M'ii en Zjj" actie van de di'o "fl"' steunen ijverige Kajotters, helnèn 9entraa' Afrika gaan mee- die al iaren fen Nederlands priester, Y alfeen 'n kwestie was tenminste het einde V!fS' 2 in zicht. De Paus had in z«n nre hc° rede, zondag 14 mei tot 100 000 arbff ders gehouden, groot geluk toen hi stelde, dat de materiële wereldn^d nu tot de oplosbare vraagstukken be hoort. Daarom heeft het meer dan ooit zin, ook via persoonlijke offers aan die oplossing mee te wei-ken. Maar het wereldproletariaat ver keert tegelijkertijd in een toestand van geestelijk pauperisme, waarvan we ons beslist geen voorstelling kun nen maken. Ter voorbereiding op dit congres van de Internationale Federatie van Katholieke Arbeiders Bewegingen (I.F.K.A.B.) was in alle bp deze organisatie aangesloten landen een onderzoek ingesteld naar de situ atie in verband met de verstandelijke vorming van de arbeiders. Gesteld dient immers te worden dat de af wezigheid van inzicht in de eigen ellendige toestand, wel de ergste rem is op de weg naar het gestelde doei. Mej. Mercedes Delmas, nationaal leidster van de Kath.-Actie voor de Vrouw in Spanje, had getracht een samenvatting van de resultaten te geven. We kunnen in een commentaar als dit natuurlijk geen congresverslag geven, maar een paar gegevens als illustratie, mogen de strekking van ons betoog verduidelijken. ennen we in West-Europa prac- tisch geen analfabetisme meer, in India kan 85 pet van de bevolking lezen noch schrijven. In Viëtnam is dit cijfer 71 pet, op de Philippijnen 35 pet., Columbia 44 pct„ Ceylon 43 pet enz. De boven reeds eerder geciteerde Nederlandse priester voegde hier nog aan toe, dat op een bevolking van 11.000.000 inwoners van Ceylon 500.000 kinderen niet naar school gaan. Op de vraag of er wette lijk verplicht onderwijs is, antwoordden alleen India, Kameroen en Columbia ontkennend. In alle ander landen dus leerplicht. In Ceylon zelfs vanaf de leeftijd van 4 jaar en 9 maanden. Maar toch gaan er 500.000 kinderen niet naar school. Er zpn ni. onvoldoen de scholen, er zijn geen leerkrachten. En als laatstgenoemden uit de bevol king zelf gevormd zijn, worden ze direct weggekocht door de opkomende industrie of... door het communisme. Werkelijk, het vraagstuk van de onder ontwikkelde gebieden is bepaald niet alleen een vraagstuk van materiële aard. Daarom was dit congres vooral gewijd aan de voormingsarbeid onder de arbeiders. Alhoewel dit op het congres zelf niet zo duidelijk uit feiten bleek, kwam in de groepsdiscussies en onderlinge ge sprekken meer dan eens naar voren, dat, met alle eerbied en bewondering voor het werk van missionarissen, de verstandelijke vorming van de inheem se bevolking vaak te eenzijdig religieus en te weinig sociaal is gericht. Het ge vaar is daarbij zeer aanwijsbaar, dat de man die op een missieschool wel heeft leren lezen, zijn maatschappelijke vorming van het leven zelf en dat wil in feite vaak zeggen van de com munisten ontvangt. En dat „vor ming" dar. „misvorming" wordt, behoeift geen nader betoog. De I.F.K.A.B. nu heeft zich zelf voor «e opgave gesteld, in Christelijke zin solidair te zijn, heel in het bijzonder met de armsten onder ons. Aanvanke lijk waren de samenstellende delen praktisch uitsluitend de landen van Europa. En zelfs daar bleek reeds een enorme taak te liggen. Ook nu nog kent b.v. Spanje 57 pet. analfabeten, Portugal 20 pet., Italië in het alge meen 13 pet, maar daar zijn nog stre ken, waar dit percentage zich rond de 50 beweegt! Het is echt niet merkwaar dig dat waar geestelijke armoede be staat ook de materiële ellende groot is. Een min of meer gevormd mens kan toch eenvoudig geen genoegen nemen met onrechtvaardige armoe-situaties. ank zij de zich steeds uitbreiding activiteit van het Internationaal Christelijk Vakverbond (I.C.V.) zijn ook steeds meer nieuwe re laties ontstaan rond de Internationale Federatie van Katholieke Arbeiders Be wegingen. En zo ontstond de, ook al weer helemaal -irt merkwaardige si tuatie, dat van de 42 deelnemende lan den, er 23 moeten worden gerekend tot de onderontwikkelde landen. (En daar zijn dan natuurlijk? Spanje, Por tugal en Italië, niet eens bij). Dit is daarom niet merkwaardig, omdat nu eenmaai 75 pet. van de wereld zowel materieel als geestelijk, armoede-ge- bied is. Nu heeft de Paus in zijn zondag uit gesproken rede gezegd dat hjj de hoofd punten uit de nieuwe, binnenkort te verschijnen sociale encycliek gaf. Dat betekent dat hij, alhoewel het woord voerende tot arbeiders, zich tot geheel de wereld, in het bijzonder tot de ka tholieken van geheel de wereld richtte. Maar als de Paus dan zegt, dat de hulp aan de onderontwikkelde gebie den „het probleem van dit moderne tijdpex-k" is, dat oplosbaar is, „niet met noodhulp, doch met het beschikbaar stellen van grote kapitalen, deskundigen en technische krachten", dan legt hij een taak; niet alleen op de schouders van missie en arbeidersbeweging, maar op ons allen. De vorming van arbeiders en vooral van arbeidersleiders in geestelijk (ver standelijk) opzicht is een wezenlijk on derdeel van de in te zetten wereldwij de hulpactie. Toen Ariëns in Nederland zijn emanciperende arbeid begon, zag hij zich ook genoodzaakt, zijn eerste kernleden te leren lezen en schrijven. Hjj stond vrijwel alleen. Dc katholieke intellectuelen van die tijd lieten om achteraf gezien vaak verklaarbare re denen vrjj algemeen verstek gaan. De ontwikkelingen in West-Europa hebben ons doen inzien, dat de bijdrage van intellectuelen aan de vorming van arbeiders geen weggegooid kapitaal is, geen steun aan „rooie rakkers". Nu het gaat om een zo wereldom vattende opdracht als waarvoor de Paus zelf de katholieke wereldbevol king stelt, zullen we moeten bedenken dat ook heel de katholieke wereld zal moeten mee-offeren, ook wanneer het gaat om de vorming van katholieke ar beiders en hun leiders in de onderont wikkelde gebieden. Het is wei zeker, dat hierover het laatste woord nog niet is gesproken. We hopen o.m. door publicaties als de ze onze bijdrage hieraan te mogen le veren. Men heeft op deze miniatuur archi pel nog wel meer vreemde gewoonten. Zo wordt bijvoorbeeld de schoonheid van de vrouwen afgemeten naar de om vang en lengte van de neus. Vandaar dat vrouwen van kinds af aan ringen door de neus dragen. Deze gouden, zil veren of koperen ringen zijn een der weinige voorbeelden van het gebruik van metaal. Door het dragen van die ringen wordt de neus breed en lang. hetgeen aan de mannelijke bevolking kreten van bewondering ontlokt. Wanneer er toeristen op de eilanden komen, verkoopt men produkten van de eigen kunstnijverheid, waarvoor dan geld wordt aangenomen, doch alleen munten. Die worden dan elk van een gat in het midden voorzien en tot snoe ren aaneengeregen. Dergelijke kettin gen worden door de huwbare meisjes gedragen en beschouwd als de bruids schat. Omdat iedereen op die manier de munten kan tellen, zijn geschillen over de financiën onbekend. Voor alle dage lijkse transacties wordt evenwel de kokosnoot gebruikt. Die kan men im mers eten en munten niet. Natuurlijk zijn de San Bias Indianen met een kokospalm in hun achtertuintje mil jonairs. DEN HAAG, 20 mei De „Beroeps centrale Katholieke Intellectuelen" heeft aan de fractie van de KVP in de Twee de Kamer een telegram gezonden, waar in '-ij haar teleurstelling uitspreekt over het uitstel van de belastingverla ging. De centrale meent, dat vooral leiding gevende werknemers en vrije beoefe naars, die reeds jarenlang gebuk gaan onder een te sterk progressief belasting stelsel, daardoor langer benadeeld blij ven dan voorzien was. Zij verzoekt de fractie daarom om interventie terzake. Bij de Beroepscentrale Katholieke In tellectuelen zijn aangesloten de „St. Adelbert vereniging", de Algemene Ka tholieke Kunstenaarsvereniging, de Al gemene Rooms-Katholieke Ambtena- renvereniging, de Algemenj Rooms-Ka tholieke Officierenvereniging, de Katho lieke Artsenvereniging, de Katholieke Katholieke Journalisten Kring, de Ka tholieke Lerarenvereniging „St. Bo- naventura", de Katholieke Lectoren vereniging en de Katholieke Vereniging var Hoger Personeel. (Van onze correspondent) LEEUWARDEN, 19 mei. In het stadhuis deed zich vanmorgen het on gewone feit voor, dat er een huwelijks sluiting strandde, omdat de moeder van de bruid geen toestemming wilde geven. Het jonge bruidje en de bruidegom wa ren in de trouwzaal aanwezig plus een aantal belangstellenden en niets leek het feest in de weg te staan. Maar het bleek dat de moeder van de bruid er niet was om haar fiat tot het huwelijk te geven. Bruid en bruidegom vertel den aan de ambtenaar, dat moeder een schriftelijke toestemming had gestuurd, maar dit bleek niet het geval te zijn. Dan moeder maar even ophalen, zo werd besloten en enkele functionaris sen van het stadhuis gingen op zoek. Ver behoefden ze niet te lopenwant moeder stond enkele tientallen meters van het stadhuis op een hoekje zich te verkneukelen dat de boel zo mooi in de war liep. Ze was niet te bewegen om mee te gaan voor het geven van een toestemming. Toen men haar vroeg waarom zij de jongelui had wijsge maakt dat zij een schriftelijke toestem ming had gestuurd, verklaarde zij dit met. opzet te hebben gedaan „om ze voor niets te laten lopen". Dit_ resultaat had zij dan ook inderdaad bereiktBruid en bruidegom verlieten onverrichter- zak'e, althans niet getrouwd, weer het stadhuis. ZEIST, 20 mei Op de Driebergse- weg ter hoogte van het landgoed „Schoonoord" is gistermiddag een ern stig ongeluk gebeurd, dat het leven heeft gekost aan de 34-jarige gehuwde heer C. Scholten uit Nijkerk, hoofd vertegenwoordiger van een vleeswa- renfabriek in WijheDoor tot nu toe onverklaarbare oorzaak is de heer Scholten, die in een auto met grote snelheid over de Driebergseweg reed, aan de linkerzijde van de weg tegen een boom gebotst, waarbij hij op slag werd gedood. Zondag 21 mei: Hoogfeest van PlnK- steren; eigen Mis; credo; pref. eigen; com- municantes en Hanc igitur; rood Maandag: 2e Pinksterdag; jigen Mis; verder als zondag. Dinsdag: 3e Piinksterdag; eigen Mis; verder als zondag. Woensdag: Quatertemperdag: eigen Mis: verder als zondag. Donderdag: Octaafdag; eigen Mis: ver der als zondag. Vrijdag: Quatertemperdag: eigen Mis; verder als zondag. Zaterdag: Quatertemperdag; eigen Mis; verder als zondag. Zondag 28 mei: Feest van Drieëenheld; eigen Mis; credo; pref. v. H. Drieëenheld: wit Advertentie Als Rinke Tolman op 25 mei deze leeftijd zal hebben bereikt, kent ons land een driemanschap van 70-ja- rige biologen, die aan velen de schoonheid van de natuur heb ben geopenbaard. Jan P. Strij- bos en A. B. Wigman waren reeds in maart bij deze mijlpaal aangeland. Zij hebben ook ge meen, dat hetgeen bij hen be- gon als een liefhebberij is uit gegroeid tot een levenstaak en zij hun grote kennis omtrent het leven van dier en plant niet ver kregen door een systematische opleiding, maar door eigen ont dekkingen en een gedegen zelf studie. Deze wetenschap hebben zij niet voor zich alleen willen houden, maar in woord en ge schrift meegedeeld aan anderen. „Ik had er eenvoudig behoef- te aan. anderen deelgenoot te maken van mijn gelukservarin gen, als ik door bossen en pol ders zwierf en daar de verrich tingen van vogels, vlinders en vissen gadesloeg. Vanzelf kwam ik ook onder de bekoring van het wonderlijke leven van plan ten en bloemen. Kortom, alles wat leeft en groeit, had al vroeg mijn bijzondere interesse en om een en ander te leren onder scheiden, snuffelde ik in boeken over natuurkundige historie, die ik als jongen van mijn zakcenten kocht." Dit vertelt ons de heer Tolman, toen wij hem bezochten in zijn woning te Soest, waar hij zich vestigde, toen hij als jongeman op de redactie van een dagblad in Utrecht kwam werken. Zijn vader had liever gezien, dat hij op zijn boerderij in Wijtgaard kwam, waarheen het gezin verhuisde, toen Rinke. die in Öosterzee is geboren, een half jaar oud was. De jongen was het grootste deel van de dag te vinden in de weilanden achter het huis om de bewegingen van allerlei vogels gade te slaan. Hij maakte daarvan aantekeningen en schreef zijn eerste artikelen over het leven der vogels, die hij echter niet heeft gepubliceerd. Wel bewezen ze hem goede diensten, toen hij bij dr. P. H. Ritter jr. kwam solliciteren om bij de krant te komen. Stijlvorming had hij geleerd bij de letterkundige L. Leopold op de kweekschool in Leeuwarden, want vader had beslist, dat zoonlief dan maar onderwijzer moest worden. Hij heeft daar de studie niet afgemaakt en midden in een nacht stond hij plotseling voor zijn vader, na een urenlange wandeling uit de Friese hoofdstad. Omdat hij vond, dat de directeur van ■Ie school hem onrechtvaardig behandeld had, nam hij toen maar de benen. .Ik was een echte Friese stiefkop," bekent de heer Tolman. Vader stelde hem voor de keus naar familie in Amerika te gaan om daar zijn fortuin 'e zoeken of elders de studie te voltooien. Rinke koos het laatste en vond in Amsterdam een vriend, die hem wel voor het onderwijzersexamen zou klaar stomen. „Ik kwam voor het diploma echter een paar punten te kort, omdat ik voor mijn lievelingsvak natuurkunde een onvoldoende had." Hij besloot daarop de journalistiek in te gaan, omdat hij goed met de pen over weg kon. Inmiddels had hij gepubliceerd in „De Gulden Winckel", terwijl ook enige verzen van hem verschenen waren in „Ven onze tijd'het blad van Maria Viola. „Ik heb ook nog eens gesolliciteerd bij „De Groene 4msterdamm.er", zo vervolgde onze gastheer zijn levensverhaal. „Als proef- ■rerk kreeg ik een zonderlinge opdracht, die ik maar niet uitgevoerd heb. 'k moest boven in de Westertoren klimmen en dan later in een artikel vertellen, hoeveel mensen ik beneden me zonder lintje had zien rondlopen." „Nu draag ik zelf een lintje," verontschuldigt de heer Tolman zich. Vorig jaar toerd hij benoemd tot ridder in de Orde van Oranje Nassau, anwege zijn verdienstelijk werk als bioloog en publicist, maar ook op rond van zijn moedig gedrag tijdens de bezetting. Het was de Duitsers niet onbekend, dat de journalist Tolman het voor de Joden had opgenomen en hij behoorde tot de eerste groep gijzelaars, die naar St. Michiels-Gestel werden gestuurd. Toen zijn dagtaak bestond in de verzorging van de buitenlandse rubriek in de krant, waaraan hij verbonden was, schreef hij reeds in verschillende tijdschriften artikelen over het leven in de natuur, maar de grootste activiteit op dit terrein ontplooide hij toch pas na de laatste wereldoorlog. „Ik hoop ermee door te gaan, zo lang mij een goede gezondheid blijft gegeven." Zijn meeste artikelen en ook boeken, waarvan hij er een veertig op zijn naam heeft staan, werden geïllustreerd met prachtige foto's, gemaakt door zijn vrouw. Om enige Scandinavische boeken te kunnen vertalen, leerde hij Zweeds, Noors en Deens. Hij stichtte de tijdschriften „De Wan delaar" én „In weer en wind", bezorgde met Jan Vriends een serie popu laire boekjes over het dierenleven onder de titel „Wat leeft en groeit" en was voor talrijke gezelschappen bij excursies een deskundige gids. De meeste speurtochten maakte hij te voet en bij elkaar legde hij „per pedes apostolorum" een afstand van enkele m.den de omtrek van de aarde af.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1961 | | pagina 5