Lichte zwarte schijven EARTHA KITT ZINGT IN ALLE TOONAARDEN TUINIER MET MEER PLEZIER De ketel op de bakoven FRANSE RIVIERA Gezellige muziek grapjes van JLes 4 Barbus a la Mouff m&m A Grondprijzen in Noord Holland redelijk Klimplantenrek Pergola Zandbak Speelstelling Sank met berging Bank uit rondhout Bank zonder leuning RONDVAARTBOOT EIKEHOUT VRT.TDAG 9 JUNI 1961 PAGINA 15 nier Felle swing Minister Manjnen: Bernard Drukker (Door B. J. Caljaard, tuinarchitect B.N.T.) men BENITA SOLARI Nog eenmaal Bernard Drukker aan het orgel. .AMSTERDAM, juni Er is waar- j Zinlijk geen zangeres in het lichte fe.1re te vinden, die zo'n ongekend aan- t vocale mogelijkheden bezit als Jartha Kitt. Wat zij met haar stem is bepaald verbluffend. Haar be ta'* ligt van een haast exotische laag- v tot een kinderlijk juichende hoogte, r^'ls de louter gesproken teksten zijn 'ffenljjk nog zang. Zij past haar stem °'komen bij de te zingen tekst aan Weet flitsend over te springen van ij ene stemming naar de andere, naar geestige voordracht en sterke j'ertuigingskracht doen de rest. Op sit a°n HA-R 2296, „Eartha Kitt revi- ïen i.'kan men ^it allemaal beluiste- Zelf i beslist met veel genoegen. "e meest bekende ,,ever-greens", wanted est si b°n"> ..Let's do it" en „I frisse e ar.°und"> ondergaan hier een nieuwe bewerking. Wx>rdratfht andere kant van de vocale den we rm ®®mel5jk de Chanson, vin op Te" op Philips B 76 495 R, baardige ,us a la Mouff", Deze vier. ons land zhv,gers' die onlangs ook in chansons rnet opgetreden, zingen tien cnansons met een waarlijk uite-phnlnn- ceerd vakmanschap. De"* hum^rv£n Marcel, Pierre, Georges en Jacques, Werkt aanstekelijk. Maar ondanks de tintelende spot en frisse originaliteit be- *it het een uiterste aan raffinement. Les 4 Barbus: Cabaret van de beste soort. Een keur uit de „Weltberühmte Operetten-melodien" vinden we op Philips P 13516 R. „Das Grosse Wie- Se1" Funkorchester" speelt onder lei- 'nS van Benedict Silberman o.a. ';|fekt man sich Rosen in Tirol „,Wol- f wed „Tanzen möchte ich „Komm gany'. Een zuiver instrumentale ver oen zeer persoonlijke ma- tolking dus, maar uiterst plezierig en smaakvol. Het is nergens goedkoop en te sterk genuanceerd. Het blijft luchtige en dansante muziek, terwijl de typische operettesfeer goed is getroffen. Tot slot van de ,,33-toeren" een voor treffelijke opname van de jazz-trombo- nist en pianist Bob Brookmeyer op London Stereo SAH-K 6125. Hoewel Brookmeyer niet in de jazz-lijn „Harri- son-Wells-J.J. Johnson" past en uitslui tend de weinig gebruikte ventieltrom bone bespeelt, is hij toch ongetwijfeld een van de toonaangevende trombonis ten in de moderne jazz. Hij heeft voor al bekendheid gekregen door zpn werk met de bariton-saxofonist Gerry Mulli gan. Het spel van Brookmeyer laat dui delijk een zeer degelijke opleiding ho ren, terwijl hij over een schier onuit puttelijke ideeën-rijkdom beschikt. Me de door zijn felle swing en zijn grote persoonlijkheid is hij een veelgevraagd musicus :-in de., opnar&estudio's. Op bo vengenoemde plaat speelt hij met zijn eigen groot orkest, bestaande uit twee trompetten, 1 trombone (naast de leider), hoorn, tuba, alt-, tenor, en bariton-sa xofoon, fluit, klarinet, bas en drums. De pianopartijen worden door Brook meyer zelf gespeeld. Op kant I staat de uit vier delen bestaande Blues-Suite, kant II bevat meer bekende stukken, o.a. „Out of nowhere" en „Darn that dream". Hoewel de band hier en daar aan de laatste „blanke" orkesten doet denken, zoals die van Mulligan en Her man, vertoont ze een sterke affiniteit met de „big band" van Duke Elling ton. Niet onvermeld mogen blijven de fraaie arrangementen, die met een DEN HAAG, 9 juni Wanneer de grondkamer in Noord-Holland de prijs moet vaststellen van landbouwgronden, die bestemd zijn om geschikt te worden gemaakt voor tuinbouwgrond, wordt rekening gehouden met de bij komende kosten. In dergelijke geval len wordt een aankoopprijs vastgesteld die ligt boven die van gewone land bouwgrond maar beneden de prijs van normale tuinbouwgrond. Minister Marijnen zei dit gistermid dag in zijn antwoord op vragen van het Tweede Kamerlid Egas (P.v.d.A.). De minister ontkende, dat prijzen zou den zijn vastgesteld van 20.000 gulden per ha alsnog ongeveer 10.000 gul den per ha in de grond moet worden geïnvesteerd om deze voor tuinbouw geschikt te maken. Minister Marijnen zei ook, dat voor landbouwgronden al leen hogere prijzen dan de normale worden vastgesteld, indien vaststaat dat de grond voor tuinbouw zal wor den gebruikt. maximum aan kundigheid worden uit gevoerd. De juiste weergave van deze plaat vormt wel de titel: „Portrait of the artist". Van de Amerikaanse jazz naar Ne derlandse interpretaties op dit gebied. In de vier nummers op Philips 433 034 PE (Party Favourites no. 3) ons nationale dixieland-orkest „The Dutch Swing College" weer eens zijn internationale faam waard te zijn. Ge routineerde, maar ook sterk geïnspi reerde jazz, waarin een goed op el kaar afgestemde ritmegroep de solis ten Peter Schilperoort, klarinet, Jan Morks, klarinet. Oscar Klein, trompet, en Dick Kaart, trombone, op grootse wjjze ondersteunt. De gespeelde num mers hebben niet veel met Dixieland te maken „Wilhelm Teil", „Bei mir bist du schon" maar de vertolking van het „College" maakt er wel iets bij zonders van. Wat hierboven r?etIs is gezegd voor de operette-melodleen door Benedict Silberman, kan herhaala worden voor „Weltberühmte Walzer op Philips 428 057 PE. Dezelfde spran kelende sfeer en luchtige toon spreken uit „An der schonen blauen Donau „Wiener Blut", „Kaiserwalzer en „Kunstlerleben". Het wordt allemaal ge disciplineerd uitgevoerd door t „Wie ner Staatsopernorchester" ouder leiding van Max Schönherr. Op London Kü-u 1281 wordt de enigszins in het vergeet boek geraakte Pat Boone weer eens in het daglicht geplaatst. En niet ten on rechte. Het is bijzonder licht te verte- ren muziek, maar Pat zingt het all maal met een natuurlijk gemak en ver liest nergens zijn beschaafde voor dracht. De opname bevat onder meer de befaamde „Exodus Song Waar we de verwantschap moeten zoeken tussen het wapen van onze landmacht, de mortier, en het draaior gel uit Breskens, dat naar de naam Mortier-orgel luistert, is ons niet recht duidelijk. Misschien wel in het geluids volume. Want met een oorverdovend la waai schieten de tonen uit het piere ment, van beverig hoog tot dreunend laag. Het kan ons allemaal niet zo be koren, maar de liefhebbers van het draaiorgel zullen aan deze wervelende, door elkaar dwarrelende klanken wel genoegen beleven. Het staat allemaal op Philips 318 455 PF. Onlangs heeft de organist van de hoofdstedelijke bios coop Royal en stadsbeiaardier van Am sterdam, Bernard Drukker, zijn laatste concert gegeven op het carillon van de Munttoren. Hij is nu met zijn gezin op weg naar zijn nieuwe vaderland. Als herinnering aan de unieke plaats, die hjj altijd in de Nederlandse amuse mentswereld heeft vervuld, kunnen we hem op Philips 433 013 PE als bei aardier horen, met begeleiding van het City-Theaterorkest onder leiding van Lex van Weeren. Er is een goede sa menwerking tussen deze vaklieden en het resultaat is dan ook een vlot plaatje, waarop Bernard Drukker op zyn bekende manier een medley speelt met o.a. „Blue Skies", „O Sole Mio", „Moonlight and Roses", „Over the Rain bow". P. L. Als achtergrond van een zithoek kan men van ronde palen een rek maken. De staande palen zijn ong. 15 cm in doorsnede, de bovenste liggende paal 6 cm, de overige 3 cm dik. Het hout wordt weer geolied of gevernist, de in de grond stekende delen gecreosoteerd. ZELF BOUWEN IN DE TUIN 1 Bank van rondhout Bank zon der leuning BANKEN Bank meteo berging Hout vrij HOUTEN van voet PERGOLA KLIMPLAN TEN REK Eenvoudige bouwwerkjes in de tuin kunt u zelf ondernemen Neem echter goed materiaal en zorg y°°r een degelijke constructie, die op den duur goed- *°Per zal zijn Al het houtwerk dat is blootgesteld o?n weer en wind, moet goed worden geschilderd ljiuge°1ied. Ruw hout gebruiken we alleen in lande- anrf 0rnSeving of bij eenvoudige constructies, voor dat 6,re bouwsels past men gaaf, gezaagd hout toe, nodig op maat gezaagd kan worden gekocht. Deze bouwwerken moeten hoog genoeg zijn om de klimplanten voldoende uit te kunnen laten groeien en men moet er ongehinderd onder door kunnen lopen. Om rotting te voorkomen worden de stijlen wel op betonvoeten geplaatst en aan deze verbonden door ijzerwerk, zodat de stijl vrij van de voet blijft. De afstand tussen twee paar stijlen bedraagt 4-5 m, op de stijlen komen latten 40-100 cm van elkaar. De eenvoudigste zandbak bestaat een brede plan ken die aan palen worden bevestigd; op de boven rand wordt een tweede plank gespijkerd, zodat de Kinderen een speeltafel hebben. Onder in de zand- wor. en stenen of tegels gelegd om te diep uit- firnnir^ i- voorkomen. Rond de bak leggen we een strook tegels van minstens 60 cm breed tb een tlllv, ^nv. nnl.iTii*. I. een h6n tu'n zonder schuur, b.v. volkstuin, kan een maken met onder de zitting een kist, die vrij scilarnierende achterwand heeft. De kist blijft Plankan de grond en rust °P twee gecreosoteerde De eh' Van boven is bij afgedekt met asfaltpapier. gereed e bank moet 1.85 m lang zijn om ook lang strueti aP te bunnen bergen. Voor een goede con- den bev de zwaardere delen in elkaar wor- vestigd en zo mogelijk geschroefd. paahies0vV°udige tuinbank, waarvan de poten uit een de i7 cm doorsnede worden gemaakt. Te- dikte eesnf'ir 6s worden 2 plankjes van ong. 1 cm den nianiü erd en als zitting en rugleuning wor- bank aio *n.aarigebracht, die 4-5 cm breed zijn. De gevernist lang kan worden. wordt geolied of ka„°(! bailk' die langs een pad of in een speelhoekje zen ï(orden geplaatst, waar men even wil verpo- zÖn 6-8 cm dik, de zitplanken hebben worrit ng van 12 x 2'5 cm' onder aan de poten voo een Plankje bevestigd om scheeftrekken te NLa„nrik!lijkiVan de beschikbare ruimte kan men e? sPeelrek maken, om te beginnen t^mrianlf rirnó men ban uitbreiden met een touwladder, ringen, een autoband of klimtouw. Pa len minstens 10-15 cm dik, in de grond verbinden door een paal van 8-10 cm. Alle verbindingen wor den met schroeven vastgemaakt en de werktuigen aan stevige ogen opgehangen. ZELF BOUWEN IN DE TUIN H V kinderspeelplaats - 60-,- I il6 M+iN ZANDBAK S schommels touwladder SPEEL STELLING Ik ben Parnie en ik ben al negen jaar, maar ik ben niet groot zegt mam ma, maar ik ben flink en sterk weet je. En ik heb zwart haar en blauwe ogen. Ons huisje staat op een grote, eenza me bergvlakte, heel heel ver weg. Zo ver weg, dat alleen rendierjagers en herders en pelsjagers bij ons komen. Altijd is er nevel om de lantaren bo ven de deur en om ons huisje. En om ons huisje is de grote steppenacht. Daar zwerven wolven rond en jakhalzen. Daar kun je niet spelen. Ons huisje is vol warm en bewegend licht door ong vuur en buiten is het licht van de stralende sterren. In dat licht leven wij. Wij volgen met de slee de grote ster ren. Dan komen we in het dorp. De sterren laten een wit spoor na aan de hemel en onze slee laat een diepe vore na in de sneeuw, maar de Wolven durven ons niet te volgen, want Jiuja pappa is heel groot en sterk en we hebben grote lichten voorop en branden de fakkels. Dan rijden we in wolken sneeuw, die we opjagen en als we dan weer terug 5"" 5° gezellig in ons huisje en dan schuift pappa de zware grendel voor de deur en dan kan niemand binnen komen, de boze heks niet en de wolven ook niet. Ik zit meestal te leren of te lezen op mpn eigen bankje bij de haard en onze grote bakoven. Die heeft grote tegels met mooie landschappen waar je mooie en wonderlijke dingen bij beden ken kunt. Dikwijls komt Mihaly, dat is de koe herder, en vaak komen de jagers uit de bergen. Het zjjn rendierjagers. Ze halen dan oude herinneringen op, zegt Pappa. Ik zie hen dan komen door het raam. Ze hebben allemaal een lantaren mee en ze hebben prachtig geborduurde overmantels en hoeden met brede ran den en veren en laarzen tot over hun en kels. Dan zitten ze rondom de haard en vertellen sprookjes en sagen en allerlei mooie dingen, waar ze lang over den ken omdat het zo mooi en wonderlijk is. En buiten is de grote steppenacht. De sprookjes zijn allemaal echt ge beurd. De oude mensen vertellen dat. Soms komen die langs en spelen op de balalaika en zingen. Dan verlangen ze ergens naar dat ver weg is. *5 luister altijd, maar soms slaap ik half. En. soms luister ik naar de win den. Die zitten elkaar achterna op de uilezolder. Soms zeggen ze allerlei dingen die ik niet begrpp, maar dan denk ik mooie dingen omdat hun stemmen mooi zijn. En alles wat ik niet begrijp of niet ver sta vertelt de Dromenman mij. Alle wonderlijke sprookjes van onze grote steppe en bergvlakte. De Dromenman weet alles. Hij komt overal. Op onze bakoven staat de hele grote ketel. Dat is een wonderketel weet je. Die is vroeger van de Dromenman ge weest. Op een morgen, toen Pappa de deur van ons huisje opendeed om naar buiten te gaan stond de ketel daar in de gieren de steppenwind. Bóje Zeitrek, dat is de paardeherder, en die brengt 's winters de brieven rond in zijn grote tas van berehuid, die kwam net aan. „Ole", zei hij tegen Pappa, „de step penwind heeft je vrouw een prachtige ketel gebracht." Dat was dom om dat te zeggen, want vadertje Dromenman had de ketel daar 's nachts neergezet. Die was immers uit de schatten van de heks. Jullie moe ten niet denken, dat het een sprookje is, want de ketel komt echt uit Dromenland hoor. En in Dromenland is alles echt waar gebeurd. En dit is de geschiedenis van de ketel op de bakoven: ,,Het was nacht en het was aarde donker. Door de grote sparren loeide de sneeuwstorm. De boze heks sloop rond in het bos. Opeens hoorde ze het geknars van een slee. Gauw verschool ze zich ach ter een bosje. Het was de Dromenman met zijn lantarentje. Hij ging naar de eenzame hoeven van de mensen om mooie dromen te brengen. Hij had zulke mooie gedachten en daar dacht hij over. Daardoor zag hij de bo ze heks niet. De heks begluurde hem en toen zag ze dat hij bij ons door het raam keek. Dat mag de Dromenman doen, weet je. Toen strooide hij dromenzaad naar binnen en verdween in het donker. Toen keek de boze heks stiekem ook naar binnen. Het was zo leuk en gezel lig bij ons en daar werd ze kwaad om. Pappa en mamma stonden bij mijn wieg je. Ik was nog maar een paar dagen oud, weet je. Waar kijkt dat kind toch zo naar" dacht de heks. Dat kind was ik na tuurlijk. Toen zag de heks dat ik naar het witte kruis keek op het raam. Dat had pappa daarop gemaakt om den^ bo ze af te weren. H< vorst. te weren, fiet schitterde door de De boze heks zei iets vreselijks in zichzelf. Dat kon je wel merken en toen ging ze weg. Ze ging naar het donkere sparrenbos, waar wolven zijn. Daar woont ze. Ze liep op de tast voort. Eindelijk ging ze een paar treden om laag, want ze was thuis. Het was hal,- donker bij haar. Alleen brandde er een klein lantarentje op de grond, x Toen ging ze op een grote vuurpot een toverdrank koken. De vlammen kronkelden om de berookte zwarte ke tel. Ze gooide kruiden in het vuur en toen stak ze een lange stok1 van een jeneverbessenstruik in de vlammen. Als een razende roerde ze met een grote houten pollepel in de kokende heksen ketel. Allerlei dreigende en wilde klanken mompelde ze. In de donkere hoeken van het spe lonk bewogen geheimzinnige schaduwen. Buiten was het noodweer geworden. De boze heks blies de lantaren uit en toen was het pikdonker, zodat je niets meer zag. En inplaats dat de heks naar buiten kwam, zweefde ineens een uil met vu rige ogen naar buiten. Zijn vurige ogen zag je in het pikdonker. Toen hoorde je hem hol en akelig roepen tussen de bomen. De winden gilden: „De uil is de heks, de heks". „Hie, hie, de heks. de heks", gilden ze. Ik sliep in het wiegje in ons huisje en pappa en mamma sliepen op de gro te bakoven. Maar de uil sliep niet. Hij zag er duivelachtig en wild uit en hij riep al door dreigend en dan huilde hij weer. Onhoorbaar zweefde hij maar rond om ons huisje en toen ging hij op het strodak zitten. Het was ineens doodstil. De heks had iets vreselijks gedaan. Pappa en mamma werden wakker. „Waarom weet ik niet", zei pappa, „maar ik ben toch zo ongerust". En toen ging pappa naar Stormwind kijken in de schuur. Stormwind is ons rendier weet je. En toen vond Pappa in het stro twee zeldzaam prachtige diamanten, die zo schitterden, dat de stralen pappa's ogen haast verblindden. Toen holde pappa weer naar binnen omdat mamma angstig riep: „Ole, Ole ons kindje is blind". Pappa en mamma stonden bij mijn wiegje. Ze wisten niet wat ze begin nen moesten. „Dat was de heks," zei pappa. „Ze keek door het raam. Ze heeft Parnie's ogen gestolen en ze in diamanten ver anderd, maar toen ik kwam is ze ge vlucht en in de haast heeft ze de dia manten laten vallen." iiiiiiiiiiiiiimimiiiimiiiiiiiiiii utimmmmillumilllMl „Gauw" huilde mamma, „misschien is ze er nog. We moeten haar smeken het weer goed te maken." Mamma droeg mij en pappa hield de twee dia manten angstig vast. Dat waren im mers mijn ogen. „Als er toch wat mee gebeurde", dacht pappa. „Moedertje, moedertje", riepen ze zo hard ze konden om de heks te vleien. Maar de steppenwind gierde zo hard, dat je niets hoorde. Pappa en mamma holden maar angstig door de nacht tot dat ze eindelijk bij een houthakkershut kwamen, die verlaten was. Daar vie len ze uitgeput neer. En zo vond de Dromenman ons. Hij had ons huisje verlaten gevonden en de gierende steppenwind kwam naar binnen want de deur stond open. Hij begreep direct dat er wat ergs gebeurd was en hij had ons overal ge zocht. Ontsteld hoorde hij wat gebeurd was en toen strooide hij dromenzang zoveel hij kon en toen vielen pappa en mam ma in slaap. De dromenman holde naar het huis van de heks, alle ijskoude winden ont moeten elkaar daar. De Dromenman liet ze stil zijn want du heks kent de taal van de winden en als ze zouden fluis; ren over wat hij ging doen, zou alles verloren zijn ge weest. Voorzichtig sloop hij naderbij. Hij wist dat het hem zijn leven kon kosten. Zijn hart bonsde toen hij de treden af ging. Op de tast ging hij verder. Wat was dat? Hij hoorde de heks praten. „Zou er iemand bij haar zijn?" dacht hij. „Wat is het raar stil", hoorde hij de heks zeggen. Nog een tree, dan was bij beneden. Hij zag licht schemeren. Er stond een deur op een kier. Voetje voor voetje schoof hij dichter bij. Toen gluurde hij naar binnen. Zijn muts van schapevel had hij af gezet. Bij de ingang van haar spelonk had de heks een stuk rottend hout in de muur gestoken. Dat gloeit in het donker als vuur. Het was een spook achtig gezicht. De boze heks zat bij het vuur. Ze rookte een pijp. Die had ze met mos gestopt en ze zat in het vuur te kijken. De Seine zou de Seine niet meer zijn, wanneer de rondvaartboten ontbraken, die in alle jaargetijden toeristen uit binnen- en buitenland over deze veel- bezongen rivier voeren. De rondvaartboten (er zijn er vijf) bieden ruimte aan 600 passagiers en zijn voorzien van een installatie, die het mogelijk maakt de uitleg van de gids in verschillende talen te beluis teren. De mogelijkheid bestaat aan boord van de boten te lunchen of te dineren. „Vreemd stil is het toch", zei ze weer. „Zou er geen wind zijn?" Toen wilde ze op gaan staan. Uit angst gooide de Dromenman haast 'zijh hele zak dromenzand leeg in haar richting. Ze wilde zich tegen haar slaap verzetten, maar toen viel ze luid snur kend in haar stoel neer. „Net op tijd", dacht de Dromenman. Toen sloop hij naar binnen. Hij luisterde ingespannen of de heks hardop zou gaan dromen over wat ze gedaan had, want hij wilde het geheim te weten komen hoe mijn ogen weer beter gemaakt zoud- n kunnen worden. Als hij dat geheim niet te weten kwam, zou ik waarschijnlijk altijd blind moeten blijven. Het was een hele tijd doodstil. En al die tijd lagen pappa en mamma met mij in de houthakkershut. Eindelijk! „Ze heeft maar één moeder" hoorde de Dromenman de heks hardop dromen. Het was haast niet te verstaan wat ze zei. Toen droomde de heks weer: „Elk kind heeft maar één moeder. Twee moe ders van je kunnen niet bidden voor je!" Toen praatte de heks niet meer in ha ir droom maar de Dromenman had genoeg gehoord. Hij had wel kunnen juichen. Vlug sloop hij weg. Zijn lantaarn had hij weer aange stoken. Je zag hoe de nevel voor het lichtje danste. Het was net rook. De Dromenman zag dat er iets ge schreven stond boven de ingang van het spelonk. „Indien ge mijn geheim ontdekt, zult ge mijn schatten delen", stond er. De Dromenman lette niet op wat er stond, want hij was zo opgewonden en hij had zo'n haast om te helpen. Er was geen tijd te verliezen. (Wordt vervolgd). Een schilderachtig dorpje van de Franse Rivièra. Geen landstreek is door de natuur zo uitverkoren als de „Cóte d'Azur". De 200 K.M. tussen Toulon en Menton zjjn slechts één grote vreugde voor de ogen. Alles is er opwekkend, aantrekkelijk en even prachtig, zowel de blauwe zee als de vruchtbare, geurende vlakten en de hoge grillige bergen. Hier zijn het diepe rotskloven, die in zee uitlopen en waarop de pijnbomen de wind trotseren en zich weerspiegelen in de rimpelingen van het blauwe water, daar zijn het de licht- glooiende heuvels, waar de tijm, de blau we lavendel, de laurier, de citroenboom en de menthe groeien, of tuinen en vel den bezaaid met heerlijk geurende bloe men, die de onverwachtste kleureffec ten ten toon spreiden. Verder op, enkele kilometers van de „kust van azuur", ver heffen zich statige, steile bergen, waar tussen rotskloven met schuimende wa tervallen. Eindelijk op de hoogste top pen, waar de eeuwige sneeuw de witte wade gelegd heeft, vindt men die onver getelijke uitzichten over deze mooie kust, waar de helderrode tinten van de rot sen, de schitterende kleurschakeringen van lover en de bloemen en het blauw van de zee betoverend zijn. Het eikehout komt van de zomer, of steeleik en van de winter- of steeneik. De kleur van eikehout is in het kern hout geelachtig, roodachtig of grijs achtig bruin. Bij ons wordt het eike hout hoofdzakelijk uit Duitsland inge voerd. Wel is ons inlands eiken van goede kwaliteit, doch meestal grof en bochtig. Tal van soorten eikehout komen uit Noord-Amerika. Zij worden in de han del onderscheiden naar de kleur, in White-Oak, Red-Oak en Black-Oak. Eikehout is vast en duurzaam, doch veel kostbaarder dan grene-, vure. of dennehout. Het eikehout wordt onderscheiden in wagenschot en kloshout. Het wagenschot is eikehout. dat ge zaagd wordt uit over de volle lengte gekloofde stukken van regelmatig ge groeide stammen. Dientengevolge onder scheiden de wagenschotten-planken en -delen zich van andere eikehouten planken, doordat zij slechts aan één kant spint en wan hebben, terwijl de andere kant gekloofd hout vertoont. In tegenstelling met het wagenschot noemt men het eikehout, uit niet ge kloofde stammen verkregen, kloshout. Uit de aard der zaak is wagenschot dus rechtdradig en glad. Kloshout daaren tegen meestal dwarsdradig en kwastig. Prachtig aangeklede ouderwetse poppen. Deze pop volgt de poppenmoeder met de ogen. Al wil je er misschien niet voor uit komen, elk meisje heeft in haar prille jeugd een speciale lievelingspop gehad. Of die nu van wat oude lappen was gemaakt of prachtig aangekleed, altijd was er bij de poppen een. welke de bijzondere voorliefde had. Meestal was het zelfs wel zo dat de mooie poppen gewaardeerd werden, maar een afge sleten, veel gebruikte en doorgaans lanc niet mooie meer toch de meest gelief koosde bleef. Het spelen met poppen is al heel oud. Reeds duizend jaar geleden speel den kinderen met houten poppen, daar na kwamen de poppen van lappen ver vaardigd in gebruik. Pas in de achttien de en negentiende eeuw werd er veel aandacht aan besteed en begon de fa bricage van grote hoeveelheden tege- De kostuums zijn helemaal echt van deze met de hand gemaakte poppen. Spakenburg staat tussen Zeeland in. Poppenparade, lijk. Ze hadden toen houten koppen en lichamen van linnen, opgevuld met zaagsel of paardehaar. In de negen tiende eeuw en later kwamen er poppen met wassen koppen en van zogenaamd papier-maché, d.i. taaie papierbrij, wel ke in vormen wordt geperst. En nog niet eens zo lang geleden kwamen er poppen met ogen, die open en dicht gingen, z.g. slaappoppen, die kennen jullie natuurlijk weL Ze worden dik wijls prachtig aangekleed en de dozen waarin ze zijn geborgen, zijn schitterend van uitvoering. Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende soorten dat wij die onmogelijk kunnen bespreken. De laat ste jaren worden ze hoe langer hoe echter. Behalve poppen die kunnen lo pen, zijn er nu ook al die eten en drinken en buigbare poppen die kamer gymnastiek kunnen doen. Het aller nieuwste is een babypop, die, als je er op drukt, begint te huilen!

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1961 | | pagina 15