AVoor.iiet voeUlicnUgi Ina van der Molen wil een rol, waar ze mee vechten kan Geschiedenis van een Bloemendaalse hofstede „SPARRENHEUVEL" HERREZEN IN ZIJN OUDE LUISTER DRIE EEUWEN PRENTKUNST Ontwikkeling van de grafiek Mr. A. Bruch vijftig jaar advocaat Credietbank HET SPAARNE atax-taxi Automobilist reed in op politieman «BOEN o. Ten dienste van de parochie Het ziekentriduum in Bloemendaal Oud-Gezellen komen weer bijeen Kostbare verzameling Van Dirk Harting Vier maanden ge vangenisstraf alles voor uw tuin ZATERDAG 10 JUNI 1961 KRUISWEG 70 HAARLEM - TEL. 13239 Huurkoopfinanciering op elk gebied 1.2.3.4.5. T enniscompetitie Tennissers spelen promotiewedstrijden Parochiehuis BLOEMENDAAL, 10 juni De restauratie van huize „Spar renheuvel" aan de Bloemendaal- seweg tegenover de Mollaan is nu zover gevorderd, dat over veertien dagen zaterdag 24 juni de heropening om half elf zal kun nen geschieden. Daarmee is het voortbestaan van het voorname, zij het niet geheel stijlzuivere herenhuis verzekerd, dat in de historie van Bloemendaal een betekenisvolle plaats inneemt. Huize Sparrenheuvel verkeerde na de tweede wereldoorlog in een teer deplorabele toestand. Som- mige omwonenden hadden het terrein van het herenhuis zelfs gebruikt als vuilnisbelt. In 1948 werden er enige tijdelijke restau raties verriqht, waardoor het mo gelijk werd Huize Sparrenheuvel voorlopig te gebruiken. De toe stand waarin het gebouw ver keerde was echter verre van ideaal. In 1958 werd, door de financiële steun, die De Bispinck Stichting van Monumentenzorg, de provincie Noord-Holland en de gemeente Bloemendaal had gekre gen, begonnen met de restauratie van de dakwerken. De leiding van de werkzaamheden was in handen Van de Nijmeegse architect H. C. Van Leur, die ook de kerk van de ■Allerheiligste Drieëenheid had ontworpen. In 1959 werd met de !jestauratie van het gehele gebouw begonnen. CENTRALE verwarming POW.R.MATIC Oliebranders 17-jarig meisje ging uit stelen in Zandvoort vr3^,NDVO,ORT' 10 i""i De Zand" Op foppunf van glorie ZAADHANDEL JAN ROOZEN sche kunst van onze tijd blijft buiten beschouwing. Uit het oloeitüdperk van de gouden eeuw en haar aanloop heeft Harting veel kunnen bijeenbrengen. Niet min der dan 16 Rembrandt-etsen uit alle pe rioden, een Goltzius-gravure, een heel gevoelige ets van Zeeman, vrij gete kende dierstudies van Cuyp en Dujar- din. Van de geniale Lucas van Leyden heeft hij een fameus-fijne gravure; de ze jongeman was in alle opzichten pro gressief: in deze ene kleine gravure is de volle renaissance aanwezig. Het vroege impressionisme is vertegenwoor digd, o.a. door Weissenbruch, Triolen, Barbara Mesdag-van Houten. Buiten landse voorbeelden in deze periode (Legros, Lepère en Liebermann) wij zen nog duidelijker dan de Hollandse op herstel van krachten. B\j de klassie ke etsen mogen we niet verzuimen te wjjzen op een serie maritieme bladen van Callot en een formidabel blad van de bouwval van een tempel voor Miner va. We moeten Dirk Harting dankbaar zijn dat hij uit zijn portefeuilles deze kostbare collectie heeft willen samen stellen. L. T. (Advertentie) Persoonlijke en discrete behandeling uiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHinniit Iedere voorbijganger moet wel getroffen worden door het witte gebouw aan de Btoemendaalseweg, Huize „Sparren heuvel", dat nu de restauratie voltooid is, weer in oude luister is hersteld. (Advertentie) Mobilofoon service dag en nacht HAARLEM, 10 juni Zondag ma ken de tennissers een aanvang met de promotiewedstrijden. De Haart. L.T.c. dient echter nog een drietal partijen uit te spelen van de onlangs gestaak te wedstrijd tegen de Gron. L.T B. en dit gebeurt zondag aan de Spanjaards- laan. De H.L.T.C. 3 start tn de promo tiewedstrijden tegen de U.L.T.C. enae H.L.T.C. 4 ontvangt D.I.O. 2. Brederode moet op bezoek bij het sterke Oud W senaar, Brederode 3 ontvangt de Aero nauten 2 en het vierde team van de Santpoortenaren duelleert met Ace z. Brederode 6 kruist de degens met Mo zaïek 4. Het tweede team van Heemstede, dat wij als kampioen ongenoemd lieten en bestaat uit de dames I. Groot en Pierlot en de heren Cochius en Ver- ploegh Chassee, trekt naar het sterke Kennemerland 2. Heemstede 7 ont vangt op Eindenhout Ready '28 4. Het Kennermerlyceum 1 en 3 ontmoeten in Overveen respectievelijk Roomburg 3 en de Helderse T.C. 4. Het tweede team van het Kennemer bezoekt Rapid. Het jeugdige tweede team van H.B.C. zal bij T.C. Bakkum voor promotie al les inzetten. Zandvoort is de gast van de Delftse T.B. en Zandvoort 2 gast bjj Hi Iwijk op bezoek. Zandvoort 3 en 4 tenslotte komen nog niet op de baan, omdat hun tegenstanders nog niet be kend zjjn. Volgende week zondag zullen de wi n- naars van zondag hun krachten meten met de degradatiekandidaten. „Sparrenheuvel" zal gebruikt wor den als parochiehuls. De parochiebi bliotheek wordt erin ondergebracht. Het zal dienst doen als jeugdhuis, be jaarden sociëteit, vergaderplaats, re petitielokaal voor koren en toneelver enigingen, instuif voor de rijpere jeugd en al het werk, dat in parochieel ver hand verricht kan worden. De uitein delijke bestemming van het herenhuis voldoet hierdoor ten volle aan de wens van de stichteressen van ,,De Bispinck Stichting". Het staat er als een monu ment van Dankbaarheid, ,n nUi na (je restauratie, als een sieraad voor de gemeente Bloemendaal. De verschillende gegevens in dit artikel zijn ontleend aan de studie, die Jac. M. Apon aan de geschiedenis van Sparrenheuvel heeft gewijd. Het comité, dat ieder jaar het grote ziekentriduum in de parochiekerk van Bloemendaal voorbereidt, is weer druk in de weer om ook het komende triduum, dat op 11, 12 en 13 juli wordt gehouden, te doen slagen. De zieken uit Bloemendaal en Santpoort kunnen zich vrijdag 16 juni van drie tot vijf uur opgeven bij mevrouw Van Peppel, Bloemendaalsestraatweg 72. De zieken uit Haarlem en Heemstede moeten zich eveneens wenden tot mevrouw Van Poppel, die haar spreek uur houdt bij de Zusters, Nieuwe Gracht 72, en wel dinsdag 13 en woensdag 14 juni, van drie tot vijf uur. Het ziekentriduum is overigens uitsluitend bestemd voor die zieken, die als regel niet in de gelegenheid zijn in de kerk te komen. Zijn jrenhuis „Sparrenheuvel" heeft een vorm eerst gekregen na historfe vns'lelvalligu geschiedenis. De deze ij aparrenheuvel, voor zover schenen n!!®*"geJegd in een zojuist ver- de hand' vanglij.8 Ae™r£d> boek van ae nana an Jac. M. Apon, gaat teru^ tot aan het einde van dj zestiend! eeuw. Gerryt Dircky Slinck bezat een „werf" en langs de toenmalige Heus- ses Vaert landerijen, welke zich uit strekten tot aan de Delft. Op deze „werf" werd in de loop der tpden een eenvoudige woning gebouwd, een wo- AMSTERDAM, 9 jun. Vier maanden •'Vangenisstraf kreeg vanmorgen een Jj jarige arbeider uit Overveen die op november van het vorig jaar met zjjn ."to op het Damrak met onvermin- *rde snelheid op een adjunct-inspecteur a" politie was ingereden, die hem even *®vOren een stopteken had gegeven. Met zijwaartse sprong, had de politieman *'ch nog juist bijtijds in veiligheid kun nen stellen. De automobilist verscheen vandaag niet ter zitting. Hij vertoeft momenteel in het buitenland. Het „slachtoffer" was echter Wel aanwezig. Hij gaf de politierechter een uitvoerige toelichting van het ge- ci°P de bewuste avond. „Ik zag de auto slingerend aankomen en gaf de bestuurder een teken dat hij moest stoppen Maar op het moment dat hij mij dicht genaderd was, verminderde de automobilist zijn snelheid niet en reed met grote vaart op mij in. Ik kon "og juist opzij springen, pakte mijn Pistool en vuurde een waarschuwings schot af. De man was toen wel ge dwongen te stoppen. Toen ik bij de ^vagen kwam zag ik tot mijn verba- ï.ibg een vrouw achter het stuur zitten. gelastte de twee naar buiten te «omen. De vrouw weigerde ehter. „Zij vm^tÜat u "iet; zij is Zweedse, ant- beirt de de man naast haar. Geen van LawUbleek te" rijbewijs te bezitten, dat Ubeeft de automobilist verklaard van "a het doorrijden bliksemsnel Shu]<i ,a»ats was verwisseld om de De te sbuiven- *itbi»er van justitie achtte het gevan»ZOl?der ernstig en meende dat een Se ""isstraf van vier maanden in dit rehtér°P "i" Plaats zou zjjn. De politie zaak 00rdeelde eveneens dat in deze derrta°5Zet bewezen was, en dat hier in- zwar Van ecn Poging tot doodslag of v o mishandeling kon worden gespro tte® ginK met de eis van de officier veroordeelde de automobilist m de eis tot vier maanden. (Aduertenttel BLOEMENDAAL - TELEF. 51655 Poi'tie heeft een 17-jarig meis- Viorf u,jTiern aangehouden, dat zich schuldig gemaakt aan inbraak in opslagplaats van een levensmidde- r B'er werden ontvreemd fles- T -ÏT°nade en twee trossen bananen. Aerzake van deze inbraak werden later nog twee jongemannen aangehouden. -ill a •V.V.V.V.V.V.V.V.V.V.V.V.V.V.V.V- V.V.V.W.V.V.Vw.v.v.v.v.*.%v.vy•»:-••• ".'.w wwww.www M .wv.v.v.v v.v.v.\v»v%%v.v.\vv.v.\v.' M M V.V.V v.w.v.v ning, waaruit na vele verbouwin gen het tegenwoordige herenhuis van de hofstede Sparrenheuvel zou groeien. In het midden der zeventiende eeuw, de gouden eeuw, gaan de rijke Amster damse regenten-kooplieden er toe over hun geld te beleggen in grondbezit. De omgeving van Haarlem was een zeer aantrekkelijk object voor derge lijke aankopen. Het hoeft dan ook geen verwondering te wekken, dat het bui ten voor het eerst vermeld wordt als de weduwe van Daniël Hochepied, Raad en Schepen van Amsterdam en directeur van de Levantse handel, in 1712 het landgoed, dat aangeduid wordt als „seekere Hoffsteede" overdraagt aan Jan van Schuijlenburch, burge meester van Haarlem. In de achttien de eeuw kreeg de hofstede de naam van Palna, naar een plaats in Benga len, waar de toenmalige bewoners als bewindhebbers van de Oost Indische Compagnie belangen moeten hebben gehad. In 1775 kwam het in bezit van mr. Willem Munter, commissaris van Amsterdam, die getrouwd was met Wendela Eleonora Ten Hove, die door ging voor de rijkste vrouw van de staat. Munter heeft de hofstede haar huidige naam gegeven, naar het spar renbos in de omgeving. In het begin van de negentiende eeuw werd het bestaan van Sparren- heuvel bedreigd, doordat Ohnstiaan Stumphius van plan scheen het te ver kopen. Er werden inderdaad enige ge deelten van het buiten verkocht, maar in later jaren zijn die verkochte delen voor een gedeelte weer aan de hofste de toegevoegd. In de veertiger jaren van de vorige eeuw moet Sparrenheu- vel op het toppunt van glorie zijn ge weest. Uit een veilingbrief blijkt, dat het gebouw zelf zeer fraai ingericht moet zijn geweest. Er is verder sprake van een zeer rijke tuin met weidse vij ver, van een fraaie waterpartij met een eilandje, welke waterpartij uit kwam op de Delft. Tevens heeft de uiteraard commerciële brief het over „een geëxtendreerde boomgaard, ex tra weltoegemaakt wei- of hooiland". De laatste eigenaar was Ignatius Ewaldus Lambertus Bispinck, die een garenfabrikant was. Hij liet Sparren- Zo zag de Mollaan te Bloemendaal eruit omstreeks 1900. Het desbe treffende deel van de Mollaan fun geerde toen nog als gezichtslaan over de hofstede „Sparrenheuvel", die men op de achtergrond ziet liggen. heuvel na aan zijn zusters Augusta en Johanna Bispinck. Zij beiden werden de stichteressen van De Bispinck Stichting. Het doel van de stichting was de aanwending van de buiten plaats Sparrenheuvel voor roomskatho- lieke werken van godsdienstige of cha ritatieve aard. Na het overlijden van de beide zusters kwam het gehele landgoed ten bate van de stichting. Op de gronden van Sparrenheuvel werd de nieuwe kerk van de Allerhei ligste Drieëenheid gebouwd. Ook werd achter de „Bispinck", zoals het heren huis thans veelal genoemd wordt de St. Josephsehool gebouwd. Zoals reeds eerder gezegd, is Spar renheuvel architectonisch niet geheel stijlzuiver. Het oudste gedeelte is het achterhuis, dat in later jaren ver lengd is. Naar men vermoed is het huidige statige aanzien te danken aan Jan David Zocher, die voor het klassicistische uiterlijk heeft gezorgd. Stijlzuiverheid is echter niet het eni ge dat een oud gebouw zijn waarde geeft. Het is veeleer de historisch in teressante ontwikkeling van een een voudig huis tot een voornaam bui- tehuis, die Sparrenheuvel tot een monument van waarde heeft ge maakt. IHiiiifiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitimiiimiiiiiiiif iiiiiiimmmiiiimiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiimimiiiiN«' min deren verzorgd heeft en zich verdiept heeft in de Franse cultuur, en waar ze tenslotte toch op de toneelschool be landde en wel bij René Simon. Toen ze daarvan terugkwam, stond haar be sluit vast; haar toekomst zou op het toneel liggen. Dat zij werd uitver koren voor de Top Naeff-prijs, verwon, derde haar. Directeur Pos heeft bij de openbare demonstratie van het eindexamen meegedeeld, dat Ina de prijs vooral kreeg om haar kennis van de'theoretische vakken. Uitgesproken zij, die altijd examenvrees had en maar moeilijk toneel kan spelen zon der publiek, zoals bij het besloten eindexamen van de toneelschool. In derdaad weet ze veel van toneel, en vooral costuumkunde en toneelge schiedenis „liggen" haar. Haar liefde voor de Franse cultuur is haar bij het examen ongetwijfeld te stade geko men. Bij het besloten examen is haar verteld, dat zij de Top Naeff-prijs vooral heeft gekregen, omdat zij de meest veelzijdige examinata was. In derdaad heeft ze geen uitgesproken voorkeur voor het klassieke of het moderne genre. Het enige, dat zij van een rol vraagt is, dat het toneel is en dat ze ermee vechten kan. En nu volgend jaar naar Rotterdam, naar Ton Lutz. Nee, ze weet nog niet wat voor rollen ze er te spelen krijgt, maar ze heeft het volste vertrouwen in Ton Lutz als artistiek leidsman. En dan later misschien nog eens kun nen spelen onder regie van Han Bentz van den Berg en kunnen kijken hoe Ellen Vogel en Ank van der Moer hun rollen opbouwen. „Een heerlijk stadje, Haarlem. Hier, in dit stadhuis wil ik over twee jaar trouwen". De rijzige Ina van der Molen is na het eindexamen van de Amsterdamse Toneelschool voor een paar dagen naar huis terugggekeerd. Ze geniet ervan en vertelt honderduit. Maar in een oogwenk weet ze stad en vak in één liefde te vatten, als ze bekent, dat Haarlem een verrukkelijke schouwburg heeft. Nu nog een paar avonden de demonstratie van het eindexamen spelen, en dan vakantie. „De Top Naeff-prijs verteren," snuift ze beminnelijk. Samen met verloofde Sjouke Kuyper een paar weken naar Spanje. Haarlem heeft voor Ina van der Molen een belangrijke rol gespeeld bij het bepalen van haar toekomst. Hier heeft ze de rechtenstudent Sjouke Kuyper ontmoet, en hier heeft ze op het Coornhertlyceum de gymnasium A-opleiding gevolgd. Dat laatste is beslissend geweest voor haar toe komstige carrière, want de heer Th. Ruygrok die aan het Coornhert lyceum behalve Nederlands ook toneel en voordracht doceert heeft haar „ontdekt" en haar bewust het toneel op geduwd. Samen met Margriet de Groot, die nu triomfen viert als „My Fair Lady", heeft ze onder zijn leiding gespeeld in Shakespeare's „Klucht der Vergissingen" en in Sophocles' „An tigone". Een hele rij belangrijke rollen in het altijd uitermate verzorgde -schooltoneel van het Coornhertlyceum heeft ze op haar naam gebracht. Tot ieders verwondering ging ze na haar eindexamen gymnasium dan ook niet naar de toneelschool. Ze trok naar Parijs, waar ze kin- 1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIllllllllllllliilllllllll,|llllllll|ll"l"ll"llllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllillll iiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimimmiiiiiiiimiiiimiiiiiiiiuiiiiiiii De oud-leden van de St. Joseph- Gezellenvereniging Haarlem I kun nen hun vereniging en elkaar moei lijk vergeten. Wanneer zich een gele genheid voordoet, grijpen zij die graag aan om bij elkaar te komen en vele herinneringen uit de goede Gezellen- tijd op te h&len. Zo'n gelegenheid heeft zich nu weer aangediend. Een van de Oud-Gezellen, rector H. Roo- sen van het Aerdenhoutse Alverna is immers vijf-en-twintig jaar priester. Het feest is deze week gevierd, maar de Gezellen willen het onder elkaar nog eens gezellig overdoen. De Gezel len zijn enkele dagen geleden onder voorzitterschap van de heer Fr. van Duivenboden bijeengekomen en daar zijn de plannen ter tafel gebracht. Zondag 18 juni draagt Oud-Gezel Roosen in de kapel van Alverna 's morgens om negen uur een gezongen H. Mis op, waarbij de Oud-Gezellen verwacht worden. Na afloop verza melen zij zich rond een gemeenschap pelijk ontbijt. De Oud-Gezellen, die niet op de vergadering van deze week geweest zijn, kunnen zich voor deel neming aan de reünie op Alverna melden bij de secretaris, de heer J, C. Kruyver, Bakenessergracht 29, telefoon 11339. Een der etsen van Rembrandt op de tentoonstelling van de collectie Harting in Huis Van Looy. Lucas van Leyden, de jong gestor ven geniale schilder die leefde op de grens van de vijftiende en de zestiende eeuw, kan men be schouwen als de eerste graficus van de metalen plaat in Holland. Het graveren in koper met het doel de ingesneden voorstelling op papier af te drukken was in zijn jaren een moderne tech niek. Voor zijn tijdgenoot Duser had den nog de houtgraveurs gewerkt om diens pentekeningen op een houten drukvorm over te brengen. De middel- éeuwse krachtige houtsnede was in on bruik geraakt en de meer verfijnde gravure in hout werd toegepast om te keningen te reproduceren. De gravure in metaal werd al lan ger door edelsmeden aangewend; deze ciseleerden nameljjk met een puntig ijzer in het zachtere koper en smolten zo nodig in de verkregen groeven email vast. Het herkennen van de mogelijk heid om de metaalgravure als druk- ilaat in de plaats te nemen van de iioutgravure was een kwestie van tijd. Deze kwam met de renaissance. Het homogene metaal stond het snijden toe van soepele, van dun naar dik ver vloeiende lijnen die, ritmisch langs el kaar gelegd en overkruist, aan alle schoonheidsidealen van de jonge re naissance konden voldoen. Een onzer knapste graveurs werd Hendric Goltzius. Nieuw principe Een nieuw principe vond toepassing in de ets. In een waslaag, die op de metaalplaat gesmolten is, kan de teke ning losjes met een naald worden ge krast. In een zuurbad wordt het bloot- gemaakte metaal aangevreten en na verwijdering van de was is een druk plaat verkregen, waarvan de afdruk een volkomen ander karakter heeft dan de direct gesneden gravure of de hout snede. Een paar eeuwen lang heeft men aan deze diepdruk-technieken voldoende, vooral omdat de etsmogelijkheden naar de idealen van de tijd nog uitbreiding vonden. In het begin van de negentiende eeuw kon Senefelder een gladde steensoort zodanig prepareren, dat zij plaatselijk inkt pakt. Daarmee had hjj het vlak druk-procédé steendruk of lithografie gevonden, dat in geïndustrialiseerd ge bruik off-set wordt genoemd. Tot in onze tijd zjjn onder de verza melnaam „grafiek" de gravure, de ets in al haar variëteiten en de litho als kunsttechnieken in gebruik gebleven en ook de houtsnede heeft sinds het ex pressionisme weer haar beoefenaren. Gaaf overzicht De Haarlemse etser Dirk Harting, die bezeten is van de grafische kunst, heeft in de loop van zjjn lange leven een grote verzameling grafiek aange legd. Zjjn tjjdgenoten heeft hjj onlangs in de herinnering teruggeroepen door hun werk te exposeren. Thans heeft hjj in Huis van Looy uit zijn collectie een tentoonstelling opgebouwd met een heel andere strekking. Onder de titel „Drie eeuwen prentkunst" levert hjj een gaaf overzicht van de prentkunst in ons land. Het is de geschiedenis van de schil derkunst: opgang, verrijking en geeste lijke spankracht tot in de helft van de zeventiende eeuw en dan twee eeuwen van herhaling waarin het accent komt te liggen op de uiterlijke verfijning en modieuze aanpassing. Tegen de twintig ste eeuw pas geeft een innerlijke over tuiging weer impulsen voor een nieuw aanzien van de grafiek. Deze belofte sluit de tentoonstelling af. De grafi- iimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii (Advertentie) SPEKSTRAAT 5 TELE* 16061 iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiimiiiiiiimi Woensdag 14 juni zal het vijftig jaar geleden zijn, dat mr. A. Bruch door de rechtbank te Dordrecht als advo caat en procureur beëdigd werd. Mr. Bruch practiseerde daarna te Gorinchem, doch reeds in het begin var. 1912 kwam hij naar Haarlem, waar hij de associé werd van mr. J H. Monné. Sindsdien is mr. Bruch Haarlemmer en velen hebben hem leren kennen en waarderen, niet al leen als advocaat maar ook als gezag- hebbend man in velerlei maatschap pelijke functies. Een half jaar geleden hebben wij mr. Bruch reeds voor het voetlicht gebracht bij gelegenheid van ziin vijf-en-zeventigste verjaardag. Hij vend dat feest niet zo belangrijk, en ook zijn gouden jubileum acht hij geen reden tot veel feestvertoon. Maar ditmaal zal het feest niet zon der gerucht voorbij kunnen gaan. Op 14 juni is er 's middags van drie uur tot half zes receptie op zijn kantoor, Kruisweg 63. frères en van de gemeenschap heeft gediend. Maar zijn arbeid, die hem het liefste wras en is, blijft het hulp verlenen aan hen, die juridische bijstand be hoeven. Achter zijn bureau of in de rechtszaal is mr. Bruch in zijn ele ment. Dan is hem geen moeite teveel en geeft hij al zijn tijd, aandacht en kennis aan de zaak, die hem ter be handeling is toevertrouwd. Zijn liefde vcor het „officium nobile" is destijds zo sterk gebleken, dat hij het aanbod van minister-president Ruys de Bee- renbrouck, de toga te verwisselen voor een minsterssteek, van de hand wees. En da-t wilde voor die dagen heel wat zeggen. Het is bijna een versleten epitheton ornans mr. Bruch een sieraad van de Haarlemse balie te noemen. Niet temin gebruiken wij dit beeld, omdat het zo duidelijk aangeeft, dat mr. Bruch in belangrijke mate er toe heeft bijgedragen, de standing van de advocatuur in het algemeen en die van de Haarlemse balie in het bijzon der te verstevigen. In dit verband zij erop gewezen, dat hij jarenlang als Deken der Orde van advocaten te Haarlem en als kantonrechter-plaats vervanger de belangen van zijn con-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1961 | | pagina 3