ZomertentoonsteUing in Rijksmuseum Prinses Beatrix sluit studietijd feestelijk af Noordelijke vertaling van zuidelijk Rococo Nederlandse scheepvaart gaat moeilijke tijd tegemoet Revaluatieverlies f 60 miljoen Nieuw bewijsstuk tegen de gearresteerde stuurman Het Q 40 Interessant panorama van een verguld tijdperk PAUL VLAANDEREN Cor de Kraker krijgt zes jaar Brief van Nederlander aan zijn vrouw is in handen van politie Verkiezingen in Zuid-Afrika Trein ontspoort: 24 doden Raket van Israël brengt conflict !sfeature"syndi cat e! „10 VIVAT" IN HUIS TEN BOSCH Talrijke diefstallen op buitenlandse schepen gepleegd Weer 20 dividend Leidsche Wol verkoopt ingekochte aandelen aan aandeelhouders 1 10 a pari MOORD OP ENGELS DIENSTMEISJE Nog dit jaar DC-8 met vijf motoren naar Karachi Ben Goerion ging zijn boekje te buiten DINSDAG 11 JULI 1961 PAGINA 2 In de nacht van de dertigste november 1718 sneuvelde de koning-veldheer van Zweden, Karei XII in een loopgraaf bij Frederikshal in Noorwegen. In de nacht van de zestiende maart 1792 werd de kunstminnende koning Gustaaf III van Zweden bij een luidruchtige maskerade op het toneel van de Stockholmse Opera getroffen door een kogel van een sluipmoordenaar. Deze twee pistoolschoten omlijsten een tijdperk, dat in de geschiedenis van Zweden als merkwaardig bestempeld kan worden, een bloei tijd voor humanistische cultuur en natuurwetenschappen, voor kunst en kunstnijverheid. De dood van de koninklijke militair in de loopgraaf en de moord op de fijn zinnige estheet in de opera zijn twee dramatische gebeurtenissen, die in de vaderlandse geschiede nis van dit ruige Scandinavische land de inleiding en de afsluiting vormen van wat de Gouden Eeuw van Zweden kan worden genoemd. INTU55ENiN (Vft DAT 6 NIET m LANDHUISJE -I BEPAALD opwindend W~... HEMr /5 f/? nu Mfr o/ir k D« AAN Of HAND HAT RN wk^vERscHRimiuK geknetter!; BWP^wat n er~^££ Waan di hand? hw\ THAN EN MR. VLAANDEREN gaan ONVERWACHTS NAAR SIR ARTHUR KIDSON V- EN NU VERDWIJNT k MEVROUW VLAANDEREN. De Gouden Eeuw in Zweden joE VERDWIJNING VAN INA VERONTRUST CL EO I 1 ÉTOgTHt^maiiM'.-,.*- w.->•! -m- nas-«a wr -f.tlXt'': 7- v rtjke en sierlijke aardewerk op deze tentoonstelling te zien. De zilver smeedkunst stond op hoog peil even als de meubelkunst. Men kan talrijke kunstvoorwerpen bewonderen: de kostbare kroonjuwelen, die door een speciaal koninklijk besluit nu voor het eerst in het openbaar worden ge toond, het grote zilveren doopvont uit de kapel van het koninklijk paleis en dat nu nog steeds bij de doop van de Zweedse koningskinderen wordt gebruikt, kostbare geweven bekledin gen uit vorstelijk bezit, meubels van internationale klasse, waaruit opnieuw de Franse invloed blijkt, glas met fij ne geslepen voorstellingen, het kro- ningsornaat van Gustaaf III en zijn vrouw koningin Sophia Magdalena en curiosa uit de wereld van de boek kunst. Als sluitstuk staat in een aparte zaal opgesteld het décor van het eerste bedrijf van het door Gus taaf III geschreven drama „Konin gin Christina". Op de tentoonstelling kan men daar muziek uit de acht tiende eeuw beluisteren en men waant zich even in een voorname zaal van het buitenverblijf Drottning- holm, waar de portretten van bleke vorsten met grote melancholieke ogen uit hun dikke gouden lijsten u aan kijken. Zo is in grote trekken het beeld van een tijdperk, dat voor Zweden van be lang is geweest. Het is een sierlijke en soms wat ongelijkmatige periode ge weest maar ook een tijdvak, waarin de krachten opnieuw werden gebundeld, waarin de grote academies en genoot schappen werden gesticht, waaronder de beroemde „Svenska Akademien", die heden ten dage nog bestaat en de No belprijzen toekent, de eeuw van de gro te botanicus en geleerde Linnaeus. Voor het Europese aanzien van het Ro coco is Zwedens Gouden eeuw niet van zo'n belang; de tentoonstelling is een panorama van de noordelijke cultuur uit die dagen, meer nuchter en min der warmbloedig dan elders op het vaste land. Het is, aldus dr. A. van Schendel, hoofddirecteur van het Rijksmuseum, bij ons weinig bekend dat in 1945 te Stockholm een tentoonstelling van Hol landse kunst: „Voor het land van Rembrandt" werd georganiseerd ten behoeve van de hulpactie aan het toen nog bezette Nederland. Het onvergete lijk manna, het Zweedse wittebrood werd dus ook enigszins ingezameld door de kunst. Daarom is het goed de ze tentoonstelling te begrijpen als een nieuwe getuigenis van de oude vriend schap. FRANS DUISTER Schets voor het décor van Gustaaf Ill's toneelstuk „Koningin Christina". Hoe het in werkelijkheid er uit ziet kan men in het Rijksmuseum zien-. gasten was het met twee man uitgebreid. Behalve de Weénse en Hongaarse melo dieën, die tot het favoriete genre van prinses Beatrix gerekend kunnen wor den, werd ook vurige Zuid-amerikaanse muziek gespeeld, waarop de prinsessen Beatrix, Irene en de achttienjarige Mar griet, voor wie het een der eerste feest jes was in zo'n gezelschap enthousiast de cha cha cha dansten. Het was een in ternationaal muziekprogramma dat werd gebracht, ook Franse chansons ontbra ken niet. Daartussen door speelde het orkest veelal verzoeknummers van de gasten en op speciale wens van prin ses Irene de fascinerende muziek uit de film Orfeu Negro. Daartussen door werden spelletjes ge daan. In de verschillende zalen van het paleis waren koude buffetten aangericht, waar de gasten zich graag door de blauwgejaste lakeien lieten bedienen toen daarvoor de tijd was aangebroken. Frans Dehue ruilde daarbij zijn piano voor de accordeon en transformeerde zijn band tot een wandelend orkest, dat zich achtereenvolgens in alle zalen liet horen. Voor men het wist was het half drie, het tijdstip waarop het feest moest eindigen. Prinses Beatrix had haar stu dietijd definitief, maar feestelijk afge sloten. AMSTERDAM, 10 juli De recht bank heeft een 38-jarige Rotterdamse koopman, alias „Cor de kraker" of „De hondekop", wegens een reeks van grote gelddiefstallen aan boord van buiten landse zeeschepen in verscheidene Ne derlandse havens, veroordeeld tot zes jaar gevangenisstraf met aftrek van het voorarrest, plus voorwaardelijke terbe schikkingstelling aan de regering. Het was het 30ste vonnis dat „Cor de kraker" werd opgelegd. Een 33-jarige kelner uit de Maasstad, werd wegens medeplichtigheid en heling veroordeeld tot twee jaar gevangenis straf met aftrek van het voorarrest. „Cor de kraker", die volledig had be kend, was maar een negental van deze in de afgelopen drie jaar gepleegde geld diefstallen, waarbij voor vele tienduizen den guldens aan Nederlandse en buiten landse valuta waren gestolen, ten laste gelegd. LEIDEN, 10 juli In de vergadering van de raad van commissarissen van de Leidsche Wolspinnerij is besloten aan aandeelhouders voor te stellen het divi dend over het boekjaar 1 april 1960 tot en met 31 maart 1961 te bepalen op twin tig procent, waarvan zes procent reeds als interimdividend betaalbaar werd ge steld. Ten aanzien van de resterende 14 procent wordt voorgesteld vier procent uitsluitend j contanten beschikbaar te stellen en de overige tien procent naar keuze in contanten dan wel in gewone aandelen der vennootschap (v. j. 20 pet. dividend, waarvan tien pet. in aandelen). Bovendien besloot het bestuur uit sluitend voor aandeelhouders der ven nootschap beschikbaar te stellen een ge deelte van het bezit aan ingekochte eigen aandelen en wel zodanig, dat op elke tien aandelen uitstaande per 31 maart 1961 kan worden verkregen één gewoon aandeel tegen 100 procent. SCHIEDAM, 11 juli By de tewater lating van het motorschip Katsedijk bij de Werf Gusto in Schiedam heeft de directeur van dé Holland-Amerika Lijn, de heer P. van Houten, verklaard dat de scheepvaart in Nederland een moei lijke tijd tegemoet gaat. Als reden van de moeilijkheden gaf hij op het nog steeds te grote surplus aan tonnage, de revaluatie van de gulden en de toenemende interventie van buitenlandse regeringen in de „vrije scheepvaart". Hoewel de opgelegde tonnage sterk is verminderd, aldus de heer van Houten, bedraagt deze toch nog drie miljoen ton. Dit surplus oefent druk uit op de vrachtenmarkt, die hier door op een laag peil blijft. De reva luatie van de gulden bleek voor de scheepvaart een gevoelige klap, n.l een verlies van 60 miljoen gulden per jaar. Voorts noemde de heer van Houten met, name de herziening van de scheep- vaartwetg«»ing in de Verenigde Staten, de z.g. bonner-bill, als voorbeeld van de toenemende interventie van buiten landse regeringen. Als dit wetsvoorstel door de senaat ongewijzigd wordt aan genomen zal het varen in conference- verband op praktische gronden' niet meer mogelijk zijn. Daardoor dreigt een chaos in de scheepvaart te ontstaan. Het eenzijdig vaststellen van regels voor de scheepvaart door een mogend heid noemde de heer van Houten on aanvaardbaar. Hij was van mening dat een eensgezind front van Nederlandse reders in goede samenwerking deze moeilijkheden het hoofd zouden kun nen bieden. Ook vroeg hij samenwerking tussen Amsterdam en Rotterdam om de ver- voerslading voor Nederland te be houden. De „Katsedijk" is een enkelschroef motorvrachtschip van circa 7200 ton van het openshelterdek-type. Het schip krijgt vijf laadruimen met een totale capaciteit van 436.000 kubieke voet, daarvan is ongeveer 37.000 voet voor het vervoer van bevroren lading inge richt. Het schip is 141,20 meter lang en 18,82 meter breed. ROTTERDAM, 11 juli De 29-jarige Amsterdamse stuurman van de kust vaarder „Wiema", die verdacht van moord op het 21-jarige dienstmeisje Mar- gareth Hughes in het kleine plaatsje Me- nai by Liverpool op 1 juli door de En gelse politie is gearresteerd heeft in feite z)jn daad toegegeven in een brief aan zijn vrouw. Een medeopvarende had de brief op zijn verzoek uit Enge land moeten smokkelen. De brief is echter in handen van de politie. De „Wiema" arriveerde gisteren in Rotterdam. Kapitein T. A. Belstra, ge zagvoerder-eigenaar van het schip, ver telde wat zich rondom de arrestatie van zijn stuurman naar is gebleken heeft af gespeeld. Enige uren voor zijn arrestatie had de stuurman een matroos een brief in de hand gestopt. „Post hem in de eerste de beste haven buiten Engeland", voeg- JOHANNESBURG, 10 juli (UPI) Volgens politieke waarnemers in de Unie van Zuid-Afrika is het waarschijn lijk, dat premier Hendrik Verwoerd in oktober van dit jaar nieuwe algemene verkiezingen wil doen houden. Verwoerd wil opnieuw een vijfjarig mandaat voor zijn apartheidspolitiek verkrijgen, hoe wel zijn huidige mandaat loopt tot 1963. De Nationalistische Partij van Ver woerd is reeds sinds 1948 aan de macht. Deze partij, die voornamelijk steunt op de afstammelingen van de „Boeren" heeft reeds driemaal achtereen de ver kiezingen gewonnen. Maar tegenstanders, over het algemeen de Engels sprekende inwoners van de Unie, hebben zich ver enigd in de „United Party", welke partij sinds 1948 in de oppositie is. De negers hebben geen stemrecht. Ook het hoofdbestuur van de „United Party" verwacht, dat in oktober ver kiezingen zullen worden gehouden. De oppositieleider in het parlement, Sir de Villiers Graaf, heeft reeds zeer ge heime besprekingen gevoerd met de lei ders van de Nationale Unie en met „weg lopers" üit de partij van Verwoerd, ten einde in de komende maanden in staat te zijn Verwoerd en de zijnen in de verkiezingsstrijd eendrachtig tegemoet te kunnen treden. SCHIPHOL, 10 juli Vanochtend is voor de eerste maal een DC-8 lijn- vliegtuig Van de KLM met passagiers aan boord (de „Thomas Alva Edison" met eindbestemming Singapore) van Schiphol vertrokken met vijf motoren aan de vleugels. Aan de linkervleugel had men vlak naast de romp een ex tra-motor opgehangen, die in Karachi zal worden achter gelaten als reserve voor DC-8 machines. Deze kan dan ge bruikt worden, wanneer in de toekomst zo'n straalvliegtuig met pech aan een der motoren krijgt te kampen. Nu dus aan de linkervleugel drie en aan de rechtervleugel de normale twee motoren hingen moest men voor even wicht zorgen. De extra motor weegt 3200 kg en om de andere vleugel even zwaar te maken werden de brandstof tanks van deze vleugel met 3200 kg meer brandstof gevuld, dan die van de linkervleugel. de hij er zenuwachtig aan toe. De brief, was geadresseerd aan zijn vrouw. Maan dagmorgen vertrok de „Wiema" zonder stuurman uit Liverpool. De matroos toonde toen de brief aan de kapitein. Deze stelde onmiddellijk de politie1 van Liverpool radio-telefonisch op de hoogte. Met een politieboot arriveerde hoofdin specteur James Morris bij de kustvaar der, die in de monding van de haven het anker had laten vallen. Op verzoek van de hoofdinspecteur vertaalde de kapitein de brief, waarin onder meer stond: „Ik heb iets heel ergs gedaan, dat jij mij niet kunt ver geven. Vertel niets van de inhoud van deze brief aan anderen. Als er mensen komen, die je trachten uit te horen, houd dan je mond. Zeg alleen dat ik soms waanzinnige woedeaanvallen heb. Dit zal wel het laatste zijn, dat je van me hoort." Op de avond van de der'tigste'f&ni ont moetten twee opvarenden van dé „Wie ma" de stuurman in Menai bjj een melk- automaat, even voordat zij een meisje naar later bleek was zij Margareth Hughes uit een bus zagen stappen. Beiden zagen de stuurman, die kennelijk onder de invloed van sterke, drank ver keerde, verdwijnen in de richting, waar heen het meisje gelopen was en gingen zelf aan boord. De stuurman arriveerde veel later op het schip. De kapitein had de stuurman eerder op de avond ont moet in een havenkroegje; hij had niet veel op met de Amsterdammer, voor wie de coaster in drie jaar reeds het 22ste schip was. Toen de „Wiema" de volgende mor gen, zaterdag, naar Liverpool voer, bemerkte niemand iets vreemds aan de stuurman. Laat in de avond kwam de recherche aan boord om kapitein Belstra te spreken in verband met de moord op Margareth Hughes. Alle be manningsleden werden verhoord; ook namen de rechercheurs vingerafdruk ken. Na het vertrek van de politie gingen de stuurman en een matroos de wal op. Een uur later waren dezelfde recher cheurs weer aan boord, nu om de stuur man te spreken. De kapitein had 'toeval lig gehoord, dat hij naar de Nederlandse zeemansclub was gegaan. Daar arresteer de de politie de stuurman en de matroos. Hierna kwamen de rechercheurs weer aan boord, nu om de hut van de stuurman te doorzoeken. De kapitein vertelde, dat de stuurman de vorige avond op basket ballschoenen van boord was gegaan. Af drukken van deze schoenen waren in het huis van dr Fisher, waar het meisje in betrekking was, gevonden. De kapi tein had dezelfde afdrukken gevonden op het zeil in de hut van de stuurman, die de schoenen zaterdag in zee had ge worpen, „omdat ze tot op de draad wa ren versleten". Met de brief heeft de Engelse politie nu drie bewijsstukken: de vingerafdruk ken, de voetafdrukken en de brief. Uit het onderzoek in Menai kwam nog vast te staan, dat de moordenaar van het meisje door een klein badkamerraanio.je de woning van de dokter is binnenge gaan. Hij trof ct meisje waarschijnlijk slapende aan. BANGKOK, 10 juli (UPI) Ten minste 24 mensen zijn gisteravond om het leven gekomen, toen een stampvolle passagierstrein zestig kilometer ten noor den van Bankok uit de rails liep. Zes van de acht wagens liepen uit de rails, toen de door de twee lokomotieven ge trokken trein met hoge sne'heid een bocht nam bij Lampang. Een andere bekende Zweedse schil der was Carl Gustaf Pilo (1711-1793), die alles, wat er in het begin van de veertiger jaren in Kopenhagen nog van een hoftraditie in late barokstijl was overgebleven, verdrong en de vrije ro- coco-stijl voorstond. Hu heeft, terugge keerd naar Zweden, veel betekend voor de jongere generatie, die bij hem enke le tendenzen vond, die de nieuwe ro mantiek aanhaalde. Dat was in 1770. Rembrandt's schilderij „Claudius Civi- lis" werd in Pilo's tijd door de eige naar in de Kunstacademie in bewaring gegeven en hing in een der oefenings zalen. De invloed hiervan op de leer lingen is groot geweest. Een van deze leerlingen was Carl Frederik von Bre da (tijdens zijn verblijf in Engeland, 1787-1796, vriend van Reynolds en on der invloed van Gainsborough). Er hangt een portret op deze expositie, dat hij maakte van Gustaaf III, de ko ning, die de Zweedse kunst „repatri eerde". De beeldhouwer Sergei, (1740- 1814) die, naar men zegt, op de drempel stond om wereldberoemd te worden in Rome als een van de vroeg neo-klassieken, gehoorzaamde ook aan de wens van deze vorst naar Zweden terug te keren. Van de schitterende opdrachten waarvan hij droomde is in het toenmalige kleine Stockholm niet veel terecht gekomen. Een andere schil der, die Gustaaf Ill's wens eerbiedigde, was de landschapschilder Elias Mar tin. Zo groot was echter de persoon lijke invloed van Gustaaf III op de bloei van de cultuur dat na zijn dood in 1792 een sterke verslechtering in trad, die het kunstleven in Zweden tot ver in de nieuwe eeuw zou kenmerken. Hoe dan ook, de achttiende eeuw is voor Zweden een merkwaardige geweest. De kunstnijverheid werd aangemoedigd; aardewerkculturen bloeiden in Rörstand en op Marie- berg. Er is veel van dit mooie kleur- (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG, 10 juli Met een dave rend „Lang zal ze leven", gevolgd door een uit volle borst meegezongen „lo vi vat" vaagden zo'n tweehonderd gasten de ontroering weg die zich meester dreigde te maken van prinses Beatrix. Dat gebeurde zaterdagavond op haar af scheidsfeest Ms studente, dat in het Huis ten Bosch werd gegeven, toen een stu diegenoot haar een boek had aangeboden, waarin een aantal vrienden en vriendin nen, mede-studenten, elk een bladzij hadden gevuld met foto's en persoonlijke herinneringen uit de Leidse studenten tijd. Drs. Beatrix van Oranje was op recht verrast met het persoonlijke ge schenk en toonde zich echt getroffen. Door het uitgelaten gezang, dat direct na haar dankwoord werd ingezet kreeg de vrolijkheid alweer de overhand. Het was geen „officieel feest" dat de prinses in het luisterrijke Huis ten Bosch aanbood, maar echt een ongedwongen studentenfuif. De gasten in gewoon costuum of cocktailjurk reden veelal in eigen auto de oprijlaan van het pa leis op en begaven zich, eenmaa1 binnen, direct naar de prinses om haar te feli citeren met de succesvolle afsluiting van haar studie. Veel tijd voor weemoedige gedachten werd prinses Beatrix niet ge laten op dif afscheidsfeest: vrijwel de gehele avond werd er gedanst in de tent, die in de prachtige tuin was op geslagen en vanwaar de gasten een ro mantisch uitzicht hadden op de vijver. Het Haagse orkest van Frans Dehue, dat wel meer de muziek verzorgt bij feest jes op het paleis en in kringen van het corps diplomatique, bestaat normaal uit drie musici. Vanwege het grote aantal JERUZALEM, 10 juli (UPI) De lancering in Israël van een meteorolo gische raket, verleden week, blijkt niet alleen de woede te hebben opgewekt van de omliggende Arabische landen, maar ook van de Israëlische minister van transport, Ben Aharon. Deze mi nister heeft vanmorgen een verklaring uitgegeven aan de pers, waarin hij stelt dat Ben Goerion, die de lancering heeft „doorgedrukt", huiten zijn boekje is gegaan. De minister-president had eerst overleg moeten plegen met de an dere leden van het kabinet, dan had schadelijke publiciteit misschien kun nen worden vermeden, aldus minister Ben Aharon. Het is begrijpelijk, dat hjj zich gepasseerd voelt, want het me teorologisch onderzoek ressorteert on der ijn departement. Voordat minister Ben Aharon zjjn verklaring uitgaf, had Ben Goerion zijn beleid reeds tijdens een kabinetszit ting verdedigd. Hij zette uiteen, dat de lancering van de raket „een bijzon der geval" was. Het project was reeds jarenlang in het geheim voorbereid, maar men ging ijlings tot lancering over toen men vernam, dat de rege ring van de Verenigde Arabische Re publiek raketten had besteld in de Ver enigde Staten en voornemens was er in de nabije toekomst een te lanceren, waarschijnlijk op 23 juli, de verjaar dag van de Egyptische revolutie. ELISABETHSTAD, 10 juli (Rtr.) - Zevenhonderd gevangenen, allen leden van de ir oppositie zijnde Baloebaket- partij, zijn vandaag in Katanga vrijgela ten. Zij kregen amnestie ter gelegenheid van de herdenking van het feit, dat Ka- tanga één jaar geleden onafhankelijk werd. Onder de vrijgelaten gevangenen bevindt zich een aantal parlementsleden. riDAT ft HET EFFECT /VAN BOUGIE5 ZONDER nONT3T0RIN6bKA PPEN iSlR ARTHUR. HET BETE- \HENT DAT TOBy PENNANT -DOOR DE LAANRUDT Het eerste deel van de Zweedse acht tiende eeuw werd nog gekenmerkt door de oorlogen van de veldheer Karei XII, een figuur, die zijn tijdgenoten zo fasci neerde, dat zelfs een Voltaire een scherpzinnige en briljante monografie over hem schreef. De dood van deze koning maakte definitief een einde aan Zwedens positie als grote mogendheid, waarvan Gustaaf II Adolf de grondleg ger was geweest in de eerste decennia van de zeventiende eeuw en waarvan de rijksgrenzen zich tijdelijk langs de gehele Oostzee uitstrekten. In die tijd van oorlog op oorlog wa ren de meeste Zweedse kunstenaars naar verschillende Europese landen geëmigreerd. Vooral naar Frankrijk en Engeland. Daar was immers het klimaat beter vooreen rustige én degelijke ontwikkeling van wat er aan beeldend vermogen mocht slui meren bij deze jonge Scandinaviërs. Toen echter, slechts een tiental ja ren na de dood van Karei XII, het land zich snel herstelde en de econo mische toestanden weer gezond wer den, waren er in het land zelf geen Zweedse kunstenaars van enige bete kenis meer. Het parlement wilde de groeiende welvaart een eigen accent geven. Tot dit doel schiep men zich een kans door de bouw van het Stock holmse paleis als uitgangspunt voor een herlevende cultuur te stellen. In 1697 werd het koninklijke paleis in Stockholm door brand verwoest. Karei XII had daarna aan de architect Nico las Tessin opdracht gegeven een ont werp voor een nieuw paleis te maken. Halverwege de bouw moest men ech ter door de duurte van de oorlogen het werk laten rusten. Eerst in 1723 kon men de steigers weer beklimmen om met de bouw verder te gaan. Dit paleis in Stockholm en de kunstzinnige versieringen daaraan vormden het cen trum van het opbloeiende Zweedse kunstleven. Men was echter genood zaakt een aantal buitenlandse kunste naars over te laten komen, die de ver sieringen op verantwoorde wijze zouden uitvoeren. Vooral vanuit Frankrijk wil den de Zweden graag beeldhouwers en schilders in dienst nemen, want de roep van de naar het Rococo zich ontwikkel de pracht rondom de „Zonnekoning" vond in het pas tot rust gekomen Zwe den gretig gehoor. Zo is het aan ver schillende van die kunstenaars te dan ken, dat reeds in 1730 het Rococo zijn intrede deed in de Zweedse cultuur. Het is de tijd van sierlijke dans, van de galante stijl, van het verfijnd ple zier in de salons en van de behaag zieke liefdestaferelen, voor ons twintig ste eeuwers aantrekkelijk om de hoffe lijkheid en tegelijk onaangenaam om de schijn. Het is een merkwaardig tijd perk, waarin alles is doordrongen van een nieuw stijlgevoel, dat zich mani festeert in allerlei kunstuitingen, maar vooral in het dagelijkse leven van de vooraanstaanden, waaronder men ze ker ook de gegoede rijke burgers moet rekenen. De kunst van deze eeuw in Zweden vormt het onderwerp van de zomer- tentoonsteliing, die tot 17 september aanstaande in het Rijksmuseum te Am sterdam is ingericht. Het is het vrien delijke antwoord op de tentoonstelling van Hollandse kunstnijverheid uit onze Gcuden Eeuw die honderd jaar eer dei wodt gerekend die in 1959 te Stockholm werd gehouden en die zeer veel belangstelling heeft gekregen. De expositie in Amsterdam omyat afbeel dingen van Zweedse architectuur uit die dagen, schilderijen en beeldhouw werken, tekeningen en aquarellen en een volledig in eer. geheel aparte zaal opgesteld décor, afkomstig uit het thea ter te Drottningholm. Vervolgens is er een inzending, wel de interessantste, van zilverwerk:, ceramiek, glas, boekkunst, costu mes, geweven stof fen en meubels, uit de Zweedse acht tiende eeuw. Deze kunstnijverheid uit het tweede (teel van deze Gouden periode kan men onder de naam Gustaviansk Stil samenbrengen; zij dankt deze naam aan de koninklijke promotor van scho ne kunsten en we tenschappen, Gus taaf III. de zoon van koningin Lou isa Ulrica. Het is de eerste keer, dat een dergelijk groot overzicht van deze Zweedse gouden eeuw buiten Zwe den wordt getoond. Ofschoon de Zweedse achttien- de-eeuwse kunst sterk Frans geori ënteerd was zijn er toch ook duide lijk Italiaanse en Engelse invloeden aan te wijzen. Het is te danken aan het mecenaat van koningin Louisa Ulrica, de zuster van de „verlichte despoot" Frederik de Grote, en van haar zoon Gustaaf Het portret van Gustaaf 1II van Zwe den, geschilderd door Carl Frederik von Breda. Hij werd sterk door de Engelse schilder Gainsborough beïnvloed. III, dat veel van deze kunst in Zweden is terecht gekomen en daar is geble ven. De inrichters van de tentoonstelling hebben zich dan ook geen moeite ge spaard om een zo volledig mogelijk overzicht te geven. Uit Zweedse musea en uit particuliere verzamelingen zijn stukken afgestaan. Ook de Zweedse en Deense koning hebben kunstwerken in bruikleen gegeven. Eveneens uit Fin land en Frankrijk zijn werken uit col lecties beschikbaar gesteld. Vanzelf sprekend waren de verwachtingen hoog gespannen. De kunstzinnige geschiede nis van deze periode in het Scandina vische is voor de meesten van ons een dode hoek. Nog nooit is men in de ge legenheid geweest op een dergelijke grote schaal iets te zien te krijgen van wat de Zweden hun Gouden eeuw noe men. Wie echter meent, dat deze ten toonstelling een openbaring is, een be langrijk kunstzinnig evenement, dat vergeleken kan worden met vroegere zomertentoonstellingen in het Rijksmu seum. zal teleurgesteld naar huis ke ren. Het is wat pijnlijk dit hier zo te stellen en wij hadden het graag niet gedaan, maar de middelmatigheid, vooral van de schilderijen en beeld houwwerken zal iedereen, na een be zoek, opvallen. De Gouden Eeuw van Zweden is kunstzinnig gezien alleen maar een vergulde krul, een noorde lijke variatie op een thema, dat elders in Europa een veel stralender en veel- zijdiger gestalte heeft gekregen. Zij is wel geschiedkundig interessant en in zekere zin ook nog cultuur-historisch. Gelukkig zijn er werkelijk mooie dingen te zien bij de kunstnijverheid, terwijl enkele tekeningen van de beeldhouwer Johann Tobias Sergei verrassen door een rake notering en een sfeervolle uitermate gevoelige interpretatie. De culturele gerichtheid op het bui tenland heeft een portretschilder als Alexander Roslin (1718-1793)de aquarel list Niklas Lafrensen en de miniaturist Peter Adolf Hall herhaaldelijk doen be sluiten buiten Zweden te werken en te wonen. Om deze metterwoon gevestig de kunstenaars heen vormden zich voor bepaalde tijd groepjes jonge Zweedse schilders, voor wie het verblijf in Pa rijs een studietijd was en die daarna verder trokken of naar Zweden terug keerden om er waardering te vinden voor hun talent. Een keuze uit het werk van Roslin is in het Rijksmuseum te zien, o.a. „De dame met de sluier", een technisch zeer knap geschilderd schilderij, waaruit echter duidelijk blijkt, dat deze Roslin de „Spielereien" van zijn tijd niet uit de weg kon gaan. „De dame met de sluier", een vgn de bekendste en popu lairste schilderijen van de Zweedse schilder Alexander Roslin. Het stelt de echtgenote van de kunstenaar voor Marie Suzanne Giroust, die een bekend pastelschilderes was.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1961 | | pagina 2