Jomo Kenyatta vecht voor
onafhankelijkheid van Kenia
Ontwikkelde neger maakte
gebruik van wilde terreur
tlaerfn
D
W
1
KENT
KENT
KENT
Duitse verlangens
voor het Concilie
ZELFBEWUSTZIJN VAN DE KIKOEJOE'S
Engelsen laten
hem
weer vrij
Behoedzame
reactie
Kost
MEDEDELING
ENQUETE ONDER GEZINNEN
Onvergetelijke dagen
voor Poolse jongeren
Feest rond het draaiorgel in Den Bosch
VRIJDAG 18 AUGUSTUS 1%1
(Van een redacteur)
Toen Ngai (God) de wereld
schiep, vond hij Kenia het
mooiste land van alle
landen die hij had gemaakt,
daarom koos hij de Mount
Kenia uit als zijn geliefde
fustplaats. Tegen Gikoejoe, de
eerste mens en stamvader van
de Kikoejoe-stam, zei hij: Als je
JUe nodig hebt zal ik je altijd
nelpen, als je tenminste een be-
foep op me doet. Later vond Gi
koejoe onder een boom een prach-
Drink
a/s t ,jo»ge"
moe/
&UITENLANDSE
^KRONIEK
gMmerd zou worden. Maar Amerika,
^geland en Frankrijk geven de hoop
Iei op, dat Khroesjtsjev het niet zo-
er «al laten komen. Zij willen de
°gelijkheid open houden voor een
I ermogendhedengesprek over de
^ties-DuitsI and en Berlijn. Zij
hsen dan ook niet te zwichten voor
^oor de Westberlijners
Duitsfa >nd in 0ost"BerI
Wilf
tige vrouw, Moombi. Zij werd de
moeder van alle Kikoejoe's en zij
schonk Gikoejoe negen prachtige
dochters. Toen deze dochters
groot waren geworden, wilden zij
een man hebben, maar mannen
waren er niet. Gikoejoe slachtte
een lam en riep Ngai aan. Toen
kwamen er negen prachtige man
nen voor de negen prachtige doch
ters van Gikoejoe. En de Kikoe
joe's werden een groot en machtig
volk, het grootste en machtigste
volk van heel de wereld.
Mau Mau-terreur
Gearresteerd
Ontwikkeld man
Regeringsleider?
P. LOR1LLARD - NEW YORK
NIETTEGENSTAANDE de steeds sterker
stijgende vraag naar de door ons hier
te lande ingevoerde KENT-sigaretten, zijn
wij in staat dank zij de ultramoderne
Amerikaanse fabricage-methoden van onze
vrienden in het buitenland onze afne
mers regelmatig van voorraad te voorzien.
N.V. Cigarettes Import Cy. v/h A. J-. BLOK,
Scheveningen
de meêst verkochte Ameri
kaanse filtersigaret.
export uit de U.S.A. over
de gehele wereld.
met de beroemde licht
blauwe micronite filter.
Advertentie
Adenauer, die maandag nog sprak
yah mogelijke economische maatrege
len tegen het communistische blok, is
intussen tot de overtuiging gekomen,
dat het Westen niet te hard van sta
pel moet lopen. Wellicht heeft hij van
Washington de wenk gekregen, dat de
beantwoording van de jongste Rus
sische uitdaging in de kwestie-Berlijn
'n eerste instantie de taak van de
Westerse Grote Drie is. Van die Gro-
te Drie zijn Amerika en Engeland het
^est geneigd tot een behoedzame po-
Jhek. Kennedy en Macmillan geloven
zij hun kruit moeten droog hou-
9en, en dat het moment nog niet ge-
t!°men is, om tot een drastische in-
Breep over te gaan. De vrijheid van
Vvest-Berlijn is immers nog niet aan
getast, en de afgrendeling van Oost-
er'ijn zou voor de Russen een ongun-
«Hg propagandistisch effect kunnen
yebben, omdat de maatregel gezien
kan worden als een erkenning van de
Mislukking van het communistische
sielsel in Oost-Duitsland.
De Westerse Grote Drie vrezen,
?at een economische blokkade een
kettingreactie kan veroorzaken die tot
een gevaarlijke verhoging van de in-
ijernationale spanning zou kunnen lei
den. Het Westen heeft zich bijgevolg
bepaald tot protestnota s aan de
^ovjet-Uie, en in deze nota s is het
accent gelegd op het onwettige -karak-
jer Van het Russische besluit de grens
Gssen West- en Oost-Berlijn te slui-
[)e Westerse Grote Drie zouden
- eerst tot radicalere
maatregelen willen
overgaan wanneer
bijvoorbeeld het
vrije verkeer tussen
West-Berlijn en de
Bondsrepubliek be-
!en wordt uitgeoefend. De West-
yinse burgemeester, Willy Brandt,
J)j. gezegd, dat het Westen het niet
Xv°°rden moet laten, maar daf het
Po'*tieke actie moet overgaan. De
ÜonJ bjners vinden zelfs dat de
geer(jSIePubIiek te gematigd gerea-
den v ee«. Maar een belangrijke re-
zich h°rr^e rootiging die het Westen
oen opgelegd, is oot-
il9nd wilde voorkomen.
ijn en
Oost
van [/'^Wndt heeft reeds gesproken
"^lünche
Beadhede
gevaar van een tweede
^jen maar de Westerse mo
ment" streven niet naar „appease-
ben d •jn.?e^y en Macmillan heb-
tot see« e U genoeg gezegd, dat zij
Wesl-U r" PrilF de vrijheid van
Wensen 61 1" Zu"en opofferen. Zij
Bovenstaand verhaal is het „Boek
Genesis" van de Kikoejoe-stam in Ke
nia, zoals de Kikoejoe's het heden ten
dage nog aan elkaar vertellen. Deze
treffende geschiedenis, geboren uit het
volk zeil, in de loop der eeuwen onge
twijfeld steeds mooier en indrukwek
kender geworden, verbeeldt op een pak
kende manier het zelfbewustzijn van de
Kikoejoe's. Inderdaad vormen de Ki
koejoe's een imponerend volk. Zij zijn
de grootste en machtigste stam van heel
Kenia en het is niet verbazingwekkend,
dat de Kikoejoe's vroeger dachten, dat
Kenia de hele wereld was. Van deze
machtige stam is ongetwijfeld de mach
tigste man: Jomo Kenyatta („Branden
de Speer"). Dat was hij al in 1946, en
hjj is het gebleven, ondanks het feit, dat
hjj ruim zes jaar in gevangenschap
heeft doorgebracht en lange tijd daarna
als balling leefde in Noord-Kenia.
Pas in maart van dit jaar werd Jomo
Kenyatta overgebracht naar Maralal,
een plaatsje in de buurt van Kenia's
hoofdstad Nairobi. Ook daar genoot hij
echter nog geen bewegingsvrijheid. Die
heeft hfj eerst deze week teruggekre
gen, omdat ook het Britse gouvernement
in de loop der jaren is gaan begrijpen,
dat politieke onafhankelijkheid voor
Kenia een onmogelijke zaak is zolang
Jomo Kenyatta niet zijn handen vrij
heeft om mee te doen aan het
politieke spel. Alle Kikoejoe's, en
ook vele andere negerstammen in Ke
nia, zien in hem nog altijd een natio
nale held,_ de grondlegger van hun op
handen zijnde vrijheid.
e „wind van verandering", die
over Afrika waait, heeft inder
daad héél veel veranderd. Jomo
Kenyatta was 'acht, negen jaar
geleden ook in Europa al geen onbeken
de figuur. Hij was dat echter niet als
gerespecteerd politicus of als de moge
lijke eerste minister-president van zijn
onafhankelijk geworden land, maar als
de man die beschouwd werd als de lei
der van de gevreesde terreurorganisa
tie, die zich onder de naam Mau Mau
een beklemmende reputatie van wreed
heid en niets en niemand ontziende mee
dogenloosheid verwierf.
De Mau Mau, strijdend voor de vrij
heid van Kenia, vermoordde in totaal
84 blanke kolonisten en 1500 Kikoejoe's,
die „heulden" met het Britse bestuur.
Engeland moest een sterke troepen
macht inzetten om de fanatieke Mau
Mau-ers te bestrijden. Regelmatig
kwam het tot felle gevechten, waarbij
in totaal meer dan tienduizend negers
het leven lieten. Bovendien werden tien
duizenden arrestaties (eens meer dan
35.000 op één dag) verricht. Met veel
moeite werd de terreur van de Mau
Mau overwonnen, maar de eenmaal op
gang gekomen onafhankelijkheidsbewe
ging in Kenia kon niet meer worden
stilgezet. Nu, acht jaar later, krijgen
de zwarte inwoners van Kenia er
wonen in dit land 92 maal zoveel zwar
ten als blanken langzaam maar
zeker ook zónder terreur hun zin.
as Jomo Kenyatta inderdaad de
leider van de Mau Mau? De
Britten verdachten hem er sterk
van, arresteerden hem op 21
oktober 1952 en veroordeelden hem op
8 april 1953 tot zeven jaar gevangenis
straf. Kenyatta was op het moment van
zijn arrestatie de leider van de Kenyan
African Union (K.A.U.), op dat mo
ment de belangrijkste politieke partij
van de Keniase negers. Het was de
partij van de Kikoejoe's, maar ook an
dere stammen van Kenia hadden er
een onderdak in gevonden. Walter Ode-
de volgde Kenyatta als K.A.U.-voorzit-
ter op, maar ook hij werd later gear
resteerd. Toen werd Tom Mbcya de
machtigste man in de partij, totdat in
1953 de gehele K.A.U. door het Britse
gouvernement werd verboden.
In maart 1960, na de conferentie in
Londen over Kenia's onafhankelijk
heid, werd de K.A.N.U. opgericht, de
Kenyan African National Union,
waarvan Tom Mboya secretaris-gene
raal werd. Het bestuur van deze par
tij weigerde mee te werken aan de
vorming van de eerste regering van
Kenia, zolang Kenyatta niet zijn vol
ledige vrijheid had herwonnen. Een
uit de K.A.N.U. ontstane tweede par
tij, de K.A.D.U. (Kenyan African De
mocratie Union) stelde zich aanvan
kelijk op hetzelfde standpunt, maar
veranderde later van koers en bleek
plotseling bereid wél ministers voor
de regering af te staan. Maar zon
der de K.A.N.U. (die bij de eerste
algemene verkiezingen van februari
1961 achttien zetels veroverde in de
wetgevende vergadering, tegen de
IC A.D.U. 11) is en blijft Kenia een
politiek onbestuurbaar land.
Vele Europeanen zien in Kenyatta
nog altijd hét prototype van de
onontwikkelde neger, de zwarte
wildeman die amok maakt te
gen de Europese suprematie terwijl hij
en zijn landgenoten hun eigen land niet
eens zélf kunnen besturen. Dit oordeel
over een ontwikkeld man als Kenyatta
uiteraard 'een gevolg van de ge-
dachteoassoeiatie die hij oproept met
de Mau Mau —raakt echter kant noch
wal. Jomo Kenyatta verbleef vijftien
jaar in Groot-Brittannië, waar hij eerst
Engelse letterkunde studeerde en daar
na antropologie en economie aan de be
roemde London School of Economics.
Hij behaalde daar ook een academi-
dien grote reizen door Europa. Hij stu
deerde enige tijd aan de universiteit
van Moskou. Hij trouwde met een En
gelse vrouw, Edna Clark, die hem één
zoon schonk. In 1945 richtte hij in Lon
den, samen met Kwame Nkroemah, die
in dat jaar eveneens in de Engelse
hoofdstad studeerde, de Pan-Afrikaanse
Federatie op. Een paar maanden later
organiseerde hij, met Nkroemah, in
Manchester het vijfde Pan-Afrikaanse
Congres.
In 1946 keerde Kenyatta terug naar
zijn vaderland, waar hij al gauw de
grote man werd van de K.A.U. Als
geen ander heeft hij gevochten voor de
onafhankelijkheid van zijn land. Dat
hij de leider was van de Mau Mau,
is nooit bewezen, maar dat hij met de
ze organisatie nauwe banden onderhield
wordt door vrijwel niemand betwijfeld.
Kenyatta, dat is duidelijk, wordt door
de blanke kolonisten in Kenia gehaat
met een dodelijke haat. Niettemin staat
het vast dat de zwarte bevolking van
Kenia ba-zal worden in eigen huis.
Terwijl Kenyatta In gevangenschap
verbleef, haalde Tom Mboya de hete
kastanjes uit het vuur. Hij was de be
langrijkste man op de conferentie van
maart 1960 in Londen, waarin de toe
komstige onafhankelijkheid van Kenia
in principe werd geregeld. Toen Mboya
in zijn land terugkeerde werd hij door
de negers begroet en bejubeld als een
tweede Ngai.
Maar ook Tom Mboya zegt en
schrijft, dat Jomo Kenyatta de eerste
minister-president van Kenia moet wor
den. „Alles wat ik heb gedaan, heb ik
gedaan in zijn geest", zei hij onlangs.
Het ziet er naar uit, dat Kwame
Nkroema niet de laatste Afrikaan is
geweest, die door de Engelsen eerst
in de cel werd gestopt, maar er later
werd uitgehaald om regeringsleider te
worden van een onafhankelijke natie.
Laten wij het vandaag nu
eens niet over Eerlijn maar
gewoon over eten hebben.
Eten is een belangrijke
zaak. Zo belangrijk zelfs,
dat men geen gefundeerd
oordeel over Berlijn of over
wat dan ook kan ontwik
kelen zonder op gezette
tijden voldoende voedsel tot zich te
nemen. De kost gaat voor elke geeste
lijke baat uit. Slechts in het hierna
maals doet de kost in het geheel niet
meer terzake. En dat zal dan wel een
van de redenen zijn, waarom wij
straks wolkeloos gelukkig zullen
wezen.
Maar laten wij nu eens, verscheur
de mensenkinderen als wij zijn, het
eten geestelijk benaderen; Dat kén.
Jaren geleden heb ik eens met de
inmiddels overleden dichter Weru-
meus Buning gesproken. Hij was, zo
als U weet, behalve poëet nog culi
nair expert ook en hij was bij uitstek
een man, die het nuttige aan het
nuttige en het aangename aan het
aangename wist te koppelen.
Hij bekende mij bij die gelegenheid
een aartsvijand te hebben. En
bij
voegde er aan toe:
,,Ik heb nooit geweten waarom ik
zulk een hekel aan de vent had,
tótdat ik ontdekte wat zijn lievelings
gerecht was."
„Welk was dat dan?", vroeg ik.
Ik zal nooit de uitdrukking van af
schuw, die op zijn gebaarde gezicht
verscheen, vergeten toen hij ant
woordde:
„Griesmeelpudding met bessen
sap."
Nu had ik stokvis verwacht, en het
viel mij dus enigszins mee, maar ik
moet toegeven dat die slag van de
griesmeelpudding mij ook voldoende
trof. Wie eet er nou met welbehagen
griesmeelpudding?
Het omgekeerde is mij overigens
ook overkomen. Op een keer zat een
heer met zulk een verlekkerde over
tuiging tegen mij aan te praten over
de voortreffelijkheid van met truffels
gevulde gebraden gans, dat ik nog
maar één verlangen had: met truf
fels gevulde gebraden gans eten en
dan sterven. Toen ik het naderhand
eens dééd, stierf ik inderdaad zo on
geveer.
Laten wij uit dit alles nu ook een
les trekken. Deze: wij bekennen ons
om te beginnen met z'n allen tot ver
se raapsteeltjes. Daarna gaan wij
eens verder praten. Want over smaak
valt tegen alle andersluidende ge
ruchten in wel degelijk te twisten.
Over Berlijn trouwens ook.
(Advertentie)
National
Union
Toen Tom Mboya,
huidige leider
ae Kenya African
(K.A.N.U.) Jomo Kenyatta in diens ballingsoord in het noorden van Kenya
bezocht, maakte hij deze foto van de man, die volgens de Engelsen de leider
was van de Mau Mau. In 1952 zei hij: „Ik weet niet waar en wanneer ik werd
geboren. Ik schat dat ik ongeveer vijftig jaar oud ben."
DÜSSELDOKF, 18 aug. (KNP) Aan
kardinaal Frings, aartsbisschop van Keu
len, aan kardinaal Döpfner, benoemd-
aartsbisschop van München, en aan
de andere Duitse leden van de concilie
commissies is een groot pakket met
wensen en verlangens van de Duitse
katholieke gezinnen ten aanzien van het
Concilie overhandigd. Dit is het resul
taat van het initiatief, dat de Katholieke
Duitse Vrouwenorganisatie heeft geno
men. In haar weekblad „Frau und Mut
ter" heeft deze organisatie een uitge
breide enquête op touw gezet onder de
abonnees. Hierop is zeer uitvoerig en
door zeer velen gereageerd. Zowel kar
dinaal Frings als kardinaal Döpfner be
groetten het Initiatief met vreugde en
verklaarden, dat zjj uit het resultaat
van de enquête vele waardevolle aan
sporingen hebben geput.
De wensen van de Duitse katholie
ken blijken voor een belangrijk deel
betrekking te hebben op de liturgie
viering. De meeste antwoorden geven
uitdrukking aan het verlangen, dat bij
de Misviering een groter gebruik van
de moedertaal mogelijk moet worden
gemaakt. Met name voor de verkon
diging van Gods woord in Evangelie
en Epistel bepleit men- het gebruik
van de moedertaal.
belangrijke wens betreft
n de H. Schrift, die thans
Een andere
de rijkdom van
niet voldoende in de lezingen van de
H. Mis tot uiting komt. Heel veel geën
quêteerden lringen erop aan, dat de
kerk zal afstappen van de jaarlijkse cy
clus van evangelies en epistels om door
sche graad. Kenyatta maakte boven- meerjaarljjkse cycli ook de andere de
len van de H. Schrift in de voorlezing
tijdens de H. Mis te betrekken.
Velen uiten het verlangen naar een
inniger contact met de sacramenten, bij
voorbeeld door de aanwezigheid van de
moeder bij het doopsel van haar kind,
en door verhoging van de leeftijd van
het Vormsel, dat zal moeten worden
ontvangen bij het binnentreden in de vol
wassenheid. Velen gaven ook uitdruk
king aan hun wens bij bepaale gelegen
heden onder twee gedaanten te kunnen
communiceren.
Ook de vraagstukken, die het prakti
sche christelijke leven opwerpen worden
diepgaand in de enquête behandeld en
beantwoord. De huwelijksproblematiek
kreeg hierbij een belangrijke plaats. In
de antwoorden op de betrokken vragen
onderstrepen zeer velen de noodzaak
van een intensievere godsdienstige voor
bereiding op het huwelijk voor verloof
den. Voor de jonggehuwden wordt aan
gedrongen op voorlichting op het gebied
van de huwelijksmoraal teneinde de
„dienst aan het leven" op verantwoorde
wijze te kunnen vervullen.
Bijzondere hulp vragen velen tenslot
te voor degenen, die onder de conse
quenties van een ongeldig gesloten ge
mengd huwelijk lijden. Hun ddent de mo
gelijkheid te worden gegeven weer aan
het sacramentele leven van de kerk
deel te hebben.
Frankrijk In Nimes is een benzine
opslagplaats met 136.000 liter benzine
uitgebrand. Een chauffeur van een
tankauto werd licht gewond. (Rtr.).
In de van takken gemaakte letters
staat er „Varta" te lezen boven
de toegang tot het met hoog
geboomte omzoomde weiland in
het koninklijk park Boschloo, dat deel
uitmaakt van het Kroondomein bij
Apeldoorn en dat bij hoge uitzonde
ring als bivak beschikbaar is gesteld
voor de Pools-Engelse padvindsters.
„Varta" is oud-Pools voor ons woord
„kampvuur". Sinds 3 augustus heb
ben deze Poolse ballingen, 28 in
totaal, hier hun kampement opgesla
gen. En op het landgoed Spelderholt
te Hoenderloo hebben 26 Poolse pad
vindsters hun zomerbivak. Nog enige
dagen. Want maandag komt er een
einde aan hun kampement in ons
land. Hun verblijf in deze fraaie om
geving, waarvoor zich vooral de in
Den Haag woonachtig zijnde heer er
mevrouw Langelaar (mevr. Lange-
laar is een Poolse van geboorte en
fungeert als leidster bij het padvind-
sterskamp) veel moeite hebben ge
geven om alles tot in de puntjes
voor elkaar te hebben, zullen de
Poolse jongeren niet licht vergeten.
Want tijdens dagtochten werden ook
Amsterdam, Utrecht, Oosterbeek,
Arnhem en Driel bezocht. Op de
eerste zondag maakte men een trip
naar 's lands hoofdstad, de tweede
zondag werd een uitstapje gemaakt
naar Utrecht en op de feestdag van
Maria Hemelvaart bezochten de Pool
se jongeren het Airborne-kerkhof te
Oosterbeek, waar ook Poolse para
chutisten hun laatste rustplaats heb
ben gevonden. Vooral deze herden
kingstrip heeft diepe indruk gemaakt
op de Poolse ballingen. Bp de gedenk
steen op het Airborne-kerkhof werd
een krans gelegd met als opschrift
„Namens de Poolse padvinderij in
ballingschap". De krans werd gedra
gen door een padvinder en padvind
ster en namens de Pools-Nederlandse
kolonie door een meisje in de origi
nele Poolse klederdracht. Nadat het
Poolse volkslied was gezongen en de
graven waren bezocht, plaatsten alle
Poolse ballingen hun handtekening in
het gastenboek van het kerkhof. In
een hotel te Renkum bood het ge
meentebestuur van Renkum het Pool
se gezelschap een maaltijd aan, waar
na een kort bezoek werd gebracht
aan Arnhem. Vervolgens reden de
extra bussen naar Driel in de Be
tuwe, waar het comité „Polen-Driel'
in de r.k.pastorie voor een ontvangst
zorgde. In de katholieke kerk alhier
woonden de Poolse jongeren de H.Mis
bij, die tot intentie „voor de vrijheid van
Polen" werd opgedragen. Tijdens het
Misoffer zongen de jongeren Poolse
liederen. Nadat de voormalige strijd
gebieden van de Poolse airbomes in
het Betuwse land waren bezocht,
werd in de pastorie de avondmaaltijd
gebruikt, waarna men terugkeerde
naar de kampementen in de omge
ving van Apeldoorn.
Het gezelschap bestond bö deze
trip uit rond 140 personen. Want ook
de bijna 80 Pools-Nederlandse jonge
ren met hun leiders(sters), die ge
durende enkele weken in een vakan
tiehuis te Apeldoorn hun vakantie
doorbrengen, maakten deel uit van
het gezelschap. Drie Pools-Engelse
meisjes genoten het voorrecht op het
paleis Het Loo te worden ontvangen.
Bij deze gelegenheid boden zjj aan de
dame du palais jonkvrouwe L.baro-
nes Van Hogendorp voor prinses Wil-
helmina een curiositeitenalbum over
Krakov aan.
Van de heer A. J. Zielicki, super
visor van het jongenskamp op het
landgoed Spelderholt, vernamen wjj
dat er een organisatie vertakt over
22 landen van Poolse verkenners in
ballingschap is. Het hoofdkwartier
van deze organisatie is in Londen
gevestigd. Engeland zelf telt niet
minder dan 4000 Poolse padvinders
en padvindsters, die op hun school
vrije zaterdag een speciale Poolse
school bezoeken waar bij de vakken
het accent op Polen ligt. Ook leren
de ballingen hier Pools lezen en
schrijven en de vaak ontroerend
mooie Poolse volksliederen.
In Den Bosch hebben de draai
orgelmannen donderdag hun glo
riedag beleefd, toen daar duizen
den belangstellenden naar de Pa
rade waren gekomen om getuige te
zijn van het nationaal draaiorgelcon
cours, dat hier tot een ongekend suc
ces is uitgegroeid, mede dank zij de
sfeer die dit unieke plein al meteen
aan het festijn meegaf.
's Morgens hadden de deelnemende
'5te en mooiste uit het
etale van een dozijn,
orgels: de grootste en mooiste uit het
hele land ten getale van een dozijn,
al rondritten door de buitenwijken
van Den Bosch gemaakt en voor het
begin van het concours zijn ze in een
luisterrijke optocht van de Markt
naar de Parade getrokken. Daar
stond een jury, bestaande uit de
heren Marinus Ogier, Sjef van Bal-
kom en frater Willibrordus van Loos-
broek gereed om de prestaties van
de orgels en hun „bespelers" te gaan
waarderen. Die jury had 1 ehalve op
klank, repertoire en tempo ook nog
te letten op het uiterlijk en de ver
zorging van de deelnemende orgels,
zodat ze aan haar taak de handen
vol had.
De muzikale prestaties werden af
gewisseld met boeiende en gezellige
praatjes van mr. Romke de Waard
die velerlei wetenswaardigheden wist
te vertellen over orgels, orgelbouw,
orgeldraaien en die het meeleven van
zijn toehoorders trachtte op te wek
ken voor het behoud van het draai
orgel in het Nederlandse straatbeeld.
Hij meende dat ook de overheid hier,
evengoed als voor een beiaard, een
bijdrage voor over zou kunnen heb
ben.
Na het eigenlijke concours, volgde
er nog een „amateur-wedstrijd" die
voor de Bosschenaren zeker even
spannend was: een vijftal bekende
Bossche persoonlijkheden heeft toen
zijn krachten beproefd op het be
faamde orgel De Arabier en werd
daarbij gejureerd door een drietal
orgelmannen uit Den Haag en Am
sterdam. Die kenden de eerste prijs
toe aan Zoete Lieve Gerritje en de
tweede aan burgemeester mr. R.
Lambooy.
Even later kwam de andere jury
met haar uitslag voor de dag: zij had
de eerste prijs voor de straatorgels
toegekend aan De Bloemenmeid uit
Den Haag en De Cello uit Amster
dam terwijl zij bovendien een eerste
prijs met lof der jury toekende aan
De Snuffel uit Amsterdam en De Pod
uit Rotterdam. De eerste prijs voor
de concertorgels ging naar De grote
Gavioli uit Zaandam. De beker voor
het best onderhouden orgel, uitge
loofd door de Heineken's Brouwerij,
werd behaald door De Waterpoorter
uit Schiedam. Het festijn werd be
sloten met een bal-champétre op de
Markt dat door drie grote draaior
gels muzikaal werd verzorgd.