Sociaal
commentaar
Naar een nieuwe Armenwet
VERJAARSGESCHENK VOOR MINISTER-PRESIDENT
Gedeputeerden zijn provincie
verantwoording schuldig
-Missionaris-boekhouder-
huldigt
De V. V.D. erkent geen recht
op bijstand
Verkeer eist
zes levens
Uiteenzetting van minister Toxopeus
Functies voor blinden in bedrijf
Personeel verlaat
Nieuw-Guinea in
groten
getale
Chart)
Najaarsshow Modehuis Haring
Dag vol ongelukken
Wijziging loterij wet
in Eerste Kamer
Pater J. de Rooy C.S.Sp.
Het warme
van uw
centrale
verwarming
ZATERDAG 26 AUGUSTUS 1961
PAGINA 5
Als voorbereiding
hierop kamp in Boxtel
IDEAL STANDARD LB2 KETEL.
Gietijzer voor langere levensduur.
Micro-fijn pasgeslepen afdichtingen.
Maximaal brandstof-rendement. Ge
makkelijk te wijzigen voor het stoken
van vaste brandstof. Moderne vorm
geving. Reeds duizenden in Europa
geplaatst!
Duurder hoéft nietwant beter kan met.
I d e a l - r$ aitdard
miinirjpcriSiS
^K'andt-tentoonstelling
Lw ,n Luxemburg
Liturgische weekkalender
Wij tonen u onze collectie van binnen- en
buitenlandse huizen dinsdag 12 september a.s.
in Kasteel de Hooge Vuursche
Aanvang
's-middags 2.15 uur 's-avonds 8 uur
Thé complet f 5.
'!/r'
De minister-president, prof. dr. J. E. de Quay viert vandaag zijn zestigste verjaardag. In verband daarmede werd hem
in de vrijdag gehouden ministerraad van het koninkrijk een zilveren sigarettendoos aangeboden door de vice-minister-
president, drs. H. A. Korthals namens alle collegae die deel uitmaken van de ministerraad van het koninkrijk en de iv
functie zijnde staatssecretarissen.
BOLSWARD, 26 aug. Vrijdagmid
dag heeft zich hier op de kruising rijks
weg 43 ter hoogte van de voormalige
Mamezijl, een ongeluk met dodelijke
afloop voorgedaan. Uit de richting Wor-
kum naderde de bromfietser A. D. van
der Meer uit Parrega, die geen voor
rang zou hebben verleend aan het ver
keer op de autosnelweg. Hij kwam in
botsing met een van links naderende
personenwagen en was op slag dood.
Zijn vrouw, die op de duo zat, werd
met een zware hersenschudding ver
voerd naar het Sint Antonius ziekenhuis
te Sneek. De chauffeur van de perso
nenauto, de heer A. Meester, werd niet
gewond. Op dit kruispunt hebben zich
deze week nu al drie aanrijdingen voor
gedaan.
BREDA Op de rijksweg Etten-
Roosendaal is vrijdagavond de twintig
jarige M. de Bruin uit Rucphen om het
leven gekomen toen hij betrokken werd
bij een verkeersongeval. Hij zou op
onvoorzichtige wijze de rijksweg zijn
overgestoken en is daarbij in botsing
gekomen met oen auto, bestuurd door
de heer W uit Bergen op Zoom. Liggend
op het wegdek is hij direct daarop over
reden door een personenauto, bestuurd
door mej. V uit Roosendaal. Het slacht
offer was op slag dood.
GELEEN Nabij ,,De Kluis"' is de
vierjarige Maria Meyers aangereden
door een auto en op slag gedood. Het
ongeluk gebeurde, toen het kind plotse
ling overstak voor de naderende auto.
GEMERT De zesjarige Janneke
van Lieshout kwam vrijdagavond onder
een vrachtwagen. Zij is ter plaatse
overleden. Het kind verleende met haar
fiets geen voorrang aan de van links
komende vrachtwagen.
APELDOORN Op de niet-beveilig-
de spoorweg-overgang in de Waterloose-
weg werd de negenjarige Pieter Mole
naar door de trein Enschede-Amster-
dam gegrepen. Het jongetje, dat de
spoorwegovergang op de fiets wilde
passeren, werd op slag gedood.
UTRECHT In het Antoniuszieken-
huis is de 31-jarige draglinemachinist
C. G. Verbeek uit Wijk bij Duurstede
overleden. Hij werd donderdag, naar
het zich eerst liet aanzien, slechts licht
gewond bij een botsing op het ver
keersplein Oudenrijn. De heer Verbeek
zat achter op de scooter van de heer
P. van Beest uit Soesterberg. Voor de
stoplichten remde de heer Van Beest
af, maar de scooter slipte op het natte
wegdek en botste tegen de rechterkant
van een Duitse personenauto. De heer
Verbeek raakte beklemd en brak zjjn
linkerbeen. De oorzaak van het over
lijden is bij de politie onbekend.
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG, 26 aug. Het is niet
anders dan vanzelfsprekend, dat de ge
deputeerden van een provincie voor het
door hen gevoerde beleid verantwoor
ding schuldig zijn aan de provinciale
staten, door wie zij zijn benoemd. Dit
heeft de minister van Binnenlandse Za
ken, mr. E. Toxopeus, geantwoord tij
dens een mondeling overleg met een
bijzondere commissie uit de Tweede
Kamer over het ontwerp voor een nieu
we provinciewet. Enige leden van die
commissie hadden gezegd niet in te zien
waarom gedeputeerde staten een ver
antwoordingsplicht ten opzichte van de
provinciale staten zouden moeten heb
ben voor de wijze, waarop zij toezicht
hebben gehouden op de gemeentebestu
ren. Gedeputeerden ontlenen dit toe
zicht op de gemeenten immers niet aan
een opdracht van provinciale staten.
Deze leden vroegen de minister of de
voorgestelde verantwoordingsplicht van
gedeputeerde staten niet zal kunnen
leiden tot kritiek in de provinciale sta
ten, die in feite gericht zou zijn tegen
de Kroon. Het geval kan zich immers
voordoen, dat een gemeentebestuur van
een besluit van gedeputeerden in be
roep gaat bij de Kroon, en dat gede
puteerde staten daarbij in het gelijk
worden gesteld. Desondanks zouden de
provinciale staten kritiek kunnenuit
oefenen op het door de gedeputeerde
staten gevoerde beleid.
Naar het oordeel van de minister en
van de overige leden van de commissie
mag men echter verwachten dat de
provinciale staten zich in een dergelijk
DEN HAAG, 26 aug. De Eerste
Kamer zal, de door de Tweede Kamer
goedgekeurde wijziging van de loterij-
wet op 12 september in behandeling
nemen, onder voorbehoud echter, dat
het eindverslag tijdig gereed zal zijn.
BREDA, 26 augustus Vrijdag is
het tien-jarig zoontje van de familie
Dank uit Raamsdonkveer in de „Don-
ge" te water geraakt en verdronken.
Eerst na twee uur dreggen heeft de
politie het stoffelijk overschot kunnen
vinden.
(Van onze correspondent)
DEN BOSCH, 26 aug. Mede als
gevolg van de activiteit van de bijzon
dere bemiddeling der gewestelijke ar-
beidsbureaux is in de afgelopen jaren
ook voor blinden de mogelijkheid tot het
bekleden van functies in het bedrijfs-
HOLLANDIA, 26 aug. De „Nieuw-
Guinea Koerier" geeft een overzicht in
cijfers van de personeelsuittocht in Ne
derlands Nieim'-hbdne**. pen v-ang*+,,ik
waarvoor het blad een oplossing drin
gender dan ooit nodig acht. Het gouver
nement aldus de „Nieuw Guinea
Koerier" heeft het zwaarst onder de
uittocht te lijden. Wanneer alle plaatsen
die op de personeelsformatie voorko
men, bezet zouden zijn, zou Nederlands
Nieuw-Gninea 6500 pmbte"o»-cn tel'en.
Thans zijn er van deze 6500 plaatsen
slechts 4900 normaal bezet. Daar
naast zijn er echter 150 mensen in
dienst op plaatsen waarvoor zij eigen
lijk niet gekwalificeerd zijn. Wanneer
men dus in totaal 850 vacatures consta
teert heeft men nog een te rooskleurig
beeld van de situatie.
Om de diensten goed te laten func
tioneren mag het vacature-percentage
hoogstens 10 pet bedragen, zo verne
men wc van deskundige zh'de. Voor het
overheidsapparaat van Nieuw-Guinea
betekent dit een maximum van 65U.
Het feit dat er 850 werkelijke vacatures
zijn en er 750 plaatsen zwak bezet zijn
is overal merkbaar. Er zijn echter en
kele speciale knelpunten Namelijk het
administratief personeel, het technisch
personeel, het onderwijs, het politie
personeel en het personeel van gezond
heidszorg.
Het politieapparaat is in de Nieuw-
Guinea-raad bij de begrotingsbespre
king herhaaldelijk onder de loep geno
men. Inderdaad dringt zich hier een
somber toekomstbeeld op.
leven sterk gegroeid. Het blindeninsti
tuut voor meisjes, de Wijnberg, heeft in
verband daarmee een activiteit onder
nomen, in de vorm van een kamp op
„Moorwijk" jte Boxtel, welk kamp erop
gericht is de meisjes enige voorberei
ding te geven voor hun functie in .iet
maatschappelijke leven.
Onder leiding van de maatschappe
lijke werkster van het instituut, mej.
A. Jansen, drie onderwijzeressen en
drie assistent-jeugdleiders, zijn daar 23
blinde of eehtziende meisjes bijeen,
die daar een kamp beleven dat, zij het
op aangepaste wijze, in wezen niet ver
schilt van de kampen die andere groe
pen van jeugd kunnen beleven. Het
programma van spelen en tochten ma
ken in de vrije natuur is echter aange
vuld met bezoeken aan diverse bedrij
ven in de omgeving, waar de meisjes
op deskundige wijze worden rondge
leid en zij kennis kunnen maken met
de sfeer en de werkwijze in die bedrij
ven, waar voor hen wellicht later een
kans bestaat om er zelf ook tewerkge
steld te worden Ook hebben verschil
lende Brabantse kunstenaars zich be
schikbaar gesteld om op Moorwijk iets
over hun werk te komen vertellen en
dat op aangepaste wijze te illustreren.
Dat zijn bijvoorbeeld de beeldhouw r
Van Amelsvoort uit Boxtel, de heer M.
van Hamont, klarinettist van Het Bra
bants Orkest en mej. Cia van Boort
van het poppentheater De Schelleboom
uit Oisterwijk.
geval zullen beperken tot kritiek op het
eigen, algemeen beleid van gedeputeer
de staten zonder dat daarbij de beslis
sing van de Kroon in hei geding komt.
In de commissie werd het probleem
van de, met het ambt van gedeputeer
de onverenigbare betrekkingen, ter
sprake gebracht. Het wetsontwerp is op
dit punt niet waterdicht, zo meende een
lie. Het gaat om functionarissen van
bijvoorbeeld provinciale elektriciteits
maatschappijen en van stichtingen, die
volledig door de provincie worden ge
subsidieerd.
De minister zei echter, dat het aan
de wijsheid van provinciale staten kan
worden overgelaten om een dergelijke
functionaris niet tot gedeputeerde te
benoemen.
(Van een medewerker)
Sinds een grote reeks van jaren
wordt er tot op het hoogste niveau
gesproken, geschreven en gedis
cussieerd over een radicale ver
nieuwing van de Armenwet. Aangezien
de huidige wet van 1912 dateert, is dat
niet verwonderlijk, daar er de laatste
halve eeuw wei iets is gewijzigd, niet
alleen in de feitelijke menselijke ver
houdingen, maar vooral in het sociale
denken. Hoe verder nu dat moderne so
ciale denken zich ontwikkelt, hoe dui
delijker de bezwaren tegen de huidige
Armenwet aan het licht treden en hoe
groter derhalve ook de urgentie van
een nieuwe wet gaat spreken. Inmid
dels is het al ruim 14 jaar geleden dat
een „Staatscommissie vervanging Ar
menwet" werd ingesteld; het is al
weer jaren geleden, dat het eindrap
port van die commissie gereed kwam
en... als praktisch niet bruikbaar stuk
in het archief werd opgeborgen. Op
zijn minst moet gezegd worden dat mi
nister Klompé niet wenste in te gaan
op de proeve van een wet, die aan het
eind van bedoeld rapport was opgeno
men.
Sindsdien hoorden we over dit on
derwerp eens per jaar, n.l. bij de be
groting van het Departement van maat
schappelijk werk, steeds weer verkla
rend dat „aan de vervanging van de
Armenwet 1912 met bekwame spoed
wordt gearbeid". Bij de laatste begro
tingsbehandeling heeft de minister toe
gezegd dat in 1961 een „Wet bijstand
levensonderhoud" in ontwerp gereed
zou komen. Bij de behandeling van de
wet tot inperking van het verhaals
recht bleek in de Tweede Kamer een
grote eenstemmigheid over de nood
zaak hiervan en hieruit hebben we des
tijds afgeleid dat de zaak in alle partij
en en fracties in studie is. De eerste
Pater Jan de Rooij wordt 2 ok
tober zeventig jaar. In zijn ge
boortestad Alkmaar, waar hij
momenteel op vakantie is ver
telde hij ons het verhaal van zijn
leven, dat voor een belangrijk
deel is bepaald door een onvol
komen gehoororgaan. Dit is er
namelijk de reden van geweest,
dat hij zijn missiepost in Tangan-
jika moest verlaten om een
boekhoudersbaan in Parijs te
aanvaarden. Daar voert hij nu op
het generalaat van de missiecon
gregatie van de Paters van de H.
Geest de financiële administratie
van heel deze congregatie, waar
van hij dus de opperboekhouder
is. Van die boekhoudkundige
kennis legde zijn Alkmaarse
schoolmeester B. Garritsen in
1903 de grondslag, toen Jan de
Rooij van de school stapte naar
de brouwerij van Joseph Witte,
een broer van Jan Witte, later
Broeder Everardus, bekend als
het Heilig Bruurke van Megen.
In die brouwerij moest Jan de
Rooij de boeken bijhoudenhet
kwam hem later van pas.
Maar tussen toen en nu ligt
een bewogen leven. Hij ging stu
deren bij de Paters van de H.
Geest in Weert, waarna hij 'iet
noviciaat te Leuven voltooide.
Toen werd hij naar huis gestuurd, omdat hij byna stokdoof was geworden
Jan de Rooij werd niet mismoedig; vol vertrouwen ging hij naar Lourdes.
Langzaam, maar gestaag kwam daarna de verbetering van zijn gehoor, aie
na vijf jaar zover was gevorderd, dat hij zijn studie kon voortzetten en be
kronen met de priesterwijding, die hij ontving uit handen van mgr. Mi cara,
nuntius in België.
Dat was 27 augustus 1922. Tien jaar werkte hij vervolgens tn de missie
van Tanganjika, eerst in de rimboe, daarna als leraar aan de normaalschool
in Morogoro, waar hij aan leerlingen van 13 tot 60 jaar les gaf tn alle vak
ken zonder leerboeken, want die waren er niet. Te voet of op een ezel
bezocht hij 32 bijschooltjes in de wijde omgeving. Het Kishwahili beheerste
hij perfect; hij maakte er een grammatica van en schreef het leven van
Mohammed in deze taal. En ml nog, na dertig jaar spreekt hij vlot Kish-
wahili, dat hij een zeer logische taal noemt. Hij bewoog zich ook op mc
disch terrein en maakte een studie van de endemische parasieten, die aller
lei, vaak dodelijke ziekten onder de negers veroorzaakten. Dankzij zij
kennis kon hij honderden patiënten van de dood redden.
In 1932 werd missionaris De Rooij naar Nederland geroepen om eei
jaartje rust te nemen. Na drie maanden was hij echter al econoom var
het missiehuis in Weert, waar hij ook Engelse les gaf en de zieken ver
zorgde. In 1934 werd hij procurator van de Nederlandse provincie der con
gregatie en missieprocurator. Aan het groot-seminarie te Gemert doceerdt
hij weer zonder leerboeken animisme en ethnografie. Als leraar in
deze vakken werd hij ook verbonden aan het missiologisch instituut te Nij
megen, waar tijdens de oorlog een vijftigtal jonge priesters, die bestem/
waren voor de missie, doch daarheen wegens de oorlogsomstandigheden
niet konden vertrekken, op hun taak werden voorbereid. Op vijftigjarig',
leeftijd ging pater De Rooij Arabisch leren. Daar deed hij drie jaar over
toen kon hij de Koran lezen er. in Nijmegen de Islam doceren.
In 1947 riepen zijn superieuren, voor wie de boekhoudkundige kwaliteiten
van pater De Rooij niet onopgemerkt waren gebleven, hem naar Parijs
waar hij belast werd met de financiële administratie van de gehele con
gregatie. Deze taak bracht hem in een negentigtal huizen van de congre
gatie in Europa en in de missie; hij voerde overal een uniforme boekhou
ding in en maakte de economen in al die huizen daarin wegwijs. Dit ver
gemakkelijkt zijn taak aan de top in Parijs. Daar vindt hij nu ook nog tijd
voor wat zielszorg.
Elk jaar komt hij enkele maanden naar Nederland. Een groot deel vai
zijn vakantie brengt hij dan zoek in de bibliotheek van het Afrika-Museuvi
in Berg en Dal. Hij heeft ook nog een hobbie, namelijk postzegels ver
zamelen. Zijn zakelijke correspondentie helpt hem daarbij. Hij heeft dui
zenden exemplaren en wil graag met andere verzamelaars ruilen.
Na zijn 70ste verjaardag, die hij bij zijn zuster in Alkmaar hoopt te vie
ren, gaat pater De Rooij weer terug naar zijn bescheiden, maar belangrijke
post in Parijs. Van boekhouder werd hij missionaris en van missionaris
weer boekhouder. Na tien jaar missiefront doet hij nu al bijna dertig jaar
zijn bescheiden, maar belangrijk werk. aan het missie-thuisfront!
(/.cvenentie)
die thans van deze studie blijk geeft is
de V.V.D., in een brochure, getiteld
„Op weg naar een wetsontwerp bij
stand levensonderhoud".
We hebben met belangstelling maar
zonder al te grote verwachtingen van
dit rapport kennis genomen. Dat we
teleurgesteld zijn over de inhoud kun
nen we nauwelijks zeggen: onze ver
wachtingen ten aanzien van breed so
ciaal denken in liberale kringen zijn
niet bepaald hoog gesteld. Tot op zeke
re hoogte valt het rapport nog mee,
omdat de commissie de overheids-
plicht erkent om mensen in nood te hel
pen. Men gaat zelfs nog een stap ver
der door die plicht een rechtsplicht te
noemen. De teleurstelling wordt opge
roepen door het feit dat men de conse
quenties van dit standpunt niet wenst
te aanvaarden. De plicht van de over
heid om bijstand te verlenen „aan de
gene, die zich het levensonderhoud
niet kan verschaffen" erkennende,
wordt er als het ware aan toe gevoegd,
dat nu de arme mensen niet moeten
gaan denken dat ze ook ergens recht
op hebben. „Onze commissie kan dit
zogenaamde recht op ondersteuning
niet overnemen. Zij ziet het begrip
„recht op ondersteuning" voorbehou-
den aan het verzorgingsgebied der so
ciale wetgeving, waarbij algemeen
geldt, dat de verplichting tot premie
betaling de basis vormt voor een recht
op uitkering." Nog afgezien van de
merkwaardige opvatting over sociale
verzekeringswetten die uit dit citaat
spreekt vragen we ons toch af, of men
zich hier niet met een woordenspel
tracht te wringen uit een groeiende si
tuatie waarin het sociale recht vaak
duidelijker gaat spreken dan het strikt
juridische. Dat er in liberale kring
mensen zijn die zelfs van die overheids-
plicht niets willen weten, wisten we
reeds lang, maar blijkt nog eens duide
lijk uit het feit dat mr. E. A. J. Schel-
tema-Conradi aan 't hier besproken rap
port een minderheidsnota toevoegde,
waarin ze o.m. zegt: „Op het ogenblik
is er aan een dusdanige ingrijpende
verandering m.i. geen behoefte. De
Armenwet heeft zich bijzonder goed
aan de veranderde tijden aangepast,
althans in haar toepassing en er valt
goed mee te werken Met een redactie
verandering van enkele artikelen, b.v.
van art. 28 zou kunnen worden vol
staan". Voor zover het rapport waarde
heeft voor een blijkbaar zeer aanstaan
de discussie, wordt het door deze op
merkingen van mr. Scheltema wel le-
"k afgezwakt.
De bezwaren immers tegen de
volkomen verouderde Armen
wet zijn velerlei. Om er zo maar
voor de vuist weg een aantal op
te noemen: de denigrerende toon waar
op door de gehele wet over „armen"
wordt gesproken; de volstrekte afwe
zigheid van enig recht; de secundaire
plaats in de bijstand aan hulpbehoe
venden welke aan de overheid wordt
toegekend (art. 28)de beruchte
schrielheid welke uit art. 29 spreekt en
waardoor ook zeer te waarderen pogin
gen van landelijke overheidszijde om
nood van behoeftigen iets te milderen,
bij voorbaat worden getorpedeerd;
het zo mogelijk nog meer beruchte on
derzoek bij de bijstandvragende en
vaak bij diens gehele familie (vooral
art. 57), zijn wel de meest duidelijke.
Hier doet men met enkele redactiewij
zigingen niets aan. Daarom is het
iammer dat de V.V.D.-commissie
onder voorzitterschap van prof. C. W.
de Vries het feitelijk recht dat zij aan
bijstandbehoevenden in de vorm van
beroepsrecht wil toekennen, niet tevens
erkent als een recht dat past in artikel
22 van de Universele Verklaring van
de rechten van de Mens: „Een ieder
heeft als lid van de gemeenschap recht
op maatschappelijke zekerheid en heeft
er aanspraak op, dat door middel van
nationale inspanning... de economische,
sociale en culturele rechten, die onmis
baar zijn voor zijn waardigheid en voor
de vrije ontplooiing van zijn persoon
lijkheid verwezenlijkt worden."
Men begrijpe ons goed: We denken er
geer ogenblik aan een pleidooi te hou
den om maar lukraak hulp te verlenen
aan ieder die er om vraagt. De waar
digheid van de menselijke persoon is
ons minstens even heilig als bij welke
liberaal ook. En dat respect betekent
dat we een zo groot mogelijke verant
woordelijkheid bij het individu willen
laten. Als iemand op andere wijze dan
met geld geholpen kan worden om
zijn zelfstandigheid te (her)krijgen, dan
menen wij dat hij daar recht op heeft
en dat het dan derhalve de plicht van
de overheid is zodanige hulp te verle
nen. Maar zulk een hulp of als het
niet anders kan tijdelijke of blijven
de hulp in geld, mag niet langer een
beschamende of vernederende situatie
in iemands leven scheppen. En dat ele
ment laat het V.V.D.-rapport onaange
tast.
P: e®Sor 9r. J. Folliet, hoogleraar
o 7e sociologie aan het „Institut
te lv c des Facultés Catholiques"
cpste] n' Ste" *n een bijzonder knap
in cje °^e j de algemene crisis waar
deert ,4 Eendaagse mensheid ver
kan ïL e Vraag of men deze te boven
zijn ^aeh. Men mag het hopen, is
2ij(3s 0 !ngl en bij baseert die ener-
houdciP 4- algerneen-menselijke be-
4urP;,nstmct" anderzijds op de voort
vaar "Werbzame Voorzienigheid.
Voegt 7.n h°mt er zeker niet door,
hand d hieraan f°e> als men de
a«nneple de Ket"k ons toesteekt, niet
tondp, T1, r De mensheid kan zich
op u_ Kerk niet redden. De Kerk
dendear ..HU echter kan haar red
de m activiteit niet uitvoeren zonder
Gods ®?ewerking van de kinderen
digheid °0r w*e ^l'n tegenwoor-
is de in de historie openbaart. Dit
een v d'e 'lel verleden ons leert:
siefs ,?rwachting, waarin niets pas-
vor veeleer het tegendeel: een
Öer y, nS> die in de heldhaftigheid
Èe ei"gen tot uitdrukking komt.
dood u*er passieve houding is de
WachfVan deze heilbrengende ver-
tipijsZowel pessimisme als op-
den- ban tot deze passiviteit lei-
^ond eersle door het nut van een
omdat ,Verontrusting niet in te zien,
dan i Christendom, zegt men
betrniTlers toch niets anders is dan
Wen 3ar Toeten accepteren van een
door ln een „tranendal", het laatste
op q ®en soort vermetel vertrouwen
leden bescherming, die in het ver-
de v' ?°als de geschiedenis bewijst,
tan steeds beter en rijker uit de
Voors\^ses ziï heeft beleefd, te
ballen deed komen. In beide ge-
hopdi ls het resultaat een apathische
*ieh d'e Seen enkele reden ziet
bh te maken vöor een binnen-
J]dse taak.
dip»®11, vergeet daarbi.i echter twee
ders T natuurlijk kunnen wij niet an-
het 1 n het kruis aanvaarden, dat
Welf.yen ieder en allen oplegt, maar
l'oke tijd Is het onze plicht te
VstPn naar en te werken aan de
lil °Plossing van de moeilijkheden
Wd 0. verwerkelijking daarvan. En
,r' a^s de Kerk welke crisis dan
dit p boven is gekomen, geschiedde
^veranderlijk dank zij een ge-
Wv. ijke inspanning op het totale
Va„ ]b van het leven. De bijstand
!%s od> zegt Folliet terecht, heeft
dooj, vyn een automatisme. Hij werkt
God-bi'ddei van mensen, die mensen
Êe Zl^n'
goed begrepen optimisme is de
öjj? houding, een Christen waardig.
Dtis ,s de les van de geschiedenis, die
ttijj ®n aanzien van de hedendaagse
'e J ®en hart onder de riem behoort
Wi ehen. Bedoeld is dan uiteraard
Wijpphmisme, dat steunt op de his-
bewijsbare overtuiging, dat de
Wm ar telkens opnieuw geconsta-
VfJi vernieuwing dankt aan haar
"atn, 1enselijke waarde en boven-
Uurhjke macht.
0 °oit, dan dient in onze moderne
*-■■1 tijd de rede leidinggevend te
?si(i ('in. Maar dan een rede die be-
fy'e 's.4oor te dringen tot God, door
*-'/ de werkelijkheid pas echt
V I ben kan. D.w.z. dat zij de hulp
W ,et geloof behoeft. Een onmis-
W ,™1?vaarde daarbij is de vrij-
Mprriaari "S °P haar beurt, wil zij
V?J- Z1in" °P God gericht
'Wht n' riS vanzelfsprekend
C mogelyk met behulp van de
immers is het, Die de
v«ihJ!rlterkt. 1door het geloof en de
Jneid bevrijdt door Zijn genade.
dat®1 gyvaar van ontpersoonlijking,
liikC Zljn er£ste vorm in ontmense-
^erC ontaardt, kan slechts door de
°hi(jata^oende overwonnen worden,
Miji Ti alleen in staat is de men
War e persoonlijkheid geheel tot
rpers fecht te doen komen. Zij is im-
leert de enige die de ware liefde
CC.tVeike in ieder menseliik wezen
81s hs ziet, en Hem, zodoende, kent
°ripj geheel enig subject, dat een
dig6 .Tge waarde heeft en een onein-
de jj 'efde waard is. (Folliet.) Alleen
Vajt ®rk leert ons door het Sacrament
arakf huwelijk en het geestelijk
Wre ter van het christelijk gezin de
Vgjj i°t offers bereide lieïde op basis
Mfa en fundamentele gelijkheid. Het-
Wa geldt voor het echte geluk,
Nienvar 'eder mens streeft Ook dit
ket 1 alleen de Kerk door haar, op
®erste gezicht paradoxale, leer
Vena. Sheden. Moeten wij soms ge-
Vh ln de beloften van een atheïs-
"'Wor Cornmunisme, dat alleen maar
Mpi Trgen; altijd voor morgen de
Sffn>e sociale gerechtigheid be-
Sd rl hier is het weer uitslui-
de Kerk, die ons de voorwaarden
Shtv°nder welhe geen ware sociale
M}eJ?ardigheid denkbaar is. De
Mdaagse maatschappij is niet ab-
h n°ch mag zij totalitair ziin. Dit
gr ltandpunt van de Kerk, die wel
V)j, °le waarde van de samenleving
gemeenschappelijk welzijn
hetmaar er tevens op wijst, dat
Sye;, menselijke betrekkelijk is ten
bit apaan van de alléén absolute God.
]Sde fS sluif in. dat zó alleen ware
Ultü. verwezenlijken is en echte
TtC Toe wil men de vereiste
J°hdere bniversele cultuur schepnen
Md, ®en metafysische kijk op we-
f0lute en leven, zonder het Ab-
V'aarop de gehele schaal van
USf, tuele en morele waarden ber
v 11 Uil raagt Folliet terecht. Daarom
19d ziiv,en het katholicisme, op grond
Mst Jn eigen universaliteit, hier de
S wijzen,
nogmaals: God noch Zijn
da blaaC^henken ons die gaven kant
®.ns aHer medewerking is
C vo Vere!st' een medewerking, die
da vr°rtdure"de inspanning van al-
aagt. Geloof en genade zijn
Ca,-dP 0n°ntbeerliik. Slechts op voor-
ty..die "al wij, biddend, dat geloof
C Sero ?ade 'n ons versterken, zijn
L11 vPr.®hhgd de huidige crisis met
treden wo°rd optimisme tegemoet
""""iiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiriiiiiiiiiMiiiiin
bureUel ^URG, 26 aug. Als uit
werf? cm, het, Nederlands-Luxem-
Uno ng van6.? akkoord en met mede-
bet? ,van JV de vereniging ter bevorde-
hiP„®hkin Nederlands-Luxemburgse
van i een hi.TorT in bet museum al-
Zij ,v>; b'ografische tentoonstelling
een|^Vat, meer dan 150 'foto's van
ln1*li!ertii>fthi1kleurenreProducties die te-
e Vertinh 1iiev?n v'an de kunstenaar
k uitbeeidenn asPecten van z«n
2ondag 21 augustus: 14e zondag na Pink
steren, eigen Mis, credo, pref v. a. H..
Drie-eenheid —groen—
Maandag: H Augustmus, bisschop-belijder-
kerkleraar eigen Mis. 2e geb H Herin es,
wit—
Dinsdag: Onthoofding v. d. H. Joannes
de Doper, eigen Mis 2e geb H Sabina,
rood—
Woensdag: H. Rosa van Lima weduwe,
Mis Dilexisti 2e geb H.H Felix en
Adauctus wit—
Donderdag H Raymunaus Nonnatus, be
lijder. Mis Os iusti. —wit— Haarlem,
Breda; O.L Vrouw Middelares van alle
genaden, eigen Mis. 2e geb H Raymun-
dus Nonnatus. pref. v. d. H. Maagd
Maria. wit—
Vrijdag: Mis van de zondag. 2e geb. H.
Egidius, 3e geb H.H. Twaalf Broeden,
—groen— ofwel vanwege de Eerste Vrij
dag v d maand: Votiefmis v B. H.
Hart, 2e geb v d. zondag. 3e geb H
Egidius. pref v. h. H Hart. —wit
Zaterdag: H. Stephanus belijder, eigen
Mis. —wit—
Zondag 3 september: 15e zondag na Pink
steren, eigen Mis, credo, pref. v. o tl
Drie-eenheid, groen
Schrijft u voor
inlichtingen aan;
Ideal Standard
(Holland) N.V.,
Willem Fenengastraat 2, Amster
dam, Tel. 945811, of wendt u tot
een erkende C.V.-installateur, die
u graag zal inlichten.
NADRUK VERBODEN
(Advertentie)
Verzoeke tijdig uw plaatsen te reserveren bij Modehuis Haring,
's-Gravelandseweg 46, Hilversum, telefoon 0 29 50 -1 46 21.