Incidenten met de Vopo's aan de orde van de dag I M Altijd liever IVOROL Walter Ulbricht: BEER DIE RECHTOP LOOPT 1 Patriarchaat van Moskou doet aanval op Concilie VEER PROTESTNOTA'S NAAR MOSKOU KHROESJTSJEV OVER BERLIJN Nehroe gaat niet naar Berlijn Poolse kardinaal weer in verzet Sekoe Toeré wijst bisschop uit Haagse Geslaagd oogstdankfeest in Berg Gondelvaart tramkenner Studenten verbouwen jeugdcentrum Katholieke kerk beschuldigd van politieke doeleinden Vraaggesprek met de Amerikaan Pearson Tegen het verbod van godsdienstonderwijs Vanwege diens verzet tegen schoolnaasting door Emery Kelen Nederlander na roof van jacht gepakt MAANDAG 28 AUGUSTUS 1961 PAGINA BERLIJN/MOSKOU, 28 aug. (A.F.P., Rtr., U.P.I., Tass) De regering van de Verenigde Staten heeft Moskou in het afgelopen weekeinde opnieuw duidelijk laten weten, dat een aantasting van de Westerse toegangswegen naar Berlijn „zeer ernstige gevolgen" zal hebben. De Amerikaanse waar schuwing werd ditmaal boven dien gesteund door Parijs en Lon den. De Grote Drie lieten zater dag gelijkluidende nota's afgeven bij het Russische ministerie van buitenlandse zaken in Moskou. Deze nota's zijn het antwoord op de Russische nota's van verleden week donderdag, waarin de Sov jet-regering haar geallieerde partners uit de tweede wereldoor log beschuldigde van grove in breuk op de overeenkomsten over het gebruik van de luchtcorridors van en naar Berlijn. Politie schiet Unieke oproep dan zeker van frisse mond en witte tanden u#f .V Ne Grote Drie handhaven rechten in Berlijn „De nauwelijks verholen dreiging met agressie tegen de westerse lucht wegen van en naar West-Berlijn gaat de hele wereld aan," zo wordt gesteld in de nota's van de westerse Grote Drie. Washington, Londen en Parijs protesteren krachtig tegen de sugges tie dat de regering van de Sovjet-Unie zeggenschap heeft over het gebruik van de luchtcorridors. „Indien er een crisis in Berlijn ontstaat is deze stel lig door de Sovjet-Unie veroorzaakt. Het is derhalve aan de Sovjet-Unie stappen te ondernemen om de span ning en de onrust, die In Berlijn zijn ontstaan, weg te nemen." De Grote Drie schrijven in hun nota's voorts, dat zij het Russische protest tegen de aanwezigheid van Westduitse autoriteiten in West-Ber lijn niet begrijpen. „West-Berlijn heeft een grote verscheidenheid van banden met West-Duitsland, die in geen enkel opzicht onverenigbaar zijn met de viermogendhedenstatus van Berlijn. De luchtcorridors zijn in 1945 vastgesteld door de controleraad van de vier grote mogendheden. Aan de westelijke mogendheden zijn toen on beperkte rechten toegekend voor het vervoer van en naar Berlijn," aldus de nota's, die naar het oordeel van politieke waarnemers in Moskou de internationale crisisatmosfeer rond Berlijn nog verder zullen verslechte ren. Het afgelopen weekeinde leverde ook nog enkele andere westerse pro testen op. De ambassadeurs van de Verenigde Staten, Engeland en Frank rijk in Bonn zonden zaterdag ieder een ambtenaar naar de Russische ambas sadeur in Oost-Berlijn, Perwoechin, om hem een protestnota tegen de nieuwe Oostduitse beperkingen aan de sector grens in Berlijn te overhandigen. De drie ambtenaren reden ieder in hun eigen auto Oost-Berlijn binnen en wer den door de Vopo's onmiddellijk door gelaten. Het westelijk protest richtte zich vooral tegen de eenzijdige Oost duitse afkondiging van een honderd meter breed stuk niemandsland aan beide zijden van de sectorgrens. De Amerikaanse stadscommandant van Berlijn, generaal-majoor Watson, zorgde dit weekeinde voor een derde protest. Zaterdag zocht hij zijn Russi sche collega, kolonel Solovov, op om te protesteren tegen „ongeoorloofde maatregelen van Oostduitse autoritei ten in de afgelopen dagen en de daar uit voortvloeiende incidenten." Daar mee doelde hij op het opleggen van reisbeperkingen aan Westberlijners, die Oost-Berlijn willen bezoeken, en aan niet-Duitsers, die hetzelfde willen doen. Incidenten aan de sectorgrens zijn nog steeds aan de orde van de dag. De Oost duitse grenspolitie loste gistermiddag een schot op een Westberlijnse motor rijder, die volgens haar te dicht bij de grens kwam. De kogel vloog over het hoofd van de Westberlijner heen, die snel rechtsomkeert maakte. Enkele Vopo's wierpen zaterdag een gasgra- naat naar een groep -jeugdige Westber lijners, die nogal uitdagend hun draag bare radio's lieten schallen. Volgens een woordvoerder van de Oostduitse politie veroorzaken West- NEW VORK, 28 augustus (Reuter) De Amerikaanse journalist Drew Pear son heeft gisteren verteld, dat premier Khroesjtsjev hem in een vraaggesprek heeft gezegd: „De Sovjet-Unie is bereid West-Berlijn tot een vrijstad te maken, gewaarborgd door de aanwezigheid van symbolische troepen van de vier grote mogendheden". Tijdens het interview in d' badplaats Sotsji aan de Zwarte Zee heeft de Sov jet-leider de Russische voorwaarden voor een regeling van de kwestie-Berlijn herhaald. Deze voorwaarden zijn reeds door het Westen verworpen. De Russische premier verklaarde dat West-Duitsland een „vreedzame her eniging van Duitsland" afwijst en een geweldadige verovering van Oost-Duits- land overweegt. „Na het ondertekenen van een vredesverdrag met de Duitse Democratische Republiek zal West- Berlijn de positie van een vrijstad krij gen en geheel zelf zijn lot kunnen be palen". „Wij stellen voor in het verdrag een artikel op te nemen, waarin staat dat niemand het recht zal hebben zich in de zaken van West-Berlijn te mengen of de bevolking daar zijn wi' op te leg gen" aldus Khroesjtsjev Volgens hem zou dit geheel moeten overeenkomen met de wensen van de Westelijke mo gendheden. Deze verzetten zich echter krachtig tegen de Russische voorstellen „en maakten een weergaloos misbaar, gelijkend op militaire hysterie". berlijners regelmatig incidenten. Enke len van hen zouden zelfs schoten over de sectorgrens hebben afgevuurd, waar door een Vopo werd gewond. De West berlijnse politie deed dit soort verha len af met het commentaar: onzin! Sinds de sluiting van de grens is van Westberlijnse zijde geen schot gelost, aldus de commandant van de Schupo's. De vooraanstaande Oostduitse pro pagandist Gerhart Eisler heeft de jeugd van de D.D.R. zaterdag bevolen bij mensen, die naar een Westduits televi sieprogramma zitten te kijken, de an tennes van de daken te rukken. „Wij hebben het recht hen, die door de vij andelijke propaganda zijn verblind, te dwingen de wetten te gehoorzamen," aldus Eisler in deze ongetwijfeld unie ke oproep tot georganiseerd nozem-van- dalisme. De Oostduitse radio is inmiddels be gonnen* met een serie uitzendingen voor de Amerikaanse soldaten in West-Ber lijn. In programma's, omlijst met zang van beroemdheden als Louis Armstrong en Ella Fitzgerald, worden teksten uit gesproken van de volgende inhoud: „Luister, mannen, Amerikaanse man nen. Jullie vaders en broers, die in Europa zijn begraven, zouden zich in hun graf omdraaien als zij wisten dat jullie naar Berlijn zijn gekomen om nazi's en SS-ers te beschermen. Jullie vechten voor een verkeerde zaak, mannen." Erwin Schwabe, een twaalfjarige jongen uit Oost-Berlijn, die een school net over de grens in West- Berlijn bezoekt, is op weg naar school al herhaalde malen aange houden door de Oostduitse „Volks- polizei". Daarom wordt hij nu op weg naar school geëscorteerd door een Britse pantserwagen. NIEUW DELHI, 28 augustus (UPI) In Nieuw Delhi is meegedeeld, dat premier Nehroe van Indië een uitno diging van burgemeester Brandt van West-Berlijn om aan deze stad een be zoek te brengen, heeft afgeslagen. Brandt had Nehroe in West-Berlijn willen ontvangen, nadat Nehrot in Bel grado de conferentie van „niet gebonden landen" zou hebben bezocht. „Gebrek aan tijd" staat de premier niet toe een tussenlanding in Berlijn te maken, al dus welingelichte kringen in Nieuw Delhi. CZESTOCHOWA (Polen), 28 aug. (LPI) Stefan kardinaal Wyszynski heeft zaterdag tijdens een toespraak in het bekende klooster ;n bedevaartsoord Jasna Gora de Poolse regering beschul digd van „voortdurende schending" van het in 1956 gesloten verdrag tussen Kerk en staat. De kardinaal leverde felle kritiek op het verbod van godsdienstonderwijs voor de Poolse scholen. „Wij kunnen hier nooit en te nimmer genoegen mee ne men", zo zei hij, „Christus heeft de bis schoppen en priesters onder de mensen gezonden teneinde het geloof te verkon digen en niet de inspecteurs van het mi nisterie voor onderwijs, kunsten en we tenschappen." CONAKRY, 28 aug. (UPI) Presi dent Sekoe Toeré van Guinée heeft bisschop Gerard de Milleville uitgewe zen, omdat deze zich heeft verzet tegen de overneming van katholieke scholen door de regering. Tijdens een felle rede tegen deze praktijken had de bis schop gesproken over een „schijnrege- rmg. Toeré had tevoren gedreigd hem het land uit te zetten indien hij de ver klaring niet zou intrekken. De bisschop kwam zaterdagavond in Dakar aan. Hij weigerde te zeggen 1 waarom hij Guinée had verlaten. Mede reizigers vertelden, dat de bisschop in Conakry door twee politiemannen naar het vliegtuig was gebracht. De 49-jange bisschop heeft twintig jaar in Guinée geleefd en gewerkt. (Advertentie) Dr. Samuel Johnson heeft eens op gemerkt dat, ofschoon een hond maar moeilijk op zijn achterste poten kan lopen het toch bewonderenswaardig is dat hij Überhaupt kan lopen! Trouwens, ook voor mensen is het op zijn achterste benen lopen een zware opgave. Het kost hen onge veer drie jaren om het min of meer geschikt te leren doen. Niet alleen de beenderen en de spieren moeten er voor worden ingeschakeld, maar ook de hersenen en het hele zenuw stelsel. En het is dus geen wonder dat het tempo en het rytme van iemands motorieke gewoontes beho ren tot de beste aanwijzingen voor wat zijn persoonlijkheid aangaat. Dit alles brengt ons op Walter Ul bricht van Oost-Duitsland, de man die loopt als een beer, die loopt als een man. Als iemand zulk een ge mengd fysiek heeft als Ulbricht en, om de zaak moeilijker te maken, een gezicht dat voor een overwegend deel achter een borstelige sik ligt verscholen, zijn wij al heel blij als wij op een opvallend kenmerk stui ten om ons de weg te wijzen. Ul- brichts manier van voortbewegen trekt de balans van zijn persoonlijk heid duidelijk naar de gespierde kant: Hij loopt traag en met lange passen als iemand die door de mod der waadt. Dit, tezamen met zijn knobbelige voorhoofd en de dikke huid. die in zware vouwen en diepe groeven afhangt, is voldoende om te suggereren dat Ulbricht een stout moedige, in zichzelf gekeerde ob stinate man is. Hij heeft ook de reputatie van zelf verzekerd te zijn. Ik geloof daar niet in. Ik zie tekenen van het tegendeel aan de oppervlakte. In juni 1953, ten tijde van de opstand in Oost-Duits- land, kon men er deze leuze horen: ..Spitzbart, Bauch un Brille, sind nicht Volkes Wille". In deze consta tering bracht het Oostduitse volk zijn vast geloof tot uitdrukking dat het fysiek van een man en alles wat er kweekt, gewogen en geliefkoosd. Ik zeg niet dat er de toestemming van Moskou voor nodig was, maar die baard zou in ieder geval niet ontstaan zijn tegen de beslissende wil in van Lotte Kuehn, een verstokte commu niste en de vrouw van Ulbricht. Die baard heeft doel en betekenis. Zijn doei is het de kleine en terug wijkende kin te camoufleren. Samen met de snor zorgt hij voor een man nelijke omgeving voor de vrouwelijke, samengeknepen kersenlippen. De bo venlip hangt op een kinderlijke ma nier over de onderlip heen. De betekenis van de baard is dat Ulbricht en Frau Lotte misschien zelfs nog meer zich bewust is van een latente breekbaarheid in zijn per soonlijkheid. Niet alleen die schuwe terugwijkende kin, maar ook de scherpe, puntige neus doét mij gelo ven dat Ulbricht een sterke intro spectieve inslag heeft. Hier heeft men van doen met Ulbricht, de aan het systeem gehechte doctrinair. Laat ons nu eens naar de buik kij ken: Die buik, de korte nek, de ron de borstkas de korte benen en de vlezige handen wijzen er op dat Ulbricht een aantal beminnelijke bal- lonvormige voorvaderen met taarten gezichten moet hebben gehad. Dege nen die het type van de „Sachischer Humorist" uit het Duitse amuse mentsleven kennen, zullen weten dat groot verschil uit, of een man een pince-nez met dikke schoenveters dan wel een zwaar, hoomomrande bril draagt; of bijvoorbeeld, dat een vrouw een eenvoudig of een versier de bril draagt. Geen mens loopt lang rond met een bril die hjj niet in over- behoort het een en ander omtrent ziin karakter onthullen. Laat ons bovengenoemde uiterlijk heden in de opgegeven volgorde aan een onderzoek onderwerpen: baard, buik en bril. Waarom draagt Ulbricht een baard? Hij kreeg hem niet cadeau van een lieflijk gestemde Afrodite; hij is zorgvuldig voor de spiegel ge- het een onder Sakser veelvuldig op tredend type is. Van die kant heeft hij z;jn bruisende weisprekendheid, gladde manieren en politieke soepel heid geërfd. Het ronde buikje is het geëigende symbool van een bourgeois-achtige kijk op het leven: conservatisme en een neiging tot het comfortabele. Als men deze burgerlijke deugden kop pelt aan een zekere hang naar het systeem dan heeft men de typische bedachtzame, betrouwbare bureau craat: en dat is Ulbricht tot in de pit van zjjn ziel. Tot dusverre hebben wij twee zwakke plekken in het volmaakte beeld van Ulbricht-de-Sterke waar genomen: de een betreft zijn buik, de andere zijn terugwijkende kin. Zij vertegenwoordigen ogenschijnlijk te genstrijdige gemoedsgesteltenissen, het extroverte en het introverte bijvoor beeld, of gemakzucht en gehechtheid aan principes. Overeenkomstig mijn visie op de totale Ulbricht moet ik zeggen dat er genoeg aanwezig is om zijn gespreide zelfverzekerdheid te ondermijnen. Zulke overheersend gespierde mensen kunnen op een gegeven moment, zelfs drastisch zelfverzekerd handelen ma?r zij zijn het niet. Men zou ook beter niet zelf verzekerdheid met koppigheid, zo dik wijls het wapen van de zwakken, kunnen verwarren. Ik heb gezegd dat Ulbricht een bu reaucraat is. Maar als ik dit twee voudige teken van zwakheid in aan merking neem, zou het mij niet ver assen als ik ontdekte dat hij een slordige bureaucraat was En nu de bril. Het maakt, bij de beoordeling van de persoonlijkheid eenstemming met zijn persoonlijkheid acht. De bril van Ulbricht heeft een dun ne, stalen montuur. Ik ben oud ge noeg om te weten dat dit er een is ven de archaïsche soort, die stamt uit de dagen dat een bril nog niet zoals vandaag de dag beteken de dat men tot het voorname, ver antwoordelijkheid dragende type be hoort. De bril was toen alleen maar een oogbeschermer, het symbool van hulpbehoevendheid. Wij noemden jongens met een brilletje „cobra's" en zij konden er dar. ook staat op maken dat zij met een diepgeworteld minderwaardigheidscomplex zoud- den opgroeien. Daarom werden onge veer zestig jaar geleden brillen ge maakt om er zo onverdacht moge lijk uit te zien. Het metalen brilletje van Ulbricht stamt uit vergane tijden. Dat hij het nog steeds draagt wijst er op dat hij een conservatief uit gewoonte is en dat een zekere inertie en traag heid hem eigen is. De politiek terzijde gelaten en even vergetend, dat het Rode Leger om de hoek gluurt, is Ulbricht, hoe bedachtzaam hij ook loopt, hoe vast beraden hij ook kflkt en hoezeer zijn kaken ook uitsteken, niet precies even vol ilfvertrouwen als die stoer- kijkende beer, die het embleem is van de stad Berliin. Hij heeft iets zwaks in zich, dat de hulp van buitenaf noodzake.ijk maakt, of die nou komt van Lotte Kuehne, dan wel van Ni- kita Khroesjtsjev, (Copyright ABC-press) et het jaar herbergt het kleine Limburgse grensdorp Berg aan de Maas op de dag van het traditionele oogst dankfeest meer bezoekers. Deze steeds toenemende belangstelling houdt stellig verband met het feit, dat het gebodene ieder jaar in kwa liteit vooruitgaat. De duizenden gas ten uit Belgisch - en Nederlands Lim burg, onder wie de commissaris van de koningin dr. F. Houben, waren zon dag opgetogen over de praalstoet, ont worpen door de oud-onderwijzer van het dorp, de heer A. H. Simonis. Hij had de dorpelingen (landbouwers en mijnwerkers) dankbare onderwerpen aan de hand gedaan, welke zich uit stekend leenden voor kleurrijke uit beeldingen, zoals de verpanding van de grienden te Berg door Willem van Broekhorst of de schenking van Berg-Urmond door keizer Frederik Barbarossa aan de vroegere bezitter, aartsbisschop Arnold II van Keulen. Naast historische, vielen er ook oogstdankmotieven te bewonderen als de traditionele Sacramentswagen, en de praalwagens ter ere van St. Hu- bertus, St. Michael (patroon van Berg) en St. Barbara, de patrones van de mijnwerkers, (zie foto). Welverzorgde en kostelijke onderdeler, van de stoet waren de uitbeeldingen van typisch agrarische motieven als malen, bak ken en Kamen in oude tijden, afge sloten met de praalwagen van de charmante oogstkoningin, de 17-jari- ge KittySmits van de Koningsberg. Voor haar werd dit oogstdankfeest een gloriedag, maar ook voor de oud- iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniimiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiimii Zaterdagavond is in Giethoorn de jaarlijkse gondelvaart gehou den, die de feitelijke afsluiting vormt van het vreemdelingen seizoen. Uit alle delen van het land waren ruim twintigduizend bezoekers gekomen om het evenement mee te maken. Onder hen bevonden zich ve le burgemeesters uit de omliggende plaatsen, de landdrost van de Noord oostpolder en bekende figuren uit de Nederlandse filmwereld. Aan de gondelvaart, die ruim twee uur duurde, namen vijftien verlichte en versierde gondels deel. Tenslotte kende de jury, de eerste prijs toe aan het vaartuig, dat een kaboutersmidse voorstelde. schipper Hub Zegers, die in de stoet present was met het laatste kalkschip van Berg, „de Hercule". Alle wagens en groepen van de oogststoet te Berg kwamen in aan merking voor het predikaat „goed" of zelfs „zeer goed", zodat het voor de jury een moeilijke opgave was om uit te maken, welk onderdeel be kroond moest worden met de eerste prijs. Daarom kregen alle deelnemen de buurtschappen een eerste of min- tens een tweede prijs. Voor de deel nemers aan de stoet een reden te meer om 's avonds samen met de ve le gasten het succes van het veer tiende oogstdankfeest geducht te vie ren. Als ze bij de H.T.M. Tramweg MaatschapP«>d willen weten over de ge® j,jj nis van de H.T.M. komen z® mij," zegt de heer W. A. - w-e« kenner bij uitstek van het wei 0p, der Haagse tram. Hij ajs dat sommigen hem betitelen v()0r archivaris van de H.T.M. JLmeliiiS kort had hij een enorme ven (je krantenknipsels en gegevens e(S Haagse tram in zijn huis in oe mij» van Troostwijkstraat. „1®™ „.«ling vrouw dreigde de hele verza jjj aan de asman mee te geven f0, alles overgedaan aan een Dem j„. fessor. Dertien kisten vol aan pejft gen en knipsels zijn er naar gegaan" ,o dezfr Hoewel de heer Askamp, die dagen 75 jaar is geworden, n archief moet missen, beteken allerminst, dat hij bij een vraa» de geschiedenis van de Haagse met zijn mond vol tanden staai meeste belangrijke punten wee u nog uit zijn hoofd en laat ztjn s gen hem in de steek dan kan nv altijd nog opzoeken in een \®,,en), vijf boeken (twee zijn er uitgege re_ die hij over de H.T.M. heeft ges heet ven. De belangstelling van aertgag- Askamp voor alles wat er in deej se straten op rails gereden nee „]8 nog rijdt dateert al van zijn v jeugd. Als jongen van vier (zD" >ets der had hem de cijfers en de g van het alfabet geleerd) noteero al nauwkeurig de nummers eya[1y5 tijden van de paardetrams, die jt< zijn huis kwamen. Een paar fta\s? ter werd hij een trouwe bezoeker de remise. m Van 1905 tot 1907 heeft hij in de H.T.M.-werkplaats aan de 50 weg. „Ik verdiende toeILendS cent per week. Je begon 's oen' om zes uur en moest doorwerken 's avonds acht uur. Zaterdagen werd het altijd later. Voor ik 9|- geld kreeg inspecteerde de baasj tijd de werkplaats. Als die niet p schoon was, gooide hij de cente' het rond, wat er op neer kwani ik opnieuw kon beginnen met sea,,j> maken." Ook toen de heer Ass monteur werd bij een fabriek icj verwarmingsinstallaties bleef hU gjjs, voor de tram interesseren. In 1 j,g hij was inmiddels chef geworden, gon hij stukjes te schrijven in p« personeelsblad van de H.T.M.. 'lm Trambode". Veel van wat er in „Tramvaria" verscheen had htl hoord van oude koetsiers van UT|> genees, die hij in zijn jeugd had u moet in het Huygenspark. jy Alles wat hij in oude kranten ben begonnen bij 1834") en raads slagen tegenkwam over de Ha? tram noteerde hij zorgvuldig 1934 af bewaarde hij ook krarif, knipsels. Ieder ongelukje, ie®j nieuwe aankoop van de H.T.M. k'.jj een plaatsje in zijn archief. Veel V wat hij op deze manier vergaat j heeft hij bij het 75-jarig jubileum \t de H.T.M. in 1939 verwerkt in JJ jubileumuitgave, die gestencild 'j uitgegeven. Nu is hij bezig aan gedenkboek voor het honderdjarig )K staan. „Vijfhonderd pagina's hef bj] al volgeschreven en ik ben p3s 1948." uiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinmiiMiiii 1 chtentwintig studenten en scholieren van vele nationaliteiten zijn veerj^ /j dagen in Doorn om het jeugdcentrum „Het Maarten Maartenshuis y JjL verbouwen en op te knappen. Het werkkamp is georganiseerd door stichting internationaal werkkamp S.I.W. in Leiden. Het gezelschap rtl Doorn bestaat uit vijf Duitsers, een Spanjaard, twee Ieren, twee Marokko*! twee Algerijnen, drie Portugezen, vijf Fransen, een Vietnamees en zeven landers. In de garage zien we van links naar rechts: De 25-jarige Nederlo*1 W. Krijgsman, de 19-jarige Marokkaan Faoud Lahbabi, de 23-jarige Frans*'„t Jean Pierre, de 21-jarige Duitse Edith Kochanowski, de 23-jarige Nederlo*1^ Liesbeth Godding en de 19-jarige Fransman Walter Leduc. MOSKOU, 28 aug. (KNP) In zijn mededelingenblad heeft het patriar chaat van Moskou onofficieel maar dui delijk laten blijken, dat het zeer afwij zend staat tegenover het komende con cilie in het Vatikaan. In het niet-offici- ele deel van het blad is een ongesigneerd artikel gepubliceerd met ais titel „Non possumus" (Wij kunnen niet). Dit artikel is kennelijk geïnspireerd door de ortho doxe patriarch var Moskou zelf, want het spreekt voortdurend in termen van: het patriarchaat van Moskou is van mening...vindt...", enzovoorts. Het artikel herinnert aan het de menti van 1959, waarin de patriarch de geruchten ontkende, volgens welke contacten zouden zijn gelegd tussen de Russisch Orthodoxe kerk en de apostolisch nuntius in V/enen, de thans overleden mgr. Dellapiane. De patriarch verklaarde in dit de menti, dat het Concilie een binnen kerkelijke aangelegenheid is van de Kerk van Rome. Het artikel voegt hieraan thans toe, dat de patriarch deze verklaring had afgelegd, „omdat de Stoel van Rome zich had uitgeroepen tot middelpunt van de katholieke waarheid en van de kerke lijke eenheid en omdat tot op heden geen enkele mededeling uit Rome is gekomen waaruit blijkt dat men de pretenties heeft opgegeven, die in 1869 de oosterse atriarchen dwongen de convocatie voor et eerste Vatikaanse Concilie af te wij zen". Rome probeert thans (aldus het blad) de moeilijkheid te omzeilen door te stu ren in de richting van orthodoxe waar nemers. In maart van dit jaar verklaar de kardinaal Bea, voorzitter van het concilie-secretariaat voor de christelijke eenhe' in het Italiaanse blad Giornale del Popoio dat waarnemers van het pa- triarchaat van Moskou hartelijk zouden worden ontvangen, indien de Moskouse patriarch een initiatief in die richting zou nemen. Tegenover deze uitnodig'ng stelt het blad van het Moskouse patriarchaat thans een categorisch en definitief: „Non possumus", en wel met de volgen de woorden: „De verklaringen van kar dinaal Bea tonen aan, dat de Stoel van Rome de absolute macht in de christe lijke wereld voor zich opeist. Het is deze zelfde pretentie, waaruit de nieuwe dog ma's voortkwamen, die de Kerk van Ro me hebben losgemaakt uit de universe le Kerk. Men mag er bovendien aller minst op rekenen, dat het komende Con cilie, dat bijeengeroepen wordt in dit moeilijke tijdsbestek, waarin de wereld verdeeld is en gewikkeld in een bewa peningswedloop, in staat zal zijn zich te verheffen boven de tegenstellingen van deze tijd teneinde aan de mensheid het noodzakelijke vredebrengende woord te spreken. Maar daarnaast laten ïog tal rijke redenen van historische, politieke en psychologische aard voorzien, dat het Concilie in z]jn werk zal neigen tot het nastreven van politieke doeleinden, die onverenigbaar zijn met de christe lijke leer". BRISBANE, 28 augustus (UPI) Australische politie heeft zaterdag boord van een jacht een 19-jarige derlander gearresteerd nadat het ft' de „Outward Bound" ter waarde 18.000 pond, uit de haven van BrisD was verdwenen. Bij een speurtocht vliegtuigen en schepen is het vaart op een zandbank aangetroffen. De derlander is eerst enkele dagen leden uit Syndey in Brisbane aange men. „Dit betekent niet", aldus het P^t van het Moskouse patriarchaat, jUfi- de orthodoxie onverschillig of vu <je dig staat tegenover de zaak vai 0l- eenheid. Het betekent wel, dat dforrie thodoxie de voorwaarden, die n .gii daarvoor stelt, afwijst. Wij ni° jg- die afwijzen, omdat Onze zijn zus Christus voor het begin va"ciitS' openbare leven de duivelse ni» efl bekoring afwees (Mattheus 4, w-RVa® omdat Hij door Zijn verlossing» in de wereld is gekomen als de J> jji) lijke liefde. In Zijn Kerk dominee niet de zielen der gelovigen, ws'zijn enigt Hij ze in een liefdesband, Lichaam, die de Kerk is". „rt «kei va In een commentaar op dit aru jï de het Moskouse patriarchaat Jf. pe.rv' hoofdredacteur van La Croix, fteLrnve' se katholieke dagblad, dat de sen ge- van het artikel blijkbaar nameJVlar hele orthodoxie wil spreken. Ma £0ii' is bekend, dat de patriarch var pr<' stantinopel, Athenagoras I, "e 1 a*}' maat van de orthodoxie, er ge.n® t»l' ders over denkt, zoals b,f rijke verklaringen bltjht. Wat 0il' schuldiging betreft, dat het Concih m tiek zoii willen bedrijven. mÊj't tij» hoofdredacteur père Wenger op a j t jammer genoeg weinig rooeite j0< constateren, dat de Russische Ortri- A Kerk graag of niet graag pas moet lopen van het communis

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1961 | | pagina 6