DRAADLOOS CONTACT Nieuwe programma-indeling voor de vrije ZATERDAG Geen tegemoetkoming aan de publieke wansmaak DE RODE CIRKEL T.V.-weekend KYHBEHDE'S NIEUW ROOD DE LAATSTE SLAG i Alfredo SCHROOT DAGPUZZLE 1 BH KRO IN HET WINTERSEIZOEN mm. Wij luisteren naar r Elke uitzendavoncl een raagtekenprogramma Theestaking dreigt bij Britse Ford Mansfield: Nehroe als secretaris- generaal MAANDAG 25 SEPTEMBER 1961 PAGINA 4 120 Scanarlot Guy Hempay Tekeningen! ©ierre Broehard Geen slaafsheid pure bessenjenever Zonneschijn met volle teugen Radio Vafiïcaoa Wij kijkrn naar Contrasten Vernieuwing Muziekcursus ALEX, ff Zieje drê ERIC DE NOORMAN Lichte muziek door P. H. DE WIT speciaal in teak 12 (Van onze radio- en tv- redactie) HILVERSUM, 25 sept. Ook de KRO houdt bij zijn plannen voor het nieuwe winterseizoen ernstig rekening met de invloed van de vrije zaterdag op de luistergewoonte, aldus blijkt uit de toelichting, die het bestuur vandaag tijdens een persbijeenkomst heeft gege ven. Men is er echter nog niet zeker van, hoever die invloed zal gaan. Veel hangt daarbij af van de vraag, of de winkels op zaterdagmiddag eveneens dicht zullen gaan, zoals bijvoorbeeld in West-Duitsland het geval is. Blijven de winkels open, dan zal men inkopen gaan doen en de gezelligheid in de stad zoeken, gaan de winkels daarentegen BUSSUM, 25 sept. De KRO opende zaterdagavond haar nieuwe seizoen op beproefde wijze. Brandpunt - Zaterdag- avor.dakkoorden - Hitchcock dus. Het eerste programma-onderdeel was in zo verre ietwat vernieuwd, dat het nu door Jan Goderie werd gepresenteerd. Met alle waardering voor de prettige bon- hommie van Goderie, moeten wij toch zeggen dat het voor deze eerste keer géén vooruitgang bleek. Hij vertraagde het tempo, die de rubriek in het verle den kenmerkte danig door een wel vrien delijk maar veel te langdurig gepraat. Presenteren moet in dit verband bete kenen kort en goed aanduiden wat komen gaat en voor de rest de beelden voor zich zelf laten spreken. Ieder becommen tariëren werkt in dit verband maar storend. Misschien kan Goderie de vol gende keer voor een meer praegnante „tussentekst" zorgen. En als hij er voor kon zorgen dat men het vervelende en ook al tempo-remmende prjjsvraagje laat vallen, zou hij zich zeer aan ons verplichten. Voor de rest bevatte dit „Brandpunt" een onbetwistbaar diepte punt en een even duidelijk hoogtepunt. Het eerste werd uitgemaakt door een bijzonder dom liedje over Brigitte Bar dot, dat nergens maar zeker niet in een KRO-programma thuis hoort, het twee de bestond uit een voortreffelijk filmpje over ,,De Muur" in Berlijn. Piet Kraak en Aad v. d. Heuvel hadden in bijzonder suggestieve beelden het menselijk-tra- gische dat óók achter „de kwestie-Ber- lijn" schuilgaat, vastgelegd. En het werd een aangrijpende documentaire, die naar onze smaak, een plaats-apart had verdiend. Met de zaterdagavond-akkoorden heeft de K.R.O. het wel geschoten. Hier is sprake van een beschaafd en prettig amusement, dat nu niet direct hoog tim mert, maar dat de kijkersgeesten toch bepaald aangenaam bezig houdt. Wij wa ren bijzonder gecharmeerd door het lied je waarin Teddy en Henk Scholten „het lieve echtpaar" bezongen. De AVRO relayeerde dus zondag avond Mozarts „Don Giovanni" uit Ber lijn, waar die opera ter gelegenheid van de jening van het nieuwe Opemhaus werd opgevoerd. Een t.v.-daad van betekenis, dat zij toegegeven. Men be leeft een cultureel gebeuren van de eer ste rang dan toch maar rechtstrefeks mee. Het moet ons echter van het hart, dat bij zo'n t.v.-opvoering van een mees terwerk als „Don Giovanni" toch wel veel van het oorspronkelijke verloren gaat. En daar kan de beste t.v.-regis- seur weinig aan veranderen. Maar dwars door de onvolkomendheden van de tech niek heen, trof dan weer de magistrale titelrolvertolking van Dietrich Fischer- Dieskau recht in het hart Da-rvoor blééf men aan zijn toestel. H. Hn. dicht, dan zal men meer thuis zijn ver tier zoeken. Niettemin is in elk geval een ver hoogde belangstelling voor het program ma van de zaterdagmiddag te verwachten en de KRO heeft zich zij het voor zichtig daaraan trachten aan te pas sen door een geheel nieuwe program ma-indeling. De voornaamste verandering is wel, dat op de zaterdagmiddag een hoorspel wordt uitgezonden, in de trant van de spelen, die vorige jaren op de zondag avonden werden gegeven, een bonte mengeling dus van blij-, klucht-, treur en zangspelen voor iedereen. Op het re pertoire staan o.a. „Op 't nippertje" van Joan Brampton, „De man in de spiegel" van Aileen Burke en Leone Stewart, „Texas-Romance" van Kurt Reiss, „Nieuws voor de voorpagina" van Michael Brett, „Wie was Xantip pe?" van Herbert Tjadens, „Het jonge tje van de autobus" van E. Gardaz en J. Zbinden en „De zelfmoord" van Ben Heuer. De vaste rubriek „U bent toch ook van de partij" van J. M. Peters wordt voortaan uitgezonden van 18.50 tot 19.00 uur en dus niet meer later op de za terdagavond. Met nadruk zei de programmaleiding van de KRO dat de realiteit van het bieden van een programma aan duizen den luisteraars tegelijk, niet mag bete kenen, dat wordt tegemoetgekomen aan de publieke wansmaak, maar wel dat, wat het onderwerp van de uitzending ook moge zijn, een taal wordt gespro ken, die kan worden begrepen door het hele volk. In zoverre bij de uitzendingen toch rekening wordt gehouden met de mate van belangstelling, die ervoor bestaat, zal dit tot uitdrukking komen in de plaatsing van de programma's op be paalde tijden. Zo staan de zaterdagse „Tierelantijnen" op een ander uur dan de „Meesterwerken van de religieuze muziek". Toch wil de programmaleiding zich ook hier niet slaafs richten naar de wil van de meerderheid. De populaire klassieken blijven het ontspanningspro gramma van de zaterdagavond openen en op de zondag, na een opwindende tocht in het heelal en dertig minuten amusementsmuziek, zal de fijnproever kunnen genieten van een serie kwartet ten en kwintetten, dus muziek, die in stilte moet worden genoten en die geheel past in de beslotenheid van de huiska- Advertentie) 1/1 literfles f6.9> (exd. statiegeld) Dinsdag 36 sept. 1961. HILVERSUM 1, 402 m. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.00 Gym v. d. vrouw. 9.10 De groente man. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10 50 V. d. Kleuters. 11.00 Piano spel. 11.15 V. d. zieken. 12.00 Lichte muz. 12.20 Regeringsuitz.Uitz. voor de land bouw 12.30 Land- en tulnb. meded. 12.33 Lichte muz. 13.00 Nws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Beursber. 13.30 Promenade ork 14.00 Gram. 14 40, Schoolradio. 15.00 V. d. vrouw 15.30 Viool en piano. 16.00 Gram 17 30 Lichte muz. 18.00 Nws. 18.15 Lichte muz. 18.25 Paris vous parle. 18.30 R.V.U.: De ontwikkeling v. d. kernener gie. 19.00 Gram. 20.00 Nws. 20.05 Lichte muz. 20.45 Klankb 21.10 Lichte muz. 22.00 Lezing 22.20 Gram. 22.30 Nws., beursber. en meded. 22.45 Act. 23.00 Lichte muz. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM 11. 298 m. KRO: 7.00 Nws. 7.15 Gram. 7.45 Morgengebed. 8.00 Nws. 8 18 Gram. 8.50 V. d. vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 V. d. kleuters. 10.15 Lezing. 10.25 Gram. 11.00 V. d. vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Lezing. 12.00 Middag klok. 12.04 Ben Je zestig? 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Platennws. 13.30 Metropole ork. en solist. 14.00 Gram. 14 35 V. d plattelandsvrouwen. 14.45 Ge varieerd progr. 16.00 V d. zieken. 16.30 Ziekeniof. 17.00 V. d. Jeugd. 17.40 Beurs berichten 17.45 Regeringsuitz.Nw-Gui- nea kroniek. 18.00 Gram 1820 Politieke lezing. 18 30 V. d. Jeugd. 19.00 Nws. 19.10 Act. 19.25 Gram. 20.30 Pianorecital. 21.00 Radiofilharm. ork. en soliste. 21.50 Le zing. 22.06 Gram 22.25 Boekbespr. 22.30 Nws 22 40 Limburgs Symf. ork. en solis te. 23.35 Gram. 23.55-24.00 Nieuws. ENGELAND. BBC Home Service 330 m.12.00 Ork. conc. 15.30 Gram. 19.00 Fabrieksfantare. 20 30 Ork. conc. 22.30 Kamermuz. 23.06-23.36 Gram. ENGELAND. BBC Light progr., 1500 en 247 m.12.00 Gram. 12.31 V. d. arb 13 (X) Gevar progr 15.00 Dansmuz. 15.31 Muz. b. h werk. 16.31 Gram. 17.31 Gram. 19.31 Gevar. progr. 20.31 Gvar. muz. 21.31 Gram. 22.40 Gevar. muz. NDR-WDK. 309 m.12.00 Lichte muz. 13 15 Lichte muz 16.00 Zuidamerlk. muz. 17.45 Amus muz. 18.15 Hammondorgel- spel 19.15 Pianoduo. 21.05 Gram. 23.30 Pianorecital 0.10 Gram. 1.00 Weerber. en gevar. muziek. FRANKRIJK 3. 280 en 235 m.: 12.10 Ork. conc 14.15 Kamermuz. 14.45 Gram. 17.00 Kamermuz. 18.30 Gram. 20.00 Ka mermuz 23.10 Gram Golflengten: 25,55 m; 31.10 m; 196 m. Uur van uitzending: 22.15 our. Maandag 25 september Paus Joannes in Zijn wekelijkse audiënties. Woensdag 27 september Inhaal-program: de meest bespro ken burgemeester der wereld. Vrjjdag 29 september De vorming, van de openbare me ning en de goede smaak in Italië Dagelijks 21.00 unr: Gezinsrozenkransgebed in het La tijn o.a. op 196 m. (N.B.: Programma-wijziging voor behouden vanwege aktualiteiten) BRUSSEL, 324 m.12.02 Gram. 12.35 Gram. 13.15 Lichte muz. 14.00 levar. muz. 15.00 Ork. conc. 16.21 Amus. muz. 17.15 Vioolrecital. 18.20 V. d. sol. 18.50 Walsmuz. 19.40 Gram. 20.00 Ork.. koor' en sol. 21.00 Gram. 22.35 Gram. 484 m.12.32 Gevar. muz. 14.03 Gram. 14.30 Gram. 15.30 Gram. 17.10 Gram. 18.30 Gram. 20.00 Ork. conc. (Om 20.40 Gram.). 21.45 Gram. NTS: 20.00 Joum. NCRV: 20.20 Memo. 20.30 Documentaire film. 20.55 Speelfilm. DUITSE TELEVISIEPROGR. 17.00 V. d. Jeugd. 17.20 V. d. Jeugd. 18.00-18.15 Uitz. t.g.v. de wereldkinder dag. (Regionaal progr.: NDR: 18.25 Pro gramma overz. 18.30 Die Nordschau. 19.25 Meesterschool voor autorijders. WDR: 18.40 Hier und Heute. 19.15 Muzik. amus.). 20.00 Joum. en weeroverz. 20.20 Rep. 21.00 Speelfilm. 22.50 Laatste nws. VLAAMS BELG. TELEVISIEPROGR. 19.00 Gastprogr. 19.30 V. d. Jeugd. 20.00 Nws. en weeroverz. 20.25 Het manneke. 20.30 Speelfilm 22.00 Kunstkron. 22.45 Nieuws. FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR. 19.30 Air et Espace. 20.00 Joum. 20.30 TV-spel. 22.00 Lectuur voor allen. 22.45 Journaal. mer. Behalve door middel van grammo foonplaten van befaamde ensembles, zul len deze uitzendingen worden verzorgd door het Quartetto di Roma (Beethoven en Brahms), het Vlachkwartet (Slavisch repertoire), het Gaudeamuskwartet (Haydn en Mozart), het Nederlands Strijkkwartet (Schubert en Schumann) en het Robert Masterkwartet. Van belang Is bij de samenstelling van een radioprogramma het contrast: de glimlach bijvoorbeeld om een licht voetig cabaret en de schaterlach van de show tegenover de wijsheid „Uit het land van de dichter" een poëzie-cursus in ruim twintig lessen door Gabriël Smit op de zondagavonden; de zeker heid van een serie, die wekenlang op dezelfde dag en tijd een trouwe luister- schaar trekt tegenover de open plaats in het programmaschema, waar onmid dellijke reactie op het dagelijks gebeu ren mogelijk blijft. Teveel is volgens de programmalei- ding soms uitgegaan van de stelling: de luisteraar moet vooraf weten, wat hij krijgt opgediend. Dit voert gemak kelijk tot een reeks lang tevoren inge blikte uitzendingen. Een poging om twee onverenigba- ren toch te verenigen is gedaan door de invoering van een ..Vraagtekenprogram ma" op elke uitzendavond van de KRO na 22.00. In de gids zal niet worden vermeld, wat het onderwerp van deze uitzending zal zijn: de bespreking van een pas verschenen boek, een nieuwe dichtbundel of grammofoonplaat, de jongste crisis, of het namijmeren over een mooie herfstdag. Als richtsnoer bij de vernieuwing van de programma's heeft voor de leiding gegolden: waar verandering kans biedt op nieuwe stimulansen èn bij auteur en uitvoerenden ën bij de luisteraars, daar zal ze moeten worden aangebracht. Het moeilijkste probleem daarbij is de vraag, of oude rubrieken al dan niet moeten worden gehandhaafd. Velen zul len „De schoonheid van het Gregori aans", die verdwijnen gaat, op zater dagavond missen, al zal op zondag in „De luister van uw huis", een reeks klankbeelden, samengesteld in samen werking met de Nederlandse Sint-Gre- goriusvereniging en de Liturgische Fe deratie in Nederland, onder redactie van prof. dr. J. Smits van Waesberghe, SJ.„ dr. K. K. Bouman en Dom B. Brock- bernd, OSB, de oude muziek van de Kerk vele malen klinken Dat de „Wadders" op zondagmid dag verdwijnen, kan voor menigeen een verlies zijn, dat niet wordt goed gemaakt door een bezoek aan het koffiehuis „In de vergulde Baars", dat iedere zondagavond op stelten wordt gezet door Emile Lopez en Jan de Cler. Eu dat „Ben je zestig" wordt vervangen door „Als de dag van gis teren", een kroniek van Tom Bouws over het leven van een halve eeuw geleden, zullen misschien velen be treuren. In 22 uitzendingen op dinsdagavond zal Wouter Paap spreken over moder ne en klassieke muziek. In deze cursus zal hij aan de hand van muziekvoor beelden aantonen, hoe men bepaalde grondgedachten van een muziekwerk in zich kan opnemen. Zoveel mogelijk zal nog in dezelfde week, waarin bepaalde werken ter sprake kwamen, een mu ziekprogramma worden uitgezonden, waarin de besproken composities in haar geheel worden uitgevoerd. In 1962 wordt het feit herdacht, dat de Nederlandse componist Alphonse Diepenbrock honderd jaar geleden werd geboren. Aan het werk van deze toon dichter wordt in samenwerking met prof. dr. Eduard Reeser een reeks uit zendingen gewijd. Naast de opera-uitvoeringen in het Holland Festival 1962, die zoals gebrui kelijk in het radioprogramma worden overgenomen, zijn relais van buiten landse uitvoeringen van oratoria en opera's in voorbereiding, waarvoor en kele malen een hele dinsdagavond zal worden vrijgemaakt, hoewel daardoor de cursus van Wouter Paap, die in de pauze valt, niet zal worden onderbro ken. Met Radio Italiana is reeds over eengekomen, dat de opera's „La Tra- viata" van Verdi en „Ötello" van Ros sini worden gerelayeerd. In eigen pro- duktie worden uitgezonden „Cosi fan tutte" van Mozart met medewerking van Antonietta Sighele, Cora Canne Meyer, Anton Dermota, Karl Heinz Müller e.a., het geheel onder leiding van Jean Fournet en „Die Entführung aus dem Serail" van Mozart met me dewerking van Erika Köth e.a. onder leiding van Willem van Otterloo. Als ze de anders .kant uit Schijnensluip j'j naar de motor... ik volg! Ja, zie jéer IS nog iets wat ik. niet- begrijp,.. Ik Wou dat u op de Moker het UN TUSSEN... Richt je lantaarn' ns op 't bos Is doe tiiec ver weg tnotor ond&r d/c d&ri* 24. Om niet helemaal ongewapend te zijn Axe heeft tenminste nog de zware nomadenboog zoeken Eric en Svein ieder een stevige eikentak uit, waarna zij - hun richting ongeveer bepalend op de sterren naar het zuiden trekken. Het woud is vol van geheimzinnige geluiden. De logge vorm van een beer schommelt weg tussen het kreupelhout en niet ver van hen vandaan keft een wolf, maar zolang de drie man nen niets van de aanwezigheid der nomaden merken, voelen zij zich betrekkelijk veilig. Het feit echter, dat Hunnenkrijgers tot hier toe doorgedrongen zijn, is op zichzelf onrustbarend genoeg. Alle passen door het gebergte werden immers scherp bewaakt door de bevolking en Erics trouwe bondgenoot Teresh met zijn Hunnenlegertje. Mogelijk echter zijn enkele kleine afdelingen van de vijand er in geslaagd, door de bewaking heen te glippen, om het gebied te verkennen. Of heeft Attila eindelijk zijn gevreesde grote aanval ingezet en vormen deze krijgers de voorhoede van zijn monsterlijk leger? „Hé, het begint al" weer dag te worden," schrikt Sveins stem hem eensklaps op uit Zijn gepeins. Vaal schemert licht door het geboomte een eindweegs voor hen uit en geheel onverwachts staan ze even later aan de rand van een open vlakte. Als een sinister antwoord op Erics gedachten ligt daar de geblakerde puinhoop van een boerenhoeve. Verschillende ensembles op het ge bied van de lichte muziek gaan ver dwijnen: Frivoletta, het Caecilia-ensem- ble, de Klavirtuozen, de Disco's, Ren dezvous avec Marcel Thielemans, An- ny Palmen in haar repertoire, het Rainbowkwartet en Jan van der Most in zijn repertoire. Hierdoor wordt het voor de KRO-musici, die aandacht aan teveel verschillende genres moesten geven, mogelijk zich meer te concen treren op speciale programma's en op hun werk in de grote KRO-orkesten. Intussen komt er een nieuw ensem ble. „De Oelewappers" onder leiding van Jo Budie, dat in samenwerking met Jan de Cler op de zondagmiddag een programma zal trachten te bieden, waarvan jong en oud plezier kunnen hebben. (Van onze uondense correspondent) LONDEN, 25 sept. Er dreigt nog steeds een theestaking bij de Britse Ford fabrieken. Het 45.000 man tellende per soneel dreigt het werk te zullen neerleg gen, indien de directies van de tien fa brieken volharden in hun voornemen om een nieuwe loonsverhoging en een ver korting van de arbeidsweek te koppelen aan het vervangen van de theepauzes in de morgen door het serveren van thee onder het werk, met als alternatief op heffing van de theedienst in de middag. Deze week komen de leiders van de drie grootste vakverenigingen betrokken in het dispuut bijeen om de situatie te bespreken. Zij zullen zich moeten haas- WASHINGTON, 25 sept. (Rtr) De leider van de Democratische fractie in de Amerikaanse Senaat, Mike Mans- field, heeft in een televisievraaggesprek voorgesteld, premier Nehroe van Indie te benoemen als secretaris-generaal van de Verenigde Naties. Diens benoeming zou volgens hem een doeltreffende ma nier zijn om het Sovjet-voorstel voor een driemanschap te bestrijden. ten, want het gevaar is groo dat de vak- verenigings-vertegenwoordigers in de fa brieken niet zullen wachten op de beslis sing van de bondsleiders en een wilde staking zullen gelasten. IIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIUÊ SÏIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlHMtMIItllllllllllllllllllli 58 „Dus jij wilt niet? Luister eens, Van Elzen. Voor mij is het ook niets. Wij kunnen er lang of kort over praten. Ik doe geen louche zaken en jij waar schijnlijk ook niet. En ik mag zelfs van Van Ber- ckelaer aannemen, dat hij bij nader inzien ook nog tot inkeer komt. Doe mij een genoegen en praat er niet meer over. Wij kunnen de voordelen van zo'n affaire met de el uitmeten, maar het blijft niet netjes. En als de beurs erachter komt, dat wij ons daarmee ophouden, dan krijgt men wantrouwen en de „Noordstar" een tik voor zijn broek. Een goede naam is toch meer waard dan vijf ton, al is hel een heel bedrag." Van Elzen aan de andere kant zwijgt. Verdam aan deze kant zw\jgt eveneens. Beiden horen niets dan het zingen van de lijn, een bewijs, dat de ver binding nog niet is verbroken. „Heb je verder nog iets bijzonders?" vraagt Verdam meer voor de vorm dan uit nieuwsgierig heid. „Neen, verder niets," antwoordt Van Elzen, die het nutteloze van nog meer redeneren inziet. „Tot ziens dan maar." „Tot ziens." Het zijn de laatste woorden van een vruchteloos gesprek, dat noch Van Elzen, noch Verdam tot andere inzichten heeft gebracht, doch wel heeft bijgedragen tot verandering van humeur. Van Elzen is van de telefoon gelopen met de woor den: „Eigenwijze vent. Je kunt 'wel zien, dat hij in een gat is opgegroeid." Frans heeft de hoorn op de haak gelegd en fluit een deuntje. Hij wandelt op zijn gemakje over het terrein, kijkt eens hier en daar, praat met zijn men sen, loopt door naar het haventje en stapt in de kleine motorboot, die daar speciaal voor de direc tie gereed ligt, als er eens een bijzondere boodschap te doen is. Hij moet nogal wat kracht zetten, voor dat hij de motor heeft aangezwengeld. Een paar keer rondtornen en oppassen, dat hij geen klap krijgt van de kruk, ais zij terugslaat. De motor slaat aan, hij gooit de touwen los en snort achteruit de haven uit. Hij wil eens frisse lucht happen na zo veel benauwenissen. De zon slijpt zijn stralen op het vlak gepolijste water, dat naar alle kanten het licht terugkaatst. De boeg snijdt een scherpe voor, het schroefwater kolkt diep achter het bootje weg. Slechts een paar minuten en de werf is uit zicht. Aan beide zijden van de oever wordt het water te gen de zomerdijkjes opgedrukt en keert smak kend weer in de bedding terug. Rietpluimen maken een deftige buiging voor het snelle, ranke vaartuig je en wuiven het nog lang na in de deining, die het achter zich laat. Een lichte bries speelt met Frans' dunne haren; meeuwen vliegen krijsend op. Een aalscholver, waarvan alleen maar de lange zwarte hals als een periscoop boven het water uit steekt, duikt voor het naderend gevaar onder, komt een tiental meters verder weer boven en neemt in vlugge wiekslag ijlings de vlucht. Een lichte vol- ving is in het water gekomen, een zachte deining, die langgerekt uitloopt in de forse golfslag van het Hollands Diep, dat groener van tint is dan het Spui. Op de lichtgele zandplaten koesteren een paar zee honden zich in het zonnetje. Met rappe kletsklap- perende vinnen reppen zij zich in het water, als zij het motorbootje horen naderen en blaffen het hun hoestend-proestende verontwaardiging over de stoornis toe. Frans lacht om de vermakelijke, snor- rige visdieren en wendt de steven weer naar huis. De frisse wind heeft zijn geest verhelderd en hij is in staat zelf desnoods de hamer weer te gaan zwaaien, om te vermorzelen, wat hem in de weg komt. Met stevige handen omklemt hij de spaken van het kleine stuurrad, geeft hard bakboord roer. In een volmaakte cirkel is het slanke bootje ge draaid en zoekt zijn spoor op de bellenbaan, die het op de heenreis heeft achtergelaten. De zon staat nu recht boven hem, boort in net water en priemt op zijn hoofd. Hij zet zijn platte pet op, kijkt recht voor zich uit. Hij voelt zich de schipper op zijn schip en dat zal zo blijven. Zoemend bromt de motorboot het haventje binnen. Aan de steiger staat iemand klaar om een touwtje aan te pakken. Opgewekt gaat hij naar zijn woning, ploft in een stoel neer en zegt dan met veel nadruk: „Dat is dan dat!" Woorden, die niets zeggen, maar veel betekenen. Het lakzegel op een aangetekende brief met aangegeven waarde. „Als er maar weer vrede is, dan komt er weer werk aan de winkel," verzucht de werkloze en hij leest met nog meer belangstelling de frontberich- ten. „Als er maar weer vrede is, dan kan ik weer in kopen doen, dan is er weer van alles," verzucht de huisvrouw en knipt de bonnetjes van de rant- soenkaarten. „Als er maar weer vrede is, dan komt mijn pap pie weer thuis," verzucht de kleine, die het oorlogs gewoel nog niet half begrijpt. „Als er maar weer vrede is!" Iedereen praat er over. De wereld snakt naar vrede. Vrede! Het is een woord, dat sluikhandelaars, hamsteraars, en O.W.-ers een panische schrik bezorgt. Er komt vrede. Alleen gaat hij niet gepaard met klokgebei er of met jubelzang, zoals dat de mensen met Kerstmis wordt geleerd. Nog kletteren de wape nen en de rode vlammen lekken de aarde. De ko kende aarde is niet zo gauw afgekoeld en splijt nog hier en daar. Er is vrede! Er is geen werk! De winter van 1918 is nog even somber en grauw en koud als die van 1917. Vaders zijn in hun gezinnen terug, zonen bij hun moeders, mannen bij hun vrou wen, jongens bij hun meisjes. Er is vrede, maar er is geen rust! De prijzen blijven nog stijgen. De voorraden blijven nog schaars, de distributie wenst niet door de achterdeur te verdwijnen en kan de weg naar de voordeur niet vinden. De „Noordstar" is uit een sluimering ontwaakt. Het reizen naar het buitenland gaat nog moeilijk, maar Frans is een van de eersten, die zijn neus weer sens buitenslands steekt. Hij koopt de wrak ken van schepen op, voor zij geborgen zijn. Hij wiJ zijn geslonken voorraden aanvullen en zal ze aan vullen. Van onbruikbaar materiaal weet hij nieuw te maken. Hij voelt zich als herboren nu hij weer als vroeger zijn gang kan gaan. Niet voor niets heeft hij de binnenstromende kapitalen vastge zet en opgepot en ervoor gewaakt, dat alle winsten als superdividenden in de zakken van de aandeel houders zijn gegleden. De „Noordstar" beschikt over ruime liquide middelen en kan kopen. (Wordt vervolgd) (Advertentie) Alle soorten hardhout ruw of in bestek leverbaar N.V. HOUTHANDEL EN ZAGERIJ v/h,W.H.V. GURP STIELTJESSTRAAT 42 R'DAM^ TEL 70767 KRUISWOORDRAADSEL 1 2 3 4 6 7 8- 9 10 15 16 17 1B 13 4 viseter - (afk.) - 9 Horizontaal: 1 probleem - 6 schaal - 8 ons inziens tantalium (afk.) - 10 moment - 11 toer - 12 jongensnaam - 14 deel van een Fianse ontkenning - 15 draagstoel - 18 myth, figuur - 19 rookartikel Vertikaal: 1 bevel - 2 jongensnaam - 3 honingdrank - 4 zeer dom - 5 deel van het oog (mv.) - 6 soort aardappel - in de toekomst 13 klooster - 16 teleur gesteld - 17 zoogdier. OPLOSSING 22 SEPT. 1 raap - 2 avro - 4 poot - 5 ^an®sin 6 atol - noga - 8 slak - 9 vier - idee - 11 eems - 12 rest - 13 grap - roei - 15 aera - 16 plas.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1961 | | pagina 4