Oud-leerlingen bewaren vele en goede herinneringen aan Fc HAIJF Een uiterlijk van binnen brandende maar vrouw Nederlandse leren mantels te koop in Parijse zaak y I Wat is „raar"in Amerika? FILMSTERREN FIETSENDE H Wollen dekens met honderd procent wol ELEKTRISCH KOKEN GOED GEKLEED GAAN de slanke lijn goed voor Yoghurt meest in jonge gezinnen „SEMAINE DU CUIR" Veertig jaar geleden begon de Amsterdam se katholieke school voor maatschappelijk werk zonder geld, zonder lokaal, maar met de spreuk: „V aar een wil is, is een weg" nylons "parfiïnl a&m Op blote voeten naar de bioscoop DONDERDAG 28 SEPTEMBER 1961 We zien haar nog zitten in een hoekje van een „Da- mescoupée", een gereser veerde, strenge figuur in het zwart met hoge boord. Een klein gouden kruisje is haar enige ver siering, maar iedereen voelt dat het, gedragen door deze persoon lijkheid, een getuigenis is. Het is in het middaguur. Ze pakt met een zo bescheiden mogelijk gebaar haar boterhammetjes uit, slaat een groot kruis en eet. Ze kijkt naar niets en naar niemand, ze heeft haar eigen wereld bij zich, en ook als ze niets doet en niets zegt, dwingt ze respect af. begint met o t -%EaU de toilette Op de vrouwenpagina van 14 sep tember heeft men kunnen lezen over een onderzoek dat door de Consumentenbond is ingesteld naar het wolpercentage in wollen dekens. Een negental dekens van ver schillende herkomst zijn bij dit onder zoek betrokken geweest en daarvan zijn er drie, van met name genoemde fabri kanten, als de beste uit de bus geko men, bevattende hónderd of door een geringe bijmenging, bijna honderd pro- went wol. Bij bespreking van dit, in de Consu mentengids gepubliceerde onderzoek, op onze vrouwenpagina, is ten onrechte de indruk gewekt, dat er in ons land niet ook nog andere wol-industrieën zouden zijn dan de drie genoemde, die dekens met honderd procent wol ver vaardigen. Dat is wel het geval. Wij willen daar met nadruk op wijzen. Met het percentage wol in dekens hangt de etikettering van dit produkt nauw samen. De noodzaak om tot een bevredigende regeling te komen wat be treft het duidelijk en eerlijk aangeven van de samenstelling van textiel, dringt temeer nu er zoveel nieuwe, denk aan de synthetische, vezels aan de markt komen. Binnenkort hopen wij over de etikettering iets naders te kunnen mee delen. IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIItll Rood suède met vleermuismouwen van Vico, Rotterdam. Deze Nederlandse mantel kreeg in. Parijs een applausje. Fé Haije reisde aan het begin van de twintiger jaren dagelijks tussen Hil versum en Amsterdam. In Hilversum gaf ze les in biologie aan het meisjes lyceum, want ze moest in haar eigen onderhoud voorzien. Dat ze daarom universitaire studie had gemaakt was al iets bijzonders voor een vrouw in die tijd. Bijzonder zou ze blijven, niet het minst door haar werkkracht. Dat bleek toen al, want in Amsterdam aangeko men, ging ze, na die inspannende uren, niet naar huis maar naar het Waterloo- plein. Daar, in het patronaatsgebouw, in de pastorie van de Mozes en Aaron- kerk, lag haar eigenlijke levenswerk, dat ze stoutmoedig en aanvankelijk zonder enig salaris op 29 september 1921 was begonnen. Dat was de jonge katholieke school voor maatschappelijk werk in de hoofdstad, dezelfde die thans zijn veertigjarig bestaan viert. Nu is die „school" geëvolueerd tot het „Ka tholiek instituut voor sociale opleidin gen De Aemstelhorn", met thans een directeur aan het hoofd, mr. C. W. Kroft. Van de insiders van de Aemstelhorn is de gedachte uitgegaan met een groot scheepse viering op het gouden jubileum vooruit te lopen. Men wil n.l. de aan dacht vooral laten vallen op de stich teres van de school, op Fé Haije en nu hoopt men de oudleerlingen te active ren om alle gegevens over deze bijzon dere vrouw die zij bezitten ter beschik king te stellen. Vooral de leerlingen „van het eerste uur" uit de begintijd, na 1921, zullen misschien bijdragen uit hun herinneringen of uit dé „bewaar- doos" kunnen verschaffen. Wacht men nog eens tien jaar met dit verzoek, dan zijn velen van hen wellicht uit het werk en onbereikbaar. Bij gelegenheid van de feestviering zal voor de oudleerlingen en gasten een overdruk in brochurevorm verkrijg baar zijn van een beknopte studie over de figuur van Fé Haije. die is samen gesteld door J. P Gribling hist. drs. Deze Nijmeegse historicus zal een meer uitgebreide studie aan de stichteres wij den als hij over nauwkeuriger en meer persoonlijke gegevens kan beschikken, die oudleerlingen van hun contact met deze inspirerende figuur bewaard heb ben. Nóg een uitgave houdt verband met het veertigjarig bestaansfeest van „De Aemstelhorn", namelijk het oktober nummer van het tweemaandelijks ca hier „Ruimte", dat geheel aan maat schappelijk werk is gewijd, onder het motto „Helpers in nood". Helpen op maatschappelijk niveau is wel veranderd sinds té Haije haar school in 1921 begon. Want toen was er in de maatschappij veel armoede en dat bracht in de gezinnen ellende mee, waar man en vrouw niet tegen op konden. Liefdadigheid door goed- wi 11 en den bedreven had niet meer te bieden dan aalmoezen en de spreek woordelijk geworden soep-uitdeling en als hulp was dat eigenlijk een aan fluiting van het hele maatschappelijke bestel. Er werd ook weinig mee be reikt, omdat de oorzaak van de nood ontoereikend gezinsinkomen en daardoor verslonzing van het huis- PARIJS, september In de grote tentoonstellingshallen aan de „Porte de Versailles" waar geen poort meer te bekennen van werd kortgeleden de jaarlijkse internationale leerweek gehouden. Be halve machines en vellen leer werden er voornamelijk schoenen getoond. Voor tassen, portefeuilles enz. wordt een aparte tentoonstelling georganiseerd. Al waren de Franse fabrikanten in de meerderheid, ook verschillende buiten landers toonden hun schoeisel. Het ge- Volg was, dat het publiek kilometers achtereen schoenen kon bezichtigen en zelfs de vakmensen die grotendeels het Publiek vormden dreigden een indiges tie te krijgen van alle garneringen, di.e Ze op de schoenen te zien kregen. Bijna geen pumps waren er zonder strikjes, stiksels, plooitjes of een of an- dere versie in afstekende Kleur. Zo'n en- gel gegarneerd paar is wel aardig, maar een duizendtal is te veel van het goede Ongelofelijk, dat men op het kleine be stek var. de bovenschoen zoveel varia tie kan aanbrengen. Of de vierkante neus het van de puntige zal winnen is nog niet zeker. Ongetwijfeld waren de laatste in de meerderheid terwijl de ^vierkante neus Weer spitser wordt. Ook waren er en kele ronde neuzen, die aan ac schoe nen iets comfortabels geven. De lage re hak doet dat ook en wordt door al le fabrikanten, ook de buitenlandse, thans weer gemaakt. Bovendien lijkt het of ze er zich weer allemaal van be wust geworden zijn dat de schoen ra tioneel van vorm moet zijn, wil hij de voet niet vervormen en ondraaglijke Pijn veroorzaken. Nu de schoenen met dun leer gevoerd worden zitten ze feeds oneindig gemakkelijker. Als kleuren lanceren de Franse fa brikanten donker bruin met iets roods erdoor, Greco genaamd en een beige- achtig' bruin met iets groens vermengd, dat Manoque heet. Het nieuwste zijn gekleurde lakschoenen in groen, rood en «Bdere tinten. Voor de mantels, tailleurs en japon nen van leer of suède zijn er nog steeds twee tendenzen: klassiek en een trouwe aanpassing aan de door de Haute Cou ture gelanceerde lijn. Dit laatste i niet zonder gevaar daar leer gauw „over dressed" js. De Engelsen zijn hier niet aan ontkomen. Bij hun uitgebreide col lectie viel echter een driekwart mouton- mantel op waarvan het voeringbont in vierkanten gesneden was, wat een zeer origineel effect gaf. Telkens was er twee centimeter tussen de vierkanten gelaten wat een grote soepelheid geeft. Een sportjas die zeker succes zal heb ben. De Franse suèdemantels waren door gaans klassiek van iyn. Meestal met een split opzij, soms ook van achteren. Dit laatste loopt dan tot boven het mid del. Zweden kwam met een zwart suède mantel waarbij een kap van glimmend leer werd gedragen, die gevoerd was met wit bont. Deze leren mantel kreeg applaus. Hetzelfde succes had ook een rood leren mantel met yleermuismou- wen van onze landgenoot Vico. Voorts kwam deze Rotterdamse fabriek met een short en „pull" en een rok met twee splitten. In Parijs is Vico bekend daar hij onder andere alle leren jassen aan de C.C.C. levert. De C.C.C. is oorspronkelijk een Belgische regenmantelzaak, die sinds jaren een enorm succes in Parijs heeft, niet het minst met haar leerafdeling. Uit de aard der zaak stonden de ja ponnen niet op hetzelfde peil als de man tels en de tailleurs. Voor avondkleding leent leer zich niet, en de bedrukte le ren japonnen lieten zien, dat dit procé dé de warme mooie kleurschakeringen van het leer wegneemt. Zelfs de een voudige mouwloze modellen hadden niet veel succes. Als kleuren natuurlijk veel beige en bruin maar ook veel warm rood en diep groen. Vooral het rood had succes en was dan ook bijzonder mooi. En wat onze vaderlandse trots goed deed: Ne derland kwam uitstekend voor de dag! Diny K.-W. Bij het begin van haar school in de twintiger jaren, reeds een strenge ver schijning. houden, verwaarlozing van de kinde ren. de man die zijn heil zocht in de kroeg niet werd weggenomen. Een deskundig kader, dat zou worden opgeleid om de maatschappelijke verbe tering van de verkommerde gezinnen aan te pakken en leefvoorwaarden te scheppen, die menswaardig waren, dat was het ideaal van de stichteres van de school. Een ideaal, dat nog hoger ging, want ze wilde bereiken, dat door verbeterde maatschappelijke verhoudin gen de mensen ook God zouden kunnen terugvinden in hun leven. Fé was nuch ter en ze zei dingen concreet. In deze tijd zou ze dat in veel voorzichtiger be woordingen verpakt naar voren hebben gebracht. „Evangeliseren" in het maat schappelijke werk is, nu het een we tenschappelijker basis heeft gekregen, een teer punt geworden. In veertig jaar is er ontzaglijk veel veianderd in de maatschappij. De wel vaart is gegroeid, veel materiele armoe de is verdwenen, maar er is een ander soort armoede gegroeid, die men mis schien levensarmoede zou kunnen noe men. Die is moeilijker te bestrijden. De mens is in zijn gedragingen (gedrags patroon is een geliefkoosd woord), in zijn impulsen, in zijn verlangens, in zijn heimelijke angsten en zijn geremd heid, meer wetenschappelijk bestudeerd. De school, die de mens wil helpen, is een „instituut" geworden, de opleiding is van twee jaar tot vier jaar uitge groeid. De samenleving is ook oneindig veel ingewikkelder geworden. Wie in de meest uiteenlopende gevallen en con crete moeilijkheden advies, hulp, begrip voor de situatie en daardoor een gevoel van veiligstelling en menselijke solidari teit wil bieden, die moet veel meer le. ren, veel meer weten, dieper inzicht, gro ter begrip en meer ervaring hebben aan veertig jaar geleden. Maatschappelijk heipen is het opsporen van de moeilijk heden in hun diepste verhoudingen en ze dan proberen recht te trekken Soms is daar nu oneindig veel organiseren, co- ordineren en bemiddelen mee gemoeid. Fé Haije begon vrijwel zonder geld, zonder lokaliteit, maar met een Ijzeren doorzettingsvermogen en het elke dag opnieuw waar maken van het spreek woord „Waar een wil is daar is een weg dat in haar directrice-kamertje hing. En die wil van Fé Haije was vol komen ingebouwd in wat zij ervoer als de wil van God. Voor de buitenstaander was de vrouw, die de Amsterdamse school het aanzien gal, stug door een onoverwinnelijke verlegenheid) en ver schrikkelijk nuchter. Maar van binnen moest zij brandend zijn geweest. Want wat haar stuwde en deed doorzetten bij de bijna onoverwinnelijke moeilijkheden van liet begin, was immers vooral de op zet om degenen, die God in hun mate riële nood kwijt geraakt waren, bij Hem terug te brengen door hun mensonwaar dige levensomstandigheden te verbete ren. Het lijkt nu heel primitief, dat les rooster van de beginjaren. Wij hebben zelf mogen behoren tot de leerlingen van het eerste uur en wij leerden naast de grondslagen, waarop Fé Haije het onderricht bouwde, maatschappijleer en eigen geestelijke vorming, bij de rand- vakken, als wü ze zo mogen noemen, ook het verzorgen van kamerplanten en het bakken van paardebiefstuk. Het huiselijk leven, dat wij moesten helpen verbeteren in de verdwaalde gezinnen, was veertig jaar geleden simpeler dan nu. Zoals wij bij het 25-jarig be staan van de school in hel herdenkings boekje schreven: „leerden wü hoe de dingen in elkaar zaten, van een lappen- olifantje tot de kinderziel". Op het pro gramma van nu is er noch voot koken noch voor het maken van speelgoed beesten meer plaats de instituten voor huishoudelijke voorlichting hebben dat werk in de gezinnen overgenomen) en aan de kinderziel is sindsdien heel wat meer ontdekt, dan wat ons groepje in de eenvoudige psychologieles leerde. Het imponerende lesprogramma van nu vertoont specialisaties, waar men toen niet eens van kon dromen. Is men nu zelfs al niet doende met het voorbe reiden van een richting orthopedago giek! Voor praktisch werk fietsten we in het eerste jaar tot buiten Amsterdam, naar het woonwagenkamp, waar de moeders hun kinderen brachten naar -.vat we het „kleuterschooltje" noemden. Nee, ze waren niet altijd zindelijk en ze hadden niet altijd de nodige onder- kleertjes aan en als ze nog niet konden iopen werden ze door de moeder zo op je arm gezet en je moest je neus dan wel eens dichtknijpen. Zelfverloochening hoorde je aan te kweken bij de deugden van de maatschappelijke werkster! Let- erlijk en figuurlijk moest je aanpakken. De werkwijze was eenvoudiger dan nu. De problemen waren eenvoudiger, ae hulpverlening was eenvoudiger. Het „benaderen van de cliënt" was een term die nog niet bestond. Er was ook nog geen sprake van enig georganiseerd werk voor emigranten, vluchtelingen, bejaarden, groepen dus, die assistentie nodig hadden. Er waren nog geen levensscholen en Mater Ama- bilisscholen voor de arbeidersjeugd, geen medische opvoedkundige bureaus, er was nauwelijks personeelsmaatschap- pelijk werk. Bij de volksgezondheid, de volksontwikkeling en de jeugdvorming heeft wat men „maatschappelijk werk" noemt een enorme vlucht genomen. Lesrooster en praktijkwerk zijn dan ook in de afgelopen vier decennia uitgebreid, verzwaard, verwetenschap pelijkt, geïntensiveerd, gespecialiseerd, in één woord, meegegroeid met de maatschappij, die in al zijn verhou dingen oneindig veel verwikkelden is geworden. Terecht. En maatschap pelijk werk is ook niet meer iets waar alleen vrouwen zich voor laten oplei den. De Amsterdamse school heeft de laatste zeven jaar ook mannelijke leerlingen en wie nu toevallig tussen twee lesuren het. alweer te kleine herenhuis waar de school gevestigd is in de Hobbemastraat, binnenkjjkt, ziet ook jonge religieuzen tussen de leerlingen. Die krijgen later wellicht de leiding over een van de kinderhui zen van hun congregatie. Aan de school -studeert thans ook een toe komstige pater Jezuïet, die later in het bedrjjfsapostclaat zal gaan - ken. Een uitgroei, die de oprichtster wel niet zal hebben voorzien maar die haar zeer zou verblijden. Haar aanvankelijke opzet, die echter een te hoog gesteld ideaal is gebleken, was namelijk de leerlingen in groeps verband te doen wonen en met elkaar een soort religieus instituut te doen vor men. Het Leger des Heils had haar gro te bewondering. Maar dat plan, dat een diep gekoesterde wens was van Fé HaijeA is niet gerealiseerd omdat de leer lingen, al wilden ze zich tot deskundigen laten vormen en scholen, gewoon leek wensten te blijven. Toch was ze, ook met dat ideaal, haar tijd vooruit, hetgeen be wezen is door de verschillende lekeiiin- stituten en moderne congregaties, die sindsdien zijn opgericht en waarvan de leden sociaal werk doen met als opzet het evangeliseren, als men het zo mag uitdrukken. Zij het, dat dit veelal niet verder gaat dan getuigen. De lessen in ascese en moraal, die op het lesrooster van het begin stonden (strenge formulering uit een tijd, die nog geen aanpassing kende) zijn nu ge worden tot theologie en kennis omtrent het moderne christelijke mensbeeld. Een ander ideaal, waarmee Fé Haije bewees een scherp doorzicht te hebben, was haar wens studiedagen voor jonge arbeidsters aan haar school te verbin den. Dat deel van het werk wordt nu op gevangen doordat aan de school ook de toekomstige leidsters voor het Mater Amabiliswerk worden gevormd. Dat veel van haar leerlingen het maatschappe! ijk werk niet als beroep zouden uitoefenen omdat ze trouwen, was voor Fé geen reden om hun oplei ding niet als volledig vruchtdragend te beschouwen. Op deze wijze voor het le ven geïnstrueerde echtgenoten zouden Advertentie 4 oor de 300.000 elektrisch kokende huisvrouwen in Nederland is een receptenboekje verschenen, dat blijkens de verantwoording van de samenstelster bedoeld is als moderne aanvulling van „Het Elektro Kookboek", dat sinds zijn verschijnen in 1932 reeds veertien drukken beleefde. Die herdruk ken zijn telkens aan de vooruitgang der techniek aangepast. Maar in dit boekje staan weer andere recepten, voorzien van een blanco vierkant, waarin men de voor het eigen fornuis passende baktijd kan invullen. Er zijn 36 van die oven recepten en uit een schema met de ver schillende soorten schakelaars kan men de nodige aanwijzingen putten. immers gezinnen vormen met een goe de invloed in de maatschappij. Mer' waardig is het overigens, dat er bij c afgestudeerden van de laatste jaren meer zijn, die trouwen dan van de vroe gere lichtingen. Ongetwijfeld heeft cl te maken met het toenemend vrouwen tekort, terwijl er in de twintiger jaren nog een vrouwenoverschot bestond. Naar ruwe schatting is er van de zowat duizend gediplomeerden vijfen dertig procent getrouwd. Het get; van duizend omvat de gediplomee den van de dagopleiding zowel a' van de urgentie-opleiding, dat zijn dus degenen, die reeds in het werk zaten en tussendoor hun vakbekwaamheid hebben vervolledigd. Behalve die dui zend leerlingen die in de 40 afgelopen jaren zijn gediplomeerd, zijn er ook 700 wijkverpleegsters op de school op geleid. De statistiek vermeldt niet, hoeveel getrouwde oudleerlingen hun 'jiiiimiillliiimiiiimiiiMimimmiiniiiiiiimiimmiimiiiiin scholing en ervaring gebruiken als be- l Portret van F. Haije, geschilderd door J. Stierhout, toen de school 25 jaar be stond. Het was een cadeau van leerlin gen en oud-leerlingen. Zó zullen velen haar zich herinneren. stuurslid van een charitatieve vereni ging, waarin ze zitting hebben of als gezinsvoogdes, iets wat de samenwer king tussen bestuur en beroepskrac ht alleen maar zeer ten goede kan komen. Het is ook wel vermeldenswaard, dat er soms tussen de leerlingen van wie de meesten vooraan in de twin tig zijn ook enkele getrouwden zijn, wier huwelijk kinderloos is gebleven en die zich, op dertig- of veertigjarige leeftijd er is er zelfs een van boven de 50 nog willen gaan bekwamen om het werk in de parochie, waarvoor ze zich beschikbaar gesteld hebben, deskundig te kunnen doen. De viering van het veertigjarig be staan van „De Aemstelhorn" omvat on der meer een feestvergadering in het Koninklijk Instituut voor de Tropen, ivaar naast dr. J. J. A. Vollebergh, di recteur van het instituut voor toegepaste psychologie te Nijmegen, gesproken zal worden door prof. dr. H. Ruygers, voor zitter van het schoolbestuur. Daarna is er receptie. De avondfestiviteit bestaat in een boottocht over het IJsselmeer. Heel wat oude herinneringen zullen door de oudleerlingen worden opgehaald. Bij degenen, die voor 1947 aan de school gestudeerd hebben, zal de figuur van de stichteres daarbij in het middelpunt staan. A. Bgl. Advertent);) XTT7"aarom heeft iedereen het toch zo druk, vraagt men zich telkens T af. Een van de redenen is on getwijfeld ook, omdat menigeen zich met menigeen bemoeit. Enquêtes, ondervragingen, onderzoekingen, men zou kunnen zeggen de zo grondig moge lijke analyse van de samenleving, wordt steeds meer een geliefkoosde bezigheid en behalve in het ondervragen gaat ook in het ordenen en uitwerken van de ge gevens de nodige tijd zitten. Maar men kan niet meer buiten het marktonder zoek in deze tijd van produkten en nog eens produkten. Want wie produkten maakt moet zien ze ook weer kwijt te raken in het meest gunstige afzetge bied. Zo heeft men ook alles uitgeknobeld over yoghurt. En waarachtig, de leef tijd van de huisvrouw blijkt daarmee te maken te hebben. In tien jaar tijd is het yoghurtverbruik in ons land meer dan verdrievoudigd, het is gestegen van 28 ton in 1950 tot 106 .on in 1960. Toch zijn er nog gezinnen, waar de yoghurt geen entree heeft gemaakt en dat zijn de gezinnen, waar de huisvrouw boven de vijftig is. Want in die „middelbare" gezinnen komt bij de helft nooit yoghurt op tafel. Het is typisch een voedings middel voor jonge gezinnen. Ook wordt op het platteland meer yoghurt gegeten dan in de stad. Men weet nu dus waar de zwakke plekken schuilen in het yog- hurt-verbruik en de yoghurtleverancier kan dienovereenkomstig zijn maatrege len nemen. Gezinnen waar de huisvrouw boven de vijftig is schijnen er andere ge woonten op na te houden dan jongere gezinnen, wat hun eetgewoonten be treft. In Engeland is men er dank zij uitvoerige onderzoekingen achter gekomen, dat bij kinderloze echtparen de uitgaven voor het voedsel stijgen tot de vijftigste verjaardag van de vrouw des huizes, daarna daalt het bedrag, dat in eten en drinken wordt omgezet. Dat is dan de logische sa menhang tussen leeftijd en calorieën. Deze gegevens kwamen te voorschijn uit het jaarverslag van de Engelse Nationale Commissie voor Voedings onderzoek. Wilt u weten, hoeveel ca lorieën de Brit gemiddeld per dag tot zich neemt? 2578. De Nederlander eet iets meer. Want het Nederlandse Voorlichtingsbureau van de Voeding heeft uitgerekend, dat het gemiddelde bij ons ligt tussen de 2800 en de 2900 calorieën. Een mijnheer in een lichtblauwe Cadillac, die zijn hond uitlaat. Los Angeles, september et daagse leven in Amerika is an ders dan in Nederland. Er zijn altijd nog spectaculaire dingen, die je als Nederlander, al ben je allang hier gevestigd, opvallen. De Amerikaan voelt zich volkomen vrij en vindt niets raar. Enige staaltjes? De bakker floot voor mijn deur en ik snelde de tuin door om aan de oproep gehoor te geven. De bakker hier wan delt namelijk niet naar uw voordeur om naar uw wensen te vragen. Hij stopt voor het huis van zijn klanten, fluit tweemaal, en rijdt dan verder. En dat betekent een rit naar de market om uw broodje te kopen en minstens drie kwartier tijdverlies. Dus prompte ge hoorzaamheid is geboden. Nu echter had ik me niet behoeven te haasten, want intussen had een andere klant zich gemeld. Een roodharige ama zone boog zich net uit het zadel neer om twee donuts (Amerikaanse spelling voor doughnut, een ringvormig zoet broodje) in ontvangst te nemen, een voor haarzelf en een voor haar vier voeter, die al vol verwachting zijn hoofd naar haar omwendde. Na deze korte donut-break zette het tweetal de och- tendrit verfrist voort. De poes klom haastig het hek over met alle tekenen van schrik en veront waardiging. Ik zocht naar dé re den van deze haast. Een dikbuikig heer met kale schedel in een soort Kleine Lord tenue, korte zwarte broek en buis met witte platte kraag wandelde sta tig voorbij, aan de- lijn een prachtige Samoyeed meevoerend. Het was niet uit te maken wie de aanleiding voor poes Kitty's overhaaste terugtocht was, de zelfs voor Los Angeles ongewoon uitge doste baas of de hond. Voor een grote dure zaak stopte een rose Cadillac. Eruit stapte een heer in verschoten jeans-met-gelapte-knieën en verder niets. En een dame, minstens zeven maanden in „a family way", zoals men dat hier tekenend noemt, in kort broekje en geruite blouse, krulspelden en op blote voeten. Op een groot parkeerterrein aan het strand reed een lichtblauwe Cadillac langzaam kringen tussen de rijen au to's .Achter het stuur leunde een jonge man, op zijn gemak een sigaret genie tend. De linkerhand buiten het raam hield een lange lijn met aan het ande re uiteinde een hond. Het Amerikaanse I Ari -r-en tie) .'li Imp. VIPARCO M.V. Deh Haag equivalent van „even de hond uitlaten". Cadillacs zijn hier tussen twee haak jes. voor velen een symbool van hun status, daardoor onder anderen zeer ge liefd bij neger-huispersoneel. Fietsen zijn in Amerika een soort speelgoed voor de jeugd. Wie 16 jaar wordt, de wettige leeftijd in de meeste staten voor het verkrijgen van een rij bewijs, probeert echter zo spoedig mo gelijk de fiets voor een „car" in te rui len. Zeker, men ziet wel eens tussen uiiiiiuiiiMiiiiiiiiiiiiininiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiii imiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiintiiiiiitimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii de honderden auto's die zich van en naar kantoor en fabriek spoeden, een moedige enkeling zich per fiets voort bewegen. Een stelletje filmsterren heeft onlangs een fietsclub opgericht, omdat een paar doktoren het fietsen als de ideale sport en bevorderend voor de slanke lijn aanbevalen, 's Zondagmor gens kan men een enkel non-conformis tisch echtpaar er op uit zien trekken op de fiets en ik ontmoette laatst zelfs een grijsharig dametje, fier voortpeddelend met een gevulde boodschappentas aan het stuur; maar dat blijven toch uitzon deringen. En dat is te begrijpen. Wat begin je als eenling- op-de-fiets tegen honderden jachten de automobilisten! De fietsende kin deren echter zijn de vrijbuiters van de weg. Zij rijden waa zij willen en hebbei maling aan ver keersregels. Het be zit van een lamp o reflecotr hangt van de luim of de in houd van de piggj bank van de eige naar af. en wannee men in de verte zo'n fietsrijder zijn ohzekere weg ziet volgen is het aan te raden hem zo ruim mogelijk baan te laten. De veiligheid van het fietsen wordt niet bepaald bevor derd door de nieuw ste jeugdige rage om het stuur zo hoog mogelijk te plaat sen. zodat vaak de berijder, met ten he. mei geheven armen, doet denken aan een drenkeling, die zich aan een laatste steunpunt vast klampt. Erger is. dat ook motorrijders meedoen aan deze gevaarlijke mode. In tegenstelling hiermee is het ,.je van het" voor teen ager-automobilisten om het front van hun auto zo laag mo gelijk bij de grond te laten zakken. Dit laatste snufje is nu evenwel door een politieverordening verboden, maar de fietsers gaan in him gevaarlijke hobby ook nu weer vrij uit. In maanverlichte zomeravonden kan men in Los Angeles soms geconfron teerd worden met de anachronistische verschijning van een hoog opgeladen hooiwagen, piepend en krakend, met schommelende lantaarns zich voortbe wegend, zo langzaam als het zijn be dachtzaam voortstappende één-paarde- kracht past. Boven uit het hooi klinken jonge stemmen, een vrolijke lach, een accordeon of mandoline, die een popu lair liedje ten beste geeft. Het zijn jon gens en meisjes, die genieten van een „hayride", misschien in een onbewust nostalgisch verlangen naar de ongecom pliceerde en ongehaaste genoegens van hun groot- en overgrootouders. Uiter aard vermijden deze logge gevaartes zoveel mogelijk de drukke boulevards, waar de auto koning is, en kiezen voor deze, vaak uren durende uitstapjes de back alleys en de, 's avonds gewoonlijk vrij stille, straten der woonwijken. Om een goede doorsnee indruk te krijgen van de Amerikaanse jeugd kan men misschien het best een middag voorstelling in een bioscoop bezoeken. Hier ziet men jongens en meisjes van twee tot achttien jaar, die zich allen opvallend keurig gedragen. De kleding is een staalkaart van wat de mode voor de jeugd voorschrijft. Natuurlijk uitslui tend lange broeken voor de jongens, gecompleteerd door een T-shirt en blote voeten of door jasje plus das. net ge poetste schoenen en sokken. De meis jes mogen wel korte broeken dragen, gewoonlijk met een. het middenrif vrij latend bovenstuk, of ze dragen als ander uiterste allerliefste jurken, soms als mi niatuur dametjes met bijpassend hoedje, tas en een enkele keer zelfs handschoe nen. Aangezien hier geen klassificatie voor films bestaat bezoeken kinderen even grif films uitgesproken voor volwasse nen, bijvoorbeeld „The apartment", als de ..absent-minded professor" van Walt Disney. Stemmen, die zich telkens weer verheffen om films evenals in de meeste Europese landen een etiketje op te drukken met „boven de 18" wor den steeds weer tot zwijgen gebracht als ongrondwettelijk, want de vrijheid van het individu beperkend. De werkelij ke reden is natuurlijk, dat de jeugd de voornaamste inkomstenbron voor de bioscopen vormt. Overigens is het opvallend hoeveel ouders men hier nog met hun kroost gezellig een bioscoopje kan zien paJkken. Verder schijnen films, evenals TV, een honger- en dorstverwekkende invloed te hebben op Amerikanen, jong en oud, en na een bijzonder populaire film kan men soms letterlijk door het achteloos in de zaal neergeworpen verpakkings materiaal van eet- en drinkwaar waden. LOUISE BURG-HARDT. De nieuwste rage, het stuur zo hoog mogelijk zetten

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1961 | | pagina 9