Christen-zijn in verbonden
heid met de ander
Mr. Van Voorst: dialoog
is broodnodig
Wegverkeer eist
zeven levens
Bij Barneveld: ernstige
kettingbotsing
Twee textiel-magazijnen
in Tilburg uitgebrand
Zware rook hindert verkeer
kilometers in de omtrek
110.000 scholen bouwen
OPENHARTIG GESPREK BIJ ST. ADELBERT
Prof. Snijders:
Tegenstelling
overwinnen
Nw.-Guinea Raad
gaat plan-Luns
bespreken
Man ontsnapt uit
huis van bewaring
Publikatie over
malversaties in
voormalig KNIL
Parathyon eist
slachtoffer
Half miljoen schade
Vele gewonden
Man steekt mede
reiziger met mes
Olietanker ten dele
uitgebrand
H. O. Eckhardt
Mgr. Bekkers: Samen
christen zijn
MAANDAG 2 OKTOBER 1961
PAGINA
(Van onze verslaggever)
„De Kerk in onze dagen be
schikt misschien over een beter
potentieel dan zij sedert eeuwen
gehad heeft. Enerzijds is er een
clerus die zijn staat en taak in
overgrote meerderheid uit roeping
gekozen heeft en naar die roeping
leeft. Anderzijds ontwikkelt zich
een lekenstand, die zich bewust
wordt van zijn eigen taak en roe
ping als christen. Wanneer die
twee elkaar weten te vinden en
hun christen-zijn in verbonden
zijn met elkaar weten te beleven,
dan ziet het er, zelfs natuurlijker
wijze, voor de Kerk nog zo gek
niet uit". Tot deze conclusie
voerde het openhartige betoog, dat
prof. dr. J. Th. Snijders zaterdag
op de Landdag van St.-Adelbert
bouwde op het thema: „Christen
zijn in verbondenheid met de
ander".
Concilie zonder
pompa?
Pover tafereel
Eerlijk tegenover
zichzelf
Geen passe-partout-
antwoorden
Godsdienstreservaat
Mr. Boekraad:
Ambtenaren verrast
en bezorgd
In Dordrecht
SPINWIEL
✓VRIJMOED
Klacht bij de Raad
voor de journalistiek
Fabriek (300 mensen)
een week stagnatie
/Va busrit zich gemeld
bij politie Maassluis
Bij Echt (L.)
„Drente-vakantieland''
dient aanklacht in
Poststukken verkeerd
bezorgd: grote schade
Onrustige Zenuwen?
De scheidende algemene voorzitter,
mr. F. J. G. Baron van Voorst tot
Voorst, had in zjjn jaarrede het thema
al benaderd, door citerend, mediterend
en tastend een aantal vraagpunten te
formuleren, waaruit we slechts een
greep kunnen doen.
Hoe kunnen wij ons Christendom aan
bieden in levensvormen, die eigen zijn,
althans niet vreemd zijn aan onze he
dendaagse culturen? Christen-zijn kan
toch immers niet de neiging vertonen
ons van ons mens-zijn te bevreemden.
Anderzijds: hoe beïnvloeden wij onze
cultuur zodanig, dat deze met de ten
denties met zich brengt om van ge
loofsbeleving van de dienst aan God
te vervreemden?
Zou het Concilie, een heilig, door de
H. Geest geleid gebeuren, dat in zjjn
plechtigheden ook wil zijn een eerbe
toon aan God (zou dit met kunnen in
de vorm van een rouw- en boetebetoon
en niet plechtstatig met alle uiterlpke
pompa?) niet kunnen zijn een geheel
open zich tot de wereld wenden niet
anderen veroordelend, met ingaande op
dwalingen, niet dogmatisch verder de
finiërend, maar zuiver J«^te
pend, niet in strakke 4
fn pluriformiteit, bevrijdend van presb
ge en uiterlijk aanzien, maar diep
gaand in deemoed, nederig] lai/Lnre
moede, vertrouwend op de ^lg3) 1
kingen van Christus, de gehele Kerk
in beweging doende komen deze^zm
verend en juist zo doen zielL- Kerk
boodschap van Christus door Zijn
is een blijde boodschap
Hebben we in het verieden m onze
katholieke kerk het gesprek met de n
der niet te zeer als een gesprek tot jïe
ander gevoerd; waren
we niet te zeer
'CtlCli ***-; ixrot
bevooroordeeld in de afwijzing
de ander te zeggen had Het takt mg,
dat een anti-houding Sell)!ev,„+ immers
nen zou moeten worden.
had. Het lpt mij,
uciit js het immers
niet zo, dat de H. Geest werkt waar
Hij wil, dus ook bij ongetovig e€n
onze grondhouding met veemer yan
moeten worden van iuisteien
„leren"?
Een ander punt: de dialo9f.rtUS ale
hiërarchie en leken in ®eVa^ v'oorst
naar de mening van mr. vai
broodnodig is. Grondvragen zijn^^
Welke rol behoren
naar gegevens
van de Heilsopenbaring &[s
chie en de leek te spelen? Welke is
de rol in deze concrete wereld, in
staat, maatschappij en c"ltuuLt pen
Tenslotte het missiewerk datee
fundamenteel andere aa"P.ak^„rk hari
Geen enkel land, geen enkele Kerk Ka
het vraagstuk van de hulpverlening
aan technisch achtergebleven landen
meer aan. Zou het niet zo moeten wor
den, dat de Kerken, het Evangehe ver-
kendif„endde ISEd 'van'on^SehngsTan-
den' slechts present zouden moeten zijn
vanuit kleinere gemeenschappena^
men) ,~"a= UoeSer. jJj™
Benedictijnen van Toumlm
Prof. Snijders ging op al betoog
niet rechtstreeks in, maar aan
raakte toch vele van deze P
Hij begon met het citeren vani
port, dat een „Mars-sociolo K jjeken
kunnen uitbrengen over de ka th
en de Kerk. Daarbij kwam de katno
liek uit de bus als een ""fHLnm0ot
loos lid van de stabiele nud ]>,nd
van de maatschappij, alleen op
door enkele merkwaardige,vrn P
vlakkige gewoonten; en de K®rK. stituut
Imposant, maar nogal bizar
dat ongetwijfeld ideële waarde:0 j
chaamt, doch in vormen die te
zijn om aantrekkelijk en te tradit
listisch om efficiënt te zijn.
Maar wij zijn geen buitenstaanders-
wij zjjn leden en we hebben keus
drie conclusies; er een punt acn
te zetten; erbij te blijven omdat wa
nu eenmaal bijhoren en trouw Wiuen
blijven; of erbij blijven omdat we ei
bij willen horen, niet uit sympathie
voor onze mede-christenen, niet ut be
wondering voor de prestaties vary de
Kerk, maar omdat we geloven in C s-
tus. Maar dan worden we nog des te
nadrukkelijker geconfronteerd met net
povere tafereel en dringt zich de vraag
op: hoe komt het dat het Licht van
Christus zo mat geworden is; dat Zijn
liefde zo weinig meer op gang brengt?
Prof. Snijders kwam tot drie hoofd
oorzaken. Het licht is terechtgekomen
onder de korenmaat van Europa, net
christendom dat gepredikt wordt in een
Europese godsdienst. Wat staat ons n-
ders te doen dan de franjes en balllast
der eeuwen af te schudden; de dode
taal van Rome, de holle frases van het
Byzantinisme, de aflaatpraktjjk van de
Middeleeuwen, de dogmatische formu
les van de contra-reformatie, de apolo
getiek van 1900, de maatschappijleer
van 1925 en de kunstvormen van alle
verleden tijden?
De tweede oorzaak is het harnas van
institutionalisering en centralisering, dat
wij het Lichaam vein Christus heb
ben aangedaan. En tenslotte is er het
feit van ,,de profs en de amateurs
er is een kleine groep priesters en re
ligieuzen die op de roep van Christus
duidelijk ,,ja" geantwoord hebben en
een andere hoofdbezigheid hebben,
massa van „amateurs" die iets bin
nensmonds gemompeld hebben en
Maar onze maatschappij is doof voor
ambtelijke prediking, zij hunkert naar
een persoonlijk gesprek.
Zijn betoog plaatsend op het gestel
de thema merkte prof. Snijders op, dat
eerlijkheid een eerste voorwaarde is
voor de ontmoeting met de ander. Wjj
kunnen niet eerlijk staan tegenover an
deren, als wij niet eerljjk staan tegen
over onszelf. Er blijft juist bij ons vaak
zoveel onuitgesproken, besloten binnen
de kamer van ons huis of ons hart.
En het is daarom geen wonder, dat
men de katholiek, en met name de ka
tholieke intellectueel, soms maar halt
vertrouwt of au sérieux neemt, zowel
binnen als buiten de kerk. De Einders
denkende collega vindt het maar
vreemd, dat dezelfde mond het credo
zingt en college geeft. En men ont
komt soms niet aan de indruk, dat er
ook in de kerk figuren z«n die er zo
over denken. Het is daarom beslist
noodzakelijk, dat we met onzelf m het
reine komen vóór we de dialoog met de
ander beginnen. Wij zullen voor ande
ren maar eerst voor onszelf waar
moeten maken, dat men gelovig en in
tellectueel beide kan zijn zonder in een
van beide opzichten halfslachtig te wor
den. Dit is de grote taak van .de ka
tholieke intellectueel, want er-isnau
welijks iets waaraan de wereld en de
kerk vandaag sterker behoefte hebben
dan aan de integratie van werkelijk ge
loof en volbloed intellectualiteit.
De laatste stelling nader udwerkend,
constateerde prof. Snijders, dat ~e
rationaliteit van de westerse cultuur
het rationalisme geexjiorteerd wordt.
Daarbij komt, dat een belangrijk deel
van de traditonele geloofsinhouden zo
zeer tot bijgeloof vervallen is, dat ook
voor de religieuze mens een verzoening
van het oude geloof en de nieuwe, ra
tionaliteit nauwelijks mogelijk schijnt.
Ligt hier niet een uitdaging aan de ka
tholieke intellectueel, voor wie geloof
en wetenschap, religiositeit en rationa
liteit geen principiële tegenstellingen
vormen en die daarmee een denkwijze
bezit, die de oplossing kan betekenen
voor het meest pijnlijke conflict, dat
in onze tijd de anima naturaliter Chris
tiana, de in wezen godsdienstige mens,
verscheurt?
De dialoog met de anderen zal ge
voerd moeten worden door gelovige
mensen, waarbij de tegenstelling tus
sen clerus en leek overwonnen moet
worden. Dat betekent, dat de priester
minder vakman en meer mens, de leek
minder wereldling en meer gelovige zal
moeten worden. De priester zal zijn
onvervangbare sacramentele rol moe
ten behouden, maar hij zal werkelijk
een „mensenzoon" moeten zijn.
In de zondagmiddagbijeenkomst
doorbrak de vice-voorzitter van het
dagelijks bestuur, ir. H. Post, het
vastgestelde programma om hulde
te betuigen aan de algemene voorzit
ter, mr. F. J. G. baron van Voorst tot
Voorst, niet omdat hij aftreedt
„daarover moet de algemene verga
dering nog beslissen" maar omdat
hij als voorzitter zijn koperen jubi
leum gepasseerd is. Adelbert is groot
gemaakt door Van Voorst; een man,
aan wie behalve een autocoureur een
vaktheoloog verloren is gegaan. Hij
heeft het elan dat helaas zoveel
christenen missen.
Ir Post bood hem namens alle af
delingen enkele clubfeauteuils aan en
sprak de hoop uit, dat Adelbert hem
nog op een ot andere manier zal kun
nen binden.
Mr Van Voorst „dankbaar dat ik
uw voorzitter heb mogen zijn gal
vervolgens het woord aan mgr W.
Bekkers, die, na zijn bisschoppelijk
woord tijdens de H. Mis de vergade
ring wilde toespreken „als christen.
Mer Bekkers herinnerde aan de thd
dat men, sprekend over de Kerk het
niet nodig vond, te preciseren, het ging
dan over de hiërarchische Kerk, een
Kerk die aldus tot geraamte werd uit
gebeend. We lopen niet meer over van
belangstelling vopr een Kerk met gebo
den en voorschriften; misschien is de
accentverschuiving nu en dan wel wat
radicaal; als de bisschoppen iets stel
len kan het de volgende dag onder het
gelovige volk aardig pruttelen; het kan
dan lijken op een gezin met ouder wor
dende kinderen, waar met recht de dia
loog een groot goed wordt geacht,
Zlr zo groot, dat het recht en de
plicht van de vader om zo nu en dan
een monoloog af te steken, met wordt
erkend De democratisering van de
Kerk zal nooit zover gaan, dat de
hiërarchie slechts bijzaak wordt Dat
doet niets af aan de zaak dat het op-
zonder verblijdend is, dat we begrip
krijgen voor nuanceringen in het oegrip
Kerk en dat met name de Kerk, begre
pen als een gemeenschap, met als we
zenselement het zijn tot de ander om
Christus' wil, werkelijkheid gaat wor
den, waartoe de bezinning en het den
ken in St. Adelbert zoveel hebben bij
gedragen.
Enkele gedachten uitwerkend over
dat „tot de ander zijn", zei mgr. Bek
kers, dat de ander te eigen, te onher
haalbaar is, dan dat een ander antwoord
dan dat van hemzelf verantwoord
zou zij"- Do Kerk geeft richtlijnen en
beginselen, maar het geloofsbesef van
de moderne mens karakteriseert hem ais
een zoekende mens, die leeft in een
gedifferentieerde wereld, zodat passe-
partout-antwoorden uit den boze zijn.
Mgr. Bekkers betoogde, dat wij chris
tenen in de wereld, met haar materie
en techniek, niet de taak hebben het
aardse de rug toe te keren, maar het
te aanvaarden als gegeven met de op
dracht, dat alles met de verlossings
gedachte op één niveau te brengen.
En een tweede punt: de anders
denkende is niet zo vreemd en anders
als wij wel denken. Gods heilshandelen
raakt ook hem, actief en passief; al is
hij misschien niet volledig broer of zus
ter in Christus, in ieder geval neef of
nicht.
Het christendom bezit de waarheid,
maar de christenen? Onze traditie, ons
doorgeven, is vaak armoedig. We
moeten laten zien dat gave en opgave
hand in hand gaan. Als we samen chris
tenen zijn, stellen we niet de vraag van
dé competentie, maar van de presentie
en de liefde, aldus mgr. Bekkers.
Prof. dr. A. A. Dondeyne gaf het the
ma van de Landdag een filosofische en
theologische verantwoording. De ver
bondenheid met anderen behoort tot
het wezen van de christen. Maar die
verbondenheid krijgt op het ogenblik
een heel nieuwe inhoud en betekenis,
doordat de grote veranderingen in de
wereld de eenwording van die wereld
eisen. Ons samenzijn met de ander wij
zigt zich. De eenwording wijzigt ons
mit-sein als situatie we leven in een
geestelijk gemengde, open wereld
én als opgave het naar voren treden
van grote ethische waarden, zoals de
solidariteit, is een van de grote ken
merken van onze tijd maar de eenheid
van de wereld heeft ook wijziging ge
bracht in het meest specifiek mense
lijke in de mens: de openheid voor de
waarheid.
De waarheid wordt ervaren als het
tot een breder opvatting van de waar
heid. die meer ten volle waarheid is,
als ze persoonlijk aanvaard wordt. In
zicht, vrijheid en persoonlijke instem
ming èn de dialoog horen tot het we
zen van de waarheid.
De eenwording is een uitnodiging
om het wezen van het christendom
nog meer openbaar te maken. Meer
concreet is o.a. de vraag; Is onze
aanwezigheid in de wereld van van
daag wel effectief genoeg, leven we
niet teveel naast die wereld als
in een goedsdienstreservaat in een
ontkerstende samenleving?
De reactie van de katholieke gemeen
schap op drie grote gebeurtenissen: de
ontwikkeling van de moderne weten
schap, de afbraak van het ancien re
gime en de sociale doorbraak in de
tweede helft van de vorige eeu, is ge
reserveerd en traag, meer op het ver
leden dan op de toekomst gericht ge
weest. Er is traagheid en apartheid,
maar christen zjjn is zich tonen. Het
ergste wat het christendom kan treffen
is, dat het in onze veranderende we
reld de indruk wekt, uit de tijd te zjjn.
Maar indien we meer nadruk leggen
op ons verbonden zjjn met de anderen,
op het niet-anders zjjn, komen we dan
niet in een verwaterd christendom te
recht, een christendom dat zich niet
meer durft te tonen zoals het is: an
ders dan het andere? Zjjn we dus niet
in een impasse? Hoe kunnen we het
anders-zijn van ons christen-zjjn ver
zoenen et 't niet-anders zijn? Hoe
kunnen we ons medemens-zjjn als chris
ten doordenken en beleven? Bestaat er
een oplossing voor deze paradox? Het
is, aldus prof, Dondeyne, geen hoekige,
logische, steriele tegenstelling, maar een
dialectische, existentiële en dus vrucht
bare. Het is een tegenstelling, waar
van de twee termen elkaar nodig heb
ben, omdat ze in een hogere synthese
zijn opgenomen. Het antwoord is de idee
van de boodschap, het Christendom als
de blijde heilsboodschap. De idee, dat
het Christendom niet alleen de heils
werken verkondigt, maar ook, door de
verkondiging, aanwezig stelt.
In de idee van het Evangelie, de
heilsboodschap, zijn drie grondgedach
ten vervat; de idee van de verlossende
aanwezigheid Gods in de wereld; de
idee van bemiddeling door mensen en
de idee van de Kerk als groep van men
sen die een functie vervult in het ge
heel.
Het christendom aldus gezien is geen
metafysische theorie, een goed opge
steld ideeëncomplex naast een ander;
evenmin een historische ideologie als
het Marxisme; evenmin een magische
realiteit. Het is een religieuze heils-1
boodschap in de dienst van het heils
werk van God, de God Die Zijn Geest,
door bemiddeling van historische men
sen, van een groep, brengt tot heili
ging en verlossing van het hele mens
dom.
Het christendom is openheid voor
God en voor het universele mensdom;
gesprek met God en met de wereld;
Liefde Gods en naastenliefde; een band
met God en verbondenheid met de an
deren. Het komt er vooral op aan, het
boodschapkarakter te bewaren, te ge
tuigen.
Voorzitter Van Voorst deed in zijn
slotwoord geen poging, een synthese te
geven van hetgeen door de inleiders
ontwikkeld was. Hij sprak alleen de
hoop uit, dat de ontwikkelde gedachten
die in het orgaan van Adelbert ge
publiceerd zullen worden bij de leden
zullen mogen doorwerken.
HOLLANDIA, 2 okt. (ANP) Tien
leden van de Nieuw-Guinea-Raad heb
ben zaterdag de voorzitter verzocht de
Raad in buitengewone zitting bjjeen te
roepen ter bespreking van de inhoud
van de rede, die minister Luns in de
V.N.-assemblee heeft gehouden.
In antwoord op de vraag hoe hij
dacht over de kwestie van Internationa
le ambtenaren voor Nieuw-Guinea zo
als minister Luns in de V.N. voorstelde,
heeft mr. Boekraad van de Algemene
R.K. Ambtenarenvereniging in Nieuw-
Guinea verklaard dat hij bijzonder ver
rast was over de gedachte en dat hij
tevens bezorgd is. Door internationali
sering van de ambtenaren komt het
hele probleem van overleg over het
bjjstandkorps in een bijzonder zwak
licht te staan en de beoogde maatrege
len komen in de lucht te hangen. Hjj ei
onmiddellijk na het vernemen van het
nieuws stappen te hebben ondernomen
bij de ARKA in Nederland. (Op de zit
ting van het georganiseerd overleg is
de kwestie ter sprake gebracht.)
DORDRECHT, 2 okt. Een 20-jarige
arrestant uit Den Haag, die sinds enige
tijd in het Huis van Bewaring aan de
Doelstraat alhier in voorarrest zat op
verdenking van bromfietsdiefstal heeft
kans gezien te ontvluchten.
De jongeman werd met andere gedeti
neerden gelucht op de binnenplaats van
het Huis van Bewaring, die aan twee
zjjden van de openbare weg geschei
den wordt door een ongeveer vijf meter
hoge muur. Voor de bewakers er erg in
hadden, slaagde hjj erin zich tegen deze
op te werken en er overheen te komen.
Enkele wandelaars zagen hem van de
muur op de straat springen en langs de
hoofdingang van het Huis van Bewaring
de Doelstraat uit hollen. Onmiddellijk
werd de achtervolging ingezet en de po
litie gealarmeerd, die patrouillewa
gens uitzond en bjj de uitgangen van
de stad posten uitzette. Tot gisteravond
had het speuren geen resultaat opge
leverd. De jongeman is een oude be
kende van de justitie.
(Advertentie)
prijs per fles f. 6,70 VIEUX
AMSTERDAM, 2 okt. - De technisch
hoofdambtenaar van het ministerie van
Defensie, de heer F. H. van der Putten
uit Bussum, heeft bij de Raad voor de
journalistiek een klacht ingediend tegen
het Algemeen Dagblad wegens een pu
blikatie in dit dagblad op zaterdag.
In die publikatie doet het Algemeen
Dagblad het ten onrechte voorkomen, zo
stelt de heer Van der Putten in zijn be
zwaarschrift. alsof hem een interview is
afgenomen omtrent de malversaties enzo
voorts. die zich in het voormalige K.N.I.L.
hébben voorgedaan. Het blad spreekt
over hoogverraad waaraan Nederland
se officieren zich zouden hebben schul
dig gemaakt. De heer Van der Putten
heeft ons medegedeeld, dat hij het Alge
meen Dagblad geen interview ter publi
katie heeft toegestaan en dat hij „der
halve geen enkele verantwoordelijkheid
voor de algehele juistheid van dergelijke
zonder enig medeweten van hem of zijn
raadsman tot stand gekomen publikaties"
neemt.
DE KWAKEL, 2 okt. Zaterdagmid
dag was de 71-jarige C. Meijer op het
tuinland van L. Hogeboom alhier aan
het werk toen hjj plotseling onwel werd
en kort daarna overleed.
Nadat hjj omstaanders gezegd had,
dat hjj zich niet goed voelde toen hjj
uit een kopje water had gedronken,
raakte hjj bewusteloos. Hij overleed een
kwartier later. Een onmiddellijk ontbo
den geneesheer kon slechts de dood
door vergiftiging constateren. Het poli
tieonderzoek wees uit, dat het kopje
met het zware parathyon-vergif in aan
raking was geweest. Het was vermoede
lijk met regenwater gevuld, het water
dat de heer Meijer had gedronken.
INNSBRUCK, 2 okt. (Reuter) Het
tien meter hoge bronzen standbeeld van
de Oostenrijkse vrijheidsheld Andreas
Hofer op de berg Isel boven Inns
bruck is gisteren opgeblazen. Volgens
de politie is dit kennelijk met politieke
motieven gedaan.
Hofer werd in 1810 te Mantua doodge
schoten als leider van de "hroolse vrij
heidsstrijd tegen Napoleon.
TILBURG, 2 okt. Zaterdag zjjn twee
magazijnen en de daarin opgeslagen
textiel voorraden van de N.V. Wollen-
stoffenfabriek Swagemakers Caesar, aan
het Wilhelminapark, in vlammen opge
gaan. De schade aan gebouwen en
textielgrondstoffen bedraagt vermoede
lijk wel een half miljoen gulden. Het
bedrijf was verzekerd. De oorzaak is
niet bekend.
Terstond na de melding rukte de
brandweer met groot materieel uit.
De vuurhaard bleek moeilijk te be
palen, zodat werd besloten het vuur
in te sluiten. Van vier zjjden werden
enorme hoeveelheden water op de
vlammen geworpen. Deze waren door
de hevige rookontwikkeling nauwe
lijks zichtbaar. Zwarte en vuilgele
rookwolken sloegen uit de ramen en
de daken van het zeventig meter
lange gebouwencomplex, dat drie ver
diepingen telde. Kilometers ver van
de brand werd het verkeer in de
straten gehinderd door de neerslaan
de rook.
Steeds meer materiaal moest in de
strijd worden geworpen. Na een uur
sloegen de vlammen uit het laagst-ge-
legen platte dak. Een kwartier later
■tond ook het dak in lichterlaaie. Intus
sen wai ook de brandweer uit 's-Her-
togenbosch verschenen. Uit niet minder
dan 36 slangen werd toen het water in
de vuurzee gespoten. Toen de daken het
eenmaal hadden begeven kon de brand
weer, die geruime tijd gebruik had moe
ten maken van rookmaskers, melden
dat zij het vuur meester was. Het na-
blussingswerk heeft nog veel tijd en in
spanning geverd.
In de magazijnen was een voorraad
opgeslagen voor twee maanden, be
staande uit wol, kunstwol, mohair, ge
verfde en ongeverfde garens. Door het
verloren gaan van de voorraden zal de
fabriek waar 300 mensen werken, een
week stagnatie hebben.
OUDEWATER, 2 okt. Gisteravond
is brand uitgebroken in een dubbel
woonhuis aan de provinciale weg Gou-
da-Utrecht in de gemeente Hoenkoop.
Het huis, dat een rieten dak had, was
binnen het half uur volledig uitgebrand.
Twee gezinnen, in totaal zes personen,
zijn dakloos geworden.
Van beide gezinnen werd de inboedel,
op enkele stukken na, volledig verwoest.
De oorzaak is nog niet bekend. Ook de
grootte van de aangerichte schade is
nog niet vastgesteld.
BARNEVELD, 2 okt. Zaterdag is
op de rjjksweg Amersfoort-Apeldoorn,
ter hoogte van de kruising met de weg
Njjkerk-Barneveld, een kleine personen
auto frontaal in botsing gekomen met
een vrachtauto. Vier inzittenden, het
echtpaar Bruns-de Vries uit Overveen
en twee dochters, resji, achttien en vijf
tien jaar, zijn daarbjj ernstig gewond.
De heer H. Bruns (48) is inmiddels over
leden. Mevr. Bruns en haar dochters
worden in ziekenhuizen in Amersfoort
verpleegd.
Doordat de botsing niet tijdig werd op
merkt door de bestuurders van achterop
komende wagens ontstond er een ket
tingbotsing waarbij zeven auto's warén
betrokken. Omtrent de toedracht is het
volgende vastgesteld.
Een uit de richting Apeldoorn komen
de personenauto, bestuurd door de heer
B. uit Barneveld, wilde rechtsaf een in
rit inrijden. Hjj was echter te ver door
gereden. Toen hij achteruit reed, kwam
hij in botsing met een eveneens uit de
richting Apeldoorn komende personen
auto, D auto's, die licht beschadigd wa
ren, bleven op de weg staan in af
wachting van de komst van de politie.
Omwonenden hadden inmiddels een ro
de lamp ter waarschuwing op de weg
geplaatst.
Ondanks dit licht reed een vrachtauto,
bestuurd door een Spakenburgse vishan
delaar met grote snelheid door. De
vrachtauto botste eerst op de twee per
sonenauto's en vervolgens frontaal tegen
de uit de richting Amersfoort komende
personenauto van de heer Bruns uit
Overveen. Deze wagen werd volkomen
vernield. De inzittenden werden ernstig
gewond overgebracht naar het St. Eli-
zabeth-ziekenhuis in Amersfoort.
Een van de twee personenauto's werd
door de botsing van de weg geslingerd
en kwam in een sloot terecht. Binnen
het half uur na deze botsing deed zich
ter plaatse nog een kettingbotsing voor
waarbjj zeven auto's zwaar werden be
schadigd. Enkele personen liepen hier
bij lichte verwondingen op. Zjj zjjn
eveneens overgebracht naar het St. Eli-
zabeth-ziekenhuis. De chauffeur van de
vrachtauto, die op het politiebureau in
Barneveld is verhoord, kon later naar
zijn woonplaats Spakenburg terugkeren.
Bjj de kettingbotsing is een caravan
van de heer H. Laarman uit Wolfsburg
(Duitsland) vernield.
ROTTERDAM, 2 okt. Een dode en
vjjf gewonden was de trieste balans van
een ernstig verkeersongeluk, dat gis
teravond gebeurde op rijksweg 13 van
Den Haag naar Rotterdam, ter hoogte
van het viaduct bjj de luchthaven Rot
terdam.
Een kleine personenauto met een snel
heid van ruim 120 km. per uur in de
richting Rotterdam raasde op de uiter
ste linker rijstrook. De bestuurster, de
53-jarige sociaal werkster mej. H. W.
Broekhoff uit de Saftlevestraat alhier,
verloor de macht over haar stuur, toen
zij volgens haar eigen verklaring moest
uitwijken voor een voor haar rijdende
wagen. Het wagentje schoot over de
middenberm, ramde een paaltje en
zeilde vervolgens door de lucht om neer
te ploffen op de voorzijde van een Tau-
nus-personenwagen, die in de richting
Delft reed.
De volkswagen belandde op de par-
keerstrook, de wielen nog als dol door
draaiend. Automobilisten bevrijden de er
onder liggende mej. C. L, M. Schreuder
(58) eveneens uit de Saftlevestraat, me-
de-inzittendt van het autootje. Zij was
uit de wagen geslingerd, welke vervol
gens op haar viel. Zij was zo ernstig ge
wond, dat zij vrijwel onmiddellijk over
leed. Mej. Broekhoff liep slechts enige
schaafwondjes en 'n lichte hersenschud
ding op. Zjj kon na behandeling in het
Dijkzigtziekenhuis weer naar huis gaan.
De bestuurder van de aangereden wa
gen, de 32-jarige typograaf .G de Jong
uit Delft, raakte bekneld tussen de bank
en het ontzette dashboard en moest door
personeel van de ziekenwagens bevrijd
NAALDWIJK, 2 okt. Een man in
tamelijk benevelde toestand heeft zich
in de nacht van zaterdag op zondag bij
de politie in Maassluis aangegeven, na
dat hij in een bus een medepassagier
met een mes in de borst had gestoken.
Deze medepassagier, de heer J. V. was
in de laatste WSM-bus var Den Haag op
weg naar zijn woonplaats, toen hij
bij een geanimeerd doch wat verward
gesprek, plotseling de steek kreeg.
De bloedende reiziger is door een me
dicus uit Naaldwjjk behandeld en daar
na naar een ziekenhuis in Den Haag ge
bracht. De messteker reisde rustig ver
der de bus naar Maassluis en meld
de zich daar bjj de politie.
worden. Hjj had o.a. een gebroken lin
kerbeen en rechterarm Zijn 30-jarige
echtgenote en twee zoontjes, resp. achi
en zes jaar, werden minder ernstig ge-/
wond. Eerst enkele uren na de botsing
kon de rjjksweg worden vrijgegeven en
kwam aan de stagnatie een einde.
GROESBEEK, 2 okt. Zondagavond
zjjn op de verkeersweg Njjmegen-Groes-
beek twee personenauto's frontaal met
elkaar in botsing gekomen, waardoor
zes personen, van wie twee zeer ernstig,
werden gewond. Zij allen zjjn overge
bracht naar het Sint Canisius-ziekenhuis
in Nijmegen.
Het ongeluk gebeurde, toen de auto,
bestuurd door de heer W. W. uit Nijme
gen, bij het links afslaan verzuimde
voorrang te verlenen aan een auto uit
tegenovergestelde richting. Beide wa
gens werden aan de voorzijde geheel
ingedrukt.
LEERDAM, 2 okt. Gisteravond is
de 59-jarige meelhandelaar A. Kruyt uit
Leerdam, toen hij met zijn fiets de pro
vinciale weg aldaar overstak, door een
personenauto gegrepen. De heer Kruyt,
die ongehuwd was, overleed op weg
naar het ziekenhuis.
MAASTRICHT, 2 okt. Zaterdaga
vond is de 36-jarige grondwerker P.
Seuntjes bij een val van een bromfiets
zo ongelukkig terechtgekomen, dat hij
met een zware hersenschudding naar
een ziekenhuis moest worden vervoerd.
Daar is hij overleden.
DEN BOSCH, 2 okt. Zaterdagmor
gen is het zevenjarige Ambonese meis
je A. Taibutu in de Boslaan in Vught
door een aanhangwagen overreden en
op slag gedood. Zij reed achterop de
fiets naar school. Juist toen een tractor
met aanhangwagen passeerde, verloor
de fietser de macht over het stuur. Het
meisje viel voor de wielen van de aan
hangwagen.
EMMELOORD, 2 okt. De 40-jarige
buschauffeur J. Brouwer uit Kampen is,
toen hij bjj de Bomenweg de Kamper-
weg wilde oversteken, door een perso
nenauto, komende uit de richting Em-
meloord aangereden. B. werd op slag
gedood. Hjj laat een vrouw en twee kin
deren achter.
Bij de kettingbotsing in Barneveld werd
zaterdag een kleine personenauto zo
ernstig beschadigd, dat de vier inzit
tenden zwaar gewond naar een zie
kenhuis moesten worden gebracht. Een
van hen is later overleden.
ZEIST, De 34-jarige mevr. M. Floor
Methorst uit Maartensdijk is hier za
terdagavond om het leven gekomen bij
een verkeersongeluk op de Wouden-
bergseweg. De personenauto waarin zij
was gezeten en die werd bestuurd door
haar echtgenoot, kwam ter hoogte van
de uitrit van het herstellingsoord „Son-
nehaert'' in botsing met een trekker
met oplegger, waarna de auto over de
kop sloeg en in de berm van de weg
belandde.
ECHT, 2 okt. Gistermiddag is een
olietanker, de „PAM 6" uit Utrecht
op het Julianakanaal bij Echt (Zuid-
Limburg) in brand gevlogen. Het ge
vaar voor ontploffing is lang aanwezig
geweest. Het binnenschip is gedeelte
lijk uitgebrand. Aanzienlijke schade is
ontstaan.
Het schip, dat op weg was van Per
nis naar Maastricht, kreeg een lek in
de verwarmingsinstallatie in de machi
nekamer. Hierdoor is de brand ontstaan.
Ruim drie uur is men met blussen be
zig geweest. Ook de Roermondse brand
weer was uitgerukt met koolzuurschuim-
blussers. Het schip was verzekerd.
ASSEN, 2 okt. De organisatoren
van het propagandacentrum „Drente-
vakantieland" hebben bij de directeur-
generaal van de PTT een verzoek in
gediend om door de postale recherche
een onderzoek te doen instellen naar
de oorzaak van het verkeerd bezorgen
van poststukken, die geadresseerd wa
ren aan dit propagandacentrum.
Door dit verkeerd bezorgen is het
centrum in grote moeilijkheden geraakt
en heeft het grote schade geleden, zo
verklaren de organisatoren.
De directeur-generaal der PTT heeft
een onderzoek toegezegd.
(Advertentie)
Mijnhardt's Zenuwtabletten
De volgende maand vertrek
ik naar Khartoem om daar
mee te helpen aan de
voorbereidingen van de
bouw van 110.000 scholen in de
Afrikaanse landen." Uit deze
woorden van de heer H. O. Eek-
hardt, dipl. ing. is af te leiden
met welke opmerkelijke op
dracht deze 37-jarige bouwkun
dige, die in de loop van de tien
jaar dat hij aan het Rotterdamse
Bouwcentrum is verbonden veel
theoretische studies heeft ver
richt op het gebied van functio
nele vraagstukken en de pro
grammering bij de bouw van zie
kenhuizen, winkels, woningen en
scholen, thans is belast.
Op verzoek van de Unesco
gaat ons land assisteren bij de
uitvoering van een plan voor het
bouwen van 110.000 scholen in
Afrika. Daartoe zal te Khartoem
een regionaal centrum worden
ingericht voor de planning van
deze gigantische hoeveelheid on
derwijsinstellingen, variërend
van kleuterscholen tot middel
bare en kweekscholen. Het
Bouwcentrum kreeg het verzoek
behalve door documentatie ook
hulp te verlenen door het uit
zenden van deskundigen en door
een cursus van drie maanden in
Rotterdam te beleggen ten be
hoeve van de Afrikaanse archi
tecten, die me de uitvoering van
vlnl110 0nnbmrtSjoZUllen nZlden- De K«ierlandse regering heeft een bedrag
van 110.000 gulden beschikbaar gesteld voor het noodfonds voor Afrika
Men heeft begrepen, dat scholenvraagstuk van fundamenteel belang is
voor de volksontwikkeling. De heer Eckhardt zal nu, tezamen met enkele
andere buitenlandse deskundigen adviseren bij de programmering van deze
scholenbouw voor de komende eeuw. Hij is zich wel bewust van de belang
rijkheid van dit werk. „Vergeet u niet, dat elke gulden per school, die daar
verkeerd berekend wordt, in werkelijkheid met 110.000 vermenigvuldigd
moet worden" Het is voor het eerst, dat het Bouwcentrum een dergelijke
opdracht kreeg en dat in Rotterdam een cursus zal ontwikkeld worden naast
de reeds bestaande internationale cursussen, speciaal voor het Afrikaanse
scholenprogram Deze zal bestaan uit een maand zware theorie en twee
maanden praktijk. Vooral de studie van de typen scholen, ook al in ver-
plicerende 'factor™'* ®1S e omstandigheden, betekent hierbij een com-
De heer Eckhardt gelooft niet, dat de planning, die in Khartoem wordt
voorbereid, bij de uitvoerende architecten op weerstand zal stuiten. Tijdens
de algemene conferentie van Afrikaanse landen vorig jaar, in Addis Abeba
1"' zyn landen het er over eens geworden, dat men centraal de
ï'w r™ "west voorbereiden. Men heeft dus zelf een dergelijk bureau
gewild. Er zal wel voor gewaakt moeten worden, dat er scholen gaan ver-
J- eeü? ?°2,r£ nationaal monument bedoeld zijn. Uitgaande van de
v® Bouwcentrum in de loop der jaren op dit punt heeft
hlfrvan 9een sprake kunnen zijn. Nu de Unesco geïmpo-
i ?e methodiek, die ook in de Nederlandse bouui-
a Tesultaat heeft afgeworpen, kan de rijke ervaring van dit
tL kundigheid en mzicht op zo veel gebieden heeft gecon-
nVjZeiYik' nji goe f komen aan de jonge Afrikaanse landen. Het is be-
ir-i 2C?j pV tiet Bouwcentrum als bij de heer Eckhardt per
soonlijk veel voldoening en nauwelijks verborgen trots bestaat over deze
w