Katholieke bisschoppen in Zuid- Afrika veroordelen de Apartheid Alleen een wonder van Christelijke naastenliefde kan dit land redden De aartsbisschop van Durban pleit voor rechtvaardigheid Ontwikkeling STEMRECHT GEBASEERD OP HUIDSKLEUR Premier V erwoerd behoudt absolute meerderheid Afrikaanse landen willen Z.-Afrika uit de V.N. stoten AMSTLEVEN Topbedrag voor een goed idee Caspar di Roblesmuur Udenhoutse attracties Oud brood VERANTWOORDELIJK BOUWEN ZUID-AFRIKA VRIJDAG 20 OKTOBER 1961 levensverzekering Alleen een wonder van christe lijke naastenliefde kan dit land nog redden," zei de aartsbisschop van Durban mgr. Denis E. Hurley, „Ik ben werke lijk diep bezorgd over de toekomst van Zuid-Afrika. Vijf jaar geleden zei ik, dat we nog tien jaar had den, maar het gaat zo snel in Afrika. Toen ik in 1956 in de Congo was, voorspelde ik, dat de blanken er nog vijfentwintig jaar hadden, waarop iedereen protes teerde, dat dit wel bijzonder pes simistisch was... Het gaat uiterst snel en alleen een wonder van christelijke naastenliefde kan dit land nog redden..." Door een merkwaardige speling van het lot vindt de in Nederland geboren apostel der apartheid, dr. Verwoerd, als voornaamste keike- lijke opponent inzake de rassenpo litiek een andere „Nederlandse" Zuid-Afrikaan tegenover zich, de Anglikaanse aartsbisschop van Kaapstad, dr. Joost de Blank. Diens felle protesten, welke uiter aard alle aandacht krijgen in de Engelse oppositiepers van Zuid- Afrika, worden via de internatio nale persbureaus gewoonlijk ook wel wereldnieuws. Dat het standpunt van de ka tholieke bisschoppen in Zuid-Afri ka in deze rassenaangelegenheden meestal slechts met een enkel summier citaat wordt belicht, is zeker niet omdat zij minder moe dig of minder duidelijk voor hun mening zouden uitkomen; vooral mgr. Hurley, een uitstekend publi cist, neemt bepaald geen blad voor de mond. Kaarslicht maakt uw tafel frk tot feestdis! GOUDA KAAKSEN Scheepsbouw. Vak voor mannen met verantwoordelijkheid voor het leven van ongetelde duizenden, die de zeven zeeën bevaren. U bent de verantwoordelijke bouwer van het schip dat de leden van Uw gezin naar hun toekomst vaart. Bouw dan veilig. Bouw met zekerheid. Bouw met een polis van AMSTLEVEN! AMSTLEVEN samen met de ARNHEMSCHE voor al Uw verzekeringen J. w. hofwijk: Advertentie Mgr. Denis E. Hurley o.m.i., aartsbisschop van Durban. JOHANNESBURG, 20 okt. (AFP) ïn de woensdag gehouden parlements verkiezingen in Zuid-Afrika heeft de na tionale Partij van premier Verwoerd weer de absolute meerderheid gekregen. De partij van Verwoerd bezet thans 105 ïetels tegen 102 in het oude parlement, de Verenigde Partij, de voornaamste oppositiegroep, steeg van 42 op 49 zetels. De Progressieve Partij viel terug van 11 op 1 zetel. De Nationale Unie behield de ene zetel die zij in het oude parle ment bezette. De Progressieve Partij, die wordt ge steund door de multimiljonair Harry Oppenheimer, heeft in de verkiezings campagne betoogd dat Zuid-Afrika zijn Politiek voortaan moet baseren op het beginsel van bekwaamheid en niet op het verschil in huidskleur. Maar de voor stelling, die de Nationale Party heeft gegeven van premier Verwoerd als de enige man die de „blanke beschaving" van Zuid-Afrika kan redden, heeft ken nelijk meer indruk gemaakt. Voor Verwoerd staat nu de weg open zijn Bantoestan-politiek uit te voeren, die voorziet in de vorming van zeven neger staten in Zuid-Afrika. Critici van de op positie zijn ervan overtuigd, dat de uit voering van dit plan de belastingen voor de blanken zal verdubbelen en dat het er zeker door te gronde zsl gaan. NEW YORK, 20 okt. (AFP) De af- doa£ Jrlng van Senegal bij de Verenig- lf«.e pleegt overleg met andere de- gaues over een resolutie, waarin de euigheidsraad wordt gevraagd aan te nevelen Zuid-Afrika uit de Verenigde «anes te stoten. !Lez-e res°iutie wordt gezegd dat de apartheidspolitiek een bedreiging voor ka wereldvrede vormt en dat Zuid-Afri- ao' uf te weigeren gehoor te géven an besluiten van de Algemene Verga- uenng, het gezag van de Volkerenor ganisatie ondermijnt. Krachtens artikel "A Handvest kan een land „op rtXjjyeveimg van de Veiligheidsraad" uit i -Algemene Vergadering worden hr-Jvï8 °i-en> wanneer het voortdurend in- p-Jkj maakt op de beginselen die in het «andvest zyn. vervat", hu er*®?31 £.oekt voor zijn resolutie steun 'anclen van de Brazzaville-groep. Vf"ana tracht onder de Afro-Aziatische naen in het algemeen steun te ver- e9 v(K!r een resolutie, die niet al- mujtstoting uit de Verenigde Naties, tiiui-.r e.t verbreken van de handels- en rikat>atieke betrekkingen met Zuid-A- De katholieke kerk in Zuid-Afrika vormt echter slechts een kleine minderheid. Zij maakt niet meer dan 5.7 pet. van de bevolking uit, waaf- bij het aantal katholieke blanken slechts 125.000 is. Historisch wel be grijpelijk, maar daarom niet minder tragisch is het feit, dat de kerk in de eerste negentig jaar van haar ves tiging in dit land haar aandacht bijna geheel gericht heeft op de Europese christenen die ze daar vond, en met name op de Engels-sprekende groep. Al zijn er dan momenteel in de re publiek van Zuid-Afrika 584.000 negers en bijna 90.000 kleurlingen katholiek, (Advertentie) Mijn zoon bezoekt sinds enige tijd het kleuter schooltje en ik vind wel dat zulks een veredelende invloed op hem heeft. Hij heeft thuis bereids een nieuwe methode van voor en na het eten bidden in gevoerd en ook enkele krachttermen, die ik tot op heden slechts buiten de deur durfde te ge bruiken. Die heeft hij geleerd van ene 1 reu- die, naar ik heb vernomen een vry- postig jongetje, dat voorgaat in het niet luisteren naar de zuster. Myn zoon heeft warme vriendschap rner hem gesloten. En zijn onafhankelyk- heidsgevoel neemt dan ook met de dag toe. Na de eerste schooldag kwam hij ietwat witjes thuis, maar nu wil hij nog wel eens met loshan gende jas en het petje frivool achter op het hoofd binnenstormen. „Ben je braaf geweest?" vraag ik en hij ant woordt triomfantelijk: „Ja, maar Ersddie zei, donder-op". Enfin, ik juich het toe, dat hy onder de mensen komt, want hij moet toch maatschappelyk geschoold worden. Daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen, vind ik. Ik hoop alleen dat ik hem kan bijhouden. Laatst heb ik hem, myn zoon, maar weer eens meegenomen naar „Artis", want behalve het menselijke ras moet hij toch ook de fauna, die op deze wereld zo welig tiert, in de gaten houden. Ik moet zeggen, dat het een doorslaand succes is geworden. In de trein terug riep hij enthou siast in het rond: „Ik ben naar Artis geweest." Treinpassagiers zyn over het alge meen vriendelijke lieden en zy hoor den zyn mededeling dus glimlachend aan. „Ik heb een neushoorn gezien." Ook deze informatieve opmerking viel in goede aarde. „Ja", zei mijn zoon, aangestoken door zijn kennelijk succes, „en hij" met een hoofdknik in mijn rich ting „hij dacht dat het een olifant was." té lang misschien is het een „Engelse blanke kerk" geweest. Dit wreekt zich nu op twee fronten: er zijn on voldoende katholieke negerleiders, en het aantal Afrikaans-sprekende blan ken dat katholiek is, bedraagt slechts 2000. Om hun eigen identiteit te behouden hebben de Zuid-Afrikaanse boeren on getwijfeld een epische strijd geleverd, zowel tegen de Britse cultuur als te gen het numerieke overwicht van de Bantoes. Een prominente rol in de ge schiedenis van dit volk speelde daar bij de religie. „Het Afrikaans Calvinisme is het godsdienstig ingrediënt van de nationa le geest", schreef mgr. Hurley in een brochure tegen het hedendaagse Boe- rennationalisme in het onderwijs. „De Zuid-Afrikaner is een godsdienstig mens, en zijn religie spiritualiseert, canoni seert bij wijze van spreken zijn natio nalisme... Hij ziet dat nationalisme als een manifestatie van Gods wil. Hij wordt daarin gestaafd door zijn karak teristieke oud-testamentisohe vroomheid en haar tendens om een uitverkoren- volksmentaliteit te creëren. Het is daar om voor Zuidafrikaanse politici niet moeilijk in alle oprechtheid te geloven, dat zij het uitgekozen instrument van Gods duidelijke wil zijn". Het is onder meer deze mentaliteit, die de apart heidspolitiek van dr. Ver-woerd en zijn aanhangers zoveel „dogmatischer" maakt dan zij onder de Engelsen was. Eft volk meent de roeping te bezitten om in dit gedeelte van donker Afrika de blanke christelijke cultuur te hand haven, en het gelooft in die roeping, de enkele progressieve dominees, en de bezorgdheid onder enkele nationalisti sche intellectuelen ten spijt. De zucht tot zelfbehoud en de angst voor de zwarte meerderheid versterken dit geloof slechts. „Verwoerd?" zei de aartsbis schop, „een man met een briljante geest. En hjj gelooft even vast in zyn eigen politiek als ik in de Heilige Drie eenheid. Driemaal wijdden de katholieke bis schoppen in de afgelopen tien jaar een herderlijk schrijven aan het rassenvraagstuk. Het zijn bijzonder heldere uiteenzettingen van de katho lieke visie op een probleem, dat toch wel veel gecompliceerder ligt dan het van uit menige Nederlandse, letterlijk en figuurlijk makkelijke stoel of vanachter een „zou-uw-dochter-met-een-neger- mogen-trouwen" televisieforum-tafel even in een handomdraai wordt opge lost met de alle-mensen-zrjn-gelijk-logi- ca. „Er is geen gemakkelijke oplossing voor het rassenvraagstuk", betoogden de bisschoppen reeds in 1952, „en daar om is het te betreuren, dat liet zo vaak de speelbal wordt gemaakt van partij politiek..." Elke eerlijke poging tot een oplos sing dient echter uit te gaan van de fundamenteel christelijke visie op de mens, die ongeacht zijn huidskleur, en ongeacht zijn sociale status of cultureel ontwikkelingspeil geschapen is naar Gods beeld en gelijkenis en daaraan, en aan zyn verlost zyn door Christus zyn unieke waardigheid ontleent. „Als resultaat van historische om standigheden", schreven de bisschop pen, „bezitten de Europeanen, die on geveer één vijfde van de totale bevol king uitmaken het meeste land, de groot ste rijkdom, en de gehele politieke macht. De niet-Europeanen (negers, Aziaten en kleurlingen hebben praktisch geen aandeel in het landsbestuur en zijn bij wet en gewoonte uitgesloten van ge lijke kansen met Europeanen waar het om bet^kkingen gaat... Deze politieke, economische en legale „colour bar" heeft ook een psychologisch effect: het leidt veie Europeanen ertoe de niet- Europeanen te beschouwen als behorend tot een inferieur ras, dat nooit recht zal hebben op volledig staatsburger schap en volledige gelijkheid. Het na tuurlijk gevolg daarvan is, dat onder niet-Europeanen het ressentiment, de animositeit en het wantrouwen groeien.." Gecompliceerder achten zij het pro bleem door het feit, dat de grote meerderheid van niet-Europeanen en vooral van negers nog niet het sta dium heeft bereikt dat hun integratie in een homogene gemeenschap met de Europeanen zou rechtvaardigen. Vele anderen echter zouden reeds wel de kwaliteiten bezitten om volledig aan liet sociale, politieke en econo mische leven van hun land deel te nemen. Een oplossing zagen de bisschoppen alleen d.m.v. een wijze en zorgvuldige planning en het in praktijk brengen van lietde en rechtvaardigheid, waar bij ze de voorzichtigheid benadrukten bij het in contact brengen van de minder-ontwikkelden met de vruchten van de hogere beschaving om geen breuk te veroorzaken in het eigen so ciale leven. Reeds toen achtten zij het nodig de gelovigen te wijzen op het bestaan van een aantal onschendbare, fundamenteel menselijke rechten, waar aan geen enkele wet of autoriteit af breuk mag doen, terwijl de staat boven dien ook een onrechtvaardigheid be gaat, wanneer hy de secundaire rech ten zou beknotten van diegene, die daar een verantwoord gebruik van maken kan. Discriminatie uitsluitend gebaseerd op huidskleur kwetst de natuurlijke men selijke waardigheid, waarop ieder mens een fundamenteel recht heeft. Arbeids- en beroepsbeperking ligt in hetzelfde vlak, temeer waar er met het gezins leven van de betrokkenen geen reke ning wordt gehouden... Onder de secun daire rechten noemden zy het stem recht. De verklaring over de apartheid, die de bisschopsconferentie in 1957 publiceerde begon met ander maal te stellen, dat de niet-Europe. an en een strikt recht hebben zich te ontwikkelen tot volledige deelgenoten in het politieke, economische en cultu rele leven. Aangezien het regeringsbe leid echter integratie ondenkbaar acht en apartheid als enige formule be schouwt, geven zij vervolgens hun vi sie op deze apartheid: „De grondslag van de apartheid is het bewaren van wat genoemd wordt „blanke beschaving". Deze wordt ge ïdentificeerd met blanke suprematie, wat erop neerkomt, dat alleen de blan ke zijn volledige politieke, sociale, eco nomische en culturele rechten geniet. Mensen van een ander ras moeten te vreden zijn met hetgeen de blanke oor deelt, dat hun kan worden toegestaan zonder dat de eigen geprivilegieerde po sitie in gevaar komt. De blanke su prematie is een absoluut gegeven; ze gaat boven de rechtvaardigheid, ze is belangrijker dan de leer van Christus. Ze is een doel dat alle middelen hei ligt... Soms wordt ze beschreven als ge scheiden ontwikkeling waardoor gesug gereerd wordt, dat de verscheidene ras sen de kans zouden krijgen hun respec tieve sociale en culturele ontwikkeling gescheiden na te streven. Alleen op die manier, stelt men, zouden deze rassen handelen volgens de Voorzienigheid Gods. Door deze gescheiden ontwikke ling onder blanke suprematie werpt de blanke zich dus in feite op tot uitvoer der van Gods wil en vertolker van Zyn voorzienigheid. Hij bepaalt immers hoe en binnen welke grenzen zich de niet- blanke ontwikkeling dient te voltrekken. Men heeft om de blasfemie, die daar mee aan God de vergrijpen tegen de naastenliefde en de rechtvaardigheid toeschrijft, welke de noodzakelijke be geleiding van die apartheidspolitiek vor men..." Ook in deze brief waarschuwen de bisschoppen, dat volledige gelijkberech tiging geen kwestie van een pennestreek is. Voor een onmiddellijke totale inte gratie zijn de verschillen te groot, en opnieuw benadrukken ze de nood zaak van een geleidelijk proces, waar aan ze bovendien voor de gekleurde bevolkingsgroepen de waarschuwing vastknopen, dat een revolutie geen op lossing brengen zal. Maar er dient een begin gemaakt te worden, anders „gaat óns land een rampzalige toekomst tege moet... de tijd- is kort, de nood dringt, maar de oplossing zal staatsmanschap van groot formaat vragen..." Tot slot richten zij ook een ernstig vermaan tot de katholieken. Ofschoon de praktijk van scheiding nooit officieel in de kerk erkend is, karakteriseert deze toch vele kerkelijke verenigingen, scholen, seminaria, kloos ters, hospitalen en het sociale leven van onze mensen..." De brief van vorig jaar is nog veel dringender van toon: „Wij zijn ernstig bezorgd over de toekomst van ons land er al zijn bewoners.. Als er niet spoedig een oplossing komt in het licht van de christelijke begin selen „is er weinig hoop op vrede en orde, aangezien de tegenstellingen zul len groeien, de vooroordelen zullen ver harden tot onverdraagzaamheid, en de onderdrukking zal leiden tot wanorde lijkheden en geweld..." In dat verband wijzen zij ook op het wassend getij van (zwart) nationalis me op het Afrikaanse continent, gaan vervolgens, concreter dan in vorige brieven, in op de praktische problemen, die samenhangen met het feit, dat Zuid-Afrika's bevolking uit meerdere, op verschillend niveau staande etnologi sche groepen bestaat. „Wy erkennen, dat de staat het recht heeft voor het algemeen welzijn bepaal de beperkingen op te leggen, maar wij betreuren de tendens deze beperkin gen zo talrijk te maken, dat zij een ondraaglijke bittere last worden. Ze re sulteren (voor de gekleurden) haast in een volledige onderdrukking van het recht om zich vrij te bewegen, waardoor het reöht op arbeid en levensonderhoud ernstig wordt benadeeld. Ook een te werkstellingssysteem waarbij het gezin de gekleurde kostwinner niet mag vol- gen is in strijd met de rechtvaardige sociale orde." Ze wijzen erop, dat de verschillen- de bevolkingsgroepen in Zuid-Afrika eco- i nomiseh afhankelyk zijn van elkaar en dat deze economische solidariteit groter dient te worden en niet kleiner. Veel beperkende bepalingen zouden kunnen worden opgeheven, veel vooroordelen overwonnen, veel angst weggenomen. Zij constateren dat er veel angst is in het land: angst van sommigen (de blanken) om politiek en econo misch overspoeld te worden. Het zou 1 volgens de bisschoppen verkeerd zijn om degenen die „cultureel verder ontwikkeld zijn in deze fase te be- roven van een effectief aandeel in het landsbestuur of hun economische i status te laten reduceren, maar deze protectie hoeft niet en mag niet die nen tot onderdrukking van andere be- volkingsgroepen. Zij vragen een stemrecht dat niet gebaseerd is op huidskleur, maar op rechtvaardigheid: wie verantwoord van zijn stemrecht gebruik kan ma- I ken dient die mogelijkheid te krijgen. 1 Ook in de industrieel-economische sfeer hoeft de structuur niet abrupt te ver- anderen, maar het algemeen welzijn vraagt dat hun die de kwaliteiten be zitten, de kans dient te worden gebo den om vooruit te komen. Ook op sociaal terrein moet de essen tiële eenheid van het menselijk ras pre valeren: iemand die een bepaalde ont wikkeling bezit, mag in het officiële verkeer of in de informele omgang niet gemeden worden omdat hij een andere huidskleur heeft. ,,De wetgeving is daarbij al zover gegaan dat ze het individu beroofd heeft van fundamen tele menselijke rechten als de vrije keuze van een huwelijkspartner, een verbod dat noch van goddelijke noch van natuurlijke morele orde is. Ook de „Group Area Act" (die gekleurden en kleurlingen verbant naar bepaalde woon gebieden) is een schending van fun damentele rechten, aangezien ze het recht op bezit beknot..." Verschenen: Nieuw zeevaartboek van AMSTLEVEN. Ditmaal fn handig pocketformaat 144 Pagina's Ruim zestig foto's van zeefotograaf Cees van der Meuten. Tekst: brieven van zeevarenden. Stuur briefkaart met f 1.- extra aan postzegels aan Amstleven - Postbus 1072 Amsterdam of aan de Amhemsche Verz. Mij. - Postbus 105 - Arnhem, en U krijgt het franco thuisgestuurd. Tijdens een bijeenkomst van de „Rijksideeënbus", donderdagmiddag in Den Haag, heeft minister Marijnen een bedrag van f 10.000 overhandigd aan de Heer J. A. Brakman voor diens idee met betrekking tot de verharding van die wegen, die voor moderne landbouwmachines moeilijk of niet te begaan zijn. Het uitgereikte bedrag is het hoogste dat tot dusver door de Rijks- ideeënbusorganisatie is toegekend. Op de foto de minister met een indrukwek kende rol bankjes van honderd samen met de gelukkige winnaar. Opmerkelijk is, dat deze laatste j r I* I I nent hoeft te zijn. „Er kunnen nationale groeperingen in een volksgemeenschap bestaan", schrijven ze, „maar de wet tige aanspraken die ze hebben dienen ze ondergeschikt te maken aan het al gemeen welzijn. Ze komen voort uit de geschiedenis of bepaalde tradities, maar ze zijn niet onveranderlijk. In de loop der jaren kunnen ze veranderen en zelfs verdwijnen doordat de betrokken groe pering opgaat in andere groepen, wat overgelaten dient te worden aan de Voorzienigheid Gods, die zonder enige twijfel zowel de bestemming van naties als die van de mensen regeert. Hoe sterk de groepsloyaliteit ook moge sti muleren om voor deze groep er} haar vooruitgang te werken, prioriteit dient toCh een hogere loyaliteit te hebben, de loyaliteit tegenover Gods wil en de alle verschillen te boven gaande een heid van alle mensen..." ,Er is geen andere weg dan die van de naastenliefde en de rechtvaar digheid", zei aartsbisschop Hurley, ,,en wat die angst voor de „African" (neger) betreft... wat wéét de (blan- 1 ke) Zuid-Afrikaan van hem af! Ze 1 denken dat hij is zoals zij hem zien..." Wie zich verplaatst in de situatie van de blanke minderheid, zal zich realise ren, dat dé oplossing verre van eenvou dig'is, misschien zware offers van hen eisen 'zal en aparte risico's met zich brengt. Om die moeilyke weg te ver mijden hebben zij hun eigen „oplos sing", waarbij alles bij de oude apart heid blijft. Zelfs onder de katholieken, die ik sprak, waren er die meenden, dat de bisschoppelijke brieven over de hoofden der gelovigen heen „meer voor Verwoerd" bestemd waren. Dat de risico's van de „apartheids oplossing" veel groter zyn is nog niet gebleken. Nog niet, maar het gaat snel in Afrika... De oude en te lage sluisdeuren in de haven van Harlinigen zullen bij zware stormen geen zwakke plek in de Friese zeewering meer vormen. Er is enkele tientallen meters verder zeewaarts een grote nieuwe sas gereedgekomen, die erop berekend is aan stormgeweld en ab normaal hoge waterstand het hoofd te kunnen bieden. Ook de omgeving van de sas wordt in het kader van dit Deltawerk op hoogte en sterkte ge bracht. Men zal nu beginnen met de aanleg van een muur, waar Oost- Berlijn jaloers op zou kunnen worden. De muur, die een lengte van ongeveer een halve kilometer krijgt, wordt op getrokken uit gemetselde basaltste nen; twee rijen met een ruimte er tussen in. welke wordt opgevuld met gewapend beton. Het bouwsel wordt drie meter breed en komt over de hele lengte op zes meter boven N.A.P., wat betekent dat het op som mige plaatsen 3,20 meter hoog wordt. De muur zal van de nieuwe sas (aan sluitend op een weg die bijna drie meter boven het wegdek van thans komt te liggen) langs de Havenweg tot ongeveer bij de Caspar di Robles straat lopen en daar een aansluiting krijgen op de zeedijk. Voor het spoor wegverkeer naar de haven moet eer opening in deze waterkering worden vrijgehouden, die bij noodweer mei deuren zal kunnen worden gesloten. Een sluis op het land dus. De enorme muur zal officieel wel geen naam krijgen, maar door sommigen word: ze nu reeds de Caspar di Roblesmuui genoemd. Op de zeedyk, waarop de muur zal aansluiten, staat, als een van de merkwaardigste monumenten in ons land, een gedenkteken voor Caspar di Robles, de Spaanse kolonel, die als bezettende machthebber na de ramp van de Allerheiligenvloed in 1570 krachtig ingreep en de Friezen dwong bij Harlingen hun dijken te verster ken. Volgens oude bronnen werkten er ruim drieduizend personen van 's morgens vijf tot 's avonds zes uur aan deze dykvemieuwing, waarbij er met onwilligen niet al te zachtzinnig werd omgesprongen. In 1576 kwam dit voor die tijd gigantische werk ge reed en daarmede tevens een eind aan de overstromingen, welke bij zware stormen het gewest teisterden. In de volksmond wordt het monument „De stenen man" genoemd. Het bestaat uit een hardstenen gedenkzuil, waarop een bronzen Januskop. De gezichten zien naar beide zijden over de dyk. Wie wandelsport, toerisme, na tuurgenot en culinaire genoe gens eens wil combineren met gezelligheid en van het geheel nog een artistiek aandenken wil over houden, moet op zaterdagmiddag 21 oktober in Udenhout zijn. Daar wordt nl. voor het vierde achtereenvolgende jaar een herfstwandeling gehouden, waaraan diverse attracties vastzitten. De deelnemers gaan, na zich in het centrum van het dorp het beroem de „Kruispunt" te hebben laten in schrijven, per auto naar hotel Bos en Duin aan de rand van het natuurreser vaat de Loonse en Drunense Duinen en beginnen daar aan een 15 kilome ter lange wandeling. Het eerste deel van de route loopt op de grens van duinen en akkerland naar het café „De Rustende Jager", tegenwoordig ook wel „De Rustende Soldaat" ge noemd, maar de organisatoren van de plaatselijke VW zullen zeker gezorgd hebben, dat de militaire belangstelling op de dag van de wandeltocht verstek zal laten gaan. In het genoemde café worden de deelnemers onthaald op koffie met „Udenhoutse Broeder", zijn de geen vleesgerecht maar een verrukkelijk streekgebak, dat over- vloeit van honing en andere zoete sub- stanties. Daarmee gesterkt gaan de wandelaars de woeste duinen in Gid sen zullen de wandelgroepen hier voor verdwalen behoeden, zodat men mag aannemen, dat allen tijdig arriveren in Bos en Duin, waar de eerste hazen van het nieuwe jachtseizoen intussen verwerkt zullen zijn voor de reeds be faamd geworden jachtmaaltijd Den Haag krijgt de komende drie maandagen te maken met een landelyk nieuwtje, dat vermoe- delyk maar matig gewaardeerd zal worden. De Haagse Bakkerycam- missie heeft na lang beraad besloten dat de maandagen 23 oktober 30 ok- tober en 6 november „bakloze" dagen zullen zyn. Aan alle Haagse bakkers is verzocht op deze dagen hun win kels gesloten te houden en geen be zorgers uit te sturen. Hier en daar in den lande zyn en worden ook proeven genomen met „bakloze" en-of ,,be- zorgloze dagen, maar daarby ging het steeds om een dag midden in de week. In Den Haag is eerst aan de donderdag gedacht, doch daar bleek een van de werknemersbonden be zwaar tegen te maken en zo gaat men het dan nu maar eens met de maan dag proberen. De drie vrije dagen behoeven nau welijks een verklaring: ook het bakke- rypersoneel wil een kortere werkweek en wanneer daar nu niet wat aan ge daan wordt bestaat er een grote kans, dat de zaken straks met de feestdagen helemaal spaak lopen. Ergo eet Den Haag de komende weken des maan dags brood van zaterdag. Wie dins dags nog boterhammen mee moet ne men naar z'n werk, eet dan brood van vier dagen oud... De consument, die zelf gesteld is op z'n vrije zaterdag, zal voor deze situatie wel begrip moeten hebben, maar we hebben zo het idee, dat men bij de diverse con sequenties van de verkorte werkweek, die zich nu beginnen af te tekenen,' toch zo langzamerhand toe komt aan de kater na het feest van de vijfdaag se werkweek.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1961 | | pagina 7