Schone vrouwen Zuster-missionaris niet meer moeder maar zuster van inheemse vrouw Meer dan ooit behoeft zij een gedegen vorming Vijfdaa werkweek niet populair in Warm middagmaal en siësta komen in het gedrang Kiemvrije melk in carton; wekenlang houdbaar Gestroomlijnd huishouden GOED GEKLEED GAAN MAIZEN A DU RYE A Blauwe bever Amerikaanse huisvrouw kan nu bevroren melk kopen Samenwerking van congregaties T rijetijdsbesteding contradictio in terminis PAGINA 9 GOD gave me life and I am free to do with it what ever 3 (will I've puzzled long. What shall it be? A teacher, a nurse, a social (worker After all my searchings done of one vocation and another, its's then my heart says You're (the One my Lord and GodChrist, my (Brother! ET het oog op missiezon dag 22 oktober geven wij zuster M. Xaverius de Boer, van de congregatie van de Missiezusters van het Kostbaar Bloed te Tienray op deze pagina de gelegenheid te betogen dat de missiezuster een volstrekt onmisbaar aan deel heeft als medebouwster aan het jonge christendom, waarvoor ze meer dan ooit vak kundig geschoold moet zijn. begint met .kloppen, Fan de zomer bezocht ik met onze caravan verschillende kampeer terreinen in binnen- en buiten- [and. Dit is op zichzelf niets sFflfF j ends ""neer, gezien het steeds ni, i (Tttl Heden, die het comfort hnjh- thuis en de betegelde r °f d°uchecel tijdens de va kantie verwisselen voor het driekwart of halve (of minder nog) comfort van net luchtbed, de stretcher, de slaap banken het kraantje op het kampeer terrein. tOat kraantje is een teer punt. Van deszelfs entourage hangt voor een deel de waardering af voor het desbe treffende kampeerterrein. Wij treffen net in velerlei gedaante aan: vanaf de simpele waterkraan, die men bo nen een zinken bak met afvoer gesla gen heeft onder een boom of een afdakje, tot de kraan in de luxueuze cabine met roestvrij stalen wasbak, waarboven spiegel met lampje. Op wel zeer verschillende wijze kan men de hygiëne beoefenen op deze kampterreinen en over die specia le kamphygiëne moet mij iets van het hart, speciaal aan het adres van al die onbekende vrouwen, met wie ik pan de zomer tezamen mijn tanden heb staan te poetsen. In Italië stonden we het heer lijke klimaat liet dit immers toe meestentijds aan bassins onder de vrije hemel. Eigenlijk is er niets heer- lijkers te bedenken; de zon, die flon- kert in de heldere waterstraal uit de kraan-zonder-dak, de winddie gelijk met de kam door je haren waart, de vogel, die kwettert hoog boven je borstel met tandpasta daar kan Qeen betegelde badkamer tegenop. Maar in de meeste gevallen bevindt d-c wasgelegenheid zich in een apart gebouwtje, een voor mannen en een Voor vrouwen, en daar kan men het verlangen naar schoonzijn bevre- d.igen aan talrijke in rijen geplaatste wasbakken. Aan de vrouw in de eerste plaats Wordt dit verlangen naar schoon zijn in beide betekenissen van het woord toegeschreven. Tot mijn verbazing moest ik echter constate ren, dat voornam.elijk het verlangen naar schoonzijn in de betekenis van „mooi" werd nagestreefd ik zaa meisjes en vrouwen zorgvuldig en langdurig hun wimpers kammen, borstelen, verven ook hun lippen en haren werden niet vergeten, maar hun jumpershorts of lange broek hielden zij tijdens hun bezoek aan de wasgelegenheid hardnekkig aan. Het wassen bestond dan ook hoofdzakelijk uit wat geklungel en depoedelmet een waslapje langs gezicht en hals en de rest moest zeker maar wachten tot zij weer thuis waren. Eigenlijk was ik stom verbaasd Durfde er niemand in een onderjurk te staan of desnoods in een beha en een broekje? Zelfs niet in naam van de hygiëne en dat nog wel temidden van seksegenoten? En dat in een tijd, waar zovele vrouwen zich onbekommerd vertonen in summiere badpakjes of zelfs biki ni's op plaatsen waar zij zich om de drommel niet alleen tussen sekse genoten bevinden. Een misplaatste zedigheid, voor mijn gevoel. Natuurlijk waren er wel eens Uitzonderingen. Zoals die dikke moe W de wasplaats in Florence, die daar onbekommerd stond te wassen en m-assen in haar gigantische beha en haar prehistorische directoire. Zij Overschreed hierbij schromelijk de petten der esthetica, maar dat zij uaar hartgrondig vergeven in haar ?erUjk en gezond verlangen schoon Wo rden. vn weet niet °f er met miin gevoel oor decorum iets niet in de haak is, V^ar ik heb mij nog nimmer ge schokt gevoeld, wanneer ik iemand ongekleed zag staan met het doel om schoon te worden, terwijl ik zeker niet altijd hetzelfde kon zeggen wan- ik bikinidraagsters zag. De Kleine eilandjes „bedekt" deden niets oor mijn gevoel van betamelijkheid ^integendeel zou ik haast zeggen. maar nee, eigenlijk geloof ik niet hai er iets hapert aan dat gevoel van mij. Ik geloof eerder dat wij vrouwen, mensen in het algemeen, dik- s,ons natuurlijk gevoel voor be tamelijkheid niet laten spreken en ns volkomen onzeker voelen, wan neer de conventie of de mode van de maa o/k^T Fireiies voorschrijft wat badnatli bikini's en summiere velen aedrJZde $n' worden door dt+ï. f 93 Waarom? Alleen orn aat het mode is en het dus door anderen ook gedaan wordt Kampeerterreinen bestaan nog niet heeFF9ui^trent de gebruiken daar erst blijkbaar nog onzekerheid: men kompaT Varen °V ei9en gcvoels- xrhnten WV toch proberen ons inge- lntFFen 9cvoel van betamelijkheid te aefFi sPreken ondanks het „mos", de Allee°nj6' de raode van het moment. aan kunnen wij vermijden op "■waalwegen te raken. def°n du>aalweg betraden voor mij reirfnen' z*eb °P het kampeerter- aeh .volledig in jumpers en jurken mnT* Jachtten te reinigen. Of zij oov, zwb no°it ot te nimmer er- rm. „vertoond hebben in heel wat bikid}ger bedekking, in badpak, Well i zonneP akje. En dat Hikt mij ci neél onwaarschijnlijk Nee, déze *°uwelijke „logica" kan ik, als ouw, zelfs niet volgen. -INA PHILIPPO i A rtncrtentiel Dit gedichtje werd gemaakt door Sr. Maureen c.p.s., een Amerikaanse mis siezuster, toen ze het leven beschreef van de zuster-missionaris. „God gaf me het leven, en ik ben vrij ermee te doen wat ik wil. Ik ben vrij, en toch word ik gedrongen in een be paalde richting". En hier begint voor het meisje dat op een tweesprong staat een strijd om de juiste keuze. Aan de ene kant de wereld, het huwelijk en het fysieke moederschap, aan de andere kant de Kerk met haar geestelijke no den, de verbintenis met Christus, het geestelijk moederschap. Het eerste als iets tastbaars, het laatste als een schim, die moeilijk te vatten is. Er wordt ge dacht, gewikt, gewogen, gestreden en gebeden voordat zij een antwoord kan geven en ze met volle overtuiging kan zeggen: ,,U bent de enige, Christus, mijn Broeder" eer ze, zoals de paus zegt: „vlot en blij afscheid kan nemen van de dingen van de wereld, om zich met de volmaakte maagdelijkheid van het hart aan God toe te wijden". De hulp van de missiezuster is nood zakelijk bij het missioneringswerk, want wil het missiewerk blijvende vrucht dra gen, dan moet er ook gewerkt worden aan de verheffing van de inheemse vrouw. Meewerken aan de verheffing van de vrouw, dat is de actieve bijdra ge van de zuster-missionaris bij de groei naar een volwaardige kerkge meenschap. Want dit is tenslotte mis sie: „Het omvormen van mensengroe peringen in levende, gelovende kerkge meenschappen". De laatste pausen hebben herhaalde lijk op de noodzaak en de urgentie van het werk van de missiezuster gewezen. „In haar werkzaamheid ligt een ongelo felijke kracht tot uitbreiding van het Ge loof", zegt reeds Benedictus XV. Ook de wereldlijke overheid blijft niet blind voor de waarde van haar werk. Onlangs heeft de president van de jonge repu bliek Gabon, Leon M'ba, opgemerkt: „Ik weet met hoeveel toewijding de klooster zusters zich wijden aan de opvoeding van de vrouwen en de meisjes in dit land. Afrika heeft op het beslissende moment van zijn geschiedenis zowel een vrouwelijke als een mannelijke elite nodig. De vrouw heeft een belangrijke rol te spelen in de opbouw van onze natie. Wq erkennen volmondig de ver diensten van de kloosterzusters in de opleiding van deze vrouwelijke elite". Geldt dit voor Afrika, het is eveneens van toepassing op de andere gebieden in versnelde ontwikkeling. Levend in de wereld, moet de missie zuster toch gericht zijn op het boven wereldlijke. Moet zij daarvoor al haar vrouwelijke eigenschappen prijs geven? Zeker niet! Al doet zij wel afstand van het fysieke moederschap, hiervoor in de plaats staat voor haar open het gees telijk moederschap. En ook voor dit leven moet men geïnspireerd worden door de liefde. Haar vrouwelijke eigen schappen mag zij niet verstikken, maar zij moet ze volledig in dienst van God stellen en ze dienstbaar maken voor de uitbouw van Zijn Rijk. Zo krijgt de zus- ter-missionaris haar eigen actieve taak bij de opbouw van de Kerk, aangepast aap het bepaalde land waar zij werkt; een taak, die overigens moet worden aangevuld door de eigen werkzaamheid van de leke-missionaris. Om het Rijk van Christus heeft zij zich „vrij" gemaakt en dit aan God toegewijd zijn want dit bepaalt haar houding op de eerste plaats, ook in de missie werkt zij uit in alle activitei ten naar buiten. Zo kan zij in de missie een gunstig klimaat scheppen voor het planten van de Kerk. Door de charita tieve werken straalt de missiezuster haar geloofsbeleving uit. Uitgangspunt van alles is de liefde, want in de bele- ving van de liefde ligt de kern van het christendom. Vooral dit voorbeeld hebben de niet-gekerstende volken nodig bij het ontwaken van hun geloofsovertuiging en de beleving van hun christendom. Dit alles betekent ook dat de missie zuster alleen vruchtbaar karï werken wanneer ze haar vrouw-zijn en haar ta lenten niet laat verschrompelen, maar wanneer ze ermee woekert. Maar voordat de zuster-missionaris rijp voor haar taak is wordt er van haar een gedegen vorming vereist, geeste lijk, vakkundig zowel als missionair. Werden er in het begin van de missio nering niet zulke hoge eisen gesteld, nu in 1961 moet zij niet alleen geestelijk, maar ook in haar beroep beantwoorden aan de eisen van deze tijd. De grote missiepaus Pius XII zegt hierover: „De missiezuster moet als verzorgster van de zieken, als opvoedster van de jeugd en als lerares in de katechese aan alle eisen van haar beroep beantwoorden. Daarom moet zij zich, terwijl zij nog in het vaderland vertoeft, die kennis en weer in het kader van de S.N.V.R. Vierenveertig congregaties zijn bij deze sectie aangesloten, terwijl de congregaties worden vertegenwoor digd door 85 afgevaardigden. Niet al leen specifiek missionerende congre gaties maken hiervan deel uit, want congregaties die missie als hoofd doel hebben zijn er maar zeven in Ne derland. Ook zijn bij de sectie aange sloten de congregaties, die naast haar speciale taak in het moederland nog verschillende missiestaties hebben aangenomen. Met elkaar zullen zij tot een meer effectieve samenwerking ko men, hier en in de missie. Nu kunnen wij ons de vraag stellen: „Is het eigenlijk nog wel nodig dat we ons zo druk maken voor het missie werk?" De meeste landen streven naar onafhankelijkheid. Vanaf 1946 zijn er ruim vijftien verschillende landen on afhankelijk geworden en in 1960 hebben zeventien Afrikaanse staten de regering in eigen handen genomen. Er rijst dan ook regelmatig de vraag: zijn we niet ongeveer aan het einde van het missie tijdperk gekomen? Kardinaal Agagia- nian, de prefect van de Congregatie der Propaganda Fide, gaf op deze vraag een duidelijk antwoord m een spreekbeurt, die hij einde december 1960 hield voor de Fordham University van New York. Hij wees erotp, dat het gedaan is met de westerse politieke overheersing, maar de kardinaal zei eveneens: „Het zou een dwaling zijn te geloven, dat on ze missie nu verder de hulp en steun van de oud-christelijke landen zou kum nen ontberen. Meer dan ooit hebben wij nu missiepriesters, religieuzen en leken nodig De tijd der katholieke missies is nog lang niet voorbij. De tegenwoor dige ontwikkeling van de wereld moet ons integendeel aansporen tot nog gro tere krachtsinspanning en tot verdere ontplooiing van de missie-actie". Zo blijven ook de missie-zusters nog lange tijd de onmisbare krachten voor de groei naar een volwaardige kerkge meenschap. Maar zij zullen niet meer moeten denken, voelen en optreden als een soort „moeders van de inheemse vrouw", maar als haar medezusters in alle opzichten. Samen met de landeigen kloosterlingen en leken werken zij voort aan de ware, christelijke emancipatie van de vrouwenwereld. ZR. M. XAVERIUS DE BOER C.P. Meisjes uit het land zelf assisteren de zusters, o.a. bij hun werk in de ziekenhuizen. ROME, OKTOBER, et gaat in Italië niet zo vlot met de toepassing van de vijfdaagse werkweek. Dit staat in geen ge val in verband met de arbeids- lust van de Italiaan, maar uitsluitend met de aanslag op zijn gewoonten. Na tuurlijk is een halve vrije dag hem zeer welkom, maar daartegenover staat, dat die vier werkuren moeten worden inge haald, dus dat de dagindeling wordt De mannequin op deze foto draagt een mantel van lei-blauwe bever, een première voor Nederland, die op de bontshow van Van Daal en Mover te Amsterdam was te zien. In Amerika is men al helemaal gewend £m pasteltinten voor bont. Gemeen- tSed zal het hier wel met worden, want deaan schaf van zulk een mantel is der- „fe ïmstbaar dat de vrouw die geen "dM'frnemt' wellicht voor zo'n be drag liever iets klassieks zal kopen, 'ii^^lifeit^er kan - op lei-blauw na zoveel jaar niet is uit gekeken. Verven zal wel iets van de levensduur wegnemen, maar dan blijft er nog een respectabel aantal jaren over. Dat is ook de reden waarom een te uitgesproken model altijd wat ris kant is. In veulen bracht Van Daal en Meyer een zevenachtste model met vrij smal le schouders, een hoge sluiting die ver over elkaar heen valt en een wat klok kende rok. Overigens bevatte déze uit stekende collectie meer modellen waar bij over kleur en model niets spectacu lairs is te melden, maar die opvielen door de prachtige kwaliteit bont en de vprwerking '©rvsn. A propos, wist u dat er nog verschil is tussen mantels van vrouwtjes-nertz en manneyes-nertz? De laatste ,s na melijk iets stugger! G.S.-de W. Onderweg heeft de religieuze volop de gelegenheid met de inheemse normen in contact te komen. Een witte zuster ont moet aan de rand van de Sahara enige Bedoeïnenvrouwen. llllllilHIimlIIMIIUIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIillllimillHtlIHNHIMIIII ontwikkeling eigen maken, die de mo derne tijd aan verschillende beroepen stelt". Een van de voornaamste taken van de missiezuster is de opleiding van landeigen religieuzen. Midden uit het volk genomen, en vergroeid met haar gebruiken en gewoonten, zijn zij het beste in staat haar medemensen te be grijpen en door te dringen tot de ach tergronden van de vele bestaande pro blemen. De landeigen religieuze is een onmis bare hulp bij de opgang van haar land naar ontwikkeling en beschaving. De taak door haar buitenlandse mede-zus ters 'begonnen, vult zij voor een groot deel aan, en op verschillende plaatsen heeft zij 'haar werk volledig overgeno men Maar om dit stadium te bereiken, in een tempo, dat gelijk op gaat met de tegenwoordige vers---tóe ontwikkeling, wordt er ook van hen een gedegen gees telijke vorming en een goede vakop leiding vereist. Wat de huidige paus over de landeigen priesters zegt m zijn missie-encycliek „Prmceps Pasto- rum" geldt evenzeer voor de vrouwe- liike religieuzen: „Hun verstand moet zó opengesteld en gescherpt worden, dat zij zich een juist oordeel kunnen vormen over de cultuurwaarden van hun eigen land, met name die van wqs- eerige en religieuze aard, zoals ook over de verhouding van deze waarden tot dl christelijke godsdienst. De vorming moet aangepast zijn aan de bijzondere levensomstandigheden, die aan de ver schillende plaatsen en volkeren eigen ZIJNu' de religieuze vrouw zowel als de vrouw in de wereld meer naar voren komt in het openbare leven, is er ook een sterkere 'behoefte gegroeid naar meer samenwerking van de congrega- Omaan deze behoefte tegemoet te ko men is in oktober 1956 de Stichting Nederlandse Vrouwelijke Religieuzen (S.N.V.R.) ontstaan, een organisatie van de actieve congregaties m Neder land waarvan het bestuur wordt ge vormd door ongeveer tachtig algemene en provinciale oversten. De stiditing, heeft tót doel de gemeenschappelijke belangen te behartigen van de Neder landse Vrouwelijke Religieuzen. In het kader van deze stichting zijn verschil lende secties ontstaan. Om nu speciaal tegemoet te komen aan de missionaire behoeften van deze tijd is er op 26 augustus van dit jaar een missieactie in het leven geroe pen, die vooral de gemeenschappelijke missiebelanigem zal behartigen, ook e nieuwste ontwikkeling op het ge bied van de melkverkoop is de ste riele melk in papierverpakking. De Zweedse „Tetra Pak"-firma, die 'jaren melk in karton levert, ook in en kele Nederlandse plaatsen, produceert sinds kort samen met een Zwitserse fir ma, kiemvrije melk in de eenmalige be kende verpakking. Het voordeel van deze kiemvrije melk is, dat zij enige weken houdbaar is zonder in een ge koelde ruimte te moeten /worden be waard. Er kan dus melk worden inge slagen voor de hele week, zonder dat er voor iets anders geen plaats meer is in de koelkast. En wie (nog) geen koel kast heeft, kan van die kiemvrije melk ook een voorraadje opslaan. Sinds 1 mei wordt dit nieuwe produkt in Bern. in Zwitserland verkocht. Het is iets duurder dan gewone melk. Een paar méér-centen bij een dagelijks herhaald produkt maken het huishouden kostbaar der maar steeds meer zal de huisvrouw geneigd zijn, efficiency, gemak en ar beidsbesparing te betalen De welvaart werkt dat ook in de hand. De rationalisering van het huishoude lijke bedrijf wordt ook al gestimuleerd door de toenemende vraag naar ge trouwde vrouwen voor werk buitenshuis. Het snelle" huishouden is dan ook een object waar de industrie zich met grote gretigheid op richt. Hebl en we door de (Advertentie) samenwerking van levensmiddelen-tech nici en papierdeskundigen niet al de be schikking over allerlei houdbare verse levensmiddelen in kleinverpakking, zo als de vacuumverpakking voor gekookt vlees en vleeswaren en de lichtdichte kaasverpakking? Melk is een van de moeilijkst ver- pakbare verse levensmiddelen. Neem alleen al, bij de flessenverpakking, dat loodzware glas met al het gesjouw, dat het vereist. Voor 1000 kilogram melk, die een slijter rondbrengt, moet er 750 kilo glas worden meegetorst. Zat die duizend kilo melk in karton, dan was de ballast maar 20 kilogram. Behalve de voordelen die karton biedt bove glas is deze nieuwe ontwikkeling van kiemvrije melk in eenmalige licht gewichtverpakking weer een stap voor uit ten aanzien van de melk-in-papier, omdat nu ook gekoelde bewaring niet nodig is en de melk toch wekenlang goed blijft. Ook de tropen en de minder ont wikkelde gebieden kunnen daarvan pro fijt hebben. „Hebben jullie nog ooit melk in fles sen?" hebben wij een huisvrouw ge-' vraagd. die in een Amerikaans boeren dorp woont. „Nooit", was het antwoord. „Alle melk wordt geleverd in kartonnen pakken van verschillende inhoud. Maar de melk is heel duur bij ons. Van koe naar consument is namelijk een kostbaar proces. De koeien worden een voor een in een ste.iele ruimte elektrisch gemol ken. Door gesteriliseerde buizen gaat de verse melk naar een transportabele gesteriliseerde tank, die de inhoud naar de melkfabriek vervoert. Dat maakt het allemaal duur. In de keuken gebruiken we dan ook veel melkpoeder omdat dat goedkoper is." Deze Amerikaanse huisvrouw had nog geen kennis smaakt met wat het aller nieuwste Amerikaanse melk-snufje schi' t te zijn, namelijk melk die wordt afgeleverd als bevroren blok, verpakt in geplastificeerd papier. De huisvrouw be. waart dat melkblok in diepvries. Wij vragen ons af, hoe lang de fles het hier nog volhoudt. veranderd. Het personeel van de minis teries, waarbij een groot nercentage van de Romeinse bevolking bestaat, komt niet voor de korte werkweek in aan merking. Deze ambtenaren zijn in de ogen van de werknemers der particu liere bedrijven geprivilegieerden. Hun kantoortijd (het woord „werktijd" is hier niet op zijn plaats) beperkt zich de hele week door tot zes uren daags, namelijk van acht tot twee. Tegenover het wat later aan tafel gaan staat het voordeel van daarna te kunnen rusten, zolang men wil. De bankemployé's echter, die in aan tal direct op de staatsambtenaren vol gen, hebben zich heftig tegen de „on mogelijke arbeidsuren", die uit de nieu we wet voortkomen, verzet. In het be gin van de zomer kwam het ministerie van Arbeid hen met een soort Holland se dagindeling verrassen, dus van ne gen tot een en van twee tot zes. Hier mee raakte men aan de twee heilige huisjes van de Italiaan, zijn warme middagmaal en zijn siësta. De belegde boterham kent men hier immers niet als maaltijd. De sandwich, die pas in de laatste jaren populair is geworden, wordt beschouwd als een hapje tussen door, maar niet als maaltijd. Het was niet mogelijk voor de bankbedienden binnen een uur naar en weer van huis te gaan, want in de grote steden zoals Rome en Milaan wordt het centrum ge heel ingenomen door kantoorgebouwen en de bevolking, aangetrokken door ge riefelijke en moderne woningen, heeft zich over de' periferieën verspreid. Om hun home te bereiken moeten de men sen, die in de binnenstad werken, dik wijls een uur reizen in overvolle bussen. Het middagmaal schoot er dus bij in, om van het dutje nog niet eens te spre ken. En de siësta is nog wel „sacro", zelfs zó dat siëstamaniakken de telefoon afzetten. Over het algemeen wordt het als een onvergeeflijke fout tegen de goede vormen beschouwd, als men tus sen twee en vier een visite gaat afleg gen. De ambtenaressen brachten nog an dere en zuiver vrouwelijke bezwaren te berde. Men kon zich in de zomer niet behoorlijk verfrissen, geen ande re jurk aandoen, ziel niet opnieuw opmaken. De klachtenbrieven vulden dus begin juni toen de hittegolf, die tot oktober zou duren, aanbrak, het bureau van de minister van Arbeid. Er werd geconfereerd met de vakver enigingen en men kwam tenslotte tot de volgende overeenkomst. Voor de noordelijke steden bleef de noordelijke dagindeling van acht tot zes met één uur pauze en voor Rome en de zuide lijke steden werd de werkdag van acht tot zeven met drie uur pauze voor het middagmaal en de siësta. Het bezwaar van in de heetste uren tweemaal de bus te moeten nemen, bleef, maar het warme eten en het dutje waren veilig. En daarbij de gewoonten van de huis vrouw, want wie sinds jaar en dag ge wend is m de morgenuren voor het di ner te zorgen, voelt zich met een om gekeerde volgorde helemaal onthand Het is voor de meeste vrouwen al een handicap de hele zaterdagmorgen een echtgenoot voor de voeten te hebben, want de Italiaan vindt „vrijetijdsbeste ding" een contradictio in terminis. Het weekenden wordt een probleem, omdat de Italiaan niet van kamperen houdt en de prijzen van de hotels voor de meeste beurzen te hoog zijn. De enigen, die bij de huidige vrije za terdagochtend winnen, zijn de gehuwde vrouwelijke beambten. Zij kunnen dan eens het huis een goede, beurt geven en naar de kapper gaan. De middag is voor het boodschappen doen in het cen trum, als tenminste de vrije zaterdag ook niet doorgevoerd wordt voor het winkelpersoneel. Op het ogenblik is men zijn vrije weekdag nog aan het heen- en weerschuiven als een pion op het schaakbord, maar iedereen is het er wel over eens, dat de zaterdag, als de arbeiders hun loon hebben ontvan gen, dè koopdag moet blijven. Nu zullen al de Italiaanse overwegin gen voor Nederlandse begrippen, waai de winkelsluiting al sinds jaren syste matisch is verdeeld, vreemd zijn. Men moet echter niet vergeten, dat alles, wat op wet en 'orde lijkt de Italiaan niet bijster ligt. Een goede vijfentwintig jaar geleden werkten de bouwarbeiders op zondag rustig door. Nog geen vijf jaar terug waren alle consumptiezaken plus de markten 's zondags open. Drie jaar geleden verscheen er een wetje, dat de marktkramen en de winkels ver lof gaf om 's zaterdags tot negen uur in de avond open te blijven en 's zon dags te sluiten. Er werd een uitzonde ring gemaakt voor bakkers en slagers winkels, omdat een ontbijt zonder knap pende broodjes hier bijna ondenkbaar was en omdat de huisvrouw, die geen frigidaire had, het vlees niet tot zon dag kon bewaren. Langzaamaan is men ook over deze bezwaren heengestapt. In de zomermaanden sluiten de bakkers op bepaalde zondagen en de slagers verkopen hun waar 's zaterdags tot laat in de avond. Italië loopt dus nog maar ten dele mee met de algemene wettelijke beper king van de arbeidstijd. Of wij hier ooit zo ver zullen komen, dat er een lijst in de keuken zal hangen met „maandag kruidenier dicht, dinsdag slager dicht"...? De vrijheid van verkoop is voor de huisvrouw een groot gemak, doch heeft voor de winkelier zijn voor en tegen. Wij menen zelfs, dat de Ita- iiaanse winkeliers en bedienden er wei- uig voordeel in zien. Het is hun immers genoeg, als zfj de dagelijkse siësta kun nen rekken tot half vijf en de verkoop tot half negen. Ook de huisvrouw vindt het maar wat gemakkelijk om tegen die tijd nog even iets voor het souper te kunnen kopen. STINE PISANI (Advertentie) V pen, nu zijn we zuinig op onze meer. Een speciale roer- tijd. Om nog sneller thee of koffie staaf maakt het mengen van allerlei te maken, heeft een Amerikaanse indus trie een breed getuite schenkketel met element op de markt gebraoht, waar in een halve liter water in twee minu ten aan de kook is. De handgreep is zo uitgeknobbeld, dat ook de hand met wei nig kracht de volle ketel makkelijk kan hanteren. In de ketel zit een automa tische beveiliging, die het element uit schakelt, zodra de ketel dreigt te gaai droogkoken. Zulke beveiligingen zijr wel nodig in deze t;1d, dat de haast heel wat ongelukken op haar rekening heeft. Iets van de nieuwe helikopter hee de nieuwe lichtgewicht mixer, die b. halve „kloppen, roeren en kneden ooi melk dranken mogelijk. Blijft de vraag of deze apparaten het huishouden een voudiger of meer gecompliceerd ma ken, want ze eisen onderhoud en ze V' agen een bergplaats. Al is bij de meest vooruitstrevende vormgeving zoals hier ook wel degelijk gedacht aan het mak kelijk en niet plaatsrovend bewaren.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1961 | | pagina 9