Kamer wil meer weten van
defensieplannen
nieuwe
Mechanisatie van parate
troepen zeer laat voltooid
KAMER NIET TE SPREKEN
OVER VERHOGING SOLDIJ
LEEN TIMPs
Grand Chaos du
voor mij een feest
was
Televisie heeft mij nog nooit
kunnen
ontroeren
Brengt reclame ons welvaart
of welvaart ons reclame?
500 MILJOEN OM TE
VERLEIDEN"
VOORLOPIG VERSLAG DEFENSIE
Aanschaf burgerkleding
„Coach" van
Pierre Jansen
Reisverhaal
Verzekeringstarief voor goed
geïnformeerd zijn: VA pet.
kOSRAM
naar
te H
NIEUW ENGELAND
Onbevredigende reactie
op motie-Van Vliet
SHAWLS
Vanavond
Wij kijken naar
DONDERDAG 26 OKTOBER 1961
(Van onze Haagse redaktie)
DEN HAAG, 26 okt. Minis
ter Visser had volgens vele Twee
de Kamer-leden in de toelichting
op de defensiebegroting voor 1962,
wel wat meer kunnen zeggen over
de Nederlandse bijdrage in de
NAVO na 1963. In het voorlopig
verslag merken zij op, dat huns
inziens het overleg over het mini
mum behoefteplan, dat volgens de
bewindsman binnen de NAVO nog
gaande is, voor wat betreft de mi
litaire kant zover gevorderd is,
dat men zich nu reeds een vrij
nauwkeurig beeld kan vormen van
de Nederlandse bijdrage voor
1966/1967.
Bewapening
Eer» voortreffelijke en
fantasierijke collectie
U/ol in effen en ge
dessineerd
Mohair
U/oJ met natuurzijde
19.75
v.a. 7.75
14.75
ROTTERDAM
Korte Hoogstr.
AMSTERDAM
Koningsplein
Met „Kunstgrepen" heeft regisseur
Leen Timp (39) zich naar de top
gewerkt. Ook zonder deze voortreffe
lijke serie uitzendingen met de hyper
nerveuze, soms bezeten Pierre Jans
sen zou de zwijgzame, zelden lachende
man-op-de-achtergrond die top heb
ben bereikt. Daarvoor is zijn talent te
onmiskenbaar. Maar de kijkers herin
neren zich toch vooral die zondag
avonden met die uit zijn krachten
gegroeide, bleke en broodmagere man
die hen in enkele seconden tijds meer,
oneindig veel meer wist te geven dan
de honderden guldens die de heer
Lou van Burg wat later eveneens in
enkele seconden tijds zo kwistig rond
strooit. Zij herinneren zich de man
met zijn lange, beweeglijke vingers,
zijn bloedwarme taal, maar ook de
wijze waarop deze „standwerker van
de kunst" zoals iemand Pierre
Janssen eens kwalificeerde voor
de meedogenloze camera's werd ge
bracht, de manier waarop Leen Timp
zijn „instrument" wist te bespelen.
bin??11 gaat niet Se-
HILVERSUM, 26
okt. Reclame en
welvaart is het thema
van het drieëntwin
tigste congres van het
Genootschap voor re-
Cicuiie dat vandaag en morgen
in Hilversum gehouden wordt. De
reclame en de welvaart te de-
finieren als relatief grote bevredi-
diging van behoefenten grijpen
ontegenzeggelijk in elkaar. In de
laatste jaren is voor grote groepen
van de bevolking dat gedeelte van
het inkomen dat niet voor de be
vrediging van elementaire behoef
ten nodig is aanmerkelijk geste
gen. Het is de oorzaak van een
toenemende reclame voor tal van
„vrije-keuze-produkten". Omge
keerd schept de reclame een
nieuwe behoefte maar kan ook
het gevoel van bevrediging van
behoeften schenken. In deze tijd
van „regerende cijfers" valt het
niet te ontkennen dat de welvaart
de laatste jaren is toegenomen.
Men behoeft daarvoor alleen maar
te kijken naar bijv. de duurzame
gebruiksgoederen die de laatste
faren zijn verkocht en naar de in
komensverdeling van de groepen
van onze bevolking die er de af
nemers van waren.
Maar hoe staat de Nederlandse
reclame midden in deze welvaarts
psychose. Wat stelt zij zich als
taak, en hoe zal zij die vervullen?
Dit alles is de achtergrond van het
onderwerp dat het jaarlijkse con
gres van het Genootschap voor
Reclame dit jaar heeft gekozen.
en 235 m- 1210
In ieder geval moet volgens deze leden
mogelijk zijn nu de grote lijnen van het
nieuwe minimum-behoefteplan aan de
Kamer voor te leggen, althans de ver
schillen aan te geven. Met het plan,
dat is ontworpen voor de jaren 1958 tot
1963.
Verscheidene leden verwijten de be
windsman dat hij in de toelichting niet
heeft gesproken over de maatregelen
die de regering heeft genomen om de
Paraatheid te verhogen.
Volgens hen zijn andere mogelijke
maatregelen niet of onvoldoende over
wogen. Zo twijfelen zij eraan of de maat
regelen bij de koninklijke marine die
wijzen in de richting van mobilisatie,
wel absoluut noodzakelijk waren. M]
doen de minister enige suggesties aan
de hand, waaronder een wijziging van
de verouderde dienstplicht, herwaarde
ring van de doelstelling van enige delen
der krijgsmacht, bijvoorbeeld de mari
ne en vergroting van het contingent m
werkelijke dienst zijnde dienstplichti
gen, zoals bedoeld is in het rapport-Van
Voorst tot Voorst.
Vele leden zeggen het niet eens te zijn
met de regering over de onwang van
de verdediging van ^ed®Sf?ri<fde^l on-
Guinea, vooral nu dit gebiedsdeel
derwerp van internationale discussie
uitmaakt. Volgens hen dient op mili
tair terrein in de huidige omstandig
heden behoedzaam te worden opgetreden.
Het had hun verwonderd, dat minister
Luns in zijn rede van 26 september voor
de vergadering van de Verenigde Na
ties niet had gesproken over de militaire
aspecten in een mogelijk gewijzigde con
stellatie.
Hoe is het mogelijk geweest, zo
wordt verder in het voorlopig verslag
gevraagd, dat er in 't met Amerikaan
se experts gemaakte tijdschema over
de modernisering der kruisers een ach
terstand van ongeveer 2,5 jaar is ge
komen, zodat de minister thans als
een der argumenten tegen de verwa
pening van de twee kruisers de korte
re periode van nuttig rendement aan
voert, dat na de verbouwing gezien
de resterende levensduur van het
schip nog overblijft.
Men vindt het onbegrijpelijk omdat
de Amerikaanse marine het nog doelma
tig acht kruisers, die tien jaar ouder
zijn dan de Nederlandse zusterschepen
te converteren tot kruisers met geleide
projectielen. Vele leden willen weten of
de 3cylinder onderzeeboten, die kort na
de oorlog in Nederland zijn ontworpen,
in 1962 nog als voldoende modern wor-
;den beschouwd. Vooral als men daarbij
bedenkt, dat deze boten een geschatte
levensduur van 20 jaar hebben en dus
tot ongeveer 1965 deel van de vloot zul
len kunnen uitmaken.
Bijna alle Kamerleden achten het in
het licht van de zorgwekkende interna
tionale constellatie 'n bijna onaanvaard
bare situatie dat de mechanisatie en de
motorisatie van de parate troepen op
zijn laatst in 1965 zal zijn voltooid.
Gevraagd wordt of de minister in de
Memorie van Antwoord hier dieper op
in wil gaan en of hij nader wil toelich
ten of de produktiemiddelen hier de
hoofdrol spelen. „Kan deze laatste be
grenzing niet verruimd worden door
verdere inschakeling van buitenlandse
fabrieken?"
Voorts wordt er naar geïnformeerd
of de veiligheidsinrichting van de UZI
zo summier is, dat een vermeerdering
van het aantal persoonlijke ongelukken
moet worden verwacht naarmate deze
pistoolmitrailleurs in groter getale in
gebruik worden genomen. Ook wil men
weten welke waarborgen er zpn dat de
Lee Enfield-geweren die vrij zuilen ko
men in het buitenland niet in verkeerde
handen zullen vallen. Verdient het geen
aanbeveling zo wordt nog opgemerkt,
dat het terrein in West-Duitsland, waar
dit jaar de vierde divisie heeft geoefend,
ook voor de toekomst beschikbaar zal
zijn? Is dit terrein gezien de geringere
afstand van Nederland en derhalve la
gere vervoerskosten niet aanzienlijk
minder kostbaar dan La Courtine
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG, 26 okt. Het overgrote
deel van de Tweede Kamer is het zo
hlijkt uit het voorlopig verslag over de
defensiebegroting voor 1962 niet eens
met de wijze, waarop minister Visser
Advertentie
IIIQ
r.
n| In] ipilD
heeft gereageerd op de motie Van Vliet
(KVP)
In deze motie, die tijdens de debatten
over de vorige begroting met grote
meerderheid is aangenomen, is gevraagd
de dienstplichtigen bij het beëindigen
van de eerste oefening een uitkering
te geven ter tegemoetkoming in de kos
ten voor de aanschaf van nieuwe bur
gerkleding. Zoals bekend heeft de be
windsman in de toelichting op de jong
ste begroting meegedeeld, dat de soldij
per dag met tien cent zal worden ver
hoogd. De minister hoopt door middel
van een bijzondere premieregeling te
hereiken, dat de dienstplichtigen dit dub
beltje extra zullen sparen om tegen
het einde van hun diensttijd burgerkle
ren te kopen.
„Worden de plannen van de minister
verwezenlijkt, dan zuller er twee soor
ten dienstplichtigen ontstaan, namelijk
de financieel zwakkeren, die wel ver
plicht zullen zijn te sparen en de andere
groep die de verhoogde soldij geduren
de hun diensttijd geheel zullen gebrui
ken, zo zeggen vele leden. „Het gevolg
hiervan is, dat verhoudingen in het
leven worden geroepen waartegen nu
reeds dient te worden gewaarschuwd".
Deze leden vragen nu 'de bewindsman
met klem van zijn plannen af te zien en
uitvoering te geven aan de duidelijke
wens van de grote meerderheid der Ka
mer. Vele andere leden, die de regeling
evenmin bevredigend vinden, merken
op, dat de stimulans die er in opgeslo
ten ligt. hen toch wel aanspreekt. In het
voorlopig verslag wordt verder nog ge
vraagd of de militairen op Nieuw-Gui-
nea een tegemoetkoming zullen krijgen
voor de aanschaffing van een burger-
costuum.
DRAADLOOS
CONTACT
Leen Timp denkt vaak terug aan die
uitzendingen. „Karei Appel bracht mij
met Pierre Janssen in contact. Hjj zei:
„Leen, je moet die Janssen eens op
het scherm brengen, daar zit wat in!
Mijn eerste bezoek aan de conservator
van het Schiedam's museum werd een
teleurstelling. „Ik ben te nerveus, ik
heb geen figuur, ik kan het niet", waren
zijn eerste woorden. In volgende bezoe
ken moest ik al mijn overredingskracht
gebruiken om hem te strikken. Tenslot
te gaf hij zich over, onder de uitdruk
kelijke voorwaarde dat ik hem steeds
moest leiden en dat er by iedere uit
zending steeds dezelfde mensen achter
de camera's en aan de knoppen zou
den zitten".
Leen Timp heeft het klaargespeeld.
Hjj heeft zoals hij het zelf noemt
de samengeperste haat-lief de'verhou
ding in deze unieke tv-persoonlijkheid
op miljoenen slaperige zondagavond-
kijkers weten over te brengen. Noch
tans zegt deze zelfde Leen Timp:„Ik
houd krankzinnig veel van mijn vak,
maar niettemin heeft televisie mjj nog
nooit een moment kunnen ontroeren".
Dat klinkt verwonderlijk uit de mond
van een man die reeds zovele ontroe
rende uitzendingen heeft gemaakt. Men
denke slechts aan het programma over
het Amsterdamse Wateriooplein. „Weet
u wat van die uitzending zo fijn was,
zegt Timp, er gebeurde helemaal niets.
Gerard van het Reve liep maar wat
doelloos rond, met een verborgen mi
crofoontje in zijn binnenzak. Niemand
had bovendien in de gaten dat er ge
heime camera's stonden opgesteld. Hier
door konden de scharrelaars op het
„plein" geheel en al zichzelf zijn. Het
resultaat was verrassend, vrant toen
kon je pas zien hoe saai, hoe intens
saai de mens is bij zijn dagelijkse be-
zigheden. Iedereen keek even strak en
verveeld, voor zich uit. Zij waren traag
in hun bewegingen en liepen erbij of
het hun allemaal niets kon schelen".
Leen Timp is van nature een beschou
wer. Het liefste zwijgt hij, alleen als
men over zijn „wilde jaren" praat, dan
vindt er een metamorphose plaats in
deze bedachtzame, zorgvuldig zijn woor
den kiezende (,ik ben free-lance regis
seur, dat betekent niet één, maar vijf
zuilen tegen') wat sombere figuur. Hij
vertelt dan honderduit over zijn geboor
teplaats Delft, over zijn baantje als ca
mera-man bij de staf van Prins Bern-
hard, en vooral over zijn functie als di
recteur van een „Openluchtspelondeme-
ming" kort na de bevrijding.
Ik heb toen enorm veel plezier gehad.
Samen met Eduard Veterman en Kees
van Ierssel had ik die onderneming op
gezet. Wij lieten bekende toneelschrij
vers als Anton Coolen, Jan Naaykens,
Max Dendermonde en Ed Hoomik his
torische spelen schrijven. Die stukken
voerden wij op in het hele land. Wij
trokken van Vaals naar Meppel en van
Middelharnis naar Delfzijl. In het zui
den speelden wij meestal stukken waar
in Spanjaarden voorkwamen, in het
noorden waren de Geuzen zeer geliefd.
Er bestond een enorme belangstelling
voor de voorstellingen. Wij zorgden
zelf voor decors, rekwisieten, costuums,
tribunes en redelijke salarissen. Twee
jaar hebben wij de onderneming renda
bel weten te houden. Toen waren wij
het moe en gingen ieder onze eigen
weg."
Uitvoerig vertelt Timp over de pe
riode bij de wereldomroep waar hij de
presentatie-regie voerde van vele pro
gramma's en waar hij de rechterhand
was van de chef-reportagedienst Kees
Middelhof. In 1951 neemt hij dan het
besluit over te stappen naar de tele
visie. Hij wist dat er bij de N.T.S., een
vacature was. Op aanraden van tele
visie-pionier Eric de Vries deed hij
tenslotte de grote stap. Hij werd aan
gesteld als derde camera-man. „Het
eerste werk dat ik bij de N.T.S. te
doen kreeg was het voortduwen van
de rijdende camera's, en weinig op
vallend, doch zeer belangrijk werkje
Later werd ik eerste cameraman, ver
volgens floormanager en tenslotte re
gisseur, „de gebruikelijke gang van za
ken," voegt Leen Timp er aan toe.
„Inmiddels was ik naar de AVRO
overgestapt. Daar heb ik een aantal
documentaire programma's gemaakt
en veel reportage-werk gedaan. Voor
al voetbalwedstrijden en modeshows
vond ik heerlijk om te doen.
„Welke uitzending was naar uw oor
deel het best geslaagd?" vragen wij
Leen Timp moet even nadenken, schuift
zijn bril wat vaster op de neus en zegt
dan: „De fijnste uitzending die ik ge
maakt heb was naar mijn oordeel de
reportage over de „Grand Gala du Dis-
que" van verleden jaar. Die uitzending
was zelfs zo geslaagd, dat vele kijkers
dachten dat de televisie zo slecht was.
Toen wij merkten dat de Grand „Gala"
langzaam een Grand „Chaos" du Dis-
que aan het worden was kregen wij er
plotseling zin in. Zo geïnspireerd wer
den wjj bij het zien van die grote bende
dat wij iedere kans benutten om de
chaos ook op het scherm over te bren
gen. De kleinste details werden opge
nomen. Niets ontging ons. De kijkers in
de huiskamer konden er geen touw
De „Dutch Swing College Band"
heeft een bezoek aan Zuid-Amerika ge
bracht. Voor de N.C.R.V.-televisie
hebben zij gisteravond verslag van hun
reis uitgebracht door middel van een
filmpje met een begeleidend commen
taar in de vorm van een samenspraak
tussen Peter Schilperoort de leider van
de band en Pi Scheffer. Dat ging dan
o.m. ongeveer zo:
Peter: „Kijk hier zie je dode dieren
langs de weg liggen."
Pi: „Hoe onsmakelijk."
Peter: „Ja, inderdaad nogal onsma
kelijk."
En even verder:
Peter: „Hier heb je de armenwij
ken, dat zjjn dan de wijken waar ae
armen wonen."
Pi: „Je kunt 't nauwelijks meer wo
nen noemen."
Peter: „Nee, maar gelukkig is het
een warm klimaat."
Pi: „Kom, het wordt weer tijd voor
een muziekje, Peter." Doek en muziek.
Als Peter en Pi het eens bij de muziek
hadden gelaten?
Voorafgaande aan dit reisverhaal
was er een filmpje over „Wat wil de
N.C.R.V.?" En dat kwam dan wel neer
op een bondige zelfkarakteristiek in
tien minuten.
Tenslotte verbond de N.T.S. ons dan
met de „Hokij "-banen in Den Haag voor
een reportage van een ,,IJssterren-pa-
rade", waarin vrijwel alle facetten van
het kunstrijden werden belicht. Een
lust voor het oog. En een beste com
mentaar van Siebe van der Zee.
H. Hn.
Het ging wat schuch
ter vanmorgen de
begroeting. Het
vorig jaar werden
®e handen de avond te
voren reeds geschud in
JT extra trein, die het
Genootschap naar Maas-
lcht bracht. Onder het
««not van een geestrijk
ankje en een hartig
naPjc.
u*t onder de vraag:
™aakt de welvaart ons
raaken wij de wel-
aart- Gebukt onder de
eivaart ging alleen de
Parkeerplaats.
p ??nifk gezelschap, het
genootschap voor reclame,
voor de buitenstaander
7~0et het ook uniek zijn
dat de voorzitter
rif, ?et Genootschap als
airecteur van Joh, En-
re en Zonen voor een
rif,c? A-ee' van zÜn in-
Sle1?, produktie be
ll,? geen verkoopstimu-
^nsen in vorm var. recla-
SJ.?,. Yan node heeft. Hij
racism a-nkbiljetten- Maar
ïnrÏÏV?.zijn hobby-
Industneei in hart en
b& Zl0t hii het grote
nE van goede en juist
gerichte reclame. Met ge
noegen ziet hij de be
langstelling voor reclame
bü de industriële leiders
dan ook groeien. Een pro.
ces dat niet verwonder
lijk is. Meer en meer
wordt het zwaartepunt
van het ondernemersbe-
leid van de produktiesec-
tor naar die van finan
ciering en verkoop ver-
scheven. Technisch ts
ieder produkt wel te
maken. De afzet wo
hoofdprobleem. En daar
mee komt de reclame
liever de marketing
verkoopbevordering
v aar de reclame deel van
is, op de voorgrond en op
directieniveau. En dat
doet de vraag rijzen
waarom geen marketing
mensen onder commissa
rissen? Daar
op de
hoogste ladder in het be
drijfsleven is de pro
duktie en de financiering
nog -eruit het sterkst
vertegenwoordigd
De reclame gaat eeP
grote toekomst tegemoet.
Tien jaar geleden werd er
nog slechts de helft per
jaar uit te geven (in ge
ïnvesteerd zegt de vak
man) van nu. Becijfe
ringen doen verwach
ten dat er over acht
jaar veertig procent meer
in geïnvesteerd zal wor
den. Nederland staat qua
reclamekwaliteit niet bij
andere landen achter.
Men zal echter op tijd de
bakens moeten verzetten.
De superlatieven-techniek
kan niet eeuwig hoogtij
vieren. Eens moet het
beste echt het beste en
iet mooiste werkelijk het
allermooiste zijn.
Er liggen echter nog
/ele terreinen open. Wat
gaan wij met onze vrije
tijd doen nu de vijfdaagse
steeds verder veld wint?
In het propageren van een
creatieve vrijetijdsbeste
ding zit een mooi stuk
werk
Wat het terrein van een
bedrijf ook is, marketing
en reclame zullen bij de
afzet een grote plaats in
nemen. Vergt dit gemid
deld anderhalf procent
van de kostprijs van het
produkt: het is de verze
keringspremie voor het in
juiste richting produceren.
Een tarief van anderhalf
procent kan daarvoor
voor de ondernemers niet
hoog genoemd worden.
Tal van eminente sprekers zullen hun
visie op reclame en de welvaart geven.
Er zal een forumdiscussie worden ge
houden over de verantwoorde reclame
in onze welvaartsmaatschappij. Het
zijn vogels van zeer verschillende
pluimage die zijn uitgenodigd om in dit
forum zitting te nemen. Ondermeer van
socialistische kant. drs. J. M. den Uyl
directeur Wiardi Beekman Stichting van
waaruit de stelling dat er welvaart heerst,
in zoverre wordt aangevochten dat dit
slechts voor een beperkt gedeelte van
de bevolking geldt. Mej. drs. Limperg,
vroeger directrice van de huishoudraad,
kan zeker de belangen van consumenten
verdedigen. De ethische kant kan door
de predikant dr. Klein Wassink worden
belicht.
Daarbuiten zullen vele meer techni
sche problemen naar voren komen, ter
wijl ook de televisiereclame de gemoe
deren wei danig zal bezig houden.
Het is een uniek gezelschap het ge
nootschap voor reclame. Alleen Enge
land kent een dergelijke organisatie
(Advertising Association) waarbij alle
groepen van belanghebbenden bij re
clame z«n betrokken. Het bedrijfsleven
dat de grote adverteerder is; de be
middelaar, het reclamebureau en de
mediamensen, de vertegenwoordigers
van bijv. drukkerijen en kranten. Het
genootschap bundelt de belanghebben
den, maar is geen belangen-vereni-
ging Elders in het buitenland, behalve
dus in Engeland, kent men een derge
lijke instelling niet.
De uiteindelijke consument van het
produkt dat door de reclame wordt
aangeprezen vindt men in het Ge
nootschap niet. Maar de reclamebu
reaus geven hun service in de produk-
tiesfeer. Het reclamebureau is een ver
lengstuk van de verkooporganisatie van
de fabrikant, een specialisatie die voor
de fabrikant tot kostenverlaging kan
leiden en meestal leidt.
De plaats van de consument in de
gehele reclame is een moeilijke. Ener
zijds kan hij gebaat zijn bij grootscheep
se reclame. Dit schept mogelijkheden
tot groter en dus goedkoper produktie.
Anderzijds toont hij snel wantrouwen.
Maar hij werkt mee. Hij gaat in op de
reclame.' En ook hier spreken de cijfers.
In veler ogen werkt de reclame alleen
maar kostenverhogend. „Betaal ik
zelf," zegt men wanneer een grote
campagne wordt gevoerd. Men vergeet
daarbij dat de reclame over een uiter
mate deskundig apparaat beschikt;
dat het bepaald niet zo is dat er maar
met geld gegooid wordt. In navolging van
Amerika zjjn er langzamerhand syste
men ontwikkeld waarbij met een zo
groot mogelijke mate van zekerheid
gezegd kan worden dat bij een beste
ding van een bedrag aan reclame,
voor het aan te prijzen produkt een zo
groot mogelijke groep direct geïnteres
seerde mensen wordt bereikt.
Uitgekiend wordt of huis-aan huis-re
clame, affiche-reclame, film-, radio-, te
levisie- of krantenreclame het meeste
rendement zal opleveren.
Rond 500 miljoen per jaar wordt
aan reclame uitgegeven, het bedrukken
van verpakking enz. mee gerekend. De
kranten vormen de belangrijkste groep.
Van iedere krant is bekend welk
soort lezers qua functie en inkomen zij
bestrijkt. Een produkt, dat speciaal
voor jonge mensen wordt gebracht,
zal men bij voorkeur in familiebladen
aangeprezen vinden, in radio- en "t.v.-
bladen en in sport- en verenigingsorga
nen. Misschien zal men in enkele kranten
de advertentie plaatsen wanneer men
weet dat een dergelijk blad een bij uit
stek jonge lezerskring heeft. Men
werkt met dekkingscijfers. Deze geven
aan welk gedeelte van de bevolking
met adverteren in een bepaald blad
wordt bereikt. Gaat het om een grote
plaatselijke campagne in een van de
grote steden, dan zal men die combi
natie van bladen nemen, die een zo groot
mogelijk aantal lezers bereikt. Gaat het
om één bepaalde groep mensen uit een
gemeente, dan zal de nadruk van de
campagne anders zijn. Men zal die
bladen kiezen die onder deze groepen
hun grootste aantal lezers vinden.
Dan is echter aangenomen dat men
weet, welke de kopers van het produkt
zijn of zullen zijn. Om dit vast te stel
len is reeds veel gedaan. Er wordt met
steekproeven gewerkt om le ontvanke
lijkheid van een nieuw of bestaand pro
dukt te testen. Statistische onderzoeken
door gespecialiseerde instellingen ne
men een grote plaats in. Ook wordt
meer en meer de psycholoog te hulp
geroepen. Hij kan de motieven die ko
pers tot aanschaf heeft gedreven na
pluizen hetgeen een goede leidraad
voor verdere campagnes kan zijn, hij
kan óók de weg aangeven bij de in-
troduktie van een nieuw produkt; door
de motieven, die tot kopen kunnen lei
den, te analiseren.
In totaal wordt zoals gezegd 500 min
per jaar uitgegeven aan reclame.
Dit komt gemiddeld neer op anderhalve
cent per gulden artikelen die men
koopt. Om de reclamekosten nog duide
lijker te accentueren: neemt men een
krant ter hand en ziet een advertentie
van een kwart pagina, die in alle bla
den wordt geplaatst, dan heeft het iede
re abonnee 0,7 cent gekost.
LEEN TIMP
meer aan vastknopen. Dat was juist
onze bedoeling. De volgende dagen re
gende het brieven van verontwaardig
de mensen over die erbarmelijke tv-uit-
zending. Ja, zegt Timp, nu eindelijk
eens glimlachend, ik geloof dat die uit
zending in mijn ogen de beste was die
ik gemaakt heb. Andere uitzendingen
Eens kijken.
Oh ja, het optreden van het Neder
lands Ballet op het Scheveningse strand.
De hele dag had het geregend. Bij stro
men viel het hemelwater naar beneden.
Een half uur voor de uitzending goot
het nog steeds. En dan te bedenken dat
wij nog geen moment de gelegenheid
hadden gehad om met het ballet te re
peteren. Een kwartier voor de uitzen
ding hield het regenen plotseling op.
Maar toen moest de geïmproviseerde
bühne nog worden drooggemaakt. Daar
was snel een oplossing voor gevonden:
Tientallen benzineblikkei. werden aan
gestoken. Het effect was grandioos.
Twee elementen: vuur en water. De
woeste golfslag van de kolkende zee
en de hoog oplaaiende, grillige, dreigen
de vlammen ervoor. Hoe het komt weet
ik niet, maar op dat moment moest ik
terugdenken aan de chaos in het con
certgebouw bij de Grand Gala. De man
tegenover ons staart voor zich uit. An
dere programma's waarmee hij naam
heeft gemaakt stipt hij even vluchtig
aan. „Alles gaat naar wens", „Venster"
„Muziek-Mozaiek", de programma's
met architect Bakema en natuurlijk die
met zijn ontdekking Pierre Janssen.
Twee jaar is Leen Timp nu free-lance
regisseur. „Het bevalt mjj goed. Ik heb
werk genoeg. Bovendien „schnabbel"
ik nog wel eens zo. Dat laatste woord
brengt ons op de commerciële televisie.
,,'t Zal mij een zorg zijn, als die er
komt", laat Timp zich losjes ontvallen
„Voor mij hoeft het niet. Ze hebben te
gen mij wel eens gezegd: „Je moet meer
commercieel denken. Ik heb toen ge
antwoord „hoe doe je dat". Dat is toch
waanzin."
Op de vraag wat volgens hem tele
visie moet zjjn, heeft Leen Timp on
middellijk een antwoord klaar: „Televi
sie moet zijn ontspannend, informeel,
educatief en actueel. Maar let wel:
nooit tezamen, dat gaat altijd fout. Ove
rigens moet je er rekening mee houden,
dat het televisie-publiek, bijzonder moei
lijk is. Het zijn alles-eters. Het is niet
zo als bij een toneel, film of concert.
Daar kan men op een eigen geïnteres
seerd publiek rekenen. Je moet soms
een programma brengen waarvan je te
voren weet dat de helft van de kijkers
er geen belangstelling voor heeft. Het
HILVERSUM, 26 oktober
De NTS neemt vanavond van de VARA
de televisieuitzending over van het to
neelspel „Oom Wanja" van Anton P.
Tsjechow. De uitzending is gebaseerd
op de oorspronkelijke toneeluitvoering
door de Nederlandse Comedie en Willy
van Hemert heeft als uitgangspunt voor
zijn televisieregie de oorspronkelijke en
scenering van Peter Sjarow genomen.
Deze schreef indertijd in zijn toelich
ting op de voorstelling: „Niet alleen in
de Russische literatuur vormt het werk
van Tsjechow een op zichzelf staand
hoogtepunt. Door de hele wereld wordt
deze schrijver erkend en naar waarde
geschat. Het geheim van Tsjechow's
kracht schuilt vóór alles in zijn onafhan
kelijke geest, zijn drang naar waarheid,
waarmee hij doordrong tot de geheime
diepten van haar leven. Het wezen van
Tsjechow en zijn hele natuur straalden
altijd weer vreugde en optimisme uit
en dit weerspiegelt zich duidelijk in zijn
vertellingen en toneelstukken. Voor een
Rus is het onbegrijpelijk, dat Tsjechow
in Europa zo vaak verkeerd wordt be
grepen; waarom men hem voor een pes
simist houdt. Zijn toneelstukken in het
bijzonder worden vaak onjuist vertolkt.
Zelf zei hij meer dan eens: ,,Ik wil de
mensen zo ver krijgen, dat zij zullen in
zien, hoe zinloos zij leven. Als zij dat
eenmaal begrepen hebben, zullen zij
zich zeker een beter en mooier leven
scheppen. Ik zal aan dat leven geen deel
meer hebben, maar ik weet zeker, dat
het heel anders zou zijn." En nog
altijd, aldus besluit Sjarow. dro
men wij en zoeken wij naar een beter
en mooier leven". De rollen in „Oom
Wanja" worden gespeeld door Johan
Fiolet, Ank van der Moer, Ellen Vogel,
Jacqueline Royaards-Sandberg, Ko van
Dijk, Han Bentz van den Berg. Pierre
Myin, Magda Janssens en Jan Verkoren.
Advertentie
zjjn meestal deze mensen, die de boze
brieven sturen. Ik geef niet zoveel om
al die brieven. Want eerlijk gezegd: „Wie
schrijven er nu brieven?" Zou u bij
een slechte uitzending onmiddellijk in de
pen klimmen en ons een brief schrij
ven? Toch niet zeker".
Timp werpt een snelle blik op zijn
horloge. „Hoe is de belangstelling?"
„Dat is mij heel erg tegengevallen.
Ik dacht dat het net zo zou gaan als bij
een circus: jongetjes, die onder het tent
doek zouden doorkruipen om toch maar
niets van het spektakel te missen In
dat opzicht ben ik bedrogen uitgekomen
Er komen wel nieuwe, jonge krachten
bij de t.v., maar hun aantal is toch bij
zonder klein. Ik weet niet waar dat
precies door komt."
FRANS BOELEN
VRIJDAG
HILVERSUM I, 402 m. VARA: 7.00
Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. 8.00 Nws.
8.18 Gram. 9.00 Gym. v. d. wrouw. 9.10
Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio.
VPRO: 10.00 Lezing. 10.05 Morgenwijding.
VARA: 10.20 V. d. vrouw. 11.15 Zangreci-
tal. 11.40 Orgelspel. AVRO: 12.00 Jazz
muziek. 12.20 Regeringsuitz.V. d. landb.
12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Sport
en prognose. 12.50 Pianospel. 13.00 Nws.
13.16 Meded. en gram. 13.25 Beursber.
13.30 Lichte muz. 14.00 Kinderkoor. 14.15
De kinderboekenweek 1961, lezing. 14 35
Beiaardconc. 14.45 Gram. 15.00 Licht pro
gramma. VARA: 16.00 Gram. 16.30 V d.
zieken. 17.00 Tijd voor teenagers. 17.50
Act. 18.00 Nws. 18.15 Lichte muz en
zang. 18.50 Praatje. 19.00 V. d. kind.
13.10 Jazzmuz. VPRO: 19.30 Lezing. 19.45
VFRO-nieuws. 20.00 Nws. 20.05 Boekbe
spreking. 20.10 Lezing. 20.25 Lezing. 20.35
Declamatie. 20.50 Lezing. VARA: 21.00
Gram. 21.30 Gesprek. 22.00 Lichte muz.
™„„Bultenl- weekoverz. 22.30 Nieuws.
VPRO: 22.40 Gesprek. VARA: Soc. nws.
In Esperanto. 23.10 Muzik. discussie. 23.55
tot 24.00 Nieuws.
Golflengten: 31-, 41,- 48m-band;
196m;
uur van uitzending: 22.15 uur.
VRIJDAG 28 OKTOBER
Vier jaar na de installatie, hoort
men nop de vraag- „Is die ge
schenk-zender van ons al in
gebruik?"
DAGELIJKS 21.u0 UUR
Gezinsrozenkransgebed in het La
tijn o.a. op de 196m
(N.B.: Programmawijziging voor-
behouden vanwege aktualiteiten.)
HILVERSUM II, 298 m. KRO: 7.00 BRUSSEL, 324 m 12 02 Tram
zing. 12.00 Middagklok. 12.04 Gram. 12.30 22.16 Jazzmuz 2L4° Zangrecital.
tuinb. meded. 12.33 Lichte muz.
12.50 Act. 13.00 Nws. 13.15 Nwe gram. 484 m IR ik prom -\a m
13.20 Dansork. 13.45 V. d. vrouw. 14.00 14 20 Lichte muz 15 03 T fphtoir* koren-
Gram 15.00 Schoolradio. 15.30 V. d. zie- Belgis^e cor^Donisfpn nfisPr* muz' v'
ken. 16.30 Gram. 17.00 V d. -jeugd 17 15 is l ppam S i 16-08 °Peramuz.
Kinderkoor. 17.40 Beursbe?. 17 45 Ama- i.'?5 v2?'i££Kamermuz' Gra™-
teursprogr. 18.20 Het hoger onderwijs,
kiankb. 18.50 Regeringsuitz.25 jaar zee
manswelzijn. 19.00 Nws. 19.10 Herdenking
v. d. Hongaarse opstand. 19.25 Boekbe
spreking. 19.30 Pol. lezing. 19.40 Verz.
Lichte muz. 21.30 ^'var7 muz.3 2230 Nws° OO^tPóevar0 muz^iiO^l KRO:
22.40 Lezing. 22.50 Gram. 23.55-24.00 Nws. Ftovfrri^. Tü A^ond^?Vdex°
ENGELAND, BBC Home Service, 330
tn.: 13.10 Hoogtepunten uit de progr. v
d. afgel. week. 15.00 Gevar. muz. 16.00
Ork. cone. 19.00 Koorzang. 20.00 Ork
DUITSE TELEVIS1EPROGR.
1™ V. d. jeugd. 17.15 V. d. jeugd
concert. 21.30 Cabaretliedjes. 22.30 Piancv eramma vnT'.vnnVi <ReS'°naal pro-
recital. 23.06-23.36 Kamermuziek. gramma, NDR. 18.20 Progr over? m i-,
,20 Progr. overz. 18.25
Die Nordschau. 19.25 Unternehmen' Kum°
ENGELAND, BBC Light progr 15 nn ferkaste,n- WDR: 18.40 Hier und Heute
en 247 m.: 11.31 Amus. muz. 12.31 Gevar «TnoN Pariser Kammertheater)
Pfogr. 13.31 Lichte muz. 15.00 Lichte muz' s?Urn' en weeroverz 20.20 Filmrep.
15.31 Muz. b. h. werk. 16.34 Gram 17 00 ski?if"i18UWon ^steren en rnorgen. 21.10
Gram. v. d. jeugd. 17.31 Ber. en grain. SpeeIlllm- 22-35 Laatste nws.
muz5ielce23a3i Lichte muziek"^™' danS~ VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR.
19.00 Protest, ultz. 19.30 V. d.
309 m- 12-°0 Lichte muz 20 00 Nws. en sportuitsl. 20.25 Het manne-
13.15 Ork conc. 14.00 Gram. 16.00 Volks- ke- 20-30 Filmrep. 20.50 Poolse film. 21.00
17-40 Gram. 19.15 Aida opera Eilmkron. 21.45 Interview. 22.25 Hoogte-
ïr'Namermuz. 0.10 Gram. 1 00 Weer- Punten uit de geschiedenis v. d. Ameri
berichten .n gevar. muziek. kaanse stomme film. 22.55 Nieuws.
FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR.
18.30 V. d. jongeren. 19.00 Filmkron.
Nwe gram. 20.00 20.00 Joum. 20.30 TV-spel. 22.15 Kunst.
literaire en theaterkron. 22.55 Journaal.
nn l Gr0am- «.10 Kamermuz
t ^.„i akv- 18,30 Nwe gram. 20.V
Le roi d Ys, opera.