Structuurplan IJsselmeer polders een wijs Eerste openbare reactie valt gunstig uit In Naarden worden gekleurde kalkzandstenen gemaakt MIES BOUWMAN, een echte T. Y.-per soonli jkheid yxx^* k< -v w I 'mMé Avondmis op Allerzielen voor televisie Royale T.V.-uitzendingen van Olympische Spelen te Tokio Beelden naar Europa via echo-satellieten Johnny Belinda'' op het televisiescherm Prof, dr. J. Kruyt op congres in Amsterdam: Meer ivaardering dan kritiek Automatische persmachine hij Eerste Gooische Kalkzandsteenfabriek ~4- - LET US MAKE AN OPERA" Een herberg halverwege Eerlijk en menselijk drama Radio-V aticana Lely Paul Steenbergen weer beter Vanavond Broeder Alonzo" op de Vlaamse T.V. naar Wij kijken naar MAANDAG 30 OKTOBER 1961 PAGINA 6 Spreiding in gevaar Centrale verkoop Boeren in dorpen Twaalfde provincie f\ J w, 4 "•ir"' 99 O kolenradiator met voorv BELANG (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM, 30 okt. Het in april gepubliceerde structuurplan voor de zuidelijke IJsselmeerpolders is een goed en w\js plan, aldus prof. dr. J. P. Kruyt, hoogleraar in de sociologie aan de universiteit te Utrecht, zaterdag op het congres van de 35 jaar bestaande stichting voor het bevolkingsonderzoek in de drooggelegde Zuiderzeepolders, het Nederlands Instituut voor Volks huisvesting en Stedebouw en het Ge nootschap Flevo. Ir. G. C. Lange, ad junct-directeur van de provinciale pla nologische dienst in Zuid-Holland, for muleerde zijn waardering als volgt: ,,Het structuurplan wettigt de verwach ting, dat de integratie van de Zuider zeepolders in Nederland zal slagen; het maakt de indruk, dat men er heeft uit gehaald wat er in zit." Het congres, dat de eerste openbare reactie is op het door de dienst voor de Zuiderzeewerken opgestelde struc tuurplan, werd in tegenwoordigheid van de voorzitter der Eerste Kamer, mr. J. A. Jonkman, de Amsterdamse wet houder mr. G. van 't Huil, leden der Staten-Generaal en vele burgemeesters alsmede autoriteiten van rijkswater staat, geopend door de minister van Verkeer en Waterstaat, drs. H. A. Kort hals. Na hem kwamen aan het woord prof. Kruyt, ir. Lange en als derde preadviseur mr. H. P. Gorter, di recteur van de Vereniging tot Behoud van Natuurmonumenten in Nederland. Allen begonnen met lof uit te spreken plan, zo ook de drie de sprekers tijdens over dit ,,open co-referenten en het debat. Van verschillende kanten wees men op de grote kwaliteit van het plan- Lely van 1891, dat de grondslag werd van de afsluiting en gedeeltelijke droog legging van de Zuiderzee. Deze kwali teit wordt bewezen door het feit, dat, nu de doelstellingen van de droogleg ging zijn veranderd, het oorspronkelij ke plan in zijn basis-opzet ongewijzigd kan blijven. Ging het destijds allereerst om beveiliging tegen stormweer, de vorming van een zoetwaterbekken en de vergroting van het landbouwareaal, thans treden op de voorgrond vermin dering van de bevolkingsdruk in de Randstad Holland, de vermeerdering van het nationale recreatiegebied en ver betering van het Nederlandse commu nicatienet. Zowel prof. Kruyt als ir. Lange noemde het een min of meer geluk kige omstandigheid, dat de uitvoe ring van de Zuiderzeewerken sinds het droogvallen van de Wieringer- meer in 1930 in zo'n traag tempo is verlopen. Dit schiep de gelegenheid de verdere plannen aan te passen aan de steeds wijzigende omstandig heden, met name de destijds onvoor ziene grote toename van de bevol king en de ontwikkeling van het ver keer. Over het verkeersnet sprekende zei prof. Kruyt het een groot voordeel te achten, dat de verbinding Randstad via Lelystad naar het noord-oosten van ons land thans mogelijk wordt. Zijns inziens tegen zei volstrekt tegen uitstraling van de randstad te zijn. Dr ir. F. P. Mesu wierp tegen de stelling van prof. Kruyt op, dat eerst in de negentiger jaren de polders voor niet-agrariërs leefbaar zul len zijn. Prof. Kruyt toonde zich voorts be zorgd voor industrievestiging langs het IJ- en Gooimeer. Volg'ens hem moet men de moed hebben dit te verbieden. Mr. Gorter wees er op, dat urbanisatie in de poldergebieden grenzend aan Amsterdam en het Gooi niet er toe zal mogen leiden, dat hier tenslotte weer een tekort aan groenruimte ontstaat, terwijl dr. Mesu volstrekt tegen steden bouw in en aanleg van recreatiegebie den in het zuid-westen van de Marker waard en Zuidelijk Flevoland is, omdat men hier de beste grond voor agrari sche doeleinden vindt. De ontwerpers van het structuurplan hebben naar zijn mening te weinig acht geslagen op de mogelijkheden, die het aangrenzende „oude land" biedt om de „overloop" van de Randstad op te vangen en daar zal het nodig zijn onmiddellijk een vier baans-autoweg aan te leggen in ver band met de industriële spreiding naar het oosten, die ook voor het westen veel voordeel oplevert. Deze spreiding loopt evenwel gevaar in het gedrang te komen door de voor vele industrieën aantrekkelijker lijkende vestiging langs het Oostvaardersdiep, gelegen tussen Markerwaard en zuide lijk Flevoland. Er moet daarom, vol gens prof. Kruyt, allereerst op worden gehamerd, dat men, ondanks de moge lijkheden die de zuidelijke polders op leveren, gewoon doorgaat met de be vordering van de spreiding naar de probleemgebieden. In de middaguren kwam deze kwes tie opnieuw ter sprake, waarbij een der C(.-refernten, ir. Roordo van Eysinga, zei, juist het gebied langs het Oost vaardersdiep van meet af aan te wil len zien als verlengstuk van de Rand stad en dus ook te willen bestemmen voor industriële vestiging, terwijl prof. Kraayenhage tijdens het debat daaren- NAARDEN, 29 oktober Na maan denlange proefnemingen is zaterdagmor gen tijdens een korte plechtigheid in de „Eerste Gooische Kalkzandsteen Fabriek" aan de Jan ter Gouwweg een ingenieus geconstrueerde machine offi cieel in werking gesteld. De machine levert per uur 5000 kalkzandstenen, maar wat meer zegt: het zijn gekleurde kalk zandstenen, waarmee deze al bijna 60 jaar oude kalkzandsteenfabriek de Ne derlandse primeur heeft. Deze primeur is overigens al zo'n vijf tig jaar oud, want toen reeds leverde de kalkzandsteenfabriek uit de Vestingstad al gekleurde kalkzandstenen, maar des tijds werd het met de hand gedaan en werd het door de Nederlandse bouw wereld niet geapprecieerd. Men achtte het toen kennelijk te revolutionair. Nu echter deze gekleurde stenen door de „automatische pers" worden vervaardigd, blijkt er in de bouwwereld reeds zo'n grote belangstelling te bestaan, dat wordt overwogen om te komen tot de aanschaf van een tweede automatische pers, doch de plannen hiertoe verkeren nog in een beginstadium. Deze nieuwe ontwikkeling in de bouwsteen-industrie is reeds hier en daar in ons land te bezichtigen. Zo werd de gekleurde kalkzandsteen reeds, toegepast bij de torenflat in 's Herto genbosch. De stenen worden geleverd in vijf kleuren: geel, crème, appelbloesem, paars (heidekleur) en donkerblauw. Het grote voordeel is dat de stenen, ondanks alle inwerking van buitenaf, hun kleur behouden. De gekleurde stenen hebben bovendien een maatvastheid. In een silo worden de grondstoffen -voor de kleurstenen vermengd en men verkrijgt door het toevoegen van kleur stoffen de gewenste kleur. Via een transportband wordt de grondstof in de „automatische pers" geleid, die in lut tele seconden twaalf stenen tegelijk perst en deze „samengeperst" via een lopende band naar het transportwagen tje brengt. Aan het einde van de band worden de stenen weer „opgepakt" en automatisch op het transportwagentje opgetast, waarbij een elektronisch oog er voor zorgt, dat de onderlinge afstand tussen de groepjes van twaalf stenen gelijk blijft. Is het transportwagentje vol, dan rijdt het automatisch weg en wordt een nieuw wagentje aangescho ven. De stenen verblijven daarna nog ac' t uur lang in een ketel onder stoom druk om een zekere hardheid te verkrij gen. De verkoop van de kalkzandsteen ge schiedt via het centraal verkoopk^jtoor voor de kalkzandsteen-industrie, aat te Hilversum is gevestigd en waarin zes tien Nederlandse kalkzandsteenfabrie ken samenwerken. Vertegenwoordigers van dit kantoor waren zaterdag bij de ingebruikstelling van de automatische pers, waarover thans vijf kalkzandsteen fabrieken in Nederland beschikken, aan wezig. Men was bijzonder ingenomen met het nieuwe procédé. Blijven de witte kalkzandstenen bestemd voor de bin nenmuren, de gekleurde kunnen de bak stenen voor de buitenmuren gaan ver vangen. De produktie is voorlopig alleen nog afgestemd op het binnenland, al wordt het niet uitgesloten geacht, dat men t.z.t. bij voldoende produktiemoge- lijkheden ook tot export zal kunnen overgaan. De vervaardiging van de gekleurde kalkzandsteen betekent tevens een nieuw element in architectonisch opzicht. Nog niet direct zal men van het inge- bruikstellen der automatische pers „per- soneelsvoordeel" kunnen trekken, zo verklaarde ons de directeur van de „Eerste Gooische" de heer L. M. J. J. de Kort, die zelf bijzonder was ingeno men met het resuitaat van de proef nemingen en daarin zelf ook een be langrijk aandeel heeft gehad. DEN HAAG, 30 okt. Woensdag zal Paul Steenbergen directeur van de Haagse Comedi, het ziekenhuis mogen verlaten. Zijn eerste optreden na zijn ziekte zal zijn op de ere-avond van Ida Wasserman in Tsjechows „De Ker sentuin" op 11 november. De Haagse Comedie hoopt de voorstellingen van Arme Bitos" van Jean Anouilh, waar in Paul Steenbergen de titelrol speelt, begin december te hervatten. HILVERSUM, 30 okt. In de ru- briek „In woord en beeld" schenkt de KRO-televisie vanavond aandacht aan de bijeenkomst van de Wereldraad van Kerken in Nieuw Delhi. Voor de tv-ca- mera's treedt op dr. L. G. M. Alting van Geusau uit Groningen, lid van de delegatie van officiële waarnemers, die door Paus Joannes naar deze bijeen komst worden gezonden. Om half negen begint in een NTS- programma de uitzending van de ope rette „Das Land des Lachelns" van Franz Léhar, een co-produktie van de Westdeutsche Rundfunk en de Oosten rijkse Televisie en de eerste in een reeks operettes, die op de Nederland se beeldschermen zullen verschijnen als resultaat van een tussen de KRO- televisie en de Westdeutsche Rund funk te Keulen gesloten overeenkomst. De rollen in deze operette onder mu zikale leiding van Frans Marszalek en regie van Kurt Wilhelm worden respec tievelijk gezongen en gespeeld door Fritz Wunderlich en Gerhard Ried- mann (Prins Sou-Chong), Antonia Fahrberg en Wara Frydtberg (Lisa) en Luise Cramer en Gerlinde Locker (Mi). Medewerking verlenen het Ballet van de Weense Staatsopera en het Radio koor en orkest van Keulen. Voor de NCRV-microfoon speelt van avond om vijf over half tien de pianiste Janine Dacosta pianocomposities van Ravel. Minister H. A. Korthals in het nieuwe RAI-gebouw in Amsterdam tijdens de opening van het congres over het struc tuurplan voor de zuideVjke IJsselmeer polders. recreatiemogelijkheid te scheppen, op gronden van minder agrarische waar den. Een der stellingen van prof. Kruyt volgens zijn zeggen min of meer ge poneerd om reacties uit te lokken ontmoette veel kritiek. Sprekend over de keuze tussen een indeling in dorps- gebieden ter grootte van circa 9000 ha (3000 inwoners) dan wel een con centratie van de bevolking in B-kernen (25.000 inwoners), welke laatste keuze hem overigens vanwege de onderlinge afstand van zeventien km nog al on waarschijnlijk lijkt, noemde hij het merkwaardig, dat er tot dusverre in de IJsselmeerpolders nog nooit een proef is genomen met „absentee ope ratorship", het wonen van de boeren in de dorpen in plaats van op de boer derij. Van vele zijden kwam men op tegen het nemen van een dergelijke proef. Een der sprekers merkte op, dat wanneer de kinderen uit het boeren gezin niet meer op het bedrijf, maar in het dorp wonen, er bij een volgende generatie geen animo meer voor het agrarische beroep zou bestaan. Dr. Ch. Takes opperde, dat de emotionele be zwaren van de boeren tegen „absentee operatorship" waarschijnlijk groot zul len zijn. Hij sprak zijn voorkeuruit voor in totaal twaalf dorpen in de drie polders: Noordelijk Flevoland, Zuide lijk Flevoland en Markerwaard. In het structuurplan wordt gesproken van negen dorpen, maar dit aantal acht dr. Takes te gering. De C-kern Lelystad (100.000 inwoners) zou zijns inziens de functie van de drie alternatief gestelde B-kernen best kunnen opvangen. Uit de preadviezen, co-rcferaten en het debat valt verder nog een opmer king te vermelden van ir. Lange, die stelde dat de spoorwegverbinding Am sterdam - Muiderberg - Lelystad - Kampen niet spoedig zal kunnen wor den verwezenlijkt en daarom allereerst een rechtstreekse verbinding tussen Harderwijk en Weesp tot stand zou moeten komen, die de verbinding Am sterdam - Zwolle aanzienlijk zou bekor- ten. Mr. Gorter zei, dat de door W. M. Dudok geopperde gedachte door enkele grote bosgordels, loodrecht op de heer sende windrichting aan het'andschapeen indeling in grote stijl te geven in het structuurplan onvoldoende tot uiting komt. Tenslotte kwam uit het congres, dat circa vijfhonderd personen be zochten, naar voren, dat men het plausibel acht, dat Noord-Oost-polder, Noordelijk en Zuidelijk Flevoland en Markerwaard te zijner tijd tot een twaalfde provincie worden verenigd met Lelystad als hoofdstad. Dat de Noord-Oost-Polder thans tijdelijk bij Overijssel is ingedeeld zou hieraan geen afbreuk kunnen doen. CONTACT BUSSUM, 30 okt. Welk een invloed het bezit van een reeds vaak beschre ven, maar nog nimmer precies om schreven „televisiepersoonlijkheid" op het welslagen van een programma kan hebben, demonstreerde Mies Bouwman die, ongetwijfeld tot immens genoegen van de meeste bezitters der inmiddels tot het getal 989.132 aangegroeide tv- ontvangers, zaterdagavond eindelijk weer eens op het scherm verscheen als leidster van de AVRO-quiz „Kom er maar eens achter". Y/ n I V Laf i \j> In zoverre dit weggeefspel een suc ces kon worden genoemd, was dat uitsluitend te danken aan haar frisse en onbevangen optreden. Prijzen kon den er namelijk niet worden uitge reikt, want de rebussen, die bij stuk jes en beetjes op het scherm zicht baar werden, stelden de deelnemers zelfs nog voor onoplosbare problemen toen ze nagenoeg geheel waren ont huld. Een bij zo'n spel funeste fout, die wel bij de samensteller van deze beeldraadsels zal moeten worden ge zocht. In elk geval kwam de AVRO- televisie er ditmaal met een koopje af en had „Meneer Teller in Den HaaCf,„tit T& ¥Aes Mies Bouwman in een karakteristieke houding tijdens de quiz Kom er maar eens nauwkeurig toeziet, dat de deelne- achter» Zy zaterdagavond leidde voor de televisie. Zij maakte hiermee haar dan dufzeml gulden rentrél als quil-leidster en zij doet het nog steeds voortreffelijk. vangen, een gemakkelijke avond. BUSSUM, 30 okt. Met een bijzon der vlotte uitvoering van Benjamin Brit* tens werk „Let us make an opera in een Nederlandse bewerking van Jan Jonker en Reinier Heidemann heeft men zich in het T.V. programma van zaterdagmiddag beslist wel kunnen amuseren. Hoe men ook denkt over Brittens originele poging om in brede en vooral in jonge kring begrip voor de opera te kweken, het stuk profiteert toch steeds van zuiver muzikanteske impulsen en bovendien van rake muzika le typeringskunst, die voor Britten vooral wanneer hij van buiten-muzikale gegevens kan uit gaan, zo karakteri stiek is. De uitvoering onderscheidde zich door een hoge mate van speelsheid afgezien mjsschien van de inleiding, waar voor al de uitroepen van het koor, wanneer het van zijn in- of ontstemming te ken nen moest geven, nog net- te -ingestu deerd klonken. Men kan zich afvragen in hoeverre de minder geslaagde ver staanbaarheid van de tekst een gevolg was van de ingreep van de Nederlandse bewerking ofwel van de uitvoering zelf. Een feit is, dat de iets te luide begelei ding wel moet worden geweten aan de opstelling van de microfoons. Het kleine orkestje kon van zich zelf nooit zo'n do minerende uitwerking hebben. De beeldregie daarentegen werd veel beter gehanteerd. Er werd terecht wei nig gebuik gemaakt van de close-ups, waardoor een totaal beeld gewaarborgd werd. De opnamen van het koor-publiek muntten zelfs uit door een charmante natuurlijkheid. G. Televisiepersoonlijkheid, waarmee Mies Bouwman zo rijkelijk is bedeeld, was nu juist, wat „Iris", die vervolgens het muzikale amusementsprogramma „Sterreofonie" inleidde, ten enenmale miste. Bovendien had haar tekst over de tekens van de dierenriem naar onze smaak beter gepast in populaire ge schriften, waar uitsluitend personen, die aan dergelijke nonsens waarde hechten, er kennis van hadden kunnen nemen. Van het „Verenigde Europa Sextet", welks humor zich bepaalde tot dwaze, snorren, gekke hoedjes en de whisky-fles, viel vrijwel alleen de bij zonder internationale samenstelling op. Regisseur Thijs Chanowski had voor wat aardige camera- en beeldtrucjes gezorgd, maar wat deze op telerecor- ding opgenomen uitzending aan mon tagemogelijkheden had gewonnen, werd tenietgedaan door de verminderde beeld kwaliteit. Het literaire spel „Hou je aan je woord" bracht twee nieuwe gezichten op het scherm: Annie M. G. Schmidt en Albert van der Hoogte, welke laatste bij zijn debuut voor de TV. geen succes bleek. Dit was waarschijnlijk de reden, waarom dit eerste „forum" in het nieuwe seizoen nog een beetje stroef liep, al had de humor als altijd niveau. Van de humor in de derde aflevering van de filmserie „Mijn zuster Eileen" waarmee de avond besloot, willen we alleen maar zeggen, dat zij wel héél erg Amerikaans was. Ftn. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiliiiiililiiiiiiilillliiiliiiiiiii (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM, 30 okt. Op Allerzie len zal in het programma van het R.-K. Kerkgenootschap een plechtige Avond mis worden uitgezonden uit de Gedach- teniskerk van de Grebbeberg, de paro chiekerk van de H. Cunera te Rhenen. De Mis wordt opgedragen door pastoor J. A. Wielens. Dr. H. A. J. Wegman, professor aan het Groot-Seminarie te Rijsenburg, houdt de predikatie. Drs. F. J. A. de Grijs pr. geeft commentaar. Manus v.d. Kamp heeft de camera-re gie. Dit tv-programma begint om 6 uur met een herhaling van de in februari van dit jaar op het UNDA-concours in Monte Carlo bekroonde film „Doorgang" van Manus v.d. Kamp. „Doorgang" is een bezinning op het thema van leven en dood. Om ongeveer tien voor half zeven begint dan de Avondmis. uiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiliiiiiiiiliiiiiifiililiuiiuiiliiliiiiiilliliiiiiiiMiiiiliiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiilirmiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii 1111111111111111111111111111 BUSSUM, 30 okt. De N.C.R.V. bracht zondagavond een televisiespel van P. W. Franse, die enige tijd gele- den de kijkers reeds verrastte met „De wachter bij het graf." Ook zijn „Een herberg halverwege" bleek gemspi- iiiiHimiiiiiniiiiMiiiiniiMiiiiiMmiimiHimniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiNMiiiiniiiiiimiiHiiiiiiiiiHiiiiiinnin (Van onze correspondent in Bonn) KEULEN, 30 okt. Reeds zijn bij Europese Televisiestations de voorbe reidingen in volle gang voor de uitzen dingen van de Olympische Spelen, die in 1964 in Tokio zullen worden gehouden. De Europese TV.-stations hebben zich nu reeds verzekerd van de rech ten voor de TV.-uitzending van de spelen. De Japanners zijn in dit op zicht veel tegemoetkomender geweest dan de Italianen. Zij tekenden zonder veel heen-en-weer-gepraat een ak koord met de Europese Radio Unie.' De europese TV.-zenders verkregen daarmede het recht om uitzendingen van onbepaalde duur van de Olympi sche Spelen te verzorgen. Men hoopt, dat in 1964 de techniek zover zal zijn gevorderd, dat het mogelijk zal zijn met behulp van de Amerikaanse Wirn van der Heuvel en Sigrid Koetse tijdens het T.V.-spel „Een herberg halver wege", dat zondagavond door de N.C.R.V. werd uitgezonden. reerd op een bijbels thema, met name op de parabel van de barmhartige Sama ritaan. En ook nu kwam zijn bekwaam heid om een bepaald niet onbekend ge geven dramatisch gestalte te geven duidelijk aan het licht. Franse schrijft een voortreffelijke, op de „ontknoping" toegespitste dialoog, een dialoog dus met weglating van alle overbodige franje. En hij houdt zodoende de aan dacht voortdurend gespannen. Ook gis teren toonde Franse zich dus een t.v.- schrijver, die royaal de kans dient te krijgen. Royaler dan hij tot nu toe heelt gehad. De N.C.R.V. had het spel dit keer eens op een goede telerecording vastgelegd en zodoende kon men duide lijk vaststellen dat Sigrid Koetse, die als Jemina het spel droeg, zich voor treffelijk van haar taak kweet. Daar was verder een doumentaire van Kees van Langeraad over „de Elaats van het psychiatrisch zieken- uis in onze samenleving." En hij had het zich daarmee bepaald niet gemakke lijk gemaakt. Maar men kent van Lange raad al sinds enige tijd als een zeer bekwaam vakman, die de kunst ver staat om het intrigerend vrijmoedige te doen samengaan met een gepast af stand nemen. Ook nu gaf hij daar over tuigend blijk van, zodat men kon kij ken naar een uitstekende reportage, die in bepaald opzicht onthullend en in alle opzichten verhelderend werkte. H. Hn. echo-satellieten beelden van Tokio naar Londen en Keulen te „schieten". Indien dit dan nog niet mogelijk is, zullen film- en ampex- opnamen met straalvliegtuigen over de Poolroute wor den gevlogen en dan door de dichtsbij- zijnde TV-. zender over het Eurovisie- net worden uitgestraald. Daarvoor zou den dan in de allereerste plaats de Zwe den in aanmerking komen. Er is ge dacht aan een gemeenschappelijk pro gramma. De reporter-teams uit de ver schillende landen mogen daarnaast net zoveel materiaal verzamelen als zjj zelf willen. In Japan worden uitgebreide proeven genomen. In opdracht van het Japanse ministerie voor PTT wordt in Togane een reusachtige parabool-anten ne gebouwd, om daarmede via de echo- satellieten TV.-beelden naar Europa te sturen. 99 BRUSSEL, 30 okt. Woensdagavond half negen brengt de Vlaamse televisie de tekenfilm „Broeder Alonzo". Deze film, die op het Unda-congres in Monte Carlo werd bekroond met een „zilveren duif" vertelt van een kloos terbroeder vol Franciscaanse geest. Hij wil God loven door grote dingen te volbrengen, maar beleeft de ene mis lukking na de andere. Tenslotte ziet hjj in dat volbrengen van de vele kleine da gelijkse dingen, het schoonste dank-ge- schenk voor God is. iiiiiiiiiiiiiiiiifiiiiiMiiiiiiiiMiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiimiii Advertentie HILVERSUM, 31 okt. Wederom heeft de NTS voor de dinsdagavond de keus laten vallen op een film, die uit munt door ongewone en voortreffelijke kwaliteiten. Het' meest opvallende in „Johnny Belinda", zoals deze film van Jean Negulescu heet, is wel het ontbre ken van alle kunstmatige glans, waar mee Hollywood zijn producten pleegt te omgeven. Noch de hoofdpersonen, ver tolkt door Jane Wyraan, Lew Ayres en Charles Biekford, noch het verhaal zelf vertonen die op de (vermeende?) smaak van het publiek gerichte aan trekkelijkheden, welke door ditzelfde publiek nauwelijks meer als bewuste vertekeningen van de realiteit worden ondergaan. De film speelt op Cape Breton Island, een onherbergzame uitloper van het schiereiland Nova Scotia, dat aan de oostkust van Canada in de buurt van Newfoundland ligt. Hier wonen arme boeren en vissers, die met hard wer ken een karig bestaan vinden. In deze weinig opwekkende omge ving speelt zich het drama van het doofstomme meisje Belinda af. We gens haar gebrek, dat haar als werk kracht onbruikbaar maakt, wordt ze thuis liefdeloos behandeld. Ze leeft vervuild en door iedereen verlaten, t- een jonge actieve dokter zich in de kleine gemeenschap komt vesti gen en zich haar lot aantrekt. Hij leert haar een eenvoudige gebaren taal, die uit haar gruwelijke isole ment verlost en weet de vader ervan te overtuigen, dat zijn dochter een normaal menselijk wezen is met een gezonde verstandelijke aanleg. Onder zijn behandeling leeft Belinda geheel op en ook uiterlijk voltrekt zich aan haar een verandering, waardoor zij de aandacht trekt van de Don Juan van het dorp, een ploert, die zich in een onbewaakt ogenblik aan het hul peloze meisje vergrijpt. Als Belinda in verwachting blpkt te zijn en de schuldige niet wil of kan aanwijzen, wordt de jonge dokter verdacht. Zi)n praktijk verloopt en tenslotte moet hü zelfs het dorp verlaten. Dan wordt het gezin dóör Uöngeluk- ken getrorren. De vaoer wortrc r"" dood in een gevecht met de overwel diger van zijn dochter en als deze, als hoogtepunt van zijn brutaal op treden, aanspraak maakt op zijn kind, schiet Belinda hem neer. In het Jan volgende proces komt de waarheid aan het licht en wordt het pad ge ëffend naar een gelukkige toekomst van Belinda en de jonge dokter. In dit sensationele slot begaat Holly wood vele van zijn gebruikelijke fouten, maar deze zijn gelukkig niet in staat da uitmuntende kwaliteiten van de eerste helft teniet te doen. Daar is allereerst de documentaire wijze, waarop Jeah Negulescu het desolate landschap van Cape Breton en de ruwe, stugge be woners met zijn camera heeft waarge nomen, daarmee de juiste sfeer schep pend voor dit drama van primitieve krachten. En dan vindt men in de be handeling van de centrale figuur, het doofstomme meisje, eerst in haar stug ge afgeslotenheid en daarna in de lang zame ontdooiing tot een gevoelig® vrouw, zoveel ontroerende passages, dat men gaarne de kunstmatig opge wekte spanning tegen het einde wil ver geten els een mislukt slot van een eer lijk en menselijk drama. DINSDAG HILVERSUM I, 402 m. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO8.00 Nws. 8.16 Gram. 9 00 Gym v d. vrouw. 9.10 De groente man 9.15 Gram. 9.35 Waterstanden. 9.40 Morgenwijding. 9-55 Boekbespr. lf.oo Gram 10.50 V. d. kleuters. 11.00 R.V.U.: De vrije wil - I. 11.30 V. d. zieken. 12.00 Lichte muz. 12.20 Regeringsuitz.Uitz. v d landbouw. 12.30 Land- en tuinb.- nieded. 12.33 Lichte muz. 13.00 Nws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Beursber. 13.30 Lichte muz. 14.00 Gram. 14.40 Schoolra dio. 15.00 V. d. vrouw. 15.30 Act. 16.00 Pianorecital. 16.30 V. d. jeugd. 17.30 Lich te muz. 17.55 New York calling. 18.00 Nws. 18.15 Pianospel. 18.30 R.V.U.Chim pansees. 19.00 V. d. kleuters. 19.05 Pa ris vous parte. 19.10 Gram. 20.00 Nws. 20.05 Gevar. progr. 22.00 Kamermuz. 22.30 Nws. 22.40 Act. 23.00 Muzikale le zing. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM n, 298 m. - KRO: 7.00 Nws. 7.15 Gram. 7.30 V. d. jeugd. 7.45 Morgengebed en overweging. 7.00 Nws. 8.18 Gram. 8.50 V. d. vrouw. 9.40 Gram. 10.00 V. d kleuters 10.15 Lichtbaken. 10.25 Gram. 11.00 V. d. vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Lezing. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.04 Kron. v. h. leven. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 12.58 Gebed uit Syberië. 13.00 Nws. 13.15 Nwe gram. 13.30 Lichte muz. 14.00 Kamermuz. 14.25 Fluit, viool en cello GOLFLENGTEN: 31-, 41-, 48-meterband: 196 m. Uur van uitzending: 22.15 uur. Maandag 30 oktober Paus Joannes sprak over het gezin. Woensdag 1 november „Als de eeuwigheid niet voor ons schit tert, zijn in ons aardse leven alle lichten gedoofd." Vrijdag 3 november De „Glo rie van Bernini" in de Sint Pieter. Dagelijks 2100 uur Gezins rozenkransgebed in het Latijn, o.a. op 196 m. (N.B. Programma-wijziging voor behouden vanwege aktualiteiten). BRUSSEL 324 m: 12.02 Gram. 12.35 Gram. 13.15 Klass. muz. 15.45 Gram. 14.35 V. d. plattelandsvrouwen. 14.45 Ge- 16.06 Liederen. 16.21 Harmonie-concert, var. progr. (herh.). 15.50 Gram. 16.00 V. 17.15 Fluitrecital. 18.20 V. d. sold. 19-30 d. zieken. 16.30 Ziekerdof. 17.00 V. d Protest, eredienst. 21.16 Gram. 22.w jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Regerings- Klass. muziek. uitz.: Nieuw-Guinea-kroniek. 18.00 V. d. ,n jeugd. 18.20 Gitaarspel 18.35 Dansork. 484 m: 14.45 Gram. lo.03 Gram. 18.3u 19.00 Nws. 19.10 Act. 19.25 Gram. 20.15 Discographie. 20.00 Ork. concert. Muziekcursus. 20.45 The old maid and the thief, opera. 21.55 Amus. progr. 22.15 22.25 Boekbespr. 22.30 Nws. 22.40 Gram. 22.55 Cabaret. 23.25 Metropole or kest en soliste. 23.55-24.00 Nieuws. v NTS: 20.00 Journ. 20.20 Progr. t.gv- ENGELAND, BBC Home Service 330 10 jaar televisie. 20.50 Operette-revue- m: 13.00 Ork conc. 16.30 Gram. 20.00 21.10-22.55 Speelfilm. Karnennuzl'ek.0 21°° °'°6"°'36 DUITSE TELEVISIEPROGR. 17.00-18.00 V. d. jeugd. (Regionaal pro; ENGELAND. BBC Light progr. 1500 en gramma: NDR: 18.20 Progr.-overz. 18.20 247 m: 12.31 Filmprogr. 13.00 Gram. 13.31 Die Nordschau. WDR: 18.40 Hier una Gevar. progr. v. d. arb, 14.00 Gevar. Heute. 19,15 Amus. muz. NDR: 19.25 Le- progr 16.00 Dansmuz. 16.31 Lichte muz. ven van ,je zee.) 20.00 Journ. 20.20 Progr- 17.34 Gram. 18.31 Lichte muz. en ber. t g v Hervormingsdag. 21.05 Gevar. PrK 20.31 Gevar. progr. 21.00 Lichte muziek. gramma. 21.45 Documentair progr. 22.1" 22.31 Gram. 23.40 Dansmuziek. NDR-WDR 309 m: 12.00 Gevar. muz. 13.15 Liederen. 14.00 Ork. conc. 14.45 Gram. 16.00 Kamermuz. 17.20 Pianoreci tal. 17.45 Amus. muz. 20.15 Ork. conc. 21.15 Gram. 23.20 Oude muz. 0.10 Amus. muz. 1.00 Weerber. en gevar. muz. FRANKRIJK progr. Ill 280 en 235i m: 12.10 Ork conc. 14.15 Kamermuz. 14.45 Ork conc 17.00 Kamermuz. 18.00 Gram 18 30 Operafragm. 20.35 Gram. 20.50 To- 20.30 Toneelstuk. 22.15 neelstuk. 22.15 Gram. 23.13 Kamermuz. 23.10 Nieuws Laatste nieuws. VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR- 19.00 De Socialistische Gedachte en AS üe. 19.30 V. d. jeugd. 20.00 Nws. 20-£ Het manneke. 20.50 Toneelstuk. 22.00 cumentair progr. 22.30 Nieuws. FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR. 18.30 Quizprogr. 19.00 Ork. conc. 19-, Filosofie en Lekenmoraal. 20.00 NieuW^ Literair

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1961 | | pagina 6