Première van Requiem van Herman Strategier EEN BEKER VAN DE PRESIDENT Houtaankap op Nieuw-Guinea door Amerikaans bedrijf Deutsche Oper am Rhein komt naar Nijmegen Met opvoering van „Die Entführung aus dem Serail" Klassieke muziek op de plaat Mahlers tiende symfonie H HET GOUDEN MASKER Een muzikale gedachtengang van een bijna blijmoedig en meditatief karakter Vlieger omgeko men bij nood landing Dader inval in speelhol na 9j jaar gepakt Vallende bout (5 kg.) treft man dodelijk Interne ergernis bij „Virgiel' Rechtse winst bij verkiezingen Benoeming Amb tsaanvaarding Promotie Du Pontdochter in West-Duitsland KETTER-PROCES" IN ZUID-AFRIKA „Nederland scheef en eenzijdig voorgelicht" NED. NIEUW- GUINEA WORDT WEST PAPOEA? Op Gilze Rijen Negen toestellen zwaar beschadigd Onder valse naam in Frankrijk geleefd Schorsing 2 leden kennismakingscommissie Lichaam van matroos aangespoeld STRIJKKWARTETTEN VAN MOZART GRIEKENLAND Ruit ingegooid bij politie: wedden schap gewonnen Vlotte vingertjes aan de „Rode hand" Hoogovens verlagen prijs voor middel- dikke platen DINSDAG 31 OKTOBER 1961 PAGINA 2 DÜSSELDORF, okt. - Mozarts „Die Entführung aus dem Serail" is in onze dagen het voorwerp van de meest uiteenlopende enscène> ringen. Twee generaties geleden speelden grote theaters het stuk nog in een prachtige eenvoudig heid, rijk en toch sober, hel maar niet zonder donkere tinten, in de ondergrond ernstig. Tegenwoordig heerst er een zekere anarchie in de enscènering van de „Entfüh rung". Men kan het heel simpel doen en dat is dan al voldoende, want de muziek gaat zo rechtuit van hart tot hart en iedere scène spreekt zo duidelijk voor zichzelf in het bestel van die zes mepsen- waartussen het spel zich afspeelt. In Apeldoorn JULIANA-ZIEKENHUIS 75 JAAR TREINSTEL REED IN OP TRACTOR Geen persoonlijke ongelukken Concertgebouw orkest NIEUWE PAROCHIE IN WATERINGEN VLAANDEREN LEIDEN, 80 okt. Als belangrijk pièce de milieu van een uitermate in teressant programma bracht het Neder lands Madrigaalkoor met begeleiding van het U.S.O. onder leiding van de componist maandagavond in de Stads gehoorzaal alhier Strategiers Requiem in première. Dit werk resulteerde uit een opdracht van O.K. en W. tot het componeren van een eenvoudig uitvoerbaar werk voor driestemmig koor (sopraan, alt en een mannenstem) met orkestbegeleiding. Het schrijven voor driestemmig koor legt de componist bepaalde artistieke beperkingen op, die het schrijven niet gemakkelijker maakt. Herman Strate gier heeft zich genoodzaakt gezien de orkestratie aan te passen en deze te beperken tot één fluit, één hobo of En gelse hoorn, één klarinet, één fagot, één hoorn en strijkers. Ter oriëntering laten wij de compo nist zelf aan het woord, die in de inlei ding schrijft: ,,De keuze van de fasci nerende requiemtekst werd mede be paald door de omstandigheid, dat kort na het verstrekken van de opdracht ze kerheid werd verkregen over het lot van mijn enige broer. Door de bezetters werd hij in 1944 gevangen gezet en over gebracht naar Sandbostel (concentratie kamp Neuengamme). Eerst vijftien jaar later heeft de Oorlogsgravenstichting kunnen vaststellen dat hij daar, in het licht van de vrijheid op 3 mei 1945 is gestorven." Voor het gedachtenisprentje schreef Jan Engelman het volgende vers: Hij heeft de vrijheid niet gezien. Z;j kwam nabij. Hij dacht misschien: „Zij zingt al in het boomgeruis, Nog enkele dagen, ik kom thuis." Eerst nam men hem het laatste af. De vijand dolf het massagraf. Na vijftien jaren komt hn thuis. Hij was allang in het Vaderhuis. Uit de teksten van de dodenliturgie heeft de componist met opzet de sequen- tia „Dies irae, dies ilia". (Dag van toorn, verschrikkelijke dag) weggelaten, opdat het accent niet op de eerste plaats zou vallen op de verschrikking van de dood. De componist zoekt zijn steunpunt in de vertroostende gedachte, die de an dere teksten beheersen en realiseerde dit in een muzikale gedachtengang van een bijna blijmoedig en meditatief ka rakter. Dit uit zich vooral sterk in de vocale sector. Het koor ademt een hoop vol ingetogen sfeer en suggereert het smekend element in de melodische welvingen, waarin als herkenningsmo tief het beginthema van de introitus bij herhaling terugkeert. Aan de instru mentale stemmen legt hij een dwingend synthetisch ritme op. Ik zie dit als een overtuigend versterkend accent van het vertrouwen in de eeuwigheidsge dachte. Het geheel is boeiend en ver loopt in een evenwichtige afwikkeling van de vocale en instrumentale stem men. Dit schakeringsfacet zet zich nog voort in de differentiatie van de instru menten onderling. In het tempo miste ik wel eens het noodzakelijke rustpunt en het leek mij in deze vorm meer gericht op het beleven van de tekst dan op bezinning. Zo stuit men in dit werk op contrasten, die zeer zeker zijn voortgevloeid uit de geest waarin het werk ontstond. Zoals alle werken van Strategier is SILVOLDE, 30 okt. De heer J. Bon- gers, kerkmeester van de St. Martinus- parochie alhier ontving de pauselijke onderscheiding Pro Ecclesia et Ponti- fice. De onderscheiding werd hem uit gereikt door pastoor G. ten Hagen, die de grote verdiensten van de kerkmees ter memoreerde. DEN HAAG, 31 okt. Bij K.B. is be noemd tot officier in de Orde van Oran- je-Nassau de heer W. P. J. Koper (V.S.) DEN HAAG, 31 okt. Bjj K.B. is de heer J. Stoute benoemd tot lid van de raad van beroep alhier. As voorzitter van de reclasseringsraad is herbenoemd mr. A. J. Veldman, raadsheer in het gerechtshof alhier. DEN HAAG, 31 okt. In de verga dering van de orde van advocaten bij de hoge raad is mr. L. D. Pels Rjjcken af getreden als lid van de raad van toe zicht; in zijn plaats is gekozen jhr. mr. P. J. W. de Brauw. UTRECHT, 31 okt. De St. Rad- boudstichting heeft dr. Remigius Corne lia Kwant benoemd tot bijzonder hoog leraar in de faculteit der letteren aan de rijksuniversiteit alhier, om onderwijs te geven in logica, de metafysica, de zielkunde en de ethica. Hij zal volgende week maandag zijn ambt aanvaarden. AMSTERDAM, 31 okt. In de aula van de universiteit alhier heeft prof. dr. G. J. Kruijer, die in november van het vorig jaar werd benoemd tot gewoon hoogleraar in de sociografie aan de fa culteit der politieke en sociale weten schappen, maandag ziin ambt aanvaard met het uitspreken van een rede, geti teld „sociografie als toegepaste socio logie". Prof. Kruijer studeerde sociale aard rijkskunde aan de universiteit alhier en is sinds 1945 aan de universiteit verbon den, eerst als assistent van prof. ter Veen, later .Is wetenschappelijk ambte naar beiast met een leeropdracht. Hij promoveerde in 1951 te Utrecht bij prof. dr Sj. Groenmar op een disertatie over „sociale desorganisatie. Amsterdam tij dens de hongerwinter". Er bestond voor deze ambtsaanvaar ding ye el belangstelling. UTRECHT, 31 okt. Aan de Rijks universiteit alhier promoveerde maan dag de heer H. van der Molen tot doc tor in de faculteit der wiskunde en na tuurwetenschappen op het proefschrift getiteld: „infrarood spectrometrie van steroidens". Promotor was prof. dr. ir. J. Smittenberg. WAGENINGEN, 31 okt. Aan de Landbouwhogeschool is bevorderd tot doctor in de landbouwkunde ir. J. M. S. Ticheler. Promotor was prof. dr. J. de Wilde, hoogleraar in het dierkundige deel van de plantenziektenkunde en ir. J. van der Wolf te Hulst op het proef schrift „Virusoverdracht en véctorbe- strijding in pootaardappelgewassen". Als promotoren fungeerden de profes soren dr. ir. J. van der Want, hoog leraar in de bijzondere delen van de plantenziektenkunde en dr. J. de Wilde. ook het Regulem melodieus, vocaal geschreven en kreeg het Nederlands Madrigaalkoor een dankbare gelegen heid tot klankvol musiceren. Het deed dit bijzonder toegewijd en overtuigd muzikaal, evenals het orkest, onder de zowel summiere als dwingende lei ding van de componist. De vocale prestaties van het Neder lands Madrigaalkoor waren in de res ponsories van Venosa aanmerkelijk min der. Het polyphone lijnenspel was niet doorzichtig en de gevaarlijke chroma tiek van de lang niet eenvoudig te rea liseren klankconceptie bracht de zuiver heid in het geding. Als sfeervolle 'nleiding op het Re quiem speelde het orkest „Miroir de peine" van Hendrik Andriessen boei end en fraai van klank. Door ziekte van Corry Bijster zong Henriette Sen- gers de veeleisende sopraansolo. Ge zien de korte tijd was haar interpre tatie van artistieke kwaliteit. Technisch is de stem nog niet voldoende geschoold en verliest de klank door het opdrijven van de middenstem en het onbeheerst crescenderen beduidend helderheid. De uitvoering van het gehele program ma oogstte veel spontane reacties. Wij prijzen de Leidenaars voor hun actieve belangstelling voor dit verre van alle daagse programma, dat op verzoek be sloten werd met een reprise van het on langs uitgevoerde Stabat Mater van Poulenc. T. Vr. DüSSELDORF, 30okt. D oor Du Pont de Nemours International S.A. te Genève zal een Duitse dochteronderne ming in volledige eigendom, Du Pont Chemie G. m. b. H., worden opgericht, die de verkoop van Du Pont textielve- zels in Duitsland zal verzorgen, aldus werd meegedeeld door de heer Thomas J. Milligan, directeur van Du Pont In ternational. Du Pont Chemie G. m. b. H„ met hoofdkantoor in Düsseldorf, zal verant woordelijk zijn voor de verkoop van „Orlon" acrylvezel, nylon, „Lycra" spandexvezel en andere door Du Pont ontwikkelde en gefabriceerde synthe tische vezels; bovendien zal het be drijf de activiteiten van de Duitse tex tielindustrie met Du Pont textielvezels door middel van technische dienstver lening en verkoopbevordéring onder steunen. Het besluit tot het oprichten van Du Pont Chemie volgt op het sluiten van een overeenkomst tussen Du Pont de Nemours International S.A. en de fir ma Ernst Beek te Wuppertal-Barmen, vertegenwoordiger voor de verkoop van Du Pont textielvezels in Duitsland van af 1954. Ingevolge deze overeenkomst zal de verkoop door Du Pont Chemie rond de jaarwisseling worden overge nomen en zal het meeste personeel van Ernst Beck in dienst treden van het nieuwe Duitse bedrijf. De heer Ernst Beek wordt lid van de directie van Du Pont Chemie G.m.b.H. Amerika's „first lady", mevrouw Jacqueline Kennedy, heeft deze week, charmant als altijd, een door haar man beschikbaar gestelde bokaal overhandigd aan de Argentijn Carlos Damm, die winnaar werd van een in Washington gehouden concours hippique. HOLLANDIA, 31 okt. Onlangs heeft het gouvernement van Ned. Nw. Guinea een concessie verleend tot houtaankap op het eiland Adi aan een Amerikaanse maatschappij, Jones and Guerrezo Inc., gevestigd op het eiland Guam. Deze firma heeft de belangen over- fenomen van de Australische Adi Tim er Company, die vorig jaar op het eilandje Adi op grootscheepse wijze een begin maakte met de houtaankap, maar nu van het toneel is verdwenen. De firma Jones and Guerrezo doet za ken in het gehele gebied van de Zuid- West Pacific en Australië. Haar belan gen omvatten zaken van cultuuronder nemingen tot warenhuizen toe. De houtaankap op het eilandje Adi, gele gen ten zuidwesten van Kaimana, is haar eerste onderneming op Neder lands Nieuw-Guinea. Het ligt in de bedoeling rondhout te gaan exporteren en plaatselijk rond hout te gaan bezagen, welk bezaagd hout geëxporteerd zal worden en ook op de binnenlandse markt zal worden afgezet. Dit jaar zal nog 3.600 kubieke meter rondhout gekapt worden. Ge streefd wordt naar een jaarlijkse aan koop van 14.400 kubieke meter. Er zullen lichte transpo 'middelen, een werkplaats, een magazijn, een win kel en huizen op het eiland Adi wor den gebracht. Aan personeel zullen naast een Australische directeur (ma nager), worden ingezet: 12 Filippino's Men maakt er echter tegenwoordig gaarne een aankleedstuk van, gesitu eerd in een heel onwaarschijnlijk fabel- land. Het is meestal zoet en popperig en het heeft soms meer met de operet te te maken dan betamelijk is. Deze „Entführung"-opvoering van de Deut sche Oper am Rhein, die het gezelschap over enkele weken in de nieuwe schouw burg te Nijmegen komt opvoeren, tracht het midden te houden tussen het ietwat zoetelijk onwaarschijnlijke en een archi tectuur van grote lijnen en ruimten. Onder regie van Werner Kelch heeft Ita Maximowna hêt toneel breed ge maakt in sensuele kleuren en vormen, in hoge mate decoratief werkend en daardoor wel eens offerend aan de dra matische situatie. Van de andere kant met inachtneming van een vorstelijke bouw, n.i. een verhoogd terras als vast speelvlak met daarvoor nog een kleiner voorterras afdalend naar het prosceni um, aan de rand waarvan nog een klei ne uitdieping is gemaakt zodat sommi ge scènes op de grens van zaal en to neel gespeeld kunnen worden. Voor zulk een enorm toneel, dat daarentegen maar een smal voortoneel heeft is het een wel verstandige balancering tussen de gegevens van de speelruimte enerzijds en die van het kleine intieme werk an derzijds, waarbij de kolossale afmetin gen van de zaal mede in overweging genomen moeten worden. Wat dat be treft zal een theater als Nijmegen ge makkelijker bespeelbaar blijken met zulk een intiem stuk dan dit paleis van de Rheinoper. In overeenstemming met het verstan dige gemiddelde, waarnaar men In de enscènering gestreefd heeft, heeft de regie ook een sobere en beheerste speel- toon gezocht, waarin zelfs Osmin zijn wilde grollen moet matigen. Elfego Es- parza mag Osmin zingen voor al wat hij waard is, maar hij moet hem in het menselijke houden. Deze Osmin is meer een dwaze domme man dan de wilde komiek van het gezelschap; een lompe domoor die soms een moment kan uit barsten in een kreet of een wilde sprong, maar van herkenbare mense lijke trekken niet gespeend is. De te genkant is, dat hij nu iets te nuchter is geworden. Men hoort tenminste ver baasd op, als de demonie van zijn mu ziek begint te klinken. Plotseling is Os min dan een bezeten drijver. De potsen maker echter, die men gemeenlijk te zien krijgt, sluit nog veel minder aan bij de muziek, die hij moet zingen, en Elfego Esparza zingt hem sonoor en in dringend. Als ander uiterste tegenover Osmin 1 staat de Bassa Selim van Kurt Gester, nobel en eenvoudig waardig. De naald slaat nergens uit, ook niet in de partij en die zich tussen hen in bewegen. Kon- stanze is een stille, innige figuur. Gise- la Vivarelli zong haar in de voorstelling, die ik bijwoonde. Het is mogelijk, dat in de Nijmeegse voorstelling enkele rol len anders bezet zullen zijn. Er is een dubbele bezetting voor de hoofdrollen. Paul Sani is als Belmonte een rijzig jeugdig edelman, die eraan herinnert, dat Belmonte een Engelsman is. Hjj verklaart zijn liefde eerder in understa tements, maar hij doet het met een mu zikale zang en een uitstekende kernrij- ke tenor. Het paar van Blondchen en Pedrillo (Lily Sauter en Herold Kraus) hupst er tussendoor, licht, vrolijk en terloops in hun optreden. Robert Schaub leidt het geheel aan de lessenaar con sciëntieus en in besoheiden klankdimen sies naar de eis. Men zou meer verfij ning in de nuanceringen wensen, enkele malen verrast willen worden door de adem der vervoering. Bij deze gematig de speelwijze moeten maximale span ningen uit de muziek komen. Doch het Is een met zorg gemaakte en met veel bekwaamheid gerealiseerde voorstel ling. Goed gezangen vooral en dat is in de „Entführung" niet minder moei lijk dan in welke andere van Mozarts grote opera's ook. LEO HANEKROOT (Van onze correspondent) APELDOORN, 31 okt. Vandaag be staat het Juliana-ziekenhuis alhier 75 jaar. Dit feit zal op bescheiden wijze worden herdacht, waarbij de eerste steen legging voor een nieuw hoofdgebouw het hoogtepunt vormt. Dit nieuwe hoofd gebouw wordt 125 meter lang en 30 me ter boog. Men verwacht, dat de totale modernisering van het Juliaua-ziekenhuis over een jaar of zes zal zijn voltooid. Zowel wat patiënten als personeel betreft is het semi-gemeenteltjke zieken huis geheel bezet. Het gebrek aan ver pleegsters kent men er niet. In 1866 is begonnen met zes patiënten, thans pas seren er rond 6000 personen per jaar de „sluizen" van het Juliana-ziekenhuis. Gerekend naar het aantal verpleegdagen kan men stellen, dat elke Apeldoorner (ruim 100.000 in het totaal) ieder jaar één dag in het Juliana-ziekenhuis ligt. ?5 3 Australiërs en 27 Papoeawerkkrach ten. Het ligt in de bedoeling dat binnen 12 maanden de meeste Filippo's ver vangen zullen zijn door Australiërs of door Papaoea's. Tevens wordt ver wacht, dat binnen 3 maanden tussen 80 tot 100 man op het bedrijf tewerk gesteld zullen zijn, waarvan ten min ste 70 pet Papoeapersoneel. PRETORIA, 30 okt. (ANP) Dr. A. J. G. Oosthuizen, de voorzitter van de commissie van de Zuidafrikaanse Ne derduits Hervormde kerk die een onder zoek instelt naar de klachten tegen prof. A. S. Geyser, die van ketterij beticht wordt, heeft gezegd dat uit het telegram dat de Nederlands Hervormde Kerk in Nederland over deze kwestie heeft ge zonden, blijkt dat het moderamen daar helemaal „scheef en eenzijdig" over de aangelegenheid is ingelicht. Over het telegram van de Utrechtse theologische faculteit, waarin verzocht werd de aca demische vrijheid te waarborgen, zei dr. Oosthuizen dat van aantasting van de academische vrijheid in dit geval „hoe genaamd geen sprake is". Het lid van de commissie van onder zoek prof. S. P. Engelbrecht heeft in een gesprek buiten de zaal waar prof. Geyser wordt gehoord, gezegd: „Mijn hart zal breken indien hijschuldigbevon- den zou worden. Ik zal zeer verheugd zijn indien hij onschuldig bevonden zou worden." Professor Geyser is, in te genstelling tot zijn ambtgenoot Engel brecht, een overtuigd tegenstander van de Apartheid. Verwacht wordt dat het gehele onder zoek dat vorige week is begonnen, twee weken zal duren. De gehele zaak wordt op de band door de Nederduits Her vormde kerk opgenomen. Een verzoek va., prof. Geyser een eigen bandopne mer te gebruiken, is afgewezen. Zoals bekend, zijn de klachten inge diend door drie studenten die getuige nissen overlegden van een twintigtal an dere. De klachtstaat over de „dwaal leerverkondiging" besloeg tien vellen waarvan er slechts een over zjjn optre den ten aanzien van de Wereldraad van Kerken en volharding in het verzet te gen niet toelating van Bantoes als le den van de Nederduits Hervormde Kerk ging. Prof. Geyser zou hebben geleerd dat Christus niet gelijk is aan God maar ondergeschikt aan hem. Dit is het tweede geval van onderzoek in een geval van klacht over dwaalleer verkondiging in de Nederduits Hervorm de Kerk. Het eerste was in 1911 tegen een predikant van de gemeente van Pre toria, ds. Ruysch van Dugteren. HOLLANDIA, 30 okt. (UPI) De Nieuw Guinea Raad heeft Vanmiddag met algemene stemmen de voorstellen van het Nationaal Comité, vervat in het manifest aangenomen. In dat manifest wordt zoals gemeld, voorgesteld de naam Nederlands Nieuw Guinea te wijzigen in West Papoea, het volk de Papoea's te noemen, een eigen vlag te kiezen en als volkslied „Hai Tanahkoe" (mijn vader land) aan te wijzen. De discussie duurde drie uur. Morgen zal een speciale commissie van acht N.G.R.-leden onderleiding van Markus Kaisiepo de goeverneur een petitie aanbieden, met het verzoek de voorstellen van het nationaal comité te realiseren. ROTTERDAM, 30 okt. Vanmorgen om even over half negen is op de spoor lijn langs de Botlekweg bij Hoogvliet op vijftig meter van de brug over de Oude Maas een diesellocomotief van de N.S. met twaalf wagons ingereden op een tractor met grijper, die in de dichte mist op de spoorbaan stond. Het treinstel kwam uit de richting Pernis en had een snelheid van ca. 18 km/uur. Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor, maar materieel was er vrij veel schade: voor ca. 25.000 gulden. DEN HAAG, 31 okt. De 28-jarige eerste luitenant-vlieger W. Chatelin uit Nieuwenhagen (L). is gisteren zoals wij toen in een aantal van onze edities reeds berichtten op de vliegbasis Gilze-Rijen om het leven gekomen toen hij daar met zijn „Thunderstreak"- straaljager een noodlanding maakte. Door de grote landingssnelheid reed de straaljager een hangar binnen en ram de daar acht lesvliegtuigen, onder meer enige Harvards die evenals de straaljager ernstig werden beschadigd. De basisbrandweer bluste in korte tijd de brand die tengevolge van het onge luk in de hangar ontstond. De vlieger van de verongelukte straal jager was met een vlieger die een an dere „Thunderstreak" bestuurde van Eindhoven opgestegen voor het maken van een zgn. lokale oefenvlucht. Tijdens deze vlucht trad een defect aan het be sturingssysteem op. De vlieger lichtte zjjn leider in, die dicht bij hem kwam vliegen en hem naar Gilze-Rijen loods te om daar een noodlanding uit te voeren. Deze landing scheen goed te zullen verlopen, maar plotseling veran derde het vliegtuig van richting. Het schoot van de baan en drong door de zjjwand van een hangar. ROTTERDAM, 31 okt. Negen en een half jaar na het plegen van zijn mis drijf is een nu 41-jarige oud-kantoor bediende in handen gekomen van de jus titie. Hjj behoorde tot een groep van vier mannen, die 18 juli 1952 in het nieuws kwam door een gewapende in val in een illegaal speelhol aan de Walen- burgerweg alhier. Het daar aanwezige gezelschap werd volkomen verrast en moest ruim 10.000 afstaan aan het vier tal, dat binnenkwam met maskers voor het gelaat en wapens in de hand. Van het bedrag is later een belangrijk deel in beslag genomen bij de arrestatie van drie leden van de bende, twee Hage naars en een Bredanaar. De vierde man wist zich door een vlucht naar Frankrijk aan een arrestatie te onttrekken. In Frankrijk leefde hij als kunstschilder onder een gefingeerde naam. Bij een controle, niet lang geleden, werd zjjn ware identiteit ontdekt en na een kort verblijf in Franse gevangenissen is hij zaterdag in Roosendaal uitgeleverd aan de Nederlandse politie. Hij is in het huis van bewaring alhier ingesloten. SCHIEDAM, 30 okt. De 61-jarige schilder C. van der Graaf uit Rotter dam is gisteren overleden aan de gevol gen van een bedrijfsongeval op de werf „Gusto" in Schiedam. In de vijftien meter hoge mast van het schip de „Katsedijk", dat op deze werf wordt afgebouwd, werden werk zaamheden verricht. Daarbij viel een bout van vijf kilo omlaag. Deze trof de juist passerende Van der Graaf aan het hoofd. Ernstig gewond was hij toen naar de dr. Noletstichting in Schiedam overgebracht. DELFT, 28 okt. Ook in de eigen kring van de Katholieke Studentenver eniging „Sanctus Virgilius" heeft men zich geërgerd aan het optreden van leden bjj de jaarlijkse fakkeloptocht, die ditmaal op vrijdagavond 13 oktober leid de tot een onsportief aanvallen van politiemannen. Twee politiemannen wer den door brandende fakkels in de hals gewond. De ergernis blijkt uit artikelen in het officieel orgaan van de vereniging „Car- mina Burana". De kritiek op dit punt gaat gepaard met algemene kritiek op het gebrek aan stijl en verantwoorde lijkheid dat in de vereniging de laatste jaren hand over hand schijnt toe te nemen. In het blad wordt mededeling gedaan van een interne maatregel van het be stuur. Het heeft twee leden van de ken nismakingscommissie de commissie die de „groenen" hoort te begeleiden en te leiden bij hun intrede in de vereni ging geschorst als gevolg van hun op treden vóór of tijdens de bewuste fakkel- Optocht. DELFZIJL, 30 okt. Het stoffelijk overschot van de zestienjarige matroos J. Heico Imminga uit Midwolda is gis teren gevonden, zo heeft de Emder poli tie bekend gemaakt. Het lijk is aange spoeld bij het Duitse eiland Sylt. Ma troos Imminga is 9 oktover verdronken bij het Duitse eiland Norderney. Hij was, als opvarende van de Delfzijlse vissersboot DZ 26 „Zwerver" meegeva- ren om tong te vangen. Hij sloeg over boord. Vergeefs heeft men getracht de drenkeling te redden. 195 et Adagio en een der Scherzi, Purgatorio genaamd, van Mah lers- Tiende symfonie vormen een der zijden van een Fontana-plaat. George Szell en zijn Cleveland Orches tra zijn de uitstekende vertolkers. (699 062 CL). De muzikale wereld is altijd en' om begrijpelijke redenen gefasci neerd geweest door die bijna, maar juist toch op beslissende wijze nog niet voltooide Tiende symfonie. Centraal staat daarbij de vraag: wat zou Mahler na de Negende symfonie nog kunnen zeggen, hoe zou hij verder zijn gegaan? Wat hij ervan in partituur heeft ge bracht is wel veel, maar toch niet definitief genoeg om er met veel zeker heid over te kunnen oordelen. Voor uit voering komen feitelijk slechts de bo vengenoemde twee delen in aanmer king en zelfs daarvan mag men aan nemen, dat ze nog niet geheel en al zijn uitgewerkt. Het Adagio staat in de handschrift partituur, zoals Mahler die heeft na gelaten als eerste deel van de symfonie, doch het lijkt nog in het geheel niet zeker dat hij de volgorde der vjjf delen reeds definitief had bepaald. Zoals het handschrift het thans laat aanzien, zou het Adagio de eerste Satz zijn geweest, gevolgd door drie Scherzi, waarna een Finale dan de symfonie afsloot. Het Adagio staat dus op de plaats van wat normaal het hoofddeel is, en deze func tie heeft Mahler ongetwijfeld ook wel aan het Adagio toegedacht. Men krijgt dan twee zwaartepunten: het Adagio dat de genetische kracht van het werk bepaalt en de Finale als voltooiing, ge scheiden door drie intermitterende se cundaire delen. De opzet van het Adagio is zeer breed. Na een inleidend uitvoerig zang thema van de altviolen wordt een der hoofdgedachten uit dit thema afgeleid. Het wordt afgewisseld door eeq ander thema. Dit herhaalt zich enige malen. De beide thema's lijken elkaar te inten siveren tot in een accoordische uit barsting, die ook enige malen herhaald wordt, een hoogtepunt van het tutti orkest bereikt wordt, waarna langzaam een ontspanning volgt in een steeds doorzichtiger wordende klank. Is hier sprake van een psychische groei na een zo finaal lijkende onder gang en oplossing in het niets van de MAHLER Negende symfonie? Een stijging of als men wil een verdere verdieping kan men nauwelijks verwachten. Veeleer hoopt men in dit Adagio een andere belevingswijze van de doodsstemming, meer van de aardse gegevens uit en meer doortrokken van een individuele gevoeligheid. Het is opmerkelijk, dat Mahler zich hier idiomatisch zo bijzon der sterk aansluit bjj Bruckner alsook bij de Tristan, die hij vrijwel letterlijk citeert. De pyramide-vormige terras- bouw doet ook sterk aan Bruckner denken, speciaal aan diens laatste Ada gio's, maar als men bijvoorbeeld het Adagio van Bruckners Zevende sym fonie hiermee vergelijkt, dan ziet men hoe hier het hoogtepunt natuurlijk uit het voorafgaande te voorschijn treedt en organisch in het geheel gebonden blijft, terwijl het bij Mahler plotseling uitbarst uit een aarzelende, spanning verliezende laatste voorbereiding. Het klinkt dan overdonderend schril en ge forceerd, zoals zo vaak in de hevigste ontboezemingen die Mahler wilde doen. Dat is dan jammer, omdat het Adagio in zijn totaliteit zo eenvoudig menselijk is en in een voor Mahler bijzonder onop gesmukte sublimering uitklinkt. Het Scherzo is Purgatorio genoemd. Mahler heeft ook gedacht aan de titel In ferno. In de handschrift-partituur staan er de vreselijkste smartkreten bij geno teerd, maar zo bar en boos klink de mu ziek toch ook weer niet. Het is een be klemmend, ietwat verstard ."tuk met de frats-achtige allure, waarin Mahler ook vroegere Scherzi gemaakt heeft. Het is wel zinvol dat de keerzijde van de plaat gewijd is aan Wagners Tristan und Isolde, zjj het in een wat merk waardige lezing. De ondertitel is n.l. „Liefdesmuziek uit de tweede en derde acte", en het blijkt te zijn een ver menging van potpourri en fantasie, die Leopold Stokowski op Wagners motie ven en fragmenten heeft gemaakt. Hij voert haar zelf uit met het Philadel- phia-orkest. Ook de instrumentatie is niet zonder glamour-effecten in Holly- woodse smaak uit Stokowski's handen gekomen. Eugen Jochum en het Concertge bouworkest hebben voor Philips A 02072 L twee Vierde symfonieën gespeeld, n.l. van Schubert, bijgenaamd de „Tra- fische" en van Schumann. Helaas kan e discophlel die zoveel voortreffelijke opnamen van het Concertgebouworkest kent hier niet bijster gelukkig mee zijn. De klank is luid en zwaar en weinig genuanceerd. De registratie zelf lijkt niet zo goed geslaagd als men gewend is, maar op het spel zelf valt heel wat aan te merken. Schuberts Vierde sym fonie, waarin het tragische accent wel aanwezig is, maar met enige zin voor relativiteit te nemen valt, krijgt een Titanen-gewichtigheid. En van Schu- manns Vierde symfonie kan men slechts zeggen dat die opgewonden •drukke lezing niets bijdraagt aan het probleem, dat de vertolking van Schu- manns symfonieën langzamerhand ge worden is. Doch het hinderlijkste is inderdaad wel die grove klank. Overstappend naar het domein van de Nederlandse muziek valt melding te maken van een Philips-opname (A 02052 L) van twee werken, die in 1959 de prof. v.d.Leeuw-prijs gekregen hebben: Rudolf Eschers „Le tombeau de Ravel" en Hendrik Andriessens „Symphonische Etude", de laatste een meesterwerk van sterke musiceerdrift en even bon dige als doelmatige formulerings kracht, het eerste een nogal problema tisch stuk. Dit valt des te sterker op, omdat de componist er de gedachte aan Ravel bij oproept en men zou in het eerste deel ook wel kunnen spreken van Manuel de Falla's clavecimbelcon- cert. Het is stellig een kunstrijk ge maakte muziek, maar dit belet niet, dat zij nergens de lucide klaarte be nadert van het voorbeeld, dat zij ver eert. Zij is overwegend melancholiek, om niet te zeggen naargeestig en valt menigmaal te lang voor het materiaal dat zij bewerkt. Goed gecomponeerde muziek is nog niet altijd goede muziek. De uitvoeringen van beide werken, het eerste door Alma Musica, het tweede door Bernard Haitink en het Concertge bouworkest zijn boven alle lof verheven. Tenslotte een juweel: Mozarts strijk kwartetten in F (K.V. 590) en C (K.V. 465) gespeeld door het Quartetto Itali- ano voor Decca BLK 16145. Het zijn twee voorbeelden van Mozarts latere, zeer onderscheiden kwartetseries. Het tweede is ontleend aan de Haydn-kwar- tetten, het eerste is het laatste van de Pruisische kwartetten. Men moet er zich altijd weer over verbazen, dat Mozart het meesterschap van de Haydn-kwartetten in de Pruisische in zekere zin nog heeft kunnen overtref fen. Met de subtiele nuanceringskunst en de indringende in een klassieke rust gehouden voordracht van het Quartetto Italiano lijkt wel het laatste woord ter zake van de reproductie gesproken. ATHENE, 30 okt. (A.F.P.) Voor de derde maal achtereen heeft een meerderheid van Griekse kiezers haar stem gegeven aan de Nationaal-Radicale Unie en over enkeledagen dai* Kon- J stantin Karama.ilis zijn vierric rrnAy,^. -A vormen. Het land zal opnieuw door rechts worden bestuurd. Behaalde Ka- ramanlis' partij in 1958 41 procent van de stemmen, nu zal dit f.ercentage dicht bij de 50 liggen. De partij zal naar schat ting over 170 van de 300 parlements zetels kunnen beschikken. Het Centrum, voor de eerste maal verenigd, zal van 31 op circa 35 procent komen en waarschijnlijk 100 zetels be zetten. De communistischgezinde linkse groepering zal haar zeteltal vermoede lijk van 72 tot een 30-tal zien vermin deren. DEN HAAG, 30 okt. De 18-jarige loswerkman B. S. heeft in de nacht van zaterdag op zondag een weddenschap gewonnen. Hij had hiertoe een ruit van het politiebureau aan het Buitenhof met een steen ingegooid. Nog voor 'de poli tie kon uitrukken om de dader te grij pen had hij zich zelf al gemeld. Zolang de inzet niet bekend is, noch de boete die de man eventueel zal worden opge legd kan niet gezegd worden of hij aan zijn bravourstukje .verdiend" heeft. SCHIEDAM, 30 okt. De gemeente politie heeft tien jongens van omstreeks dertien jaar, die samen de „bende van de rode hand" vormden, aangehouden. Regelmatig hielden ze strooptochten lang bakkerswagens en winkels. Hun „clubhuis" was een onbewoonbar ver klaarde woning. Ze betaalden per week een kwartje contributie. Dit geld is ech ter verdwenen, want op zekere dag is de penningmeester er met de kas van door gegaan. IJMUIDEN, 31 okt. Hoogovens, 'Stahlwerke Südwestfalen en Sociéte Ugme hebben de Hoge Autoriteit voor Kolen en Staal van enige prijsverlagin gen in kennis gesteld. De Hoogovens hebben de prijzen voor dikke en middeldikke platen met 5,8 pet. a 7,1 pet. verlaagd. De prijsverlagingen bij de twee andere staalbedrijven betreft verlagingen voor roestvrij staal. ROTTERDAM, 31 okt. (K.N.P Met ingang van morgen heeft mgr. M. A. Jansen, bisschop van Rotterdam, een nieuwe parochie in Wateringen onder de titel van St. Joseph opgericht. Tot eerste pastoor is benoemd de Zeer Eerw. Heer P. J. M. Matthijsen, die on langs tot bouwpastoor werd benoemd en daarvoor hoofdaalmoezenier was van het jeugdwerk in het bisdom Rotterdam. MAXIE PEARSON Y DIE GLUIPERD? IK GELOOF DAT IK KAN HELPEN, ANGELA- MET ZIJN V/EREN ZOEKEN ZIJ CNELSLaAF. PUBLICITEITSAGENT? SCHARRELAAR MEVROUW VLAANDEREN GEEN WEKEN GE ZIEN- IK KRIJG NOG EEN HOOP HIER MEER ETEN 1 HIJ BETALEN NOOIT T SWAN FEATURES SYNDICATE J COPYRI

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1961 | | pagina 2