Huidige harpistengeneratie stamt van ROSA SPIER Een carrière van zestig jaar MINDERBROEDERS vijf eeuwen in Weert Franciscaanse nederzetting „op de Biest" is van ADELLIJKE afkomst Van een eenzaam eiland in de moderne wereld Mensen uit de 19e eeuw in droeve verbijstering TUINIER MET MEER PLEZIER Nieuwe lucht vaartmaatschappij in Nieuw-Guinea Tristan da Cunha geëvacueerd Viering eeuwfeest HARPSPELEND DOOR HET LAND Pensioenverhoging bij Stork Hengelo m i s ismii m MAANDAG 6 NOVEMBER 1961 PAGINA 6 Het geheimzinnig murmelen en ruisen van een beek, een vurig spetterende vonken regen, maar ook de gewijde stem ming van een oudtestamentische dans (David immers danste voor de Ark en begeleidde zijn psalm gezang op de harp)dit alles heeft Mevrouw Spier ons voorgetoverd tijdens dit onvergetelijke „Uur Muziek". Met deze woorden lucht ten wjj in 1936 ons enthousiasme in de schoolkrant, toen Rosa Spier de serie Schoolconcerten- met-uitleg in die tijd een vol komen nieuw initiatief van de heer Aufrecht op ons lyceum geopend had. Sinds dat eerste jeugdconcert zijn er ontelbare gevolgd, zó vele zelfs, dat de har piste ze niet bij benadering schat ten kan: „Eerst het praatje", zegt zij, „over de zeven en veertig snaren, die met behulp van zeven voetpedalen drie verschillende toonhoogtes kunnen krijgen; dan je twee handen, dat zijn tien vin gers. Reken nu maar eens uit hoeveel mogelijkheden ik op mijn instrument hebZoveel hon derd paar ogen uit de zaal kijken je dan met onverholen ontzag aan! Dan de diverse mogelijkhe den, de melodie, het accoorden- spel, de glissando's. En tenslotte komt het heerlijkste van alles, het spelen Inspirerende regen Leerlingengeneratie EREPENNING VOOR HAARLEMSE ARTS WEERT, 4 november Voor de Nederlandse provincie van de paters Franciscanen was er alle reden zondag het vijfde eeuwfeest van de stichting van het Minder broedersklooster in Weert met meer dan gewone luister te vieren. Het is niet alleen een van de oudste Franciscaanse nederzettin gen in ons land, maar ook is dit klooster, dat door edelen is ge vestigd, al vijf eeuwen op deze 'Door B. J. Galjaard, tuinarchitect B.N.T.] A plek (op de Biest) gevestigd. Blijkens het uit 1480 daterende recommendatie- of aanbevelings- boek het oudste archiefstuk is niemand minder dan „de edel moedige en hooggeboren Vrouwe Joanna de Meurs, gravin van Horne" de eigenlijke stichteres van het klooster. Op haar sterfbed gaf gravin Joanna de wens te kennen, dat in een van haar twee kastelen in Weert een Minder broedersklooster gevestigd moest worden. Directe zielzorg d1? Een verliefde blik naar het goud glanzende instrument dat in een hoek van de kamer opgesteld staat. „Mozart, de romantische componisten, de Franse impressionisten: Danse sacrée et danse profane van Debussy betekenen voor mij altijd het toppunt. Er wordt door de moderne componisten, vooral ook hier in Nederland, veel voor harp gecompo neerd. Gelukkig, ik speel er veel van, het interesseert me, maar mijn hart blijft bij de eerstgenoemden. Met Mozart heb ik mijn debuut gemaakt, als twaalf jarige leerlinge van het Koninklijk Con servatorium, met het Andante uit zijn Concert voor fluit en harp." Een foto boek komt te voorschijn, we zien een leslokaal in 1903, waar we in een meisje met hoog opgestoken ravenzwart haar achter een grote harp de kleine Rosa herkennen. „Ziet u die japon die ik aan had? Met een prachtig blauw keurs lijfje, ingeregen met een gouddraadje, ik zal nooit vergeten hoe blij ik met die jurk was. Mijn moeder had hem zelf ge maakt! Zij was het ook die de harp als instrument voor mij uitgekozen had, en zich altijd de grootste moeite voor mijn opleiding getroost heeft." „Om weer eens op die concerten te rug te komen: het is niet alleen bij schoolconcerten gebleven: personeels verenigingen, kampen, concerten voor militairen. Een matroos vroeg mij eens: „Welke functie in het muziekleven heeft de harp?" Ik keek daar even van op, heb hem toen geantwoord: „Onmisbaar is zij in het symfonie orkest en in het operaorkest, in' de kamermuziek zul je haar minder ontmoeten". Leuk hè, dat de vraag van zo'n jongen jezelf dwingt om je zoiets te realiseren. Dikwijls be gon ik zo'n concert - onlangs gaf ik er vijfentwintig voor de luchtmacht - voor dertig man. Ze stonden op, liepen weg om hun kameraden te halen en zo eindigde ik dan voor driehonderd! Ook in de D.U.W.-kampen Den ik aan het spelen gegaan, voor doodgewone, muzikaal zeker niet ontwikkelde arbei ders: tegen Kerstmis ging ik eens met Wim Berkhemer, de bijbelvoordracht kunstenaar, naar zo'n kamp in Walche ren: de cantine was versierd om een kerststemming te krijgen, maar het mocht niets kosten, het voetlicht voor het podium bestond uit flessen met kaarsen in de hals Het leek me een toer, deze mensen met ernstige muziek «til te krijgen, maar dat viel mee, vol spanning hebben ze zitten luisteren. „Wie van de heren heeft er wel eens van Bach gehoord7" Niemand. Na enige aarzeling een stem: „vervelende, saaie muziek". „Nu, het stuk dat u daar net allemaal zo mooi hebt gevonden wés van Bach." Dat was een verrassing voor ze, een echte meevaller bijna! Na afloop van het recital bracht een viertal me op zijn beurt hulde met enkele vier stemmige kerstliederen. Toen ik er het volgende jaar wéér optrad, was dit kwartet, hoewel ze nu ergens anders werkten, tóch weer present, in over- herpd op de eerste rij, en glunderde zeer vereerd toen ik ze herkende." Zo reist deze unieke, begaafde vrouw, die 7 november haar zeventigste ver jaardag hoopt te vieren, onvermoeibaar mèt haar harp (achter in de auto, die zU zelf bestuurt) heel Nederland af. „Afgelopen week heb ik twaalfhonderd kilometer afgelegd om vijf schoolcon certen te geven. Soms wordt wel het uiterste van je gevergd, dan moet je al om tien uur 's morgens geïnspireerd op het podium zitten in Den Helder of Leeuwarden, zo loopt die organisatie nu eenmaal! Dat valt wel eens niet mee, vooral als er dan om hèt succesnummer verzocht wordt: de bewerking voor harp van Smetana's Die Moldau, een compleet orkestwerk, dat prachtig tot zijn recht komt op mijn instrument met dat breedgolvende motief van de rivier- stroom. Maar technisch een zware op gave! Eigenlijk ben ik principieel tegen die transcripties. Er is genoeg origineel werk Zelf heb ik ook wel eens iets ge maakt, maar dat mag nauwelijks naam hebben: Saul- en Davidimpressies, wat kortere stukken, en o ja. niet te verge ten „Wat zegt de Bilt?" Nee, ik heb me niet op de meteorologie geworpen maar herinnert u zich de ellendig natte regen zomer van 1954? Ik moest toen poseren voor een schilder (verschillende doeken aan de wanden vertellen de bezoeker, dat het niet de eerste en enige maal was, dat een schildersoog geboeid werd door dt. aanblik van het donkere joodse pro fiel. in luisterende concentratie gebogen over het goudglanzende instrument, de slanke vingers bevallig over de snaren tokkelend) fk moest maar spelen en spelen, en het regende en het regende Opeens dacht ik: „Hoe zou dat neersui- zvan de égen eigenlijk op de harp klinken?" Ik probeerde het te imiteren, en kwam van het een op het ander: zo ontstond de impressie „Wat zegt de Bilt?" Ondertitels: Regen, Wind, Wisse lende bewolking! Ik heb het eens voor de radio uitgevoerd, wat weer een tele foontje van de directeur van het K.N.M.I. uitlokte; toen ben ik het daar ook gaan spelen, voor alle medewerkers en genodigden; ze hadden gelukkig geen paraplu's opgezet!" In het Vrije Volk is toen een prent verschenen, waarbij de regenstralen door de fantasie van de tekenaar tot harpsnaren werden. Geanimeerd vertelt ze verder, deze „sterke vrouw", die tijdens haar zestig jarige harpcarrière zoveel voor de ont wikkeling van het harpspel in Nederland gedaan heeft (in 1952 werd zij Ridder in de Orde van Oranje-Nassau; een uitge breide leerlingenkring vormt de huidige harpistengeneratie in onze orkesten) en als soliste, kamermuziekspeelster en orkestlid een druk muzikantenleven achter de rug heeft. „Nog tijdens mijn Haazse H.B.S.-jaren jvas ik al tweede harpiste in het Residentie-orkest, ik werd soms uit de klas gehaald om op de repetitie te verschijnen; van 1932-'42 eerste in het Concertgebouw, na de oor log bij het Radio Philharmonisch Orkest. De orkestpartijen zijn voor ons praktisch óók solistisch, je functie ts ongeveer ge lijk aan die van de blazers: individueel, zelfstandig de moeilijkheden oplossen, niet in groepsverband zoals de strijkers; Je leert jezelf aan te passen, naar de anderen te luisteren ente tellen; miljoenen maten heb ik geteld in mijn leven, want na bladzijden lang rust voor de harp moet je opeens invallen, en bij premières of moderne werken kun je dan echt niet op je geheugen of intuïtie afgaan. Op de repetities wordt er na tuurlijk nogal eens afgetikt, en net als je denkt: „Nu tel ik' niet meer, ze hou den toch weer op", gaan ze natuurlijk dóór! Eéns zat ik vreselijk geboeid te luisteren naar de solo van de altviool in Richard Strauss' Don Quichote. Opeens dacht ik: „Er blijft iets weg, wat is dat?" Ik was het zelf Op de schoorsteen prijkt een harpen- collectie van allerlei maten en materia len, van een miniatuur zilveren harpje tot een grote bont beschilderde houten uit Venezuela; één van antiek Frans por- celein, twee van Oostenrijks houtsnij werk, bespeeld door doddige engeltjes! Te midden hiervan prijkt de ere-me- daille van het Israëlisch harpconcours in 1959, dat Rosa Spier als erelid bijwoon de. Voor de openbare huldiging, die haar op haar verjaardag te wachten staat, heeft ze nauwelijks tijd: overal moet ze gaan spelen, voor de teeners van de middelbare scholen, de twens in de can- tines, de Kunstkringabonnee's in stad en lande, en allemaal geeft zij hun een uur tje van de Hemel, waar men immers „niets hoort dan engelenzank en harpe- gespel". MIA ALEVEN-VRANKEN SOVJET UNIE In het Russische blad Izvestia heeft de Russische ge leerde Eugène Fedorov verklaard dat de Sovjet-Unie bereid is de wetenschap pelijke samenwerking met Westerse ge leerden te verstevigen en uit te breiden. Volgens Fedorov maakt de huidige stand van de wetenschap het mogelijk een afdoende strijd te voeren tegen ziekten en honger en kan men op grote schaal gebruik maken van de natuurlij ke rijkdom van de oceanen. (AFP) HOLLANDIA, 4 nov. In principe is besloten concessie te verlenen aan een nieuwe luchtvaartmaatschappij in Nieuw Guinea, de „Melanesian Air service". De concessie geldt voor drie zgn. „Non scheduled flights" met maximum vier toestellen. De M.A.S. ziet grote moge lijkheden aangezien het adingaanbod groter is dan de „Kroonduif" kan be dienen op de geregelde lijnen. Directeur van de nieuwe maatschap pij is de heer R. G. N. Nieuwenhuys, commissaris de heer M. W. Kaisiepo. Het eerste vliegtuig, een Cessna 185, is besteld en zal tegen het einde van het jaar arriveren. Van het gestorte kapitaal van meer dan 150.000 is meer dan 4000 gestort door Papoea's in coupures van 100. Ook in Nederland bestaat belangstel ling en wordt ingeschreven. HAARLEM, 6 nov. De Teylers Stichting en het Teylers Godgeleerd Genootschap hebben in 1959 een prijs vraag uitgeschreven, waarin werd ge vraagd een vergelijkende beschouwing te geven over de betekenis van het ge weten bij J'ant, Hegel en Heidegger. De inzending van dr. G. W. Hylkema, arts alhier, is thans bekroond met de gou den erepenning, geslagen op de stem pel van het genootschap. (Van onze correspondent) HENGELO, 6 nov. Het bestuur van het pensioenfonds van de N.V. Koninklijke Machinefabriek Gebr. Stork alhier heeft besloten de pen soenen van de ouderen onder de ge pensioneerden door een toeslag te ver hogen. Zij zullen op hun tegenwoordige pensioen een toeslag ontvangen van f 27.- per deelnemingsjaar in het pensioen fonds tot een maximum van 45 jaar. Voorwaarde is dat men minstens tien jaar deelnemer van het pensioenfonds moet zijn geweest. Naast het pensioen ontvangt men de normale A.Ó.W. en I.W. Over deze extra uitkeringen zal geen devaluatie-toeslag worden gegeven. De nieuwe regeling gaat in met terug werkende kracht tot 1 januari, zodat deze maand de betrokkenen de toeslag over een heel jaar zullen ontvangen. JEN HAAG. 3 nov. De- staatssecre taris van Onderwijs, Kunsten en Weten schappen. mr. Y. Scholten, heeft aan de letterkundige Julienne Huybrechts te Eindhoven opdracht verleend tot het schrijven van een bundel gedichten en aan de letterkundigen Victor Spoor en C. B. Vaandrager, beiden te Rotterdam, tot het schrijven van een novelle. .-c- ■1 Het Minderbroedersklooster in Weert naar een kopergravure van P. Wulleman (1848). LONDEN, 6 nov. (UPI) Daar stond hij, de man uit de 19de eeuw, te midden van neonlichten, auto's, bussen, in het centrum van Londen, een ver basterende moderne wereld. ,,Ik kan nauwelijks geloven dat er zo'n plaats kon bestaan," fluisterde hij, „maar waarom heeft iedereen zo'n haast? en waarom schijnt niemand te glimlachen?" De man uit een voorbije wereld is Willy Repetto. Hij had juist 6.000 mijl afstands en een eeuw in tijd afgelegd, PADEN Kantopsluitingen. De tijd is voorbij, dat men langs de paden allerlei voorwerpen voor opsluiting gebruik te, die te opvallend waren en hun taak van „opslui ten" maar slecht vervulden. Oude flessen, een zaag tand van stenen of boogjes van ijzerdraad zijn nu vervangen door een stevige rij stenen, die maar even boven de grond uitsteken. Het is immers maar een onopvallend onderdeel van de verharding, dat ech ter wel goed moet worden uitgevoerd. Langs grind paden legt men nog veel een smalle grasband aan, die dient voor opsluiting van het pad. Zulke banden moeten herhaaldelijk worden gemaaid en aan twee zijden worden geknipt of bijgestoken, wat veel werk met zich meebrengt. Een betere oplossing vormt de rand van zode-vormige vaste planten, die weinig of geen onderhoud vergen en door kleur van blad of bloem de paden verlevendigen. Voor dit doel kunnen we gebruiken: engels gras, anjers, ezelsoor, katte kruid, dwergiris, saxifraga, lavendel en lieve-vrouwe- bedstro. Betonplaten. Een verharding van beton alleen is weinig fraai, zeker wanneer het niet speciaal behan deld is met een bepaalde kleur of door een boven- laagje van fijn grind of natuursteen aan te brengen. Zo iets is door een niet-vakman echter moeilijk aan te brengen, terwijl glad af te werken platen wel zelf zijn te maken. Het beste kan men grote tegels van 50x50 cm of 40 60 cm in een patroon leggen met kleinere gekleurde tegels of met bakstenen. Ook kan men langs de rand een opvulling maken van uitge zochte zwerfkeitjes, die in een dun laagje beton worden gelegd. Een aantrekkelijk formaat is ook 40x80 cm of 40x100 cm, deze platen kan men zonder opsluiting in het gras leggen, in één lijn of met ver springende zijkanten. Met dit verspringen kan men bochten in het verloop opvangen en waar het ter rein een flauwe helling heeft, de rand van de ene plaat op die van de andere leggen. PADEN E asfalt papier put AFWATERING goot wet put zinkput houten lat planken bepalen van breedte juPrr-- S betonplaten of natuursteen AUTOINRITTEN JL'JU BETONPLATEN MAKEN PADEN I M flessen stenen niet zo ijzerwerk rollaag grasband rand- maarzo! niet zo.... Planten KANTOPSLUITINGEN waar zo! betonplaten in patroon tegels wet stenen PADEN VAN BETONPLATEN XS. jpSwV. 40x80 2-10 Afwatering. Bij paden die afwateren door een goot moet men het water hier en daar opvangen door ee ijzeren putje. Die putten worden aangesloten op ee, afvoerleiding, ontbreekt die echter, dan kan men eet zinkput maken. In het terrein wordt een gat gegra van van lxlm, waar stenen of grote stukken puin in worden gestapeld. De afvoerbuis wordt tijdens het stapelen in de bovenste helft van de put gesto ken. Naar boven toe gebruiken we kleinere stukker en de put wordt afgedekt met asfaltpapier en verdei met grond. Auto-inritten. Het is niet altijd nodig om een breed pad naar de garage aan te leggen, vaak zijn twee verharde stroken voldoende. Om de juiste afstand te vinden tussen de stroken, laten we de auto goed recht naar de garage rijden, zodat de sporen van de banden het midden van de stroken aangeven. De verharding wordt gemaakt van platen natuursteen oi beton, de laatste worden op de plaats gestort. We stellen latjes in het vlakgemaakte zandbed en stor ten plaat na plaat in deze bekisting. De bovenkant wordt afgestreken met een lat, die op de latten aan de zijkanten rust. De dwarsvoegen spaart men uil door een wigvormige houten lat tussen de platen tf bevestigen en deze na het stijf worden van de beton weg te trekken. Grote tegels en platen van beton worden voorzien van een bewapening van ijzeren staafjes of ijzergaas om scheuren te voorkomen. van zijn woonstee op Tristan da Cunha, het „eenzaamste eiland ter wereld" dat langzaam door een vulkanische eruptie wordt vernietigd naar een nieuwe, onbekende wereld. De 59-jarige Repetto is de leider van de 262 Tristaniërs die vrijdag in Enge land arriveerden na bijna een maand geleden van hun eiland te zijn geëva cueerd. Voor de meesten van hen was het de eerste blik in de buitenwereld. Zij wa ren beleefd genoeg om te zeggen dat zij het wel leuk vonden. Maar hun op merkingen verrieden hun bezorgdheid over de toekomst in een wereld, die zo geheel verschilde van die welke zij ge dwongen waren te verlaten. Evenals Repetto waren zij er niet zeker van of het een verbetering zou zijn. De meesten waren nooit van het eiland weggeweest. Zij hadden nog nooit eerder een auto, een paard, een locomotief, een telefoon, een televisie toestel of geld gezien. Zij hadden nog nooit schoenen met hoge hakken of nylonkousen gezien. „Al onze vrouwen thuis dragen witte sokken," zei Repetto nog in de tegen woordige tijd sprekend. „Het is erg leuk," zei Caroline Swain, 16 jaar oud, in het Dickensiaan- se cockney-Engels van het eiland, „maar ik zie liever Tristan terug. Ik heb heimwee." En haar verloofde, de 19-jarige An thony Rogers, zei: „Het leven op Tris tan was zo eenvoudig." „Het is hier erg groot allemaal, maar ik zou hier niet willen wonen," zei Repetto. En voor de Britse autoriteiten is het probleem waar de eilanders zullen moeten wonen. Thuis beoefenden zij de landbouw of de visserij. Zij leefden in een kleine, eenvoudige gemeenschap. De meesten van hen willen bij elkaar blijven. Van Southampton, waar zij met de boot waren aangekomen, werden de refugié's naar een oud legerkamp in het graafschap Surrey overgebracht. Zij zullen er blijven tot over een perma nente verblijfplaats is beslist. Met verlof van paus Pius II en van de toenmalige bisschop van Luik willig de de eerste graaf van Horne, Jacob I, deze bede van zijn gestorven echtge note in. Hij droeg 1 november 1461 de zgn. Aldenborgh aan de Minder broeders-Observanten over. Naast het kasteel verrees weldra een klein kerkje, dat later, in 1526, aanzienlijk werd vergroot met een ruim koor en dito middenschip. In de loop der eeuwen hebben kerk en .(looster veel te lijden gehad van opzettelijke verwoestingen, kort achter elkaar. De eerste beelden storm op de Biest dateert van 1566. Zes jaar later, in 1572, volgde de tweede en in 1578 de derde. De kerk, waar alle graven van Home, op Philips na, begraven liggen, is gro tendeels behouden kunnen blijven, maar van het oude kasteel-klooster is niets meer ove- dan een stuk vestingtoren met stenen wenteltrap. Het huidige kloos ter, dat verschillende keren werd uitge breid o.a. met een provincialaat, een fratershuis en kortgeleden met een nieuw gastenkwartier, dateert uit de zeventien de eeuw. De rustige periode, welke op de laatste verwoesting van 1578 volgde, werd tij dens de Franse Revolutie abrupt afge broken. De bewoners van het klooster der tig broeders en paters werden ver jaagd en de gebouwen verkocht aan drie Weerste burgers. De nieuwe eigenaars waren de ver dreven paters goedgezind en lieten de oude bewoners naar hun klooster terug keren, toen betere tijden aanbraken. In 1836 was dit het geval. De kloosterbe volking was toen evenwel sterk geslon ken vanwege het verbod om novicen aan te nemen. Slechts één pater en twee broeders maakten de terugkeer in Weert mee. Geleidelijk aan nam de kloosterge meenschap in omvang toe. Het duurde echter tot 1853, voordat het oude pro vinciebestuur opnieuw kon worden sa mengesteld. De Nederlandse provincie van de Franciscanen telde op dat mo ment vier kloosters: Weert, Megen, Ven- ray (van Weert uit gesticht) en Maas tricht, waar de Franciscanen hun hui dige klooster aan de Tongersestraat be trokken. Voor de Nederlandse Minderbroeders provincie werd de Weertse nederzetting tot 1853 vrijwel uitsluitend assisten tenhuis een van de belangrijkste kloosters, aangezien hier het provincia laat en het theologicum gevestigd wer den. Dit laatste instituut huist sinds kort in Venray en Alverna. In Weert is thans het noviciaat ondergebracht. De betekenis van het jubilerende klooster voor het land van Weert is &Ss»V2v7>-) |pff mrfWi Barokke koorafsluiting met orgel in de historische paterskerk in Weert. vooral gelegen in de direkte zielzorg- Jarenlang telde Weert slechts twee kerken: de historische St. Martinus- kerk op de Markt en de Hieronymus- of paterskerk op de Biest. InmiddeH is dit aantal tot tien gestegen. Plan nen voor de bouw van een modem® Paterskerk zijn in voorbereiding. Zo dra deze kerk, bestemd voor de be woners van het rectoraat op de Biest. fereed is, zal de oude paterskerk ienst gaan doen als kloosterkerk voor de huidige Minderbroedersgemeen schap, bestaande uit dertig paters, vijf en twintig broeders en evenveel novicen. Op grond van deze verdiensten, was de herdenking van het vijfde eeuwfeest geen aangelegenheid voor de leden van de Nederlandse provincie van de paters Franciscanen alleen, maar ook voor de bevolking van westelijk midden-Limburg en oostelijk Brabant. In het paterklooster is onder meer een interessante expositie over vijf eeuwen Minderbroeders geopend. Topstukken van deze expositie zijn o.a. het uit 1480 daterende Liber Re- commendationis en kostbare kerkschat ten, waaronder een kazuifel uit 1500, ver sierd met de wapens van de grafelijke familie en voorzien van een niet vaak voorkomende voorstelling van „Maria in Bezwijming". Een van de topstukken van de expositie Kazuifel uit 1500, versierd met wapen1 van graven van Horne en voorzien vun weinig voorkomende afbeelding „Maria in Bezwijming". WEERT, 6 nov. De testamentair^ belofte van graaf Jan I van Horne, d» jaarlijks aan de minderbroeder» „twaalf malder rogge en eyne goed» osse" moesten worden geschonken is ge durende het verblijf van de Minde1" broeders Franciscanen alhier een belofte gebleken. Zelfs bü de feestelijk» viering van het vijfhonderdjarig ve» blijf van de Minderbroeders in de* plaats was de beloofde os niet eens P*. sent. Toch heeft dit gisteren niets e gedaan aan de viering van het bij dere feit dat de paters Franciscan»^ nu reeds vijf eeuwen lang op de p waar eens het oude grafelijke kaste»; „de Oldenborgh" stond, een kloost» bezitten. Wat de betekenis van dit klooster, sticht door graaf Jacob I op wens diens in 1461 overleden vrouw, in ag loop der eeuwen voor Weert en ver~ omgeving is kwam duidelijk naar v,8 ren tijdens de herdenkingszitting in aula van het provincialaat, met na in de feestrede van pater Bruno Gr<?»J O.F.M. Zijn geestige schets over eeuwen minderbroeders tussen ^de' burgers en buitenlui" vond onder vele feestvierders een aandachtig hoor. Namens het bisdom Roerm°L was de vicaris-generaal Mgr. drs. L van Odijk aanwezig, die het werk de paters Franciscanen in Weert en - ders in Limburg een grote zegen en g niet te missen element in de zielz" noemde. In dezelfde geest had tev°'Lg. tijdens de plechtige hoogmis tot zegging, welke door de provinci^, overste pater Sigibald Hogenboorn A F.M. in de historische kloosters» werd opgedragen, de deken van we» de hoogeerwaarde heer A. Omloo, f.g sproken. De kerkelijke jubileumvier'.g, werd vocaal opgeluisterd door een ».s, mengd koor van religieuzen, zusters en fraters, dat onder leiding paters Theofried van Wil, de n flii' stemmige „Missa ad tres voces in a? ales" van de Venetiaanse componist Lotti uitvoerde. va" Graaf Jacob I in de persoon de bekende Weertse toneelspeler J° „e- der Velde was reeds zaterdag v sent. Aan zijn vroegere stamslot Nijenborgh" werd hij door de sc (H. Mathijssen) afgehaald en een muzikaal ere-escorte naar klooster „Op de Biest" begeleid. v complimenteerde graaf Jacob de ters op geestige en vaak ondeug humoristische wijze. Het antwoord de gardiaan, pater Joannes Dings' ef tot genoegen van de verzamelde nigte „horigen" navenant. Het jubileumfeest werd besloted e(, een drukke receptie en een feest" dat evenals de herdenkingszittmg„ajie zikaal werd omlijst door het l»1 gium Musicum Limburg" onder ding van Jef Somers.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1961 | | pagina 6