Leven en werken van filmpionier GEORGES A MÉLIÈS, de tovenaar van Montreuil sous Bois Krijgt A'damsche Bank 7 van de 8 ton TERUG? Gearresteerde fraudeur bood akkoordaan -Koorwerken Bach en Bartók HET GOUDEN MASKER TENTOONSTELLING IN PARIJS m J As ■r TEGENSTELLINGEN IN HET CONCERTGEBOUW Salarisverhoging Omroeppersoneel boos over „fooi Zware straffen geëist wegens traangasoverval Guldenslening van Australië V. Dagra verlaagt de conversiekoers Kamervragen over „persconferentie" in woning mr. Luns en brief prof. Duynstee DEN HAAG f40 miljoen 5 obligaties a pari Kopje koffie in drie steden duurder Voor f2500 Ongedekte cheques afgegeven VRIJDAG 10 NOVEMBER 196! PAGINA 2 V.. chter de grauwe massieve wanden van het Louvre, in het hart van de jungle van huizen, «grommende auto's en haastige mensen, op het doek van het stille filmzaaltje herleeft de geest van het fin-de siècle in het werk van de Frans-Nederlandse filmpionier Georges Méliès. Daar voltrekken zich gedurfde fanta sieën als werkelijkheid: een reis naar de maan, een ontdekkings tocht door de sferen naar de noordpool, daar beleeft men in verrukkelijke kleuren het schouw spel van een reuzen-champagne glas, dat zich metamorfoseert in een met elegante levende figuren gedecoreerde waaier en tovert een mysterieuze bewoner uit een valies de complete meubilering van een gehuurde salon. r •>y nr> DE SILVEREN SPIEGEL" gauw! U&JR PAUL VLAANDEREN De Franse Cinémathèque, die over een enorm aantal kostbare en kostelijke uocumenten en voorwerpen beschikt, afkomstig van of betreffende de grote pioniers van de filmkunst, stelt bij ge brek aan eigen expositieruimte bij tijd efders^ten^oonl^Ter herdenking Tan het Georges Méliès, Parijzenaar van half feit, dat de grondlegger der filmtech- Nederlandse afkomst en grondlegger van beeld ook, maar een goocheltoer per cinématcgraphe dat is een mirakel in het kwadraat! Dan doet hij de ontdekking van zijn leven. Hij verhaalt ervan in zijn mémoires, hoe hij het verkeer filmt op de nabijgelegen Place de l'Opéra. De filmband, ter lengte van nog maar 12 meter, wordt door een hapering geblokkeerd, juist op het moment dat er een autobus door het beeld rijdt. Een storing, welke historie zal ma ken! Hij weet het euvel vlug te her stellen en draait verder. Als hij de film projecteert kan hij zijn ogen niet geloven. Hij ziet het plein met het drukke verkeer. Daar nadert de bus. Maar plotseling verandert deze op slag in eenlijkwagen! In de tijd dat hij de storing had verholpen was de bus doorgereden en was een be grafenisstoet er voor in de plaats ge komen. Verbluft constateerde de meester der magie, dat het kastje niet alleen zijn mirakels kon vast leggen, maar zelfs kon toveren op een wijze, waarvan hijzelf nooit had ge droomd. De eerste filmtruc was ont dekt en daarmee de mogelijkheid om in te grijpen in de realiteit en een nieuwe werkelijkheid te creëren. De weg, die zou voeren van de reproduk- tie naar de creatieve mogelijkheden lag open. Op talloze manieren heeft de bezeten magiër de truc van de verwisseling van objecten in zijn oeuvre, waarvan de catalogus bijna 2000 nummers vermeldt, toegepast. Maar het was nog slechts een begin. De zanger Paulus wil gecinema- tografeerd worden, maar weigert in de open lucht op te treden. In Montreuil sous Bois bouwt Méliès een glazen studio, de eerste na Edison's primitieve „Black Mary", die hij volledig uitrust, vernuftig bedachte machinerieën stellen hem in staat ingewikkelde manipulaties te verrichten. Delen van de vloer kun nen zich als een lift bewegen: „En deux mots" beschrijft hij het zelf, „c'est la reunion de l'atelier photographique, dans des proportions géantes, a la scène de théatre". Men heeft er in de groot ste zaal van het Pavilion de Marsan het geraamte op ware grootte van na gebouwd en daarin de trofeeën opge steld, die aan zijn meesterwerken her inneren: verkleinde modellen van loco motieven uit „Le tunnel sous la manche", de kolossale sneeuwreus uit ,.La conquète du Pole Nord" en de bi zarre maanbewoners uit „Le voyage dans la lune". In dit milieu voert hij schouwspelen op, kluchten, drama's, opera-arrangementen, historische recon structies en her-ensceneringen van ac tuele gebeurtenissen. Er is geen genre, dat hij niet beoefent en waarin hij niet boven alle anderen uitblinkt. „Je suis a Ja fois un travailleur intellectuel et manuel. Cela explique pourquoi j'ai aimé le cinéma passionnement", schrijft hij in zijn mémoirès. Drama's en sprook jes uit de wereldliteratuur wisselen af met natuurwetenschappelijke fantasieën a la Jules Verne en historische ver beeldingen als het leven van Jeanne d'Arc. Hij doet het sensatie-wekkende proces Dreyfus herleven in twaalf tafe relen, welke hij met verbazingwekken de nauwkeurigheid naar de werkelijk heid ensceneert. Hij dramatiseert episo des uit de bijbel op een wijze, waaraan Cecil de Mille's spektakels naar ver houding niet kunnen tippen. Al zwoe gend ontdekt hij talloze technische kunstgrepen als: het oplichten en het afdonkeren van het beeld, de over vloeier, de dubbeldruk en tevens stap voor stap ook de wetten van de cine matografische mise-en-scène, de beeld werking en het spel van acteurs voor de camera. Uit zijn schetstekeningen en scenario's valt duidelijk op te maken, dat hij de beeldopvolging wel kende, echter alleen in literair-theatrale zin, dus slechts als een logische opvolging van gebeurlijk heden in de tijd en de ruimte. Een wis seling van instelling binnen het ver loop van een scène komt bij hem niet voor Desondanks heeft hij, ook wat de montage betreft, de weg bereid, door lat hij de handeling in opvolgende beel den voortzette. Het zijn echter de avant- gardisten geweest die. profiterend van de door hem gevonden en beproefde techniek van de cinematografie, een autonoom uitdrukkingsmiddel hebben gemaakt. Hij is ze in alle geledingen van het métier voorgegaan. Zo schreef }jy zelf zijn scenario's, ontwierp de decors cn costuums, ensceneerde en re gisseerde, leidde de opnamen en het af werken. speelde meestal een hoofdrol en regelde het kleuren van de film beeldjes, hetgeen met naalddunne pen seeltjes geschiedde. Tenslotte voerde hij het beleid over de verkoop, waarbij hij over de gehele wereld een afzetgebied vond. Dat wil zeggen, hij verkocht exemplaren van zijn scheppingen, met negatie van auteursrechten* Zodoende kon men zijn films tegen meterprijs aanschaffen, copiëren en de afdrukken te eigen bate verkopen. Dit nam °P den duur zulke afmetingen aan, dat het een der oorzaken van zijn ondergang werd Bij het uitbreken van de eerste Beeld uit „Le Merveilleux éventall vlvant", film van Georges Méliès, waarin wereldoorlog werd zijn laboratorium onder het motto „Het Parades van Mohammed" een kolossaal wijnglas wordt om- coor de militaire autoriteiten in beslag niek en wegbereider van de filmkunst, Georges Méliès, honderd jaar geleden werd geboren, heeft zij in samenwer king met o.a. de Union Centrale des Arts Déeoratifs niet minder dan vijf grote zalen van het Louvre gevuld met meubelen, gebruiksvoorwerpen, film- décors, kasten en vitrines vol manus- kripten. tekeningen en foto's, alsmede met costuums en machinerieën, waar mee eens een magische wereld werd opgeroepen door de „premier poète de l'image animée", de „Paganini dii Cinéma". Onder bescherming van een comité, dat alle rangen en onderdelen van het internationale culturele leven vertegen woordigt, onder voorzitterschap van Charles Chaplin, is hier een verzame ling bijeengebracht, die een weliswaar onvolledig, maar toch indrukwekkend beeld geeft van de persoon, het werk en de levensloop van de man, van wie David Wark Griffith getuigde: „ik ben hem alles verschuldigd". Wie was deze rusteloze fantast, die men gul eretitels schonk als: „Le Jules Verne du cinéma", op wiens graf staat gebeiteld: „Le créateur du spectacle cinématographique"? Zijn geboortebewijs onder het glas van de vitrine in de zaal met dokumenten vermeldt, dat zijn vader Louis Sta nislas Méliès schoenfabrikant was. Zijn moeder Jeanne Cathérine Schue- ringh was afkomstig uit Schevenin- gen. Hij was dus half Nederlander en werd geboren in Parijs op 8 december 186!. Terwijl hij studeerde, dreef zijn technische aanleg hem er al toe de machines in de fabriek van zijn vader te repareren en zijn fantasie verleid de hem onweerstaanbaar tot het goo chelen, waarvoor hij zelf de nodige apparaten bedacht en construeerde. Naast een uitzonderlijke aanleg tot velerlei technische vaardigheden was hij ook artistiek veelzijdig begaafd. Hij schilderde en tekende. Ettelijke portretten van zijn naaste verwanten op de expositie getuigen van zijn ta lenten in dit opzicht, alsmede een serie vaardige spotprenten, welke hij onder de schuilnaam Géo Smiles in het anti-Boulangistische blad „La Griffe" publiceerde. Hij wordt direc teur-eigenaar van het Théatre Houdin, waar hij de traditie van zijn roem rijke voorganger onverminderd voort zet. Hij verbaast er zijn publiek met fantastische schouwspelen, feeërieën de filmtechniek. en mirakels, die hij zelf ontwerpt, enscèneert en opvoert. Hij smijt er met hoofden, laat jonkvrouwen in geheimzinnige kabinetten verdwijnen en excelleert in zijn duivelse fantas magorieën, alles gebaseerd op truca ges, waarin hij een ongeëvenaarde en ongelimiteerde vindingrijkheid ten toonspreidt. Eind 1895 woont hij als exploitant een bedrijfsdemonstratie bij van de uitvin ding van de gebroeders Lumière: de cmématographe, het levende beeld. Hij is onmiddellijk vol geestdrift en voor ziet, dat dit apparaat voor hem de weg zal openen naar een ongebreideld uit leven van zijn veelzijdige begaafdheden. Nog vóór het einde van de voorstelling doet hij een bod op het in geheimzin nigheid gehulde toestel, waaraan de Uit vinders slechts een puur wetenschappe lijke betekenis toekennen. Een weige ring is het antwoord. Antoine Lumière die hem tewoord staat, meent, dat hij er in zijn vermaaksonderneming niets aan zal hebben. Het zal niemand verbazen, dat Méliès met zijn kundigheden, ondernemings lust en doorzettingsvermogen zich hier mee niet liet afschepen. Van een Engel se constructeur kocht hij een onvol komen apparaat, dat hij verbeterde en hij slaagde er enkele maanden later in om, zij het na kostbare en ontmoedigen de tegenslagen, toch zelf bewegende beelden te creëren. Dan ontplooit hij een onstuitbare ac tiviteit. Hij begint, in navolging van de Lumières en hun operateurs, de werke lijkheid van het dagelijkse leven te grijpen. In de Passage de l'Opéra richt hij een laboratorium in, waar hij de op genomen filmstroken ontwikkelt en co- pieert. Men staat verbluft bij het zien van de werktekeningen, welke thans op de tentoonstelling in het. Louvre getui gen van de vooruitziende scherpzinnig heid van de pionier, die letterlijk in alles wat het métier betreft onbekende gebieden betreedt met een visionaire vastberadenheid. Zijn eerste experimen ten vertoont hij als toegift in zijn thea ter, waar het publiek in verrukking raakt over het mirakel van het levende beeld, de illusie met een overtuigende schijn van echtheid: „La nature prise sur le vif". Hij legt zijn goocheltoeren vast en het publiek is opgetogen: een goocheltruc is een mirakel, het levende U nuwtaw getoverd in een reuzenwaaier, versierd met levende vrouwen genomen. Méliès, die in een vlaag van wantrouwen de bankier Nathan de deur had gewezen, beschikte toen niet meer over de kapitalen die nodig waren om opnie -iw te beginnen. Hij trok zich te- ntg in Montreuil sous Bois en stichtte daar het theater „Variétés Artistiques" Met zijn dochter, zijn zoon en enkele Parijse toneelspelers als Louis Lagrange, Francoise Rosay en Henri Jeanson voert hij er tal van meesterwerken op uit het repertoire der opera, operette en het drama. Dan verdwijnt hij spoorloos van het toneel, ettelijke leidende functies in het artistieke, zakelijke en organisato rische leven aan anderen overlatend. In 1929 ontdekt Léon Druhot, redac teur van het „Ciné Journal", hem in een winkeltje in de galerij van het station Montparnasse, waar hij speel goed verkoopt. Een campagne in de pers brengt zijn bewonderaars op de been. Men vindt op zolders en in ar chieven een deel van zijn werk, dat grotendeels werd vernield, terug. In de Salie Pleyel wordt een galavoor stelling georganiseerd, waar de élite van Parijs en uit de gehele filmwereld hem uitbundig huldigt. Daarna neemt hij zijn intrek in een buitenverblijf te Orly, waar hij zijn laatste levensjaren doorbrengt aan de zijde van Jeanne d'Alcy. met wie hij na de dood van zijn eerste vrouw in het huwelijk trad. In gezelschap van haar, die reeds in het Théatre Houdin met hem samen werkte, blijft hij temidden van de herinneringen aan zijn vruchtbaar en bewogen bestaan tekenen, dichten, musiceren. Toen de dood hem in 1938 in het zie kenhuis Leopold Bellan verraste, was hij bezig schetsen te maken voor his torische fantasieën, die door Jacques Prévert zouden worden geënsceneerd. Hij stierf blijmoedig en opgeruimd, zo als hij zijn hele leven was geweest, in het besef van de betrekkelijkheid van de aardse dingen. Moed, vrolijkheid, goedheid en waardigheid waren volgens zijn kleindochter tot het eind toe de deugden, waarmee hij iedereen, die hem in levende lijve of in zijn werk ont moette, voor zich won. Aan zijn graf cp Père Lachaise stonden Rene Clair, Chomette en Alberto Cavalcanti. Een chroniqueur schreef: „In het diepst van zijn hart hoopte ieder, dat Méliès nog eens, voor de laatste keer, zijn beroem de truc zou vertonen en zich uit zijn graf tevoorschijn toveren". Méliès' geest leeft echter voort. Over al, waar films worden gemaakt of ge zien, profiteren filmers en toeschouwers van de vruchten van zijn., genie, dat de schepper genoemd wordt van het cine matografisch schouwspel. PIET VAN DER HAM In het Louvre prijkt een verkleinde copie van de „sneeuwmens" uit „La con quète du Pole Nord" van Méliès. Op de achtergrond een decor van het maan landschap voor zijn film „Le voyage dans la lune". (Van een verslaggever) AMSTERDAM, 9 nov. De kans is niet gering dat de Arast. Bank zeven ton van de acht ton, die haar employee J. E. frauderend deed verdwijnen, zal terugkrijgen. De 3Vi ton die nog over zijn van het aandeel van vier ton van J. E. liggen reeds geblokkeerd in Zwit serland. Hetzelfde geldt voor twee ton van het aandeel van de onlangs gearres teerde handlanger G. Deze zijn door de snelle activiteit van deBazelse Staats- anwalt Burkhard, geblokkeerd in Zwit serland. Bovendien heeft G. een bedrag van 150.000 verspreid over dertig Fran se banken. Het achterhalen van dat geld zal nog wel enige moeilijkheden geven, want G. is bepaald niet zo mededeel zaam en medewerkend als de eerder gearresteerde E. Bovendien zal de uitle vering van G. uit Spanje wel vele maan den vergen, als G. tenminste verzet aantekent tegen de stukken, die de Spaanse autoriteiten morge" worden toe. gezonden. Hoofdinspecteur Postma van de Am sterdamse centrale recherche, die te ruggekeerd is uit Spanje kon zich moei lijk voorstellen dat G. een verblijf in een Spaans gevangenis boven een Ne derlandse zou preferen. In Alicante was hij opgegoten in 'n zaal met 60 medegevangenen, hoewel 't aantal was den veel kleiner was. G. had zijn goed humeur bewaard, ondanks het feit dat de overgang van het dure Carlton Hotel" in Alicante en het gemis van zijn Cadillac 1961 hem wel aan het hart moet zijn gegaan. Hij heeft nog geprobeerd de heer Postma en de Am sterdamse Bank-directeur André de la Porte te winnen voor een soort verge lijk. Hij zou de heren in zijn Cadillac naar Nederland rijden op voorwaarde dat hem daar eeri vrijgeleide zou wach- Een schets, die laat zien, hoe Méliès door een aquarium heen filmend de illusie wekte van taferelen onder water. AMSTERDAM, 10 nov. De verschij ning van Bartók's „Cantata Profana" op het programma van het Abonne mentsconcert aan de Van Baerlestraat Is nieuw. Al werd dit belangrijke en voor zijn componist representatieve werk al in 1930 geschreven, toch zal het voor velen een openharing zijn geweest. Het kan ook een schokwerking hebben gehad. Wat Bartók van de stemmen vraagt doet denken aan de onmogelijke eisen van hen, die met de menselijke stem naar het transcendentale willen grijpen, zoals Beethoven of Mahler. Maar Har- tók, de diep ernstige ongelovige, wilde afdalen in de primitieve diepten der na tuur, in de symboliek van het onbewuste, zoals die in een legende verscholen bgt- Wat hij van de tenor vraagt is vrijwel onzingbaar, schokkend van hevigheid, maar er wordt toch niets getranscen deerd; het is slechts een schreeuw van verzet, van opstand tegen autoriteit, te gen de vader, tegen de traditie. De he vig pulserende koren versterken de ele mentaire symboliek van de tekst. En mag men in de opvallende gelijkenis van het begin met de beginmaten van de Mattheus Passion een aanwijzing zien, dat Bartók met deze Cantata een ge loofsbelijdenis heeft willen schrijven, die even centraal in zijn leven stond als die van Bach in het zijne? Dan heeft hij ook hiermee, en nog eens met het woord pro fana, uitdrukkelijk zijn wil tot verzet tegen het pieuze traditionalisme in de koormuziek gedemonstreerd. Wanneer men na afloop afstand neemt tot het grootse, maar in zijn sfeer conflictueu ze werk, kan men niet aan die indruk ontkomen. Voor de zeer zware tenorpartij was de Hongaarse zanger Leslie Chabay geëngageerd, die deze met inzet van al zijn krachten zong. Over de kwali teit van de stem was na deze krachts inspanning eigenlijk moeilijk iets te zeggen. De Duitse bariton Robert Tit- ze gaf aan zijn veel mildere partij een rijke en diepe klank. Maar het Omroepkoor van de N.R.U. was deze avond het middelpunt. Met grote zui verheid, fijne dosering van volume en ritmische souplesse heeft dit de zeer moeilijke muziek gezongen. Dit was van repetitor, dirigent en zangers een prestatie van de hoogste orde. Na de profane Bartók de sacrale Bach. Terug naar het achttiende eeuwse pië tisme? Neen, nog verder, naar de La tijnse liturgie van het Magnificat. De tegenstelling had bezwaarlijk scherper en opzettelijker kunnen zijn. Het koor was er, de zangers waren er ook, slechts sopraan en alt moesten nog toetreden. Het waren Elly Ameling en Aafje Hey- nis. Het was jammer, dat de sopraan partij aan Elly Ameling weinig gelegen heid gaf haar stem in volle glans te ontplooien; de lage registers moesten domineren. De tenor van Chabay bleek nu buigzaam en fris, maar nogal kleur loos te zijn. Aafje Heynis zong met toewijding en liefde; in het Esurientes was zij ontroerend. Zij kende haar partij uit het hoofd. Het koor was wederom de dragende en inspirerende macht van het geheel. Aan deze fel contrasterende muzieken was voorafgegaan de probleemloze, naïeve en in zichzelf volmaakte vreug de-symfonie die Mendelssohn na zijn Italiaanse reis heeft gemaakt, 107 jaar na Bach's, 100 jaar vóór Bartók's werk. Bernard Haitink dirigeerde het stuk op gewekt, onbekommerd, maar niet hele maal zo doorzichtig als men graag ge hoord had. v.E. DIEMEN, 10 okt. In verband met de emissie van gewone aandelen Dagra bericht de trustee van de 5 pet in ge wone aandelen converteerbare obliga tielening A 1960 en de 5 pet in n.r. cer tificaten van aandelen converteerbare obliegatielening B dat de conversie koers van deze leningen met ingang van 6 november van 250 pet tot 232 pet 1» verlaagd,. ten. In Amsterdam, meende hij, zou het wel mogelijk zijn om met de Am- sterdamsche Bank tot een „akkoord" te komen. Zijn verklaringen waren overigens niet allemaal even waarheidslievend. Hoofdinspecteur Postma verklaarde iro nisch dat men uit G's woorden had kunnen concluderen dat de verklarin gen van E. waarschijnlijk op waarheid berustten. De arrestatie van de buitenlandse handlanger G. is mogelijk geworden door een tip van de Bazelse Staatsan- walt, die op zijn beurt goede relaties had met de banken. De bank, die 200.000 gulden aan waardepapieren van G. onder zich had, tipte dat G. opdracht had ge geven de stukken te liquideren en de felden over te maken naar Alicante in panje, waar hij een vrolijk leven te midden van vele vrienden leidde. Het moet G. overrompeld hebben dat hij al een paar dagen later in een bunga low, die hij had gehuurd, werd aange houden. Dit gebeurde op bevel van het Interpolpureau in Madrid, dat door hoofdinspecteur Postma was ingelicht. Men neemt niet aan dat ook E. de bedoeling had in Spanje onder te dui ken. Deze was in het bezit van een vals Frans paspoort op naam van Jean Neuveu. De freudeur G. leefde onder zijn eigen naam. Hij deeld de heer Postma mede dat hij van beroep „jour nalist" was, hoewel zijn visitekaartje de functies vermeldde van „President de la Franco-Brittanique des Pays Bas en President du ron-ieil adminis trative des produits Siliroc." DEN HAAG, 9 nov. Het lid van de Tweede Kamer, de heer Vrolijk (PvdA) heeft schriftelijk aan de minis ter van Buitenlandse Zaken gevraagd of het juist is, dat deze vorige week vrijdag in zijn woning een conferentie heeft belegd met een zeer beperkt aan tal hoofdredacteuren en politieke com mentatoren, zulks ter bespreking van enige actuele aspecten van de rege- ringspolitiek ten aanzien van Nieuw- Guinea. De heer Vrolijk vraagt voorts welke publiciteitsorganen op deze conferentie waren vertegenwoordigd en of de in de pers gedane suggestie, dat het cri terium voor de uitnodiging voor deze conferentie zou zijn g'eweest de mate van goedkeuring van het Nieuw-Guinea-be- leid, juist is. Indien dit laatste niet het geval is, wil het Kamerlid weten welk criterium dan wel heeft gegolden. De heer Vrolijk stelt verder de vraag of de minister kan meedelen, „of de publikatie van een brief, door prof. Duynstee op 15 juni aan de mi nisterpresident gericht, met de be doelde conferentie in enig verband moet worden gezien." Tenslotte vraagt het Kamerlid, of indien van zulk een ver band geen sprake zou zijn, de minis ter dan in staat is, in overleg met de minister-president, een verklaring voor het openbaar worden van de brief te geven. (Het betreft hier het afschrift van de brief van prof. Duyn stee aan president Soekamo. - Red.) (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM, 10 nov. Er heer ste vandaag grote onrust onder het radio- en televisiepersoneel in de stu dio's. De toekenning van een salaris verhoging van eenmaal drie procent werd een fooi genoemd. Voor, sommi gen betekent de door de regering voorgestelde salarisverhoging slechts de uitkering van eenmaal een bedrag van 250,- Van de zijde der perso neelskosten werden verzekerd, dat de kwestie uitputtend zal worden behan deld op de komende vergadering van de drie vakbonden in Hilversum. Deze bijeenkomst is voorlopig gesteld op dinsdag 14 november. (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG, 9 nov. Zware straf fen heeft de officier van justitie bij de rechtbank geëist tegen een 25-,jarige ma troos en een 23-jarige jongeman, die als beroep particulier rechercheur opgeeft. Zij zijn betrokken geweest bjj de „traan gasoverval", in mei van dit jaar in het huis van een taxichauffeur aan de Haag- weg. De matroos had gehoord dat de man geld in huis zou hebben. De „particu lier rechercheur" die misdaden beging in plaats van ze op te lossen, verschafte zijn vriend een traangaspistool en zou met de auto in de nabijheid van het huis van de chauffeur wachten. Ver momd met bril en feestneus en het pis tool in de hand belde de matroos aan. De taxichauffeur deed zelf open maar de overval mislukte volkomen omdat de matroos, nadat hij hem had gezegd voor hem uit te lopen, in een kamer kwam waar ook de vrouw van de chauf feur, zijn dochter en haar verloofde za ten. De vrouwen begonnen te gillen, waarop de nerveuze matroos zijn pis tool leegschoot. De familie bleef met be traande ogen en dodelijk verschrikt ach ter terwijl de matroos zonder geld de vlucht nam. Voor de overval had hij zich, zoals de president het noemde „moed ingerookt" met marahuana-siga- retten. De matroos en de „detective" hebben ook, samen met een derde, inbraken gepleegd in radiozaken in Leiden en Den Haag. Vanwege de ernst van het misdrijf, de overval, eiste de officier tegen de matroos een straf van vier jaar met aftrek, tegen diens kameraad drie jaar met aftrek en tegen de der de, een classificeerder die alleen aan de inbraken had meegedaan, anderhalf jaar. Uitspraak 23 november. (Advertentie) Tel. 246589 - Kattegat 4 - Amsterdam VOOR UW RECEPTIES EN INTIEME DINEETJES 's ZONDAGS GESLOTEN AMSTERDAM, 9 nov. Bij de Am- sterdamsche Bank, R. Mees en Zonen; De Twentse Bank; Hope en Co; La- bouchere en Co; de Nederlandsche Handel-MaatschappijPierson, Hel dring en Pierson en de Rotterdamsche Bank staat op 17 november de inschrij ving open op een nieuwe buitenlandse guldenslening. Het betreft hier de uit gifte ten laste van de Commonwealth of Australia van 40 min. 5 pet 20-ja- rige obligaties a pari. Storting dient te geschieden op 18 december. Officiële beursnotering zal worden aangevraagd. De lening heeft een looptijd van ten hoogste 20 jaar. aflossing geschiedt a pari in i5 nage* noeg gelijke jaarlijkse, termijnen, voor het eerst vervallende op 15 december 1967. Vervroegde gehele of gedeeltelijke aflossing is toegestaan voor de eerste maal op 15 december 1971; in de jaren 1971 t.m. 1975 tegen lOl'/s procent, daarna tegen 101 procent. De uitgifte geschiedt in stukken van nominaal 1000. Over het doel van de lening zegt het uitvoerige prospectus dat de opbrengst daarvan door de Commonwealth zal worden aangewend ter bevordering van de industriële en maatschappelijk ontwikkeling door de uitvoering der werkprogramma's van de regering. Dit is de derde buitenlandse guldens lening in de nieuwe reeks sinds de Ne derlandsche Bank daartoe de mogelijk heid heeft opengesteld. Hieraan vooraf gingen een lening van 22 min ten las te van de Sabena en een lening van 30 min. ten laste van de stad Oslo. UTRECHT, 9 nov. Een aantal res taurants in Amsterdam, Den Haag en Utrecht heeft met ingang van vandaag de prijs van het kopje koffie met twin tig cent verhoogd. De prijs (exclusief) bedraagt thans in de betreffende restau rants zestig cent per kop. De directie acht de prijsverhoging fioodzakelijk vanwege de steeds stij gende kosten van gas, elektriciteit, was serij, interieur-aankleding en dergelijke. Bij het ministerie van Economische Za ken is geen toestemming voor deze prijs verhoging gevraagd. Een woordvoerder van dit ministerie deelde mee, dat er weliswaar voor het kopje koffie geen prijsstop bestaat, maar dat op basis van vrijwillige afspraken dest'jds werd_ be sloten, dat de restaurants, indien zu tot prijsverhogingen willen overgaan, daar voor toestemming ministerie. vragen aan het AMSTERDAM, 8 nov. De politie heeft een 29-jarige schoenmaker, zonder vaste woon- of verblijfplaats aangehou den, verdacht van flessetrekkeri). HU heeft bekend voor 2500 aan ongedekte cheques van de gemeentegiro te hebbeO uitgegeven gedurende de laatste weken. Bij zes kantoren van de gemeente' giro gaf hij voor 1900,- aan ongedek' cheques af. In drie kledingmagazijnen kocht hij goederen ter waarde van 600,- die hij betaalde met ongedekt» cheques van de gemeente-giro. VLAANDEREN VLAANpE REN], IK GA AAN DE ACHTER KANT 26-1A f GEEN TE KENEN VAN LEVEN. VILLA ZEE ZICHT.... WAT EEN HOK! KIJKEN ZEEZICHT

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1961 | | pagina 2