JURRIAAN ANDRIESSEN: J Geen isolementje spelen 1 Toneelmuziek schrijven: een acte van nederigheid MUZIEK uit de Slees wijk Revue op plaat gezet Vraas Antwoord De onrust van de oude dag H 1 Leslie Cool en de I gebruiksmuziek en „Dat de ouderdom naar waarde geschat en beleefd moge worden Eigen rechtbank in bisdom Rotterdam De brand te Bussum Dr. M. J. de Jong tot officiaal benoemd Oorzaak nog niet precies bekend MAANDAG 13 NOVEMBER 1961 PAGINA k heb er een hekel aan r stukken te componeren, ->*) die niet gaan", zegt Jur riaan Andriessen. Hij bedoelt er kennelijk mee te zeggen dat hij bij voorkeur muziek schrijft, die fileteen haar nut bewijst, door ergeps dienstig voor te zijn. Het Woord „gebruiksmuziek" valt her haalde malen tijdens het gesprek. Op een gegeven moment belijdt hij ZJjn afkeer van „de geïsoleerde componist, zoals die in de roman tiek gestalte heeft gekregen". Hugo Wolf. Hij wil alles, behalve >»isolementje spelen". Dat is niet hieer van deze tijd. Om te bewij zen dat het ook niet hoeft isolementje spelen grijpt hij overigens merkwaardigerwijs te- rug op het stralende voorbeeld Vafi de Middeleeuwen, op de >>middeleeuwse muziekopvatting". Iedereen weet dat de hedendaagse componist het in deze tijden niet gemakkelijk heeft. Het moderne concertleven is door allerlei 0omstandigheden niet helemaal °P hen ingesteld. Hij wordt nogal eefis contrecoeur in het isolement gedreven. Het „isolementje spe- is geen levenshouding meer, fiiaar eerder het gevolg van een s°°rt tragische noodlottigheid. Tango-carrière Oostenrijk Sociaal-economisch Psychische nood Christelijke visie In de kerkgemeenschap Hunrkwesties Adres Café drijven Garantie Toneel in Uithoorn jiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiim •iilllllllllllllllllllllllllIlllllllllllllllllUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlll nlwrria:'n Andriessen nu heeft van dit dan Weihig of geen last. Maar hij gaat onhev°°k> als muzikant, met grote liefst Eenheid *e werk- Hij wif het Wat nZ° gemakkelijk mogelijk hebben, hij hp76rigens "°K "iet betekent dat Ook S ziph ook gemakkelijk maakt. onbevangenheid verplicht een tot het een en ander. JT''L^iriaan Andriessen, in 1925 in van v,!?1 geboren, heeft de grondslagen vader nw natuurlijk geleerd van zijn van Hendrik Andriessen. En vwJ dje .heib ..al met haar d8hnbeSitra^end in de rug prikte, tp ?nii ine jongen piano zat ipt« x ien a ■^■is5cllien heeft hij ook wel tS Van de Onhpvn«n.«v,i,n;d lp 7;„Van nnhevangenheid-in-muzika- onÏÏSi Van Zljn va!ler geërfd. In zijn driii l9?j 9ver muziek wijdt prof. Hen- wao Andriessen per slot van rekening nrrl? nc,'e woorden aan de draai- orgeimuziek. ^^oe,(lat ZÜ' Jurriaan werd thuis op- Sevoed met muziek. En het heeft er luttele tijd naar uitgezien dat hij des wege niet de muziek als vak .ou kiezen. Maar niet lang. Toen hij negen laar was schreef hij zijn eerste stuk jes. Hij maakte de Mulo af, maar daarna ging hij naar het Utrechtse conservatorium, waar zijn vader direc teur was. Een jaar had hij orgel als hoofdvak neen, niet de vader, Stoffel van Vliegen was toen zijn leraar maar dat werd een finale misiukkiag. Zijn hoofdvak wercT een»- öesi1tie" Toen werd de vader tóch weer 1947 ÏÏIf" durriaan Andriessen deed in W^eGreꙫ wa^destyd^dr" hSSSStf 0 WenkStUdiekenh- ovrenrStdeK|ntek -In Korsakmxr tatieleer van Rimsky Korsakow, twee werken, die hij juist vit persoonlijke interesse had doorge- C ï°t de afgeleverde werkstuK- concert» .orden o.m. een .Sinfonietta orkest al. Voor vier trompetten en certgeh™,, hadien o.m. door het Con- serene fh 01"kest onder leiding van 12-tonigp JCSay werd uitgevoerd en een j Oventie voor piano. 22 jaai?a? Andriessen was toen dus de hort zbn welslagen „ging hij haar p op ■Dat wil zeggen hij ging Proeven 1JS- H« Sing „ruiken en °ok po an en van het leven". En tnuzipw J?.kkeltIe aan en van de fhontppnri 1J werd er> in ParÜs gecon- de fi„; mot een nogal zwaartillen- ook als Olivier Messiaen. En Loriauri d'ens leerlinge, Yvonne die hnU.' die zelf componeerde, en tooesu^--e®n ..Pak schriften" gaf. Dat hij han eerst lezen en „dan moest tooni muziek en die van Messiaen Verm/w e,h". Maar dat was hem te Van BÖ een dergelijke gang ïrteer" t?--" efde het voor hem niet toe hn' v1 Sing overigens wel af en van Tvr P .eren bij compositie-colleges dip ®essiaen- En hij ontdekte dat af wist1 er verschrikkelijk veel van schreef hij zelf muziek Martini? Poppenfilm. Bezetting: Ode ^oor ril'. iee Piano's en slagwerk, 'istanti siagwerk kwam in eerste die epon 6en jazz-drummer opdraven, °ok l noot k°n lezen. Er kwam dan °hben=?n "bot uit. Ook aan muzikale ^evangenheid komt een eind. het ?fi|?.sen kreeg een opdracht voor WonripllI-Vven van muziek bij „Het Ary p 'Uk uur", een openluchtspel van moest Hert°g dat in Den Haag beid van0?den opgevoerd ter gelegen- van u u het 50-jarig regeringsjubileum Wenj J;lngin Wilhelmina. Die muziek ütaire J|sPeeid door de Koninklijke Mi- van Y„ aPel onder leiding van Rocus er Peren. En Andriessen verwierf inmidriJierste PrUs mee, die door de stichting opgerichte Johan Wagenaar- destiiri« ~Was ingesteld. Het stuk werd En ziin geregisseerd door Cees Laseur. dan voorn|rnoetlnS met die acteur was carrière verdere opbouw van zijn hetekeniQVaJ--m'n meer beslissende opgan2 fi i betekende namelijk zijn een onoa scbrijver van toneelmuziek, meer tS g' die tenslotte nauwelijks Anri remmen leek. Saat 1?®ssen heeft echter, wat dit aan- helenot a,e? vrÜ kort tijdsbestek een eersteflrTtkkeling doorgemaakt. Zijn Voor ppti u toneelmuziek schreef hij kadp oi "Hamlef'-opvoerin. met Ver als Mo reëisseu orkest S"et' Een iet El een tw' - rol en <?t2letu Coen Flink in de titel en bergen als >-egiseur - hadden wijzieri Sb en Zk* al in zoverre ge heeld i;| "'i de pantomime bijvoor alleen S begeleiden doo. een hobo- „De o»L van do°r een vol orkest, tijdens ppp hem echter geopend" Elektra" ?,o°PV?.?Rng van „Rouw past stuk had ar11 Neill. Ook voor dat tijdens muziek geschreven. En gezeten in opvoering hoorde hij dus, een chanlL zaal, een dame tijdens zuchten-^ogement van drie minuten ver- eek" m O dle muziek maakt me wezen T„a i -d,e oedoeling niet ..Toneelmuziek", zegt Andries- ais Ha?^i„ïegi?.seur en Steenbergen mlet. Een muziek voor g.oot 1 een tweede versie van Ham- sen nu, „moet functioneel zijn, wat onder andere betekent, dat zij de voor stelling niet mag remmen". Hjj re fereert daarbij aan een uitspraak van Darius Milhaud die eens gezegd moet hebben: „het schrijven van toneel muziek is een akte van nederigheid". Hij drijft die nederigheid nu zo ver dat hij zijn toneelmuziek pas geslaagd vindt als iemand hem vraagt: „Hé, was er muziek bij?" En dat mag dan enigszins bij wijze van spreken gezegd zijn, maar het drukt, geloof ik, zpn opvatting omtrent het fenomeen toch vrij goed uit. Toneelmuziek is iets essentieel anders dan „concertmuziek". In ieder geval kan toneelmuziek niet iets zijn dat bonafide schouwburgbe zoekers „knettergek" de zaal doet uit lopen. In 1949 schreef Jurriaan Andriessen een Mis voor de „Veritijnen" in Utrecht, de „Grande Messe, Seigneur ayez pitié de nous" voor koor en orkest die onder leiding van Hans Brandts Buys werd uitgevoerd. In hetzelfde jaar ging hij naar Amerika, op grond van een uitwisselingspro gramma tussen Amerikaanse en Ne derlandse componisten. En hij kwam dus terecht in het Berkshire Music Centre, waar Koussevitzky directeur was en waar hij compositie-lessen kreeg van Aaron Copland. Die Ame rikaanse tijd is voor Andriessen be paald niet zonder betekenis geweest. Hij is ongetwijfeld mede bepalend ge weest voor de muzikale gestalte die hy nu, met zijn 36 jaren, heeft. °P een gegeven moment kwam in Berkshire een Amerikaanse maat schappij in opdracht van het ministerie van buitenlandse zaken een film ma- kgn: Daar moest het leerlingenorkest een leerlingen-compositie in spelen. En men vond dat hij, Andriessen, het stuk maar moest schrijven. Hjj deed het in twee uur: de Tanglewood-ouverture". Een Braziliaan, Carvalho zou het stuk dirigeren, maar hij had zoveel moei lijkheden met allerlei technische kwes ties dat het mislukte. Toen dirigeerde Andriessen zelf; hij had dus ook nog een filmrolletje en hij vond dat natuur lijk machtig. Die ,,ïanglewood"-ouver- ture werd overigens later in trans positie het eerste deel van de „Berk- sh .re-symphonies". En toen Andriessen die „Berkshire-symphonies'' voorspeel de aan Balanchine, zei deze spontaan: „Daar maak ik een ballet van". Op 5 maart 1950 ging in New York de eerste uitvoering van Jones Beach", een ballet van Balanchine en Jerome Roberts. Muziek Jurriaan Andriessen. De badpakken werden, uit een oogpunt van reclame, gratis geleverd door Jant- zen. Andriessen bleef langer in Amerika dan gepland was dank zij een „fellow ship" van de Rockefeller-foundation maar in september 1951 moest hjj, na enig ingrijpen van de emigratie-dienst toch terug. Hij had in die tussentijd hij kan zich nóg voor zjjn kop slaan een opdracht van General Mo tors gemist om muziek te schrijven voor reclamefilmpjes, maar hij had wel zijn „Magnificat", geschreven in opdracht van Maastricht, klaar. In Nederland volgden de opdrachten elkaar snel op. Hij wilde stukken schrij ven, die gaan. Hij schrééf stukken, die gingen. Wij kunnen een kleine greep doen. In 1952 het ballet „Das Gold- fischglas" voor Yvonne*Georgi in Düs- seldorf, de „Bremer Stadtmusikanten", de „Haagse ouverture" voor een film van Homecker, het „Ballet van de lezer" voor het boekenbal, toneelmu ziek voor Oedipus" van Sophokles, dat in het „Théatre Sarah Bernardt" in Parijs ging muziek voor „Dorp aan de rivier". En natuurlijk de „Missa Deo Gratias", die hij in 1953 schreef voor het Honderd jaar Kromstaf- feest en die dus. in de Utrechtse Kathe draal werd uitgevoerd mét or kest. Toen Jurriaan haar schreef heeft hij er overigens wél soms de missen van zijn vader op na gekeken om te zien hoe die een bepaalde moeilijkheid had opgelost. Klonk zijn mis als die van Hendrik Andriessen? Neen. Ieder componist heeft zijn eigen idioom. Jurriaan Andriessen componeerde het ballet „De Canapé" in opdracht van de Nederlandse Opera. Het ging ook onder zijn leiding in Aix-les-Bains. En hij bewaart daaraan een merkwaardige herinnering. Voor de eerste voorstelling had hij een repetitie-tijd van een half uur voor een stuk van anderhalf uur. Dat kon nooit iets worden. Maar de zelfde avond beten die kerels zich als het ware vast in hun lessenaars en zij speelden als goden. Bij de herhaling „kénden zij het wel" en keken zij naar het toneel. Er kwam niets van terecht. Gebruiksmuziek. Jurriaan Andriessen schrijft ze bij voorkeur. Zó maar iets schrijven doet hij echter ook. Maar in tegenstelling tot de sinds lang veran kerde opvattingen doet hij dat nu juist bij wijze van geestelijke „douche". Hij schreef zó maar „Balocco" (Speeltuig) voor hobo alleen. En hij wil er nog meer „Balocco's" voor andere instru menten aan toevoegen. Hij schreef ook zó maar „Astratione", een pianostuk dat bereids door Sas Bunge werd ge speeld. Leslie Cool, die naam valt natuurlijk ook. Want iedereen weet dat Jurriaan Andriessen er schuil achter gaat. „In Amerika", zegt hij, „kent men althans de sociale scheiding tussen de „serieu ze" en de „lichte" musicus niet." Maar het gaat hem kennelijk niet alleen om die sociale scheiding. Zijn onbevangen heid wil hij waar maken ook op mu zisch terrein. „Ik doe alles door el kaar", zegt hij „en de praktijk bewijst dat het wel kan." Hij schreef pure jazz-muziek voor „Taste of Hurry", maar dat kón dan ook want in dat stuk zit een combo op het toneel. Toon van Vliet, tenor-sax van het Leslie Cool-trio speelt er in mee. En dat is dan een fenomeen. Andriessen heeft, ter gelegenheid van het onderhavige stuk, dit tegen hem gezegd: „Toon, je hebt dit thema. Er ligt een meisje op bed te huilen en daar komt een vrolijke jongen binnen. Je hebt zestien maten om dat met je improvisatie waar te maken." U heeft er geen idee van wat Toon in die zestien maten doet. Jazz is improvisatie. Ook als Leslie Cool er zich aan overgeeft. Het sche ma ligt vast. Maar ook alleen opdat de executanten er voort op kunnen borduren. Al zal het zijn op een twaalftoons-melodie. Elektronische muziek? Jurriaan Andriessen heeft er zich nog slechts zijdelings mee bemoeid. Maar wie weet? „Als ik iets in bepaalde om standigheden denk nodig te hebben, gebruik ik het. Ook als het elektro nische muziek is." Sommige mensen lopen vast in hun onbevangenheid. Jurriaan Andriessen maakt niet de indruk van iemand, die van plan is dat te doen. Hij gelooft niet alleen in de muziek, hij gelooft misschien nog meer in haar bruikbaar heid voor zoveel mogelijk mensen. Op het ogenblik is hij bezig met het com poneren van een symphonie voor de Philips-harmoni e HERMAN HOFHUIZEN De talloze bewonderaars van de in het vak vergrijsde Willy Walden en Piet Muyselaar zullen Philips ongetwijfeld dankbaar zijn voor het uitbrengen van een selectie melodieën uit René Slees- wijks revue „'t Staat in de sterren". Op P 600 339 R staan namelijk een aantal vertolkingen van Corry Brokken en Wil ly Alberti, Aart Brouwer en het revue orkest onder leiding van Bill Stanford. En het wordt allemaal schokbestendig en waterdicht, maar jammer genoeg niet zo héél geestig aan elkaar gepraat met het scherpe nasale geluid van Wil ly Walden en de vaderlijk bezonken stem van Piet Muyselaar. De ster van deze opname is ongetwijfeld Corry Brokken, die met een gave voordracht en een juist gevoel voor „theater" on der anderen zingt „II fait des bonds, Geef mij je hand, en een stukje Milord". Uiteraard is Willy Alberti hier ook goed vertegenwoordigd met zijn meeslepende zoetgevooisde stem. Hij zingt onder meer La piu bella del Mondo en Geef mij maar Holland. Overigens blijft het bij de heren Walden en Muyselaar niet alleen bij praten. Als Josephine Baker en Mariene Dietrich horen we hen in „C'est si bon en Ca c'est Paris". Met een potsierlijk zwoele geladenheid brengt Muyselaar alleen de Dietrich-imi- tatie van „Ich bin vom Kopf bis fusz auf Liebe eingestellt". Muyselaar op zijn best hoort men in het liedje van de bon- vivant met de al grijs wordende haren. Dat is heerlijk. Kortom, als herinnering en als kennismaking is deze 33-toeren- plaat een aanwinst. Vier nummers die keihard en recht door zee op de teenagers afstevenen, staan op London RE-G 7074. Johnny Bur- nette zingt met een overvloed aan zelf vertrouwen vier nummers, die echter wel tot het betere rock 'n roll-genre kunnen word engerekend. Burnette is bijzonder goed op dreef en de stemming van dit tienerfestijn werkt aanstekeijkl Zijn hit tebestendige „Cincinnatie Fireball" is be paald de beste van de vier. Sinds 1938 genieten de composities van Malando een internationale bekend heid. Zijn eerste tango-compositie „Olé Guapa" is nog steeds een van de meest gespeelde stukken. Malando heeft tot nu toe ongeveer 70 composities op Zijn naam staan. En dat zijn succes alles zins verdiend is kunnen we weer eens horen op Philips P 600 345 R: „Beliebte Tango Melodien". Op deze plaat staan een aantal interpretaties van Duitse schlagers. Het tango- en rumba-orkest van Malando is hier weer zoals altijd: beschaafd, vakkundig en uitgebalan ceerd. Zijn muziek is „perfect for dan cing" en plezierig om naar te luisteren. Een greep uit het repertoire: „Ein Spa- nischer Tango und ein Madel wie Du, en In einer kleinen Konditorei". Op London RE 7114 en RE 7105 twee waardevolle stukjes jazzmuziek. Op de eerste How long blues en Blue Funk, door een combinatie met onder anderen Milt Jackson, vibrafoon, en Ray Charles, piano. Glasheldere, sub tiele blues-vertolkingen waarin vooral Jackson opvalt door zjjn doorzichtig werk en sterk gespannen spel. Een woord van lof overigens voor de rake fraseringen van tenorist Billy Mitchell de verende swing van de bassist Os car Pettiford en het gevarieerde werk van de drummer Connie Kay. Op RE 7105 twee stukken door een cominatie, waarin vooral Art Blakey, drums, en Thelonious Monk, piano excelleren. Monk komt wel wat weinig aan het woord, maar hjj weet met zijn gecom primeerd spel een enorme zeggings kracht te bereiken, Blakey is een van de weinige drummers, die het rit misch gecompliceerde spel van Monk volledig weet te ondersteunen. Hij wordt er zelfs in hoge mate door ge ïnspireerd, en ondanks zijn gevoel voor het detail verliest hjj nimmer zijn enerverende „drive". De overige musici Johnny Griffin, tenor, Bill Hardman, trompet, en Spanky De- brest, bas passen goed in het ge heel en boeien voortdurend door hun mooie ideeën en hun scherp omlijnde structuur. In de Philips „Gruss Serie" is op 428 076 PE verschenen „Grusse aus Ober- österreich". Vier folkloristische vertol kingen uit het Tirolerland, compleet met jodelen en „klap"-begeleidingen. Ze zijn een muzikale reclame voor een winter sportvakantie. Onder de vier nummers zijn lm Salzkammergut en Original Inn- viertel Landler. En dan tot slot Mieke Telkamp in „Home sweet Home" en met medewerking van Yvonne Oostveen „Whispering Hope". Geen bjjster harts tochtelijke vertolking, maar normaal goed gebrachte zang in het lichte genre. Jammer genoeg wat te week en te sen timenteel. De begeleiding is in goede handen bij Jos Cleber. CORRY BROKKEN Vraaen voor dezt rubriek moeten worden pericht aan de Redactie van ons blad (met in de Unker-bovenhoek der envelcrme: „Vragenrubriek"). De beantwoording ge- «htedtoratis. De Redactie behoudt zich echter het recht ioor bepaalde vragen niet voor beantwoording in aan- SSZn komen. Over de besli^ng dienaangaande ton niet worden gecorrespondeerd Gaarne vermelding van naam en adres btf de ingezonden u K/Ta** hnnA.P er noa rekening mee, dat men minstens H dagen w anZZZd zal molten wachten en dat Ket one niet mogelijk is, in te gaan op verzoeken tot persoonlijke beantwoording der brieven, et regelmatig toenemen van het aantal bejaarden binnen de to tale bevolking van vele landen en het zoeken naar de plaats, die deze bejaarden binnen de bevolking moeten kunnen innemen vormt in onze tijd het z.g. bejaardenprobleem. Dit heeft verschillende facetten. Socio logen, economen, medici, psychologen en pastoraal-theologen houden zich met de problematiek van de ouder wordende mens bezig. Er heeft zich zelfs een spe ciale wetenschap ontwikkeld over de ouden van dagen, de gerontologie. De medicijnen kennen sinds enkele jaren bovendien een nieuw specialisme: de geriatrie. Daar is alle reden voor: de gemiddelde leeftijd voor een vrouw is in ons land tegenwoordig 74 jaar; voo'' een man 71. Eenzelfde situatie bestaat in andere landen, zoals Engeland, Frank rijk, Duitsland, Zwitserland, de Scandi navische landen en Noord-Amerika. De pauselijke gebedsintentie voor novem ber: „Dat de ouderdom naar waarde ge schat en beleefd moge worden" raakt dus wel een zeer actueel probleem. Met het toenemende aantal oude men sen, zegt Erich Stern, neemt ook het getal toe van hen, die niet meer in staat zijn zelf in hun levensonderhoud te voorzien en die op een of andere wijze onderhouden en verzorgd moeten wor den. Slechts een gering aantal heeft im mers onder de tegenwoordige omstan digheden voldoende spaarpenningen om hiervan gedurende de laatste levensjaren te kunnen rondkomen. Het aantal van hen, die kinderen of andere familie heb ben, die voldoende voor hen kunnen of willen zorgen, is betrekkelijk beperkt. Voor alle anderen, en dit schijnt de grote meerderheid te zijn, moet de ge meenschap op een of andere wijze op komen. Normaal gaat de 65-jarige met pen sioen; hij heeft daar recht op. Maar heeft hij ook de pensioenplicht? Velen zijn boven die leeftijd nop tot zeer be- hc orlijke prestaties in staat. Toch schijnt het langer vasthouden van oude mensen bedrijfs-economisch niet helemaal ver antwoord te zfjn. Deskundigen leggen daarom de nadruk op het feit, dat de bejaarden beter moeten worden voor bereid op het moment waarop zij van hun rust gaan genieten. Er heerst bij velen te grote angst voor de verveling, voor het niet-meer-meegeteld-worden. Fmancieel breng de oude dag voor niet weinigen ook zijn moeilijkheden mee. De z.g. AOW biedt lang niet altijd een oplossing. Het afhankelijk-zijn van de armenwet i psychologisch een zwaar te verteren zaak. De bejaardentehuizen ont nemen de inwonenden vaak het gevoel een volwaardig lid van de menselijke samenleving te zijn, mede door het tekort aan begrip voor de juiste bena- ueiing van de oude mens van de kant van het personeel. Dit alles schept een brede problematiek, waarop spoedig een goed antwoord moet gegeven worden, want over twintig jaar zal Nederland plm. 2 miljoen mensen tellen, die 65 jaar zijn of ouder. Psychische moeilijkheden gaan bij de bejaarden nog dieper dan de sociale en economische. Velen lijden ernstig onder het besef niet meer mee te tellen en hun tijd te hebben gehad. Eenzaamheid en verveling vormen een zware be proeving. Lichamelijke ouderdom is nog lang niet steeds te vereenzelvigen met geestelijke verzwakking. Dit had mgr. Bekkers op het oog, toen hij bij het 10-jarig bestaan van de katholieke Bond van Bejaarden zei: „Het feit dat er steeds meer bejaarden komen, moet men niet zien als een nieuwe last in ons maat schappelijk bestel, maar als een winst. Want het geeft ons een beeld van de mens, die uitrust, over zijn leven na denkt en zijn blik omhoog richt. En dit tekent ons de waarde van de bejaarde mens. De bejaarde geeft de wereld wijs heid als vrucht van zijn ervaring. En de* is de winst voor ons maatschappelijk leven." Het blijft alleen de vraag, of die winst ook wordt aanvaard, of er nog naar de raad der ouden geluisterd wordt. Leeft er werkelijk de echte waar dering en achting voor de oude mensen? En als die ontbreekt, betekent dit dan niet groot leed en teleurstelling voor de bejaarden? De oude dag. schrijft prof. Schille- beeckx, is het heilig en heiligend mo ment, waarin heel het leven rustig en kalm gaat opkijken naar het ingrijpen van God. Het is de tijd, waarin de Ad vent, die ons aardse leven is. zijn hoog tepunt kent.' God is dan nabij, en de oude mens treedt nader tot God. Hij komt los van de wereld, die hem wei nig meer te bieden heeft, en wordt vrijer en opener voor de komst .van de Heer. De christelijke deugd van de hoop wordt levendiger; de oude mens leeft naar de hemel toe. De oude dag hoeft geen tijd van som berheid en angst te zijn. Wie zich in ootmoed en berouw overgeeft aan de barmhartige God, hoeft niet bang te zijn Al vindt men zelf zijn leven mis lukt, dit is geen reden voor schrik en vertwijfeling. God bedriegt de mens niet en vervult zijn verlangens. De oude, gelovige Christen moet leren Sin eon na te zeggen: „Laat Uw die naar, volgens Uw woord, in vrede gaan; want mijn ogen hebben Uw heil aan schouwd." Ouderdom is Adventstijd Aan de bejaardenzielzorg behoort uiteraard veel aandacht te worden be steed. Wat tot nu toe nauwelijks is geschied. Onrust en droefheid over voorbije zaken is voor velen een bron van leed. Juist dezen moet nien leren te bidden in overgave en geloof en te rus ten aan het hart van de barmhartige God. Zielzorgelijk komen de oude men sen nog veel te weinig aan hun trekken. Wie zich intensief bezig houdt met de zielenood van de oude mens, komt niet zelden tot de ontstellende ontdekking, dat de rustige oude dag helemaal zo rustig niet is. Men heeft meer rekening te houden met de eigen levensstand van de bejaarden en voor hen een visie te openen, die uitzicht geeft op blijheid, rust en vertrouwen. De zorg voor ouden van dagen, schreef p. Pauwels O.P., stelt onze katholieke gemeenschap voor een reeks problemen, die nog heel wat studie ver eisen. Wij zijn niet klaar met sociale zorg alleen. Behoorlijke huisvesting en zorg voor hun gezondheid zijn zeer be langrijke zaken, maar daarachter staat het geestelijk probleem. Zij moeten zich volwaardige leden van de kerkelijke gemeenschap kunnen voelen. Tegen woordig noemen we zo iemand een zich van zijn verantwoordelijkheid bewuste hek. Maar de oude, konservatieve, moeilijk te aktiveren bejaarden zijn hun hele leven trouw gebleven aan een pas sieve en uiterst volgzame vorm van ka tholiciteit. Wie ziet niet, "'elke zeer erinstige moeilijkheden dit meebrengt? De vernieuwingen in de geloofsbele ving kunnen deze mensen niet volgen; zij voelen ze aan als verslapping en ongeloof. Binnen de katholieke kring zal zeker nog veel gedaan moeten wor den om te komen tot een juiste waar dering voor de oude dag. Ook de ouden zelf zullen moeten leren hun hoge leeftijd „aan te kunnen". Er is een ernstige voorbereiding nodig op een verder leven van gepensio neerd-zijn. Men zal hen erop hebben .e wijzen, dat het oud-zijn een eigen zin heeft, dat de mens hier op aarde geen vaste woonplaats heeft en een korte of lange pelgrimstocht moet maken naar het Vaderhuis. Voor velen is het niet gemakkelijk hun plaats af te staan aan jongeren, hetzij in het werk, in het open bare leven of in het gezin. Psychische spanningen zijn daarbij niet zeldzaam. Het laatste woord over het bejaarden probleem, dat men beslist niet mag bagatelliseren, is nog lang niet ge sproken. Sinds enkele jaren houden de daarmee verbonden vragen velen ern stig bezig. Wanneer de Paus ons deze maand met dit vraagstuk confronteert, wordt hiermee een hoogst actuele moeilijkheid aangesneden in verband waarmee het van groot belang is, dat zowel de jongeren als de ouden van dagen een zuivere waardering verwer ven, voor de plaats, die de oude mens in de wereld toekomt en moet innemen, Daarvoor met overtuiging te bidden is een blik van echte werkelijk! eidszi die voortkomt uit het geloof, dat alle zegen van God komt. Een abonnee vraagt hoeveel huur zjj mag vragen aan haar onderver huurster. De Huurwet zegt, dat in gevallen als de uwe, de huurprijs voor het gehuurde gedeelte in dezelfde verhouding moet staan tot de huurprijs van de gehele woning als het gebruiksgenot van het gedeelte staat tot het gebruiksgenot van het geheel. Hebt u dus de helft van uw woning on derverhuurd, dan mag de huurprijs hiervan ook de helft van de totale huur prijs zijn. Hierbij moet rekening gehou den worden met andere hoedanigheden, die het gebruiksgenot bepalen, b.v. de ligging, het gerief, aantrekkelijkheid enz. Een nauwkeurige maatstaf is moei lijk te geven. Een verhuurde zonnige voorkamer, zal wellicht hoger worden gewaardeerd dan een daarachter liggen de en totaal geen uitzicht gevende ach terkamer, van gelijke grootte. Partijen zullen dit dus onderling moeten regelen. De hoofdbewoonster heeft recht op 20 pet. vergoeding wegens ongerief, d.w.z. 20 pet. van de huurprijs van het ver huurde. Voor het gebruik van meubelen en-of stoffering mag een bedrag wor den berekend gelijk aan 20 pet. per jaar van de verkoopwaarde op het ogenblik van ingebruikneming (dus niet van de aanschafprijs). Voor het mede gebruik van meubelen en-of stoffering een bedrag naar evenredigheid van de verkoopwaarde en het gebruik. Voor gas, water en elektriciteit moeten de werkelijke kosten worden betaald of de naar redelijkheid geschatte kosten. Bij verschil van mening zal de huurad viescommissie moeten beslissen. 1) Een bij ons huurhuis staande houten schuur was vergaan. Nu heeft de verhuurder deze al laten breken en een stenen schuur laten bouwen. Mag hjj nu de huur verho gen? 2) Is de verhuurder verplicht het totaal versleten linnen van de betengelde muur te laten vernieu wen of komt dat voor rekening van de huurder aldus W. v. d. H. te H. 1) tiet is tegenwoordig niet zonder meer toegestaan de kosten van een ver betering door middel van huurverho ging door te berekenen. Hiertoe moet de huuradviescommissie worden inge schakeld, die de toelaatbare huurprijs vaststelt. 2) Aangezien deze reparatie volgens uw gegevens noodzakelijk is ge worden door normale slijtage, komt de, ze naar ons inzicht voor rekening van de verhuurder. C.V. vraagt hoeveel de huur, na de verhogingen, van het door hem ge huurde bovenhuis bedraagt. Gezien de omschrijving van de indeling van het bovenhuis en de (vrij) hoge huur die u reeds betaalde vóór de ver hogingen, komt het ons voor dat u het beste de huuradviescommissie kunt la ten beslissen. Het adres van de in uw geval in aanmerking komende huurad viescommissie luidt; Dreef 32, Haar lem. kosten voor rekening van de in gebreke blijvende firma zullen worden gebracht. Deze brief zou het best aangetekend kunnen worden verzonden (met bericht van ontvangst) en een doorslag ervan zou u dienen te bewaren om die even tueel aan uw advocaat ter hand te kun nen stellen. M. van B. vraagt naar het adres van de fabriek van een bepaald soort speelgoed (een bekend merk artikel) Voor een dergelijke informatie mogen wjj u verwijzen naar een speciaal-zaak waar men dat soort speelgoed verkoopt. Hoe oud moet men zijn, en welke papieren zjjn er nodig om een café te drijven aldus T.P. Om een café te drijven, moet u aan de volgende eisen voldoen: U moet over vakbekwaamheid en kredietwaardigheid beschikken. Jongelui kunnen een cur sus volgen van de Stichting Vakonder wijs Horecabedrijven. Deze cursus vindt (laats van september tot april en wordt (esloten met een schriftelijk examen, dat dan nog gevolgd kan worden door een mondeling examen in mei of juni. Hierna is ook nog een herexamen mo gelijk in oktober of november. De kos ten van de cursus bedragen 150 waar bij dan later nog 35 examengeld komt, indien u aan de cursus van de Stich ting Vakonderwijs Horecaf hebt deelge nomen. Indien uw opleiding ergens an ders heeft plaats gevonden, moet u 45 examengeld betalen. Voor oudere men sen is het evenwel mogelijk een proef van bekwaamheid af te leggen voor een commissie van deskundigen. Hierover kunt u verdere inlichtingen krijgen bij de Horecaf te 's-Gravenhage. Ook kunt u ontheffing vragen van deze eisen aan de minister van economische zaken. Deze kan worden afgewezen of ver leend, of tijdelijk worden verleend De uitspraak hangt van de omstandighe den af. Ruim een jaar geleden kocht ik meubels met 2 jaar garantie. De poten bleken te scheuren en nu heb ik al 5 maal geschreven om terug name, maar krijg dit niet gedaan. Wat te doen? vraagt A.A.B. U zou nóg een brief kunnen schrijven en daarin met zoveel woorden kunnen stellen, dat u, indien de hele zaak niet binnen een termijn van bijvoorbeeld twee weken is opgelost, de zaak in han den gaat geven van een advocaat, wiens ROTTERDAM, 13 nov. Mgr. M. A. Jansen, heeft een eigen kerkelijke recht bank opgericht voor het bisdom Rot terdam en dr. M. J. de Jong, secretaris van het bisdom, benoemd tot officiaal. Hjj heeft gelijktijdig eervol ontslag ver leend aan mgr. C. G. van Trigt, die tot 1 januari de lopende zaken als vice-of- ficiaal zal afhandelen. Tot secretaris van het bisdom Rotter dam is benoemd dr. C. J. Th. van Bocxmeer, kapelaan te 's-Gravenhage H. Liduina. Het adres van de nieuwe officiaal dr. M. J. de Jong blijft voor lopig koningin Emmaplein 3, Rotterdam telefoon 010 - 117997. HAARLEM, 10 nov. (KNP) Mgr. dr. J. A. E. v. Dodewaard heeft tot assistent van de parochie van de H. Cunera te Nibbixwoud benoemd de weleerw. pater N. Komen C.S.Sp. BUSSUM, 13 nov. Het is de politie nog steeds een raadsel hoe de brand, die in de nacht van vrijdag op zaterdag in een woning aan de Driestweg het leven kostte aan wtee kinderen van het gezin Wiegers, is ontstaan. Uit getuigen verklaringen is komen vast te staan, dat zowel kortsluiting in de electrici- teitsmeter in het trapgat van de woning als het vlamvatten van het wasgoed rond de haardkachel de oorzaak kan zijn geweest. Zowel de heer als mevrouw Wiegers hebben bij hun reddingspogingen ern stige brandwonden opgelopen Zij ver toeven nog in het Maj ella-z'iekenhuis De heer Wiegers was de eerste die brandlucht rook en beneden eine kiiken Daar ontdekte hij de brand, holde naar ae overbuurvrouw om de brandweer telefonisch te laten waarschuwen en sic eg daarna een ruit stuk en redde de baby, die in de enedenkamer lag In- rr'udels trachtte mevrouw Wiegers haar beide kinderen te redden. Zij haalde ze uit bed, maar de kinderen schrokken terug voor de dichte rookontwikkeling e.i durfden de trap niet af. Inmiddels was bij de voorkamer op de bovenver dieping buiten een ladder geplaatst. Mevrouw Wiegers stapte naar buiten me de bedoeling de kinderen via de ladder naar beneden aan te reiken. Vermoedelijk is mevrouw Wiegers toen van de trap gevalllen. Het is nog niet bekend wanneer beide kinderen zullen worden begraven. AMSTERDAM, 13 nov. In „Ons Pa rochiehuis" aan de Schans 13 te Uit hoorn zal de amateurtoneelgroep „De Spelewaghe" zaterdagavond 18 novem ber een opvoering geven van het toneel spel van Alejandro Casona „De sloep zonder visser". Kaarten zijn verkrijgbaar bij het se cretariaat der vereniging Engellaan 5 in Uithoorn. WASSENAAR, 13 nov. - Zaterdag is in de leeftijd van 50 jaar in Wassenaar overleden de luitenant-kolonel der ma rechaussee A. P. J. van Odijk.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1961 | | pagina 13