II enri Dominique Lacordaire Hersteller van de Orde der Dominicanen niet kerstliedjes SVERIGE 40 Pietje Prik wil geen kleren maken voor de dieren TOREN VAN BABEL Belangwekkende platen van Charlie Mingus en Miles Davis Harry Belafonte op zwarte lijst Een kwestie van moed PROFESSOR BLOKKEBOL Bij de honderdste verjaardag van zijn dood Boycot Arabische liga Lopende campagne zal meer suiker opleveren mum EEN DOM PLANNETJE, ZEI DE UIL V/S De mens in het ruimtetijdperk ZATERDAG 25 NOVEMBER 1961 PAGINA 15 Prediker Vernieuwer Kern ^iüer heeft de talloze minnars YaVarrL ,avonturen-epos „The guns of bbu een blijvende herinnering vil- de Op Philips 322 786 BF speelt j!6ch.t d ltelmuziek uit deze film, even ftia„ 0rtimmerd en bruisend van stoe it als de rolprent die op >ns lann k in verschillende delen van is °P bet magische scherm te Teenager-idolen dynamische jazz Miles in Spanje EVEN AANDACHT VOOR lillllii LdiMI NOBELPR. 4» /Af ■a&m#''"-' Het eeuwfeest van Père Lacordaire, de befaamde prediker van de Parijse Notre-Dame en de her- vrn /n. steller van de Dominicanenorde, dni? momenteel in Frankrijk op in drukwekkende wijze gevierd. Op zondag november had in de kerk van Saint ^nn een besloten festiviteit plaats 1°°r de leden van de Orde en voor al- j=n die nauw met haar zyn verbonden. ]w®. tegenwoordige conferencier van de jp tre-Dame, Pater Carré, heeft daarbij Na ®e'eSenheidstoespraak gehouden. Sa- P 's 'n bet parochiehuis van de amt-Séverin tot een drukbezochte ont- loa g gekomen, waaraan door vele don der Derde Orde Gemeenschap, len i- universiteitsstudenten en door inin en oud-leerlingen van de do- '•nicaanse hogere onderwijsinstituten, het door tal van medewerkers met „p apostolaat van de paters werd deel- |pn°men. Deze bijeenkomsten werden vilm door een samentreffen van een til .Stal Dominicanessen-communitei- g a m de kerk aan de rue du Faubourg .aint-Honoré, waarbij gepreekt werd v°°r Père Forestier. De meest grootse, <wf- a"e gelovigen toegankelijke her- enkingsplechtigheid heeft zondag 19 jVvember plaatsgevonden in de Notre- artie van Parijs. Lacordaire is evenwel meer dan ®en nationale figuur, die het blijvend respect verdiend van zijn volk. Hij is voor ons. Dominicanen, allerteerst ji® hersteller van onze Orde. Toen de urde dreigde onder te gaan ,,avec ®ette lente majesté des grandes cho- qui finissent" (Mortier), heeft hij haar vitaliteit teruggege ven, haar expansiekracht en haar S>stolisehe beweeglijkheid. Op 9 ?Ptil 1839 ontving hij in het Minerva- ■5'Ooster te Rome het habijt van de Erde. (Seculier priester gewijd in *°27)Hij had toen reeds een grote aaam als prediker door zijn eerste reeks conferenties in de Notre-Dame van 1833 tot 1836. In maart 1839, vlak v°or zijn vertrek naar Rome, publi ceerde hij zijn ,,Mémoire pour ie ré- rablissement en France de l'Ordre nes Frères Prêcheurs". Daarin schreef ,,Als God ons de kracht gaf om een religieuze Orde te stichten, zijn 7oJ a6r zeker van' da* WÜ geen Regel ouden ontdekken die meer tegemoet S°mt aan onze. tijd en aan zijn noden de Regel van S. Dominicus". Tij- fps zijn noviciaat schreef hij zijn de Samt Dominique", dat in de- ember 1840 gebupliceerd werd en ?'®Pe indruk maakte (het werd in I960 opnieuw uitgegeven door de Edi- - uugcgcveu «ons du Cerf te Prijs). Door zijn stimulerende invloed kwam Je Orde, die in een volkomen vervallen toestand was geraakt en vrijwel geen werfkracht meer bezat, opnieuw tot teven. Lacordaire preekte voor het eerst in Dominicaans habijt in de Notre-Dame op 14 februari 1841 (zijn vermaarde preek over ,,La vocation de la Nation frangaise"): een revolutionaire daad, die tegelijk ongekende "bijval én hevige protesten oogstte. Vanaf dat moment kreeg de Orde opnieuw vaste voet op Franse bodem en breidde zich van daar uit over heel de wereld. De preken van Lacordaire werden bijna overal ge volgd door de stichting van nieuwe kloosters: Nancy in 1843, Calais in.1844, Flavigny in 1848 en Parijs in 1849. In september 1850 werd de vroegere Fran se Ordesprovincie opnieuw canoniek op gericht en Pater Lacordaire benoemd tot eerste Provinciaal. Merkwaardig genoeg bij een man, die in zijn haast onmenselijke boetedoenin gen ongelofelijk hard was voor zichzelf, bepleitte hij tijdens zijn provincialaat allerlei verzachtingen van de oorspron kelijke Regel. Zeer uitdrukkelijk stelde hij, dat het doel van de Orde (het heil der zielen) in eerste instantie bereikt diende te worden ,,par la doctrine et la prédication" (door het theologisch on derricht en door de prediking) en dat de kloosterlijke observanties (vasten koorgebed, stilzwijgen enz.) daaraan ondergeschikt moesten worden gemaakt. Deze milde stellingname bracht hem in tal van pijnlijke conflicten: met meer deren van zijn eerste volgelingen, die een veel nadrukkelijker accent wilden leggen op de monastieke elementen van het Dominicaanse leven en met Pére Jandel, die door de Paus tot Magister Generaal was aangesteld. Toch heeft de zienswijze - an Lacordai re langzamerhand veld gewonnen. Van uit het tijdsperspectief van een eeuw kunnen wij zeggen, dat hij juist heeft gezien. Hij heeft het fundament gelegd waarop de Orde kon zijn wat haar als meest eigenlijke roeping is gegeven: een gemeenschap van geloofsgetuigen in voortdurende dialoog met God en met de wereld. De betekenis van Lacordaire reikt overigens veel verder dan dit herstel van de Dominicanenorde. In de „In formations catholiques internationales" (aug. 1961) is de tekst gepubliceerd van een rede welke Frangois Mauriac enkele maanden geleden heeft uitgespro ken bij de opening van de „Exposition Lacordaire" in het Musée Goya te Cas- tres. Daarin zegt hij: „Het komt mij voor, dat ik mij La cordaire herinner als iemand die ik heb horen preken, met wie ik gespro ken heb, als een vertrouweling, die de bekentenis van mijn gebreken heeft aangehoord en die mij vergeven heeft en gezegend. Pater Lacordaire blijft onscheidbaar van het katholieke geloof, van de hoop en de liefde die ik gevonden had in mijn erfdeel, doch die van alle kanten bedreigd werden in de eerste jaren van deze eeuw en die ik wellicht niet behouden had, als Lacordaire niet onzichtbaar aan mijn zijde was geweest. lik las in die jaren met hartstocht de werken van Abbé Loisy. Mijn geloof werd niettemin een ogenblik ondergraven. En ik weet dat ik daarin schatplichtig ben aan Pater Lacordaire. De kern van zijn bood schap heeft mij ook in moeilijke ogen blikken steeds ten diepste geraakt: de liefde van Jesus Christus". Mauriac duidt hier met bijzondere hel derheid op de wezenlijke betekenis van Lacordaire. De prediker van de Notre- Dame was een romanticus. Wij zouden op het ogenblik niet meer van Christus kunnen getuigen zoals hij het deed. Zijn taal is voor ons hedendaags levensge voel soms gezwollen, zijn beeldspraak niet altijd zuiver, al werd hij door zijn scherp intellect bijna altijd bewaard voor gevoelsmatige onwaarachtigheden. Maar zijn invloed reikt over zijn dagen heen tot in het hart van onze tijd, omdat hij op onnavolgbare wijze de liefde van Jesus Christus beleed. Zijn bewondering voor zijn leermeester Lamennais heeft het op een kritiek ogenblik afgelegd te gen zijn geloof is Christus en in de Kerk. Hij kon met Lammennais breken, omdat hij in zeer innige geloofsvcrbondenheid leefde met de Heer dit hij liefhad. Toen hy na een zware en trage doods- strijd van anderhalve week in de avond van 21 november 1861 overleed, sloot hij een leven af dat blijvende vrucht zou dragen. M. HENSEN O.P. Va!°hnny -^ercer 's een oude rot in het t Al in de roemruchte twintiger ja- *&n V'erde hij triomfen. En dat hy als Uit'^'er nog lang niet toe is aan A.O.W.- j" eringen en dergelyke bewijst hij op Hij ""n RE-K 1310: „Two of a kind." 2-) ^tHlt hier met zijn leeftijd, en met zijn ilr jongere collega Bobby Darin. Vie,,."16'! zingen zij op deze opname een geestige liedjes, rap voorgedrn- tintelend van muzikaliteit. Zy n ondersteund door eveneens een '"t Billy May. Van de vier wa- b stukken komt „Mississippi sPeei B.r 'let hest uit, gezongen en ge- Cu,^ 'n een sfeer, die helemaal de j^. *^d v'an Broadway ademt. 4 "«4 lq f 1ICI, AI10.ftl0V-I.lv, -JV-"1-» kw K. staaf ?n keerzijde van dit plaat- ^kbird overkekende ,,Bye Bye direM^el kerstmis nog niet in onze 'deg nabijheid is, is het een goed Decca geweest alvast een ®lue Vy van de teenager-idolen The die 'amonds het licht te doen zien, phe g,bsPir.eerd is op het kerstfeest. c°rderi Lhamons zijn een begrip ge- «ene en heus niet alleen bp onze e Run zang doet velen prettig >,,„1 weten waar de grens van «lcb altiüf1 bgt. Bovendien weten zij ?ap t «Ju aan de te spelen nummers b'hderliiu ssen en dringen zij zich niet tatl hun °P de voorgrond, iets waar- kï buitn„ e c°Rega's zich nogal eens k!aatie rr\ gaan- °P bovengenoemd r^ers, snP?cca V 63089) vier num- i?der -A, ilaal voor het schemerlicht Cv?ly NighPeMtbo?mj, "Silent Night, istrnfs Mary's Boy Child; White tl* ts nv 6n nter Wonderland." ItSJ 2ü zyn wel The Lennon Sis- don't k"fen °p London 45 HLD 9417 pf- belt „,„?w why" en ,,Sad Movies." hqJi '&e ze! v®Yeel over naar het Sgiphier kii„ J In het laatste eSn°kken(je ~",en, we ,°-a- horen welke LeKv-htede-mf^ gen. het ontdekken van M «najes in de bioscoop kan hlin °n Sist<?rc ,ze upuame van The hhendg tpo zal er bÜ onze muziek- nagers zeker wel in gaan. ^°art in 'ug ^ardist Charlie Mingus be- v6tei? uitnem^fj P1 .de grootsten. Hp U'euw,.,. .?d bassist en belangrijke «en6Us a«d rOp ^ondo" LTZ-K 15194 van Y0°rtreffpi:-i! S a,an zes st"kken door ban i 'ingus orkest, onder leiding is:Ktw'eJ[)e.samenstelling van de hPUy0""Saxol®naltj een hoor- en een dal a® en twee trombones; pia- het 'n een der^m. °Pmerkelijk is dus formatie een trom- deze ha^a De kleur die Min- »eze band weet te bereiken is zeer bijzonder. Hij realiseert voortdu rend een variëteit aan klankkleuren door de' verschillende harmonieën op een persoonlijke manier te bundelen. Het orkest speelt fel en trefzeker en de geweldige dynamiek slaat als het ware op de luisteraar over. De meeste van de zes stukken hebben de Blues als uit gangspunt. Sommige alleen de sfeer, an dere zowel de sfeer als het accoorden- patroon. Maar het zijn allemaal blues vertolkingen zoals een blanke ze wel nooit zal kunnen spelen. In „Wednesday Night Prayer Mee ting" laat Charlie Mingus zpn musici tamelijk vrp. Dit heeft een grote dyna miek tot gevolg, maar door hun grote muzikaliteit en perfecte timing blpft al les volkomen verantwoord. In „My Jel ly Rolt Soul" geeft Mingus een geesti ge interpretatie van zijn ideeën over de muziek van de „twentyppianist" Jelly Roll Morton. Uiteraard is dit stuk mo dern getoonzet, maar het geeft nergens een indruk van superieuriteit in ver houding van de jazz uit de twintiger ja ren. Er spreekt eerder bewondering uit voor het werk van de grote pionier Mor ton. De muziek van Mingus js pure jazz: kunst op het moment.. Wat zpn solisten betreft vallen in deze opname voorna- meiyk op: Jackie Mclean, alt; Booker Ervin, tenor; Horace Parlon, piano, Dan nie Richmond, drums, en, uiteraard, de leider op bas. Het is een verheugend feit dat Fonta- na de langspeelplaat „Sketches of spain" opnieuw heeft uitgebracht. Want in de ze opname (682 079 TL) komt een zeer byzondere Miles Davis voor het voet licht. De vele nieuwe mogeiykheden (vooral in harmonisch opzicht), die Da- vis aan het bestaande jazz-idioom heeft toegevoegd, hebben hem naast zyn spel tot een van de belangrykste trompettis ten van het ogenblik gemaakt. Ook zyn invloed op andere musici is van onschat bare waarde. We hoeven alleen maar te denken aan de tenorist John Coltrane, die gedurende de tyd, dat hy met Davis heeft samengewerkt, zeer veel van hem heeft geleerd. Een speciale liefhebbery van Miles Davis is altijd de Spaanse muziek ge weest. Hp heeft dit in talloze opnamen duideiyk laten blpken. Op bovengenoem de plaat echter vult Davis de volledige tqdsduur met improvisaties over authen tieke Spaanse harmonieën. Er komt praktisch geen jazz meer aan te pas. Een enkele keer blaast hp een opeen volging van blue notes, een nadere maal fraseert hy wat jazzmatig,' maar over het algemeen heeft hy zich wonderlyk gaaf in deze nieuwe mogelykheden in geleefd en speelt hy een enigszins,,,my stieke," ijle muziek, wat vooral goed uit komt in de stukken „Saeta" en „Con- cierto de Aranjuez". Het begeleidende orkest, onder leiding van Gil Evans, is bepaald meer dan een ondersteuning. Het creëert steeds wisselende achter gronden, die soms van de solist weg ebben, en hem vaak onverwacht weer oppakken. De intrumentatie is modern, maar vormt een zeer „Spaans" geheel. „Sketches of Spain" is een bijzonder waardevolle opname, waarin Davis en Evans een ongekende hoogte bereiken. DAMASCUS, 24 nov. (UPI) De Arabische liga heeft gisteren bekend gemaakt dat zy de Amerikaanse zan ger Harry Belafonte op haar zwarte lijst heeft geplaatst wegens schending van de liga's boycott van Israël. Het bureau voor de boycott van Israël van de liga lichtte toe, dat de maatregel inhield, dat de films en grammofoon platen van Belafonte niet meer moch ten worden ingevoerd in de landen, die by de liga waren aangesloten. Het bureau verklaarde voorts, dat vier Amerikaanse firma's eveneens_ op de zwarte lyst waren geplaatst. Zy mogen in de Arabische wereld geen activiteit meer ontplooien, aldus het bureau. Het „goed afspelen" by bridge is niet uitsluitend een kwestie van grote tech- nische kennis heel vaak is het ook een kwestie van moed. Een goede speler zal, wanneer hy zich een bepaa de ge^ dachte gevormd heeft over de mogelijke kaartverdeling, de konsekwenties daar van aandurven en zijn speelplan volgens de door hem uitgestippelde lyn door- voeren. Indien het speelplan nu maal' °P v°^j doende logische gronden berust zal men zien dat het geluk vaak ook met de moedige is. Een fraai voorbeeld zag ik in een parenwedstryd, waarin vele ste ke spelers meededen. 10 7 4 A H O V 7 6 4 A B 8 6 2 N WO v. z 4 H 6 5 q? 10 8 2 O A B 9 AHV5 Het bieden was eenvoudig en d°el" treffend: zuid opende 1 Sansatout OW pasten en noord maakte er 3 bA van. West vond de voor zuid me t,v,eTrontra®" tende uitkomst: hartenvrouw. Hoe moet zuid spelen? Natuurlijk hebt u ontdekt, dat indien zuid erin slaagt 3 slagen in ruiten te maken, zijn contract thuis is. Maar wat is nu de beste speelwijze in ruiten, in een geval als dit, hangt zo'n speelwijze natuurlijk samen met de mogelijke of waarschijnlijke kaartverdeling. Veel gegevens zijn er niet, zult u wei- licht zeggen, maar de zuidspeler in kwestie had aan de uitkomst met harten vrouw voldoende om van één ding zeker te zijn: west had lange hartens en oost (die harten 3 bijgespeeld had), had k°rte hartens. Op die grond baseerde zuid de gedachte, dat de aanwezigheid van een lange ruitenkaart bij oost, waarschijn lijker was dan een lange ruitenkleur in slag 2 speelde de leider daarom uit noord ruitenvrouw na en zag tot zijn genoegen bij oost de ruitenheer verschij nen die vlot werd bijgespeeld: zuid won de slag met ruitenaas, bij west viel rui ten 3. De volgende 4 slagen waren voor kla veren achtereenvolgens, aas, heer, vrouw en boer. West bleek drie klaver tjes gehad te hebben en ruimde op de vierde klaver een kleine schoppen op; oost, die slechts twee klavertjes had ge had, ruimde eerst ruiten 2 en vervolgens schoppen 2 op. Nu bleef de vraag, of zuid ruitenboer in de hand moest spelen als west nog een ruitentje zou hebben, zou dat goed zijn want noords vierde ruiten zou vrijge- speeld kunnen worden. De zuidspeler verwierp dit plan echter hij liet van tafel (noord) de ruiten 4 spelen en toen bij oost de 5 verscheen sneed hij met de ruiten 9. Dit luktewest bleek geen ruiten meer te hebben. Natuurlijk leek het geheel nogal for tuinlijk maar zuids plan was zeer goed doordacht geweest. Terecht rede neerde hij, dat wanneer oost de ruiten heer, 8, 5, 2 gehad zou hebben, de speler vrij zeker niet tot het afgooien van een ruitentje zou hebben besloten en vermoedelijk al de ruitenvrouw niet met de ruitenheer gedekt zou hebben. Zuid boekte een mooi .esultaat: het spel was 12 malen gespeeld en overal was het eindbod 3 SA geweest, doch slechts twee malen was het gemaakt. Met 4 x 13 open kaarten is zo'n spel na tuurlijk kinderwerk, doch met dichte kaarten is het een uiterst lastig pro bleem. MIMIR ZEVENBERGEN, 34 nov. Ver wacht wordt dat de Nederlandse sui- kerproduktie in het lopende campagne- jaar 520.000 ton zal bedragen. Dit is rond 40.000 ton meer dan oorspronke- 1 ijk was geraamd. De hoeveelheid aan gevoerde suikerbieten bedraagt 4 ton, terwijl het suikergehalte iets hoger is. Het binnenlands verbruik bedraagt jaarlyks 480.000 ton suiker. De cam pagne zal duren tot 20 december. Zoals nu reeds sinds 1913 het ge val is zullen op 1 decem ber a.s. we derom de Zwitserse Pro Juventute-zegels ver schijnen, welke tot de fraaiste minia tuurtjes in de filatelie kunnen worden gerekend. De laagste waarde draagt een afbeel ding van de eerste president van de bondsrepubliek Jonas Furrer (1805-1865) ui) Winterthur, die zich met alle energie aan de opbouw van de jonge staat heeft gewijd. Op de vier overige zegels komen wei de- en tuinbloemen voor; sinds 1958 treft men deze tekeningen op de weldadig heidszegels aan. Een zonnebloem ziet men op de 10+10 Rp., een lelietje van dalen op de 20+10 Rp., een iris op de 30+10 Rp. en zilverschoon op de 50+10 Rp. Duitsland (Bondsrepubliek) Als pro paganda voor de ad vents inzameling „Brood voor de we reld", die door de Evangelische Kerk de komende maand wordt georganiseerd zal, op 1 december een 20 Pf. in koers komen. Het symbool van deze actie: een ondervoed kind, een bedelnap in de hand houdend, vormt de tekening van deze zegel. Luxemburg De traditie om vorsten kinderen op charitas-zegels af te beel den, reeds daterend uit de jaren 1926- 1931, werd vorig .Mi jaar hervat en wordt nu voortgezet. Op de 4 december a.s. verschynende reeks vindt men drie ver- sfcjilf schillende portret- Sr f&sïss: ten van prins Hen ri, die op 16 april 1955 op kasteel Betz- dorf werd geboren als oudste zoon van groothertog Jan en groothertogin Josephine Charlotte. De serie bestaat uit zes zegels: 30+10 ct. 1 fr. 25 ct, 1.50 fr.+25 ct, 2.50 fr.+50 ct, 5 fr.+50 ct en 8.50 fr. 4.60 fr. Suriname De rouwzegel ter nage dachtenis van Ham- marskjöld ver scheen in twee waarden: 10 en 20 ct. Een portret van de overleden secre taris-generaal van de V.N. komt er op voor met op de'ach- tergrond het em bleem vandeU.N.O De emissie van de Rode Kruis-zegels met inheemse bloe men is nu uitgesteld tot volgende maand. Zweden Zestig jaar geleden werd voor het eerst aan vier geleerden de Nobelprys uitgereikt. Ter herinnering hieraan zal op 9 december een serie van drie zegels (20, 40 en 50 ct) in omloop komen met alle dezelfde tekening nl. de vier eersten, aan wie deze onderschei ding te beurt viel: V". C. Röntgen (1845- 1923). de ontdekker \an de x-stralen, die wffHOfr' later naar hem werden genoemd; R. F. A Prudhome (1839-1907) een Franse dichter, die o.m. van zijn Nobelprijs een fonds voor jonge dichters stichtte; E. A. von Behring (1854-1917), een Duits far- maloog, die het serum tegen difterie ontdekte; en de Nederlandse scheikun dige J. H. van 't Hoff (1852-1911). die o.m. in 1874 de grondslag legde voor de stereochemie. Postzegels uit koers. Met ingang van 1 januari a.s. worden de volgende in 1960 uitgegeven postze gels buiten geb.uik gesteld en daarmede voor frankering waardeloos: a. de vluchtelingenzegels (12 en 30 ct); b. de zomerpostzegels (4, 6. 8, 12 en 30 ct); c. de Europa-zegels (12 en 30 ct); d. de zegels: int. jaar voor geestelijke volksgezondheid (12 en 30 ct); e. de kinderzegels (4, 6, 8, 12 en 30 ct). Dicht by het stadje Stippestap was het mooie, grote Stippestapse bos. Geen wonder dat de mensen uit de stad graag wat kwamen wan delen. Zelfs burgemeester Biebel liep er wel eens over de paadjes heen en weer om over zyn geleerde toespraken na te denken. De bosdieren waren daar 'n bietje trots op. Van uit hun holletjes fingen ze stil zitten gluren naar al die tippestapse mensen. Ze vinden ons bos veel mooier dan hun eigen stad, zeiden ze dan. En daar hadden de bos dieren nog gelij in ook N1 woonde er in het stadje Stippestap een kleerma. kertje, dat heel erg beroemd was. Som mige mensen beweerden, dat het de bes te kleermaker van de wereld was. Of dat waar was, wisten de bosdieren na- tuurlyk niet. Maar ze wisten wel, dat dat kleermakertje Pietje Prik heette en dat hy kleren had gemaakt voor ko ningen, reuzen, tovenaars en kabouters. En dat zegt toch wel wat. Het is wel jammer, dat die beroemde Pietje Prik nooit eens naar ons bos komt, zeiden de bosdieren tegen elkaar. We zouden hem graag eens van dicht- by bekyken. Nu kennen we hem al leen maar van de foto's, die we in een verdwaald stukje krant hebben gevon den. Maar 't zou toch wel leuk zyn, als hij eens echt bij ons kwam. Het is ten slotte toch een buurman van ons. Toen kwam Eefje Eekhoorn op een wonderlijk idee. Ze zei: Pietje Prik heeft al kleren gemaakt voor alle soor ten mensen. Maar voor de dieren heeft hij nog nooit wat gedaan. Wat denken jullie ervan? Als Pietje Prik voor ons eens wat aardige pakjes ging maken? Dan waren wy de enige aangeklede bos dieren ter wereld en wij zouden alle maal even beroemd worder als Pietje Frik. Daar waren de bosdieren eventjes stil van. Kleren aantrekken, net als de men. sen? Zoiets hoorde enkel by de gelaars de kat, dachten ze. Maar Koosje Konijn, die zich juist stond te spiegelen in de bosbeek, zei: een ruiten jasje zou my zeker keurig staan. Toen kwamen de anderen ook.- Hanneke Haas wou een mantelpakje. En Eduard de egel graag een spykerbroek. Bibi de bosmuis voel de meer voor een deftige zwarte slipjas. En Eefje Eekhoorn zei: ik wil een ja ponnetje van zy voor de zondag en een van katoen voor door de week. Zé gingen er dadelijk mee naar v7ijs- mans de Uil. Wysmans de Uii moest een brief schryven aan kleermaker Piet je Prik. Oehoe, zei Wysmans, het is het domste plannetje, dat ik van myn leven ooit gehoord heb. Maar omdat hy zo graag pronkte met de mooie lettertjes, die hij schryven kon, maakte hy toch dit briefje: Beste Pietje Prik- Dé dieren van het Stippestapse bos-zouden U graag zondagavond willen spreken. Zonder tegenbericht verwachten wy U by de drie kromme dennen op het zandheu veltje. Hoogachtend, de dieren. Pietje Prik zat ijverig aan een nieuwe jas te naaien, toen de brief door een klein vogeltje onder de deur werd ge schoven. Wat moet dat? dacht Pietje Prik verbaasd, toen hy de brief op de mat zag liggen. Deze brief is niet door de postbode gebracht. Postbodes doen de brieven in de brievenbus. Vlug raapte hy de brief op en hy was erg verbaasd toen hij las, dat de bos dieren hem wilden spreken. Wat zouden ze toch van me willen.' dacht hy. En hoe dichter hij bij de zon dag kwam hoe nieuwsgieriger hy werd. Maar ook de bosdieren waren vrese- lijk nieuwsgierig, wat Pietje Prik wel van hun plannetje zeggen zou. Hij doet het vast voor ons, zei Koosje Konijn. Ik heb altijd gehoord, dat Pietje Prik een erg goedig mannetje is, dat iedereen helpen wil. Maar Herma de hamster scnudde ïarr kopje. Alles goed en wel, zei ze, maar we zullen die kleren toch maar niet voor niets kunnen krygen. Pietje Prik kan tenslotte niet leven van de wind. Ik ,Fyrt studeren, o wat dol.' roept professor Blokkebol. En dan kruipt hij bij ijn boeken, om daar wijsheid te gaan zoeken. Al zijn kind'ren roepen „Ha, veel plezier bij 't werk hoor Pa. En dan lachen zij zich slap, en ze roetsen van de trap, en ze stuiven wild naar buiten om elkaar eens nat te spuiten. Gierend zijn ze w de gang met de lange waterslang. Als ze weer aan tafel gaan schuift professor zwijgend aan. Rustig zit hij in gedachten op de warme soep te wachten. Maar dan roept de jongste uit: „Pa, ik heef zo fijn gesp t". dij is slikkernat die Piet, maar zijn vader merkt het niet. Als de kleine Blokkebollen lachend onder tafel rollen, zegt professor zeer geleerd: Piet, die zin zeg je verkeerd. IK HEB GESPOTEN, zeg dat na." „Ik heb zo fijn gespoten Pa". VERA WITTE. denk dat Pietje Prik vragen zal: wat betalen jullie my? En wat moeten we dan zeggen? We hebben immers geen geld! Dat was een heel verstandige opmer king van Herma de hamster. We kun nen hem twee manden vol kachelhoutjes geven, bedacht Hanneke Haas. En den- ne-appeltjes om de kachel aan te maken, stelde Eefje Eekhoorn voor. Natuurlijk kunnen we bosbessen voor hem plukken, zei Eduard de egel. Misschien kan hij die gebruiken voor bosbessenjam. Precies, zei Bibi de bosmuis, zo kun je toch ook betalen! Ik zie me ai lopen in een deftige, zwarte jas met slippen. Toen werd het eindelijk zondagavond er. op het zandheuveltje bij de drie kromme dennebomen krioelde het van de bosdieren. Ik zeg: goeieavond, zei Pietje Prik. Mag ik tussen jullie in ko men zitten. Mm, wat ruikt het lekker in het bos! De dieren keken elkaar eens aan en knikten. Eefje Eekhoorn mocht het woord doen. Lieve meneer Prik, zei ze, wy zouden zo graag kleren gaan dragen net als de mensen. Wilt u die voor ons maken? Zjj zouden U heel dankbaar zijn. Pietje Prik zette grote oger op. Kleren maken? Voor jullie? riep hij. Nee beste d-.eren, dat doe ik niet Maar we willen U graag betalen, riep Herma de hamster. U krijgt kachelhout en denne-appels. En bosbessen zoveel ai? U wilt. Kunt U jam van maken Toen ging Pietje Prik rechtop staan en schudde zijn hoofd. Beste dieren, zei hij. Ze zeggen dat ik een heel goede kleermaker ben. Ik kan rokken, broeken en jassen maken. En mantels met bont en met sleepjes. Maar ik zou nooit iets kunnen maken, dat even mooi is, als het pak dat jullie nu al draagt. Kijk naar de pluimstaart van nevrouw Eekhoorn. Zoiets moois maakt zelfs de knapste kleermaker van de wereld niet. Kijk naar de vachtjes van de hazen, de konijnen en de bos muis. En naar de grappige stekeltjes van de kleine egel. Hel zijn de mooiste kleren, die een dier zich maar wensen kan. Meent u dat heus? vroeg Eefje Eek hoorn en ze sprong dadelijk naar de beek om haar staart te bekijken. Ik meen het, zei kleermaker Pietje Prik. En meneer Wijsmans de Uil, die stilletjes had toegeluisterd, kraste: zien jullie nu wel, dat het 't domste plannetje was, wat je je voor kunt stel len. Nou heb je Pietje Prik voor niets hier naar toe laten komen. Waarom luis teren jullie toch nooit naar 'n wijze uil? De dieren sloegen al een beetje be schaamd hun ogen neer. Maar deze keer kreeg Wijsmans de Uil toch onge lijk. Ik ben toch niet voor niets hier naar toegekomen, zei Pietje Prik. Door al mijn drukke werk was ik helen 1 vergeten, hoe heerlijk het ruikt in het bos en hoe fijn je hier kun1 wandelen. Dank jullie wel, dat jullie me geroepen hebt. Voortaan kom ik iedere zondag terug en dan hoop ik jullie allemaal nog dikwijls te zien. Dat is fijn meneer, rie pen de dieren En U ook bedankt, omdat U ons wat wijzer hebt gemaakt. We zou den niet eens meer kleren willen. We willen blijven, zoals we zijn! Toen na men ze afscheid, maar niet voor heel lang, want iedere zondag zagen de die ren hun beroemde buurman uit het stadje Stippestap in het bos wandelen. En mochten jullie ooit van je leven een ar ngekleed dier tegenkomen, dan kan dat nooit een dier zijn uit het Stippe stapse bos. Daar lopen de dieren in hun eigen vacht, omdat die mooier is, dan wat een kleermaker maken kan. Pietje Prik heeft het gezegd. En als iemand er verstand van heeft, is hij het! LEA SMULDERS De toren van Babel heeft in de loop der tijden ook bij de kunstschilders op de verbeeldings kracht gewerkt. Vooral Pieter Breu ghel (zestiende eeuw) heeft een fantastisch schilde rij van de toren ge maakt, waarvan hierbij een gedeel te is afgedrukt en waarop de terrassen van de toren duide lijk te zien zijn. .<v'« '/iV s - mm®*" -s t f•,:%S££x-w> ■^■•-■4? Ongetwijfeld hebben jullie wel eens over deze toren horen spreken. Wy la zen een bericht in de krant dat de re gering van Irak besloten heeft de uit de Bijbel bekende toren van Babel op te bouwen. De toren waarvan de Bijbelse ge schiedenis spreekt (en gebouwd zou zyn ongeveer 2400 jaren vóór Christus) moet in enorme terrassen zyn opgetrokken en bestond uit acht op elkaar staande to rens, waarvan de volgende steeds klei ner was dan de vorige. Negentig meter hoog, met een plattegrond van 40 x 40 meter, zou de toren ge weest zijn (voor ons moderne men sen niet eens zo hoog). Bijna honderd miljoen stenen werden voor de bouw ge bruikt en evenals bij de Egyptische py- ramiden werd het werk grotendeels door slaven uitgevoerd. De Arabieren hebben de toren later verwoest, zodat er weinig van overbleef. In de Pt. zische tijd geraakte de toren meer en meer in verval, totdat Alexander de Grote Babel de hoofdstad van zijn wereldrijk wilde maken en van de puinhopen nieu we bouwwerken liet optrekken. Toen de koning stierf en zijn opvolgers de hoofd stad verplaatsten, bleef het grootste deel van de ruïne liggen. Veel later zorg den de Arabieren, belust op de mooie tegels, er voor, dat van de machtige to ren zo goed als geen spoor meer over bleef. De toren was voor de nomaden (zwer vende bevolking) een teken van hoog moed en grootheidswaan van het men selijk kunnen. Aan de toren van Babel is het verhaal uit de Bijbelse geschie denis verbonden, dat door een wonder baar ingrijpen van God de spraak werd verward, ofwel dat door de verspreiding van de mensen verschillende talen ont stonden. Daarom heet ook de naam van die plaats Babel, dat betekent: spraak verwarring. Duizenden jaren vóór Christus, toen er van Europa zo goed als niets bekend was, waren er in die streken dus al prachtige steden: Babyion, de hoofdstad van Babylonië, aan de rivier de Euphraat. Ninivé, de hoofdstad van As- syrië, aan de rivier de Tigris. Er woon den volken, die uitmuntten in natuur-, reken-, meet-, en sterrenkunde, er bloei den landbouw, handel en nijverheid. Babylon was gedurende vele eeuwen een middelpunt van beschaving en macht. Vele kunstzinnig uitgevoerde poorten gaven toegang tot de stad, waar vele prachtige paleizen en tempels waren. Een bekende koning van Babyion was Neboekadnezar, die bij zijn paleis de beroemde „hangende tuinen" liet aanleggen, doch daarover de volgende keer. In 1962 wordt te Seattle in Amerika een grootse wereldtentoonstelling ge houden onder de benaming „De mens in het Ruimtetijdperk." Dit wordt door gevoerd in vijf hoofddelen, de „Vijf Werelden van de 21ste eeuw", die het dagelijks leven in het jaar 2000 uitbeel den, een beeld geven van de ontwikke ling van wetenschap en industrie, een tentoonstelling van moderne kunst om vatten, alsmede een schitterende ten toonstelling van museumstukken, ge maakt door de indianen van Noord-n est Amerika. Tot de grote attracties van „Century 21" oorspronkelijke benaming) behoort een draaiend restaurant boven op de tweehonderd meter hoge ,ruimtenaald Boulevard der Wereld.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1961 | | pagina 15