Kekkonen in Novosibirsk IvHROESJTSJEV WIL NEUTRAAL FINLAND Niets bekend over militaire eisen van de Russen Kekkonens rivaal trekt zich terug Oostduitsers nemen nu ook de wijk naar Polen Warschau verleent asiel en weigert hen uit te leveren Naar Engeland Felle TWEESTRIJD over altaar-verplaatsing Kerstdagen Bokma Ontroerend geschenk aan tachtigjarige paus Drie bankbiljetten in brief van achter het IJzeren Gordijn Ezn Noorse David ïlaaïï jTT]fe' Geestelijke baten van de arbeid Matrozen uit V.S. bekorten verblijf in Conakry Vandaag de feitelijke verjaardag inTer BONDGENOTEN ONDER ELKAAR Aflaten voor werk opgedragen aan God Breng uw door in Londen J-aJ NIKITA OVER DE SALARISSEN IN ZIJN RIJK Pluche Beeldenstorm' ZATERDAG 25 NOVEMBER 1961 PAGINA 7 moskóu, 25 nov. (Rtr, Tass, tJPI) Premier Khroesjtsjev heeft een beroep gedaan op Fin- and, ]an(j zyn traditionele heutraliteitspolitiek voort moest 2etten tegenover, wat de Russi sche premier noemde, een mili taire opbouw door de NAVO en West-Duitsland in het Oostzeege- J.ed. „Het is noodzakelijk de ont wikkelingen in dat gebied in het te houden," vertelde Khroesj- ?iev aan zijn gast, de Finse pre sident Urho Kekkonen, aan een h°enmaal in Novosibirsk. ^Roesjtsjev wil neutr finla UNIE J": 30 6U|tenlandse KRQNiek °ud vverd de Van de NAV0 zijn 5-of 7-daagse Zeeland reizen met demi-pension v.a. f 157.- Uw reisbureau boekt u gaarne! 1 - ty- lllli? n (Advertentie) ?esitsiev betoogde, dat de Oost- Van Wet langer het vreedzame nokje a Europa is. „Maar", voegde hij er bpj toe. „de Finse neutraliteit is een 1,.. hi On^Europa en in het gebied van de Tass, stonden geen militaire eisen. Maar waarnemers zeiden dat die misschien waren gesteld tijdens de besprekingen die voor de lunch had den plaats gevonden en men dacht aan militaire bases of radarstations op Finse bodem. Westerse waarnemers in Moskou zei den, dat de toon van de rede van Khroesjtsjev hun mening had versterkt, dat de Russische stappen jegens Finland meer van politieke dan van militaire aard zijn. Men dacht dat Khroesjtsjev twee doelen voor ogen stonden: De herverkiezing van Kekkonen in januari 1962 te waarborgen. Khroesj tsjev zei in zijn redevoering te Novo sibirsk, dat Kekkonens buitenlands be leid van neutraliteit en vriendschappe lijke betrekkingen met de Sovjet-Unie, het volledig vertrouwen van Rusland heeft. Druk uit te oefenen op buren van Finland Denemarken en Noor wegen om hun militaire banden met de NAVO te verzwakken. Wat het eerste punt betreft, kwam de activiteiten die door groepen van de rechter vleugel in Finland werden ontplooid. De Russische premier be weerde dat deze activiteiten ten doel hadden om de Fins-Russische vriend schap te ondermijnen en de neutrale koers van wijlen de president Paasikivi en van diens opvolger Kekkonen te saboteren. De opvattingen van Khroesj tsjev waren eerder op de avond door een uitzending van de Finse radio aan het Finse volk kenbaar gemaakt. Het bericht was ingelast in de nieuwsdienst, Khroesjtsjev zei voorts in Novosi birsk, dat Denemarken en Noorwegen bezig zijn hun eigen veiligheid te onder mijnen en de situatie in het Oostzee gebied in gevaar te brengen, door zich te onderwerpen aan druk van de zijde van de NAVO eri het Westduitse mili taire apparaat. De Sovjet-leider herin nerde er aan dat de Noorse regering de Westduitse minister van defensie, Strauss, naar Oslo had uitgenodigd om de militaire samenwerking te bespre ken en dat de Deense regering onder handelingen met West-Duitsland heeft geopend over het instellen van een gezamenlijk Deens-Westduits militair commando. „Men wil het niet geloven, maar dit alles lijkt heel veel op een soort militaire demonstratie". Khroesj tsjev vervolgde: „Wij vragen of deze kringen niet trachten het herstel van de wapenbroederschap" met de West duitse revanchisten en militairisten voor te bereiden. Dit kan in de huidige internationale situatie niet over het hoofd worden gezien. Finlands neutra liteit is een van de belangrijkste ga ranties van het behoud van de vrede en de rust. in het noorden van Europa en het Oostzeegebied". Khroesjtsjev beweerde, dat Rusland zich niet mengt en zich niet wenst te mengen in de interne zaken van Fin land of welk land ook, maar dat het slechte politieke leiders zou hebben in dien niet scherp werd gelet op de gang der politieke situatie in landen aan zijn grens. Onmiddellijk na de verklaring van V» ""K rijke waarborg voor het behoud Vjj™ di> vrede en rust in het noorden de"t»ee" dreiging van de zijde van v* estduitse militairisten voor de oor 'n laatstgenoemd gebied, is er I,.., aak van dat de Sovjet-Unie haar Verï' I'n'and, om gemeenschappelijke liedigingsmaatregelen had verzocht. ,d.e redevoering, zoals die werd sepubliceerd door het persbureau (Advertentie) als ^erdediging tegen geldontwaarding V wC'-f:; if.j. f e Russische Goliath zal vandaag ox ei een week geconfronteerd worden Het een Noorse David. De premier van de Sovjet-Unie, Nikita Khroeij- h 'f l' Za' dan 'n Kloskou een 8esP'e^ e3oen met de minister van Buiten andse Zaken van Noorwegen, Hal- »aT<J Lange. De machtige S'ovjet- aie is verbolgen op het kleine Noor wegen, dat er van beschuldigd wordt e Westduitse „militaristen en re- ^histen" te steunen in hun „agres- v^Ve politiek tegen de Russen. Een de doeleinden van de pressie die Bj r°esjts}ev op het ogenblik op de ^v_e ben uitoefent, is ongetwijfeld ge- Sc^j: de Noren en de Denen af te f r'kken van een versterking van a banden met de Westduitsers. Bin| ovjet-politiek ten aanzien van v and zou moeten leiden tot een Va king van de noordelijke flank b de Noord-Atlantische Verdrags 0rBa; j^b'satie. e Sovjet-nota aan Helsinki van gev° beeft Lange aanleiding ge- Ven bij een bezoek aan de Sovjet- Unie de Russen de positie van Noor wegen duidelijk te maken. De Noorse minister was niet uit op een „ap- peasement hij de Russen geen concessies aan- la iPn orn de bedreiging voor zijn tve ,Vermincleren' Hij heeft slechts Wil|ntue[e misverstanden uit de weg NnPn ru'men 'ver de trouw van de °!?^eSen aan de NAVC en over R0 i °orse samenwerking met de M0s^epubliek. Lange heeft zich in hefti °U ,een moedig man getoond. In ViC() discussies met de Russische R^'^ier. Mikoyan, en met de ^■ak C 'e m'n'ster van Buitenlandse heeft Lange ver bef,! C Noren de les geleerd h°g Pn Va.n jaren Jrale „F l* 'da': zij a's kleine neu- dan T gericht heeft Noorwegen zich n0oh°? 0nmiddellijk bij dit bondge- GttihJ ar! aangesIoten. Sinds West- de ]\j es u'isers de bondgenoten van de ste IA en zaI Bonn niet in Vvetene 1 jn' brn6e beeft ook laten 8efinp C 9t politiek van zijn re- Biote rv56S^UI? wordt c1001" de «ver bet St 1* ^eid van de leden van b-aniT'lU Noorse Parlement, laten i leei zicb deze week niet Gromvk der,en door Mikoyan en Vveek za' zicb volgende van ,f 8 ongetwijfeld ook niet Kbroesjtljev trengen door n van de jaren dertig, toen zij en bo?iJ natip bun vrijheid konden be en- Toen in 1949 de NAVO gisteravond uit de Finse hoofdstad het Honka gaf diens partij, de Finse volks- - partij een communiqué uit waarin zq verklaarde Kekkonen te steunen en .geen eigen kandidaat voor het presi dentschap te zullen stellen. De enige concurrenten van Kekkonen zjjn nu nog Emil Skog, die door de uiterst linkse onafhankelijke socialisten wordt ge steund en de communistische kandidaat P. Aitio nieuws dat Olavi Honka, de voornaam ste mededinger van Kekkonen, voor zover het de komende presidentsver kiezing aangaat, heeft aangekondigd dat hij zich als kandidaat voor het presidentschap zal terugtrekken. De aankondiging van Honka kwam nadat Khroesjtsjev in Novosibirsk had ver klaard dat hjj ernstig bezorgd was over (Van onze correspondent in Bonn) De muur dwars door Berlijn, hel prikkeldraad, de „Todesstreife" en het spergebied langs de zone- grens van Lübeck in Sleeswijk- Holstein tot Hof in Beieren hebben de Oostduitse communisten zozeer in be slag genomen aan hun westelijke „staatsgrens", dat ze helemaal hebben vergeten, dat ze nog een oostelijke grens hebben ook. De in het nauw ge dreven burgers van de „Demokratische Republiek", die sinds 13 augustus in een gigantisch concentratiekamp wonen, hebben het echter niet vergeten. Nu het ofschoon nog altijd niet geheel onmogelijk al te riskant is geworden om via het westen naar de vrijheid te vluchten, doen zij het via het oosten. Het gevolg is geweest, dat de Oost duitse communisten moesten overgaan VATICAANSTAD, 25 nov. (UPI) De paus heeft op bijzondere wijze aandacht gevestigd op de geestelijke waarde van arbeid, door aflaten te verbinden aan het aan God opdragen van zijn dag- arbeid. Een aflaat is, zoals bekend, een vol ledige of gedeeltelijke kwijtschelding van tijdelijke straffen, uit te boeten in het vagevuur, voor zonden die reeds ge biecht zijn. Het officiële decreet, dat ondertekend is door de kardinaal groot-penitentier Arcadio Larraona, zegt dat: Volle aflaten worden verleend, onder de gewone voorwaarden, aan allen, die s' morgens hun werk, hetzij hand arbeid, hetzij geestelijke arbeid, op dragen aan God. Aflaten van 500 dagen aan diegenen, die met berouwvol hart op het moment dat zij hun werk verrichten, dit op dragen aan God. Het decreet is gedateerd 24 november: de besluiten gaan onmiddellijk in en vernietigen alle voorgaande tegenge stelde beslissingen. De paus heeft tot de instelling van deze aflaten besloten in een audiëntie van kardinaal Larraona op 7 oktober „omdat hij wenst, dat menselijke arbeid op een hoger plan wordt gebracht door de toewijding aan God." Het Vaticaanse blad „Osservatore Ro mano" brengt het onderhavige decreet in verband met de sociale encycliek „Mater et Magistra". V CONAKRY, 24 nov. (Rtr) Twee transportscheper van de Amerikaanse marine, die een bezoek van drie dagen aan Conakry zouden brengen, zjjn op verzoek van de regering van Guinee een dag eerder vertrokken „omdat de stadsbevolking walgde van de houding der Amerikaanse matrozen". Ismael Toeree, de minister van openbare wer ken, tevens lid van het politieke bureau van Guinee en een broer van president Sekoe Toeree, maakte dit bekend tij dens een openbare bijeenkomst welke was georganiseerd om „contrarevolu tionaire activiteit" aan de kaak te stellen. Minister Toeree verklaarde, dat de Amerikanen in de hoofdstad rondwar.- deden alsof zij zich in veroverd gebied bevonden. Voorts liep een vreedzaam burger een steekwond op. De Amerika nen namerf foto's waar dit niet mocht, terwjjl zij feestelijkheden organiseer den om de bevolking te kupnen bespot ten, aldus de minister. tot versterking van de grenscontroles langs de Oder-Neisselinie, die de voor lopige (maar vermoedelijk wel perma nente) grens vormt tussen Duitsland en Polen. Zij hebben namelijk moeten con stateren, dat het aantal „republiek vluchtelingen" in de richting van en via de Oder-Neisse grens sinds 13 augus tus onrustbarend is gestegen. De Poolse autoriteiten hebben Oostduitse burgers, die over de Oder-Neisselinie kwamen, politiek asiel verleend. Vertogen, die de Oostduitse ambassa deur in Warschau over het verlenen van politiek asiel aan burgers der D.D.R. heeft gericht, zijn zonder re sultaat gebleven. Warschau is niet be reid geweest de vluchtelingen uit te leveren. Westelijke diplomaten vermoeden, dat Warschau deze D.D.R.-vluchtelingen als drukmiddel tegen Pankow wil gebrui ken. De kans is er, ook ondanks de vermeende eensgezindheid van de lan den van het communistische blok, altijd dat Warschau en Oost-Berljjn over het een of ander elkaar in de haren ge raken. Het is overigens opvallend, dat men over de vlucht van Oost-Duitsers naar Tsjechoslowakije de Oostduitse pro vincie Saksen met de grote steden Leip zig, Zwickau, Chemnitz en Dresden er in grenst aan Tsjechoslowakije niets hoort. Ook bij de Oost-Duitsers heeft Gomoelka van Polen blijkbaar een be tere naam dan zijn collega Novotny in Praag. Nu ik op het punt sta voor enige dagen naar Lon den te vertrekken, moet ik zeggen dat ik vrij geruime tijd heb staan wankelen tussen boot en vliegtuig. Ik heb besloten tot de boot. Evenals vorige week Coen- tje Moulijn. Coentje hééft iets tegen vliegen. Ik ook. Voor ce rest kan hij voetballen, ik niet. De over eenkomst houdt ergens op. Ik wil alleen maar vliegen als het moet. Als het even niét hoeft pak ik de trein. Of ik laat mij vervoeren door een auto. Maar waar het Engeland betreft behoren beide mogelijkheden tot de onmogelijkheden. Engeland is van meet af aan ook zo onbehoorlijk gaan liggen. Rechtstreeks van Centraal tot Liverpool-station, neen dat kan niet. Als U het mij vraagt het gevolg van een gebrek aan Europees besef. Wij horen er toch óók bij? Varen of vliegen, dat is de keus. Ik ga varen. En ik kan slechts hopen dat de golven niet zo hoog gaan, dat ik net zo goed had kunnen gaan vliegen. Tot ziens. iiiiiimtitiiimimiiiiimiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiHiiimiiiniiimiiiiii (Advertentie) Hoek van Holland-Harwich MOSKOU, 25 nov. (AFP) Nikita S. Khroesjtsjev heeft in Tzelinograd het vraagstuk van de salarissen en de wet van vraag en aanbod aangeroerd. Op een vraag van een tractorbestuurder antwoordde hij, dat de dokters minder en de onderwijzers evenveel verdienen als de tractorbestuurders. „Wij weten sinds lang heel goed, dat hoe hoger de salarissen zijn, hoe beter het is. Maar het salarispeil moet in overeen stemming zijn met de produktie en de opbrengst. U moet dus niet met de elle bogen werken en anderen opzij druk ken, kameraden", zei Khroesjtsjev na dat hij enige technische verbeteringen had voorgesteld, zoals het mechanisch melken van koeien. Over de maagdelijke gebieden zei hij, dat sommige economen „spreken over een fiasco". Deze specialisten zijn ech ter reeds lang door de feiten tegenge sproken, aldus Khroesjtsjev. Advertentie Oude genever Bessenrood Citroen jenever Er heerst de laat ste jaren in toene mende mate een stroming om de in terieurs van onze oude kerken te wij zigen, vooral in die zin dat men het al taar naar het mid den van de kerk haalt, eigenlijk tus sen de gelovigen plaatst, zodat zij als 'het ware meezitten aan de offertafel. .Bij veel nieuwe ker- ken is daarvoor treeds in de bouw tekening voorzien. jBjj de andere is men dikwijls ge noodzaakt ingrijpen de maatregelen te nemen om dit plan te verwezenlijken. En men neemt ze ook. Want men kan in dit geval van een soort kettingre actie spreken, ge baseerd op 't nuch tere feit dat in de kerken, die het hoofdaltaar nu mid den tussen de ge lovigen hebben, gesteld wordt dat dit een aanwinst is, iets wat in de aard van deze tijd goed voldoet. De cate gorie kerken waarbij deze verande ring heel dikwijls wordt toegepast zijn de neo-gothische, de hoge en diepe bouwwerken uit de tweede helft van de vorige eeuw. Enerzijds zijn ze net niet oud genoeg om de mensen te doen zeggen „oh, wat doen ze nou", anderzijds zijn ze niet te jong om de oudere gelovigen, die hun kerk nog uit het prille begin hebben gekend, direct los te laten komen van hun dierbare herinneringen. Dat geeft al gauw twee partijen, die met de ver schillende kreten: „Natuurlijk, on middellijk doen", of „Wéét wat je stuk maakt", lijnrecht tegenover el kaar staan. En in zulk een tweestrijd willen de kruitdampen wel eens hoog oplaaien, want het is vandaag de dag zo, dat de leken veelal vrij hun woord je kunnen doen in zaken, die vroeger de geestelijkheid zelf oploste. In Alkmaar bijvoorbeeld is zo'n strijd geleverd. Daar kan men zoiets ook aan, want men heeft hier wel meer voor hetere vuren gestaan, eerder al hele gekke dingen gedaan om de nu nog beroemde victorie te behalen. Ge heel in Alkmaarse stijl is dit gevecht geleverd. De groep van deken J. Th. M. Kraakman, die in de honderdjarige parochiekerk van de H. Laurentius aan het Verdronkenoord het hoofdal taar meer naar het midden van de kerk wilde hebben, behaalde de over winning. Men is hier begonnen met een kleine groep voorstanders. Deze beleg de bijeenkomsten waarop de hele zaak besproken werd en waarbij insiders en een architect het woord voerden. Zach tjes gezegd, kon opgemerkt worden dat dergelijke avonden geboycot wer den. Maar de deken en de zijnen wis ten van geen wijken. Zij charterden bussen en boden de tegenstanders aan om tegen een sterk gereduceerde prijs met hen naar Apeldoorn te rijden en eens te kijken hoe nu precies de wer kelijkheid was in zo'n kerk, waar het altaar meer naar het midden stond, de banken van de gelovigen in carré er omheen. Van een spontane opkomst kon niet worden gesproken, maar zij die gingen kwamen enthousiast terug en werden de infiltranten in het gelid van de tegenpartij. Het verzet werd gebroken en de parochianen van deze Laurentius, gebouwd door de beroemde Cuypers, offerden stevig voor het nieuwe interieur. Ze zagen de geliefde beeltenis van Antonius-met- het-varken en ook hun Laurentius zelf van de oude vertrouwde plaatsen ver dwijnen en kregen een nog veel gro tere schok te verwerken toen bekend werd dat de preekstoel, die zij vijf jaar geleden aan de vorige deken cadeau hadden gedaan, gewoon zonder meer verdwijnen moest, omdat zij niet paste in het geheel van de verandering. De ze nieuwe preekstoel van 1100 ver dween en de kreten van protest gingen verloren in het gejubel over de nieuwe aanwinst, het directe contact met het H. Misoffer in het hart van de. kerk. Sedert enige tijd koestert men de wens voor een nieuw altaar hoog tussen de kerkbanken in, ook in de St. Franciscus Xaverius-kerk aan het Singel in de Amsterdamse binnenstad, meer bekend onder de vroegere schuil naam „De Krijtberg". De pastoor zit daar met vele problemen, die o.a. voortvloeien uit de nog altijd groeien de ontvolking van de binnenstad waar door hij zijn kerk al leger en leger ziet worden. Hij is een voorstander van vernieuwingen omdat hij met zijn tijd mee wil gaan en er heilig van over tuigd is dat zulks onder de gegeven Ik ben nu eenmaal wat onbesuisd" tegenstander. zegt de jelle ten sommige leden van dit parochie- parlement letterlijk en figuurlijk te po pelen om los te branden. Het zaaltje is geladen met een vreemde emotie, een nerveuze spanning. De pastoor zet uiteen dat het vandaag de tijd van de leek is en dat het naar zijn mening daarom maar beter is dat een leek het nieuwe plan uiteenzet, in dit ge val een der jonge kerkmeesters van „De Krijtberg". Er stijgt een gemom pel op na deze woorden. Kerkmeester is een vlot en vaardig spreker, die zijn woorden heel goed kiest en ook de indruk wekt met volle overtuiging te spreken. „De Krijtberg" is ongeveer net zo oud als de paus", zegt hij. „En als deze nog vitaal ge noeg is om allerlei nieuwe dingen aan van vervallen monumenten geplaatst De beelden van Ignatius en Francis cus zijn ook onder de loupe genomen en staan nu zo'n beetje op de wip. Zou het u niets doen wanneer u straks wandelend over het Waterlooplein Ig natius en Franciscus zou tegenkomen? U zou heel schuw en schichtig een schuiverd nemen, om toch maar voor al hun verwijtende blikken te ontwij ken. En zou het u ook niets doen, in dien de preekstoel een prooi van de centrale verwarming worden zou, waar in al zoveel verdwenen is?" De opponent heeft zich heel erg In gespannen. Kleine zweetdruppeltjes pa relen op zijn voorhoofd, maar na zijn felle speechje valt er een diepe stilte. Tenslotte moet een kennis van hem een zwak applausje „aantrekken". Op typisch vrouwelijke wijze wordt hem de pin op de neus gezet. „Het woord beeldenstorm heeft u in dit verband volkomen verkeerd gebruikt", merkt een dame op, en zij gaat verder: „U heeft uw ingezonden stukje in de krant in de oude spelling geschreven. O wat gees tig om dat zo op te nemen, zegt zjj met een fijn lachje. „U bent ze ker een onderwijzeres?", klinkt het boos terug en meteen is de strijd in volle gang. Het parochieparlement raast en tiert, totdat een wat ouder vrouwtje de kans krijgt om te zeggen: „Ik bemin „De Krijtberg". Ik hou van hem zoals hij is, met de pluche stoeltjes, met zijn bonte kleuren, met alles." Zij is in zekere zin een mede stander van de antiquair, maar zij vormen een minderheid. Een ander waarschuwt met plechtige stem om de nieuwe gedachte niet té rechtlijnig door te drjjven. Denk toch aan het voorbeeld van de Jansenisten," zegt hjj waarschuwend. Het gros, onder wie de meeste jongeren, is vóór, en in de afweerslag weet de oppositie alleen de preekstoel te redden. Die blijft voorlopig waar zij is. De laatste fase van de slag om ,.De Krijtberg" speelt zich af in de kerk zelf, het hoge, puntige bouwwerk van Alfred Tepe, dat zich bedaard op dez« late avond over de twee partijen heen- Touwtrekken om de preekstoel. (Van onze Romeinse correspondent) ROME, 25 nov. 25 November is in de werkelijkheid van de kalender en van de burgerlijke stand de dag, waar op 80 jaar geleden de paus geboren werd. Maar op verlangen van de paus heeft men de viering van zijn persoonlijk jubileum laten samenvallen met de her denking van de derde verjaardag van zijn pontificaat op 4 november. Daarom verliep de feestdag van zijn 80 voltooide jaren in stilts. Deze stilte kreeg echter reliëf door die ene brief onder de vele, welke giste ren de Heilige Vader op zijn schrijftafel vond. Het was een Italiaanse brief, die beslist niet in curiaal-stijl geschreven was. Hij luidde: „Uit naam van een kennis, die door zaken veel betrekkingen heeft met landen achter het IJzeren Gordijn en die om persoonlijke redenen zijn incog nito moet bewaren, zend ik u inge sloten drie bankbiljetten, die hij in Boedapest kreeg van een meisje, haar verloofde en een ander meisje. Zij wil den de Heilige Vader een klein ge schenk geven. Tot die kennis van mü zeiden zij zo ongeveer: ,,U bent een bevoorrecht iemand, omdat u in Ita lië woont. Wij zijn katholiek en wij zou den graag de paus bezoeken, ■voor kr" Maar daarvoor krijgen wij geen permissie. Wij weten dat hij dezer dagen zijn 80ste verjaardag viert. Wij geven nu ons bescheiden gift voor hem en de paus moet ermee doen wat hij.wil". Ik ben blij, vervolgde de briefschrij ver, dat ik u deze bankbiljetten kan doorsturen. Zij vertegenwoordigen geen grote geldelijke waarde, maar ik geloof dat deze een diepe betekenis en een enorme geestelijke waarde heb ben door de liefde, die men hierachter kan zien voor de Heilige Vader. Ook ik verenig mij met hen en zend u mijn oprechte gelukwensen en de be tuiging van mijn grote zerbied voor de plaatsbekleder van Christus op aar de". De regel in de brier, dat de paus met het geld maar moet doen wat hij wil zou er op kunnen duiden, dat de gevers zelf niet over veel van deze bankbiljetten plegen te beschikken Maar de drie jonge mensen in Boeda pest hebben waarschijnlijk geen besef van de draagwijdte van hun simpele gift: dat bet de grootste en de meest dierbare is. die de paus voor zijn 80e verjaardag en ook voor de luisterrijk gevierde derde herdenkingsdag van zijn kroning heeft mogen ontvangen. te durven, waarom zouden wij dan ook hier niet tot vernieuwing kunnen ko men? Ik zeg het maar eerlijk, maar ik kan in „De Krijtberg" niet meer bidden. Alles gebeurt er zo veraf, ik verlies het contact, mijn gedachten dwalen af. Wij kunnen vandaag de dag niet meer die vrome kerkbezoekers zijn, die onze voorouders schijnbaar zo moeiteloos waren. De kerk is ook niet voldoende mee veranderd. Als groot vader uit zijn graf zou opstaan en met zijn bolhoedje op nog eenmaal naar „De Krijtberg" zou gaan om er op het zachte pluche neer te knielen, zou hij er zich onmiddellijk thuis voelen. Maar hij zou ook merken dat „De Krijtberg" leeg blijft.... Wij willen vandaag het offer niet bijwonen zoals dat vroeger ging met veel pracht en praal. Wij wil len nu het offer vieren, er gewoon bij zijn." Zijn rede inag er zijn. Er stijgt een instemmend applaus op en aller ogen richten zich naar de maquette waar staat aangegeven hoe het precies zal worden. ,lk een beeldenslorv.er'.' Belachelijk zegt de voorstander op de stoep van zijn kantoor aan de gracht. omstandigheden ook het beste is wat hij kan doen. Ook hier dus plannen voor een nieuw altaar, ook hier twee partyen recht tegen over elkaar. De pastoor zit ermee in. Dan neemt h\j een, naar wij menen, uniek besluit, be legt een bqeenkomst voor de parochia nen, waarop ieder zijn hart kan luch ten en zqn mening niet onder stoelen of banken hoeft te steken. En dan be gint het. Wij als parochiaan van „De Krijt berg" willen de by eenkomst by wonen. „Er komt hoogstens een handjevol mensen", denken wij „De Krijtberg" kennende maar het strak gemoder niseerde bovenzaaltje in de oude pas torie biykt verrassend goed bezet en op de frisse gloednieuwe stoeltjes zit- Dan komt de repliek. Een kleine, energieke man stapt driftig naar vo ren. Hij is antiquair van beroep en stelt er nadrukkeiyk prys op te ver klaren dat hq niet uit hoofde van zqn beroep een_lans breekt voor de neo- gothiek. Hij begint snel en slagvaar dig en neemt ook geen enkel blad voor de mond. Hq biykt goed gedocumen teerd te zijn, want hy weet onmiddel- ïyk te vertellen dat de pastoor de „ge blesseerde" haan van een der twee Krijtbergtorens naar beneden heeft ge haald. Vermoedelijk heeft men ge dacht: „Twee hanen in een kippenhok is overdaad!" roept hq agressief uit. „Zet hem weer op zijn plaats, pastoor, alstublieft, ook als dit met kosten ge paard gaat. Een toren vraagt nu een maal om een haan en twee torens om twee hanen. Hoog in de lucht heef) zo'n kraaier en draaier waarde, doel nauwelijks raakt hy de begane grond of hij openbaart zich als een grof lomp en onestetisch stuk koperslagerswerk' De man heeft er werk van gemaakt Hq spreekt van agressieve pastoors die heLPla? h®bJe,n opgevat om hun neo gotmsche bedehuizen te metamorfose ren in moderne kerken, en vergelijk hun werkzaamheden met een geruislc ze beeldenstorm. „Kqk naar de Pape gaai in de Kalverstraat, die is al or herstelbaar verminkt en vernield e. nu wordt „De Krytberg", onze mooit „Krqtberg", bedreigd. Na de haan kwamen de stoeltjes aan de beurt, d( mooie met het pluche. Zy moesten wij ken voor nieuwe banken uit Franeker. Friese afdankertjes. En u weet het. eer de Fries wat afdankt..." „En dan vervolgens de mooie kansel, als dank voor de bewezen diensten op de ïy'st buigt. Zq zqn er nog even poolshoogte gaan nemen, in groepjes verdeeld. Het ene houdt zich bezig met het gaan zit ten in de verschillende banken om het voor en het tegen van de „zit uit Fra neker" af te wegen tegen de oudere banken. Anderen knielen devoot op het gebenedyde pluche en staren zwqgend naar hen die luidruchtig de schoonheid van het H. Hartbeeld in twijfel trek ken. Wy kennen de Krijtberg van jongs af aan. Voor ons is zij meer dan zo maar een kerk. Wy hebben er nog als jong misdienaar verstoppertje gespeel in het geheimzinnige kaarsenhok en na dien als acoliet in een plechtige achter waartse tred hoog het wierookvat ge zwaaid. Het is zonder twyfel een kerk met sfeer, een kerk ook met vele ge zichten, die uitbundig zijn op mooie da gen en somber als het weer wat tegen zit. Zij zit ook vol speelse grapjes voor de insiders, die bijvoorbeeld weten dat zqn na het communiceren via een ver boden ommetje over het priesterkoor op het verwarmingsrooster achter een der zuilen eventjes de voeten kunnen warmen. „De Krytberg" zelf heeft geen stem in het kapittel en zoals hy er die avond by stond, schijnt hy daar ook niet de minste behoefte aan te heb- ben. Hq piekte strak en recht omhoog in de kille avondnevel boven Amster dam. Maar over deze kerk wordt nos heel wat nagekaart en 's nachts lig gen er zelfs mensen van wakker. De antiquair die wij later nog hebben ge sproken, staande tussen zqn fraaie collectie Maaslandse beelden, ver- klaarde: „Ik ben een beetje onbe suisd, maar ik zeg het zoals ik het meen. r worden mooie dingen ka pot gemaakt. Wat heb je nu aan al dat nieuwe gedoe? In Ulvenhout heb ben ze een kerk I zonder communie banken. Tot twee maal toe heb ik Ons Heer op de grond zien vallen." De kerkmeester ontmoeten wy op de stoep van zqn kan toor i een oud Am sterdams grachten huis. ..Ik een beel denstormer? Be- lacheiyk, kijk hoe mooi ik hier lijn oude zaakje voor ■Ikaar heb. De ver eniging Hendrick Ie Keyser is me er lankbaa- voor. .Vee,-maar wat De Krytberg betreft blijf 'k het roerend eens met de pas toor. Er moet wat gebeuren anders gaat „De Krytberg" dood.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1961 | | pagina 7