Theo Eerdmans
televisie is er om de
eenzaamheid van de
mensen tegen te gaan
KLOK ALS SPELBREKER
Tsjegolev en Koeper man in
eentonige remise-reeks
Nochtans laait strijdvuur elke
partij weer hoog op
„KONINGSKOPPEL" MOEST WINNEN
Interessant T.V.-forum over
journalistiek en politiek
„Doping' oogst na
zesdaagse valt
mee (of tegen?)
T.V.-personeel
wendt zich tot
Tweede Kamer
Wij luisteren naar.
Vanavond
Eurovisie Song
festival
10-Vatncaoa
Wij kijken naar
DINSDAG 28 NOVEMBER 1961
PAGINA
Het is allemaal begonnen met
die verschrikkelijke ballon
race jaren geleden in Am
sterdam. Het was noodweer. De
regen gutste neer en er stond een
stormachtige wind. Vele beroemde
ballonvaarders moesten onder
deze omstandigheden van het
avontuur afzien. Slechts een klein,
fel mannetje de Belg Droogen-
broeek durfde het risico aan.
Hij nodigde een aantal collega's
Uit om met hem mee te gaan. Zij
Weigerden. Eén man echter gaf
aan de uitnodiging gehoor: Theo
Eerdmans. fitf zag er copy in voor
zijn krant en stapte even later in
het veel te kleine mandje. Zij
stonden nog druk te discussiëren
toen plotseling een hevige schok
hen bijna uit het mandje deed
tuimelen. Een padvinder had bij
ongeluk het lijntje losgelaten. Met
een denderende klap sloeg het ge
vaarte tegen een houten noodtri-
bune. Theo brak zijn bril en een
Paar ribben, maar krabbelde even
later toch weer overeind. De har
de wind speelde een wellustig
spel met de lijkbleek geworden
ballonvaarders. Telkens als de
ballon door een windstoot naar
beneden werd gedrukt en bijna de
grond had bereikt probeerde
Eerdmans uit te stappen. Maar
Hroogenbroeck schreeuwde: „niet
doen, niet doen, anders gaan wij
*veer omhoog". Het was een hoogst
onplezierige situatie. Ternauwer
nood wist men de spiegelende
slotgracht van Muiden te ontwij
ken. Tenslotte „landde" de ballon
in een modderrijke sloot ergens
in de buurt van Naarden. Als een
torpedo-boot joeg het mandje
onder het water door. Droogen-
broeck lag nu „onder" en kermde
hartverscheurend. Met één sprong
bereikte Theo meer dood dan
levend een weiland. Na een
tijdje klonk er een borrelend ge
luid en stak een hand uit de mod
der. Met veel moeite werkte de
dikke Belg onherkenbaar ge
worden zich tenslotte op de
kant. Zo mooi vond men dit. ver
aal in Hilversum, dat men Theo
liet :otgevallen eens voor de radio
Vertellen.
Waterdicht
"e
vrciieliik ïgBever van een £root
Meedogenloos medium
Nog enkele jaren
Nederland neemt deel
Te veel risico
CONTACT
het ft!\ B, omische gebeurtenissen in
hroeet kleine mandje van Droogen-
Voo houden de aanleiding vormen
dio „„1 Jangdurig contact met de ra-
sche h televisiewereld. Het tragi-komi-
iarie-n f ii het leven van de nu 39-
ai ln Rotterdam geboren journalist
snppM eerder een belangrijke rol ge-
hii Direct na de oorlog werkte
V,P «et hoofdkantoor van de PTT
jg.>hele familie zit daar zo'n beet-
jr Dat deed hij al een jaar of vier.
*5» de journalistiek kreeg hem te
tvn x?n; H'j solliciteerde bij „De Nieu-
aa,,„ 'and" in Den Haag en werd
biet men' In diensttreden kon hq'
ontïi0mdat er in die tijd algemeen een
gajaj>verbod gold. Hypernerveus be-
di"tl zich op een middag naar de
^CfPïll'-Wnnni< 11 r» 1 IV*. M
vecteur-generaal.
t c
V®" voor ontslag waren al afgewezen.
PU 'cur-gcneraui. De verzoeken van
a,,,.p°llega's om in aanmerking te ko-
Vj tt u>«. vu ai
1^ 'beraden betrad Theo de imposan-
jorectie-kamer. Maar de parketvloer
tq Juist een grondige beurt gehad
hu In ©en joyeuze glijvlucht belandde
tZonder schallend gelach van de di-
ten ®ur-generaal precies voor diens voe-
hj, »Je b-bent o-ontslagen Eerdmans"
de man benauwd.
e Drieëntwintig was Theo toen hij
jB©h trip maakte door de Verenigde
'aten. Hü hield daar lezingen over
«?Jj,onderwerp „Nederland in oorlogs
god Hü kwam er geld aan tekort
la htoest hals over kop naar Neder-
l'1(i terugkeren. In '47 kwam hü bü
Vrüe Volk" in Amsterdam. Eerd-
Zen2s verwisselde de functie van rei-
fjj Ct verslaggever na enkele jaren voor
jj van chef-stadsredactie. Het jour-
haa 'eke Patl voerde hem onder meer
t^ar Boedapest, waar hü als eerste
»aa
—yvoi., nua.
hg,'©rlandse reporter arriveerde na
sta uitbreken van de Hongaarse op-
S.lJo "Het was gruwelük", zegt hü
üa,,eu maar. Na het verhaal over de
Of T?hvaart vroeg de VARA in '51
ehk 1 bereid was mee te werken aan
-,stpe e. radio-programma's. Theo werd
hit* in de voortreffelüke jongeren-
vOornu"ngen van Gabri de Wagt, waar
schr P °ok meerdere malen teksten
Na iwee jaar nam regisseur
gen ^tappershoef echter geen genoe-
É^rueer met de „stem" en vroeg
een umans of hü voor de televisie niet
de een spelletje wilde doen zo in
en vi ant. van „het hangt aan de muur
tikt". Het werd een duidelüke
t\vr kinir. evenals trouwens ook de
tvyo. "oc v cuaio uuuwciio vjvjr*. uc
de2| .volgende programma's die in
er nu -nt werden opgezet. En of men
(„p. vter aardige meisjes bü haalde
bieln vrouw met een heer") het
Juigj 5lat- „Toch ben ik ervan over
hield S,at het op den duur zal slagen",
ue.fd.mans vol. Een betere kans
der v„ U in Milo Anstadt's „Spiegel
jv»r rmlnst.en"' waar hü als intervie
wer, P'rad. Zün grootste succes moest
n°g komen: de quiz.
De „zachte" „Weet wel
(20 uitzendingen)de
„Je neemt er wat van
Ou? steedomaal °P het beeldscherm en
„uSf. v°°r de radio) en de „harde"
"V'Uens
waagt"
Wt81 Uit„„*ns .en Wetens" (reeds drie
berBÜÏ?Iulen)- De laatste quiz naar
'Hty
Zp^bts. met honderdduizenden
Thèó r?- ls ons uitgesloten",
,1\ "etimi uwiaie quiz naar
Amerikaanse voorbeeld
d^oeii, r'd h^f.psPelletje'', waarbq
-«-aeo rt- "V lutgcoivreu
Zo^hg vó»" .J,ect na de eerste uit-
Va4 6©n en Wetens" be-
EzoB hen ^5 enkele kandidaten en
>,lv Be in ,1 wellicht van te voren
va 8s het „,e vragen hadden gehad,
d- hen. r»af!r zo"' antwoordde één
KVA*;. systeem dat men bü
Uit jdans (ÜKt }s waterdicht", zegt
Uips .e ftip... Srst eaan wü selecteren
VVrJ} hebben an 100 kandidaten die
Uiet WaaïBP?e,ven- Je begrijpt ge-
aar zq de onderwerpen van
daan halen. Zq variëren van lampekap-
pen, en W.C.'s tot strykbouteu en vuil
nisbakken. Er zijn veel maniakken on
der de deelnemers. Dat kan ook haast
niet anders, als je bedenkt welk een
geperfectioneerde kennis iemand moet
hebben over een onderwerp als bijvoor
beeld: filmsterren. Die man stond voor
de microfoon en ik stelde hem zoals
gebruikelijk vooraf een aantal vragen.
Dat ging zo: „Hoe komt u eigenlijk
tot deze hobby? Ant.: „Nou meneer,
ik zag eens een keer een film met
Claudette Colbert. Ik was helemaal
„kapot" van die meid. Toen ben ik
eigenlijk op het idee gekomen."
„Hoe verzamelt u dan de gegevens"?
„Heel gewoon. Ik heb thuis een kaart
systeem onder mün bed staan met
10.000 kaartjes erin. Ja meneer Eerd
mans, het valt soms niet mee hoor. De
meeste sterren trouwen een paar maal.
Ik heb er één meneer, die is achtmaal
getrouwd geweest. Ik ben dan verplicht
acht kaartjes in te schrüven. Zo van:
Dory Doll, Fins actrice, getrouwd met
Berry Bell, zie verder sub a, b, c, d,
etc. etc. Op mijn kaartjes staan alle
gegevens vermeld."
„Kük, zegt Theo. Als je zo'n kandi
daat hebt, dan is de uitzending al goed.
De zaal buldert gewoon van het lachen.
!Maar zwendel?
Nee hoor, niemand krqgt de vragen
ter inzage, uitgezonderd de deskundigen
die ze moeten opstellen, de regisseur
en ik. De kandidaten nemen pas kennis
van de vragen als zü in het „zweet-
hokje" hebben plaatsgenomen. Er is
eens een slimme vos geweest die een
aantal deskundigen heeft bezocht om
uit te horen welke vragen hü zou kra
gen. Hü kon natuurlük nagaan welke
deskundigen wij zouden inschakelen.
Wü hebben toen op het laatste moment
een nieuwe vragenlüst opgesteld. Tü-
dens de quiz moest de man op de eerste
de beste vraag al het antwoord schul
dig blüven."
Theo Eerdmans heeft al heel wat fi
guren in de loop der jaren voor de ca
mera's gehad. „Er waren hele sym
pathieke mensen bü, maar ook uitge
sproken vervelende typen. Televisie is
wat dat betreft een meedogenloos me
dium Ben je een beetje onsympathiek,
dan kom je er voor de t.v. buitenge
woon onsympathiek uit; ben je sympa
thiek dan spreekt men na afloop over
„die lieve man", of „dat schattige
vrouwtje". Ik heb eens een kandidaat
gehad die zich tijdens de uitzending nog
al onvriendelijk en arrogant had gedra
gen. Een maand later kreeg ik een
briefje van deze meneer waarin stond:
„Ik heb geen leven meer sinds Ik op
de televisie ben geweest. Iedereen ne
geert me. In de tram riep laatst iemand
„Zo ventje, moest jü zo nodig „rottig"
doen". Een ander bepaalde zich tot de
duidelqke term: „etter" en weer een
ander zei: „Oh, daar heb je die bet
weter van de t.v." Op kantoor kijkt
mei mü met de nek aan." De brief
besloot: „Als ik onvriendelijk ben op
getreden, dan bied ik u by deze mijn
excuses aan."
Als u eens wist hoeveel reacties
Ik krüg na iedere uitzending. De
VARA heeft een speciale postbox voor
mü moeten aanschaffen. Ik heb ook
een geheim telefoonnummer. Het zün
toch vooral brieven die ik ontvang.
Brieven van dwepers, („meneer Eerd
mans u was weer zo goed zaterdag.
We küken al weer uit naar de volgen
de uitzenc ing"), van fanatici („kunt
u de volgende keer die Amsterdam
mer geen „kat" geven), van kriti
sche mensen (Is het niet mogelük dat
u inplaats van het nare woord „spü-
tig" eens een keer „jammer" ge
bruikt.) en van psychiaters en psy
chologen („De kandidaat die u ver
leden keer had, was dat geen duide-
lük geval van dwang-neurose") „De
laatste categorie, zegt Eerdmans, be
hoort tot de meest fervente tv-kq-
kers" Het succes van Theo Eerdmans
in ongelooflük. Zelf schrijft hq het
toe aan het spontane karakter van
THEO EERDMANS
„liever romans schrijven"
het programma. In het interviewtje
dat voorafgaat aan de wedstrüd pro
beer ik uit de kandidaten te halen
wat erin zit. Een enkeling antwoordt
slechts met „ja" en „nee". Dat heeft
tot gevolg dat je vaak dertig vragen
in vüf minuten moet afvuren. Een
vermoeiend werkje." Ondanks zün
grote succes is Theo voornemens er
HILVERSUM, 28 nov De AVRO-
televisie zendt vanavond de film „Man
nen in rok" van Julien Duvivier uit.
Het programma begint met de actuali
teitenrubriek „Televizier", gevolgd door
„Houen zo", een filmdocumentaire van
de Nederlandse cineast Herman van
der Horst over het herstel en de weder
opbouw van Rotterdam. Na afloop van
het AVRO-programma, om kwart vóór
elf, zendt de NTS een serie filmversla
gen uit, die een indruk geven van de
derde assemblée van de Wereldraad
van Kerken in New Delhi.
Voor de KRO-microfoon zet vanavond
om kwart over acht Wouter Paap zijn
rubriek „Muziek, modern en klassiek
voort met een beschouwing over de ver
houding tussen componist en compositie,
waarbij het Strijkkwartet opus 18 110 1
van Van Beethoven wordt besproken.
Dit Strijkkwartet zal zaterdag a.s. om
kwart over tien in zün geheel worden
uitgezonden. In een gezamenlük pro
gramma, verzorgd door de KRO, voert
om kwart voor negen het Radio
Kamerorkest onder leiding van Maurits
van den Berg met medewerking van de
Franse tenor Michel Sénéchal de Ouver
ture „L'épreuve villageoise" van Grétry;
„Orphée", een cantate voor solostem en
orkest van Clérambault en „Jeux d'en-
fants", opus 22, van Bizet uit, waarna de
violist Giorgio Slezet, aan de piano be
geleid door Aldo Ceccato, de Sonate in
Bes gr. t. van Blgaglia en Zeven Ara
besken van Martinu speelt.
In een programma van de gezamen-
lüke omroepverenigingen brengen van
avond om elf uur Herman Felderhof en
dr. L. G. M. Alting von Geusau voor
de KRO-microfoon verslag uit van de
heden gehouden vergaderingen op de
derde assemblée van de Wereldraad van
Kerken.
In de grammofoonplatenrubriek „Bel
Canto" van de AVRO hoort men van
avond om tien over zeven de stemmen
van de sopranen Maria Callas en Re-
nata Tebaldi, de mezzo-sporaan Giu-
lietta Simionato, de tenor Mario del
Monaco, de bariton Ettore Bastianini
en de bas Cesare Siepi.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiHiiiiiiiiniiHiiiiiiiiniiiii
over één of twee jaar definitief mee
op te houden.
„Ik doe het werk heel graag, maar
ik pas er toch voor om mqn leven lang
als „de spelletjes-man" bekend te
staan. Mqn werk bq de krant, het voor
zitterschap van de Amsterdamse pers
en mqn gezin gaan voor. En niet te ver
geten mijn boeken." Want soms trekt
Theo zich terug in een huisje aan de
Loosdrechtse plassen en gaat hü schrq-
ven. Tot dusver zqn van hem drie de
tectives, twee romans en een novelle
verschenen. „Dat vind ik het fijnste om
te doen", zegt hq dan peinzend. Even
is het stil. Dan vervolgt hü: „Toch
houd ik veel van televisie. Ik geloof
dat de belangrijkste functie van de te
levisie is om de eenzaamheid tegen te
gaan. De mensen zün zo verschrikke-
Üjk eenzaam, 's Avonds aan hun toe
stel voelen zij zich weer een beetje op
genomen in de gemeenschap. Zij_ moe
ten zich kunnen amuseren." Wq vra
gen naar zijn speciale voorkeur. „Pro
grammaatjes al» „Flits", „Espresso"
en „Kom er maar eens achter" van
Mies (Timp-Bouwman) vind ik verruk
kelijk'. „Lou van Burg'? Theo haalt
zün schouders op: „Van mqn leven
niet. Ik vind het ronduit beschamend
en beneden peil. Die man moest zich
doodgeneren. Dat is toch geen amuse
ment. Nee, zegt hq, de mensen moeten
gezond kunnen lachen.
FRANS BOELEN
minimi11
HILVERSUM, 28 nov. Een van
de grootste der vele mysteries, waar
mee de televisie voor de onschuldige
buitenstaander is omsluierd, zal wel
altijd de onbeantwoorde vraag blüyen,
waarom er wel een onbeperkte tijds
overschrijding mogelük is als er wiel
renners over het scherm scheuren of
als er in een of andere vorm een bal
spel wordt bedreven en waarom dis
cussies over welk onderwerp ook, on
verbiddelijk moeten worden afgebro
ken, precies op het moment dat ze
levendig en dus echt interessant be
ginnen te worden.
Bqzonder klemmend deed deze vraag
zich gisteravond voelen tüdens het NTS-
forum „Journalistiek en politiek in vüf-
tien jaar", dat bü gelegenheid van het
derde lustrum der Federatie van Neder
landse Journalisten onder voorzitter
schap van prof. dr. H. Baudet uit Gro
ningen in een van de zalen van het
Singer-Museum te Laren werd gehou
den, Tot tweemaal toe bleek de
klok als boze boeman te moeten
fungeren om de kijkers, die achter
eenvolgens hadden mogen proeven van
interessante kwesties als de vrüheid en
verantwoordelü'kheid van de journalist
en de onafhankelijkheid van de pers,
het slikken te beletten.
Hetgeen intussen de t.v. niet belette
haar indringendheid als publiciteitsmid-
del te bewüzen door in de luttele be
schikbare minuten het gros van de kü-
kers een duidelüker inzicht te geven
in de persoonlijkheid en het karakter
van bekende figuren als dr. W. Drees
en prof. mr. C. P. M. Bomme en in
de rol die zü als gevolg daarvan in
het openbare leven hebben gespeeld,
dan redevoeringen en publikaties van
jaren.
Een programma, dat te kort duurde
èn om het onderwerp èn om de wijze
waarop dit in discussie kwam. Wat tot
onze spüt voor het merendeel der TV-uit-
zendingen niet kan worden gezegd.
Vooraf had men in een KRO-program-
ma kunnen küken naar een filmrepor
tage van een voorstelling, die Circus
Strassburger heeft gegeven in het Am
sterdamse Carré. Een soort ingeblikt
,,piste"-programma, maar dan van uit-
zonderlqke kwaliteit en variatie met
frappante staaltjes dierendressuur als
hoogtepunten.
Een stuk voor de televisie, over de
televisie en op de televisie moet wel
interessant zün voor de televisiekijkers
en tot op zekere hoogte was dat ook
wel het geval met „Kent U mü nog?",
een spel van Martin Worth, dat onder
regie van Luc van Gent op het scherm
werd gebracht door beroepsacteurs,
amateurs en tv-medewerkers die zich
zelf speelden. Alleen een climax ontbrak
en daarom liet dit toch wel spannende
en vlot in elkaar gezette niemandalletje
rond een „Dit is uw leven" program
ma, waarin een oorlogsheld onverwacht
voor de camera's wordt geconfronteerd
met de man die hem eens heeft verra
den, de küker met een onbevredigd ge-
voel achter.
Het ging hier weer eens om een „in-
geblikt programma, dat in juli van dit
jaar op telerecording was opgenomen.
Maar op de beeldkwaliteit was weinig
of niets aan te merken, zocj^t we in
dit opzicht althans geen reden tot kla
gen hadden.
Ftn.
De vijf deelnemers aan het gesprek over „Journalistiek en politiek m vijftien
jaar", dat gisteravond voor de TV-camera's werd gehouden ter gelegenheid van
het vijftienjarig bestaan van de Federatie van Nederlandse Journalisten. Van
links naar rechts: mr. E. Ellas (Elseviers Weekblad), dr. E. Diemer („De Rotter
dammer"), prof. dr. H. Baudet, dr. W. Drees en prof. mr. C. P. M. Romme.
(Van onze speciale verslaggever)
MINSK, 28 nov. Met de serie van
drie te Minsk vastgestelde partijen van
de match om de hoogste damtitel tussen
Tsjegolev en Koeperman kwam de wed
strijd juist over de helft van het aantal
vastgestelde partqen. Nog steeds is de
situatie als na de derde partij van de
tweekamp, die Koeperman won, want
alle vijf daarna te Kiev gespeelde par
tijen eindigden in remise, evenals de
drie tot nu toe in de derde pleisterplaats
van het ten behoeve van de tweekamp
vele duizenden kilometers rondtrek
kende „damcircus" gespeelde wedstrü-
den. De stand is daardoor thans 1210
in het voordeel van de uitdager-cx-we-
reldkampioen.
Het kan niet ontkend worden, dat de
remise-reeks eentonig is. Vooi de bui
tenstaander is dit nog onbevredigender
dan voor hen, die de tweekamp bqwo-
nen. Want in vrijwel elke partij laait
het strijdvuur hoog op. Tsjegolev is
zich ondertussen terdege bewust, dat de
strateeg Koeperman moeilqk te kloppen
is. Hij heeft al diverse malen gepoogd
hem te verrassen, maar tot op heden is
het hem niet gelukt zijn tegenstander
in onoverkomelijke moeilijkheden te
brengen. Sterker nog, Koeperman had
vaker het initiatief, gedeeltelijk als
gevolg van Tsjegolevs qitdagende, vaa<c
zelfs riskante methodiek. Alles bijeen
genomen, is Koepermans kleine voor
sprong niet onverdiend te noemen.
Een party, die op het oog weinig spec
taculair is, maar in wezen de hoogste
eisen aan de combattanten stelde in de
diverse stadia van het spal, was de
vierde, waarin Tsjecholev wit had.
1. 32—28
3. 34—29
5. 28x19
7. 38x27
9. 38x27
11. 45—40
13. 37—32
15. 29x20
17. 26x37
19. 42—38
21. 32x23
23. 37—32
25. 35x24
27. 35x24
29. 46—41
31. 39—33
33. 43—39
35. 50—44
37. 31x22
39. 44—40
18—22
7—12
14x23
17—21
13—19
19—23
14—19
15x24
5—10
24—29
18x20
11—17
14—19
13—19
2— 8
1— 7
4—10
12—18
18x27
7—12
2. 37—32
4. 40—34
6. 32—28
8. 42—38
10. 41—37
12. 35—30
14. 40—35
16. 31—26
18. 47—42
20. 33x24
22. 44—40
24. 30—24
26. 40—35
28. 24x13
30. 41—37
32. 33—28
34. 36—31
36. 48—42
38. 32x21
40. 49—44
12—18
19—23
23x32
21x32
10—14
9—13
20—24
22x31
10—14
23—28
20—25
19x30
19x30
8x19
8—13
19—24
17—21
21—27
16x27
6—11
BRUSSEL, 28 nov. De Inval, die
de Belgische politie zaterdagmorgen tü
dens d,e Zesdaagse van Gent heeft ver
richt om te controleren of de renners
geen „doping" gebruikten, heeft vrijwel
geen vruchten afgeworpen. Een groot
aantal farmaceutische artikelen en me
dicamenten, die in beslag werd geno
men in de cabines van de renners en
in hotelkamers, bleken hoofdzakelük
middelen voor de bestrqding van reu
matiek, het desinfecteren van de ogen,
alsmede laxeermiddelen te omvatten.
Voorts bestond de „oogst'' uit de meest
uiteenlopende soorten vitamine.
Weliswaar werd de hand gelegd op
enkele artikelen, die in België niet ver
kocht mogen worden, maar in Frank-
rqk en Italië is de verkoop daarvan
niet verboden. Voorts vond men sulfaat-
en benzidrinetabletten, doch slechts zeer
kleine hoeveelheden. Deze tabletten wer
den tijdens de oorlog veel door piloten
geslikt als zenuwstillend middel, doch bü
regelmatig gebruik kunnen zü schadelü'k
zqn.
De rechter van instructie verklaarde
nog geen uitslag van de „operatie" te
kunnen geven alvorens de in beslag ge
nomen middelen geïnventariseerd zün
en experts hun onderzoek hebben afge
sloten. De magistraat achtte echter wel
bewezen, dat tüdens de Gentse Zesdaag
se geen sprake is geweest van een alge
meen gebruik van doping.
DEN HAAG, 28 nov. Namens de
86 regisseurs, producers en redacteuren
van de Nederlandse televisie heeft de
„Groep 73 plus x" zich schriftelijk tot de
Tweede Kamer gewend. In deze brief
wordt o.m. het volgende gezegd:
„De salarisregeling in ons bedrüf is
al sinds jaren een bron van steeds in
sterkte toenemende onrust.
Door het verloop van de laatste on
derhandelingen en de houding van de
regering ten aanzien van de effectuering
van de overeenkomst tussen onze bestu
ren en de werknemers is deze onrust
snel veranderd in een bedrüfssfeer,
waarin verantwoorde produktie en uit
zending van televisie-programma's nau
welijks kan plaats hebben.
De salarisverbetering in ons bedrüf
is voornamelü'k een poging om in de
schromelüke onderwaardering van vele
functies verandering te brengen.
De huidige salarisregelingen dreigen
ertoe te lelden, dat verantwoordelijke
tiguren in Bussum en Hilversum niet
in staat zullen «qn die krachten aan
te trekken en te behouden, die compe
tent geacht mogen worden het Neder
landse volk de programma's te ver
schaffen, waarop het recht heeft".
HILVERSUM, 28 nov. In het voor
jaar van 1962 zal er weer een Eurovisie
Songfestival worden georganiseerd. De
Nederlandse Televisie Stichting heeft be
sloten daaraan mede te werken.
Het liedje, waarmee Nederland op de
internationale finale zal mededingen, zal
worden gekozen in een nationale finale
die gehouden wordt op dinsdag 20 fe
bruari.
De solisten, die voor een optreden in
de nationale finale gekozen werden zün:
Conny van den Bosch, Ella Raya, de
Padre Twins, Jan van der Most en
Rita Corita.
41. 28—23 10—14 42. 38—33
43. 42—38 18x29 44. 34x23
45. 40—34 8—13 46. 4440
47. 34—29 27—32 48. 29 x 9
49. 2319 Remise gegeven.
13—18
3— 8
13—18
32x45
De wisselende
spelsituaties,
permans retireren, Tsjegolevs
Koe
actie in
het centrum, tenslotte de zekere re
mise-afwikkeling, voorwaar als kijkspel
bijzonder enerverend. Maar als men de
partij achteraf thuis, zonder de wed-
strijdklok naast zich, naspeelt?; we kun
nen ons voorstellen, dat dan de opmer
king wordt gemaakt: 'n voorbeeld van
volmaakte techniek, maar moest daar
voor zoveel drukte worden gemaakt.
Zulke partijen worden in Nederland in
de hoofdklasse ook gespeeld. Het enige
verschil is, dat daarin de spelers nog
wel eens grandioos mistasten: Tsjegolev
en Koeperman doen dit zelden.
Wel deed Tsjegolev dat in de derde
partij, waarin, zoals we de vorige week
reeds schreven, al vroegtijdig een com
plete „Bonnard" op het bord verscheen.
Na Koepermans 33e voortzetting
47—41 een zet die bewees, dat de
ex-wereldkampioen de situatie geheel
beheerste was de stand:
Zwart: 6,7,9. 11—13, 17—19, 21—23,
25 en 27.
Wit: 26. 28, 31—38, 40—42 en 45.
Zwart (Tsjegolev) mag niet 914 spe
len wegens 3329, etc. (Men ga dit even
na). Hij probeerde nog 2530. Natuurlijk
sloeg wit 35x24 (want op 34x25 volgt
2329 etc., met winst voor zwart), 19x39,
28x8, 12x3, 33x44. Wit staat nu een schijf
voor en hoewel zijn tegenstander het
spel nog twintig zetten rekte, moest hü
toch erkennen, dat Koeperman hem in
deze party had overtroefd.
(Zie voor sportnieuws elders in dit blad.
yoor de tweede keer in enkele we
ken tijds heeft Peter Post rechts
op de foto met zijn befaamde
Belgische koppelgenoot Rik van
Looy een Zesdaagse-triomf op zijn naam
geschreven. Na de overwinning in Brus
sel volgde zondag de zege in Gent. En,
dat is bepaald opmerkelijk, zowel in
Brussel als nu in Gent werd de over
winning afgedwongen in de slotrace
achter Derny-motoren. In Brussel liep
het duo Van Looy- -Post één ronde op
zijn naaste belagers uit, in Gent werd
tien minuten voor het einde de ronde
achterstand op de rivalen Van Steen
bergen en Severeijns weggewerkt.
De zege is „afgedwongen", vertelden
wij. „Wij moesten winnen", beweerde
Péter Post na afloop en daarmee her
haalde hij, wat hij enkele dagen tevoren
omtrent de strijd om de overwinning
had gezegd. Op een uitlating van Rik
van Steenbergen, dat h fel op de zege
was gebrand, omdat hij dan zijn vijfde
triomf in Gent zou vieren, repliceerde
toen Peter Post: „Zelfs al zijn Van
SteenbergenSevereijns de besten
zó dat iedereen het kan zien toch zal
er dan als zij winnen worden gemom
peld: „Zie je wel, ze krijgen allemaal
een beurt, ze verdelen de zaakjes. In
Frankfurt was het PfennigerBugdahl,
in Brussel Van LooyPost, in Gent
Alleen al om niemand de kans te geven
zoiets te Zeggen, zuller we knokken
voor de overwinning."
WOENSDAG
HILVERSUM 1. 402 m. VARA: 7.00
nws. 7.10 Gym. 7.23 Gram. 8.00 Nws.
8.18 Gram. 9.00 Gym. v. d. vrouw. 9.10
Kookpraatje. 9.15 Gram. VPRO: 10.00
Schoolradio. VARA: 10.20 V. d. vrouw.
11.00 Gevar. progr. 12.10 Hammondorgel
spel. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33
Voor het platteland. 12.38 Planoduo met
zang. 13.00 Nws. 13.15 Promenade ork.
en fagottrio. 13.45 Gespr. portret. 14.00
Carillonspel. 14.16 Gram. 15.00 Toespraak.
15.10 V. d. jeugd. 17.00 Lichte muziek.
17.30 Orgelspel. 17.50 Regeringsuitzen
ding: Het emigratiepraatje. 18.00 Nws. en
comm. 18.20 Act. 18.30 R.V.U.: Recla-
me-I. 19.00 V. d. kind. 19.10 VARA-varia
en gram. 19.20 Lezing. VPRO: 19.30 V.
d. jeugd. VARA: 20.00 Nws. 20.05 Lichte
muziek. 20.35 Lezing. 20.50 Gram. 21.00
Hoorspel. 21.55 Muzik. lezing. 22.30 Nws.
22.40 Hart op de tong. 22.55 Bas en pla
no. 23.10 Rep. v. d. Derde Assemblee v.
d. Wereldraad v. Kerken te New Delhi.
23.20 Jazzkron. 23.55-24.00 «ieuws.
HILVERSUM H, 298 m. NCRV: 7.00
Nws. en S.O.S.-ber. 7.10 Gram. 7.30 Ge
wijde muz. 7.50 Meditatie. 8.00 Nws.
8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 V. d.
zieken. 9.35 Gram. 9.40 V. d. vrouw.
10.10 Gram. 10.15 Morgendienst. 10.45 Ge
wijde muz. 11.10 Kamerork. en solist.
12.05 Volksmuz. 12.30 Land- en tuinb.
meded. 12.33 Gewijde muz. 12.37 Ned.
Herv. kerkd. 13.00 Nws. 13.15 Lichte muz.
13.45 Gram. 14.15 Gram. 15.00 Jeugdconc.
15.45 Vrije tijd... wel besteed! 16.00 V. d.
jeugd. 17.20 Gram. 17.35 Gram. 17.40
Beursber. 17.45 Gram. 18.00 Regerings
uitzending: Koninklijk Instituut voor de
Tropen. 18.10 Koorzang. 18.35 Boekbespr.
18.50 Gram. 19.00 Nws. 19.10 Praatje.
19.15 Gram. 19.30 Radlok- ..nt. 19.50 Gram.
20.10 Omr. ork. en solist. 21.15 Lezing.
21.35 Gram. 21.55 Pianorecital. 22.30 Nws.
22.40 Avondoverdenking. 22.55 Platennws.
13.55-24.00 Nieuws.
ENGELAND, BBC Home Service, 330
m.13.00 olksdansen. 14.40 Pianorecital.
18.45 Muzikale quiz. 20.00 Bariton en pia
no. 21.00 Radioportret. 22.00 Gram. 23.45
Pari. overz. 0.06-0.36 Pianorecital.
ENGELAND, BBC Light Progr., 1500
en 247 m.12.31 Lichte muz. 13.31 Lichte
muz. 14.31 Gram. 16.00 Ork. conc. 16.31
Muz. b. h. werk. 17.34 Gram. 18.31 Llcnte
muz. en ber. 20.31 Gevar. progr. 21.00
Gevar. progr. 22.31 Lichte muz. 23.40
Gram. 0.31 Ork. concert.
NDR-WDK, 309 m.12.00 Kamermuz.
13.15 Lichte 1 -uz. 16.00 Ork. conc. 17.45
Lichte muz. 19.15 Operamuz. 23.00 Jazz.
23.15 Lichte muz. 0.10 Lichte muz. 0.30
Gram. 1.00 Weerber. en gevar. muziek.
FRANKRIJK 3. 380 tn 235 m.12.10
Jrk. conc. 13.25 Gram. 14.15 Kamermuz.
i5.05 Ork. conc. 23.10 Gram.
BRUSSEL, 324 m.12.02 Gram. 12.35
Gram 13.15 Kamermuz. 15.00 Oude lie
deren'15.15 Ork. conc. *6.2i Ork. conc.
16.50 Zang en plano. 17.15 Gram. 18.00
Koorzang. 18.10 Lekenmoraal en filosofie.
18.30 V. d. sold. 19.40 Koorzang. 20.00
Golflengten: 31, 41, 48 m-band;
196 m. Uur van uitzending: 22.15 u.
Woensdag 29 november: De eerste
keer, dat Joannes XXIII het Va-
tikaan verliet.
Vrqdag 1 december: Pauselijke
missie-intentie van het Gebeds-
apostolaat: „Heer, geef, dat on
der leiding van de Congregatie
der Geloofsverbreiding het Heil
brengend Licht van het Evange
lie tot aan de verste grenzen
der aarde gedragen moge wor
den".
Dagelyks 21.00 uur: Gezinsrozen
kransgebed in het Latijn, o.a.
196 m.
(N.B.: Programma-wijziging voor
behouden vanwege aktualitei-
ten).
Ork. conc. 22.15 Lichte muz. 23.00 V. d.
zeelieden.
484 m.12.03 Lichte muz. 13.15 Gram.
14.03 Kamermuz. 15.03 Lichte muz. 16.08
Gram. 17.15 Gram. 18.55 Gram. 21.45
Gram. 22.15 Gram.
NTS: 17.00 Jeugdjoum. KRO: 17.10 V.
d. jeugd. CVK-IKOR-RKK17.45-18.05
Jeugdprogr. over de Bijbel. NTS: 20.00
Journ. en weeroverz. 20.20 Filmverslag
uit New Delhi. 20.35 Onbekend talent.
VARA: 21.05 Documentair progr. 21.55
Speelfilm. 22.20 Sportrubriek.
DUITSE TELEV1SIEFROGR.
17.00-18.00 V. d. vrouw. (Regionaal pro
gramma: NDR: 18.20 Progr. overz. 18.25
Die Nordschau. 19.25 Even voorstellen,
mijn naam is Cox. WDR: 18.40 Hier und
Heute. 19.15 Even voorstellen, mijn naam
is Cox).
FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR.
18.30 V. d. jongeren. 19.00 Act. uit het
jaar 1921. 19.30 Agrarisch nws. 20.00 Jour
naal. 20.30 Spel. 22.00 Ballet. Daarna:
Journaal.
VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR.
17.00-18.30 V. d. Jeugd. 19.00 TV-feulll.
19.30 Film rep. 19.50 Tekenfilm. 20.00 Nws.
en sportuitsl. 20.25 Het manneke20.'óo
Liedjesprogr. 20.50 TV-Western. 21.40 We-
tensch. rep. 22.25 Nieuws.