CONTACT Treurspel Thomas More van H Roland Holst Van Dalsum in titelrol DE GEHEIMZINNIGE STER „Arsenicum en Oude Kant voor de TELEVISIE DAGPUZZLE wm DE LAATSTE SLAG u Alfredo 1 Dinsdag als hoorspel voor de K.R.O. Befaamde comedie verfilmd Van tot Mozart luisteren De misdaad van Richard Ross Kalm Vanavond Wij kijken naar 32 lumsk Gidsen-weekeinde over Anti-Honger-Actie MAANDAG 11 DECEMBER 1961 MGÏNA 4 DE AVONTUREN VAN KUIFJE EN BOBBY door HERCÉ 59 Zo 'n dievenbende!... Sja cheraars Hamsteraars Jcer hoofden Haddock! Laat me /os Ik ga 't ze e ven vertellen D/e W/s/er eens, verraders Haddock! japitein, Luister nu eens!..Je schiet er me is mee op om naar die kerel terug te qaan HVeet je, wie de Peary -expeditie bekostigd heeft ZNee F.Vanmorgen hoorde ik het' over de radio! Bohlwinkel Die bankier van Sao Rico. We/f.En wat dan nog f!... Wat kan mij dat schelen Ik wit motorolie i Duivekaters/." 19 O... en weet je ook, wie de eigenaar is ran de Golden Oi 1P Nee P Bank Bohlwinkel te Sao Rico!!! Begrijp je het hu?... Sj? Laat me los Uk ga die !u/ in mootjes Blijf h/er, kapitein! !k heb hakken Om olie te krijgen Kom mee f... We be praten alles eens bij een gias whisky Hier./aten we hier binnen - ERIG DE NOORMAN 89. Goed verscholen in de omringende bossen hebben de Franken na hun overhaaste vlucht voor de oprukkende Hunnen hun ten ten opgeslagen in het midden van een open vlakte. De gehele dag weerklinken in de wouden de bijlslagen der houthakkers, die bezig zijn in allerijl een borstwering op te richten. Wel heeft de Hun zich nog niet in deze streken laten zien, maar men kan nooit weten. In ieder geval zijn op hooggelegen punten verspie ders geplaatst, zodat de bevolking van het kamp waar bijna dage lijks nieuwe vluchtelingen bijkomen tijdig gewaarschuwd kan wor den. Blijkens de laatste berichten trekt de hoofdmacht van Attila's leger in de richting van de stad Metis (Metz) en het gezicht van de jonge Frankenkoning staat somber, ais hij met Eric, Erwin, Axe, Svein en Allan de Heruli de toestand onder de ogen ziet. Van de bo den, die zij uitzonden naar de Romeinen, de Bourgondiërs en de West- gothen, is nog geen een terug. „Ik zie er van komen, dat wij alleen tegenover Attila's horden komen te staan," zegt Merwig. „En wat moet er dan van de vrouwen en kinderen hier in het kamp worden?" Op dat ogenblik treedt een gespierde Frankenkrijger de tent binnen. „Onze verkenners melden de nadering van een troep ruiters," zegt hij. „Romeinen!" „Gelukkig," roept Merwig uit, „dat zal de edele Aetius zijn. Met zijn hulp behoeven we geen Hun te vrezen. Laat ons hem te gemoet rijden." <5> OjoSÖa Examens KaarslichtKerstlicht GOUDA KAARSEN door RICO BULTHUIS Henriëtte Roland Holst-van der Schalk voltooide haar treurspel in verzen, dat zij aan Thomas More wijdde. in 1912. De eerste voorstellingen werden in 1949 gegeven door de toneelgroep Comedia onder regie van Cor Hermus, die zeil de titel rol speelde. Ruim twaalf jaar later zendt nu de KRO het stuk als hoorspel uit met Albert van Dalsum als Thomas More, Elisabeth Andersen als zijn dochter Margreet en Ton Lutz even als in 1949 als Kingston, konstabel van de Tower. (Dinsdagavond van kwart voor negen tot elf uur via de radio.) Hoewel dit treurspel evenals het andere toneelwerk van de dichteres, waar het overigens ooven uit steekt meestal een echt leesdrama werd ge heten, bewezen de voorstellingen door Comedia dat het ook op de planken uit stekend voldeed. Als men het nu leest ondergaat men op nieuw de eigen kracht ervan. Deze is gelegen in de poëzie van het spel. die een adequate, een geladen uitdrukking is van een sterke menselijke bewogenheid. Terlooos wordt men getroffen door een uiterlijke actualiteit, die overigens min der betekent dan de dieper gaande blij vende innerlijke geldigheid. Ook hier ontmoet men in Thomas More een man voor alle tijden, overeenkomstig de treffende titel die de Engelse schrijver Robert Bolt voor zijn spel over dezelfde figuur vond. Dat Henriëtte Roland Holst een sterke innerlijke verwantschap met Thomas More voelde blijkt duidelijk uit het spel. Het is ook uit de gebeurtenissen in haar leven na te gaan. In 1911 was zij uitge treden uit de socialistische partij, de trouw aan de idee, aan de zuiverheid van de leer, stellende boven de 'rouw aan de mensen. Hiermede verkoos zij, na lang aarzelen, de eenzaamheid, die zii als een verschrikkelijke smart onderging, al leen verdragelijk omdat zij hoopte er door te worden gelouterd. De diepte van deze persoonlijke er varingen, terug te vinden in ,,De Vrouw in het woud", bepalen niet al leen de grondtoon, maar ook de men selijke kracht van haar „Thomas More". Het spel is geheel geconcen treerd op de vereenzaming van More, nadat hij uit 's konings dienst en daar mede uit 's konings gunst getreden is. Zijn naaste vrienden verloochenen hem weliswaar niet. maar en dat is veel erger begrijpen hem niet, in het uiterste ogenblik zelfs zijn meest geliefde dochter Margreet-.xüet..Dit treft hem. zeer. smartelijk hét klinkt in het stuk door als een streke, sonore toon maar het doet hem niet aar zelen, niet wankelen. In verheven ove'rgave is hij bereid tot de dood, omdat deze hem verschijnt als het offer, dat door zijn volstrekte onbaat zuchtigheid ooit, misschien pas veel later, vrucht zal voortbrengen. Het is niet een vrijwillig gekozen dood. Door eigener beweging af-tand te doen van zijn ambt heeft hij er aan trachten te ontkomen. Robert Bolt laat hem uit- uitdrukkelijk zeggen: Ik ben niet gesne den van het hout, waarva- men marte laren maakt. Ook bij Henriëtte Roland Holst wijkt More tot het uiterste uit; dat uiterse lig in zijn geweten. Maar dat zijn hoofd tenslotte valt is toch e consequen tie van het leven, dat hij zich over eenkomstig zijn aard en overeenkom stig zijn idealisme, gekozen heeft. Tot zijn ambtelijke loopbaan, haar toppunt bereikend in zijn kanselierschap, is hij hier gekomen door zijn vertrouwen, dat hij de jonge koning, Hendrik VIII, in wie hij verwantschap aan de nieuwe ideeën der jonge humanisten vermoedde, zou kunnen brengen tot een verwezelijking van zijn Utopia, zijn idealistische heil staat. De vermetele onderneming strandde on de machtsbegeerte van de koning, op de weinig utopistische regeringsprak- tijk. Henriëtte Roland Holst brengt dit prachtig onder woorden in een gesprek van Thomas More met Margreet: en 't scheen in 't eerst als neigde het hart des konings naar mijn raad... Niet lang... 't Was 't gloren van een valschen dageraad waaroo een somb're nacht van onrecht volgdebe drog... geweld... Ik heb het doel ge mist... De hoop die ontlook aan mijn morgenhemel, is sedert lang verwelkt; ik zelf ga door dwingelandij gebroken worden. van vraag dichteres Het is dunkt rojj, geen wezenlijke betekenis, of de Thomas More tot in zijn motieven toe geheel overeenkomstig de historie te kende. Zjj Iaat een mens zien, die op volkomen wijze en in alle oprechtheid zijn wezelijke ik trouw blijft. Zij doet dit op een niveau, dat boven de simpele realiteitsweergave uitstijgt, maar in kla re en dus eenvoudige dialogen de we zenlijke karaktertrekken van More voor ogen haalt. De sterke bewogenheid, die herhaaldelijk uit de verzen f,preekt, vindt steeds een prachtig tegenwicht in de voortdurend voelbare vastheid van karakter, dat op een welomlijnde over tuiging bouwt. De enkele figuren om hem heen zijn met een vaste hand ge schetst, vooral in hun dienende functie tegenover de hoofdfiguur, die zij niet al leen tegenspel reven, maar ook het re liëf. waarin hy in ziin beweegredene' zichtbaar wordt. Blijkens de opdracht van het spel aan Herman Kautsky zag Henriëtte Roland Holst in More „den eersten modernen communist" Toch is het niet eens merkwaardig, dat men in de manier, waarop zij hem menselijk waar maakt, ook de heilig heid kan ontdekken, als men daaronder verstaat het volledig beantwoorden aan de manier van zijn, die men zich door het eigen geweten ziet opgelegd. RUTTEN Copyright Casterman pp BUSSUM, 11 dec. „Top of flop", dat was het begin van het VARA-program- ma zaterdagavond en het hield een po ging in om nieuwe „tophits" op hun toe komstige waarde te schatten, op hun „artistieke", dan wel op hun mercan tiele waarde, dat werd niet helemaal duidelijk. Enfin, het jury-lid Ria Valk verraste ons met deskundige opmerkin gen als „steen-goed", hardstikke -me ters" en en een „echte snêrtplaat" en Thom Keling trof ons aangenaam door Elvis Presley royaal onder tafel te ve gen, zoals het ons plezier deed dat het merendeel der aanwezige „tieners" het met zijn afwijzend oordeel by hand op steken eens bleek te wezen. Er is nog hoop voor de toekomst. Tja, en daar was dan weer „Saint Ger main des Prés". Wy hebben met velen van de kijkers menen wij een zwak voor de figuur van Dorus. Maar hij was dit keer bepaald niet op zyn best. Het „muizenlied.ie" was geen schyn van des tijds het „mottenliedje" en het „Op ma noeuvre" kwam hier op neer dat men op overbekende herhalingsoefeningen ging. Neen, de joyeuze noot, zoals bij een vorige gelegenheid „De harmonie van Krommenie", ontbrak dit maal. Zo dat er niet veel méér overbleef dan een nog al rommelig amusementsprogramma. Theo Eerdmans was weer in zijn ele ment in „Willens en Wetens" en bracht terecht uitvoerige hulde aan de heer Janze, die op eigen verzoek zijn tweede ronde overspeelde en nu ook prompt verloor. Aan het sportprogramma op zondag avond kan men nu wel merken dat de verplaatsing naar het vroege uur de kwaliteit er van niet ten goede is ge komen. Het werd gisteren althans op een griezelige manier afgeraffeld en bij de voetbalwedstrijden kreeg men lang niet alle doelpunten te zien. Tijdnood zal zal aan deze betreurens waardige gang van zaken niet, helemaal vreemd zijn geweest. In ..School voor volwassenen" tra den illustere toneelfiguren als Magda Janssens, Vera Bondam en Johan Bos kamp op. Maar ook zij konden niet voor komen, dat ook deze aflevering er een zonder veel merg bleef. Martie Ver- denius wil met haar „school" ons ken nelijk onze klein-menselyke gebreken voorhouden. Maar zij doet het zo akelig braafjes. En dat verbaast ons ietwat van een dame die destijds als conferen- cière, nogal eens het wapen van de scherpe ironie hanteerde. Het populair-klassieke concert was ditmaal helemaal en in alle opzichten populair-klassiek. En Arnold van Mill zong op voortreffelijke wijze een twee tal Mozart-aria's. H. Hn. HILVERSUM, 11 dec. Na de ac tualiteitenrubriek „Memo" van Peter van Campen, waarmee het programma begint, zendt de NCRV-televisie van avond het tweede deel uit van het te- levisiefeui'leton „De vier dochters Ben net" dat door Cedric Wallis is bewerkt naar de roman Pride en Prejudice" van Jane Austen. Onder regie van Pe ter Holland treden in dit spel o.a. op Mien Duymaer van Twist, Joan Rem- melts. Lies Franken, Ann Hasekamp, Liselot Beekmeyer, Marja Habraken, Ramses Shaffy, Maxim Hamel, Pieter Lutz, Frans 't Hoen en Yda Andrea. He* NCRV-programma dat hierna wordt onderbóken voor een NTS-uitzending van het derde deel: „Bloed, zweet en tranen," van de Britse filmserie „V for Victory," gebaseerd op de „Memoires" van Winston Churchill, wordt besloten met een forum, waarin onder leiding van prof. mr. dr I. A. Diepenhorst de vraag „Staat het parlement buiten het leven?" zal worden behandeld. Aan dit forum nemen deel mevr. J F. Schou- wenaar-Franssen, dr. W. Drees, prof. mr. W. H. Nagel prof. mr. C. P. M. Romme en de heer F. H. v.d. Wetering. HILVERSUM, 11 dec. De film- comedie „Arsenicum en oude kant", die morgenavond door de NTS wordt uitgezonden, is indertijd door de Ame rikaanse regisseur Frank Capra ge maakt naar het amusante blijspel van dezelfde naam, dat Joseph Kesselring heeft geschreven rond twee gekke oude dametjes, die zich geroepen voe len, met behulp van een glas wijn en arsenicum een einde te maken aan het ongelukkige bestaan van eenzame oude heren. De naam Capra is verbonden aan enige van de beste filmcomedies die de cinematografie heeft voortgebracht, zoals „It happend one night", „Mr. Deeds goes to town" en „Mr. Smith goes to Washington", waarin hjj de wapens van lichte ironie en zachte spot meesterlijk wist te hanteren in een nauwelijks merkbaar gevecht tegen maatschappelijke ondeugden en men selijke 'zwakheden. Eigenlijk is hef jammer, dat Capra „Arsenicum èn oude kant" te verfil men heeft gekregen, een onderwerp, dat met al zijn originaliteit en al zjjn sensationele wendingen, eigenlijk be neden zijn talent blijft. Want dit talent, dat zo gevoelig bleek voor menselijke verhoudingen, dwaasheden en ondeug den. vindt geen enkel aanknopingspunt in de wonderlijke, volstrekt ongeloof waardige figuren, waarmee Kesselring zijn grotesk toneelspel heeft bevoikt. Noch de gezusters Brewster, die uit menslievende overwegingen alleen staande heren van hun trieste levens verlossen, noch neef Jonathan, die be roepshalve moordt, of neef Teddy, die zich president Teddy Roosevelt waant, hebben iets gemeen met een bestaan bare werkeijkheid en zijn slechts pro ducten van een wilde fantasie, die aan geen enkele wet van logica en aan vaardbare mogelijkheid is gehouden. Voor dit soort dwaasheden, die bij tijd en wijle wel eens ontspannend kunnen werken, zou Hollywood onge twijfeld meer geschikte regisseurs voorhanden hebben gehad, maar het had zeer beslist Frank Capra niet moeten kiezen, al was het alleen maar om zijn naam niet te verbinden aan een genre, dat te grof en te weinig genuanceerd is voor dit speelse en ironische talent. Daarbij komt, dat het hele verloop van de handeling plaats vindt in de zitkamer van de gezusters Brewster. Aantrekkelijk voor een to neelleider, die met één enscenering kan volstaan, maar een handicap voor de ware filmregisseur, die grote re vrijheid van beweging verlangt. Capra doet dan ook alle mogelijke moeite om uit het enige studiodecor te ontsnappen en hieraan danken wij nog enige van de aardigste momenten uit de film, zoals de inzet, de ruw gespeelde Advertentie) Kaarslicht maakt uw tafel tot feestdis! GOUDA KAARSEN en in een algemeen gevecht ontaarden' de baseball-wedstrijd, die als contrast moet dienen voor de stemmige rust rond en in het huis der Brewsters en de scènes met de taxichauffeur, die de hele film door moet wachten op het bruidspaar, dat door de bloedige ver wikkelingen zo wreed gescheiden blijft Maar eenmaal binnenskamers valt de handeling uiteen in talloze fragmen ten, die aan sterk gedirigeerd toneel spel herinneren, waaraan vooral de enige normale Brewster, gespeeld door Cary Grant zich te buiten gaat. Alles bij elkaar een filmklucht wéarvan de griezelige en luidruchtige elementen nog eens met nadruk wor den geaccentueerd en die dus in niets de hand verraadt van Capra, meester in de lichte, menselijke comedie, wat intussen niet wegneemt, dat personen boven 18 jaar zich met de ryk ge- etaleerde dwaasheden wel zullen kun nen vermaken. KRUISWOORDRAADSEL 1 2 3 i, 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Horizontaal: 1. geneesmiddel; 4. wer kelijk; 6. pret; 8. lumen (afk.)9. kroon (afk.); IC. godin van de dageraad; 11 grootmoeder; 12. voegwoord; 14 onder andere (afk.); 15. overblijvende gedeelte van een halm; 18. eens; 19. Engelse meis jesnaam. Vertikaal: 1. voorzetsel; 2. honingbij; 3 bijbelse figuur; 4. jaarlijkse aanvul ling van paarden; 5. kleurstof; 6. spijs; 7 kafferdorp; 13. vrij; 16. bid (Lat.); 17 spiebout. Oplossing van 8 december 1. mast; 2. aker; 3. sela; 4. trap; 5. port; 6. oker; 7. reno; 8. tros; 9. gems; 10. elan; 11. mate; 12. snee; 13. vals; 14. atol; 15. loge; 16. slem. DINSDAG HILVERSUM I, 402 m. - AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.00 Gym. v. d. vrouw. 9.10 De groente man, 9.15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 9.55 Boekbespi 10.00 Gram. 10.50 V. d. kleu ters. 11.00 V. d. zieken. 12.00 Lichte muz. 12.20 Regeringsultz. 12.30 Land- en tuinb. 'meded. 12.33 Orgel en zang. 13.00 Nws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Beursber. 13.30 Lichte muz. 14.00 Gram. 14.40 Schoolradio. 15.00 Naaicursus. 15.30 Viool en piano. 16.00 Lezing. 16.15 Lichte muz. 16.30 V. d. jeugd. 17.30 Lichte muz. 17.55 New York calling. 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.20 Gram. 19.00 V. d. :ind. 19.05 Paris vous parle. 19.10 Gram. 20.00 Nws. 20.05 Gevar. muz. 21.00 Quiz. 22.00 Liederen en chazonetten. 22.30 Nws. en meded. 22.40 Act. 23.00 Muz. lezing. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II, 298 m. - KRO: 7.00 Nws. 7.15 Gram. 7.30 V. d. jeugd. 7.45 Morgengebed. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.50 V. d huisvr. 9.40 Schoolradio. 10.00 V. d kind. 10.15 Lezing. 10,25 Gram. 10.35 Lich te muz. 11.00 V. d. vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Volaan... vooruit. 12.00 Middagklok noodklok. 12.04 Klankb. 12.30 Land- en minb. meded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nws. 13.15 Dansmuz. 13.45 Gram. 14.05 choolradio. 14.35 V. d. plattelandsvrou wen. 14.45 Gevar. progr. 16.00 V. d. zie ren. 16.30 Zlekenlof. 17.00 V. d.- jeugd. 7 40 Beursber. 17.45 Regeringsultz. 18.00 J d. Jeugd. 18.20 Koorzang. 18,45 Ka- merork. 19.00 Nws. 19.10 Act. 19.25 Gram 1.15 Muz. lezing. 20.45 Thomas More 23.00 Nws. 23.10 Gram. 23.40 Gram. 23.55 >4.00 Nws. ENGELAND, BBC Home Service 330 m: 13.00 Ork. conc. 16.50 Gram. 20.00 Kamermuz. 21.30 Ork. conc. 0,06-0.36 Gram. ENGELAND, BBC Light progr. 1600 en 247 m: 12.31 Filmprogr 13.00 Gram. 13.31 V. d. arb 14.00 Gevar. muz. 16.00 Lichte muz. 16.31 Muz. bij het werk. 17.35 Gram, 18.31 Lichte muz. en ber. 20.31 Ge var. progr. 21.00 Lichte muz. 22.31 Gram. 23.40 Dansmuz. NDR-WDR 309 m: 12.00 Lichte muziek. 13.15 Gram. 16.00 Kamermuz. 17.20 Viool en gitaar. 17.45 Gevar. muz. 19.15 Jazz- muz. 19.45 Amus. muz. 21.00 Gram. 23.35 Ork. conc. 0.10 Dansmuz. 1.00 Weerber. en gevar. muziek. FRANKRIJK progr. III 280 en 235 m: 12.10 Ork. conc. 14.15 Kamermuz. 17.00 Kamermuz. 18.30 Operamuz. 20.00 Kamer muz. 23.13 Gram. BRUSSEL 324 m: 12.03 Gram. 12.35 Gram. 13.15 Kamermuz. 15.45 Gram. 16.21 Vlaamse kamermuz. 17.00 Nws. 17.15 Pianorecital. 17.50 Jeugdconc. 18.20 V. d. sold. 19.40 Gram. 21.15 Jazzmuziek. 22.15 Gram. 484 m: 13.15 Gram. 14.45 en 15.03 Gram 17.15 Oude muz. 18.30 Dlscographie. 20.00 Ork. conc NTS: 20.00 Journ. 20.20 TV-lilm. 20." Doe. £ilm 21.05-23.00 Speelfilm. DUITSE TELE VISIE PROGR. 17.00-18.05 V. d. Jeugd. (Regionaal pro gramma: NDR: 18.20 Progr.-overz. 18.25 Die Nordschau. WDR: 18.40 Hier ui" Heute. 19 15 Moeder ls de allerbeste NDR: 19.25 Leven van de zee.) 20.00 Journ. 20.20 Doe. 21.00 TV-spel. 22.30 Laatste nieuws. FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR. 18.30 Speelfilm. 19.00 Harprecital. 19.30 Filosofie en lekenmoraal. 20.00 Nws, 20.30 TV-spel, 22.00 Lit. nrogr. 22.45 Nws. VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR 19.00 Gastprogr 19.30 V. d. jeugd. 20.00 Nws. 20.25 Het manneke. 20.30 Film. 21.40 TV-spel. 22.05 Gitaarrecital. 22 20 Nieuws. MOCO 2138 (Van een medewerker) ZEIST, 11 dec. In het conferentie oord „Wóudschoten" heeft de Neder landse Gidsenbeweging haar jaarverga dering en studieweekend gehouden. Ruim honderdtachtig afgevaardigden van districts- en diocesane besturen wa ren bijeen om met het hoofdbestuur te praten over punten, die men als urgent dient te beschouwen. Het studiethema was: „De Anti-Hon- ger-Actie en de katholieke gelovige. Zo als bekend zal de jeugd van Nederland van 8 januari tot 17 maart een grootse actie ontplooien in een „10 x 10-actie", ter bestryding van honger én ondervoe ding in de wereld. Opdat deze actie niet een activiteit zonder meer zou wor den, discussieerde men over de verant woordelijkheid van de christen in de westerse welvaartswereld ten aanzien van eigen levenshouding en eigentijdse beleving van de christelijke armoede en soberheid. Inleider was dr. J. J. M. Stieger, professor aan het philosop-hi- cum te Warmond. Een forum beant woordde Vele vragen. Op dit weekend werd tevens afscheid genomen van mej. J. van der Wouw, lid van het hoofdbestuur, die de N.G.B. gaat verlaten, en van mej. J. Neyens, die voor een groot deel van haar hoofd bestuurstaak heeft bedankt. GRONINGEN, 11 dec. Doet. ex. rechtsgeleerdheid: mevr. M. A. C. Idenburg-van Iperen, Groningen en J. Meihuizen, Amsterdam. Doet. ex. ge neeskunde: mej. H. J. Hospers, Haren- Gr., J. Hofstra, Heerenveen, W. Elting, Nw. Amsterdam, J. J. M. Festen, Leeu warden, J. B. Samson, Leeuwarden, P. Elzenga, Norg, en W. Dijkema, Gro ningen. Artsexamen le ged: R. G. Massaro, Heerlen en E. J. Smit, Sel- lingen. Bevorderd tot arts: H. R. de Goede, Groningen, F. S. Sjoerdsma. Enschede. Kand. ex. Nederlands: mej. N. Bouma, Groningen. Bevorderd tot tandarts: Y. O. van de Zee, Bolsward. UTRECHT, 11 dec. Kand. ex. theo logie: K. E. Eijkman, Rotterdam, jhr. J. F. A. A. de Beaufort, Zeist; A. Vliet- stra, Hoogeveen; mej. M. M. Baauw, Velp-Gld; A. van Wijngaarden, Bergam bacht; G. A. de Groot, Amsterdam. Semi-arts ex: J. F. May, Sneek, arts- ex: F. B. J. Bremer, Utrecht, O. Hen- driksen, Utrecht, K. O. Nordbye, Ütrech (Advertentie) 47 - U moet niet schrikken, maar het is beter dat ik het u zeg, meneer Lucas heeft een eind aan zijn teven gemaakt. Lucia staarde hem in dodelijke schrik aan. Een eind aan... stamelde ze en toen begon .ze te huilen. Het... leven... is ook zo... zo... zo... vreselijk... U moet het zich niet aantrekken, troostte Ross onhandig. Hij dacht: dit kind lijkt op Annie, die kan ook niet liegen, want hij had Lucia Filippo voor twee leugens op de vingers kunnen tikk n, maar hij liet het maar zo, hij wist nu meer dan voldoende. Richard Ross verstond buitengewoon goed de kunst om zijn beroep en zijn particuliere leven gescheiden te 'houden, hij had er niet eens een waarschuwend kaartje voor nodig over hardheid en rechtvaardig heid, zoals de commissaris. Terug in de auto, zette hy het geval uit zijn gedachten en hij wijdde zijn fantasie aan Annie, zijn vrouw. Toen hij haar leerde kennen, was zij nauwelijks een en twintig en hij vijf en dertig. Nu was hij een en veertig. Hij was drie jaar getrouwd en Annie en hij hadden een doch tertje van tien maanden. Stei nu eens, dacht hij, verstrooid naar de weilanden kijkend, dat iemand Annie kwaad zou willen doen, wat zou ik dan be ginnen? Hij dacht er niet verder aan, wilde er niet aan denken en hij keek naar de koeien in de naderende schemering van de herfst. Moeilijke zaak, inspecteur? vroeg de chauffeur hem. Ross wendde het hoofd naar voren. Hij ant woordde, terwijl hij in het spiegeltje keek, aan de voorruit. Zelfmoord. "sses. Waarvoor? Afpersing, geloof ik. Je weet, vervolgde hij col legiaal, daar kom je nooit makkelijk achter. Ze sturen u ook niet voor niks! Ross kon zijn lachen niet houden. Hij grijnsde breed. Hij dacht, je moest eens weten... De chauffeur ging door: ik zou me anders lie ver laten afpersen dan me van kant maken, dat kan je altijd nog doen. Ja dat is zo, gaf de inspecteur loom toe. Hij leunde achterover in de kussens en sloot de ogen. Plicht, eer en geweten, dacht hij, mijn hemel, dat geweten, dat miserabele geweten... Vijf voor half zes stopte de auto voor het pension van mevrouw Weber. Bridee smeet de deur wijd onen en liep de inspecteur tegemoet. A"-je-blieft! riep hij, zijn hand naar Ross uit strekkend, met een gebaar oï hij ging toveren. In tuin, tussen de struiken, naast het fietsenhok. Hij hield een zakdoek in zijn hand en wikkelde die voor zichtig open. Op de palm van zijn stevige, vierkante hand, lag, op de zakdoek, een klein, langwerpig fles je. Rattekruid, zei Bridee, zonder kennis van za ken. Ross raakte het flesje niet aan, nam de zak doek "oorzichtig uit de hand van zijn rechercheur en ging het huis binnen. Samen met Bridee, wiens hoed bijna afviel van ijver, liep hij .irect door naar de tuin. Bridee wees. Déargeen voetstap in de buurt, wegge gooid. En kijk... vier sigarenpeuken. Als dat geen troef is, heet ik geen Bridee! Ross zei geen woord. Hij prees de gewiekste speurdei niet eens, had ,.r ook geen gelegenheid voor, want plotseling scheen alles tegelijk te komen. De tuindeur ging piepend open, het voorwiel van een flets werd slingerend vooruitgeduwd. Tine draaide om haar fiets heen, sloot de tuindeur, dij geen knip had en reed haar fiets, na een korte groet aan de beide politieman nen, in het hok. Ross wilde haar aanspreken, niaar toen werd er gebeld en mevrouw Weber, aarzelen» op de drempel van haar kamerdeur, wist niet wat ze doer, moest. Bridee holde door d. keuken en S1®®" kwajongensachtig over de gladde gang, met zijn voe* ten scheef, alsof hij op een ijsbaan stond. HU roo* moordenaars en trok de buitendeur zachtjes ope»> met het gezicht van een filmdetective. re Wie bent u? vroeg Bridee. De kleine, donKei man met het Indische gelaat keek dwars door t Aiiuiomc gciaat acciv uww" T~pr] rechercheui heen, glimlachte tegen de bolhoe'a n stak zijn hand uit naar mevrouw Weber, die zucht van verlichting slaakte. Goedendag mevrouw, neemt u my niet „„foK ik had mUn sleutel vergeten. Hy praatte gen0®sna» verder met zyn zachte, vlakke stem. Ross w „ujjg derbU gekomen. Hy wees met een kort, uijna Pp„ug gebaar van zyn duim, dat Bridee een eindje i Qn. moest gaan en deze gehoorzaamde, maar heei willig. „,on gaf U is de heer Ishiguro? vroeg Ross. De a"Peg geen antwoord, hoorde niets en zag niets. Hy mevrouw Weber naar haai Engelse ervaringen e antwoordde stamelend met ep' schuin oog_ dwarskijker naast haar. Ishiguro keek evenJ 0f gang. Hy keek aan twee kanten langs Ross ne deze een staande klok was, die in de weg ston Ishiguro vroeg of er post voor hem was geK -i j komen- 0u rflö nam de krant in ontvangst en wendde zien ins.^iteur. „ninheer? Ik meen, dat u myn naam noemde mil" Richard Ross stelde zich voor en verzocht e® a;<ta onderhoud. De man met de Japanse naam i p0ss een uitnodigend gebaar en ging de trap op- iets, volgae. Hy dacht: met dat soort begin je (jg ;n likken is het enige wat je doen ku jkaar- stroop en likken is het enige wat je doen k ^eif de kamer gekomen, wees Ishiguro een sto aar. bleef hy staan en zette de vingertoppen tegei g eB Ross vertelde, dat hij inspecteur van P° „per he1"* dat hy meneer iets vragen moest en of m«ne dat nie kwalUk wilde nemen. fWor£tt vervo igd)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1961 | | pagina 4